شناسه خبر: 33343 منتشر شده در مورخ: 1400/1/17 ساعت: 09:12 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 17 فروردین 1400

روزنامه سه شنبه 17 فروردین 1400

معلولان برای ورود به محدوده طرح ترافیک به پلاک ویژه نیازی ندارند- نمکی‌: رهبر انقلاب تاکید کردند واکسن ایرانی کرونا را می‌زنند- کولاک اکسیر عشق معلمی در مدرسه استثنایی- طرح بیماریابی خانه به خانه باید بازنگری شود- یادی از صدای مهربان نقد در موسیقی ایرانی- اعضای کاروان اعزامی ایران به پارالمپیک توکیو واکسینه شدند- دوئل عشقی رنگ خون گرفت.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 17 فروردین ۱۴۰۰

۲۳ شعبان ۱۴۴۲

۶ آوریل  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۶۷

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*معلولان برای ورود به محدوده طرح ترافیک به پلاک ویژه نیازی ندارند

*نمکی‌: رهبر انقلاب تاکید کردند واکسن ایرانی کرونا را می‌زنند

*کولاک اکسیر عشق معلمی در مدرسه استثنایی

*طرح بیماریابی خانه به خانه باید بازنگری شود

*یادی از صدای مهربان نقد در موسیقی ایرانی

*اعضای کاروان اعزامی ایران به پارالمپیک توکیو واکسینه شدند

*دوئل عشقی رنگ خون گرفت

 

.............اخبار ویژه

*معلولان برای ورود به محدوده طرح ترافیک به پلاک ویژه نیازی ندارند

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال 99 حدود ۴۵ هزار روزبرگ طرح ترافیک برای معلولان واجد شرایط متقاضی صادر شده است.

با شیوع کرونا و تداوم این وضعیت در کشور تقاضای اقشار آسیب‌پذیر جامعه همچون معلولان را برای دریافت پلاک ویژه این اقشار افزایش یافت.

انجام فعالیت‌های درمانی در مرکز شهر و محدوده‌های طرح ترافیک با توجه به انتقال این بیماری در سیستم حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها این افراد را بر آن داشت تا با وجودی‌که برخی از آنها خودروی شخصی داشتند و از امتیاز بهره‌مند نبودند نسبت به دریافت آن ترغیب شوند. 

از دلایلی که این افراد در این شرایط زمانی متقاضی دریافت پلاک ویژه معلولان هستند این است که با توجه به معلولیتشان سیستم ایمنی بدنی آسیب ضعیفی نسبت به افراد عادی دارند و استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی می‌تواند برای آنها احتمال انتقال بیماری را در پی داشته باشد.

نکته قابل توجه این‌که پلاک ویژه معلولان دارای مزایایی به شرح زیر است که تنها این دست از افراد خواستار جزیی از این خدمات هستند

- معافیت از پرداخت عوارض در بزرگراه‌های کشور، رایگان بودن پارکینگ‌ها، محل پارک مخصوص خودرو در خیابان‌های اصلی شهر

- ورود به محدوده طرح ترافیک در شهرهای دارای محدوده ترافیکی که مراکز درمانی ویژه این قبیل افراد در داخل محدوده قرار دارد

- تمامی عوامل انتظامی اعم از راهور و سایر رده‌های ناجا با رویت خودرویی که دارای این پلاک هستند بر حسب ضرورت موظفند به راننده مراجعه کرده و به هیچ وجه حق احضار راننده را به دلیل مشکلات جسمی و حرکتی ندارند.

محمد رضا شهبازی مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور در ارتباط با این موضوع گفت: در اینباره دستورالعمل خاصی وجود دارد که از سوی پلیس راهور ابلاغ شده و افراد می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: در شرایط موجود برخی متقاضی پلاک‌اند نیازمند دریافت یکسری خدمات هستند که چون این خدمت به پلاک‌های ویژه داده می‌شود متقاضی هستند. این افراد پلاک را نمی‌خواهند، آن خدمت را می‌خواهند؛ به‌عنوان مثال طرح ترافیک و یا یارانه سوخت.

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در چنین شرایطی ما به آنها می‌گوییم که این موارد به پلاک ارتباطی ندارد و ما می‌توانیم در این‌خصوص بدون دریافت پلاک این خدمت را ارائه دهیم.

شهبازی افزود: در سال ۹۹ ما همه این مشکلات را حل کردیم؛ بهزیستی عنوان کرد که هر فرد معلول متوسط به بالا در هر گروهی طرح ترافیک می‌خواهد بیاید و ما طرح ترافیک را به او می‌دهیم. برای تأمین سوخت‌ هم برنامه‌ای داریم که اگر منابعش تأمین شود، پیگیری می‌کنیم ولی برای بخشی از افراد دارای معلولیت تحت پوشش که امکان اختصاص سهمیه وجود ندارد کمک‌هزینه تردد پرداخت می‌کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که در سال ۹۹ هر فرد واجد شرایط که متقاضی طرح ترافیک بوده به‌صورت روزبرگ آن را دریافت کرده است، عنوان کرد: ممکن است فردی عنوان کند در سال ۱۰۰ روز در طرح ترافیک تردد دارد و یا مثلاً برای مراجعه به مراکز درمانی نیازمند ۵۰ روز تردد در طرح ترافیک است که در این‌صورت ما به یک‌باره این مجوزها را به او می‌دهیم و فرد معلول هر روز که خواست می‌تواند به طرح وارد شود.

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور در پایان در خصوص میزان مجوزهای طرح ترافیک ارائه شده به معلولان در سال گذشته نیز گفت: در سال گذشته حدود ۴۵ هزار روزبرگ طرح ترافیک برای معلولان واجد شرایط متقاضی صادر شد.

 

*اتصال ۸۴ درصد کلاس‌های مدارس استثنایی به شبکه شاد

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه دانش‌آموزان استثنایی به دلیل شرایط خاص خود به فضا و تجهیزات پنج تا ۱۰ برابر دانش‌آموزان عادی نیاز دارند گفت: در حال حاضر میانگین تراکم کلاسی ۶.۴ نفر است و به‌ازای هر شش دانش‌آموز استثنایی یک معلم وجود دارد.

سید جواد حسینی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و در  سال ۱۳۷۰ تاسیس شده است اظهار کرد: نرخ پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی از زمان تأسیس تاکنون ۱۸ برابر شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۵۲ هزار دانش‌آموز استثنایی در ۱۷۴۳ مدرسه استثنایی مشغول به تحصیل هستند. در دولت یازدهم و دوازدهم نرخ پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی هفت درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با اشاره به طرح تلفیقی و آموزش فراگیر گفت: شماری از دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی یا پذیرا در کنار سایر دانش آموزان تحصیل می کنند. رویکرد طرح تلفیقی فراگیر، حرکت از تفکیک به سمت تلفیق و فراگیر سازی است که سابقه زیادی دارد و از ۲۰ سال گذشته آغاز شده است.

حسینی ادامه داد: هم اکنون ۲۰ هزار مدرسه پذیرا داریم و ۸۰۵ مدرسه استثنایی نیز به‌عنوان پشتیبان مدارس پذیرا فعالیت می کنند.  تحصیل دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی تحت عنوان طرح تلفیقی فراگیر از جمله جهت‌گیری‌های اصلی آموزش‌وپرورش استثنایی است. تعداد دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در مدارس تلفیقی فراگیر از ابتدای اجرای طرح تاکنون ۸۲ برابر رشد داشته است.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان استثنایی به دلیل شرایط خاص خود به فضا و تجهیزات پنج تا ۱۰ برابر دانش‌آموزان عادی نیاز دارند گفت: در حال حاضر میانگین تراکم در مدارس استثنایی ۵۳ نفر، نرم کلاسی ۶.۴ نفر است و به‌ازای هر شش دانش‌آموز استثنایی یک معلم وجود دارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به روند آموزش در سال کرونا نیز اشاره کرد و گفت: شبکه شاد بزرگ‌ترین دستاورد آموزش‌وپرورش در عصر کرونا است. در حال حاضر ۱۰۰ درصد مدارس استثنایی و ۸۴ درصد کلاس‌ها به شبکه شاد متصل هستند و تاکنون ۳۷۰۰ محتوای آموزشی در بیش از ۸۵۰ کانال درسی مرتبط با آموزش‌وپرورش استثنایی در شاد بارگذاری شده است.

وی افزود: آموزش‌وپرورش استثنایی ارائه خدمات به دانش‌آموزان عادی دارای مشکلات ویژه یادگیری را از طریق ۷۵۶ مرکز مشکلات ویژه یادگیری نیز برعهده دارد. ۴۷ مرکز مشاوره و راهنمایی نیز خدمات مشاوره‌ای و توان‌بخشی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و خانواده‌های آنان ارائه می‌دهند.

حسینی همچنین با بیان اینکه تعداد مراکز مشکلات ویژه یادگیری از ۴۷۵ مرکز در سال ۱۳۹۷ به ۷۵۶ مرکز در سال ۱۳۹۹ رسیده است اظهار کرد: ۸۲ مرکز نیز در ایام کرونا راه‌اندازی شده است. همچنین از ۴۸ مرکز مشاوره و راهنمایی ۱۰ مرکز در سال ۹۸ و ۲۷ مرکز در سال ۱۳۹۹ به بهره برداری رسیده یعنی ۷۷ درصد این مراکز در دو سال اخیر راه‌اندازی شده است.

به گفته وی تاکنون ۱۰۰۰ عنوان کتاب برای دانش‌آموزان استثنایی مناسب‌سازی و یا تألیف شده است گفت: دو کتاب نیز در حوزه احکام دانش‌آموزان استثنایی تألیف شده است. ۳۱۱ دانش‌آموز استثنایی در کنکور سال ۹۹ قبول شده‌اند و این میزان قبولی به معنای رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته است.

 

......‌‌اخبار روز

* نمکی‌: رهبر انقلاب تاکید کردند واکسن ایرانی کرونا را می‌زنند

وزیر بهداشت: حتی یک نفر از مسئولان جمهوری اسلامی تاکنون واکسن نزده و رهبر معظم انقلاب هم تأکید کردند که واکسن ایرانی می ‌زنند/ ایسنا

* امیری: دولت هیچ دخالتی در رابطه با توقف سریال گاندو نداشته است

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در گفت‌وگو با ایرنا درباره توقف سریال گاندو گفت:

دولت هیچ دخالتی در رابطه با توقف سریال گاندو نداشته و هیچ مقام دولتی با صدا و سیما در خصوص توقف سریال مذکور تماسی نداشته است.

حسب صحبتی که شب گذشته علی عسگری ریاست صدا و سیما در دولت اظهار کردند، سریال مذکور ۱۴ قسمت بوده و کل ۱۴ قسمت آن پخش شده و به اتمام رسیده است و موضوع توقف منتفی است./ ایرنا

* مسکو: آماده تسهیل تماس غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن هستیم

 میخائیل اولیانوف نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین گفت، کشورش آماده است در صورت لازم تماس های غیرمستقیم بین ایران و آمریکا درباره برنامه جامع اقدام مشترک را تسهیل کند./ ایرنا

*عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور: انتخابات از نظر سیاسی مهمترین حادثه ۱۴۰۰ است

وظیفه وزارت کشور این است که انتخابات را قانونی، سالم و در بستر امن برگزار کند.

* کرونا دوباره کتابخانه‌ها را تعطیل کرد

موج چهارم کرونا کتابخانه‌های تهران و شهرستان‌های شمیرانات، پردیس، رباط کریم، فیروزکوه، پیشوا، شهر ری، پاکدشت، شهریار، دماوند، فیروزکوه را تعطیل کرد.

بر این اساس ارائه خدمات فرهنگی بصورت مجازی صورت می‌گیرد و امانت‌دهی کتاب انجام نخواهد شد./ فارس

 

..........‌گزارش ویژه

*کولاک اکسیر عشق معلمی در مدرسه استثنایی

داستان تغییر مسیر تدریس خاله مریم از مدرسه عادی به مدرسه دانش‌آموزان استثنایی، ماجرای شیرین و پر احساس خانم معلمی است که احساس کرد می‌تواند مسیر خدمتش را فراتر از دانش‌آموزانی ببرد که چهار ستون بدنشان سالم است و می‌توانند با آرامش روی نیمکت کلاس درس بنشینند و به درس معلمشان گوش دهند.

رهام، امیرعلی، امیرحسین، رامبد، علی، سینا، محمد، رهام، برسام، علی‌اکبر، طاها، محمد طاها، سهیل، فرهاد، محمدعلی، مهدی، امین، پارسا، محمدرضا، ارسلان، علیرضا، آرتین، آراز، علی، پارسا، دانیال... اسم بچه‌ها که می‌‌آید، صدایش به وضوح می‌لرزد، بغض می‌کند و نگاهش به دوردست‌ها خیره می‌شود. دلتنگی به سراغش می‌آید و غمی عجیب در وجودش رخنه می‌کند. خودش می‌گوید غم دوری از بچه‌هایش است!

یادآوری نام بچه‌ها باعث می‌شود نگاهش پر از شوق شود؛ این نگاه مهربان، نگاه خانم معلمی است که برای تدریس به بچه‌های با نیازهای ویژه از خیر تدریس در مدرسه عادی می‌گذرد و در این مسیر، سختی‌هایی را به جان می‌خرد.

این خانم معلم، نه تنها مادر دو پسر دانشجو است بلکه مادر تمام بچه‌های کلاسش است؛ او مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است تا به این بچه‌ها رسیده است؛ بچه‌هایی که در ظاهر با معلولیت جسمی ـ حرکتی زندگی می‌کنند اما پر از استعداد و محبت هستند.

داستان تغییر مسیر تدریس خاله مریم از مدرسه عادی به مدرسه دانش‌آموزان استثنایی، ماجرای شیرین و پر احساس خانم معلمی است که احساس کرد می‌تواند مسیر خدمتش را فراتر از دانش‌آموزانی ببرد که چهار ستون بدنشان سالم است و می‌توانند با آرامش روی نیمکت کلاس درس بنشینند و به درس معلمشان گوش دهند.

* آغاز عشق معلمی با روزهای حق‌التدریسی

مریم حسام الدینی بوکانی، کارشناسی ارشد کودکان استثنایی دارد و سابقه تدریسش از 18 سال می‌گذرد؛ اما این فقط ظاهر ماجراست؛ فعالیتش را از سال 82 به عشق معلمی به عنوان حق‌التدریس آزاد در منطقه 3 تهران آغاز کرد؛ آن زمان، آمورش ابتدایی خوانده بود و معلم دوره دبستان شد.

«در یک خانواده فرهنگی پرورش یافتم. پدرم هم فرهنگی بود و خون معلمی درون رگ‌هایم بود. از همان بچگی شوق تدریس داشتم و همین شد که وقتی مدرک دانشگاهی‌ام را گرفتم به عنوان معلم حق‌التدریس، کارم را در دبستان پسرانه شروع کردم.

روزهای شیرین و خوبی بود. روزهایی که می‌توانستم به بچه‌های، درس زندگی بدهم و آنها را با دنیای جدیدی آشنا کنم. بچه‌ها هم منو دوست داشتند و حس بسیار دلنشینی بود»

*دانش‌آموزی که مسیر زندگی خانم معلم را تغییر داد

اینجای ماجرای تدریس خانم حسام‌الدینی، اتفاقی است که زندگی‌اش را تغییر داد و او تازه متوجه شد که علاقه واقعی‌اش چیز دیگری است و این شد که فرمان زندگی را چرخاند.

«چند سالی بود که تدریس می‌کردم که یکسال در کلاس درسی که 32 شاگرد کلاس سومی داشتم، یکی از بچه‌ها با بقیه فرق داشت. او یک دانش‌آموز قشنگ و دوست داشتنی بود که مبتلا به اوتیسم بود.

این دانش‌آموز اختلال رفتار داشت و خانواده‌اش هم اصلا نمی‌پذیرفتند که او را به مدرسه استثنایی ببرند. ظاهرش هم فرد سالم به نظر می‌آمد اما اینگونه بچه‌ها نمی‌توانند محیط را پذیرش کنند. دست خودشان نیست. عملکرد مغزشان به هم می‌ریزد و توانایی اینکه مثل دانش‌آموزان عادی صبور باشند و کنار دانش آموزان دیگر بنشینند و درس را گوش دهند، ندارند.

آن سال، من با این دانش‌آموز ارتباط خیلی خوبی گرفتم و توانستم برایش دوستی باشم که درس‌هایم را بپذیرد. این موضوع بدجور، مرا تحت تأثیر قرار داد. واقعا من در این دنیا برای چه آمده بودم. وظیفه‌ام چه بود. من ساخته شده بودم که معلم بچه‌های بانیازهای ویژه شوم. این موضوع همانطور در ذهنم می‌چرخید و تصمیم گرفتم که فکرم را عملی کنم»

*بالاخره معلم مدرسه استثنایی شدم

از عملی کردن فکر تدریس در مدرسه استثنایی تا رسیدن به این هدف، باید مسیر پرفراز و نشیبی را طی می‌کرد. برخی فکر می‌کردند این احساس، یک حس گذراست و برخی می‌گفتند دانش کار را ندارد. اما او سرسختانه مبارزه کرد.

«برای تدریس به دانش‌آموزان استثنایی، تحصیلاتم در حوزه کودکان استثنایی ادامه دادم و کلی کار اداری هم باید انجام می‌دادم و بالاخره موفق شدم. حس عجیبی است آموزش دادن به بچه‌های با نیازهای ویژه. این بچه‌ها پر از احساس هستند. پر از زندگی.

الان 5 سال است که پیش دبستانی استثنایی کار می‌کنم. قبلا اول تا سوم را کار می‌کردم. نمی‌گویم راحت است، اتفاقا سخت است و مهارت ویژه می‌خواهد اما لذتبخش و شیرین است. در دوره پیش‌دبستان استثنایی، معمولا برای والدین خیلی سخت است. به ویژه برای والدینی که در تست‌های بدو ورود به مدرسه، متوجه مشکلات فرزندشان می‌شوند مثل بچه‌های اوتیسم که از نظر جسمی، سالم به نظر می‌رسند و مشکلات فرزند در غربالگری تشخیص داده می‌شود.

در چنین شرایطی، معلم باید چند ماه کنار والدین باشد، با آنها همدلی و همدردی داشته باشد که بتوانند بپذیرند و واقعا اگر اولیا همکاری نکنند، در آن چند ساعت آموزش در مدارس استثنایی، معلم نمی‌تواند کاری کند»

*بچه‌هایم، دانش‌آموزانم را خیلی دوست دارند

دو پسر شاخ و شمشاد خانم معلم که دانشجو هستند، به مادرشان افتخار می‌کنند و به عشق معلمی‌اش احترام می‌گذارند. تا جایی که شاگردان مادرشان را خیلی دوست دارند.

«مسلما اگر خانواده همراهی نداشتم هیچوقت موفق نمی‌شدم. چه آن زمان که والدینم همراهی کردند و چه بعد از ازدواج که همسر و فرزندانم، پشتیبانم بودند و من قدر این همه محبت و حمایت را می‌دانم.

وقتی بچه‌هایم شوق مادرشان را می‌بینند، خودشان هم ذوق می‌کنند و آنها هم با بچه‌های کلاسم در تماس هستند»

*معجزه دعای بچه‌ها

این بچه‌ها آنقدر در زندگی خانم معلم تأثیر شگرفی داشتند که باورش خیلی سخت است اما واقعیت است. واقعیت روزهایی که خانم معلم با اتفاق تلخی مواجه شد؛ وقتی پسرش به دلیل بیماری باید شیمی درمانی می‌شد و به او شوک زیادی وارد شد اما این روزها با انرژی و امیدی که بچه‌های مدرسه بانیازهای ویژه می‌دادند، سپری شد و حالا روزهای خوب در پیش است.

«اوایل کارم که تازه وارد مدرسه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شده بودم، همزمان با شیمی درمانی پسرم بود؛ بیماری او شوکی به من وارد کرد و تحملش خیلی سخت بود. به همین دلیل دلم می‌خواست دیگر کار نکنم. 

اما یک نیروی درونی مرا به مدرسه می‌کشاند و باید بگویم تنها نیرویی که توانست توان و انرژی به من بدهد که سر پا بمانم، آن بچه‌ها بودند. در آن روزها، هر روز از مدرسه به بیمارستان می‌رفتم و شب کنار پسرم بودم و دوباره صبح به مدرسه می‌رفتم اما انرژی داشتم چون بچه‌ها به من انرژی داده بودند»

*روزهای کرونا و آموزش در منزل بچه‌ها

درس دادن به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در شرایط عادی با سختی‌هایی همراه است و حالا تصور کنید که کرونا باعث شود، کلاس‌های درس تعطیل شود؛ بچه‌های با نیازهای ویژه به دلیل شرایط جسمی که دارند تا زمانی تداوم این شرایط باید در منزل باشند و به هیچ عنوان نمی‌توان برای حضورشان در مدرسه ریسک کرد. اما خانم معلم چگونه می‌تواند در این شرایط سخت، به آنها به صورت مجازی آموزش دهد. آن هم بچه‌های پیش دبستانی. 

«سال 98 که کرونا آمد، شرایط فرق می‌کرد چند ماه از آغاز سال تحصیلی می‌گذشت. با بچه‌ها آشنا بودیم، تدریس‌ها انجام شده و روی مهارت ها کار شده بود. با تمام این شرایط بعد از فروردین احساس کردم که بچه هایم هنوز در آموزش مشکل دارند.

از طرفی دیگر برخی خانواده‌ها تبلت و گوشی همراه مناسب نداشند، برخی خانواده‌ها به آن اندازه دانش آموزش به این بچه‌ها را نداشتند و نمی‌توانستند با بچه ها کار کنند. همان زمان به این فکر افتادم که تدریس را به خانه ها بکشانم. آن موقع 5 شاگرد جسمی ـ حرکتی داشتم.

البته دانش‌آموزان یک مدرسه در یک منطقه نیستند چراکه مدارس جسمی ـ حرکتی در همه جای تهران نیست و بچه ها از نقاط مختلف تهران حتی از شهریار به این مدرسه می‌آیند.

برای اینکه بتوانم به خانه دانش‌آموزان بروم، باید با اداره هماهنگ می‌کردم و مجوز می‌گرفتم. چون شرایط این بچه‌ها خاص است و باید حتما پروتکل‌های بهداشتی بیش از سایر دانش‌آموزان رعایت شود. آموزش در منزل بچه‌ها خیلی خوب پیش رفت. هم آنها رضایت داشتند و هم من، به آرامش رسیدم.

این روال را در سال تحصیلی 1400ـ1399 هم در پیش گرفتم البته امسال، در مدرسه دیگری درس می‌دهم»

*سختی‌های آموزش

خانم معلم روزها در فضای مجازی و شبکه شاد به بچه‌ها درس می‌دهد و یک روز هم به منزل بچه‌ها می‌رود. اینجوری هم به بچه‌ها درس می‌دهد و هم به والدینشان آگاهی لازم را می‌دهد. ضمن اینکه از بچه‌های کلاسش هم دور نیست.

«سال تحصیلی جاری، خیلی سال سختی بود. اگر سال قبلش بچه‌ها را دیده بودم و با آنها ارتباط گرفته بودم، امسال این اتفاق نیفتاده بود. این بچه‌ها پیش دبستانی هستند و نیاز به ارتباط گرفتن داشتند تا درس‌ها را یاد بگیرند. البته باید توضیح بدهم که پیش‌دبستانی برای بچه‌های استثنایی، یک سال تحصیلی محسوب می‌شود و اجباری است. 

این شد که امسال، تلاش کردم زمان بیشتر هم بگذارم. چه سال گذشته و چه امسال والدین خیلی همکاری کردند و در خانه دانش‌آموزان هم با رعایت فاصله اجتماعی به آموزش می‌پرداختم. البته کلاس‌های درس در این شرایط چند ساعت طول می‌کشید. 

سعی می‌کردم آموزش‌ها با خلاقیت همراه باشد. از یک سری وسایل دوریختنی استفاده می‌کردم و کاردستی درست می‌کردم. از همان چیزهای که در خانه‌ها و اطرافمان هست، استفاده می‌کردم. نکته ویژه درباره بچه های استثنایی این است که باید همه مهارت‌ها به آنها آموزش داده شود.

مثلا مهارت های پیش از نوشتن باید با آنها کار شود چرا که دست برخی از این بچه‌ها برای نوشتن مشکل دارد و باید تقویت شود. خب با تعطیلی مدارس، کاردرمانی مدارس تعطیل شد و من باید سعی می‌کردم این کمبودها را جبران کنم ضمن اینکه به والدین هم آموزش دهم. اما خوشحالم که هم والدین و دانش‌آموزان راضی هستند و هم خودم آرامش دارم.

*بچه‌ها به من خاله مریم می‌گویند

احساس خانم معلم به شاگردانش، احساس دوست داشتنی است و البته این احساس دوطرفه است. جالب است که بچه‌ها، خانم معلم را «خاله مریم» صدا می‌زنند و خیلی دوستش دارند.

«من فقط معلم بچه‌ها نیستم، دوستشان هم هستم. سعی می‌کنم ارتباطم با آنها حفظ شود. حتی یک گروه درست کردم که با هم درددل کنیم و به خانواده‌هایشان هم گفتم که همیشه در کنارشان هستم.

فامیلی من یک کمی سخت است به خصوص برای بچه‌های پیش دبستانی استثنایی؛ وقتی دیدم با خاله مریم راحت ترند، من هم احساس خوبی داشتم. خب خاله بودن هم احساس شیرینی است. چون احساس می کنی، آنها از گوشت و خون خودت هستند.

جالبه که بدانید با بچه‌های سال‌های گذشته خودم هم هنوز در ارتباطم و آنها هر روز صبح در یک ویس به من سلام و صبح بخیر می‌گیرند. هیچ فرقی بین دانش‌آموزانم نیست. همه‌شان را دوست دارم و همیشه آنلاین هستم تا هرزمان که می‌خواهند با من در ارتباط باشند»

*کمبود معلم در مدارس استثنایی

اما درخواست خانم معلم از مسؤولان آموزش و پرورش چیست؟ و معلمان مدرسه استثنایی چه مشکلاتی دارند؟

«ما کمبود معلم داریم و واقعا دوست دارم جوانان به ویژه کسانی که در این رشته تحصیل کردند، کنار این بچه ها بیایند چرا که آنهایی که بازنشسته شدند، خیلی سخت است که برگردند و حق‌التدریس کار کنند. جوانان بدانند این بچه ها خیلی روح بزرگی دارند. بامحبت هستند و با آنها بودند خیلی حس خوبی دارد.

بیشترین دغدغه ما کمبود معلم است

*بدترین و بهترین روز خانم معلم

خانم معلم بدترین روز زندگی‌اش را وقتی می‌داند که کنار بچه‌های کلاسش نیست و بهترین روز زندگی‌اش را در کنار آنها بودن، می‌داند.

«وقتی کنار بچه ها نباشی، بدترین روزت است. وقتی کنار بچه ها هستی، آن روز بهترین روز من است. آرامش من است و افتخار می کنم که به همین بچه ها خدمت می کنم»

و امکانات در مدارس کم است. البته به هرحال یک معلم باید انقدر خلاق برای تدریس باشد که بتواند یک مفهوم را به بچه ها آموزش دهد»

 

......سلامت و بهداشت

*طرح بیماریابی خانه به خانه باید بازنگری شود: وزیر بهداشت در نامه‌ای به روسای دانشگاههای علوم پزشکی بر لزوم بازنگری طرح شناسایی خانه به خانه افراد مبتلا به کرونا در قالب شیوه محله محور پس از سکون جمعیت سیال تاکید کرد.

