شناسه خبر: 33365 منتشر شده در مورخ: 1400/1/21 ساعت: 09:43 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 21 فروردین 1400

روزنامه شنبه 21 فروردین 1400

عناوین امروز:چشم اندازهای بحث توانبخشی در سال جاری-معلولان متوسط، شدید و خیلی شدید معاف از پرداخت شهریه-رضایت بهزیستی از اثربخشی واکسیناسیون/مکاتبه برای واکسیناسیون معلولان و بیماران روانی در فاز دوم-نکاتی برای محافظت از کودک در خانه-عصر باز‌نشستگیِ خاطره‌ها- جدول.

 روزنامه «ایران سپید»

شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰

۲۷ شعبان ۱۴۴۲

۱۰ آوریل  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۷۰

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*چشم اندازهای بحث توانبخشی در سال جاری

*معلولان متوسط، شدید و خیلی شدید معاف از پرداخت شهریه

*رضایت بهزیستی از اثربخشی واکسیناسیون/مکاتبه برای واکسیناسیون معلولان و بیماران روانی در فاز دوم

*نکاتی برای محافظت از کودک در خانه

*عصر باز‌نشستگیِ خاطره‌ها

*جدول

 

.......سخن هفته

*چشم اندازهای بحث توانبخشی در سال جاری

 تا جایی که به بودجه سازمان های دولتی متولی از جمله بهزیستی در حوزه افراد دارای معلولیت بر می گرد به هر حال دولت در لایحه بودجه تلاش کرد که بودجه این سازمان ها را علی رغم محدودیت های ناشی از تحریم و سایر مسائل و پیامدهای بحران کرونا تا حدودی تقویت کند. ولی با تمام تمهیداتی که صورت پذیرفت به نظر می آید که بودجه تخصیصی از پس تورم قابل توجهی که ما در هزینه ها در سال 99 داشتیم بر نیاد و در خوش بینانه ترین شکل گشایش ملموسی در بهبود خدمات، ما نداشته باشیم.

 آنچه در این شرایط  می تواند به ما کمک کند مدیریرت بهینه و برنامه ریزی دقیق در جهت مصرف بودجه موجود است. چیزی که در سال های پیش مشکل بوده است و ربط مستقیمی هم به بودجه نداشته است بحث چگونگی بودجه بندی در خدمات است، تا آنجا که به توانبخشی بر می گردد اینکه بسیاری از خدمات توانبخشی باید دارای سر فصل های مشخص بودجه ای باشد.

به عنوان مثال تا جایی که به نابینایان و کم بینایان بر می گردد بحث خدماتی مانند تحرک و جهت یابی، مهارت های زندگی ، بحث های مشاوره ای در زمینه های مختلف، بحث مهارت های نرم افزاری و سخت افزاری و ارتباطی و بحث پشتیبانی از آموزش ها، سایر جنبه  های مهارت های توانبخشی همه این ها احتیاج دارد به ردیف های مشخص بودجه ای و اینکه ما تخمین مشخصی داشته باشیم که در طول سال چقدرهزینه داریم و چگونه این هزینه ها را باید جبران کنیم. امیدواریم و تلاش باید کنیم که سازمان های دولتی را به این طرف سوق دهیم که اگربودجه کافی برای تامین این خدمات ندارند حداقل بشود بودجه موجود را با مدیریت بهینه و برنامه ریزی افزایش راندمان دهیم تا خدمات مورد نیاز گروه هدف بهتر تامین شود. این مسئولیتی است که در سال جاری داریم در سال های گذشته هم داشته ایم ولی در سایه کمبودهای بودجه ای که وجود دارد این ضرورت افزیش پیدا می کند و نقش مضاعف دارد. به امید اینکه سازمان های دولتی از جمله بهزیستی به طرف برنامه ریزی مشخص و سطح بندی خدمات جلو روند و یک تحول زیربنایی را در ارائه خدمات توانبخشی شاهد باشیم. به امید تحقق این مهم و با امید تلاش جمعی در جهت این امر.

................اخبارویژه

*معلولان متوسط، شدید و خیلی شدید معاف از پرداخت شهریه

سرپرست مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری سازمان بهزیستی، عملکرد این سازمان در حوزه شهریه دانشجویی در سال ۹۹ را تشریح کرد و گفت:قانوناً موظف هستیم شرایط آموزش عالی رایگان را برای معلولان متوسط، شدید و خیلی شدید که جزو هفت دهک پایین درآمدی هستند فراهم سازیم.

مجید رضازاده سرپرست مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری سازمان بهزیستی در خصوص عملکرد این سازمان در حوزه شهریه دانشجویی در سال گذشته گفت: یکی از دستاوردهای سازمان بهزیستی در سال ۹۹ ساماندهی امور مربوط به دانشجویان تحت پوشش این سازمان بود که یا عزیزان معلول هستند یا عزیزانی که به دلایل دیگر، تحت پوشش این سازمان قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: ساماندهی امور مربوط به دانشجویی این افراد در این راستا انجام شد که عموماً ادامه تحصیل، این افراد را توانمند کرده و سطح دسترسی آنها متناسب با سطح سوادشان، به مشاغل و درآمدهای مناسب افزایش پیدا می‌کند.

رضازاده افزود: سازمان بهزیستی سال‌ها به این موضوع پرداخته که طی سال ۹۹ ساماندهی شد. ابتدا جلسات مختلفی با مسئولان در دانشگاه آزاد داشتیم که عمده دانشجویان ما در این دانشگاه تحصیل می‌کنند؛ توانستیم بیشتر بدهی را پرداخت و مسائل مربوط به امتحانات، دفاع پایان‌نامه و انتخاب واحد آنها را حل کنیم.

معاون رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم پرداختی‌های مناسبی داشته باشیم، سامانه‌ای را طراحی کردیم که بتوانیم با دقت و کیفیت بالاتر، امور دانشجویان خود را در آنجا ساماندهی کنیم، همکارانمان در معاونت فناوری این کار را به سرانجام رساندند، هر دانشجویی که وارد این سامانه شد و اطلاعات مربوطه را بارگذاری کرد، ما با بانک اطلاعاتی داخل و خارج از سازمان، آن را چک کردیم، تائید شدند و در دسته‌بندی‌های مختلف قرار گرفتند.

وی ادامه داد: این دسته‌بندی شامل افرادی هستند که قانوناً موظف بودیم برایشان آموزش عالی رایگان را فراهم و همه هزینه تحصیل آنها را پرداخت کنیم از جمله معلولان متوسط، شدید و خیلی شدید که جزو هفت دهک پایین درآمدی هستند و فرزندان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی. مابقی عزیزان در اولویت ۲ قرار گرفتند که ما بر اساس بودجه باید تصمیم می‌گرفتیم که چه میزان شهریه آنها را پرداخت کنیم.

رضازاده در توضیح بیشتر گفت: با راه‌اندازی این سامانه، آمار ما دقیق‌تر شد و با بررسی بودجه توانستیم اولویت یک را کامل پرداخت کنیم و برای عزیزان در اولویت ۲ نیز به شرط آنکه ثبت‌نامشان در سامانه بدون نقص بود، کامل پرداخت شد. اولویت ۲ بر اساس مقطع تحصیلی در دوره دکتری تا سقف ۱۰ میلیون تومان، در دوره ارشد تا سقف ۷ میلیون تومان و برای فوق‌دیپلم و لیسانس تا سقف ۵ میلیون تومان پرداخت شد.

وی در پایان گفت: مرحله بعدی این است که ما این موارد را با دانشگاه‌ها چک و یک راستی‌آزمایی انجام دهیم. زمانی که سامانه دانشگاه‌ها فعال شوند و مستقیم این سامانه بتواند به آنها وصل شد، کار ما آسانتر خواهد بود.

*اهدای بیش از ۲۵ هزار تبلت به دانش آموزان کم برخوردار حوزه استثنایی

معاون وزیر و جانشین وزیر در طرح هدایت در نشست  هماهنگی طرح هدایت که با حضور اعضای دبیرخانه این طرح برگزار شد از اهدای ۲۵ هزار و  ۱۲۸ تبلت به دانش آموزان نیازمند حوزه  استثنایی با مشارکت خیرین، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، ادارات کل استان ها و مرکز امور بین الملل خبر داد.

سید جواد حسینی در این نشست اظهار کرد:  ۴ هزار و ۶۵۰ دانش آموز کم برخوردار طرح تلفیقی فراگیر که در مدارس پذیرا مشغول به تحصیل هستند، فاقد وسیله ارتباطی هوشمند هستند که در مرحله اول ۱۳۰۰ تبلت با کمک خیرین تهیه شده است و در مراحل بعد برای بقیه این  دانش آموزان  نیز تجهیزات هوشمند آموزشی برای اتصال به شبکه شاد تهیه خواهد شد.

وی خواستار پیگیری جدی اعضای دبیرخانه ستاد راهبری طرح هدایت شد و اظهار کرد: تاکنون با همت خیرین، نهادها و دستگاه های اجرایی بیش از ۲۲۵ هزار تبلت تهیه و در اختیار دانش آموزان نیازمند قرار گرفته است اما تامین ۳ میلیون تبلت نیازمند عزم جدی و مشارکت همگانی است.

وی افزود: تدوین و پیگیری طرح هایی نظیر تبلت گردانی در خانواده ها و ادارات با الگو گرفتن از طرح کتاب گردانی و کمک کارمندان و پرسنل دستگاه ها به طرح هدایت در قالب کسر از حقوق از جمله طرح هایی است که باید توسط دبیرخانه طرح هدایت پیگیری شود.
معاون وزیر یکی از طرح های ارزنده را طرح جهاد آموزشی سپاه پاسداران و بسیج دانست و گفت: این طرح با هدف شناسایی بازماندگان از تحصیل و برگرداندن آنها به گردونه آموزش، جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان بویژه در ایام کرونا و تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش آموزان کم برخوردار اجرایی شده است.
وی افزود: طرح  جهاد آموزشی با استفاده از ظرفیت مدیران مدارس، معلمان بسیجی شاغل و بازنشسته و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به اجرا در خواهد آمد.
حسینی در ادامه نشست به بیان تحولات اصلی حوزه آموزش و پرورش استثنایی پرداخت و گفت: در حوزه های سنجش، مشکلات ویژه یادگیری، دیرآموزان، مشارکت اولیا و مداخلات بهنگام در سال ۱۴۰۰ تغییر رویکردهای اساسی صورت خواهد گرفت.

وی از تشکیل کارگروه  پیگیری مطالبات پرسنل حوزه استثنایی‌ خبر داد و افزود: در  این کارگروه مطالبات باقیمانده پرسنل استثنایی، احیای قانون مجلس در خصوص سازمان آموزش و پرورش استثنایی، استثنا کردن کارکنان سازمان استثنایی  قانون خدمات کشوری، طبقه بندی مشاغل  و دیگر موارد پیگیری خواهد شد.

 

...........گزارش ویژه

رضایت بهزیستی از اثربخشی واکسیناسیون/مکاتبه برای واکسیناسیون معلولان و بیماران روانی در فاز دوم

مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه وزارت بهداشت در مرحله اول واکسیناسیون قرار بود حدود ۲۰ هزار دوز واکسن در اختیار ما قرار دهد و تاکنون بیش از ۱۱ هزار دوز واکسن در اختیار ما قرار گرفته است گفت:  با وزارت بهداشت مکاتبه شده است تا در فاز دوم واکسن‌های معلولان و بیماران روانی مزمن را در اختیار بگیریم.

مصطفی سراج ضمن تشریح آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در مراکز توانبخشی و مراقبتی، درباره وضعیت واکسیناسیون معلولانی که در خانه نگهداری می‌شوند، بیان کرد: در این مرحله از واکسیناسیون وزارت بهداشت برای افراد دارای معلولیت  که توسط خانواده‌ها نگهداری می‌شوند سهمیه‌ای اختصاص داده نشده و تنها افرادی که در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند (از جمله بیماران روانی مزمن، معلولین، سالمندان  و کارکنان مراکز که حدود ۷۵ هزار نفر را تشکیل می‌دهند) و بیشتر در معرض خطر  هستند و خانواده‌ها توان نگهداری از آنها را ندارند و در مراکز مراقبت می‌شوند، در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.

معلولان خانه نشین فعلا در اولویت واکسیناسیون نیستند.

وی ادامه داد: البته در فاز بعدی واکسیناسیون، وزارت بهداشت برنامه دارد تا همه سالمندان و معلولین تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند. اما وزارت بهداشت اولویت‌بندی کرده است و فعلا معلولانی که در خانه‌ها نگهداری می‌شوند در گروه اول برای واکسیناسیون کرونا نیستند.

رضایت بهزیستی از اثر بخشی واکسیناسیون سالمندان مراکز نگهداری

میزان ابتلا به کرونا در مراکز واکسینه شده به مراتب کمتر از مراکزی است که واکسیناسیون آغاز نشده

مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی در پاسخ به این سوال که آیا مراکز توانبخشی با موج جدیدی از شیوع بیماری کرونا مواجه هستند، تصریح کرد: به هرحال مراکز خواه ناخواه با این موضوع درگیر می‌شوند اما اکنون مشکل جدی وجود ندارد. میزان فوتی‌های ناشی از کرونا زیر یک درصد است و حتی آمار افرادی هم که در مراکز با بیماری کرونا درگیر هستند در حال حاضر در مقایسه با ماه های قبل  تفاوت چندانی ندارد. خوشبختانه اثر بخشی واکسیناسیون سالمندان فراتر از حد انتظار ما بوده و نه تنها با تزریق واکسن به سالمندان شاهد عوارض جدی نبودیم بلکه میزان ابتلا و درگیری با کرونا در مقایسه با مراکزی که واکسیناسیون انجام نشده به مراتب کمتر بوده و این نکته بسیار مهم است که باید  در اسرع وقت  واکسیناسیون در همه مراکز مراقبتی انجام شود.

حدود ۱۵ درصد از  سالمندان و معلولان مقیم مراکز نگهداری با بیماری کرونا مواجه شده‌اند

سراج افزود: البته وضعیت ابتلا به بیماری کرونا در مراکز میان سالمندان، بیماران و افراد دارای معلولیت ذهنی و جسمی  و... متفاوت است، اما حدود ۱۵ درصد از افراد مقیم مراکز با بیماری کرونا مواجه شده‌اند، اما باتوجه به خیز چهارم تاکید ما بر این است که سریع‌تر واکسیناسیون انجام شود تا نگرانی که در خیز چهارم داریم را بتوانیم مدیریت کنیم لذا انتظار ما این است که دانشگاه های علوم پزشکی همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند و همانطوری که در مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و دستورالعملهای وزارت بهداشت تاکید شده جامعه هدف بهزیستی در کوتاه ترین زمان ممکن واکسن را دریافت کنند.

در مرحله اول ۵۵ درصد سالمندان مراکز بهزیستی واکسن دریافت کرده اند  

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه وزارت بهداشت در مرحله اول واکسیناسیون قرار بود حدود ۲۰ هزار دوز واکسن در اختیار ما قرار دهد، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۱۱ هزار دوز واکسن در اختیار ما قرار گرفته است که در مرحله اول حدود ۵۵ درصد از سالمندان واکسن را دریافت کردند.

سراج در ادامه درباره وضعیت واکسیناسیون افراد دارای معلولیت که در مراکز نگهداری می‌شوند نیز اظهار کرد: هنوز واکسیناسیون معلولانی که در مراکز نگهداری می‌شوند شروع نشده است؛ البته تعدادی از معلولان در برخی استان‌ها واکسن را دریافت کرده‌اند که تعداد آنها چندان قابل توجه نیست که این رقم حدود ۱۰۰۰ نفر از معلولان را شامل می‌شود. البته علت این موضوع هم به این دلیل است که در برخی مراکز بزرگ که همزمان علاوه بر سالمندان  مجوز مراکز مراقبتی معلولان را دارند به همین دلیل تعداد کمی از معلولان واکسن را دریافت کرده‌اند اما در فاز اول تاکنون ۵۵ درصد از سالمندان مراکز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی همچنین این را هم گفت که با وزارت بهداشت مکاتبه شده است تا در فاز دوم سهمیه واکسن‌  بیماران روانی مزمن و افراد دارای معلولیت به دانشگاه های علوم پزشکی تحویل داده شود. 

 

..........خانه داری به سبک نابینایی

*نکاتی برای محافظت از کودک در خانه

در این بخش ابتدا نکاتی را مرور می کنیم که یک مادر برای پوشاندن لباس کودک خود باید در نظر بگیرد. هرچند پوشاندن لباس در وهله اول کار سختی به شمار نمی رود اما باید به نکاتی توجه کرد که به ویژه برای مادران نابینا توجه به آنها ضرورت دارد. چون مادر نابینا شاید نتواند روی تمام بدن کودک تسلط داشته باشد و باید بیشتر دقت کند. انگشتان کودک بسیار ظریف هستند و در صورتی که موقع لباس پوشاندن به لباس گیر کنند ممکن است صدمه ببینند.  در هنگام پوشاندن لباس اگر لباسی جلو بسته مانند زیر پوش  را بر تن کودک می کنیم ابتدا باید سر نوزاد را از یقه وارد کنیم و برای بیرون آوردن دست نوزاد بهتر است دست خودتان را از خارج لباس وارد حلقه آستین کرده و مچ و انگشتان دست نوزاد را در دست خود بگیرید و به آرامی از حلقه آستین بیرون بکشید.

اگر لباس جلو بسته آستین داشته باشد در این حالت باید انگشتان دست خود را از مچ آستین وارد کنید و آستین را روی انگشتان خود جمع کنید تا به حلقه آستین برسید و بعد از آن دست نوزاد را به آرامی گرفته و وارد آستین کنید. در مورد لباس جلو باز هم بهتر است به همین شیوه اول یک دست را از آستین خارج کنید بعد نوزاد را به آرامی از کمر گرفته و کمی بلند کنید و بقیه لباس را از پشت او عبور دهید و سپس آستین دیگر را به همین شیوه بپوشانید و دکمه ها را ببندید.

برای پوشاندن شلوار و شورت بچه هم به همین شیوه با وارد کردن دست خود و گرفتن پای نوزاد شلوار را بپوشانید تا هنگام بالا کشیدن شلوار پای او صدمه نبیند. برای پوشاندن جوراب هم با دو انگشت دو طرف جوراب را از ساق روی انگشت خود جمع کنید تا به پنجه برسید  و آرام پنجه جوراب را روی انگشتان کودک بکشید و بعد جوراب را کم کم بالا ببرید. از بستن زنجیر و بند پستانک و از این دست که ممکن است دور گردن نوزاد گره بخورد و به گردن او فشار بیاورد نیز اجتناب کنید. یکی از مشکلاتی که مادران نابینا کم و بیش وقتی کودک شروع به حرکت می کند با آن درگیر می شوند این است که چگونه متوجه شوند که کودکشان کجاست؟ چون وقتی بچه شروع  به قلت زدن و چهار دست و پا رفتن می کند از جای خودش تکان می خورد و الزاما نمی توانید او را در جایی پیدا کنید که بار قبل قرار داده بودید.

هر مادری بسته به رابطه شخصی که با کودک خود ایجاد می کند راهی برای پیدا کردن کودک خود می یابد مثلا نوزاد خود را صدا می کند و با گفتگویی که برای بچه حالت شوخی و بازی پیدا می کند متوجه مکان او می شود مثل اینکه می گوید کجایی؟ یا صدای خنده ات نمی آید و .. همچنین می توان با پوشاندن یک سری لباسهای خاص در موقع حرکت بچه متوجه صدای او شد. مثل بعضی از شلوار ها که به واسطه جنس پارچه، در موقع راه رفتن بچه صدا دارد. مثلا قسمت داخلی یعنی جایی که پاها با هم تماس دارد از جنس پلاستیک است یا خود مادر این قسمت را با پارچه ای از این جنس دوباره دوزی می کند. اینگونه پارچه ها موقع راه رفتن کودک که پاهای کودک روی هم کشیده می شود صدایی تولید می کنند. در بیرون از محیط خانه اگر با کودکتان بودید استفاده از کفشهایی که به سوتی معروفند و موقع راه رفتن بچه صدا تولید می کنند هم می تواند به شما کمک کند یا استفاده از لباسهایی که بین آستین و پهلوی کودک از جنسی خاص باشد که در اثر سایش صدا ایجاد کند یا استفاده از جغجغه و اسباب بازیهایی مانند آن و در دست داشتن آنها توسط کودک می تواند به شما کمک کند.

اما از همه اینها مهمتر این است که ارتباط مادر و کودک به گونه ای باشد که وقتی صدایش می کند کودک جواب بدهد یعنی متوجه شود اگر پاسخ شما را با صدا یا خندیدن بدهد از شما عکس العمل خوبی می بیند. حتی این کار را می توان با بازی مثل قایم باشک با بچه تمرین کرد چون او درکی از این که شما نمی بینید ندارد و بهتر است به شکلی متوجه شود که شما دنبالش می گردید.

یا چشمانتان را بسته اید و نمی دانید او کجاست و او باید شما را راهنمایی کند تا پیدایش کنید. در مورد بچه هایی که جنب و جوش بیشتری دارند و احتمال دارد در قسمتهای مختلف خانه برای خود مشکلی ایجاد کنند حتی بستن درهای کابینتها در ورودی و بالکن به طوریکه نتواند به راحتی آنها را باز کند هم ضرورت دارد یا لازم است از شعله های عقبی اجاق گاز استفاده شود تا اگر کودک به سمت اجاق گاز رفت بر اثر سقوط ظرف غذا از روی اجاق آسیب نبیند همچنین می توان از اجاق گازهایی استفاده کرد که پیچ تنظیم درجه حرارت قفل ایمنی داشته باشد دیگر اینکه در آشپزخانه توجه داشته باشید وسایلی که خطرزا هستند مثل شوینده ها و مواد ضد عفونی کننده را جایی قرار دهید که ایمنی خود شما و هم ایمنی کودک در آن لحاظ شود این مواد را نمی توانید در ارتفاع قرار دهید چون ممکن است برای خود شما خطرزا باشد بهتر است این مواد را در کابینتهای پایینتر در جایی قرار دهید که در دسترس کودک نباشد و از انواعی استفاده کنید که دارای دربهای ایمنی هستند زیرا بچه به راحتی نمی تواند آنها را باز کند این را هم در نظر داشته باشید که این مواد را هرگز در خارج از ظروف خودشان نگهداری نکنید چون هم باعث سردرگمی خود شما می شود و هم احتمال دارد بچه از آنها استفاده کند و به جای نوشیدنی بخورد.

مادر نابینا می تواند در خانه وقتی مشغول انجام کاری است که می خواهد نگران کودکش نباشد او را در گهواره و تختی که دارای نرده و حفاظ است قرار دهد یا با مشخص کردن یک محدوده برای او و در اختیار گذاشتن اسباب بازیهایی که ریز نباشند و در دهان گذاشتن آنها خطرزا نباشند کودک را مشغول کند محیط اطراف کودک را هم می توان با متکا و رختخواب محدود کرد. وسایلی هم در بازار برای این کار وجود دارد که فضایی مطمئن برای کودک ایجاد می کنند مثل پارک کودک که فضایی کوچک یکی دو متری دارد که اطراف آن با نرده های بلند محصور شده است البته وسایلی مثل روروئک هم اگر از نوع مطمئن باشد می تواند باعث شود نوزاد در یک فضای مطمئن قرار بگیرد اما باید این را به خاطر داشته باشید که استفاده از روروئک به دلایل پزشکی این روزها توصیه نمی شود چون گاهی باعث می شود کودک قبل از اینکه در مسیر تکامل چهار دست و پا حرکت کند از این مرحله بگذرد و ایستادن و راه رفتن را تمرین کند در حالی که از لحاظ بدنی و فرم اسکلتی آمادگی رسیدن به این مرحله را نداشته باشد و موجب صدمه به ستون فقرات او شود. وسایل خانه را طوری بچینید که کمترین خطر را برای کودک به وجود آورد.

بعنوان مثال اگر میز و عسلی مبلمان خانه از نوع شیشه ای است و گوشه های تیزی دارد ممکن است برای کودک خطر ایجاد کند می توانید این وسایل را در ماههایی که کودک راه رفتن را تمرین می کند در جای دیگری بگذارید و به اصطلاح دکوراسیون مبلمان را موقتا عوض کنید. همچنین توصیه می شود پریزهای برق را با استفاده از محافظ پریز بپوشانید این محافظها روی پریز قرار می گیرند و از اینکه کودک از غفلت شما استفاده کند و انگشت خود یا وسیله ای فلزی را در سوراخ پریز وارد کند و موجب برق گرفتگیش شود پیشگیری می کند بعضی از مادران هم ترجیح می دهند وقتی کودکشان کوچکتر است او را در کوله یا آغوش در پشت خود ببندند تا اینکه همراهشان باشد و بتوانند از او محافظت کنند. اما  به طور کلی هر مادری می تواند تجربه شخصی خود را در نگهداری از بچه اش داشته باشد بعلاوه اینکه هر کودکی از لحاظ حرکتی ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارد.

........‌‌فناوریهای امیدبخش

*عصر باز‌نشستگیِ خاطره‌ها

خاموشی ابدی سرویس یاهو انسِرز: اگر از کاربران قدیمی اینترنت باشید، حتماً یاهو و سرویس‌هایش حالا جزو نوستالژی‌هایتان به شمار می‌آیند. سرویس‌هایی که از روز آغاز به کار اینترنت به شکل امروزی آن در اختیار کاربران قرار گرفتند و دنیایمان را متحول کردند و نقش مهمی در تبدیل زندگی به شکل و شمایلی که امروزه دارد، به عهده داشتند. متولدین دهه شصت و پیش‌تر از آن هیچ وقت لحظات پر التهابِ انتظار رسیدن پاسخ از سوی فردی که کیلومتر‌ها آن طرف‌تر پشت کامپیوتری نشسته را در یاهو مسنجر از یاد نمی‌برند.

یاهو بیش از یک دهه است که روند تعطیلی سرویس‌های مختلفش را آغاز کرده است. روندی که از «یاهو ۳۶۰» شروع شد و کم کم به شکلی عجیب و باور نکردنی به دوست داشتنی‌ترین و خاطره‌انگیز‌ترین محصول این شرکت یعنی «یاهو مسنجر» رسید و اکنون به نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه دارد و سرویس‌ها یکی یکی از میان ما رخت بر‌می‌بندند و به خاموشیِ ابدی فرو می‌روندحالا خبر رسیده که باسابقه‌ترین سرویس پرسش و پاسخ اینترنتی دنیا که اتفاقا بیشترین حجم پرسش و پاسخ‌ها را هم دارد، ۴ ماه می، یعنی کمتر از یک ماه دیگر خاموش و تعطیل می‌شود.

از این تاریخ به بعد اگر آدرس این سرویس را در مرورگر بزنید، به صفحه اول یاهو، ری دایرکت می‌شوید. یاهو الان دیگر بخشی از گروه رسانه‌ای Verizon  شده. یاهو در سال ۲۰۱۷ با مبلغ ۵ میلیارد دلار به تلکام که زیرمجموعه Verizon  است فروخته شد. باورتان می‌شود یاهوی افسانه‌ای به این مبلغ نازل فروخته شده باشد؟ البته تا ۲۰۱۷ عملا دیگر چیزی از افسانه یاهو باقی نمانده بود.

سرویس پرسش و پاسخ یاهو در ضمن از ۲۰ ماه میلادی جاری دیگر پذیرای پرسش تازه نیست. کاربران البته تا ۳۰ ژوئن می‌توانند اطلاعات خود را پشتیبان‌گیری کنند تا چیزی از دست ندهند.حتی در آستانه خاموشی هم نگاهی به صفحه نخست Yahoo Answers نشان می‌دهد که کاربران فعالی دارد. آنها هنوز سؤال‌هایی بکر و حتی متفاوت از باورها و تفسیرهای عمومی می‌پرسند.

به هر حال نباید به جاودانگی هیچ سرویس اینترنتی دل بست. چه بسا که غول‌هایی مانند گوگل هم زمانی فراموش شوند. نمونه‌های زیادی را می‌توان برای این اتفاق به عنوان شاهد مثال ذکر کرد. از فیسبوک گرفته که به عنوان یک شبکه اجتماعی توانسته بود میلیارد‌ها کاربر را در طول روز میزبانی کند، تا وایبر و ویچت که روزی روزگاری کاربران صبح تا شامشان را با آنها می‌گذراندند. در این میان نکته حائز اهمیت آن است که کاربران از انعطاف لازم برای استقبال و استفاده از فناوری‌های تازه برخوردار باشند و از سوی دیگر این اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های جدید، به گونه‌ای طراحی شوند که برای کاربران دارای معلولیت هم قابل استفاده باشند تا بتوانند در تسهیل زندگی آسیب دیدگان بینایی و سایر افراد دارای معلولیت مؤثر واقع شوند.

..........جدول

*جدول کلاسیک

برای پیدا کردن رمز 33 حرفی ما باید به 33 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا رمز جدول، که سخنی از داستا یوفسکی بدست آید. سؤالات: 1.ریز نمرات(چهار) 2. پاک(سه) 3. شهر بی دفاع(دو) 4. جذاب(چهار) 5. گدایی(چهار) 6. روزی رسان(چهار) 7. الهه ماه و جنگل ها (چهار) 8.مطلوب نیست(شش) 9. پنهان(سه) 10. دوستی و محبت(سه) 11. مهربانی (چهار) 12.ارزش(سه) 13. خراش(چهار) 14. بنیاد نهادن(پنج) 15.خداوند(پنج) 16. شیمی سابق(پنج)17. صلابت و سختی(سه) 18. مباهات کردن(سه) 19.فیلسوف و اقتصاد دان آلمانی در قرن نوزدهم (نه) 20. فاقد آرامش (پنج)21.ریزه آهن(پنج) 22.گره روانی(چهار) 23. خالص(سه) 24.پیشوا(چهار) 25.گیاه خودرو(چهار) 26.عمران(هفت)27. گرمی(پنج) 28. موی پیشانی(سه) 29. رفیق مشهدی (سه) 30. نظیر، مانند( چهار)31. از پیامبران(پنج) 32. از افسران  ارتش(پنج) 33. کارگردان تسویه حساب(دوازده). پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته : 1. تبریک2. ایده3. موسوم4. یم5. تگرگ6. واهمه 7. ادا 8. نامه 9. یورت 10. بند 11. خار خسک 12.نهی 13. دس 14. خارشکر 15.نهب 16. درنا 17. هب 18. دد 19. آر 20. رل 21. واپسین 22. یاوه 23. ایست 24. روایت 25. زد 26. آشوب 27. نا 28.  قرن 29. یوز 30. متر 31. تیتر 32. یدکی 33. اجازه 34. ستور 35. تافتون.  رمز جدول هفته گذشته : تا می توانی بخند خنده داروی ارزان قیمتی است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *