شناسه خبر: 33350 منتشر شده در مورخ: 1400/1/17 ساعت: 13:12 گروه: اجتماعی  
شناسایی و غربالگری نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در برنامه سنجش سلامت

شناسایی و غربالگری نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در برنامه سنجش سلامت

با حضور حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی، محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، و نمایندگان وزارت بهداشت اولین نشست شورای راهبری برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در سال ۱۴۰۰ برگزار شد.

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر سید جواد حسینی در این نشست که در محل سالن جلسات سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد ضمن تبریک سال نو اظهار کرد: در بحران کرونا پیشبرد اقتصاد، آموزش و سلامت با محوریت سلامت پیگیری شد و آموزش به‌هیچ‌وجه تعطیل نشد.

حسینی با بیان اینکه با وجود شرایط کرونایی ۹۸.۸ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال ۹۹ تحت پوشش برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی قرار گرفتند اظهار کرد: علی‌رغم اهمیت پیش‌دبستانی، با رویکرد حفظ سلامت نوآموزان، در سال 99 سنجش پیش‌دبستانی به‌صورت کامل انجام نشد و لذا در سال جاری دستکم ۴۰۰ هزار نوآموز به برنامه سنجش اضافه خواهند شد.

وی افزود: پوشش نزدیک به ۹۹ درصدی برنامه سنجش از طریق ۲ هزار و ۱۰۰ پایگاه سنجش و بیش از ۲۰ هزار عوامل اجرای در سال ۹۹ به انجام رسید که جا دارد از تمامی عوامل دست اندر کار این برنامه تقدیر شود

 وی گفت: پشتوانه برنامه سنجش، پایگاه جامع آزمون‌ها با ۷۵ آزمون روا و پایا است که مدام این آزمون‌ها به‌روزآوری می‌شوند.

 حسینی تصریح کرد: شورای سیاستگذاری آزمون‌ها نیز با حضور صاحبنظران دانشگاهی به عنوان بازوی علمی طرح سنجش در آموزش و پرورش استثنایی راه اندازی شده است.

 معاون وزیر با بیان اینکه در سال گذشته یک پایگاه جامع دائمی سنجش با اتاق آکوستیک در استان‌ها راه‌اندازی شده است اظهار کرد: مداخلات بهنگام اولین گام غربالگری است و کاهش سن سنجش موجب مداخلات بهنگام می‌شود.

 وی گفت: در سال جاری از نتایج غربالگری بدو تولد وزارت بهداشت و غربالگری ۴ سالگی سازمان بهزیستی جهت مداخلات بهنگام طلایی استفاده خواهد شد و نتایج برنامه سنجش نیز در اختیار وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی قرار داده می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه یکی از چرخش‌های تحول‌آفرین در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری، شناسایی نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری است اظهار کرد: در دنیا رویکردی جدید در فرایند تشخیص و مداخله بهنگام برای دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری تحت عنوان مدلRTI، در حال گسترش است و این مدل بیش از آنکه به دنبال برچسب‌گذاری به کودکان باشد، تلاش می‌کند به‌وسیله تلفیق، ارزیابی و مداخله بهنگام از بروز مشکلات یادگیری اساسی پیشگیری نماید.

وی افزود: تغییر جهت از رویکرد انفعال به رویکرد فعال، گسترش خانواده محوری و مدرسه محوری به‌جای مرکز محوری و رویکرد والد محوری و معلم محوری به‌جای رویکرد مربی محوری از ویژگی‌های این مدل است.

وی گفت: با طراحی آزمون‌های روا و پایا در برنامه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی می‌توان نوآموزان دارای مشکلات یادگیری را شناسایی کرد و با مداخلات بهنگام مانع از بروز مشکلات بیشتر شد.

حسینی تصریح کرد: شریک استراتژیک شناسایی و مداخلات بهنگام مشکلات ویژه یادگیری معاونت آموزش ابتدایی است و باید از ظرفیت خانواده‌ها و مدارس عادی در رفع مشکلات یادگیری نهایت بهره را برد.

شایان‌ذکر است در این نشست حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش شناسایی و غربالگری نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری را یکی از نوآوری‌ها و ضروریات برنامه سنجش دانست و اظهار. کرد: غربالگری و شناسایی نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری یکی از نیازهای آموزش و پرورش است که با ورود سازمان آموزش و پرورش استثنایی به شناسایی این نوآموزان تحول جدی و اساسی در این حوزه صورت می‌گیرد که جای تقدیر دارد.

وی افزود: معاونت آموزش ابتدایی آمادگی کامل برای در اختیار قراردادن مدارس ابتدایی برای اجرای طرح سنجش در سال جاری را دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *