شناسه خبر: 33423 منتشر شده در مورخ: 1400/1/29 ساعت: 10:00 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 29 فروردین 1400

روزنامه یکشنبه 29 فروردین 1400

عناوین امروز:سازمان بهزیستی تصرف ملک معلولان در سنندج را تایید کرد-رییس جمهوری:‌ باید سبک زندگی برای مقابله با کرونا عوض شود-گرانی ها از خدمات بهزیستی جلو می‌زند-زندگی ادبی محمدعلی بهمنی- فاز اول واکسیناسیون کرونا ۱۰ روز آینده تمام می‌شود- برگزاری کنفرانس های یافته های نوین در ورزش های پارالمپیکی- سرقت از خانه مرد70ساله به جنایت انجامید.

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 29 فروردین ۱۴۰۰

5 رمضان ۱۴۴۲

18 آوریل  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره 6677

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*سازمان بهزیستی تصرف ملک معلولان در سنندج را تایید کرد

*رییس جمهوری:‌ باید سبک زندگی برای مقابله با کرونا عوض شود

*گرانی ها از خدمات بهزیستی جلو می‌زند

*زندگی ادبی محمدعلی بهمنی

*فاز اول واکسیناسیون کرونا ۱۰ روز آینده تمام می‌شود

* برگزاری کنفرانس های یافته های نوین در ورزش های پارالمپیکی

*سرقت از خانه مرد70ساله به جنایت انجامید

 

...........اخبار ویژه

*سازمان بهزیستی تصرف ملک معلولان در سنندج را تایید کرد

سازمان بهزیستی کشور تصرف ملک متعلق به معلولان، توسط یکی از نمایندگان فعلی مردم سنندج در مجلس را تأیید کرد.

ماجرای تصرف ملک «پلاک ثبتی 93 فرعی از 1355 اصلی واقع در بخش یک سنندج» متعلق به کودکان معلول ذهنی بی‌سرپرست بهزیستی توسط یکی از نمایندگان استان کردستان در مجلس‌ از چند سال‌ گذشته در فضای مجازی و سطح استان مطرح و دست به دست می‌شود.

خبرنگار تسنیم در راستای شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی، 27 اسفندماه سال گذشته در نشست خبری این نماینده با اصحاب رسانه، موضوع را از وی پیگیری کرد که ضمن واکنش به طرح این سؤال که "آیا ماجرای تصرف ملک متعلق به کودکان معلول ذهنی بی‌سرپرست بهزیستی توسط شما صحت دارد یا خیر، در صورت واقعیت چرا تخلیه نمی‌کنید؟"، تصرف چنین ملکی را در اساس تکذیب کرد و گفت: اگر چنین موضوعی صحت داشت از من شکایت می‌کردند. گردن همه در برابر قانون باریک و همگی یکسان هستیم، سؤال اینجاست چرا فرافکنی می‌کنیم؟

وی افزود: نباید فرافکنی کنیم، طرح این موضوع را توهین به خود می‌دانم، مگر می‌شود همچنین اتفاقی افتاده باشد و همچنان در آنجا بمانم. برای بنده این اظهارات خنده‌آور است، دیگر شما (خبرنگار) را نمی‌دانم؛ یک‌طرفه به قضاوت نرویم، مگر دستگاه‌های نظارتی چکار می‌کنند؟

این نماینده ‌مجلس با بیان اینکه هر اداره‌ای باید املاک مازداد خود را به فروش برساند، تصریح کرد: اگر چنین موضوعی صحت داشت مانند رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان بابت "کوچکه‌ره‌ش" که از طریق دادسرای کارکنان دولت شکایت کردند، از من شکایت می‌کردند.

برای شفاف‌سازی بیشتر و اطلاع از صحت و سقم ماجرای تصرف ملک متعلق به معلولان ذهنی و توضیحات این نماینده ‌مجلس، موضوع را از طریق مسئول حقوقی سازمان بهزیستی پیگیری کرده که ضمن تأیید تصرف این ملک، توضیحات قابل تأملی نیز ارائه شده که در ادامه از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد:

«سید صلاح‌الدین فاطمی‌نژاد»، مدیرکل حقوقی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه "آیا تصرف ملک متعلق به کودکان معلول ذهنی بی‌سرپرست بهزیستی توسط نماینده مجلس صحت دارد یا خیر، اظهار داشت: بله، ملکی با مشخصات «پلاک ثبتی 93 فرعی از 1355 اصلی واقع در میدان امام شافعی کوچه قضات سنندج» مربوط به سازمان بهزیستی، در زمان ماه‌های آخر مدیرکلی‌ این نماینده مجلس در بهزیستی کردستان به صورت غیرقانونی به عنوان خانه سازمانی به وی فروخته می‌شود که پس از اطلاع، از ستاد ورود کرده و ضمن ابطلال قرارداد منعقدشده وفق دادنامه شماره 9301123 مورخ 1393/11/25 صادره از شعبه 6 حقوقی سنندج که در شعبه دوم دادگاه تجدید نظر به شماره دادنامه 940847 مورخ 1394/9/4 قطعی شده، درخواست خلع ید و مطالبه اجرت‌المثل ایام تصرف از تاریخ 1391/5/2 لغایت زمان اجرای حکم کردیم، که پس از فرایند بررسی "رأی قطعی ابطال فروش و تخلیه ملک صادر و وی به پرداخت 1/708/110/000 ریال اجرت‌المثل ایام تصرف و پرداخت هزینه دادرسی و حق‌الزحمه کارشناسی محکوم شده است.

وی با بیان اینکه این نماینده مجلس در اعتراض به اعلام رأی قطعی تخلیه ملک تصرف شده مربوط به معلولان بهزیستی، درخواست اعمال ماده 477 آئین دادرسی مدنی کرد، افزود: در این قانون درخواستی را برای توقف و جلوگیری از اجرای حکم و بررسی مجدد پرونده به رئیس محترم قوه قضائیه داده می‌شود، هر چند این درخواست از سوی نماینده مجلس ارائه شده اما پرونده کاملاً شفاف و هم در دادگاه بدوی و هم تجدید نظر رأی به نفع سازمان بهزیستی صادر شده است.

مدیرکل حقوقی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: گرچه درخواست نماینده مجلس برای اعمال ماده 477 آئین دادرسی مدنی و دستور توقف اجرای حکم تخلیه این ملک پذیرفته شده اما این به آن معنا نیست که رأی قبلی صادره (دستور تخلیه ملک و پرداخت اجرت‌المثل) نقض شده باشد چراکه پرونده مجدداً در محاکم استان رسیدگی و تکلیف نهایی می‌شود.

وی اذعان کرد: این نماینده مجلس در زمان مدیرکلی سابق بهزیستی کردستان، 4 فقره چک 200 میلیون تومانی به سازمان بهزیستی داده و خواسته ملک 5، 6 میلیارد تومانی را تصرف کند که نه ما و نه قانون اجازه همچنین کاری را نمی‌دهیم. مملکت صاحب دارد، همه در برابر قانون یکسان هستیم.

فاطمی‌نژاد با ذکر اینکه تمام فرایند فروش ملک تصرف شده به نماینده در زمان مدیرکلی خودش، غیرقانونی، بلاجواز و ابطال شده است، عنوان کرد: سازمان بهزیستی تا زمان اجرا و تخلیه این ملک، اجرت‌المثل را تا قران آخر از فرشادان خواهد گرفت چرا که پول بیت‌المال و حقوق معلولان است و به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد.

وی با تأکید بر اینکه اجازه نخواهیم داد حق و حقوق معلولان قربانی مطامع سیاسی و یک سری افراد خاص شود، گفت: ما برای این نماینده حرمت گذاشتیم چراکه در سال گذشته همان ایام انتخابات می‌توانستیم موضوع را رسانه‌ای کنیم اما این کار را نکردیم.

مدیرکل حقوقی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه این نماینده چندین سال است که به صورت غیرقانونی از ملک بیت‌المال استفاده می‌کند، اعلام کرد: مستندات و رأی قطعی صادره دادگستری مبنی بر تخلیه ملک و نوع محکومیت کاملاً موجود و در اختیار  تسنیم قرار خواهیم داد.

حال از آنجا که توضیحات این نماینده مجلس با اظهارات مدیرکل حقوقی سازمان بهزیستی کشور کاملاً متناقض و مستندات و آرای صادره تصرف ملک متعلق به معلولان نیز در اختیار  خبرگزاری تسنیم ست، آیا باز این نماینده فرافکنی و موضوع را انکار و تکذیب می‌کند؟!

 

...‌‌‌‌....اخبار روز

*رییس جمهوری:‌ باید سبک زندگی برای مقابله با کرونا عوض شود

حجت‌الاسلام روحانی: امروز با ویروسی مواجه شدیم که قدرت سرایت آن۷۰ درصد بیشتر از ویروس ووهان است بنابراین ما امروز با یک شدت از جانب این ویروس مواجه شدیم.

 برای مقابله با این موج همه پروتکل‌ها باید هم مراعات شده و سبک زندگی باید عوض شود. برای اینکه ما بتوانیم موفقیتی را به دست بیاوریم، یک پروتکل نمی‌تواند چاره‌ساز باشد همه پروتکل‌ها باید دست به دست هم بدهند.

فضایی که فرد در آن قرار می‌گیرد، باید دارای تهویه باشد، کسی هم که ما مبتلا هست باید بلافاصله ایزوله شده و از جامعه جدا شود و اگر کسی با او تماس داشت او هم چک شود و اگر تخلف کرد با آن شدید برخورد شود.

تا پایان هفته جاری تزریق نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار واکسن در کشور انجام می شود.

اگر  بتوانیم برای جمعیت بالای ۶۵ سال واکسن تامین کنیم، شرایط متفاوت می‌شود.

همه تلاش ما  این است که واکسن بیاوریم و در اختیار مردم قرار دهیم تا با اطمینان خاطر بیشتری به آینده بنگرند.

 

*افزایش ۸۴ درصدی جانباختگان تصادفات رانندگی در نوروز۱۴۰۰

 سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که در نوروز۱۴۰۰ روزانه به طور متوسط بیش از ۴۷ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با متوسط تلفات روزانه تصادفات در مدت مشابه سال قبل رشد ۸۴ درصدی داشته است.

مطابق آمارهای اولیه جمع آوری شده در سازمان پزشکی قانونی کشور، در نوروز امسال  یعنی از ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۵ فروردین سالجاری، ۹۹۹ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۷۷۷ نفر مرد و ۲۲۲ نفر زن بودند. این در حالی است که آمار تلفات تصادفات در نوروز سال۱۳۹۹ در همین بازه زمانی، به دلیل محدودیت های اعمال شده بر سفرها و نیز همراهی هموطنان عزیز، کمترین رقم طی سال های گذشته بوده و ۵۱۷ مورد گزارش شده بود.

 

*استفاده از دو ماسک خطر گسترش کرونا را ۸۱ درصد کاهش می‌دهد

داده‌های محققان در دانشگاه «کارولینای شمالی-چپل هیل» نشان می دهد که به اصطلاح استفاده از «دو ماسک» بر روی بینی و دهان - کارایی فیلتراسیون - یا جلوگیری از انتشار ذرات تنفسی- را  تا ۸۱ درصد بهبود می بخشد.

 

*غنی سازی ۶۰ درصدی برگ برنده ایران در مذاکرات است

فاطمه الصمادی پژوهشگر شبکه الجزیره قطر:ایران با اعلام غنی سازی ۶۰ درصدی پیامی برای جامعه بین الملل فرستاد مبنی بر اینکه پس از حمله به تاسیسات هسته ای نطنز، غنی سازی اورانیوم را به عنوان برگ برنده از دست نخواهد داد .

 اعلام افزایش میزان غنی سازی اورانیوم به ۶۰ درصد ممکن است مذاکرات را پیچیده کند اما از سوی دیگر ممکن است دستیابی به نتایج آن را سرعت ببخشد .

ایران با شدت بخشیدن به گام های هسته ای خود در حال بهره برداری از تاخیر آمریکا در بازگشت به توافق برجام است. اسراییل نمی تواند حمله نظامی گسترده ای علیه ایران انجام دهد به گونه ای که بتواند توان هسته ای این کشور را به تعطیلی بکشاند.

 

*دادستان آبادان: تزریق واکسن کرونا به برخی مدیران شهرداری آبادان پیگیری قضایی می‌شود

 حمید مرانی‌پور دادستان آبادان شنبه در جمع خبرنگاران گفت: دستگاه قضایی تحقیقات خود در خصوص سواستفاده از سهمیه واکسن کرونای پاکبانان از طرف برخی مدیران شهرداری آبادان را با قاطعیت دنبال می‌کند.

چنانچه افراد دیگری در رابطه با تزریق واکسن کرونا تبانی‌ کرده باشند، دستگاه قضایی در راستای حقوق عامه با آن افراد برخورد لازم را انجام می‌دهد.

اگر مشخص شود در رسیدگی به این موضوع شبه قضایی دیگری وجود دارد، موضوع در راستای حقوق عامه و حفظ سلامت مردم و حقوق پاکبانان به مراجع دیگر قضایی ارجاع خواهد شد.

 

*نرخ افزایش ویزیت پزشکان در سال جاری اعلام شد

مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری های سلامت: رشد تعرفه‌های امسال حدودا در کل ۲۸.۵ درصد بود که در اجزای مختلفی مانند ویزیت، جزء فنی، جزء حرفه‌ای، هتلینگ، دارو و دندان‌پزشکی تقسیم شده است.

ویزیت در بخش دولتی و خصوصی تقریبا ۳۰ درصد افزایش یافت. البته این افزایش در صورتی است که با نسخه الکترونیک باشد، اما اگر نسخه الکترونیک نباشد، افزایش ویزیت ۱۰ درصد خواهد بود.

 

......گزارش ویژه

*گرانی ها از خدمات بهزیستی جلو می‌زند/ ارز دولتی برای خرید لوازم توانبخشی نداریم

جمعیتی بالغ ‌بر یک‌میلیون و ۵۵۳ هزار و ۹۵۸ نفر شاید، این مصاحبه را بخوانند! می‌پرسید چرا؟ چون این مصاحبه می‌تواند جواب سؤال‌های این تعداد از شهروندانمان باشد. البته این رقم، آمار معلولانی است که در سازمان بهزیستی کشور پرونده دارند و هیچ آمار مشخصی از جمعیت معلولان کشورمان در دست نیست!

محمد نفریه معاونت توان‌بخشی سازمان بهزیستی خودش را در مقابل جمعیت معلول کشور مسئول می‌داند در اولین کلام می‌گوید: توان‌یابان کشورمان، در زندگی روزمره‌شان چیزی بیشتر از یک شهروند عادی نمی‌خواهند! آن‌ها حق‌دارند از مترو استفاده کنند، حق‌دارند سینما بروند. پارک بروند. از حمل‌ونقل شهری استفاده کنند. آن‌ها فقط می‌خواهند مثل یک شهروند عادی، زندگی خود را داشته باشند. اگر امکانات زیرساختی مثل شغل، بیمه کامل، بهینه‌سازی معابر، حق تحصیل رایگان و ... برای آن‌ها مهیا شود بسیاری از مشکلات آن‌ها کاهش پیدا می‌کنند و امیدواری‌شان به زندگی چندین برابر می‌شود. آن‌ها حق‌دارند از همه خدماتی که یک شهروندان معمولی استفاده می‌کند بهره‌مند باشند. اگر همه این امکانات برای آن‌ها مهیا شود بخش زیادی از هزینه‌هایشان نیز کاهش پیدا می‌کند.

گفتگویی را با «محمد نفریه» معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی کل کشور ترتیب دادیم تا از چندوچون امکاناتی که برای معلولان ترتیب داده‌شده بپرسیم و برخی گله‌مندی‌های معلولان را نیز در خلال پرسش و پاسخ‌ها مطرح کنیم.

 **در حال حاضر چه تعداد از معلولان کشورمان در سازمان بهزیستی کشور پرونده دارند؟

یک‌میلیون و ۵۵۳ هزار و ۹۵۸ نفر کل معلولانی هستند که در سازمان بهزیستی کل کشور پرونده دارند. البته اگر بخواهیم به تعداد معلولیت حساب کنیم این آمار به یک‌میلیون ۷۵۰ هزار مورد می‌رسد؛ چون برخی از معلولان در سازمان بهزیستی دو یا چند معلولیتی هستند.

آمار همه معلولان کشور ثبت نشد

**این آمار تعداد کل معلولان کشورمان نیست! درواقع بهزیستی آمار افرادی را دارد که خودشان برای تشکیل پرونده اقدام کرده‌اند. آیا نباید کل معلولان کشور تحت پوشش سازمان بهزیستی باشند؟

بله. آمار معلولان کشورمان بیشتر از این تعداد است.‌ معلولان زیادی داریم که به ادارات بهزیستی استان‌ها مراجعه نکرده‌اند و متأسفانه باوجوداینکه طبق ماده ۲۹ قانون حمایت از حقوق معلولان سازمان آمار قرار بوده که همه معلولان کشور را شناسایی کند، اما تابه‌حال این اقدام عملیاتی نشده است.

**بسیاری از خانواده‌های کم برخوردار که افراد معلول در خانواده‌دارند و در روستاهای دورافتاده زندگی می‌کنند هیچ‌وقت برای تشکیل پرونده در بهزیستی اقدام نکرده و از امکانات کم‌وبیش اداره بهزیستی که متولی حمایت از این عزیزان است برخوردار نشده‌اند. به نظر شما نباید در این شرایط سازمان بهزیستی در شناسایی این عزیزان رنج‌کشیده وارد عمل شود؟

بله وظیفه حکم می‌کند که کارشناسان بهزیستی همه معلولان و توان‌یابان را در دورترین نقطه کشور شناسایی کنند. البته اقدام زیرساختی انجام‌شده است مثل راه‌اندازی دفاتر «مثبت زندگی» که قرار است در هر محله‌ای یک دفتر کوچک اداره بهزیستی تشکیل شود. هرچند در ابتدای کار هستند دفاتر مثبت زندگی شرایطی را ایجاد می‌کند تا کارشناسان بتوانند ارتباط قوی‌تری با مددجوی بهزیستی داشته باشند. این طرح به حتم در شناسایی افراد معلول در کل کشور به ما کمک خواهد کرد. در روستاها برنامه توان‌بخشی مبتنی بر جامعه اجرا می‌شود که شناسایی افراد معلول در جمعیت روستایی و عشایر را بر عهده دارد.

 

توان‌یابان به ۶ گروه تقسیم می‌شوند

**سازمان بهزیستی کشور، توان‌بخشی چه گروه‌هایی از معلولان را تحت پوشش خود قرار داده و به آن‌ها خدمات‌رسانی می‌کند؟

توانیابان در ۶ گروه تقسیم‌بندی شده‌اند. بیشترین تعداد معلولان کل کشور مربوط می‌شوند به معلولان جسمی حرکتی که تعدادشان به ۵۴۴ هزار نفر می‌رسد و حدود ۳۸ درصد از کل جامعه معلولان را تشکیل می‌دهد. بعدازآن معلولان ذهنی هستند که تعداد آن‌ها بالغ‌بر ۳۸۳ هزار نفر است و حدود ۲۳ درصد از جامعه معلولان هستند.

در رده سوم معلولان ناشنوا قرارگرفته‌اند که تعداد آن‌ها ۱۹۹ هزار نفر است، حدود ۱۳ در صد از کل جامعه معلولان کشور.

عزیزان نابینا نیز ۱۸۱ هزار نفر هستند که حدود ۱۱ و نیم درصد از جامعه معلولان را تشکیل می‌دهند.

پنجمین گروه معلولان جزی معلولان روانی مزمن، که ۱۳۰ هزار نفر دارای این معلولیت هستند و ۸ نیم صد از کل جامعه معلولان کشور هستند.

آخرین گروه از جامعه معلولان صوت و گفتار، که حدود ۹۱ هزار نفر از جامعه معلولان را تشکیل می‌دهند و جزء ۶ درصد از جمعیت معلولان و اقلیت‌ترین گروه به شمار می‌روند.

 مستمری بگیران بهزیستی

**آیا همه این تعداد از معلولان که ذکر شد از اداره بهزیستی مستمری می‌گیرند؟

خیر، جمعیتی حدود بیش از ۸۰۰ هزار نفر جزء مستمری بگیرهای سازمان بهزیستی هستند. مابقی افرادی که در بهزیستی پرونده دارند نیز می‌توانند از امکانات و تسهیلات قانونی سازمان بهزیستی استفاده کنند. مثلاً یکی از اعضای خانواده که سرپرست معلول دارد می‌تواند از خدمت وظیفه سربازی معاف شود. هرچند برای گرفتن این معافی باید فرد معلول در کمیسیون‌های پزشکی توان‌بخشی سازمان بهزیستی شرکت کند.

 گلایه‌های معلولان

**آیا مستمری‌ها کفاف یکی زندگی برای معلول را می‌دهد؟ این چند وقت اخیر گلایه‌های معلولان تحت پوشش بهزیستی بسیار زیاد بوده است؟

آنچه اداره بهزیستی پرداخت می‌کند حداقل کمک است و اغلب به‌عنوان کمک‌هزینه پرداخت می‌شود. باوجوداینکه ما بسیار تلاش کردیم مستمری‌ها را افزایش دهیم اما متأسفانه همیشه گرانی‌ها و تورم اقتصادی از ما جلو زده است. به‌خصوص اینکه طی چند سال گذشته اقلام وسایل بهداشتی و پزشکی به‌طور سرسام‌آوری گران شده‌اند.

۳ میلیون و نیم برای هر معلول

**شما دریکی از مصاحبه‌ها گفته بودید یک شخص معلول قطع نخاعی مبلغ حدود ۳ و نیم میلیون تومان در طول یک ماه هزینه دارد. حالا رتق‌وفتق دیگر امور عادی او در زندگی بماند. سازمان بهزیستی چه میزان از مبلغ ۳ و نیم میلیون تومان را می‌تواند در اختیار یک معلول قطع نخاع سینه‌ای یا گردنی قرار دهد؟

آنچه سازمان بهزیستی به‌عنوان مستمری به‌حساب معلول شدید و خیلی شدید مثل قطع نخاع گردنی می‌ریزد مبلغ زیادی نیست با یک حساب سرانگشتی می‌توانم بگویم. خانواده یک معلول قطع نخاع گردنی ۶۱۰ هزار تومان در ماه به‌عنوان حق پرستاری دریافت می‌کند. مبلغ ۲۰۰ هزار تومان برای خرید اقلام بهداشتی و مبالغ دیگری به‌عنوان حق معیشت دریافت می‌کنند. بازهم اصلاً مبلغ قابل‌توجهی نیست. البته بازهم معتقدیم که این کمک‌ها باید بیشتر باشد. متأسفانه هر چه مبالغ را بیشتر می‌کنیم گرانی‌ها، کمک‌های سازمان بهزیستی را بلااثر می‌کند.

**با همه این کمک‌ها همچنان مشکلات معلولان به قوت خویش باقی است. اغلب از وسایلی که در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود ناراضی هستند مثل معلولانی که از کیفیت ویلچرهایی که چند سال یک‌بار از طرف بهزیستی به آن‌ها اهدا می‌شود گله‌مند هستند در این مورد توضیح می‌دهید؟

سازمان بهزیستی در نظر دارد سالانه ۵۰ درصد از هزینه‌های خرید وسایل توان‌بخشی را بر عهده بگیرد. البته به چند طریق این کمک‌ها انجام می‌شود گاهی خود سازمان خریدها را انجام می‌دهد؛ البته محصولات خریداری‌شده باید ساخت کشور باشند؛ پروانه ساخت و همچنین نشان استاندارد داشته باشند.

آنچه اهمیت دارد این نکته است که بودجه ما به‌اندازه‌ای نیست که بتوانیم بهترین کیفیت را خریداری کنیم. تلاش ما بر این است که چتر حمایتی گسترده‌تری داشته باشیم و تعداد افراد معلول بیشتری را حمایت کنیم و تعداد بیشتری ویلچر خریداری کنیم.

بالغ‌بر ۱۲۲ هزار نفر از جمعیت معلول کشورمان از وسایل کمک توان‌بخشی سازمان بهزیستی استفاده می‌کنند. با توجه به بودجه‌ای که در اختیار ما قرار می‌گیرد بیشتر امید ما به خیران و نیکوکاران کشورمان است طوری که چند ماه گذشته با کمک خیران بالغ‌بر هزار ویلچر به معلولان اهداء شد.

ارز دولتی برای خرید لوازم توانبخشی نداریم

**آیا برای خرید وسایل کمک توان‌بخشی از ارز دولتی استفاده می‌کنید؟

بزرگ‌ترین مشکل ما همین موضوع است به‌غیراز سمعک به هیچ‌یک از وسایلی کمک توان‌بخشی که در اختیار معلولان قرار می‌دهیم ارز دولتی تعلق نمی‌گیرد.

تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای بین بنیاد بخشش، سازمان بهزیستی، هیئت‌امنا ارزی، کمیته امداد بسته‌شده است که کمک می‌کند هیچ کودک ناشنوایی بدون  کاشت حلزون نباشد و با این اوصاف در سازمان بهزیستی ۷ میلیارد و ۸۰۰ هزار تومان برای خرید و تعمیر سمعک هزینه شده است.

 کمک‌های بعد خانوار چیست؟

**از کمک‌های بعد خانوار معلولان بگویید. این کمک‌ها چقدر توانسته است مشکلات خانواده‌های معلولان را کاهش دهد؟

حمایت از خانواده افراد معلول که به نام کمک‌های بعد خانوار معرفی‌شده یکی از مطالبات معاونت توان‌بخشی بود که خوشبختانه سال گذشته اجرایی شد. قبل از اجراشدن این طرح منوال بر این بود که تنها به شخص معلول مستمری پرداخت می‌شد؛ اما با اجراشدن این طرح تمام افراد خانواده‌ای که سرپرست معلول دارند، مبلغ مشخصی را از سازمان بهزیستی به‌عنوان مستمری دریافت می‌کنند. از سال گذشته ۱۷۶ هزار معلول از کمک‌های بُعد خانوار بهزیستی برخوردار شدند.

**حمایت از خانواده‌های معلول «طرح بعد خانوار» چه میزان در رضایت مستمری‌بگیران تأثیرگذار بوده است؟

در ۲ سال گذشته ۲۷ هزار و ۳۰۰ نفر از حق پرستاری به‌صورت واریز مبلغ ۲۰۰ هزار تومان ماهانه به استان‌ها و شهرستان‌ها بهره‌مند می‌شدند که از دی‌ماه ۹۷ این پرداخت به‌صورت الکترونیکی پرداخت‌شده و در بهمن‌ماه ۱۳۹۹ این مبلغ سه برابر افزایش پیداکرده است طوری که برای هر معلول ضایعه نخاعی مبلغ ۶۱۰ هزار تومان روی بانک کارتی آن‌ها شارژ می‌شود. هرچند نباید تنها به مبلغی که به‌صورت نقدینگی به خانواده پرداخت می‌شود بسنده کرد.

افزایش کمک‌هزینه‌ها در بعد خانوار شامل صدور دفترچه بیمه‌ای است که به همه اعضای خانواده تعلق می‌گیرد. یا هزینه کمک‌تحصیلی برای فرزندان معلولان؛ طوری که هزینه تحصیل معلول‌ها تمام و کمال پرداخت می‌شده و حدود ۸۰ در صد از هزینه دانشگاه فرزندان معلولان نیز طبق امضا تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی پرداخت می‌شود. کمک‌هزینه‌های تحصیلی می‌تواند هزینه سنگینی را از دوش سرپرست معلول خانوار بردارد. باوجود همه تلاش‌هایی که داشتیم می‌دانیم که معلول ما بازهم در تنگنای اقتصادی است.

 دانشجوها در خانواده‌های معلول راحت‌تر درس بخوانند

**کمک‌هزینه‌هایی برای حمایت از دانشجویان دانشگاه دولتی تحت حمایت بهزیستی با چه ارزشی وجود دارد؟

کمک‌هزینه تحصیلی تشویقی هر ترم برای دانشجویان مقطع فوق‌دیپلم ۴۰۰ هزار تومان، مقطع لیسانس ۶۰۰ هزار تومان، مقطع فوق‌لیسانس یک‌میلیون تومان و دکتری ۲ میلیون تومان در نظر گرفته‌شده است که بر روی کارت دانشجویان شارژ شده است.

گرانی‌ها از ما جلو می زند

**باوجوداینکه بودجه افزایش داشته است چرا نارضایتی معلول‌ها روزبه‌روز افزایش بیشتری پیدا می‌کند؟

تا همین دو تا سه سال گذشته میانگین ۳۰۰ هزار نفر از سازمان بهزیستی مستمری دریافت می‌کردند. این تعداد ظرف دو تا سه سال گذشته به بیش از ۸۰۰ هزار نفر رسیده چیزی در حدود ۵/۲ برابر هزینه‌هایی که به معلولان داده می‌شود با احتساب کمک‌هزینه‌ها و کمک‌های بعد خانوار تقریباً به ۵ برابر رسیده است. معلول‌ها پرجمعیت‌ترین اقلیت کشور هستند و در ضمن مظلوم‌ترین قشر جامعه که مجلس همیشه باید به نیازهای این عزیزان توجه ویژه‌ای داشته باشد.

اغلب این عزیزان در فقر اقتصادی هستند و شرایطی برای کار و تحصیل معیشت ندارند. در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت پیش‌بینی‌شده هزینه‌ای به‌عنوان حمایت معیشتی به افرادی که درآمد پایین دارند، تعلق بگیرد و این مستمری بهزیستی از چند مورد تشکیل می‌شود به این صورت که برخی فقط مستمری بهزیستی، برخی مستمری هدفمندسازی یارانه‌ها، برخی حق معیشت و برخی بُعد خانوار را نیز دریافت می‌کنند و این مبالغ وقتی باهم جمع می‌شود در برخی موارد می‌تواند اندکی گره‌گشا باشد.

 فوتی‌های کرونا در جامعه مددجوها

**این درست است که بیشتر فوتی‌های کرونا از جامعه معلولان قطع نخاعی‌ها بودند؟ چه کمک‌هایی از طریق توان‌بخشی بهزیستی در این دوره به جامعه معلولان قطع نخاعی شده است؟

خیر. در مراکز تحت پوشش بهزیستی بالاترین آمار فوتی‌ها از جامعه سالمندان بوده است و همچنین مراکز شبانه‌روزی معلولان که بازهم در مقایسه کمتر از یک درصد کل فوتی‌های کشور بودند از بین حدود ۸۰ هزار نفر که در مراکز نگه‌داری ما هستند، تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا حدود ۴۸۰ نفر بوده و بسیاری از مراکز ما خدا را شکر آلوده نشدند.

 البته ۸۰ درصد فوتی‌ها ما بالای ۸۰ سال بودند. متأسفانه بعد از گروه سالمندان بیشترین فوتی‌ها در معلولیت ذهنی داشتند و معلولان شدید و خیلی شدید از ابتدای ویروس کرونا جزو جامعه هدف ما بودند. تلاش می‌کردیم از آن‌ها حمایت ویژه‌ای داشته باشیم ۱۰ میلیارد تومانی را که بنیاد مستضعفان در اختیار ما قرارداد به شکل کمک‌های ۲۵۰ هزارتومانی به‌حساب ۴۰ هزار نفر از معلولین شدید که در بستر بودند واریز کردیم.

 پرستاران معلولان را دریابیم

**باوجوداینکه اغلب معلولان قطع نخاعی در منزل نگه‌داری می‌شوند و بیشتر هزینه نگهداری بر عهده افراد خانواده است آیا بهتر نیست کمک‌های نقدی بیشتری به این خانواده‌ها اختصاص پیدا کند.

مراکز نگهداری آخرین اقدام بهزیستی برای حمایت از معلولان است همه تلاش ما بر این است که معلول در بستر خانواده نگه‌داری شود. به این عزیزان مبلغی به‌عنوان حق پرستاری پرداخت می‌شد که امسال در روز جهانی معلولان مقرر شد که به ۲۰ هزار نفر از معلولانی که در خانه نگهداری می‌شوند و خانواده‌هایشان از آن‌ها مراقبت می‌کنند، حق پرستاری پرداخت شود که در کل به ۵۸ هزار نفر در سازمان حق پرستاری پرداخت می‌گردد.

آیا خدمات توان‌بخشی در شرایط کرونا در منزل انجام می‌شده؟ چطور این شرایط مدیریت می‌شد؟

۱۷ هزار و ۶۰۰ نفر تحت پوشش مراکزی هستند که خدمات را در منزل ارائه می‌کنند. این مراکز خدماتی مثل فیزیوتراپ، پرستار و پزشک دارند. در این مدت کرونا این مراکز فعال بودند؛ اما طبق پروتکل‌های بهداشتی عمل می‌کردند مثلاً در مناطقی که قرمز بود کمتر به منزل این عزیزان وارد می‌شدند و البته این ارتباط‌ها باعث می‌شد بتوانیم بسته‌های بهداشتی را از طریق همین مراکز به منزل معلولان برسانیم.

 هیچ‌وقت ارائه این امکانات به منزل متوقف نشد. همچنین ۷ هزار و ۸۰۰ نفر از معلولان شدید و خیلی شدید در خانواده از طریق مراقبین آموزش‌دیده مورد از خدمات توان‌بخشی مراقبتی بهره‌مند می‌گردند.

 استخدام معلولان به کجا رسید

**در مورد استخدام سه‌درصدی معلولان بگویید؟ چه میزان این قانون اجرا می‌شود؟ آیا فقط معلولانی که پرونده داشته باشند می‌توانند در این شرایط استخدام سه‌درصدی قرار بگیرند؟ باید چه کنند که شانس استخدام داشته باشند؟

طبق ماده ۱۵ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت دولت مکلف است حداقل ۳ درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه‌های دولتی و عمومی مثل وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات، شرکت‌ها و نهادهای عمومی که از بودجه دولت استفاده می‌کنند را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهد؛ اما این قانون ضمانت اجرایی نداشت تا سال ۱۳۹۷ که ضمانت اجرایی پیدا کرد و حالا ۳ درصد استخدامی معلولان از افراد عادی جدا می‌شود و در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد. طبق ثبت‌نام و درخواست معلولان و کد رشته‌ها و کد محل‌ها که در اختیارداریم شرایط استخدامی تعدادی از معلولان را مهیا کرده‌ایم.

بازنشستگی که انجام نشد

**خیلی از معلولان امید به بازنشستگی پیش از موعد داشتند؛ اما فقط در بخش دولتی این اتفاق افتاد و خصوصی‌ها بازنشسته نشدند چرا؟

معلولان و جانبازان بر اساس شدت معلولیت از دو تا ۶ سال از ارفاق سنوات خدماتی برای بازنشستگی برخوردار می‌شوند.

بازنشستگی پیش از موعد معلولان و جانبازان در بخش‌های خصوصی را از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیگیری کردیم چون آن‌ها باید اعتبار موردنیاز برای بخشیدن سنوات را به صندوق تأمین اجتماعی پرداخت کنند که متأسفانه به دلیل کمبود بودجه در بخش‌های خصوص نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و تنها دولتی‌ها توانستند بازنشستگی پیش از موعد را برای معلولان اجرا کنند. امیدواریم با افزایش تخصیص بودجه بتوانیم شاغلین بخش‌های خصوصی را نیز مشمول بازنشستگی کنیم.

 

 

........دریافت

*زندگی ادبی محمدعلی بهمنی:

بیست و هفت فروردین، مصادف با تولد محمدعلی بهمنی، ترانه سرا و غزلسرای معاصر است. به همین مناسبت، بخشی از یک مطلب بلند درباره ی این شاعر بندرعباسی را که هفتم آبانماه ۱۳۹۹ در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر شده است، می خوانیم.

پایان بخش این مطلب، چند غزل از این بهمنی خواهد بود.

«محمدعلی بهمنی از نام آورترین غزل سرایان معاصر است. زبان عاطفی و گیرای او مخاطبان زیادی را جلب کرده است. دستورمندی جملات بهمنی بسامد بالای واژه های امروزی و زنده اجتماع و موسیقی غنی و فزاینده در غزل های بهمنی از جمله دلایلی به شمار می رود که باعث زیبایی و دلنشین شدن شعر او می شود. بهمنی با مهارتی در خور، زبان زنده و جاری مردم را به خدمت غزل درآورده و از قابلیت های چندگانه تصویری عاطفی و موسیقایی این گونه زبان نهایت استفاده را برده است.(۱)

درباره محمدعلی بهمنی

زندگی ادبی محمدعلی بهمنی

بهمنی نخستین شعرش را در ۹ سالگی سرود و در همان سال یعنی در ۱۳۳۱ خورشیدی این شعر را در مجله روشنگر به چاپ رساند. او بعدها در جست وجوی کار سر از انتشارات بامداد در آورد. وی نخستین مجموعه شعرش را در ۱۳۵۰ خورشیدی با عنوان باغ لال که مجموعه ای از شعرهای نیمایی است در انتشارات بامداد به چاپ رساند. مجموعه در بی وزنی را که در برگیرنده شعرهای بی وزن اوست در ۱۳۵۱ خورشیدی به چاپ رساند و چهار سال بعد مجموعه ای از شعر کودک را با عنوان گیسو، کلاه، کفتر چاپ کرد. او به مدت ۱۳ سال در سکوت و بی خبری به سر می برد تا اینکه در ۱۳۶۹ خورشیدی با انتشار مجموعه غزل گاهی دلم برای خودم تنگ می شود خوش درخشید و با موج بزرگی از اشتیاق و استقبال روبرو شد و فصل تازه ای را در زندگی ادبی اش رقم زد. از همین سال بود که فعالیت ادبی اش را به صورت جدی آغاز کرد. این مجموعه با چنان استقبالی روبرو شد که هنوز سه سال از زمان چاپش نگذشته بود که سه بار تجدید چاپ شد و این استقبال هنوز هم ادامه دارد. بهمنی در ۱۳۷۴ خورشیدی همکاری خود را با هفته نامه ندای هرمزگان آغاز کرد و صفحه ای با عنوان تنفس در هوای شعر را هر هفته در پیشگاه مشتاقان خود قرار داد. او در ۱۳۷۷ خورشیدی مجموعه شعر شاعر شندیدنی است را به چاپ رساند و یک سال بعد مجموعه عشق است او به همراه سی دی و کاست روانه بازار شد. این مجموعه نیز به شدت از سوی جوانان مورد استقبال قرار گرفت. (۲)

در ۱۳۷۸ خورشیدی تندیس خورشید مهر را به عنوان برترین غزل سرای ایران دریافت کرد و در ۱۳۸۲ خورشیدی با همت اداره فرهنگ و ارشاد استان هرمزگان همزمان با برگزاری ششمین کنگره سراسری شعر و داستان جوان نکوداشت بهمنی برگزار شد.

در ۱۳۸۵ خورشیدی مقام نخست شعر کلاسیک را به دست آورد و تندیس سرو را دریافت کرد. او مجموعه های شعری امانم بده را در ۱۳۸۰ خورشیدی، این خانه واژه های نسوزی دارد را در ۱۳۸۲ خورشیدی، چتر برای چه؟ خیال که خیس نمی شود را در ۱۳۸۶ خورشیدی، من زنده ام هنوز و غزل فکر می کنم را در ۱۳۸۸ خورشیدی و آخرین مجموعه شعری با عنوان تنفس آزاد را نیز در ۱۳۸۹ خورشیدی به چاپ رساند.

بهمنی در قالب های مختلفی از قبیل کلاسیک، نیمایی و سفید طبع آزمایی کرده است اما غالب شعرهای او غزل است.

 او یکی از غزل سرایان مطرح کشور به شمار می رود اما هیچ گاه خود را در زمره اساتید کشور نمی داند. وی نه تنها شاعری توانمند محسوب می شود، بلکه به عنوان سخنران، منتقد و داور در بیشتر همایش های ادبی، فرهنگی و هنری حضوری فعال و گسترده دارد. او افزون بر فعالیت در حوزه شعر و ادب در عرصه فرهنگ و هنر نیز صاحب نظر است.

نوآوری های بهمنی در قالب های شعری

شاعران نوپرداز هر یک به میزان توانمندی و استعداد خویش می کوشند به نوآوری هایی در عرصه سنت های شعری و ادبی دست یابند و از این طریق اقتدارشان را بر قلمرو گسترده کلام اثبات کنند. آنچه با عنوان سنت ادبی شناخته می شود در واقع آمیزه ای است از افکار و عقاید، شکل ها و ویژگی های سبکی که در آثار متعدد ادبی در طول دورانی طولانی مرسوم شده و به کار رفته است. همه آثار ادبی به گونه ای از سنت گذشته تاثیر پذیرفته اند. در میان شاعران سنت گرای نوپرداز، بهمنی جایگاه ویژه ای دارد. وی نه یکباره از سنت های کهن ادبی بریده است و نه لزوم تجدد ادبی را منکر شده، بلکه شیوه ای میانه در پیش گرفته است. بهروز ثروتیان درباره توفیق او در شعر می نویسد:‌ شعر بهمنی شعار نیست، بلکه همچون سعدی و حافظ حرفی برای گفتن دارد و هر بار پیام خود را به شکلی موثر بیان می کند. گاه به شکل غزل سنتی، گاه به شکل روایی یا شعر نو یا سپید و گاه با جمله های کوتاه، پیغامی بلند را در نقطه چین های ذهن جای می دهد. در هر حال بهمنی با هر شکل و ساختاری همیشه برای گفتن حرفی دارد و حتی در ساده ترین کلام موزون و بی قافیه اش با خواننده شعرش رابطه برقرار می کند.

بهمنی همراه با حسین منزوی و سیمین بهبهانی از شاعران موفق غزل نئوکلاسیک به شمار می آیند زیرا با زبان و بیانی امروزین در قالب قدیمی غزل به سرودن شعر پرداختند و غزلی نو آفریدند. بهمنی با تلفیق و ترکیب سنت های ادبی پیشینیان و زبان و اندیشه های نوآورانه که زاییده ذهن خلاق و نواندیش اوست، توانسته پیوندی عمیق میان شعر سنتی و نو به وجود آورد و به جایگاه مقبولی در میان غزل سرایان موفق دست یابد.

 بهمنی در مجموعه اشعار خود در زمینه های مختلف شعری طبع آزمایی کرده است، از قالب های سنتی گرفته تا شعر نو نیمایی، در آثار او دیده می شود. مجموعه باغ لال و برخی از اشعار در فصل عطسه های پیاپی در قالب نیمایی سروده شده است. مجموعه تنفس آزاد شعر سپید است. در مجموعه امانم بده شعر به غزل گفتار نزدیک شده و بیشتر حالت ترانه دارد، کوتاهی و پرمفهومی برخی اشعار که سه جمله بیشتر نیست،‌ هایکوی ژاپنی را در ذهن تداعی می کند. با این همه دلبستگی خاص بهمنی به قالب غزل موضوعی است که انکار کردنی نیست.

 اشتیاق بهمنی به قالب غزل، بیش از آن است که بتواند تنها به شیوه نیمایی بسنده کند. او حتی در شعر موج نو و سپید خود دلبستگی خویش را به غزل نشان می دهد.

از خانه بیرون می‌زنم ، اما کجا امشب؟

شاید تو می‌خواهی مرا در کوچه‌ها امشب؛

پشت ستون سایه‌ها، روی درخت شب،

می‌جویم اما نیستی در هیچ جا امشب؛

می‌دانم آری نیستی، اما نمی‌دانم،

بیهوده می‌گردم بدنبالت چرا امشب؟

هر شب تو را بی‌جستجو می‌یافتم اما،

نگذاشت بی‌خوابی بدست آرم تو را امشب؛

ها ... سایه‌ای دیدم، شبیهت نیست، اما حیف!

ایکاش می‌دیدم به چشمانم خطا امشب!

هر شب صدای پای تو می‌آمد از هرچیز،

حتی ز برگی هم نمی‌آید صدا امشب؛

امشب ز پشت ابرها بیرون نیامد ماه،

بشکن قرق را، ماه من بیرون بیا امشب؛

گشتم تمام کوچه‌ها را، یک نفس هم نیست،

شاید که بخشیدند دنیا را به ما امشب؛

طاقت نمی‌آرم، تو که می‌دانی از دیشب،

باید چه رنجی برده باشم، بی تو، تا امشب؛

ای ماجرای شعر و شب‌های جنون من!

آخر چگونه سر کنم بی‌ماجرا امشب؟

با پای دل قدم زدن آن هم کنار تو،

باشد که خستگی بشود شرمسار تو؛

در دفتر همیشه ی من ثبت می شود،

این لحظه ها عزیزترین یادگار تو؛

تا دست هیچ کس نرسد تا ابد به من،

می خواستم که گم بشوم در حصار تو؛

احساس می کنم که جدایم نموده اند،

همچون شهاب سوخته ای از مدار تو؛

آن کوپه ی تهی منم آری که مانده ام،

خالی تر از همیشه و در انتظار تو؛

این سوت آخر است و غریبانه می رود،

تنهاترین مسافر تو از دیار تو؛

هر چند مثل آینه هر لحظه فاش تو،

هشدار می دهد به خزانم بهار تو؛

اما در این زمانه عسرت مس مرا،

ترسم که اشتباه بسنجد عیار تو.

ساده بگم دهاتی ام.

اهل همین نزدیکیا،

همسایه روشنی و هم خونه تاریکیا؛

ساده بگم ساده بگم،

بوی علف میده تنم؛

هنوز همون دهاتیم،

با همه شهری شدنم؛

باغ غریب ده من،

گلهای زینتی نداشت؛

اسب نجیب ده من،

نعلای قیمتی نداش؛ت

اما همون چار تا دیوار،

با بوی خوب کاگلش؛

اما همون چن تا خونه،

با مردم ساده دلش؛

برای من که عکسمو مدتیه تو آب چشمه ندیدم،

برای من که شهریم از اون هوا دل بریدم؛

دنیاییه که دیدنش،

؛اگرچه مثل قدیما؛

راه درازی نداره،

اما می دونم که دیگه؛

دنیای خوب سادگی،

به من نیازی نداره.

تو را گم می کنم هر روز و پیدا می کنم هر شب،

بدینسان خوابها را با تو زیبا می کنم هر شب؛

تبی این گاه را چون کوه سنگین می کند آنگاه،

چه آتشها که در این کوه برپا می کنم هر شب؛

تماشایی است پیچ و تاب آتش ها .... خوشا بر من،

که پیچ و تاب آتش را تماشا می کنم هر شب؛

مرا یک شب تحمل کن که تا باور کنی ای دوست،

 چگونه با جنون خود مدارا می کنم هر شب؛

چنان دستم تهی گردیده از گرمای دست تو،

 که این یخ کرده را از بیکسی ها می کنم هرشب؛

تمام سایه ها را می کشم بر روزن مهتاب،

 حضورم را ز چشم شهر حاشا می کنم هر شب؛

دلم فریاد می خواهد ولی در انزوای خویش،

 چه بی آزار با دیوار نجوا می کنم هر شب؛

کجا دنبال مفهومی برای عشق می گردی ؟

که من این واژه را تا صبح معنا می کنم هر شب.

در دیگران می جویی ام اما بدان ای دوست،

اینسان نمی یابی ز من حتی نشان ای دوست؛

من در تو گم گشتم مرا در خود صدا می زن،

تا پاسخم را بشنوی پژواک سان ای دوست؛

در آتش تو زاده شد ققنوس شعر من،

سردی مکن با این چنین آتش به جان ای دوست؛

گفتی بخوان خواندم اگر چه گوش نسپردی،

حالا که لالم خواستی پس خود بخوان ای دوست؛

من قانعم آن بخت جاویدان نمی خواهم،

گر می توانی یک نفس با من بمان ای دوست؛

یا نه تو هم با هر بهانه شانه خالی کن،

از من من این برشانه ها بار گران ای دوست؛

نامهربانی را هم از تو دوست خواهم داشت،

بیهوده می کوشی بمانی مهربان ای دوست؛

آنسان که می خواهد دلت با من بگو آری،

من دوست دارم حرف دل را بر زبان ای دوست.

 

.......سلامت و بهداشت

* فاز اول واکسیناسیون کرونا ۱۰ روز آینده تمام می‌شود

 سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: فاز اول واکسیناسیون کرونا برای کادر درمان و بیماران خاص و صعب‌العلاج" مبتلایان به سرطان، افراد دارای نقص ایمنی و برخی بیماری های زمینه ای و نیز سالمندان ساکن در خانه سالمندان "تا ۱۰ روز آینده تمام می‌شود و از اواسط اردیبهشت فاز دوم واکسیناسیون آغاز می شود.

به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی افزود: بسیار امیدواریم از مجموع واکسن های تولیدی کشور دو واکسن در اردیبهشت ماه به تولید برسد. از مجموع واکسن های وارداتی تاکنون از روسیه حدود ۴۲۰ هزار دوز واکسن گرفتیم. از چین نیز حدود ۶۵۰ هزار دوز از هند نیز گر چه قرار بود ۵۰۰ هزار دوز واکسن بگیریم اما ۱۲۵ هزار دوز دریافت کردیم از کره جنوبی نیز ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا تحویل گرفتیم و در مجموع یک میلیون و ۸۹۵ هزار دوز واکسن کرونا در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته و با توجه به اینکه اکثر این واکسن ها دو دوزی هستند تاکنون حدود ۵۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شده است.

وی ادامه داد:  سرعت گسترش بیماری بسیار بالاست و باید مراقبت های شدید داشته باشیم قبلا هم اعلام شده که محدودیت های شهرهای قرمز و نارنجی  این هفته هم تمدید شد. نیاز است در شهرهای قرمز و نارنجی پروتکل ها به دقت رعایت شود. میزان رعایت پروتکل ها در کشور راضی کننده نیست و رقم ۵۸.۵ درصد پایین است. در برخی شهرها میزان رعایت پروتکل ها از این هم پایین تر است و باید هر چه سریعتر با نظارت دستگاهها این وضعیت اصلاح شود.یکی از مشکلات کنونی نقض مقررات تردد در بسیاری از استانهاست به طوری که ۷۱ درصد نقض تردد در شهرهای قرمز داریم.

رئیسی : بیشترین نقضتردد یعنی ۷۱ درصد مربوط به ۶ استان است. البته این نقص ترددها مربوط به ساکنان خود این استانها نیست و از استانهای دیگر وارد این استانها شده اند. در صدر همه شهرهای قرمز که نقض  تردد رخ می دهد، استان اصفهان و بعد از آن البرز، همدان، مازندران، فارس و آذربایجان شرقی است.

وی افزود: ۷۳ درصد نقض  تردد در شهرهای نارنجی نیز مربوط به ۶ استان دیگر است که صدر همه باز هم شهرهای نارنجی استان اصفهان، بعد از آن البرز، فارس، مازندران، همدان و خوزستان هستند.

وی گفت: ۶ استان نیز در نظارت و اعمال قانون خوب عمل کردند و ۷۰ درصد اعمال قانون، تذکرها و پلمب ها را از این ۶ استان انجام دادند. خوزستان در صدر همه استانهاست و بعد از آن، مرکزی، یزد، آذربایجان شرقی، لرستان و گیلان هستند. هم اکنون ۲۵۷ شهر قرمز، ۱۲۹ شهر نارنجی، ۵۱ شهر زرد و ۱۱ شهر آبی داریمدر این شرایط هیچ راهی به جز رعایت پروتکل های بهداشتی نداریم، دورهمی ها، مهمانی ها و تجمع در فضاهای سربسته بسیار خطرناک است. وارد ماه رمضان هم شده ایم، واقعا نمی توانیم مثل سالهای گذشته افطاری بدهیم و افراد را دعوت کنیم، بهتر است اگر می خواهیم نذری بدهیم به صورت بیرون بر یا مواد خشک باشد و این اقلام را به افراد نیازمند بدهیم و افطاری دادن در این ایام بسیار خطرناک است.

*وضعیت افزایشی بیماری کرونا در استان تهران: تهران به رنگ قرمز کرونایی درآمده و در هفته اخیر افزایش روند بستری و فوتی ناشی از کرونا در این کلانشهر همچنان تداوم یافته و بار بسیار بالایی دارد.

 در استان تهران تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا ۲۶ فروردین ماه سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۱۱۵۴۶۸ نفر بوده است. همچنین تعداد موارد بستری طی این مدت ۸۳۳۷۴ نفر بوده و تعداد موارد فوت نیز ۹۹۳۹ نفر بوده است.

در موج چهارم بیماری و با اوج‌گیری روند ابتلا به کرونا در کشور از نیمه فروردین ماه ۱۴۰۰، در تهران نیز شاهد افزایش موارد بیماری بودیم. به طوری که دکتر علیرضا زالی- فرمانده عملیات کنترل کرونا در کلان‌شهر تهران بارها خواستار تعطیلی کامل تهران شد.

زالی همچنین برای اولین بار نیز در تاریخ ۲۳ فروردین ماه اعلام کرد که شاهد وضعیت قرمز کرونا در سراسر تهران هستیم.

باید توجه کرد که در هفته اخیر (۲۰ تا ۲۶ فروردین ماه) افزایش روند بستری و فوتی ناشی از کرونا در تهران همچنان تداوم یافته و بار بسیار بالایی دارد. البته بروز موارد بستری و مرگ و میر هنوز از متوسط کشوری کمتر است.

بر این اساس طی هفته اخیر (۲۰ تا ۲۶ فروردین ماه) نیز در تهران تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۹۹۶۳ نفر بوده‌اند. همچنین طی هفته اخیر ۲۴۰۲ نفر در تهران بستری شدند و متاسفانه ۱۸۷ نفر نیز فوت کرده‌اند.

نتایج تازه درباره تاثیر استفاده از دو ماسک در مهار کرونا: نتایج یک بررسی تازه که در نشریه انجمن پزشکی آمریکا با عنوان "طب داخلی جاما" منتشر شده نشان می دهد که استفاده همزمان از ماسک های پزشکی و پارچه ای می تواند انتشار ذرات تنفسی دهان و بینی را به طور چشمگیری کاهش داده و میزان شیوع بیماری کووید-۱۹ را محدود کند.

به نقل از ایسنا، استفاده از ماسک پزشکی از زیر و قرار دادن ماسک پارچه ای روی آن می تواند تا حدود ۸۱ درصد از انتشار ذرات تنفسی آلوده به کروناویروس جلوگیری کند.

استفاده از این دو ماسک به طور کامل فاصله میان بینی تا دهان را پوشانده و انتشار ذرات تنفسی که موجب گسترش کروناویروس می شوند را محدود می کند.

محققان تاکید کردند: استفاده همزمان از دو ماسک موثرترین روش است زیرا اثربخشی فیلتراسیون را بهبود می دهد.

 

 

............ورزشی

* برگزاری کنفرانس های یافته های نوین در ورزش های پارالمپیکی

آکادمی ملی پارالمپیک در نظر دارد در راستای توسعه ورزش های پارالمپیک در کشور، مجموعه کنفرانس های علمی-ترویجی با عنوان یافته های نوین در ورزش های پارالمپیکی را برگزار کند. این مجموعه به منظور توسعه منابع علمی و ادبیات پژوهشی در زمینه های مرتبط با ارتقای عملکرد ورزشکاران پارالمپیکی است. محورهای کنفرانس، شامل موارد زیر است:

آمادگی روانی در ورزشکاران

- بیومکانیک مهارت‌ها در ورزش‌ها

- مانیتورینگ عملکرد ورزشکاران

- روش‌های تمرین و بهینه سازی عملکرد ورزشکاران

- آسیب شناسی و پیشگیری از آسیب‌های ورزشی در ورزشکاران.

علاقه‌مندان این رویداد جهت اطلاع از نحوه ارسال مطالب خود می‌توانند به وبسایت کمیته ملی پارالمپیک مراجعه کرده و در جریان جزئیات بیشتر قرار بگیرند.

*وداع شهرخسته با مرد خستگی‌ناپذیر

آخرین درگذشته فوتبال ایران در همان مسیری گام برداشت که دو چهره قبلی آن را ترک کرده بودند: ابتلا به کرونا و بستری شدن در بیمارستان، امیدواری و ناامیدی و سرانجام مرگ.

نادر دست نشان مربی مشهور فوتبال ایران و مهم‌ترین چهره فوتبالی قائمشهر سرانجام بعد از دو سه هفته درگیری با بیماری کرونا، در حالی از دنیا رفت که در یک هفته گذشته به مدد خواب مصنوعی و دستگاه زنده مانده بود. او که سرمربی رایکای بابل بود و نزدیک به سرزمین مادری به فعالیت مشغول، پس از ابتلا به کرونا به بیمارستان منتقل شد و در حالی که به نظر می‌رسید سلامتی را باز بیابد، حالش روز به روز وخیم تر شد و در نهایت جامعه فوتبال و البته نزدیکانش را عزادار کرد. آقا نادر چهره‌ای آشنا در بین اهالی فوتبال از اواسط دهه ۱۳۶۰ تا امروز بود.

 او نزدیک به چهل سال بی وقفه در سطوح مختلف فوتبال ایران به کار مشغول بود. از بازی در تیم نساجی و تیم منتخب مازندران در لیگ قدس و درخشش دیرهنگام و در سن و سال بالا با نساج های شهر خسته در رقابت های لیگ در دهه ۱۳۷۰ و بعد خداحافظی و آغاز کار مربیگری و اسم و شهرت و تخصصی که برای خود دست و پا کرد. اینکه میتواند گزینه خوبی برای تیم هایی که قصد صعود به لیگ برتر را دارند، باشد.

 او در دوران مربیگری چند باری این کار را به سرانجام رسانده که آخرینش با تیم نفت آبادان بود که زردپوشان را در اواسط فصل تحویل گرفته و صعود آن‌ها را به لیگ برتر رقم زد. صعودی که منجر به بقا و درخشش آن ها در سه چهار سال گذشته در بالاترین سطح فوتبال ایران شده و از این جهت تیم امروز نفت به آقا نادر مدیون است. او پیش از این، با استیل آذین، نفت تهران و مس کرمان هم این کار را انجام داده و البته در کارش کلی هم ماموریت ناتمام و آرزوی به ثمر نرسیده داشت.

 با این حال به عنوان یک مربی کارنامه قابل اعتنا در بین چهره هایی دارد که هرگز شانس کار در یک تیم پرستاره را پیدا نکردند و همواره در تیم های متوسط و زیر متوسط به کار مشغول بودند. او با سبک کاری خاص خود، با علاقه به ساخت تیم های سختکوش، دونده و جوان، با سماجت ذاتی‌اش هرگز از کار مربیگری دست نشست و در نهایت در همین عرصه به بیماری کرونا مبتلا شد و از دنیا رفت.

 

......‌..‌حوادث

* سرقت از خانه مرد70ساله به جنایت انجامید/ پیرمرد بر اثر چسبهایی که به دهانش زده بودند فوت کرد

دوم بهمن سال گذشته پسر جوانی به پلیس رفت و از ناپدید شدن پدرش خبر داد و گفت پدر ۷۰ ساله ‌ام به تنهایی در خانه‌اش واقع در گیشا زندگی می‌کند. از دیروز هر چه با او تماس گرفتم جواب نداد نگران شدم و به خانه‌اش رفتم اما نه تنها از پدرم خبری نبود بلکه با خانه به‌هم ریخته او مواجه شدم. معلوم بود که از خانه سرقت شده است و این مسأله مرا بیشتر نگران کرد و احتمال می‌دهم که برای پدرم اتفاقی رخ داده باشد. به ‌دنبال شکایت مرد جوان، تحقیقات  آغاز شد و در نخستین گام مأموران راهی خانه مرد تنها به نام فریبرز شدند. با توجه به اینکه در ورودی سالم بود احتمال ورود افراد آشنا قوت گرفت اما در بازبینی دوربین‌های مداربسته مشخص شد چهار مرد ناشناس سوار بر خودروی «جک» فریبرز وارد پارکینگ خانه شده و پس از ورود به آپارتمانش پول و طلاها و اموال با ارزش او را سرقت کرده و رفته ‌اند. باتوجه به اینکه هر چهار نفر ماسک به صورت داشتند هویت آنها مشخص نبود. در ادامه بررسی‌ها مشخص شد خودروی فریبرز نیز به سرقت رفته و سیستم ردیاب خودرو و بررسی کارت بنزین آن نشان می‌داد که خودرو در حوالی بزرگراه تهران - قم تردد داشته است.

کشف جسد پیرمرد

درحالی که تحقیقات در این پرونده ادامه داشت، جسد سوخته‌ای در اطراف بیابان‌های قم کشف شد. باتوجه به اینکه آخرین بار خودروی فریبرز در همان حوالی تردد داشت، احتمال اینکه جسد سوخته متعلق به پیرمرد باشد مطرح شد. با انجام آزمایشات و مدارکی که پسر فریبرز ارائه کرد، هویت جسد سوخته شناسایی و راز ناپدید شدن فریبرز برملا شد.

دستگیری متهمان

پس از کشف جسد، کارآگاهان به ردیابی خودرو پرداختند و در نهایت یکی از متهمان که خودرو در اختیار او بود در اطراف ملارد بازداشت شد. مرد جوان در تحقیقات به سرقت اعتراف کرد و گفت: من از جنایت بی‌خبرم و اصلاً نمی‌دانستم که جنایتی رخ داده است. چند روز قبل یکی از دوستانم به نام مجید با مرد جوانی به سراغم آمد. او ماجرای سرقت از خانه‌ای را مطرح کرد و از آنجایی که وضع مالی خوبی نداشتم من هم وسوسه شدم. به همراه پویا، یکی از دوستانم و مجید و ناصر و همان مرد جوانی که با مجید آمده بود راهی خانه فریبرز شدیم که بعد از سرقت، خودرو پیش من ماند.

با اعتراف متهم، مجید، ناصر و پویا نیز بازداشت شدند.

مجید که سردسته این باند بود به قتل پیرمرد با همدستی ناصر و دو دختر جوان به نام‌های محیا و شیلا اعتراف کرد و مدعی شد، پویا و متهم دیگر این پرونده از جنایت بی‌خبر بوده و فقط در سرقت از خانه پیرمرد حضور داشتند. بدین‌ترتیب محیا و شیلا نیز بازداشت شدند. بدین ترتیب به دستور بازپرس شعبه پنجم دادسرای امور جنایی پایتخت متهمان در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت قرار داده شدند.

گفت‌وگو با سردسته باند

فریبرز را از کجا می‌شناختید؟

مادر دوست دخترم محیا خدمتکار خانه فریبرز بود. سال‌ها قبل همسر فریبرز فوت کرده و او تنها زندگی می‌کرد. چون وضع مالی خوبی داشت مادر محیا همیشه برای دخترش از وضع زندگی او تعریف می‌کرد وقتی محیا برایم تعریف کرد که فریبرز وضع مالی خوبی دارد وسوسه سرقت به جانم افتاد.

با همدستانت چطور آشنا شدی؟

شیلا دوست محیا بود و ناصر هم دوست شیلا. در این ماجرا پویا و دوستش بهمن هیچ نقشی نداشتند و نقشه را ما خودمان طراحی کردیم.

نقشه‌تان چه بود؟

ما قصد قتل نداشتیم، می‌خواستیم فقط سرقت کنیم. برای اجرای نقشه‌مان نیاز به یک محل داشتیم. ناصر پیشنهاد داد که از خانه خاله‌اش برای اجرای نقشه‌مان استفاده کنیم. به همین دلیل خاله‌اش را به خانه یکی از اقوام فرستاد و خانه خاله که در یافت‌آباد بود به عنوان محل گروگانگیری ما انتخاب شد. محیا با فریبرز تماس گرفت و به دروغ گفت برای مادرش مشکلی پیش آمده و به کمک او نیاز دارد. فریبرز نمی‌خواست بیاید اما محیا آنقدر التماس کرد که او پذیرفت و بعد آدرس خانه خاله ناصر را داد و در نهایت او به آنجا آمد.به محض اینکه پیرمرد وارد خانه شد،من و ناصر به او حمله کردیم و دست و پایش را بستیم و دوردهان و بینی‌اش چسب زدیم. با تهدید از او رمز عابربانک‌هایش را خواستیم و پیرمرد هم به ما چند رمز داد.

چرا پیرمرد را کشتید؟

نمی‌خواستیم بمیرد وقتی به عابربانک رفتیم پول زیادی داخل حسابش نبود. دوباره به خانه برگشتیم و رمز کارتی را از فریبرز گرفتیم که داخلش پول بود. اما وقتی به بانک رفتیم مشخص شد که رمز کارت را اشتباه گفته است دوباره به خانه برگشتیم و به سراغ فریبرز رفتیم اما متوجه شدیم مرده است. چسبی که به دهان و بینی‌اش زده بودیم باعث شده بود تا مرد ۷۰ ساله فوت کند. از مرگ او وحشت کردیم، نمی‌دانستیم با جسدش چه کار کنیم. بالاخره تصمیم گرفتیم جسد را از بین ببریم. جنازه فریبرز را داخل خودروی جک خودش گذاشتیم و راهی اتوبان تهران - قم شدیم. در بین راه بنزین زدیم و چند لیتر هم بنزین خریدیم. در بیابانی همان اطراف با بنزین جسد فریبرز را به آتش کشیدیم.

چه شد از خانه سرقت کردید؟

بعد از آتش زدن جسد با ناصر و دو نفر دیگر به خانه فریبرز رفتیم و حدود 80 میلیون تومان سرقت کردیم.

 

*دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان

خدایا مرا در این ماه از آمرزش‌جویان و از بندگان شایسته فرمان‌بردار و اولیای مقرّبت قرار ده، به رأفتت ای مهربانترین مهربانان.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *