شناسه خبر: 33378 منتشر شده در مورخ: 1400/1/22 ساعت: 15:33 گروه: اجتماعی  
عملکرد سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 1399 بر اساس سند تحول بنیادین

عملکرد سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 1399 بر اساس سند تحول بنیادین

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در اولین جلسه شورای برنامه ریزی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 1400 به تشریح عملکرد سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 1399 بر اساس سند تحول بنیادین پرداخت.

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه علاوه بر تدوین سه بسته تحولی مبتنی بر سند تحول بنیادین برنامه‌های سال گذشته سازمان نیز بر اساس زیر نظام‌های سند تحول بنیادین پیگیری شد، اظهار کرد: در زیر نظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری یکی از برنامه‌ها طراحی، ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی تربیتی و ورزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بود که با سه فعالیت مناسب‌سازی الگویی مدارس انطباقی پذیرای دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر، مناسب مدرسه انطباقی دانش‌آموزان با اختلال طیف اتیسم و نهضت مشارکتی توان‌افزایی در سال 1399 پیگیری شد.

وی افزود: در سال 1399 سازمان نوسازی و تجهیز مدارس 1260 مدرسه را به لحاظ فیزیکی مناسب سازی کرد و 32 مدرسه پذیرا و 32 مدرسه اتیسم نیز در استان‌های کشور به صورت الگویی در تمامی ابعاد فضای فیزیکی، تجهیزات و نیروی انسانی مناسب سازی شده است.

وی گفت: بر اساس آمایش سرزمینی و در راستای نهضت توان‌افزایی ۷۲ هزار تجهیزات آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی برای دانش‌آموزان استثنایی باید تهیه شود که رقمی بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و ۵۰ میلیارد تومان از این اعتبار در بودجه سال جاری توسط مجلس دیده شده است.

 معاون وزیر با اشاره به برنامه‌های زیر نظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی گفت: توانمند سازی مدیران و معلمان در شناسایی، هدایت و بهره برداری از ظرفیت‌ها برنامه تدوینی این زیر نظام در سال 1399 بود که با سه فعالیت نهضت زبان اشاره، نهضت خط بریل و آموزش معلمان با مهارت‌های چندگانه پیگیری شد.

وی افزود آموزش زبان اشاره به ۴ هزار نفر و خط بریل به هزار نفر در سال 1399 هدف‌گذاری شده بود که 4 هزار و 873 نفر آموزش زبان اشاره را دیدند و  1989 نفر نیز آموزش خط بریل دیدند و این میزان از هدف‌گذاری بسیار بالاتر بود.

وی گفت: 14.9 درصد معلمان دانش‌آموزان کم توان ذهنی نیز در سال گذشته نیز 127 ساعت آموزش مهارت‌های چندگانه را در قالب دوره‌های ضمن خدمت دیده‌اند.

حسینی تصریح کرد: یکی از فعالیت‌های سال 1400 نهضت آموزش جهت‌یابی و حرکت به بیش از هزار نفر از معلمان، مدیران و اولیاء است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه گفت: برنامه تولید بسته‌های یادگیری و توان‌بخشی نوآموزان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در راستای زیر نظام برنامه درسی در سال گذشته با سه فعالیت تألیف کتاب درسی و راهنمای تدریس معلم، مناسب‌سازی کتاب‌های درسی و تولید درس‌افزارهای آموزشی و کیت‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه پیگیری شد و بر همین اساس در سال گذشته  25 کتاب درسی و راهنمای معلم تألیف، 89 کتاب درسی مناسب سازی و 6 درس‌افزار و کیت آموزشی نیز تولید شد.

وی افزود: تألیف 10 کتاب درسی و مناسب‌سازی 100 کتاب نیز برای سال 1400 هدف‌گذاری شده است.

حسینی بازنگری برنامه درسی و فعالیت‌های آموزشی تربیتی دوره پیش‌دبستان را یکی دیگر از برنامه‌های زیر نظام برنامه درسی در آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: بر اساس این برنامه در سال گذشته 31.7 درصد کودکان پیش دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی خدمات توان بخشی دریافت کرده‌اند و نزدیک به 11 هزار نفر از نوآموزان با نیازهای ویژه نیز تحت پوشش دوره پیش‌دبستانی درآمده‌اند.

 معاون وزیر ایجاد شبکه جامع آموزش خانواده در بستر فناوری اطلاعات و رسانه را از برنامه‌های تدوینی در راستای زیر نظام راهبری و مدیریت تربیتی دانست و گفت: در سال 1399 اپلیکیشن جامع آموزش و سامانه‌های جامع آموزش مجازی و ندای همراه برای اجرای این برنامه در سازمان آموزش و پرورش استثنایی طراحی شده است.

وی افزود: توسعه و ارتقای کیفیت خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده یکی دیگر از برنامه‌های زیر نظام راهبری و مدیریت تربیتی است که بر همین اساس در سال گذشته 37 مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده راه اندازی شده است و تعداد این مراکز در کشور به 51 مرکز رسید.

وی تصریح کرد: به بیش از 50 درصد دانش‌آموزان استثنایی مقطع ابتدایی نیز خدمات توان بخشی داخل و خارج از مدرسه ارائه شده است.

معاون وزیر تدوین برنامه جامع استعدادیابی در دوره‌های مختلف تحصیلی را یکی دیگر از برنامه‌های زیر نظام راهبری و مدیریت تربیتی دانست و گفت: بر همین اساس 80 درصد دانش‌آموزان استثنایی پایه ششم اصول نماز را در سال 1399  یاد گرفته‌اند و همچنین 311 دانش‌آموز در رشته‌های مختلف دانشگاهی پذیرفته شده‌اند.

وی افزود: تدوین نظام‌نامه تحقق پوشش کامل تحصیلی دوره آموزش عمومی از دیگر از برنامه‌های زیر نظام راهبری و مدیریت تربیتی است و بر همین اساس در سال گذشته 64 هزار و 640 دانش‌آموز تحت پوشش طرح تلفیقی فراگیر درآمده‌اند و 78 هزار دانش‌آموز نیز در مدارس خاص مشغول به تحصیل هستند.

معاون وزیر بازنگری و اصلاح سازوکارهای تأمین منابع مالی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را یکی از برنامه‌های زیر نظام تأمین و تخصیص منابع مالی دانست و گفت: 98.8 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال 1399 مورد سنجش قرار گرفتند و برای سال 1400 پوشش 99 درصدی هدف‌گذاری شده است.

وی گفت: اجرای آزمایشی غربالگری نوآموزان بدو ورود به دبستان در معرض مشکلات یادگیری نیز در سال 1400 انجام خواهد شد.

حسینی توسعه انجمن‌های علمی پژوهشی را یکی از برنامه‌های زیر نظام پژوهش و ارزشیابی دانست و گفت: مشارکت معلمان در طرح جمع آوری ایده‌های مطلوب جام، مشارکت اساتید و معلمان در کمیته کاربست مطالعات ملی و بین‌المللی و مشارکت 9 درصدی معلمان در جشنواره الگوهای برتر تدریس از جمله فعالیت‌های سال 1399 در این حوزه است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *