اتصال ۸۴ درصد کلاسهای مدارس استثنایی به شبکه شادرئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با بیان اینکه دانشآموزان استثنایی به دلیل شرایط خاص خود به فضا و تجهیزات پنج تا ۱۰ برابر دانشآموزان عادی نیاز دارند گفت: در حال حاضر میانگین تراکم کلاسی ۶.۴ نفر است و بهازای هر شش دانشآموز استثنایی یک معلم وجود دارد. |
به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، سید جواد حسینی با بیان اینکه آموزشوپرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و در سال ۱۳۷۰ تاسیس شده است اظهار کرد: نرخ پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی از زمان تأسیس تاکنون ۱۸ برابر شده است.
وی افزود: در حال حاضر ۱۵۲ هزار دانشآموز استثنایی در ۱۷۴۳ مدرسه استثنایی مشغول به تحصیل هستند. در دولت یازدهم و دوازدهم نرخ پوشش تحصیلی دانشآموزان استثنایی هفت درصد رشد داشته است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با اشاره به طرح تلفیقی و آموزش فراگیر گفت: شماری از دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی یا پذیرا در کنار سایر دانش آموزان تحصیل می کنند. رویکرد طرح تلفیقی فراگیر، حرکت از تفکیک به سمت تلفیق و فراگیر سازی است که سابقه زیادی دارد و از ۲۰ سال گذشته آغاز شده است.
حسینی ادامه داد: هم اکنون ۲۰ هزار مدرسه پذیرا داریم و ۸۰۵ مدرسه استثنایی نیز بهعنوان پشتیبان مدارس پذیرا فعالیت می کنند. تحصیل دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی تحت عنوان طرح تلفیقی فراگیر از جمله جهتگیریهای اصلی آموزشوپرورش استثنایی است. تعداد دانشآموزان مشغول به تحصیل در مدارس تلفیقی فراگیر از ابتدای اجرای طرح تاکنون ۸۲ برابر رشد داشته است.
وی با بیان اینکه دانشآموزان استثنایی به دلیل شرایط خاص خود به فضا و تجهیزات پنج تا ۱۰ برابر دانشآموزان عادی نیاز دارند گفت: در حال حاضر میانگین تراکم در مدارس استثنایی ۵۳ نفر، نرم کلاسی ۶.۴ نفر است و بهازای هر شش دانشآموز استثنایی یک معلم وجود دارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به روند آموزش در سال کرونا نیز اشاره کرد و گفت: شبکه شاد بزرگترین دستاورد آموزشوپرورش در عصر کرونا است. در حال حاضر ۱۰۰ درصد مدارس استثنایی و ۸۴ درصد کلاسها به شبکه شاد متصل هستند و تاکنون ۳۷۰۰ محتوای آموزشی در بیش از ۸۵۰ کانال درسی مرتبط با آموزشوپرورش استثنایی در شاد بارگذاری شده است.
وی افزود: آموزشوپرورش استثنایی ارائه خدمات به دانشآموزان عادی دارای مشکلات ویژه یادگیری را از طریق ۷۵۶ مرکز مشکلات ویژه یادگیری نیز برعهده دارد. ۴۷ مرکز مشاوره و راهنمایی نیز خدمات مشاورهای و توانبخشی به دانشآموزان با نیازهای ویژه و خانوادههای آنان ارائه میدهند.
حسینی همچنین با بیان اینکه تعداد مراکز مشکلات ویژه یادگیری از ۴۷۵ مرکز در سال ۱۳۹۷ به ۷۵۶ مرکز در سال ۱۳۹۹ رسیده است اظهار کرد: ۸۲ مرکز نیز در ایام کرونا راهاندازی شده است. همچنین از ۴۸ مرکز مشاوره و راهنمایی ۱۰ مرکز در سال ۹۸ و ۲۷ مرکز در سال ۱۳۹۹ به بهره برداری رسیده یعنی ۷۷ درصد این مراکز در دو سال اخیر راهاندازی شده است.
به گفته وی تاکنون ۱۰۰۰ عنوان کتاب برای دانشآموزان استثنایی مناسبسازی و یا تألیف شده است گفت: دو کتاب نیز در حوزه احکام دانشآموزان استثنایی تألیف شده است. ۳۱۱ دانشآموز استثنایی در کنکور سال ۹۹ قبول شدهاند و این میزان قبولی به معنای رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته است.