توصیههای معاون آموزشی سازمان استثنایی برای کاهش آسیبهای روانی ایام کرونامعاون آموزشی، برنامهریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به منظور کاهش آسیبهای روانی و تربیتی دانشآموزان بانیازهای ویژه در ایام کرونا، توصیههای مهمی خطاب به خانوادههای این دانشآموزان مطرح کرد. |
به گزارش ایران سپید به نقل از پانا، مجید هداوند با اشاره به نامعلوم بودن چشمانداز آتی شیوع کرونا در کشور و آسیبهایی که از رهگذر تعطیلی مدارس به دانشآموزان خصوصا دانشآموزان بانیازهای ویژه و خانوادههای آنها وارد میشود راهکار غلبه بر این بحران را همکاری هرچه بیشتر والدین، معلمان و دانشآموزان دانست.
وی در این باره اظهار کرد: «نقش اولیای دانشآموزان با نیازهای ویژه، هم از جهت پیشگیری دانشآموزان از ابتلا به ویروس و هم ارائه آموزشهای لازم به فرزندانشان ویژه است. اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻨﺎﺧﺖ و آﮔﺎﻫﯽ واﻟﺪﯾﻦ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻬﺪﯾﺪات ﺣﺎﺻﻞ از ﺑﯿﻤﺎری و ﺷﯿﻮع آن، ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺣﻞ ﻣﺸﮑﻼت واﻟﺪﯾﻦ و ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮدی آﻧﺎن، از اقدامات مشاوران و مددکاران در مدارس استثنایی است.»
وی با پرداختن به ویژگیهای دانشآموزان استثنایی در این بحران عمومی به راهکار سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این زمینه اشاره کرد و گفت: «به دلیل وجود برخی مشکلات ذهنی، حسی، جسمی و ارتباطی در کودکان و دانشآموزان بانیازهای ویژه، نقش اولیا و خانوادههای آنان برای استمرار آموزش، پرورش و توانبخشی فرزندشان مهم و حیاتی است. به همین منظور و در راستای افزایش نقش اولیا در برنامه ریزیهای آموزشی، افزایش میزان مشارکت والدین برای همکاری در ارائه خدمات آموزشی به مدارس استثنایی، بهره گیری هرچه بیشتر از همکاری و مشارکت اولیای دانشآموزان درجهت بهبود و پیشبرد امر آموزش دانشآموزان با نیاز های ویژه، دستورالعمل «همیار معلم» تدوین و به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استانها ارسال شد.»
هداوند افزود: «در دوران همه گیری کرونا سعی بر آن است تا از ظرفیت اولیای دانشآموزان با نیازهای ویژه و خانوادههای آنان برای آموزش، پرورش و توانبخشی این کودکان و دانشآموزان استفاده شود.»
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح خدمات مشاوره ای و مددکاری این سازمان در ایام کرونا گفت: «در اﯾﻦ اﯾام ﺑـﺮای ﺣﻔـﻆ و ارتقای ﺳـﻼﻣﺖ روانی دانشآموزان و خانوادههای آنان، ﺷﺮاﯾﻂ اراﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوره و ﻣﺪدﮐﺎری در 50 ﻣﺮﮐﺰ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و ﻣﺸﺎوره ﺧﺎﻧﻮاده داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎی وﯾﮋه(پیوند) در سطح کشور به ﺻﻮرت حضوری و ﻏﯿﺮ ﺣﻀﻮری(تلفنی و مجازی) ﻓﺮاﻫﻢ که تعداد 30 مرکز در سال 99 راه اندازی شده است.»
خانوادهها در جلسات آموزش خانواده مدارس استثنایی که به صورت مجازی و در بستر شبکه شاد برگزار میشود، شرکت کنند
وی ادامه داد: «مشاوران و مدرسان آموزش خانواده مدارس استثنایی با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی ﻣﻄﺎﻟـﺐ ﻋﻠﻤﯽ و ﮐﺎرﺑﺮدی ﻣﻌﺘﺒﺮ درﺧﺼﻮص آﮔﺎه ﺳﺎزی واﻟﺪﯾﻦ در زﻣﯿﻨﻪ ﺧﻮد ﻣﺮاﻗﺒﺘﯽ، ﻣﺮاﻗﺒﺖ از ﮐﻮدﮐﺎن ، ﺑﻬﺪاﺷـﺖ ﻓـﺮدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﮐﺎﻫﺶ اﺳﺘﺮس در دوران شیوع ویروس کرونا را ارائه میکنند.»
هداوند در ادامه ضمن ارائه توصیههایی به منظور کاهش آثار سوء ناشی از تعطیلی مدارس و عوارض روانی- تربیتی آن بر دانشآموزان و خانوادهها، از والدین دانشآموزان بانیازهای ویژه خواست در جلسات آموزش خانواده مدارس استثنایی که به صورت مجازی و در بستر شبکه شاد در تمامی مدارس استثنایی برگزار میشود، شرکت کنند.
والدین به توصیههای مشاوران و مددکاران مدارس استثنایی و مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده توجه کنند
وی افزود والدین در صورت مشاهده هر گونه مشکل، مسأله و اختلال در رفتار فرزند خود، موضوع را با مشاوران و مددکاران مدارس استثنایی و مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده مطرح کنند و از راهنماییهای آنان بهره گیرند. والدین به توصیههایی که توسط مشاوران و مددکاران مدارس استثنایی و مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده ارائه میشود، توجه کنند.
معاون آموزشی، برنامهریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از خانوادهها خواست پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند و در هنگام خروج از منزل فاصله گذاری اجتماعی را فراموش نکنند و حتی الامکان از خروج خود و فرزندانشان از منزل، به جز در موارد اضطراری پرهیز کنند.»
هداوند گفت: «اولیای دانش آموزان و خانوادههای آنان، بازوان قدرتمند معلمان و مدیران مدارس هستند، بنابراین با ایجاد تعامل مطلوب با معلمان، همکاران ما را در مدارس استثنایی، جهت انجام وظایف خویش، یاری رسانند.»
وی از تشکیل انجمن مشورتی اولیای دانشآموزان بانیازهای ویژه در سطح استانی و کشوری خبرداد و افزود: «در سطوح مختلف از مدارس استثنایی تا ادارات آموزش و پرورش استثنایی استانها و سازمان استثنایی، نیازمند نظرات و پیشنهادات اولیای گرانقدر هستیم. امیدواریم خانوادهها با ارسال پیشنهادهای خود ما را در اجرای مطلوب و با کیفیت برنامه.ها یاری رسانند.»