به نقل از وبدا، سعید نمکی در این نامه با توجه به جابجایی جمعیت در روزهای اخیر به دلیل سفرهای نوروزی، اجرای طرح شناسایی خانه به خانه موارد مبتلا در قالب شیوه محله محور را منوط به سکون جمعیت سیال دانست و مرحله جدید بیماریابی را مستلزم بازنگری، عنوان کرد.

وی تاکید کرد: قرار بود در صورت عدم جا به جایی جمعیت در راستای تشدید بیماریابی در طرح شهید سلیمانی با همکاری عزیزانمان در سازمان بسیج از تاریخ  ۲۵ اسفند ۹۹ تا ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ برای شناسایی خانه به خانه موارد مبتلا در قالب شیوه محله محور اقدام کنیم، با توجه به انجام سفرها و جمعیت سیال، امکان اجرای موفق طرح، میسر نشد. بنابراین، ضرورت دارد با همکاران ستادی و بسیج با توجه به گستردگی و شیوع ابتلا ویروس جهش یافته در کل کشور، در مورد شیوه اجرای مرحله جدید پس از سکون جمعیت سیال برنامه ریزی و اقدام کنیم که در اسرع وقت موارد بازنگری شده به اطلاع مردم می رسد.

طرح بیماریابی خانه به خانه، طرحی است که با مشارکت بسیج و هلال احمر با وزارت بهداشت در قالب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با مراجعه به در منازل و ارائه خدمات مشاوره ای، حمایتی و در صورت لزوم انجام تست سریع به شناسایی افراد مبتلا به کرونا می پردازد و در صورت لزوم افراد بیمار به پزشک ارجاع می شوند یا در خانه یا اماکن نقاهتگاهی قرنطینه می شوند.

جلسه اورژانسی برای تصمیم‌گیری درباره وضعیت قرمز پایتخت: معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با اشاره به برقراری وضعیت قرمز کرونا در استان تهران، گفت: در حال حاضر ۴۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های تهران بستری هستند و روزانه حدودا ۵۷۰۰ مورد مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را شاهد هستیم که روزانه ۱۰۰۰ نفر بستری می‌شوند.

دکتر نادر توکلی ‌ با اشاره به قرمز شدن وضعیت کرونا در استان تهران، گفت: به دنبال بروز این وضعیت در استان تهران جلسه‌ای با روسای بیمارستان‌های استان داشتیم که تصمیمات جدیدی برای توسعه تخت‌ها بگیریم.

وی درباره تمهیدات و اعمال محدودیت‌های احتمالی، افزود: از سوی دیگر با قرمز شدن وضعیت تهران جلسه اورژانسی با استانداری گذاشته شده است که جزئیات و تصمیمات جدید آن ابلاغ می شود.

توکلی ادامه داد: تصمیمات در شرایط قرمز شامل منع تردد و فعالیت مشاغل گروه ۳ و ۴، دورکاری ادارات به شکل یک سوم حاضر در محل کار و دو سوم در منزل و کاهش ساعت کاری و... است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص لغو طرح ترافیک هم ممکن است تصمیمات جدید گرفته شود یا خیر؟، اظهار کرد: در این مورد فعلا پیشنهاد مشخصی از سوی ما ارائه نشده است.

بیماری لثه و خطر ابتلا به پرفشاری خون: بیماری شدید لثه می‌تواند حتی یک فرد سالم را به پرفشاری خون دچار کند.

متخصصان موسسه دندانپزشکی ایستمن در کالج دانشگاهی لندن می‌گویند: شواهد نشان می‌دهد که باکتری‌های پریودنتوپاتوژن به لثه آسیب می‌رسانند و همچنین پاسخ‌های التهابی را ایجاد می‌کنند که می‌تواند بر پیشرفت بیماری‌های سیستمیک از جمله فشار خون بالا تأثیر بگذارد.

بر اساس یافته‌های محققان ، افراد دارای بیماری لثه دو برابر بیشتر از افراد دارای لثه سالم، فشار خون سیستولیک بالا (۱۴۰ میلی‌متر جیوه یا بیشتر) داشتند. فشار سیستولیک طبیعی زیر ۱۲۰ میلی‌متر جیوه است.

یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که حدود ۵۰ درصد از بزرگسالان، فشارخون بالا به دلیل بیماری لثه را تشخیص نمی‌دهند.

پیشگیری و درمان بیماری لثه ممکن است روشی مقرون‌به‌صرفه برای کاهش التهاب سیستمیک و بهبود عملکرد اندوتلیوم؛ پوشش نازک داخل قلب و رگ‌های خونی باشد.

آنها تاکید می‌کنند: غربالگری بیماری‌های لثه و فشار خون بالا هم توسط متخصصان دندان‌پزشکی و هم توسط متخصصان داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است ضمن این که استراتژی‌های بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن دو بار در روز و استفاده منظم از نخ دندان در کنترل و پیشگیری از شایع‌ترین بیماری‌های ناشی از التهاب لثه بسیار مهم است.

تحقیقات قبل موکد این واقعیت بود که افراد مبتلا به بیماری شدید لثه، دو برابر بیشتر از سایر افراد دچار مرگ زودرس قبل از سن ۶۴ سالگی می‌شوند.

 

.......آهنگ و درنگ

*یادی از صدای مهربان نقد در موسیقی ایرانی

کمتر علاقمندی را در میان شیفتگان موسیقی سنتی و کلاسیک و ملیِ ایرانی می‌توان یافت که از مرد مهربان نقد موسیقی بسیار نیاموخته باشد. نامش خوشنام بود و همچون نامش هم خوشنام زیست و رد پای غیر قابل انکاری از خود در موسیقی ایران به جا گذاشت و متأسفانه خاموش شدن چراغ حیاتش در روز‌های شلوغ و پر هیاهوی آخر سال باعث شد آنطور که باید در خبر‌ها مورد توجه قرار نگیرد.

۲۴ اسفند ۱۳۹۹ محمود خوشنام، پژوهشگر و منتقد نامدار موسیقی ایران، پس از مدت ها درگیری با بیماری پارکینسون در شهر بن آلمان درگذشت.

محمود خوشنام در سال ۱۳۱۴ در تهران متولد شد، تحصیلاتش در دانشگاه تهران را در رشته علوم سیاسی به پایان برد و در رشته جامعه‌شناسی هنر در دانشگاه فرایبورگ نیز به تحصیلاتش ادامه داد. از ۱۹ سالگی روزنامه‌نگاری را با نوشتن مطالب انتقادی طنزآمیز با نام مستعار «بی مُخ» آغاز کرد. در فاصله بین سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۰ سردبیری مجله موزیک ایران و در فاصله سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۲ سردبیری مجله موسیقی انتشارات هنرهای زیبا را به عهده داشت. همچنین مدتی نیز به تدریس ادبیات فارسی در هنرستان موسیقی ملی تهران پرداخت.

۳۶ ساله بود که سرپرستی روابط عمومی تالار رودکی (وحدت کنونی) را پذیرفت و سپس معاونت هنری این تالار را به عهده گرفت و عضو شورای عالی فرهنگ شد. او همزمان «ماهنامه رودکی» را بنیان‌گذاری و به مدت پنج سال (۱۳۵۰ تا ۱۳۵۵) سردبیری کرد.

در آن زمان در مجله ها و روزنامه های مختلف نیز نقد هنری می نوشت که از جمله آنها روزنامه‌های کیهان و آیندگان بودند.

بعد از انقلاب ایران را ترک کرد و در شهر بن آلمان، با انتشار دور تازه‌ای از ماهنامه رودکی به فعالیت‌هایش ادامه داد. همزمان با روزنامه «کیهان لندن» و رسانه‌های دویچه وله، بی‌بی‌سی فارسی و رادیو فردا همکاری پیوسته داشت.

در سال ۱۹۹۸ کتاب «در قلمرو موسیقی» را که شامل منتخبی از آثار قلمی اش در نقد و تحلیل موسیقی ایران بود توسط نشر باران در سوئد به چاپ رساند و همزمان مقالاتی در دو نشریه مهم ایران‌شناسی و ایران‌نامه منتشر کرد.

او همواره به همراهی همسرش، الهه خوشنام، محفل‌های ادبی و موسیقی برپا می‌کرد که آخرین آنها «انجمن آوازه» برای بزرگداشت شاعران و موسیقیدانان ایرانی بود.

 ترجمه دو قطعه «عروسی فیگارو» اثر موتسارت و «دختر عاقل» از کارل اٌرف، نگارش اپرای کودکان «پردیس و پریسا» که با موسیقی لوریس چکناواریان به اجرا درآمد از دیگر آثار اوست. آخرین اثر مکتوب خوشنام کتابی با عنوان «از نجوای سنت تا غوغای پاپ» است که در سال ۱۳۹۷ به همت انتشارات «فرهنگ جاوید» در تهران به چاپ رسیده.

 

..........ورزشی

*اعضای کاروان اعزامی ایران به پارالمپیک توکیو واکسینه شدند

واکسیناسیون کاروان پارالمپیک کشورمان به درخواست کمیته ملی پارالمپیک و با هماهنگی فدراسیون پزشکی ورزشی و معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان توسط وزارت بهداشت، در محل فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین انجام شد. ملی پوشان نابینا و کم بینا و جانباز و معلول کشورمان شهریورماه سال جاری در آوردگاه بزرگ پارالمپیک به مصاف حریفان خود خواهند رفت.

* نسبت به نتایج جودوکاران نابینا خوشبین هستیم

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان این وزارتخانه را پشتیبان و حامی رشته جودو دانست و نسبت به موفقیت تیم ملی جودو نابینایان در رقابت های پارالمپیک توکیو ابراز خوشبینی کرد.

مهدی علی نژاد در جریان بازدید از تمرینات تیم ملی جودو نابینایان با بیان اینکه جودو یک سال و نیم سخت را با توجه به تعلیق پشت سرگذاشت ، اظهار داشت :خوشبختانه این سال های سخت با تدبیر و با بکارگیری ظرفیت حقوقی سپری و منجر به رفع تعلیق جودو شد.

وی افزود: از جودوکاران انتظار داریم که با تمام توان و تلاش خود در تاتامی ظاهر شوند و بتوانند نتایج درخشانی را برای کشورمان به ارمغان آورند. گفتنی است: علی خجسته، محمدرضا خیرالله زاده و وحید نوری جهت شرکت در اردوی مشترک و انجام چند دیدار تدارکاتی، روز گذشته ۱۶ فروردین عازم ترکیه شدند.

* چهار شرط عجیب ارلینگ هالند برای بارسلونا

با نزدیک شدن به فصل تابستان اخبار و شایعات در مورد آینده ارلینگ هالند رو به افزایش است. رادیو کاتالونیا چهار شرط عجیب و سنگین این بازیکن برای انتقال به نوکمپ را فاش کرده است. مینو رایولا، مدیر برنامه جنجالی و ایتالیایی در مذاکره با سران باشگاه بارسلونا مدعی شد او و همچنین پدر ارلینگ هالند، باید هر کدام 20 میلیون یورو به عنوان دستمزد برای این انتقال دریافت کنند.

 مینو رایولا در سال های اخیر به دریافت دستمزدهای هنگفت هنگام عقد قرارداد برای موکلان خود عادت داشته و این رقم چندان برای او عجیب نیست. اما در این میان پدر ارلینگ هالند نیز رقم هنگفت 20 میلیون یورو درخواست کرده است. خود این ستاره نروژی نیز درخواست عجیبی در مورد دستمزد خود داشته است.

رادیو کاتالونیا مدعی شد ارلینگ هالند خواهان دریافت 30 میلیون یورو حقوق در هر فصل به صورت خالص و بعد از کسر مالیات شده و اگر بارسلونا این رقم را قبول بکند، این بازیکن تبدیل به یکی از گران قیمت ترین بازیکنان جهان خواهد شد. مبلغی که در صورت عدم کاهش حقوق و دستمزد بازیکنان تیم اصلی، برای بارسا قابل قبول نیست و بعید است آنها توان پرداخت چنین رقمی را داشته باشند. اما درخواست بعدی ارلینگ هالند دیگر مالی نبوده است. این ستاره جوان و موکلانش خواهان ماندن لیونل مسی برای فصول آتی و تمدید قرارداد با این بازیکن 33 ساله و آرژانتینی شده اند. ارلینگ هالند قصد دارد در تیمی بازی بکند که مدعی قهرمانی در جام های بزرگ باشد و حفظ لیونل مسی می تواند رسیدن به این هدف را تضمین بکند. بدین ترتیب بارسلونا کار دشواری برای جذب ارلینگ هالند در تابستان امسال دارد و شاید مجبور باشد تا سال 2022 و پرداخت بند 75 میلیون یورو آزادسازی این بازیکن صبر بکند. این در حالیست که در روزهای اخیر اخباری در مورد احتمال عدم ادامه تلاش بارسلونا برای خرید ارلینگ هالند و روی آوردن به گزینه هایی چون روملو لوکاکو یا هری کین مطرح شده است.

 

........حوادث

*دوئل عشقی رنگ خون گرفت

دوئل مرگبار دو پسر عاشق پیشه بر سر یک دختر با قتل یکی و فرار دیگری پایان یافت. روز ۱۳ فروردین گزارش مرگ پسر جوانی در یکی از بیمارستان‌های پایتخت به بازپرس کشیک قتل پایتخت اعلام شد.

به‌دنبال اعلام این خبر تحقیقات به دستور بازپرس محمد جواد شفیعی آغاز شد و در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد پسر جوان مقابل آرایشگاهی با ضربات متعدد چاقو و قمه مجروح شده و پس از انتقال به بیمارستان جان باخته است. در نخستین گام کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت به سراغ صاحب آرایشگاهی رفتند که جنایت در مقابل آن رخ داده بود.

او در تحقیقات گفت: لحظاتی قبل از درگیری مقتول به همراه یکی از دوستانش به آرایشگاهم آمد و من در حال کوتاه کردن موی او بودم که پسر جوانی حدوداً ۱۸ ساله وارد مغازه‌ام شد. او با مقتول شروع به جر و بحث کرد و من که این وضعیت را دیدم، آنها را از مغازه بیرون کرده و گفتم اگر می‌خواهید دعوا کنید بهتر است بیرون باشید.

او ادامه داد: همزمان سه نفر دیگر به پسر جوانی که وارد مغازه‌ام شده بود و مهدی نام داشت ملحق شدند. آنها با قمه و چاقو به جان مقتول افتاده و درنهایت هم از محل متواری شدند.

دستگیری دو متهم

به دنبال اظهارات مرد آرایشگر و در تحقیقات میدانی، هویت عاملان این درگیری شناسایی شد. در ادامه تحقیقات، کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت موفق شدند دو نفر از افرادی  را که در درگیری حضور داشتند  بازداشت کنند. سن دو متهم جوان زیر ۱۸ سال بود  که یکی از آنها در تحقیقات گفت: مهدی مدتی است که عاشق دختری به‌نام ریحانه شده است. اما مدتی بعد فهمید که مقتول هم عاشق همان دختر بود و مهدی خیلی تلاش کرد که مقتول (سروش) دست از سر ریحانه بردارد.

 اما سروش دست بردار نبود و برای همین مهدی تصمیم گرفت که او را تنبیه کند. او ادامه داد: روز حادثه سروش را تعقیب کردیم و زمانی که وارد آرایشگاه شد، مهدی نیز وارد شد و از او خواست که دست از سر ریحانه بردارد.

درگیری آنها از داخل آرایشگاه به بیرون کشیده شد. سروش چاقوی میوه خوری را از داخل آرایشگاه برداشته بود و با آن ضربه‌ای به بازوی مهدی زد. مهدی هم با قمه به او حمله کرد و در این میان ما نیز چند ضربه با چاقویی که همراه داشتیم به سمت او پرتاب کردیم. بعد هم از محل متواری شدیم.

با توجه به اینکه سن دو متهم دستگیر شده زیر ۱۸ سال بود، به دستور بازپرس شعبه پنجم دادسرای امور جنایی پایتخت، آنها به کانون اصلاح و تربیت منتقل شدند و تحقیقات برای دستگیری قاتل و همدستش ادامه دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *