شناسه خبر: 33381 منتشر شده در مورخ: 1400/1/23 ساعت: 10:04 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 23 فروردین 1400

روزنامه دوشنبه 23 فروردین 1400

عناوین امروز:ابلاغ ۲۴۶ ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت-کمالوندی: اطلاعات کافی درباره خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز وجود ندارد-چوب گرانی لای چرخ معلولان/ افزایش ۴ تا ۵ برابری قیمت لوازم توانبخشی- راهکارهایی برای شادکامی- به دنبال کسب بهترین نتیجه در توکیو هستیم-پلیس به دنبال جوان قاتل.

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰

۲۹ شعبان ۱۴۴۲

۱۲ آوریل  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۷۲

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*ابلاغ ۲۴۶ ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت

* کمالوندی: اطلاعات کافی درباره خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز وجود ندارد

*چوب گرانی لای چرخ معلولان/ افزایش ۴ تا ۵ برابری قیمت لوازم توانبخشی

*راهکارهایی برای شادکامی

* به دنبال کسب بهترین نتیجه در توکیو هستیم

* پلیس به دنبال جوان قاتل

 

..........اخبار ویژه

*ابلاغ ۲۴۶ ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت رئیس دبیرخانه مناسب سازی کشور با اشاره به مهمترین اقدامات ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور طی سال گذشته گفت: ۲۴۶ ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت اولین بار در این ستاد ایجاد شد.

کاظمی مومن سرایی در جمع خبرنگاران به صورت مجازی با اشاره به فعالیت‌های دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی کشور در سال ۹۹ گفت: در راستای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و به منظور برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناسب‌سازی محیط، معابر و اماکن عمومی خدمات و وسایل حمل و نقل در سال ۹۹ با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هشت جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور تشکیل شد که این از کارهای بسیار مهم و بی‌نظیر بود.

وی ادامه داد: در گذشته این جلسه هر چند ماه یکبار و یا سالی یکبار برگزار می‌شد که به منظور تسریع در فعالیت‌های اثرگذاری حداکثری و تحقق مصوبات، چهار مورد از جلسات به ترتیب در شهریور ماه با حضور و میزبانی شهردار تهران، در آبان ماه با حضور و میزبانی وزیر راه و شهرسازی و در آذر ماه با حضور و میزبانی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

کاظمی مومن سرایی افزود: یک جلسه از این جلسات ستاد به منظور پایلوت شهر دسترس‌پذیر با حضور استاندار و تمام اعضای ستاد کشوری و اعضا استانی در استان یزد برگزار شد که به واسطه حضور ارزشمند وزرا و معاونین ذیربط آنها در هر یک از این جلسات مرتبط، تصمیمات اجرایی و کاربردی اتخاذ و به دستگاه‌های اجرایی تابع در سراسر کشور جهت اجرا ابلاغ شد.

وی گفت: بعد از تشکیل هر یک از جلسات با تشکیل کار گروه مشترکی مرکب از کارشناسان دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی مستقر در سازمان بهزیستی و نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، اقدامات لازم در زمینه اجرایی کردن مصوبات تحقق اهداف و مناسب‌سازی اماکن محیطی و عمومی و خدمات با هدف دسترس‌پذیری و بهره‌مندی افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان مبادرت شد.

رئیس دبیرخانه مناسب‌سازی کشور در ادامه با اشاره به جلسه‌ای که در بهمن ماه با حضور اکثریت اعضاء در استان یزد برگزار شد، گفت: این جلسه به منظور افتتاح برنامه‌های عمرانی و پروژه‌های مناسب‌سازی شهرداری یزد که به عنوان پایلوت ایجادِ شهر بدون مانع برگزار شده بود و پس از آن قرار شد هر سه ماه گزارشی از فعالیت‌های خود را ارائه دهند و سرانجام در سال ۱۴۰۲ شاهد معرفی شهر باستانی یزد به عنوان نخستین شهر بدون مانع و دسترس پذیر در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه ۱۴ جلسه تخصصی کمیته زیر مجموعه ستاد نیز برگزار شد، گفت: ۲۴۶ ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت اولین بار ایجاد شد که طی بخشنامه سازمان برنامه و بودجه به کلیه دستگاه‌های اجرایی، مهندسان، مهندسان مشاور و پیمانکار ابلاغ شد تا ضوابط را رعایت کنند.

رئیس دبیرخانه مناسب‌سازی کشور انتخاب ۵۱ شهر و ۵ روستا در سطح ۳۱ استان کشور به عنوان پایلوت ایجاد شهر بدون مانع که قرار شد طی برنامه‌ای سه ساله از شهریور ۹۹ تا سال ۱۴۰۲ این موضوع انجام شود را از دیگر اقدامات در سال ۹۹ عنوان کرد.

وی در ادامه به ارزیابی وضعیت مناسب‌سازی ساختمان‌های اداری در جشنواره شهید رجایی که بیانگر روند رو به رشد اقدام دستگاه‌ها در زمینه مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری است و رونمایی از نشان مناسب‌سازی که قرار است به ساختمان‌هایی با کاربری عمومی مناسب‌سازی شده و دسترس‌پذیر برای افراد دارای ناتوانی جسمی-حرکتی و سایر معلولیت‌ها اهدا شود، اشاره کرد.

*تحقق 85 درصدی شاخص های بسته های تحولی مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از تحقق 85 درصدی شاخص های بسته های تحولی مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی خبر داد.

سید جواد حسینی در این نشست  با بیان اینکه   افزایش پوشش تحصیلی و عدالت آموزشی نیازمند آماده سازی چند امر مهم است ، بیان داشت:  اول آماده سازی و مناسب سازی امکانات آموزشی برای همه گروه های فراگیر دانش آموزان است که مدارس در  ابعاد گوناگون در انطباق با شرایط دانش آموزان مناسب سازی شوند  و دوم مداخلات آموزش  و پرورش خصوصاً توانبخشی در موقع لازم است  که به آن مداخلات بهنگام اطلاق می گردد.

حسینی  مدرسه انطباقی را  تلاشی در جهت رفع مشکل نبود یا کمبود شرایط در ابعاد فیزیکی، آموزشی و نیروی انسانی دانست و گفت: از این مسیر مدارس مناسب سازی خواهند شد و دانش آموزان با نیازهای ویژه در 1700 مدرسه ویژه از امکانات مناسب آموزشی در بعد فضا، تجهیزات، معلم، منابع و محتوا و تکنولوژی های فناورانه جدید آموزشی متناسب با شرایط فراگیران برخوردار می شوند که  هم پوشش تحصیلی افزایش می یابد و هم کیفیت و عدالت آموزشی محقق می گردد.

حسینی با بیان اینکه در شرایط موجود بسیاری از مدارس از این استانداردها برخوردار نیستند، اظهار کرد: در همین راستا نظام تعلیم و تربیت می باید در بهترین و مناسب ترین سن از همان اوایل تولد مداخلات حرفه ای را در راستای توانا سازی نوآموزان مصروف دارد .

وی افزود: اگر در زمان مناسب مداخله حرفه ای محقق نگردد گاه معلولیت های پنهان در مسیر زمان تبدیل به معلولیت های آشکار و مزمن می گردد و موضوعی که از آن به مداخلات بهنگام طلایی نام برده می شود در این عرصه، افزایش شناسایی دانش آموزان، تحت پوشش قرار دادن حداکثری آنها، افزایش استانداردهای آموزش و پرورش و نیز مداخله به موقع و بهنگام هدف گذاری شده است.

وی گفت:  در زمان تدوین و طراحی بسته های تحولی " مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی" ، الگوی مناسبی برای استانداردسازی مدارس در ابعاد گوناگون وجود نداشت که در این بسته هدف گذاری شد تا مدارس از ابعاد گوناگون در هر استان دست کم یک مدرسه اتیسم و یک مدرسه پذیرا به شکل الگویی مناسب سازی شوند و بر اثر مداخلات بهنگام طلایی پوشش تحصیلی دانش آموزان بدو تولد تا بدو ورود به دبستان به 8 درصد افزایش یابند و حمایت های توانبخشی برای دوره پیش دبستانی 15 درصد و دوره ابتدایی 45 درصد رشد یابد .

حسینی با بیان اینکه بسته تحولی مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی در ابعاد مختلف نتایج چشمگیری داشت، گفت: در بعد توانمندسازی نیروی انسانی 100 درصد برنامه ها اجرایی شد و تحقق 152 درصد اهداف را موجب گردید .

وی افزود:  در این بعد در قالب نهضت زبان اشاره، آموزش 4 هزار نفر معلم، مدیر، اولیا و برخی مسئولین دستگاهها هدف گذاری شد که در عمل 4 هزار و 837 نفر دوره های آموزشی را با کیفیت پشت سر گذراندند و در قالب نهضت آموزش خط بریل، آموزش هزار نفر مدیر، معلم، اولیا و برخی مسئولین دستگاههای هدف گذاری شده بود که هزار و 989 نفر این دوره های آموزشی را گذراندند .

حسینی گفت: آموزش معلمان مبتنی بر مهارتهای چندگانه محور دیگر برنامه توانمندسازی نیروی انسانی بود که 10 درصد معلمان کم توان ذهنی باید این دوره ها را می¬گذراندند که در عمل 9/14 درصد موفق به گذراندن دوره های مربوطه شدند .

معاون وزیر گفت: در مجموع با برگزاری 217 کارگاه آموزشی تحصیلی و با شرکت 8 هزار و 309 نفر (معلمان ، والدین ، مدیران و کارکنان نهادهای اجرایی شامل دانشگاهها، بیمارستانها ، نیروی انتظامی، کارکنان آموزش و پرورش) این دوره ها با میزان تحقق 151 درصد به پایان رسید .

حسینی  در بعد فناوری های نوین و دیجیتالی به  سه فعالیت اپلیکیشن جامع آموزشی و پرورشی استثنایی، سامانه ندای همراه و ایجاد پایگاه جامع آموزشی اشاره کرد و گفت: در قالب اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش استثنایی ، معلمان ، دانش آموزان و والدین همه اطلاعات لازم و راهنمایی های مناسب و نیز محتواهای مناسب آموزشی و تعاملی را امکان استفاده دارند .
وی افزود:  در قالب سامانه ندای همراه  دانش آموزان ، معلمان و والدین دانش آموزان

طرح تلفیقی – فراگیر در  21 هزار مدارس پذیرا  در فضایی مجازی و  سامانه ای امکان استفاده از  از  زبده ترین مشاوران برای راهنمایی و رفع مشکلاتشان را یافته اند .
وی گفت : فعالیت سوم  ایجاد پایگاه جامع آموزش مجازی در استانها بود که براین اساس در هر استان یک پایگاه جامع آموزش مجازی باید راه اندازی می شد که این اتفاق انجام شد . همچنین در قالب این طرح دانش آموزان دارای آسیب جسمی - حرکتی شدید پایه چهارم تا ششم با تحصیل سرانه 15 میلیون تومان تحت پوشش منزل محور قررار گرفتند .

در مجموع در بعد فناوری های نوین و دیجیتالی بیش از 70 درصد اهداف محقق شد و 30 درصد باقی مانده به تأثیر این فعالیت ها بر جمعیت هدف متمرکز است که احتمالاً تا پایان اردیبهشت ماه نتایج آن مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

حسینی با بیان اینکه  در بعد مناسب سازی فضا و تجهیزات، مناسب سازی فضا از یک سو و مناسب سازی تجهیزات از دیگر سو هدف گذاری شده بود، گفت: در قالب مناسب سازی فضا در هر استان یک مدرسه اتیسم و یک مدرسه پذیرا در مجموع کل کشور 64 مدرسه از ابعاد مختلف به شکل الگویی باید مناسب می شد که 32 مدرسه پذیرا مناسب سازی شده اند.

وی افزود: 32 مدرسه اتیسم دیگر بخشی مناسب سازی شده اند و بخشی هم در حال مناسب سازی است و چون برخی استانها مدارس ویژه اتیسم نداشتند اکنون در حال ساخت و مناسب سازی می باشند.

وی با بیا اینکه مناسب سازی تجهیزات در قالب "نهضت توان افزایی" از محورهای عمده دیگر مدرسه انطباقی است، گفت:  در این بخش هدف گذاری شده بود که حداقل 10 هزار نفر از دانش آموزان تحت پوشش دریافت و سایل و تجهیزات مناسب آموزشی، پرورشی و توانبخشی قرار گیرند که خوشبختانه 25 هزار و 128 نفر از دانش آموزان تحت پوشش قرار گرفتند و در مجموع در این محور بسته مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی 80 درصد اهداف محقق گشت و 20 درصد باقی مانده که عمدتاً به آماده سازی مدارس اتیسم  مربوط می شود در حال انجام است .

حسینی  با اشاره به  طراحی سند جامع مداخلات به هنگام طلایی گفت:  مقرر بود ۱۰ هزار و800 نفر از دانش آموزان پیش دبستان (از بدو تولد تا بدو ورود به دبستان) و خصوصاً با توجه به شرایط کرونا تحت پوشش قرار گیرند که خوشبختانه با تحت پوشش قرار گرفتن ده هزار و 921 دانش آموز یعنی 1/1 درصد بیشتر از شاخص این هدف محقق شد .

وی افزود:  براساس شاخص هدف می بایست 15 درصد دانش آموزان پیش دبستان و 45 درصد دانش آموزان دبستان از خدمات توانبخشی برخوردار شوند که 7/31 درصد در دوره پیش دبستان و بیش از 51 درصد در دوره ابتدایی افزایش خدمات توانبخشی محقق شد و سند مداخلات بهنگام طلایی برای سال 1400 در سطح استانی نیز تولید و اجرایی سازی خواهیم نمود.

 

...........اخبار روز

* کمالوندی: اطلاعات کافی درباره خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز وجود ندارد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به حادثه تأسیسات هسته‌ای نطنز:

در بخشی از قسمت‌های برق مجتمع شهید احمدی روشن قطع برق رخ داده و حادثه‌ای اتفاق افتاده است که این امر در دست بررسی است.

هنوز علت قطعی برق مشخص نشده است و باید بررسی کنیم، اما خوشبختانه هیچ تلفات و مشکل خاصی رخ نداده است.

این حادثه در دست بررسی است که متعاقبا اطلاعات تکمیلی ارائه خواهد شد.اطلاعات کافی در خصوص خرابکاری وجود ندارد و باید بررسی‌های بیشتری صورت گیرد. / باشگاه خبرنگاران جوان

* زمان انتشار نتیجه آزمون استخدامی ۹۹ و کنکور دکتری ۱۴۰۰ اعلام شد

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش:

نتیجه نهایی هشتمین آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش تا اواخر هفته جاری در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود.

نتیجه نهایی سایر دستگاه های نیز پس از اعلام نتایج مصاحبه به سازمان سنجش و تایید مجدد آن به توالی اعلام می شود.

نتیجه اولیه کنکور دکتری تا اواسط هفته آینده  منتشر می شود./ ایرنا

* دکتر روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت:

دولت تدبیر و امید تلاش می کند با پایان دادن به پدیده پروژه های ناتمام، دولت آینده را با مشکلات ناشی از آن مواجه نکند

هیچ دستگاهی نباید در زمینه تکمیل و اتمام پروژه‌ها تعلل یا اهمال کند

در سال پشتیبانی و مانع زدایی از تولید، سعی دولت بر این است تا موانع رشد بازار سرمایه را مرتفع کند

حمایت از بازار سرمایه به معنی هدایت دستوری نیست

فعالان سیاسی نباید اظهارنظر اقتصادی را با اظهارنظر سیاسی یکسان بپندارند

* تهرانی‌ها تا ۵ سال دیگر ۲۰ میلیونی خواهند شد/ ۲۰ درصد خانه‌های خالی در پایتخت است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران اظهار داشت: آخرین آمار رسمی درباره جمعیت استان تهران به آمار منتشر شده توسط مرکز آمار در سال 95 برمی‌گردد اما به صورت تخمینی و با مشاهده برخی از پارامترها مانند افزایش دانش‌آموزان در مدارس و افزایش درخواست از دستگاه‌های خدماتی می‌توان برآورد کرد که سالیانه 200 تا 250 هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شوند

*قیمت آش و حلیم در ماه رمضان ۱۴۰۰ اعلام شد

حسین محمدی رئیس اتحادیه کباب و حلیم تهران:

قیمت هرکیلو حلیم ساده ۴۱ هزار تومان و هرکیلو حلیم با مخلفات به درخواست مشتری ۴۵ هزار تومان است.

هر کیلو آش شله قلمکار که طرفداران خاص خود را در ماه رمضان دارد به صورت ساده ۴۱ هزار تومان و با مخلفات ۴۵ هزار تومان است.

هر کیلو آش رشته هم ۴۰ هزار تومان است که با مخلفات ۴۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت انواع هر پرس حلیم و آش نیز ۲۰ هزار تومان است./ باشگاه خبرنگاران جوان

*  تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری از ۷ خرداد آغاز می‌شود

بر اساس جدول زمان بندی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اسامی نهایی داوطلبان انتخابات در روزهای ۵ و ۶ خرداد اعلام و تبلیغات هم از روز هفتم خرداد آغاز می‌شود./ باشگاه خبرنگاران جوان

*هزینه سرویس پیامکی بانک‌ها ۳۰ هزار تومان می‌شود

در حالیکه برخی بانک‌ها با ارسال پیامک به مشتریان خود از افزایش هزینه سرویس پیامکی به ۳۰ هزار تومان خبر می‌دهند، دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی گفت: هنوز تصمیمی برای افزایش هزینه سرویس پیامکی بانک‌ها گرفته نشده است اما احتمال اینکه در آینده نزدیک این نرخ افزایش یابد، وجود دارد./ ایسنا

 

.......گزارش ویژه

*چوب گرانی لای چرخ معلولان/افزایش ۴ تا ۵ برابری قیمت لوازم توانبخشی

سایه سنگین گرانی‌ها بر سر لوازم و تجهیزات توانبخشی و عدم نظارت بر قیمت‌ها، جامعه معلولان را با موانع فراوانی روبه‌رو کرده است.

عصا، ویلچر، سمعک، بریس و غیره بخش جدانشدنی از افراد دارای معلولیت و درواقع یک ضرورت برای ادامه روند زندگی آن‌هاست اما افزایش قیمت در کنار نبود کیفیت مناسب، این قشر از جامعه را که به نسبت دیگر افراد در چنبره تنگناهای معیشتی گرفتارند، سرخورده و در مواردی منزوی کرده است.

قیمت‌هایی که به گفته محمدرضا اسدی، نایب رئیس انجمن کاردرمانی کشور و عضو هیئت‌مدیره مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی کشور: « طی یکی، دو سال اخیر جهش فوق‌العاده‌ای داشته است به‌گونه‌ای که در برخی از شاخص‌ها قیمت‌ها به ۴ تا ۵ برابر رسید و تأمین هزینه‌ها را کمرشکن کرده است، خصوصا تأمین لوازمی مانند سمعک و ویلچر بسیار سخت شده است.» مشکلی که وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی نیز بر آن صحه گذاشته و می‌گوید: « شرایط اقتصادی کشور، قیمت وسایل توانبخشی را ۵ تا ۶ برابر افزایش داده است.» افزایش قیمت در کنار پایین آمدن کیفیت موضوعی است که نقدهای جدی جامعه معلولان را به دنبال داشته است.

شدت یافتن معلولیت افراد، مشکلی است که «اسدی» در پی گران شدن لوازم توانبخشی به آن  اشاره کرده و می‌گوید: « یکی از اهداف توانبخشی پیشگیری از گرفتاری این افراد به عوارض ثانویه و ثالثیه معلولیت‌هایشان است. وقتی این هدف برآورده نشود یک فرد دارای معلولیت پسرفت کرده، محدودیت عملکردی وی افزایش یافته و توانایی‌هایی که از طریق توانبخشی به دست آورده بود از دست می‌رود. »

نایب رئیس انجمن کاردرمانی کشور همچنین آمار معلولان نیازمند به وسایل کمک توانبخشی در کشور را چنین بیان می‌کند: «آماری که در خصوص معلولیت‌های جسمی- حرکتی و شنوایی داریم، نشان می‌دهد که حدود ۳۰ درصد از معلولیت‌های بارز ما در معلولیت‌های جسمی- حرکتی در وضعیت شدید و خیلی شدید قرار دارند و این تعداد، نیاز شدید به لوازم کمک توانبخشی دارند. از سوی دیگر حدود ۴۰ درصد نیز افراد دارای معلولیت متوسط هستند.

حداقل نصف این تعداد به‌نوعی نیازمند این لوازم کمک توانبخشی مختلف هستند. در بحث ناشنوایی نیز بر اساس آمار‌ها حدود ۶۰ درصد از افراد کم‌شنوا و ناشنوا نیاز به سمعک دارند. در موضوع نابینایان نیز به همین صورت است کما این‌که می‌توان گفت بیشترین نیاز به لوازم کمک توانبخشی در میان معلولان به مشکلات بینایی مرتبط می‌شود، به این معنی که تقریبا ۸۰ درصد این افراد به لوازم کمک توانبخشی در حوزه بینایی نیاز دارند مانند درشت نما، دستگاه تایپ مخصوص و انواع اپلیکیشن‌هایی که جدیدا به بازار آمده است تا بتوانند دسترس‌پذیری بیشتری به خدمات داشته باشند»

ایجاد معلولیت‌های ثانویه از نتایج گرانی لوازم توانبخشی
محمدرضا هادی پور، مدیرعامل کانون معلولان توانا افزایش قیمت لوازم توانبخشی در یکی، دو سال اخیر را ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ درصد دانسته و در رابطه با مشکلات ناشی از این گرانی برای معلولان کشور به « رسالت » می‌گوید: « این باعث شده است فرد معلولی که از وسایل کمک توانبخشی استفاده می‌کند نتواند به‌موقع آن را تهیه کند و این موضوع برای او ایجاد معلولیت‌های ثانویه می‌کند.  به‌طور مثال بریس را باید سالی یا دو سالی یک‌بار عوض کرد. بریسی که قبلا با ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان قابل تهیه بود، اکنون قیمت آن بین ۲ تا ۴ میلیون تومان است.

این گرانی باعث می‌شود فرد معلول نتواند آن را به‌موقع تعویض کند و این بریس تغییر حالت می‌دهد  و بالطبع روی کمر و عضلات او تأثیر می‌گذارد و ایجاد معلولیت‌های ثانویه می‌کند. یا فردی که آسیب نخاعی است باید از پوشینه و داروهای خاص خودش استفاده کند، زمانی که نتواند این‌ها را به‌موقع و به تعداد لازم تهیه کند به‌مرورزمان زخم بستر می‌گیرد و باعث ایجاد معلولیت‌های بیشتر در فرد می‌شود. این موضوع در حوزه‌های مختلف دیده می‌شود. مثلا فردی که داروهای ام‌اس ایرانی بهش نمی‌سازد و کهیر می‌زند و داروی ام‌اس خارجی نیز با توجه به گرانی نمی‌تواند بخرد. بچه‌های معلول  قبلا می‌توانستند با ۲ تا ۳ میلیون یک ویلچر بسیار خوب بگیرند که حداقل ۴ تا ۵ سال برایشان کار کند اما اکنون من خواستم یک ویلچر ایرانی معمولی بگیرم گفتند اصلا زیر ۱۰ میلیون تومان نیست.

ویلچرهای خوب که حدود ۲۰ میلیون تومان می‌شود. یا چند روز پیش یکی از دوستان ما یک ویلچر برقی بسیار معمولی را حدود ۳۰ میلیون تومان خرید. خب من می‌دانم این ویلچر بیشتر از یکی، دو سال نمی‌تواند برایش کار کند. همین هم برای همه امکان‌پذیر نیست. حالا این دوست ما خانمی بود که سال‌هاست دارد کار می‌کند، پول‌هایش را جمع کرد، وام گرفت و ویلچری که قیمتش سابقا حول‌وحوش ۹ تا ۱۰ تومان بود را ۳۰ میلیون تومان خرید چراکه  نیاز داشت و مجبور بود. حالا کسی که کار نکند یا شرایط خانواده‌اش پایین باشد  نمی‌تواند تهیه کند و این باعث گوشه‌گیری و منزوی شدن فرد می‌شود.  ما این افراد را به دلیل عدم وجود وسایل توانبخشی مناسب، خودبه‌خود در خانه‌ها زندانی می‌کنیم و نمی‌گذاریم در جامعه رشد داشته باشند. »  
 بیمه‌ها پاسخگوی وسایل توانبخشی نیستند
هادی پور، عدم مدیریت صحیح قیمت‌ها را یکی از دلایل گرانی وسایل توانبخشی دانسته و عنوان می‌دارد: « زمانی که دلار ۳ هزارتومانی، ۳۰ تومان می‌شود بالطبع بر روی قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد. اجناسی که قرار است از خارج  وارد شود خودبه‌خود گران می‌شوند و داخلی‌ها نیز در سایه عدم سیاست‌های درست و مدیریت صحیح دولت، قیمت‌های آن‌چنانی پیدا می‌کنند.  درست است تحریم‌ها باعث شده است وسایل کمتر بیاید اما در مورد اجناس داخلی نیز می‌بینیم سامان خاصی وجود ندارد. در این بازار هرج‌ومرجی که ایجاد می‌شود، برخی‌ها تنها به فکر منافع یا سودجویی خودشان هستند و دیگر کاری ندارند چه کسانی ضرر می‌کنند و چه مشکلاتی برایشان پیش می‌آید. در این‌سوی ماجرا ماده ۷  قانون جامع حمایت از حقوق معلولان می‌گوید  وزارت بهداشت باید تدابیری اتخاذ کند که بیمه، هم پاسخگوی بحث وسایل توانبخشی و هم بحث گفتاردرمانی و کاردرمانی و غیره  باشد، اما می‌بینیم که بیمه این‌ها را پوشش نمی‌دهد. البته برخی از بیمه‌های تکمیلی، فیزیوتراپی را پوشش می‌دهند اما در خصوص کاردرمانی و گفتاردرمانی که افراد باید تعداد جلسات زیادی بروند پوششی وجود ندارد.  برای سال ۱۴۰۰، هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه دیده‌شده است که به نظر من مبلغ بسیار کمی است. همان‌طور که گفتم بیمه‌های درمان پاسخگوی وسایل و هزینه‌های توانبخشی افراد معلول نیستند.

به‌طور مثال فردی اگر بخواهد یک زخم بستر خود را عوض کند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد. من خودم با بعضی از دوستانم که زخم بستر دارند صحبت می‌کنم می‌بینم به دلیل بالا بودن هزینه تعویض پانسمان، این‌ها مجبور می‌شوند کمتر توجه کنند و بعضا می‌بینیم این مسئله باعث می‌شود که این زخم عفونی‌تر بشود و گاها به خون افراد سرایت کند و حتی مرگ نیز در بین افراد داشته‌ایم.  یا مثلا من کودک ناشنوایی که به هر دلیلی سمعکش آسیب‌دیده است و خانواده از تهیه سمعک جدید برای فرزند خود عاجز مانده‌اند. حالا امسال بیمه‌ها به ما این نوید را داده‌اند که قسمتی از هزینه‌ها را پاسخگو باشند.  اینجاست که نیاز است سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و درمان قویا در این حوزه وارد بشوند تا هم از معلولیت‌های ثانویه جلوگیری کنند و هم معلولینی که به دلیل عدم توانایی در تهیه وسیله توانبخشی موردنیاز خود به‌نوعی دارند در خانه زندانی و فرسوده می‌شوند را به سمت جامعه بکشانند تا هم روحیه‌شان افزایش پیدا ‌کند و هم این‌ها بتوانند در جامعه خودشان تأثیرگذار باشند. »
 مشکلات وسایل بی‌کیفیت بهزیستی برای افراد
وی با انتقاد از عدم کیفیت لوازم توانبخشی ارائه‌شده از سوی سازمان بهزیستی به مشکلات پیش‌آمده در این خصوص برای معلولان اشاره کرده و عنوان می‌دارد: « من خودم با این مسئله درگیر بودم، حال چه از طریق کسانی که به من مراجعه می‌کردند و چه مواردی که خودم شخصا دیدم. به‌طور مثال سازمان بهزیستی در خصوص برخی از موارد برای افراد سهمیه گذاشته و مثلا می‌گوید من هر ۵ سال یک ویلچر یا یک سمعک می‌دهم. خب سازمان بهزیستی به دلیل این‌که بودجه‌شان کم است و مـتأسفانه نتوانسته‌اند بودجه لازم را از دولت جذب کنند بالطبع می‌خواهند با آن پول تمام جامعه هدف خود را پوشش دهند لذا وسایل ارزان‌تری را در اختیار افراد می‌گذارند. متأسفانه در این میان دو حالت اتفاق می‌افتد؛ یکی این‌که وسایل بی‌کیفیتی در اختیار افراد قرار می‌گیرد و دوم این‌که متأسفانه بسیاری از افراد معلول دیده شده این مثلا ویلچر را می‌گیرند به امید این‌که آن را بفروشند و مبلغی روی آن بگذارند و بهترش را تهیه کنند، اما دراین‌بین برخی از سودجویان در حوزه لوازم توانبخشی با ایجاد بازارهای کاذب، این وسایل را باقیمتی بسیار ارزان از افراد می‌خرند و درواقع آن را مفت از چنگشان درمی‌آورند و فرد نیز نمی‌تواند وسیله مناسب را بخرد.

خیلی‌ها را من می‌بینم با همین ترفند حتی آن  وسیله توانبخشی ضعیفی هم که بهزیستی بهشان داده را ازدست‌داده‌اند. به‌عنوان‌مثال  بهزیستی سمعک ۳ میلیونی به فرد می‌دهد، او آن را به بازار می‌برد و آنجا به وی می‌گویند این وسیله اصلا کیفیت ندارد و بیا و بهترش را بخر و مثلا به ۷۰۰ تومان آن را از او می‌خرند.  از آن‌طرف فرد هم دیگر پولش نمی‌رسد چیز بهتر بخرد. به نظر من سازمان بهزیستی باید با افراد معتمدی قرارداد ببندد که سر مددجوها کلاه نرود و بتوانند وسیله مناسب تهیه کنند. بحث نظارت‌ها در این قضیه بسیار مهم است. نظارت‌ها در کشور ما همه‌جا ضعیف است و خب در سازمان بهزیستی هم به همین‌گونه است و این‌ها باعث می‌شود افراد معلول لطمه بخورند، زیرا بسیاری از افراد معلول و خانواده‌هایشان ضعیف هستند و اطلاعات کمی دارند. گاهی نیز نیاز خانواده باعث می‌شود یک وسیله توانبخشی که بهشان داده می‌شود را بفروشند تا به یک زخمی از زندگی‌شان بزنند. بنابراین می‌بینیم معلولیت‌های افراد همین‌طور دارد رشد می‌کند. نیاز است دولت علاوه بر تخصیص بودجه کافی برای حمایت از معلولان، نظارت‌ها را نیز تقویت کند، اما خب تاکنون هیچ نظارتی را از سوی دولت بر قیمت وسایل توانبخشی شاهد نبودیم. همچنین درحالی‌که دولت برای بسیاری از موارد ارز دولتی در نظر گرفته است، وسایل توانبخشی محروم از این موضوع بوده‌اند و ارز دولتی بهشان اختصاص داده نشده است»
 با حمایت دولت می‌توانیم تولیدات داخلی خوبی داشته باشیم
وی برای تولیدات محصولات توانبخشی داخلی در صورت حمایت دولت، آینده روشنی می‌بیند و به ارائه راهکارهایی در این خصوص پرداخته و خاطرنشان می‌کند:«ما حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر در کشور داریم که از ویلچر استفاده می‌کنند که با احتساب سالمندان به ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد. از این میان افرادی که مرفه هستند ویلچر خارجی برای خود تهیه می‌کنند اما مابقی معلولان باید از تولیدات داخلی استفاده کنند. من در نمایشگاه‌های  توانبخشی که رفتم، دیدم ایرانی‌ها وسایل خوبی ساخته‌اند اما به دلیل این‌که هیچ موقع حمایت از این‌ها صورت نگرفته است، چند نمونه می‌سازند و بیرون می‌دهند اما بعد از مدتی می‌بینند نمی‌توانند خرج و دخلشان را به هم برسانند. چنانچه گروه‌های حمایتی دولت به این افراد وام‌های کم‌بهره بدهند، حمایت‌شان کنند و وسایلی که این‌ها تهیه می‌کنند را بخرند در ایران نیز می‌توانیم وسایل توانبخشی باکیفیت تولید کنیم چراکه خدا را شکر هم دانش و هم تجربه‌اش وجود دارد و نمونه‌های تولیدشده نیز گویای این موضوع است.

دولت باید حمایت کند، نظارت کند و کیفیت‌ها را رده‌بندی کند و از کسانی که کیفیت‌های بالاتری تولید می‌کنند حمایت‌های خاص کند. این باعث می‌شود افراد به کار در این حوزه امیدوار شوند. کسانی هم که در این زمینه توانسته‌اند خوب کار کنند بازارهای خوبی برایشان در کشورهای همسایه وجود دارد. به‌طور مثال افغانستان، عراق، سوریه، یمن و … کشورهای اطراف ما هستند که  به دلیل وجود جنگ،  معلولیت‌های زیادی برای مردمشان ایجادشده و بالطبع آن‌ها وسایل توانبخشی می‌خواهند و بازارهای خوبی هستند. نمی‌دانم دولت به چه نحوی اما باید راهکارهایی بگذارد و بتواند از تولیدکنندگان حمایت کند. طبیعتا زمانی که تیراژ بالا برود، قیمت نیز ارزان می‌شود و هم معلولان و جانبازان داخل کشور می‌توانند از وسایل باکیفیت‌تری استفاده کنند و هم می‌توان با صادرات به سودآوری رسید. دولت باید ترتیبی اتخاذ کند که تولیدکننده، تنها تولیدکننده باشد اما گروه‌های بازرگانی وجود داشته باشند که بتوانند تولیدات ما را در کشورهای مختلف عرضه کنند. ما همیشه اینجا را اشتباه می‌گیریم و فکر می‌کنیم که یک نفر باید از صفرتا صد کار را انجام دهد. یعنی هم مواد اولیه بخرد، هم تولید کند و بعد نیز  بفروشد و صادر کند،اما واقعیت این است که تولیدکننده مغزش فنی است و می‌تواند نوآوری داشته باشد اما ما نیاز به تیم‌هایی در کشور برای بازاریابی و فروش داریم که بازارهای جهانی را بشناسند و صادر کنند.

ما متأسفانه روی این موضوع کم‌ کارکرده‌ایم. من یک نمونه بگویم. جناب آقای موسوی، رئیس هیئت‌مدیره کانون توانا زمانی که دیدند وسایل توانبخشی گران شده است، آمدند و یک ویلچر آلمانی را مهندسی معکوس کردند و ان‌شا ءالله به‌زودی درمی‌آید. در بازار خب قیمت این ویلچری که شاید بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون است را می‌توان با یک‌پنجم قیمت و با همان کیفیت به مردم عرضه کرد.  می‌خواهم بگویم خوشبختانه هم دانش و هم تجربه در کشور ما وجود دارد. ان‌شاءالله اگر دولت حمایت کند و مثلا ارز مناسب برای گروه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند تخصیص دهد و در بحث صادرات حمایت‌های خاص بکند و وام‌های کم‌بهره ارائه دهد، بدانید متخصص‌های ایرانی ما  می‌توانند همپای خارجی‌ها وسایل توانبخشی با کیفیت مناسب تولید کنند» 
 

.........آموزشی

*راهکارهایی برای شادکامی: براساس یافته‌های محققان، احساس غم به طور متوسط ۳ برابر ماندگارتر از شادی است. برای داشتن زندگی شادتر و دوری از غم، باید برای زندگی روزمره و احساساتمان برنامه داشته باشیم.

براساس تحقیقات و یافته‌های محققان و روان‌شناسان، احساس غم به شکل متوسط می‌تواند ۱۲۰ ساعت ماندگار باشد این در حالی است که شادی حدود ۳۶ ساعت ماندگار است.

احساس غم یک عکس‌العمل طبیعی در برابر ضربه‌های عاطفی، از دست دادن‌ها، ناملایمات دنیا، فقدان‌ها و نرسیدن ها است و با وجود اینکه یک احساس طبیعی و عادی محسوب می‌شود اما بسیار ماندگار تر از سایر احساسات است.

برای داشتن زندگی شادتر و دوری از غم، باید برای زندگی روزمره و احساساتمان برنامه داشته باشیم، اگر برنامه زندگیتان را سرشار از احساسات خوب نکنید غم و ناراحتی وجود شما را کاملا فرا می‌گیرد.

گاهی ممکن است شما در طول روز بدون هیچ دلیلی احساس غم و ناراحتی کنید و نتوانید برای این حس خود توجیهی پیدا کنید غافل از اینکه این احساس از قبل در  وجود شما ماندگار شده است، گاهی احساس غم مرتبط با یک علت بیرونی از قبیل طلاق، ورشکستگی، از دست دادن عزیزان، تغییر در سلامتی، بازنشستگی، مشکلات مالی و ... است و گاهی احساس غم به احساسات درونی و ناخوداگاه برمی‌گردد که علت بیرونی برای آن پیدا نمی‌کنیم و احساساتی است که به خلق و خوی ما و شخصیت ما برمی‌گردد.

علت احساس غم ما هرچه که باشد باید زندگی را آنقدر از احساسات مثبت و خوب پر کنیم که تاثیر ماندگار احساس غم کمتر شود یعنی به ازای هر ناراحتی چندین کار و فعالیت شادی‌آور برای خود ایجاد کنیم که بتوانیم بر احساس غم غلبه کنیم.

باید بدانیم شادکامی‌ حالت سرخوشی مداوم نیست و افراد شاد هم هرازچندگاهی طیف وسیعی از احساسات انسانی از قبیل عصبانیت، سرخوردگی، غم و تنهایی را احساس می‌کنند اما وقتی با ناراحتی روبه‌رو می‌شوند یک احساس اساسی خوش‌بینی نسبت به بهتر شدن اوضاع دارند و می‌توانند با آنچه اتفاق می‌افتد کنار بیایند و دوباره احساس شادی کنند.

برای داشتن زندگی شاد باید خوب بخوابیم، از خودمان و سلامتیمان مراقبت کنیم، کار کنیم، برای آرزوهایمان بجنگیم و سعی کنیم چیزهایی که از آنها لذت می‌بریم را بشناسیم و در زندگی روزمره آنها را جای دهیم.

باید از داشته‌‌هایمان آگاه باشیم و آنها را فدای نداشته‌هایمان نکنیم، یادمان باشد زندگی همین یک بار است و آنچه در اطراف ما می‌گذرد واقعیست، پس دنیا را جایی برای غم و ناراحتی خودمان و اطرافیانمان نکنیم.

 

.......ورزشی

*به دنبال کسب بهترین نتیجه در توکیو هستیم

نفر نخست وزن به اضافه یکصد کیلوگرم جودو نابینایان گفت: کادر فنی و کمیته ملی پارالمپیک تمرینات و برنامه‌های فشرده‌ای را در دستور کار قرار داده تا جودوکاران بتوانند در توکیو بهترین نتیجه را کسب کنند.

محمدرضا خیرالله‌زاده که در دسته فوق سنگین جودو نابینایان مدعی شماره یک جهان به شمار می‌رود پس از کسب مدال طلا مسابقات بین‌المللی ترکیه گفت: شاید اگر شیوع و فراگیری ویروس کرونا در ایران و جهان نبود، اکنون تکلیف بسیاری از مسابقات روشن و پارالمپیک توکیو در سال ۲۰۲۰ برگزار می‌شد، اما تأکید بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی موجب شد تا این رویداد بزرگ و مسابقات گزینشی آن به تعویق بیفتد. تعویقی که نمی‌شود آن را آسیب یا فرصت دانست زیرا برای تمام ورزشکاران جهان شرایط یکسان است.

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته شیوه‌های متفاوتی از تمرین را تجربه کرده است، عنوان کرد: در ابتدا و بنا به تاکید ستاد ملی مبارزه با کرونا در ورزش تمام تمرینات مجازی بود و بعد از کسب مجوز تمرین گروهی کادر فنی برنامه‌های فشرده‌ای را در دستور کار قرار دادند، برنامه‌ای که موجب شد تا بسیاری از کاستی‌های دوران قرنطینه جبران شود. همچنین با پیشنهاد کادر فنی و موافقت کمیته ملی پارالمپیک، اردوی خارج از کشور در دستور کار قرار گرفت و در نهایت سه جودوکار پارالمپیکی به ترکیه اعزام شد. ما در این کشور در یک دوره مسابقه بین‌المللی نیز شرکت کردیم که نتیجه آن ۲ مدال طلا و یک برنز بود.

دارنده مدال طلا قهرمانی جودو نابینایان جهان با اشاره به سطح این رقابت‌ها گفت: شاید چند نفر از رقیبان اصلی من در این تورنمنت حضور نداشتند اما بعد از حدود ۱۵ ماه دوری از مسابقه این رقابت‌ها تجربه خوبی بود. ۶ هفته دیگر باید به مسابقات باکو برویم و بعد از آن نیز به مسابقات انگلستان اعزام خواهیم شد. در این مسابقات به دنبال افزایش رنکینگ خود در جدول بهترین‌ها هستیم تا در نهایت بتوانیم در توکیو با یک قرعه خوب به کار ادامه دهیم.

خیرالله‌زاده که مدال نقره بازی‌های پارا آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا را در کارنامه دارد افزود: برنامه کادر فنی و جودوکاران براساس موفقیت در توکیو است و ما یک چهار ماه سخت تا کسب موفقیت پیش رو داریم. در این مدت تلاش خواهیم کرد تا فارغ از تمام دغدغه‌ها بتوانیم رضایت کادر فنی و کمیته ملی پارالمپیک را جلب کنیم. گفتنی است: رقابت‌های ترکیه گزینشی پارالمپیک نبود، اما برای ارتقای رنکینگ ورزشکاران تأثیرگذار است. در حال حاضر، وحید نوری و محمدرضا خیرالله‌زاده سهمیه پارالمپیک توکیو را مسجل کرده و علی خجسته به دنبال کسب سهمیه و قرار گرفتن در لیست نفرات اعزامی به سرزمین آفتاب است.

 

..........حوادث

*پلیس به دنبال جوان قاتل

پلیس در تعقیب پسر جوانی است که بعد از شنیدن جواب رد از دختر مورد علاقه‌اش، پدر او را با شلیک گلوله به قتل رساند.

تحقیقات درباره این جنایت از زمانی آغاز شد که کارآگاهان پلیس آگاهی استان فارس از قتل مردی در خودروی خود باخبر شدند و بعد از اینکه در محل حادثه حضور یافتند، فهمیدند این مرد هدف گلوله قرار گرفته است. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد قاتل فردی آشنا بوده؛ چون توانسته به‌راحتی سوار خودروی مقتول شود و از فاصله نزدیک به او شلیک کند. متهم بدون اینکه سرقتی مرتکب شود، محل جنایت را ترک کرده بود و همین امر نشان می‌داد او ‌دنبال انتقام‌جویی بوده و با مقتول اختلاف داشته است.

پلیس بعد از انتقال جسد مرد میان‌سال به پزشکی قانونی، به تحقیق از اعضای خانواده او پرداخت. در این مرحله مشخص شد دختر خانواده خواستگاری به نام حبیب داشت که جواب رد شنیده بود، اما دست از خواسته‌اش نمی‌کشید و روز حادثه نیز قرار بود سراغ مقتول برود. حبیب در یک گردهمایی با دختر مقتول آشنا و به او علاقه‌مند شده بود. او موضوع را به دختر جوان گفته و توضیح داده بود قصد ازدواج دارد. دختر نیز موضوع را با والدین خود در میان گذاشته بود.

پس از آن حبیب به خواستگاری رفت و ادعاهای فریبنده‌ای را مطرح کرد و قول داد برای همسر آینده‌اش خانه بخرد و امکانات زندگی را فراهم کند. اگرچه در ابتدا مشکلی وجود نداشت، وقتی مادر دختر کمی درباره حبیب تحقیق کرد و به پرس‌وجو درباره او پرداخت، فهمید ادعاهای این جوان کذب است. همسر مقتول به پلیس گفت: بعد از اینکه فهمیدم این پسر به ‌درد ازدواج با دخترم نمی‌خورد، موضوع را با او و شوهرم مطرح کردم؛ البته به دخترم جزئیات را توضیح ندادم و فقط از او خواستم به حبیب جواب رد بدهد.

دخترم نیز همین کار را کرد، اما آن خواستگار دست‌بردار نبود و مرتب بر خواسته‌اش اصرار می‌کرد. سماجت‌های حبیب باعث شد این‌بار خودم با او صحبت کنم و باز هم بدون ورود به جزئیات، به او توضیح دادم این وصلت مناسب و صحیح نیست. در‌حالی‌که تصور می‌کردم پسر جوان دیگر مزاحمتی ایجاد نکند، او باز هم سماجت کرد تا اینکه روز حادثه با دخترم تماس گرفت و از او آدرسی را که پدرش در آنجا حضور داشت، پرسید تا برود و بار دیگر صحبت کند. بعد از آن بود که دیگر از شوهرم خبری نشد و فهمیدیم او کشته شده است. بنا بر این گزارش، متهم در حال حاضر فراری است و تحقیقات برای دستگیری او ادامه دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *