شناسه خبر: 33387 منتشر شده در مورخ: 1400/1/23 ساعت: 12:20 گروه: اجتماعی  
خانوارهای دارای فرزند دوقلو در دهک درآمدی ۱ تا ۳ مشمول دریافت خدمات بهزیستی می‌شوند

خانوارهای دارای فرزند دوقلو در دهک درآمدی ۱ تا ۳ مشمول دریافت خدمات بهزیستی می‌شوند

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در تبیین و تشریح اقدامات سال ۹۹ با بیان اینکه خانوارهای دارای فرزند دوقلو در دهک درآمدی یک تا سه مشمول دریافت خدمات بهزیستی می‌شوند، گفت: شیرخوارگاه‌ها به متقاضیان صاحب صلاحیت واگذار می‌شوند.

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل، «حبیب‌الله مسعودی‌فرید» معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در تبیین و تشریح اقدامات سال ۹۹ با بیان اینکه ۸۸۰ مرکز نگهداری شبانه‌روزی از کودکان و نوجوانان در کشور داریم، گفت: از این تعداد بیش از ۶۴۰ مرکز توسط بخش غیردولتی و خیرین اداره می‌شود. این در حالی است که سازمان بهزیستی کشور به عنوان نهاد سیاستگذار نظارت بر روند اجرای کار شرکاء اجتماعی دارد و با تسهیلگری موانع را مرتفع می‌کند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: سال گذشته مدیریت کودکان سنین ۳ سال به بالا را به بخش غیردولتی در قالب ماده ۲۶ واگذار کردیم و این مسئله مطرح شد که حتی شیرخوارگاه‌ها نیز می‌توانند به متقاضیان صاحب صلاحیت واگذار شود که خوشبختانه این فرآیند در تمامی استانها انجام شده است و به سبب حساسیت بالای این موضوع، مصاحبه از موسسین در ستاد مرکزی مجازی صورت پذیرفت و بهترین‌ها معرفی شدند تا شیرخوارگاه‌ها به این افراد سپرده شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه فرزندخواندگی در سال گذشته، تصریح کرد: ما با روند فزاینده‌ فرزندخواندگی در چند سال گذشته روبرو شدیم و برای تحقق شعار «جای کودک در خانواده است» همکاران به شناسایی فرزندانی که در مراکز نگهداری می‌شدند و قابلیت این را داشتند که به خانواده واگذار شوند برای عبور از بروکراسی اداری سامانه فرزندخواندگی از اردیبهشت سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد و خانواده‌های متقاضی با پاسخ به سوالات موجود در سامانه فرزند مورد تقاضای خود را به صورت موقت و دائمی در کشور پیدا کند.

آمارها فرزندخواندگی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۱۰ درصد افزایش داشته است

مسعودی‌فرید با بیان اینکه براساس آمارها فرزندخواندگی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۱۰ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: درخصوص توانمندسازی زنان و خانواده علاوه بر ۲۴۰ هزار خانواده تحت پوشش توانستیم ۵ هزار و ۵۰۰ خانوار زن سرپرست پشت نوبتی را وارد چرخه حمایتی کنیم. 

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بر حمایت از خانوارهای دارای چندقلو تاکید کرد و گفت: تمامی خانوارهای دارای فرزند ۳ قلو بدون توجه به دهک‌ها مورد حمایت سازمان بهزیستی کشور قرار می‌گیرند و به تعداد افراد خانوار(تا ۵ نفر) یارانه به آنها تعلق می‌گیرد و از سایر خدمات مانند دریافت شیرخشک، پوشاک و ... بهره‌مند می‌شوند؛ سال گذشته علاوه بر ۴ هزار خانواده دارای فرزند چندقلو، ۸۰۰ خانوار دیگر به چرخه حمایتی وارد شدند و در حال حاضر جمعا ۴۸۰۰ خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند. همچنین خانوارهای دارای فرزند دوقلو در دهک درآمدی یک تا سه مشمول دریافت خدمات بهزیستی می‌شوند.

وی با تاکید بر اهمیت ارتقاء تحصیلی دانش آموزان و کمک به بهبود وضعیت تحصیلی آنها به انعقاد تفاهمنامه همکاری با بنیاد علمی آموزشی قلمچی اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهمنامه بنیاد قلمچی متعهد شده است تا تمامی دانش‌آموزان دارای معلولیت بینایی، شنوایی،جسمی_حرکتی و ... تحت پوشش سازمان بهزیستی را بدون اعمال شرط معدل و بضاعت مالی و در هر شرایط سنی پذیرش و بورسیه کند.

۸ هزار تبلت به فرزندان امدادبگیر بهزیستی‌ با حفظ کرامت انسانی اهداء شد

مسعودی‌فرید، ادامه داد: در دوران شیوع کرونا بیشتر خدمات مجازی شد این در حالی است که تعدادی از فرزندان تحت پوشش بهزیستی توانایی خرید تبلت یا لپ‌تاپ نداشتند لذا با همکاری بنیاد مستضعفان و دیگر نهادها نزدیک به ۸ هزار تبلت به فرزندان امدادبگیر بهزیستی‌ با حفظ کرامت انسانی اهداء شد.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به انعقاد تفاهمنامه با صندوق بیمه روستایی و عشایری اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم معلولان و زنان سرپرست خانواری که در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و  مناطق روستایی و عشایری سکونت دارند، می‌توانند از این بیمه برخوردار شوند و اکنون بیش از ۳۰ هزار خانوار زن سرپرست دیگر که جز مددجویان بهزیستی قلمداد می‌شدند تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری قرار گرفتند. یکی دیگر از اقدامات بهزیستی برای زنان سرپرست خانوار حمایت از کسب و کار بود؛ لذا بازار مجازی برای کسب و کار آنها ایجاد شد و از اواخر سال گذشته، ۵۸ گروه همیار زنان در ۲۰ استان مجوز اخذ فروش در فضای مجازی دریافت کردند.

۵۸ گروه همیار زنان در ۲۰ استان مجوز اخذ فروش در فضای مجازی دریافت کردند

وی با اشاره به اهمیت موضوع کودکان کار و خیابان از تدوین طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان خبر داد و گفت: این طرح از ابتدای جذب کودکان کار و خیابان، شناسایی عنبیه و غربالگری، پذیرش اولیه، ساماندهی و توانمندسازی را در خود جای داده است بطوری که با همکاری سازمان‌های غیردولتی سال گذشته ۷۰۰ کودک در تهران شناسایی کردیم که حدود ۸۰ درصد اتباع خارجی هستند و برای هر کودک پرونده مددکاری اجتماعی تکمیل شد و پس از بررسی خانواده کودک، تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتند به شرطی که کودکان مجدد برای کار به سطح شهر نروند که مددکاران این موضوع را بررسی می‌کنند اما برای کودکان اتباع تا زمانی که در مراکز میان مدت حضور دارند شرایط دوستدار کودک برای آنها فراهم است تا تعیین و تکلیف شوند.

مسعودی‌فرید یکی از اقدامات ویژه در حوزه آسیب‌دیدگان اجتماعی را رونمایی از سامانه اورژانس اجتماعی برشمرد و گفت: از اول اردیبهشت سال جاری هیچگونه ثبت کاغذی درخصوص تماس‌های مردمی با موضوعات محتلف آزار صورت نگیرد و ۳۶۰ مرکز اورژانس اجتماعی تمام گزارش‌های خود را الکترونیکی ثبت خواهند کرد همچنین سامانه مراکز آسیب اجتماعی نیز به سامانه اورژانس اجتماعی متصل است و برای هر فرد مراجعه‌کننده در قالب یک پرونده واحد خدمات ارائه می‌دهند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *