شناسه خبر: 33254 منتشر شده در مورخ: 1399/12/26 ساعت: 12:24 گروه: اجتماعی  
برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای سال 1400

برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای سال 1400

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در سی‌امین جلسه شورای راهبری سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی که با حضور اعضای شورا و ارتباط ویدئوکنفرانسی رؤسای ادارات برگزار شد به تشریح برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 1400 پرداخت.

به گزارش ایران سپید به نقل از  روابط‌عمومی و امور بین‌الملل، دکتر سید جواد حسینی در آخرین نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: سال 1399 سال خاصی برای نظام آموزشی کشورمان بود و نظام تعلیم‌وتربیت با توجه به شرایط کرونایی دچار تغییرات اساسی شد اما معلمان در حوزه آموزش‌های مجازی در عصر کرونا سربلند بیرون آمدند.

حسینی با تأکید بر کیفیت‌بخشی و انسجام‌بخشی بیشتر در سال 1400 اظهار کرد: ارتقای عدالت آموزشی از جمله اهداف نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش استثنایی است و باید تمامی برنامه‌ها با هدف گسترش عدالت آموزشی تدوین شود.

وی افزود: در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در سال 1400  تحولات اساسی صورت خواهد گرفت و پوشش 99 درصدی این برنامه هدف‌گذاری شده است.

وی گفت: راه‌اندازی اتاق‌های آکوستیک در تمام استان‌ها، افزایش تعداد پایگاه‌های سنجش، سنجش نوآموزان ایرانی خارج از کشور، تبادل داده‌های سنجش با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی و اضافه‌کردن آزمون‌های تشخیص نشانگان مشکلات ویژه یادگیری از دیگر برنامه‌های حوزه سنجش برای سال 1400 است.

 معاون وزیر با بیان اینکه رفع مشکلات آموزشی دیرآموزان به عنوان یک بسته تحولی در سال آینده تدوین خواهد شد اظهار کرد: گسترش و عمق‌بخشی به بسته‌های تحولی توسعه مشارکت‌ها، مداخلات بهنگام طلایی و مدرسه انطباقی، راه‌اندازی مراکز جامع تشخیصی، توان‌بخشی و مشاوره‌ای و پیگیری چهل چرخش تحول‌آفرین در سازمان آموزش و پرورش استثنایی از دیگر برنامه‌های سال 1400 خواهد بود.

حسینی با بیان اینکه در هفته‌های اخیر ۲۱ میلیارد تومان جهت برنامه‌های در دست اجرای استان‌ها تأمین اعتبار شده است گفت: با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده و مساعدت مجلس اعتبارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 1400 افزایش چشمگیری خواهد داشت.

معاون وزیر در ادامه نشست با تأکید بر اینکه باید به سمت کاهش تعارضات سازمانی حرکت کنیم اظهار کرد: یکی از چالش‌های فرهنگی در جامعه ایرانی تضادهای فرهنگی است و اصولاً جامعه و سازمانی که تضادهای فراگیر داشته باشد در مسیر توسعه با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه عناصر و مؤلفه‌های فرهنگ ایران معمولاً از سه آبشخور فرهنگ دینی و اعتقادی، فرهنگ ملی و فرهنگ غربی تغذیه می‌شوند و موارد زیادی وجود دارد که بین این عناصر تضاد وجود دارد اظهار کرد: به عنوان مثال ۳۰ ضرب‌المثل وجود دارد که در مقابل عنصر امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر قرار دارد، برخی از ضرب‌المثل‌ها در مقابل فرهنگ تعاون و همکاری قرار دارد و برخی از ضرب ضرب‌المثل‌ها در تضاد با فرهنگ کار و تلاش است.

حسینی گفت: در کنار این موضوع اگر تضادها و گسست‌های نسلی، تضادهای شهر و روستا، تضادهای حاشیه و متن، تضادهای زن و مرد، تضادهای گفتار و عمل و خصوصاً تضادهای سیاسی را بیفزاییم به عمق این موضوع که نیاز جدی جامعه گسترش فرهنگ وفاق، وحدت و همدلی است پی می‌بریم.

وی تصریح کرد: در سند تحول بنیادین نیز گسترش فرهنگ وفاق، وحدت و همدلی به‌عنوان یک مقوله و جوهره اصلی مورد تأکید قرار گرفته است.

حسینی با بیان اینکه در مطالعه اخیر مؤسسه مطالعات اقتصاد و صلح که در آن شاخص جهانی صلح را بررسی نموده است بین صلح‌جویی و مهربانی و مطالعه رابطه معناداری پیدا شده است اظهار کرد: در این گزارش مهربان‌ترین کشورها ایسلند، دانمارک، اتریش، نیوزلند، سوئیس، فنلاند، کانادا، ژاپن، استرالیا و جمهوری چک بوده‌اند و قهرآمیزترین کشورها هم سوریه، عراق، افغانستان، سودان شمالی، کنگو، پاکستان، کره شمالی، روسیه و نیجریه برشمرده شده‌اند.

وی افزود: جالب اینکه ایران با بیش از ۶ میلیون نزاع خیابانی در سال و بیش از ۱۵ میلیون پرونده قضایی در سال گذشته رتبه ۱۳۸ را گرفته است.

وی گفت: در این گزارش در مجموعه اروپا آرام‌ترین قاره جهان و آسیا دعوایی ترین قاره کره زمین گزارش شده است.

وی تصریح کرد: نتیجه گزارش نشان می‌دهد ۵ کشور آرام جهان در صدر کشورهای پر مطالعه قرار دارند و بدون استثنا سرانه مطالعه کشورهای خشونت‌آمیز و دعوا خیز بسیار پایین است.

حسینی با بیان اینکه بر اساس یافته‌های این مطالعه اگر بتوانیم روزی ۳۰ دقیقه مطالعه مردم را بالا ببریم از سی و چهارمین کشور نزاع دوست دنیا به جمع ده کشور صلح‌دوست می‌پیوندیم اظهار کرد: نکته مهم این بررسی این است که مطالعه حالت ویروسی دارد و چنانچه یکی از افراد خانواده اهل کتاب و مطالعه باشد سایر اعضای خانواده بدان ویروس مبتلا می‌شوند.

وی افزود: بدون شک نظام تعلیم و تربیت اصلی‌ترین نقش کاهش تضادها در جامع و افزایش فرهنگ کتاب‌خوانی دارد.

وی گفت: در فرهنگ ایرانی مؤلفه‌ها و عناصر فرهنگی بسیاری وجود دارد که با شناخت درست آن به نسل جوان می‌توان همه خرده‌فرهنگ‌ها را در پرتو این عناصر به وحدت و یگانگی تبدیل کرد که از جمله آن می‌توان به وجود بارگاه منور رضوی، شاهنامه، فردوسی، حافظ و سعدی اشاره کرد.

معاون وزیر تصریح کرد: تعداد زیادی از این مؤلفه‌ها می‌توانند در حکم کوره مذاب عمل نمایند و ترویج کننده فضائل و سوزاننده رذائل فرهنگی در جامعه باشند.

حسینی در ادامه با بیان مزایای فضای مجازی در راستای کاهش رفت آمد حضوری در سازمان‌ها گفت: در سال جاری 30 نشست مجازی شورای راهبری با حضور رؤسای ادارات استثنایی استان‌ها برگزار شد که حاصل این نشست‌ها 234 مصوبه می‌باشد.

وی افزود: علاوه بر نشست‌های شورای راهبری بیش از 200 نشست مجازی دیگر نیز در حوزه‌های مختلف کارشناسی سازمان در سال جاری برگزار شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *