شناسه خبر: 33244 منتشر شده در مورخ: 1399/12/25 ساعت: 15:23 گروه: اجتماعی  
بهزیستی برای توانمندسازی زنان چقدر بودجه نیاز دارد؟

بهزیستی برای توانمندسازی زنان چقدر بودجه نیاز دارد؟

مشاور رییس سازمان بهزیستی در امور زنان با اشاره به ردیف بودجه سال ۱۴۰۰ برای زنان سرپرست خانوار بهزیستی گفت: بودجه واقعی موردنیاز برای توانمندسازی امور زنان در سازمان بهزیستی که بتوانیم برنامه‌ها را عملی کنیم حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان است، در صورتی که بودجه‌ای که به این بخش تخصیص می‌یابد حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، فاطمه عباسی مشاور رییس سازمان بهزیستی در امور زنان با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار گروه جمعیتی هستند که وظیفه مراقبت از اعضای خانواده، تنظیم و توازن نقش‌ها را در درون خانواده برعهده دارند، اظهار کرد: زنان سرپرست خانوار نه تنها باید این مسئولیت‌های مهم را انجام دهند، بلکه باید در کنار آن برای مراقبت و پرورش اعضای خانواده، به عنوان مادر ایفای نقش کنند.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر به دلیل اینکه پدر در خانواده حضور ندارد؛ درآمد خانواده عملا کاهش جدی می‌یابد و حفظ توازن مابین هزینه‌های معیشتی و اقتصادی برای زنان سرپرست خانوار چالشی جدی است. 

مشاور رییس سازمان بهزیستی در امور زنان در ادامه با بیان اینکه زنان سرپرست خانواری که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند به نوعی جزء نیازمندترین نیازمندان محسوب می‌شوند، گفت: حدود ۲۵۰ هزار خانوار زن سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که با بعد خانوار در مجموع ۵۸۱ هزار نفر را تشکیل می‌دهند.

۴۰ هزار زن سرپرست خانوار پشت نوبت دریافت حمایت‌های بهزیستی

عباسی در ادامه به وضعیت پشت نوبتی در این گروه جمعیتی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر افرادی هستند که پشت نوبت هستند و ما نتوانستیم آن‌ها را وارد چرخه حمایتی سازمان کنیم. تعداد زنان سرپرست خانواری که پشت نوبت هستند حدود ۴۰ هزار نفر است که سعی می‌کنیم این تعداد را نیز تحت پوشش قرار دهیم.

وی در ادامه درباره ردیف بودجه ۱۴۰۰ برای زنان سرپرست خانوار بهزیستی نیز گفت: تورم بالا است و همچنین با بیماری کرونا مواجه هستیم و از طرفی هم معیشت مردم بیشتر دچار آسیب شده است. مستمری‌های زنان سرپرست خانوار تامین می‌شود اما در زمینه توانمندسازی زنان است که ابعاد مختلفی هم مد نظر قرار می‌گیرد و برای این موارد برنامه‌های خاصی داریم که نیازمند هزینه‌های بالایی است و باتوجه به کمبود بودجه در سالهای اخیر، این موضوع موجب شده تا ضریب نفوذ خدمت کاهش پیدا کند و آن اثربخشی را نبینیم.

عباسی یادآور شد: بودجه واقعی موردنیاز برای امور زنان در سازمان بهزیستی که بتوانیم برنامه‌ها را عملی کنیم حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان است، در صورتی که بودجه‌ای که به این بخش تخصیص می‌یابد حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است. در این راستا رئیس سازمان و دفتر امور زنان سازمان بهزیستی جلسات متعددی را با مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه داشته‌ است.  

وی گفت: البته این بودجه فقط برای اجرای برنامه‌های توانمندسازی و مستمری‌ها حدود هزار میلیارد است که تأمین می شود.

مشاور رییس سازمان بهزیستی در امور زنان در بخش دیگری به تاثیر کرونا بر طرح‌های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و ادامه داد: در سال جاری نیز کرونا باعث شد که بسیاری از برنامه‌ها از جمله برنامه‌های گروه همیار و طرح تامین مالی خرد که در راستای توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار فعالیت می‌کنند دچار آسیب شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *