شناسه خبر: 33323 منتشر شده در مورخ: 1400/1/15 ساعت: 10:25 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 15 فروردین 1400

روزنامه یکشنبه 15 فروردین 1400

عناوین امروز: پیشنهاد اعمال فوق‌العاده خاص برای کارکنان آموزش و پرورش استثنایی کشور- هشدار سخنگوی اجرای قانون جدید چک؛ چک ثبت نشده در صیاد نگیرید- حضورمان اگر نمادین نباشد در کنار مسئولان اجرایی ضررویست- بیماران خاص واکسن کرونا دریافت می‌کنند- بهاریه های معاصر- برگزاری اردوی متصل به اعزام تیم ملی جودو نابینایان- مرد سیستانی زنش را از پشت بام به پایین پرت کرد.

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰

۲۱ شعبان ۱۴۴۲

۴ آوریل  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶6۵

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*پیشنهاد اعمال فوق‌العاده خاص برای کارکنان آموزش و پرورش استثنایی کشور

* هشدار سخنگوی اجرای قانون جدید چک؛ چک ثبت نشده در صیاد نگیرید

*حضورمان اگر نمادین نباشد در کنار مسئولان اجرایی ضررویست

*بیماران خاص واکسن کرونا دریافت می‌کنند

*بهاریه های معاصر

*برگزاری اردوی متصل به اعزام تیم ملی جودو نابینایان

*مرد سیستانی زنش را از پشت بام به پایین پرت کرد

 

......اخبار ویژه

*پیشنهاد اعمال فوق‌العاده خاص برای کارکنان آموزش و پرورش استثنایی کشور

وزارت آموزش و پرورش به منظور ایجاد انگیزه برای کارکنان شاغل در حوزه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و نیز جذب نیروهای جدید، پیشنهاد تسری فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی، انتقال خون ایران، دامپزشکی و زندان‌ها و اقدامات تربیتی به کارکنان آموزش و پرورش استثنایی کشور را به هیئت دولت ارائه نموده است.

از تاریخ لازم‌الاجرا شدن فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری (اول فردودین ۱۳۸۸) مطابق مواد ۷۸ و ۱۲۷ این قانون، کلیه مبانی پرداخت خارج از ضوابط و مقررات فصل مذکور و سایر موارد پرداخت برای دستگاه‌های مشمول، لغو و ممنوع شد، ممنوعیتی که شامل کارکنان شاغل در حوزه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و موجب لغو امتیازات خاص کارکنان مذکور شد.

از آنجایی که توان‌بخشی و تعلیم و تربیت کودکان و دانش آموزان با اختلالات روانی و عاطفی، معلولان حسی حرکتی و چند معلولیتی از اهمیت بسزایی برخوردار است، همواره تلاش می شود تا با تخصیص سهمیه استخدامی در راستای جذب نیروی متخصص برای این بخش اقدام شود، ولی این موضوع به جهت فقدان امتیاز خاص یا مشوق‌های ویژه، در کنار شرایط سختی کار این حوزه، موجب شده تا نه تنها سهمیه‌های استخدامی مورد استقبال قرار نگیرد، بلکه به لحاظ سختی شغلی و شرایط خاص خدمت و زمینه فرسودگی جسمی و روانی کارکنان شاغل، نگرانی از خروج و نگهداشت آنان را نیز بوجود آورده است.

بنابراین در راستای اتخاذ راهکارهای برون رفت از مشکل مذکور و ایجاد انگیزه جذب نیروی انسانی و نگهداشت تمامی نیروهای شاغل در آموزش و پرورش استثنایی، متناسب با بند ۳ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پروش (ابلاغی مقام معظم رهبری) و مفاد راهکارهای ۱۰ و ۱۲ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد نموده تا فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی، انتقال خون ایران، دامپزشکی و زندان‌ها و اقدامات تربیتی به کارکنان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز تسری یابد.

گفتنی است، این پیشنهاد مراحل بررسی خود را در کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیئت دولت طی می کند.

 

*نمایش نسخه ویژه نابینایان مجموعه «می خواهم زنده بمانم»

نسخه ویژه نابینایان سریال «می‌خواهم زنده بمانم» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی با صدای گلاره عباسی نمایش داده می‌شود.

به نقل از روابط عمومی سوینا، بعد از استقبال از نسخه توضیح‌دار سریال‌های دل و هم‌گناه، سومین همکاری فیلیمو و سوینا، در حوزه سریال با مجموعه می‌خواهم زنده بمانم ساخته شهرام شاه‌حسینی آغاز شد.

طی این همکاری اولین قسمت نسخه ویژه نابینایان سریال می‌خواهم زنده بمانم روز دوشنبه ۱۶ فروردین، در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. می‌خواهم زنده بمانم به تهیه‌کنندگی محمد شایسته، قصه‌ای در دل اتفاقات پرشمار دهه ۶۰ است.

چهره‌هایی چون حامد بهداد، سحر دولتشاهی، پدرام شریفی، علی شادمان، آناهیتا درگاهی، مهران احمدی، آزاده صمدی، امیر نوروزی، مهدی حسینی نیا، فرید سجادی حسینی، بابک کریمی، افسانه چهره آزاد، عزت الله مهرآوران، محمدرضا مالکی، مهدی صباغی، بیژن بنفشه خواه، بهاره کیان افشار و... در این سریال ایفای نقش کرده‌اند.

متن روایت این نسخه از سریال را پژمان تیمورتاش، نویسنده و کارگردان سینما نوشته است.

مخاطبان نمایش خانگی می‌توانند نسخه ویژه نابینایان سریال می‌خواهم زنده بمانم را روزهای دوشنبه از فیلیمو دریافت کنند.


*50 درصد سالمندان در مراکز نگهداری واکسینه شدند

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با انتقاد از کُندی واکسیناسیون مددجویان بهزیستی در مراکز نگهداری، گفت: امروز مکاتبه‌ای با وزارت بهداشت انجام خواهد شد و امیدواریم در رابطه با واکسن مددجویان از سوی مسئولان وزارت بهداشت تسریع صورت بگیرد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی محمد نفریه با اشاره آخرین وضعیت واکسیناسیون سالمندان و معلولان در مراکز نگهداری و توانبخشی اظهار کرد: فرایند واکسیناسیون سالمندان از سال گذشته آغاز شده است و هم اکنون 50 درصد از سالمندان در مراکز نگهداری دوز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند. وی تصریح کرد: همچنین در برخی از مراکز نگهداری سالمندان در استان‌های مختلف با گذشت 4 هفته از تزریق دوز اول واکسن، فرایند تزریق دوز دوم واکسن آغاز شده است و پیش بینی می‌شود تا پایان فروردین ماه واکسیناسیون سالمندان در مراکز به پایان برسد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه متأسفانه فرایند واکسیناسیون سالمندان، معلولان به کُندی انجام می‌شود، گفت: بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا قرار بود سالمندان، جانبازان ، معلولان و پرسنل مراکز نگهداری در کنار کادر درمان به عنوان الویت‌های دریافت واکسن قرار بگیرند که این کار با کُندی صورت گرفته است.

نفریه ادامه داد: 78 هزار سالمند و معلول با معلولیت‌های مختلف به همراه پرنسل‌شان باید واکسن دریافت کنند که در مرحله اول از سال گذشته قرار بود 20 هزار واکسن در اختیار سازمان بهزیستی قرار بگیرد که متأسفانه این تعداد واکسن نیز هنوز در اختیار بهزیستی قرار داده نشده است. وی گفت: با توجه به اینکه واکسیناسیون مددجویان سازمان بهزیستی در مراکز با کُندی صورت می‌گیرد امروز مکاتبه‌ای با وزارت بهداشت انجام خواهد شد و امیدواریم در رابطه با واکسن مددجویان از سوی مسئولان وزارت بهداشت تسریع صورت بگیرد.

 

.....اخبار روز

* هشدار سخنگوی اجرای قانون جدید چک؛ چک ثبت نشده در صیاد نگیرید

سخنگوی اجرای قانون جدید چک:

قانون جدید چک مشمول چک‌های بنفش رنگ جدید می‌شود که  دارای عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» است.

چک های جدید از ابتدای فروردین سال جاری توزیع شده‌اند و فرآیند تبادل آنها با چک‌های قبلی متفاوت است، به گونه‌ای که صادرکننده باید مشخصات چک چون تاریخ، مبلغ و هویت دریافت کننده و خود را در سامانه صیاد ثبت کند.

گیرنده چک هرگز چک ثبت نشده در سامانه صیاد را دریافت نکند زیرا، آن چک قابلیت نقدشوندگی ندارد.

گیرنده چک هم باید به سامانه مربوطه مراجعه کند، استعلام بگیرد و اطلاعات درج شده بر چک و در سامانه صیاد را چک کند. قانون جدید چک به اجرای مقررات موجود در قانون مبارزه با پولشویی کمک و از جعل چک جلوگیری می‌کند.

چک‌های قبلی به روال گذشته پذیرش و پردازش می‌شوند اما چک‌های جدید در وجه حامل صادر نمی‌شوند و از طریق سامانه صیاد نقل و انتقال داده می‌شوند.

چک‌های قدیمی فعلا کارسازی می‌شوند اما این روند دائمی نیست و بانک مرکزی در زمان مشخصی آنها را از بازار جمع آوری می‌کند.

* ابلاغ تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۰ در هفته جاری/ ویزیت پزشکان ۳۰ درصد گران می‌شود؟

رضوی، دبیر و رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت:

در جلسه روز یازدهم فروردین هیئت وزیران میانگین افزایش تعرفه های پزشکی در بخش دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و بخش خصوصی  ۲۸.۵ درصد تصویب شد.

 افزایش ۳۰ درصدی ویزیت پزشکان رقم پیشنهادی سازمان نظام پزشکی است و هنوز رقم تعرفه های پزشکی شامل ویزیت پزشکان تعیین و ابلاغ نشده است و ویزیت پزشکان نباید تا زمان ابلاغ رسمی افزایش پیدا کند چرا که ممکن است این رقم تغییر کند. جزئیات افزایش  تعرفه های پزشکی در سال ۱۴۰۰ در هفته جاری از سوی معاون اول ریاست جمهوری ابلاغ خواهد شد./ باشگاه خبرنگاران جوان

* قراردادهای اجاره در سال ۱۴۰۰ به دلیل شیوع کرونا تمدید می‌شود

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی:

 قراردادهای اجاره در سال ۱۴۰۰ و تا سه ماه پس از اعلام رسمی پایان کرونا همچنان به طور اجباری تمدید خواهد شد و مالکان نمی‌توانند مستاجران خود را جواب کنند.

هر فردی که اجاره نامه‌اش تمام شده باشد با درصدی که اعلام خواهد شد مجدد اجاره‌نامه خود را تمدید خواهد کرد و نیازی به اسباب‌کشی وجود ندارد./ ایرنا

* افزایش ۸۰ درصدی مراجعات به مراکز درمانی

خالدی، سخنگوی اورژانس کشور:

از ابتدای طرح سلامت نوروزی از ۲۵ اسفند ۹۹، ۲ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۷۴۹ نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده اند که خوشبختانه ۱ میلیون و ۹۳۳ هزار نفر از این افراد تحت درمان قرار گرفته اند و بعد از بهبودی کامل ترخیص شده اند و  ۱۳۲ هزار و ۳۶۵ نفر تحت مراقب‌های ویژه قرار دارند که متاسفانه این آمار نسبت به سال گذشته افزایش  ۸۰ درصدی را به دنبال داشته است.

 ۲۸۶ هزارو ۱۶۵ مورد از مراجعان، مبتلایان به بیماری‌های تنفسی بوده اند که این آمار نسبت به سال گذشته ۶۵ درصد افزایش داشته است.

نکته بسیار مهم بحث عمل‌های جراحی است که امسال نزدیک به ۱۴۵ هزار عمل جراحی در این طرح انجام شده است که ۵۱ هزار و ۴۰۸ مورد از این جراحی‌ها در حوزه اورژانسی بوده است./ باشگاه خبرنگاران جوان

* تولید گوشت مرغ بیش از نیاز بازار است، معامله توسط دلالان در کوچه پس کوچه‌ها

مجتبی رسولی عضو انجمن زنجیره‌های تولید مرغ گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا:

اکنون بخش عمده گوشت مرغ تولیدی کشور توسط زنجیره‌های تولید در میادین میوه و تره بار کشور توزیع می‌شود و کمبودی در این خصوص وجود ندارد.

بخشی از کمبود گوشت مرغ در بازار به دلیل تعطیلی ایام نوروز و محدودیت در تردد است که انتظار می‌رود با اتمام تعطیلات، مشکل بازار گوشت مرغ برطرف شود.

اکنون قیمت مصوب تعیین شده برای مرغ زنده به مبلغ ۱۷ هزارو ۱۰۰ تومان نرخ مناسبی است که هزینه های تولید را پاسخ می‌دهد./ ایرنا

* آغاز ثبت نام شوراهای روستا در استان تهران از روز دوشنبه رییس ستاد انتخابات استان تهران با اشاره به اطلاعیه شماره ۱۳ ستاد انتخابات کشور گفت: ثبت نام از داوطلبان عضویت در انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی روستا و تیره‌های عشایری از ساعت ۸ صبح روز دوشنبه مورخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ آغاز و تا ساعت ۱۸:۰۰ روز یکشنبه ۲۲ فروردین ماه به مدت هفت روز ادامه دارد./ ایرنا

* حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

*برپایی حج ۱۴۰۰ در شرایط کرونایی

در حالی که سه ماه تا آغاز اعزام زائران خانه خدا باقی مانده است، عربستان علاوه بر تزریق واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، قرنطینه ۷۲ ساعته و انجام آزمایش کرونا پس از ورود به این کشور را از شروط پذیرش زائر خارجی اعلام کرده است. البته سهمیه کشورها با توجه به شرایط کنونی  هنوز اعلام نشده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر:

با تصمیم وزیر بهداشت مشکلی در زمینه تزریق واکسن حجاج نداریم و در صورت نهایی شدن وضعیت اعزام و سهمیه ایران، واکسن کرونای زائران خانه خدا تزریق می‌شود.

 

.........گزارش ویژه

*مشاوران معلول به ایران سپید می گویند: حضورمان اگر نمادین نباشد در کنار مسئولان اجرایی ضررویست

انتخاب معلولان تحصیلکرده، دغدغه‌مند و آگاه به مسائل و مشکلات هم نوعانشان به عنوان مشاور در هر گروهی می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای جامعه هدف درهمه ابعاد شود. انتصاب و حضور این افراد در وزارتخانه‌ها، استانداری‌ها، شهرداری ها، ادارات و نهادهای خصوصی ضروریست زیرا شخص مشاور که خود معلول هم هست، دردها و دغدغه‌های معلولان را داشته، دارد و خواهد داشت و بیشتر رنج‌های قشر خودش را درک می‌کند؛ همچنین با به کار بردن دانش و مهارت خود می‌تواند به مدیران اجرایی، مشاوره‌ای را در راستای بهبود وضعیت افراد معلول دهد.

چندیست مدیران و مسئولان کشوری به این مهم واقف شدند و مشاورانی درامور معلولان از میان افراد تحصیلکرده معلول انتخاب کرده تا بتوانند از اطلاعات، دانش و پیشنهادهای آنها در بهبود روند حال دیگر اعضای این جامعه بزرگ استفاده کنند. اما سوال اینجاست آیا واقعاً به انتقادات و پیشنهادهای این مشاوران اهمیت داده میشود یا حضور این افراد در کنار مسئولان نمایشی است؟

در ادامه صحبت های چند تن از مشاوران مسئولان مختلف در سراسر کشور را میخوانید تا دریابیم آیا حضور این مشاوران در کنار مسئولان ثمر بخش است؟!

مشاوران نباید محافظه کار شوند و از دستگاه مربوطه حمایت کنند

ناصر سرگران مشاوره معاون استاندار و فرماندار شهرستان سقز در امور معلولان در خصوص معایب و مزایای انتخاب مشاوران دارای معلولیت می گوید: «مشاور مسئولان بودند طبیعاً میتواند مزایایی را برای جامعه معلولان درپی داشته باشد. از جمله آنکه به طبع مشاور بودن میتواند از اطلاعات بیشتری در دستگاه های مختلف آگاه شده و از آن برای پیشبرد حقوق افراد دارای معلولیت کمک بگیرند.

میتوانند از مسئولان بخواهند خدماتی که به جامعه ارائه میشود در ابتدا این خدمات به معلولان ارائه شوند  اما اگر مشاوری از جنس معلولان نداشته باشیم ممکن است حتی از این خدمات اطلاعی هم پیدا نکنیم و به سادگی از موضوع کنار گذاشته شویم.»

این وکیل دادگستری ادامه می دهد: « مشاوران میتوانند با حضور در جلسات در تصمیم گیری ها نقش به سزایی داشته باشند. در بسیاری از جلسات که شرکت می کنیم  میبینیم که اصلاً به مسئله معلولان اهمیت داده نمی شود. این در حالی است که موضوعات که به معلولان مرتبط می شود در بیشتر موارد هزینه ای ندارد و میتوان با یک پیشنهاد ساده موضوعات را به نحوی اداره کرد که نفع آن به افراد دارای معلولیت هم تسریع پیدا کند. مهمترین مزیت وجود معلولان مشاور این است که مسائلی که به این جامعه مرتبط می شود به دست فراموشی سپرده نمی شود و این افراد می توانند مسائل و مشکلات مرتبط را به گوش مسئولان برسانند و آنها را اگر اشراف و آگاهی لازم را نداشته باشند، آگاه سازند.»

سرگران در خصوص توانایی های فردی مشاوران هم می گوید: «چنانچه مشاوران از حیث فردی دارای توانایی هایی باشد، آشنا و مسلط به مشکلات افراد دارای معلولیت و در درجه دوم پیگیر و خلاق باشد میتواند مفید واقع شده و موثر باشد. انتصاب مشاوران معلول به دو صورت انجام میشود. اول آنکه مسئولانی به صورت خود جوش احساس نیاز پیدا کرده و در حوزه افراد دارای معلولیت مشاور منصوب می کنند، پس بیشترین بهره را از نظرات و پیشنهادهای آن مشاور خواهند برد. در نوع دوم اگر تحت تاثیر فشار انجمن ها که البته این مطالبه به حق هم هست، معمولاً حکمی به صورت صوری صادر میشود. در این حالت اگر فرد مشاور توانمند و پیگیرباشد می تواند کارایی داشته باشد و نهایت استفاده را به نفع جامعه هدف انجام دهد. اما اگر توانایی لازم برای مطالبگری به حق را نداشته باشند حضورش نمادین و صوری خواهند ماند.»

این مشاور نابینا با اشاره به معایب وجود مشاوران دارای معلولیت بیان می کند: «برخی اوقات دیده میشود افراد بسیار فعال در این حوزه به سمت مشاور برخی مسئولان انتخاب می شوند و گاهی دچار محافظه کاری شده و با آگاهی از مشکلات دستگاه یا نهاد نمی تواند به راحتی نسبت به آن انتقاد کرده و خواسته جامعه هدف را منتقل کند در نتیجه فردی که در گذشته منتقد بوده کم کم به پاسخگو تبدیل شده است و مجبور می شود دیدگاه های مسئول مربوطه را به گوش جامعه هدف برساند به عنوان مثال اگر معلولان به دنبال مناسب سازی محیط هستند مشاور توجیه می کند که بودجه کم است و ... چالش ها را بیشتر برای جامعه هدف توجیه می کند تا اینکه راه حلی برای آن بیابد.»

وی می افزاید: «اگر مسئولی خودش با مشاور تماس نگیرد و نظر خواهی نکند بهتر است آن فرد مشاور از این عنوان استعفا کند که بتواند از طریق فعالیت در انجمن ها انتقادات و پیشنهاد های خود را به گوش مسئولان برساند و از فعال اجتماعی بودنش نهایت استفاده را ببرد.

مهمترین دستآوردمان طی این مدت در شهرستان سقز این است که با همان نگاه اول که میشود به دستگاه های مربوطه راه پیدا کرد و مسئولان دستگاه های مختلف با همان دید که این فرد مشاور است مطالبه گیری کردیم و به نتیجه رسیدیم به عنوان مثال بحث دسترسی به آسانسور برای افراد دارای معلولیت در نقشه ها، با این اهرم وارد شدیم  شاید اگر قبلا درخواست می کردیم خیلی توجه نمیشد اما اکنون ما از طرق مشاور فرماندار بودن ورود پیدا کرده و مسئولان استقبال کردن و حرفهایمان را بهتر می شنوند.»

سرگران با توجه عملکرد اش طی شش ماهی که به این سمت منصوب شده می گوید: «از فرماندار درخواست کردیم نامه ای صادر کند که بتوانم از تک تک دستگاه های اجرایی بازدید کنم و گزارش مفصل آن که شامل موانع احتمالی پیش روی افراد دارای معلولیت است به تناسب شرح وظایفی که دستگاه ها دارند و همچین پیشرفت هایی که این دستگاه ها داشتند را بررسی کرده و گزارش کاملی را به فرماندار ارائه دهم تا این امر را بتوانیم در جلسه شورای عالی اداری شهرستان مطرح کنیم و به نتایج مثبتی در این زمینه دست پیدا کنیم.

اینها اقداماتی است که ما توانستیم در این مدت اندک انجام دهیم. هرگاه خود مسئول مربوطه فرد را به عنوان مشاور منصوب کرده است و شخصا نظرخواهی کرده و پیگیر مشکلات معلولان باشد آنجاست که ما اثر مشاوران معلول را بیشتر خواهیم دید.»

حضور مشاوران معلول موثر است اما نباید مطالبه شخصی کند

جمال احمدی چندین سال با سمت مشاور شهردار دیواندره بدون هیچ حقوق و مزایایی در زمینه معلولان فعالیت کرده است دیگر افراد او را در فضای مجازی به نام توانا می شناسند. وی دارای معلولیت ضایعه نخاعی از گردن است و در سال 96 از سوی شهردار به سمت مشاور منصوب شده است. او در پاسخ به سوال ایران سپید می گوید: «از سال 96 تاکنون کارهای بسیاری در زمینه مناسب سازی در این شهرستان انجام شده است. حضور مشاوران دارای معلولیت در ارگانهای مختلف بسیار موثر است مگر آنکه فرد مشاور بخواهد مطالبات شخصی اش را از مسئولان پیگیری کند در این صورت نمی تواند جانب معلولان را داشته باشد و باید در جبهه مسئولان خدمت کند آن زمان وجود چنین مشاوری هیچ دردی از جامعه معلولان دوا نمی کند.»

وی ادامه می دهد: «از سال 94 جلسات مناسب سازی بسیاری در سازمان بهزیستی برگزار می شد با تلاش بسیار توانستیم کمیته مناسب سازی را در فرمانداری به ریاست فرماندار برگزار کنیم با این روند کارها بهتر و با سرعت بیشتری پیش رفت. نسبت به شهرکوچکمان و وضعیت اقتصادی که دارد پیشرفت های خوبی را در زمینه مناسب سازی در استان کردستان شهرستان دیواندره شاهد بودیم. »

با توجه به اینکه شما از ویلچر برای تردد استفاده می کنید و مناسب بودن معابر، کوچه و خیابان برای افراد ضایعه نخاعی بسیار اهمیت دارد از سالی که شما به عنوان مشاور انتخاب شدید تاکنون چقدر فضاها و معابر شهری دسترس پذیرتر شدند، منظور دسترس پذیری اصلی است؟

«شهردار دیواندره اهمیت بسیاری  به مشکلات معلولان می دهد و به نظرات و پیشنهادها توجه می کند بعد از جلسه اول که مشکلات تردد معلولان را مطرح کردم به سرعت کار نصب سنگفرش های مناسب برای نابینایان آغاز شد. در بسیاری از موارد به علت عدم کارشناسان آگاه در حوزه افراد دارای معلولیت و اطلاعات اندک پیمانکاران در این زمینه، مناسب سازیها با مشکلاتی همراه بود و در اولین سالی که این کار صورت گرفت مسئول عمرانی وقت خیلی به مشاورهایم گوش نمی کرد و مناسب سازی ها را آنطورکه دوست داشتند پیاده می کردند. بنده هم به شهردار انتقاد کردم. یکی دیگر از مشکلات، تغییر پیمانکاران است تا یک پیمانکار را به مسائل و مشکلات معلولان آشنا می کنیم در پروژه بعدی گروه دیگری برای پیاده سازی انتخاب می شوند و دوباره روز از نو روزی از نو. مناسب سازیها صورت می گیرد اما نه به صورت صد در صد و اصولی این مشکلی است که باید حل کنیم.»

مطالبگری صحیح یکی از امتیازهای مشاور شدن است

نصرالله ابراهیمی مشاور استاندار کردستان در پاسخ به سوال ایران سپید در خصوص اهمیت و تاثیر حضور  مشاوران معلول می گوید: «یکی از مشکلات عمده این است اکثر دستگاه های اجرایی تنها سازمان متولی معلولان را سازمان بهزیستی می دانند. هر زمان گذرمان به جایی می افتد سعی می کنند ما را به سازمان بهزیستی ارجاع دهند و ناشی از این است که توجه به معلولان در جامعه نهادینه نشده است. ما پیروزی به دست آوردیم، قانون نسبتاً خوبی را هم داریم ولی هنوز بستر مناسبی را برای اجرای قانون به دست نیاوردیم و این نیاز به فرهنگسازی دارد که یکی از راهکارها انتخاب مشاور از میان معلولان است چرا که  باید یک نفر نزدیک به رییس دستگاه باشد و بتواند مسائل را رصد کرده، دسته بندی و کارشناسی شده به مسئول مربوطه اعلام کند. این یکی از راههایی است که می تواند بستر اجرای قانون را آماده کند.»

این نابینای کردستانی بیان می کند: «معلولان فرهیخته  معتقداند مردم این جامعه هنوز بسیاری نیازمندی ها و توانمندی های ما را به واقع درک نکردند یا با افراط مواجه می شویم یا تفریط، مسئولان اداری کشور هم اهل همین آب و خاک با همین دیدگاه اندکه خودمان باید تغییراش دهیم.

حضور مشاوران در کنار مسئولان موثر است اما نه در بازه زمانی کوتاه. از دیدگاه من تاثیراش در میان مدت و بلند مدت دیدخواهد شد، حضورشان در جلسات سبب می شود مسئولان را وادار کنند به مشکلات معلولان فکر کنند. »

ابراهیمی می افزاید: «موفقیت مشاوران بسته به فعالیتشان دارد بسیاری از معلولان می گویند که ما حرفمان را می زنیم اما گوش نمی دهند، خوب این درست است چرا که اگر گوش می دادند که نیاز نبود ما انقدر مشکلات را تحمل کنیم ما برای تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان هم مشکلاتی داشتیم این نکته مهم است که چه کسی به سمت  مشاوری منصوب می شود. آیا نحوی مطالبه گری صحیح را می داند؟ یکی از کارهایی که انجمن های معلولان  باید انجام دهند آموزش روش مطالبه گری است که منطبق با واقعیت ها باشد. بنابراین انتظار بازدهی کوتاه مدت از مشاوران معلول اشتباه است. حضور مشاوران باید با چشم اندازی میان مدت و بلند مدت سنجیده شود تا نتیجه آن مشاهده شود.»

وی به دستآوردهایش به عنوان مشاور استاندار اشاره می کند و می گوید: « در استانداری دو دستآورد داشتیم. اول آنکه جا انداختیم که همه فرمانداران باید مشاوری از جامعه معلولان را انتخاب کنند. دوم آنکه سازمان مدیرت را متقاعد کردیم که ظرف یکسال کلیه کارکنان دستگاه های اجرایی را برای برخورد و تعامل با معلولان آموزش دهند که این برنامه به موضوع همه گیری ویروس کرونا برخورد کرد و نتوانستیم آنطور که می خواهیم اجرایش کنیم و برای آنکه از برنامه عقب نمانیم آنچه را که مربوط به خودمان بود به کمک دوستان پکیج آموزشی را آماده کردیم تا با عادی شدن شرایط بلافاصله اجرایی شود.»

ابراهیمی فرهنگسازی را یکی از وظایف مهم مشاوران معلول عنوان می کند و می گوید: «از مشاوران باید انتظار فرهنگسازی و بسترسازی داشته باشید نه اجرای فعالیت های روزمره، مشاور نباید جای مددکار را بگیرد مشاور باید توانایی انجام کارهای کلان را داشته باشد. در اینجا به چهار نکته اشاره می کنم، یک انتظار کوتاه مدت از حضور مشاوران معلول نداشته باشید، دو مشاوران باید نحوی مطالبه گری را بی آموزند، سه تشکل های معلولان باید نحوی مطالبه گری و آشنایی با مفاد قانون را به اعضا آموزش دهند و نکته چهارم انتخاب مشاور خارج از چارت از نظر سیستم استخدامی ممنوع است وقتی فرماندار و استاندار می گویند اسم مشاور را تغییر دهید و بگذارید "رابط" به خاطر آن است که بخشنامه ممنوعیت انتخاب مشاور خارج از چارت را دور بزند. پس می خواهند برای معلولان کاری انجام دهند ولی نمی دانند چه طور!؟  این ما هستیم که باید به آنها بگویم به چه نحوی کار را نجام دهد.»

مشاوران باید بر اساس شایستگی انتخاب شود

سجاد سنجری مشاور مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در امور معلولان در خصوص انتخاب افراد دارای معلولیت در کنار مدیران به ایران سپید می گوید: «این امر اتفاق مثبت و خبری پر بار برای معلولان است به شرط اینکه انتخاب مشاور از روی اجبار و صوری نباشد. اگر افراد دارای معلولیت فقط اسمی و به صورت نمادین به سمت مشاور مسئولی انتخاب شوند قطعاً راه به جایی نخواهند برد اما اگر با شایستگی افرادی به سمت مشاور انتخاب شوند و مدیران از نظرات و پیشنهادهای آنها استفاده کنند در آینده شاهد اتفاقات مثبتی در جامعه معلولان خواهیم بود. در استان ما مدیر کل بهزیستی استقبال خوبی از نظرات و پیشنهادهای ما داشتند و پیگیری های خوبی صورت گرفته است اما این پیگیری نباید یک جانبه باشد و مشاوران باید آگاه به مسائل و مشکلات و پیگیر دغدغه های مربوط به حوزه شان باشند.»

این مشاور نابینا ادامه می دهد: «با توجه به ارتباط خوبی که با مدیر کل بهزیستی استان دارم مشکلات را با هم بررسی می کنیم به ویژه در بحث مناسب سازی. به تازگی  به علت پیگیری ها و بازدیدهای بسیاری که در زمینه مناسب سازی داشتم لیستی از مشکلات را به صورت پکیج کامل در اختیار مسئولان امر قرار داده تا در جریان مشکلات باشند با توجه به فعالیت های مهمی که اخیراً صورت گرفته بنده به عنوان عضو ناظر استان هم انتخاب شدم که درخصوص اجرای برنامه های مناسب سازی در کنار شهردارها و کارشناسان این حوزه فعالیت کنم تا اصول مناسب سازی به درستی اجرا شود.»

سنجری در پایان در خصوص مشاوران معلول می گوید: « باید با عزمی راسخ اشتیاق خود را برای پیگیری کارها به مدیران نشان دهیم تا آنها هم از راهکارها و پیشنهادهای ما مشاوران به درستی بهره مند شوند و در مسیر پیشرو به چشم اندازی که برای معلولان متصور می شویم را به درستی رقم بزنیم.»

 

......سلامت و بهداشت

*بیماران خاص واکسن کرونا دریافت می‌کنند: رییس اداره بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:بیماران دیالیز خونی، دیالیز صفاقی، هموفیلی، تالاسمی، ام اس، MPS، CF، SMA، اتیسم،پیوند اعضا و مبتلایان سرطان،بیماران نقص سیستم ایمنی بعنوان گروه‌های پرخطر شناخته شده و به صورت مرحله‌ای واکسن کرونا دریافت می‌کنند.

به نقل از ایرنا، زهرا اصغری افزود: واکسیناسیون کرونا بیماران خاص از روز چهارشنبه یازدهم فروردین با تلقیح واکسن به بیماران اتیسم در بیمارستان آتیه آغاز شده است. ما اعلام آمادگی کرده ایم واکسیناسیون تمامی مبتلایان اتیسم بالای ۱۸ سال استان تهران را انجام دهیم.

آغاز واکسیناسیون با واکسن ایرانی: رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: تزریق واکسن ایرانی کرونا تولید محققان انستیتو پاستور از هفته آینده در این استان آغاز می‌شود.

 به نقل از ایرنا، رشید حیدری مقدم افزود: پنج استان برای تزریق مرحله نخست واکسن تولید داخل انتخاب شدند که یکی از آنها استان همدان است بنابراین از هفته آینده تزریق این واکسن برای سه تا پنج هزار نفر آغاز می شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کادر بهداشتی و درمانی که در خط مقدم مقابله با ویروس و در معرض خطر هستند واکسینه شدند اما برای واکسینه کردن خط دوم همچنان در تلاش هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در همدان، شهرستان های تویسرکان و نهاوند در وضعیت قرمز کرونایی، کبودراهنگ و فامنین نارنجی و مابقی شهرستانها در وضعیت زرد قرار دارند اما با توجه به روند افزایشی مبتلایان در این شهرستان ها، به طور حتم وضعیت رنگ بندی آنها تا هفته آینده تغییر می‌کند.

حیدری مقدم گفت: یکم فروردین امسال آمار بیماران مشکوک و بستری کرونایی ۲۰۰ نفر بود که این آمار در ششم این ماه به ۳۰۰ نفر، ۱۱ فروردین به ۴۰۰ نفر و هم اینک به ۴۵۰ بیمار رسیده است.

وضعیت کرونا در کرج و تهران قرمز می‌شود: جدول رنگ رسمی شهرستان‌های کشور در ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ اعلام شد.بر این اساس در حال حاضر ۴۷ شهرستان قرمز، ۱۲۶ شهرستان نارنجی، ۲۴۷ شهرستان زرد و ۲۸ شهرستان آبی هستند.

به نقل از وزارت بهداشت، روند بستری در اکثر نقاط کشور به سرعت افزایشی است و به زودی شهرهای بیشتری از جمله تهران، کرج و اصفهان قرمز خواهند شد.

شروع خیز بلند کرونا در کشور: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از شروع خیز بلند این بیماری در کشور خبر داد و گفت: برخی استان‌ها وارد پیک جدید بیماری شدند و در برخی دیگر پیک آغاز شده است و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود قطعا شاهد خیز بلندی خواهیم بود.

به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی گفت: با توجه به خریدهای شب عید، مهمانی‌ها، سفرها، عدم رعایت پروتکل‌ها و ازدحام‌ها و..

شاهد افزایش بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی هستیم و در اکثر استان‌های کشور خیز جدید بیماری در حال اتفاق است.

رئیسی تاکید کرد: همانطور که می‌دانید استان خوزستان چندین ماه گرفتار بیماری و خیز جدید بود و هنوز هم هست؛ اما خوشبختانه در حال طی کردن روند نزولی است که به دلیل رعایت پروتکل‌ها توسط مردم است.

وی افزود: در حال حاضر البرز و ایلام وارد پیک کرونا شدند و خیز بلند در آنجا آغاز شده است و برخی استان‌ها هم در آستانه ورود به پیک جدید هستند. استان‌های مازندران، گیلان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و لرستان در آستانه ورود به موج جدید بیماری هستند و سایر استان‌ها هم کم و بیش روند صعودی دارند و در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، فارس، سمنان و خراسان جنوبی روند صعودی آغاز شده است.

رییسی تاکید کرد: اگر این روند ادامه‌دار شود در هفته آینده یا ۱۰ روز  آینده که تازه اثرات سفرها را مشاهده می‌کنیم قطعا موج بسیار بلندی خواهیم داشت.الان میزان بستری در بیمارستان‌ها از مرز ۱۳۰۰ نفر گذشته است و این نشان می‌دهد در ۱۰ روز آینده مرگ‌های ۳ رقمی ادامه‌دار می‌شود.

وی ادامه داد: آنهایی که از سفر بازگشتند در چند روز آتی دورهمی برگزار نکنند زیرا ممکن است آلوده باشند و سایرین را بیمار کنند، همچنین کسانی که سفر نرفتند هم با افرادی که سفر رفته‌اند در ارتباط نباشند و آنها را به خانه خود دعوت نکنند؛ زیرا ممکن است آنها ناقل ویروس باشند و بیماری را انتقال دهند. تا پنج روز کسانی که سفر رفته‌اند نباید رفت و آمد داشته باشند و اگر علائمی پیدا کردند به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

رئیسی گفت: از امروز تا جمعه آینده، هفته بسیار مهمی است که باید دقت کنیم زیرا خیلی‌ها سالم بودند و سفر رفتند اما اکنون آلوده شدند و بازگشتند و می‌توانند اقوام، اعضای خانواده و دیگران را آلوده کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: به کارمندان ادارات توصیه می‌کنم از تجمع در یک مکان و دید و بازدید پس از تعطیلات خودداری کنند زیرا بسیار خطرناک است و از این کار پرهیز کنند.

وی افزود: متاسفانه بیش از ۱۵ هزار بیمار کرونا مثبت در این ایام نقض قرنطینه کردند که کد ملی آنها مشخص است و به مراجع قانونی اطلاع دادیم و به ازای هر روز ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند و برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

 

.......دریافت

*بهاریه های معاصر

دید و بازدید نوروز، تنها به روز های اول سال و تعطیلات خلاصه نمی شود؛ چه، نیمی از دیدار های نوروزی در ادامه فروردین حتی نیمه ی اول اردیبهشت هم انجام می شود. به همین روی، تا فروردین هست، گویی نوروز هم هست.

بنا بر این اعتبار، نخستین دُریافت سال یا به معنای صحیحتر، نخستین دُریافت ۱۴۰۰ را به بهاریه ها اختصاص می دهیم؛بهاریه های شاعران معاصر:

نیما یوشیج:

بچه‌ها بهار!

گل‌ها وا شدند،

برف‌ها پا شدند،

از رو سبزه‌ها؛

از رو کوهسار؛

بچه‌ها بهار!

داره رو درخت،

می‌خونه به‌گوش:

 «پوستین را بکن،

قبا را بپوش.»

بیدار شو بیدار!

بچه‌ها بهار!

دارند می‌روند،

دارند می‌پرند،

زنبور از لونه،

بابا از خونه،

همه پی‌ِ کار،

بچه‌ها بهار!

فریدون توللی:

کنون که با همه هستی، روانه‌ی عدمی،

پیاله گیر و مزن بی‌نشاط و باده، دمی؛

هوا، هوای ِ بهار است و باده، باده‌ی ناب،

خوش آنکه چون گل ِ خندان دهی به سبزه، لمی!؛

به رستخیز ِ خموشان نگر، که بر سر ِ شاخ،

عقیق لاله چو جامی بود، به دست ِ جمی!؛

بنفشه، آن سر ِ موی است و لاله آن گل ِ روی،

به خاک ِ پاک ِ عزیزان اگر نهی، قدمی!؛

نگاه ِ عاطفه از خاک ِ تیره، باز مگیر،

که تا به زادن ِ دیگر، جنین این شکمی!؛

شمار ِ بوسه بیفزای و، بار ِ غصه بکاه،

گر این دو روزه‌ی هستی، به فکر ِ بیش و کمی!؛

مراد ِ ما، بر و آغوش ِ آن شکوفه تن است،

زند چو رگ رگ ِ باران بر آن شکوفه، نمی؛

به رغم ِ همسر ِ بدخو، گرت نهفته بتی است،

میان ِ آتش ِ دوزخ، به غرفه‌ی ارمی!؛

غبار ِ غصه بیفشان، که پیش ِ باد صبا،

نه داغ سینه بماند به جا، نه گرد ِ غمی؛

به نقشبندی ِ نقاش ِ باغ و سبزه درود،

که این نقوش دلا را، کشیده بی‌قلمی!؛

ز شاخ ِ سرو ِ سهی، بانگ ِ بلبلان ِ سحر،

چنان بود که شکر خواب ِ صبح، با صنمی!

توانگرانه به دلبرفشان، گرت به کف است،

ز سکه سازی ِ گلبرگ ِ نسترن، درمی؛

خوش آنکه سنبل ِ مویی، درین شکفته بهار،

نهد، به گردن ِ جانش کمند ِ خم به خمی!

بهار ِ عمر ِ فریدون گذشت و، در بر او،

دلی نماند که کوبد، به بانگ ِ زیر و بمی.

سیاوش کسرایی:

یکی دو روز دیگر از پگاه،

 چو چشم باز می‌کنی،

 زمانه زیر و رو،

زمینه پر نگار می‌شود،

 زمین شکاف می‌خورد،

 به دشت سبزه می‌زند،

 هر آنچه مانده بود زیر خاک،

هر آنچه خفته بود زیر برف،

جوان و شسته رفته آشکار می‌شود.

 به تاج کوه،

ز گرمی نگاه آفتاب،

 بلور برف آب می‌شود.

 دهان دره‌ها پراز سرود چشمه سارمی شود؛

نسیم هرزه پو،

 ز روی لاله‌های کوه،

کنار لانه‌های کبک،

 فراز خارهای هفت رنگ،

نفس‌زنان و خسته می‌رسد.

 غریق موج کشتزار می‌شود.

در آسمان،

گروه گله‌های ابر،

 ز هر کناره می‌رسد،

به هر کرانه می‌دود.

به روی جلگه‌ها غبار می‌شود.

درین بهار... آه!

چه یاد‌ها!

 چه حرف‌های ناتمام!

 دل پر آرزو،

 چو شاخ پر شکوفه باردار می‌شود.

نگار من!

 امید نوبهار من!

لبی به خنده باز کن!

ببین چگونه از گلی،

خزان باغ ما بهار می‌شود؟!

فریدون مشیری:

باز کن پنجره‌ها را که نسیم،

روز میلاد اقاقی‌ها را،

جشن می‌گیرد.

و بهار،

روی هر شاخه کنار هر برگ،

شمع روشن کرده است.

همه چلچله‌ها برگشتند،

و طراوت را فریاد زدند.

کوچه یکپارچه آواز شده است.

و درخت گیلاس،

هدیه جشن اقاقی‌ها را،

گل به دامن کرده ست.

باز کن پنجره‌ها را ‌ای دوست!

هیچ یادت هست،

که زمین را عطشی وحشی سوخت؟

برگ‌ها پژمردند،

تشنگی با جگر خاک چه کرد؟

هیچ یادت هست،

توی تاریکی شب‌های بلند،

سیلی سرما با تاک چه کرد؟

با سرو سینه‌ی گل‌های سپید،

نیمه شب باد غضبناک چه کرد؟

هیچ یادت هست؟

حالیا معجزه باران را باور کن،

و سخاوت را در چشم چمنزار  ببین،

و محبت را در روح نسیم،

که در این کوچه تنگ،

 با همین دست تهی،

روز میلاد اقاقی‌ها را،

جشن می‌گیرد.

خاک جان یافته است.

 تو چرا سنگ شدی؟!

تو چرا اینهمه دلتنگ شدی؟!

باز کن پنجره‌ها را!

و بهاران را،

باور کن.

محمدعلی بهمنی:

بهار بهار!

صدا همون صدا بود،

 صدای شاخه‌ها و ریشه‌ها بود.

 بهار بهار!

 چه اسم آشنایی؟!

صدات میاد... اما خودت کجایی؟

 وابکنیم پنجره‌ها رو یا نه؟؟!

 تازه کنیم خاطره‌ها رو یا نه؟؟!

بهار اومد لباس نو تنم کرد،

تازه‌تر از فصل شکفتنم کرد.

 بهار اومد با یه بغل جوونه،

 عید آورد از تو کوچه تو خونه.

 حیاط ما یه غربیل،

 باغچه ما یه گلدون،

 خونه ما همیشه،

 منتظر یه مهمون.

 بهار اومد لباس نو تنم کرد،

 تازه‌تر از فصل شکفتنم کرد.

بهار بهار یه مهمون قدیمی،

یه آشنای ساده و صمیمی.

یه آشنا که مثل قصه‌ها بود،

 خواب و خیال همه بچه‌ها بود.

 آخ... که چه زود قلک عیدیامون،

وقتی شکست باهاش شکست دلامون!

 بهار اومد برفارو نقطه‌چین کرد،

خنده به دلمردگی زمین کرد.

چقد دلم فصل بهار و دوست داشت!

وا شدن پنجره‌ها رو دوست داشت!

بهار اومد پنجره‌ها رو وا کرد،

من و با حسی دیگه آشنا کرد.

 یه حرف یه حرف، حرفای من کتاب شد،

حیف که همش سوال بی‌جواب شد!

دروغ نگم، هنوز دلم جوون بود،

که صبح تا شب دنبال آب و نون بود.

 

.......ورزشی

*برگزاری اردوی متصل به اعزام تیم ملی جودو نابینایان

اردوی آماده سازی جودوکاران کم بینا در سال جاری برای شرکت در بازی های پارالمپیک توکیو از روز هفتم فروردین در سالن جودوی ورزشگاه آزادی آغاز شد و فردا 15 فروردین به پایان می رسد.

علی خجسته در وزن -۶۶ کیلوگرم، وحید نوری در وزن -۹۰ کیلوگرم، محمدرضا خیرالله زاده در وزن +۱۰۰ کیلوگرم با اعضای تیم ملی جوانان جودو (به عنوان حریفان تمرینی) در این اردو حضور دارند.

محمدرضا یوسف زاده به عنوان سرمربی و فرهاد معابی به عنوان مربی، تمرینات جودوکاران را زیر نظر دارند. پس از پایان این اردو، علی خجسته، محمدرضا خیرالله زاده و وحید نوری جهت شرکت در اردوی مشترک و انجام چند دیدار تدارکاتی، ۱۶ فروردین عازم آنتالیا ترکیه خواهند شد. همچنین علی خجسته برای کسب سهمیه و وحید نوری و محمدرضا خیرالله زاده برای ارتقای رنکینگ خود خردادماه در مسابقات انتخابی آذربایجان شرکت خواهند کرد.

* پنج شرط مسی برای تمدید قرارداد با بارسلونا 

آینده لیونل مسی در بارسلونا همچنان یکی از بزرگ‌ترین اسرار فعلی فوتبال جهان است.

مسی در حال حاضر در روندی صعودی در بارسلونا قرار دارد و به نظر  می آید از حضور در کاتالونیا خوشحال است. اما با این حال، او همچنان برگه تمدید قرارداد خود را که قرار است در ماه خرداد به پایان برسد، امضا نکرده است. اسپورت کاتولونیا با انتشار گزارشی خبر داد، مسی 5 تقاضا داشته و درخواست کرده رئیس جدید بارسلونا برای تمدید قرارداد آنها را برآورده کند. به نوشته این رسانه، مسی و لاپورتا درباره احتمال تمدید قرارداد صحبت کرده اند و این برنده شش گانه توپ طلا به فکر ماندن در بارسلوناست و حتی تمایل دارد به دلیل وخامت اوضاع مالی باشگاه، مبلغ قراردادش را کاهش دهد. با این حال او پنج خواسته به لاپورتا ارائه کرده که برای ادامه کار در بارسلونا انتظار دارد، رئیس جدید آنها را عملی کند:

1-  ایجاد یک تیم رقابتی که بتواند دوباره لیگ قهرمانان اروپا را به دست بیاورد و بر سر قهرمانی آن بجنگد.

2-  یک پیشرفت گسترده در استراتژی فعلی استخدام بازیکنان تا خریدهای مضحکی مثل فیلیپ کوتینیو یا مارتین برایتویت دوباره سر از بارسلونا درنیاورند.

3-  مسی دوست دارد الگوی ستاره های نوظهور آکادمی بارسلونا؛ ستاره هایی مثل پدری یا آنسو فاتی باشد و باشگاه به رشد ارگانیک خود در این مسیر ادامه دهد.

4-  پل ارتباطی قوی با رونالد کومان. آنها قبلا در این مورد با هم به توافق رسیده اند و مسی دوست ندارد لوئیز انریکه سرمربی فعلی تیم ملی اسپانیا دوباره به بارسلونا بازگردد.

5-  ارتباط مستقیم با لاپورتا. مسی و لاپورتا یک رابطه دیرینه با هم دارند و به عقیده مسی حفظ این ارتباط و تقویت آن به آینده باشگاه کمک زیادی خواهد کرد.

البته لاپورتا خود به خود در حال اجرای برخی از این خواسته‌ها است. به عنوان مثال: او با نماینده ارلینگ هالند، آلد اینگه هالند پدر ارلینگ و مینو رایولا مدیر برنامه هایش ملاقات کرده، تا احتمالا او را در تابستان آتی به خدمت بگیرد. نکته جالب این است که در مکالمات میان طرفین موضوع مسی نیز مطرح شده و جاه طلبی بارسلونا برای کسب لیگ قهرمانان اروپا و بازگشت به نقطه طلایی مورد بحث قرار گرفته است.

 

......حوادث

*مرد سیستانی زنش را از پشت بام به پایین پرت کرد

مردی که همسر 35 ساله خود را به قتل رسانده بود در زاهدان دستگیر شد. مرد جوان زنش را از بالای ساختمان به پایین پرتاب کرد. سردار احمد طاهری، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان طاهری با اعلام این مطلب اضافه کرد: با تلاش کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی سیستان و بلوچستان، عامل قتل زنی ۳۵ ساله در کمتر از 3 روز از وقوع جرم شناسایی و دستگیر شد.

انگیزه همسرکشی در زاهدان چه بود؟

سردار طاهری افزود: عامل این جنایت که همسر مقتول بوده، فروردین ماه سال جاری در پی یکسری اختلافات قبلی و درگیری با مقتول، وی را از ساختمان منزلش پرتاب کرد که به دلیل شدت جراحات وارده همسرش فوت و در این رابطه پس از تکمیل تحقیقات پلیسی، متهم برای برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل شد.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *