شناسه خبر: 33220 منتشر شده در مورخ: 1399/12/24 ساعت: 08:44 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 24 اسفند ۱۳۹۹

روزنامه یکشنبه 24 اسفند ۱۳۹۹

عناوین امروز: سه تن از داوطلبان دانشجوی سازمان بهزیستی «تندیس ملی فداکاری» دریافت کردند-معلمان مدارس غیردولتی مشمول دریافت «عیدی» می شوند/موسسان مدارس اقدام کنند-دختران معلولی که از پسران معلول مظلوم‌ترند-نگاهی به اشعار چهارشنبه سوری-چهار شهر خوزستان از وضعیت قرمز خارج شدند-حضور جودو کاران کم بینا در اردوی آزادی تهران جهت اعزام به ترکیه-پرونده قتل با مرگ قاتل بسته شد.

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹

۳۰ رجب ۱۴۴2

۱۴ مارس ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۵۹

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*سه تن از داوطلبان دانشجوی سازمان بهزیستی «تندیس ملی فداکاری» دریافت کردند

*معلمان مدارس غیردولتی مشمول دریافت «عیدی» می شوند/موسسان مدارس اقدام کنند

*دختران معلولی که از پسران معلول مظلوم‌ترند

*نگاهی به اشعار چهارشنبه سوری

*چهار شهر خوزستان از وضعیت قرمز خارج شدند

*حضور جودو کاران کم بینا در اردوی آزادی تهران جهت اعزام به ترکیه

*پرونده قتل با مرگ قاتل بسته شد

 

......اخبار ویژه

*سه تن از داوطلبان دانشجوی سازمان بهزیستی «تندیس ملی فداکاری» دریافت کردند

ایرج راوندی، رحمان بخشی بهرام زهی، سجاد سنجری از داوطلبان فعال و همکار سازمان بهزیستی به دلیل فعالیت های انسان دوستانه موفق به کسب تندیس در دهمین آئین اعطای تندیس فداکاری دانشجویان شدند.

اختتامیه دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با حضور رئیس جهاد دانشگاهی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و نمایندگان سازمان‌های مشارکت‌کننده در برگزاری آیین، عصر امروز چهارشنبه در محل تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم که با پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته) آغاز شد، از ۷۲ دانشجو و گروه‌ دانشجوی فعال در حوزه کرونا و دیگر مصادیق فداکاری(۵۳ دانشجو و ۱۶ گروه دانشجویی) منتخب دانشگاه‌های سراسر کشور با اهدای لوح تقدیر و تندیس نمادین فداکاری  شدند.

ایرج راوندی، رحمان بخشی بهرام زهی، سجاد سنجری از داوطلبان فعال و همکار سازمان بهزیستی به جهت فعالیت های انسان دوستانه در زمان کرونا موفق به کسب این تندیس شدند.

هدف از برگزاری این آیین ترویج و تعمیق مفهوم مسئولیت اجتماعی با رویکرد ایثار و فداکاری در جامعه است.

*مسئولین برای کشف استعداد معلولان تلاش کنند

نماینده مردم جنوب بوشهر در مجلس گفت: از مسئولین درخواست داریم که توجه ویژه‌‌ای معلولان داشته باشند و استعدادهایشان را کشف و برای به ثمر نشستن آن‌ تلاش کنند.

موسی احمدی نماینده مردم شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در نشست با مسئولان شهرستان کنگان بیان کرد: از مسئولین متولی حوزه ورزش به ویژه ورزش معلولین درخواست داریم که توجه ویژه‌‌ای به این قشر داشته باشند و استعدادهایشان را کشف و برای به ثمر نشستن آن‌ تلاش کنند.

او همچنین بر متناسب سازی اماکن عمومی برای تردد معلولین تاکید کرد و افزود: اگر امروز بستر مناسب برای استفاده از ظرفیت معلولین ایجاد نشود به طور قطع این افراد توانمند شناخته نخواهند شد.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایجاد مجتمع معلولین در کنگان در دستور کار است و ما با مسئولین شهرستان و همچنین منطقه ویژه پارس برای ساخت این مجتمع همکاری می‌کنیم و پیگیری‌هایی نیز در این خصوص صورت گرفته است.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت:در این مجلس در بودجه ۱۴۰۰ به اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر توجه ویژه‌ای شده است تا این اقشار به سطح بالاتری برسند.

 

......اخبار روز

*معلمان مدارس غیردولتی مشمول دریافت «عیدی» می شوند/موسسان مدارس اقدام کنند

مدیرکل مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: موسسین باید نسبت به پرداخت عیدی معلمان مدارس غیردولتی اقدام کنند و کم‌کاری نسبت به این موضوع از سوی موسس پذیرفته نیست چراکه مطابق قانون کار موسس و معلم قرارداد کاری امضا می‌کنند و معلم مشمول حمایت‌های آن قانون می‌شود./ ایسنا

*نادری: با برگزاری انتخابات شوراها به صورت الکترونیکی مخالفیم

رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران:

ما با صندوق های سیار مخالفیم و معتقدیم باید صندوق ثابت بیشتر شود. صندوق ها طوری پیش بینی می شود که در فضای آزاد باشد که بحث پاندمی کمتر رخ دهد و انتخابات بدون ضربه زدن به سلامتی مردم برگزار شود.

انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار نمی شود و لذا نظارت هم الکترونیکی نیست. هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها مخالف برگزاری انتخابات الکترونیکی در استان تهران است. عزیزان در دولت و وزارت کشور اعلام آمادگی کردند اما پس از بررسی فنی در هیات عالی به این نتیجه رسیدیم که انتخابات به صورت سنتی برگزار شود و انتخابات الکترونیکی به دوره های بعدی موکول گردد./ ایسنا

* پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پایانی سال/ رشد جزیی تقاضا در آستانه عید

ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا:

با توجه به رشد ارزش اونس جهانی و نرخ ارز نسبت به پنجشنبه هفته گذشته، قیمت طلا و سکه در بازار امروز اندکی گران شده است.

امروز تقاضا هم اندکی افزایش یافته اما در کل حجم معاملات به شدت کاهش یافته و اصلا قابل مقایسه با سال‌های قبل نیست.

پیش‌بینی ما این است که در روزهای باقی‌مانده تا عید قیمت‌ها بیش از ۵درصد نوسان نخواهد داشت./ اقتصاد آنلاین

* دولت بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به شهرداری‌ها اعتبار داد

محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه:

دولت به مدیریت شهری تهران و شهرداری‌های کشور ۲ هزار و ۱۰۳ میلیارد تومان اعتبار داده است./ ایرنا

 

......گزارش ویژه

*دختران معلولی که از پسران معلول مظلوم‌ترند

هرچند اکثر خانواده‎های دارای فرزند معلول در ابتدای اعلام معلولیت فرزندشان در برابر این موضوع مقاومت می‌کنند ولی به دلیل پاره‌ای از ضعف‌های فرهنگی موجود جامعه، نگرانی در مورد شناسایی فرزندان معلول در بین خانواده‌های دارای فرزند دختر بیشتر است.

یکی از ضعف‌های فرهنگی جامعه خصوصا در یزد تبعیض دیدگاه‌های حاکم به فرزندان دختر و پسر است و این ضعف فرهنگی بر زندگی افراد دارای معلولیت نیز سایه انداخته است به طوری که دختران معلول مظلوم‌تر از پسران واقع شده و خانواده‌ها نسبت به پذیرفتن معلولیت این افراد مقاومت بیشتری می‌کنند.

ضعف‌هایی مانند ناکامی ازدواج این افراد یکی از مسائلی است که به عنوان دغدغه اصلی خانواده‌ها منجر به محروم ماندن آن‌ها از خدماتی مانند تحصیل می‌شود و همین مسئله که آینده کودکان معلول را تحت تاثیر قرار داده، جزو مواردی است که به فرهنگ‌سازی نیاز دارد.

«مصطفی پایدار» رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان یزد به نگاه موجود در جامعه نسبت به معلولان اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه برخی از خانواده‌ها پذیرای معلولیت فرزند خود نیستند و این در حالیست که خوشبختانه استان یزد به پوشش ۱۰۰ درصدی دانش آموزان معلولان رسیده است.

وی با بیان این که در ابتدا سنجش سلامت نوآموزان در حال ورود به دبستان و پیش دبستان انجام می‌شود، تصریح می‌کند: هر سال افرادی که طی این سنجش شناسایی می‎شوند، گزینش شده و تحت پوشش قرار می‌گیرند که بر این اساس سال گذشته حدود ۳۰ هزار نفر از دانش‌آموزان استان سنجش شده‌اند.

این مسئول با اشاره به این که غالباً خانواده‌های دارای فرزند معلول در وهله اول شناسایی در برابر این موضوع مقاومت می‌کنند، می‌گوید: مشاوران ضمن گفت‌وگو با خانواده‌ها نسبت به متقاعدسازی آن‌ها اقدام می‌کنند اما با این حال برخی مقاومت‌ها همچنان وجود دارد که ارتقای فرهنگ در این رابطه را می‌طلبد.

پایدار با بیان این که مقاومت خانواده‌های دارای فرزند معلول دختر بیشتر است، می‌گوید: دیدگاه حاکم بر این خانواده‌ها به این نحو است که اگر فرزندشان به صورت مستثنی تحصیل کند در جامعه با نگاه‌های متفاوتی مواجه می‌شود و ازدواج آن‌ها نیز مشکلاتی را برایشان ایجاد می‌کند.

وی اضافه می‌کند: این مسائل در جامعه به فرهنگ مربوط می‌شود و لازم است که حوزه‌های حمایتی در این باره تقویت شوند تا خانواده‌ها دغدغه زیادی را متحمل نشوند.

این مسئول از جمعیت ۴۵ هزار نفره معلولان استان براساس آمارهای بهزیستی استان خبر می‌دهد و می‌گوید: در حوزه آموزش و پرورش حدود سه هزار دانش آموز استثنایی اعم از دانش آموزانی که در مدارس استثنایی به صورت خاص یا به صورت تلفیقی در حوزه مدارس عادی در حال تحصیل هستند، تحت پوشش قرار دارند که برای هفت گروه از این دانش‌آموزان معلول، نیازهای بیشتری مورد انتظار است.

وی ادامه می‌دهد: اصلی‌ترین فعالیت در آموزش و پرورش استثنایی استان، تعلیم و تربیت است که از پیش دبستانی و بعضاً از بدو تولد با عنوان «مادر و کودک» آغاز و پس از آن نیز آموزش‌های دوره متوسطه انجام می‎شود.

این مسئول اضافه می‎کند: در دوره‌های متوسطه و عادی، دوره‌های حرفه‌آموزی در سطح‌ها و سبک‌های مختلف به افراد آموزش داده می‌شود که ویژه دانش‌آموزان و افراد دچار مشکلات ذهنی است.

نگرانی خانواده‌ها از اشتغال معلولان

پایدار با بیان این که اساس کار و اشتغال برای افراد کم توان ذهنی، حرفه‌آموزی است، می‌گوید: این افراد پس از آموزش و کسب حرفه برای فارغ التحصیلی آماده می‌شوند و متعاقب آن، طبق رشته خود وارد جامعه شده و اشتغال خود را پیدا می‌کنند.

این مسئول در خصوص نگرانی‌های خانواده فرد معلول، تصریح می‌کند: این که کارآموز یا دانش‌آموز معلول به صورت مداوم نگران اشتغال پس از تحصیل خود باشد، یکی از مشکلات عموم خانواده معلولان است چرا که معلولان در بازار کار به علت معلولیت و محدودیت‌های خود، دچار مشکلات عدیده و زیادی هستند و به همین دلیل نیز شاهد آمار بالای معلولان بیکار هستیم.

وی با بیان این که بازاریان، صنعتگران و کارفرمایان می‌توانند با اعتماد به معلولین به یاری این افراد بپردازند، می‌گوید: شغل باعث آرامش می‌شود و از طرفی خانواده‌هایی که فرزند معلول دارند، عمدتاً از منظر مالی زیر خط فقر هستند.

وی اضافه می‌کند: اشتغال یکی از زمینه‌هایی است که می‌تواند به افراد معلول کمک کند تا بتوانند عزت نفس و شان خود را در جامعه بالا برده و بخشی از هزینه‌های خود را تامین کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان یزد با بیان این که درصد بالایی از افراد معلول در حال حاضر شاغل نیستند، می‌گوید: در حال حاضر عموم معلولان شاغل، افراد ناشنوا هستند که توانسته‌اند فعالیت‌های درآمدزا داشته باشند اما افراد عقب‌مانده ذهنی عموماً زمینه اشتغال کمتری دارند و زمینه موسسات و حوزه‌های اشتغالزا برای به کار گیری معلولان مناسب نیست.

پایدار با بیان این که افراد عقب مانده ذهنی به دو دسته آموزش پذیر و تربیت شونده تقسیم می‌شوند، می‌گوید: بخش بیشتر آنان آموزش‌پذیر هستند و می‌توان از آن‌ها به خوبی در فعالیت‌ها استفاده کرد و حتی برای افراد تربیت پذیر می‌توان در فعالیت‌هایی، آن‌ها را مشغول به کار کرد.

تحصیل عادی ۵۰۰ دانش آموز معلول

پایدار در خصوص طرح همسان‌سازی تحت عنوان تلفیق و فراگیری تصریح می‌کند: اکنون ما دانش آموزانی با معلولیت خفیف داریم که می‌توانند در کنار دانش آموزان عادی به تحصیل بپردازند به گونه‌ای که حتی دانش آموزان نابینای شدید هم می‌توانند در مدارس عادی باشند چرا که از قابلیت شنیدن برخوردارند و با ابزارهای کمک آموزشی و ضبط صوت می‌توانند به تحصیل بپردازند.

این مسئول اعلام می‌کند: تقریبا حدود ۵۰۰ دانش آموز در مدارس عادی به صورت تلفیقی در حال یادگیری هستند، البته خدمات آموزشی و کمک‌یار تحصیلی نیز برای این افراد در مدرسه در نظر گرفته شده است.

تحصیلات آکادمیک ۳۰ درصد معلولان

پایدار در خصوص افراد ناشنوا، نابینا، جسمی و حرکتی، می‌گوید: این افراد معلول قابلیت تحصیل همانند دانش آموزان عادی را دارند و می‌توانند وارد دانشگاه شوند و مطابق با میل و سلیقه شخصی رشته خود را انتخاب کنند.

وی در خصوص تحصیلات دانشگاهی افراد معلول بیان می‌کند: افرادی که عمدتاً دارای مشکل شنوایی و بینایی هستند، می‌توانند تا حدودی در دانشگاهها حضور پیدا کنند و بعضا تا تحصیلات دکتری نیز در بین این معلولان وجود دارد اما در معلولین جسمی حرکتی امکان حضور کامل در دانشگاه‌ها وجود ندارد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان در پایان با اشاره به حضور ۳۰ درصدی معلولان استان در دانشگاه‌ها، اظهار می‌کند: بیشترین گروهی که تاکنون در آزمون کنکور و همچنین در دانشگاه حضور پیدا کرده‌اند، افراد نابینا بوده‌اند.

 

..........دریافت

*نگاهی به اشعار چهارشنبه سوری

آخرین چهارشنبه ی سال (چارشنبه سوری)، مقدمه ی جشن های نوروز و نوید بخش احیای دوباره ی طبیعت است.

ایرانی ها از دیرباز برای چنین روزی، علاوه بر برگزاری جشن ها و روشن کردن آتش، شعر های مخصوصی می خوانده اند.

شاعران امروز هم درباره ی این روز مهم و دوست داشتنی، شعر هایی مطابق با حال و هوای امروز سروده اند که عموماً جنبه ی طنز دارد.

در آخرین دُریافت سال کهنه، چند نمونه از این شعر ها را با هم می خوانیم:

بیامد چون همان چارشنبه سوری،

بگیریم ما دگر جشن و سروری؛

و ما خواهیم پرید از روی آتش،

که گرمی آمدش از سوی آتش؛

به آتش چون دگر زردی دهیم ما،

که در سرخی ز او باشیم سهیم ما؛

مگو آن کار را آتش ستودن،

بدان باشد که غم از دل زدودن؛

و آن چون هست در آیین ایران،

بیا پاسش بداریم ای دلیران؛

مهسا الیاس پور

افروختن آتش است.

و من،

به احترام رسوم گذشتگان،

امشب را کنار آتش بر افروخته شده دلم،

سحر می‌کنم.

سحر د. آریایی

رسیدی و پر از شادی و شوری، آهای چارشنبه سوری!

شنیدم با جوانان جفت و جوری، آهای چارشنبه سوری!

شده فرهاد با فرزاد و هوشنگ، برای شب هماهنگ،

پیامک میزند پوران به پوری، آهای چارشنبه سوری!

پس از سالی چتیدن یا پیامک، خوشا مهسا و بابک!

مزه دارد ملاقات حضوری، آهای چارشنبه سوری!

جوانان با مدلهای فرنگی، پی خوش آب و رنگی!

تماماً ناز و گوگوری مگوری، آهای چارشنبه سوری!

نمایشگاه انواع مدلها، طراوت بخش دلها،

صفابخش اُناثی و ذکوری، آهای چارشنبه سوری!

بساط سرخی تو، زردی من، سر هر کوی و برزن،

تو هم چون مردمان غرق سروری، آهای چارشنبه سوری!

مش اصغر توی چادر دیدنی شد، پی قاشق زنی شد،

که باشد استتار اینجا ضروری، آهای چارشنبه سوری!

چراغ قرمز و ده حاجی فیروز، سیه روی و سیه روز،

بگیرند از جماعت پول زوری، آهای چارشنبه سوری!

یکی از جیغ و داد اهل کوچه، کند دندان قروچه،

بگوید داد از این حد بی شعوری، آهای چارشنبه سوری!

بر اعصابش زند یکریز تقه، هیاهوی ترقه،

ندارد بیش از این تاب صبوری، آهای چارشنبه سوری!

به فحش و لعن بر آباء و اجداد، مزاحم را کند یاد،

شب آمرزش اهل قبوری، آهای چارشنبه سوری!

کنند آزارها با نام سرکار، گروهی مردم آزار،

که دورند از ادب صد سال نوری، آهای چارشنبه سوری!

امید است اینکه با شادی معقول، همه خوشحال و شنگول،

کنیم از شیوه ی این عده دوری، آهای چارشنبه سوری!

 

......سلامت و بهداشت

*چهار شهر خوزستان از وضعیت قرمز خارج شدند: رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: به دنبال محدودیت های اعمال شده و بهبود سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شهرهای شادگان، هویزه، خرمشهر و دشت آزادگان از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت نارنجی قرار گرفتند. 

به نقل از ایرنا، دکتر فرهاد ابول نژادیان افزود: همچنین سه شهرستان حمیدیه، هفتکل و هندیجان نیز که پیش از این در وضعیت نارنجی قرار داشتند در جدیدترین رنگ بندی در وضعیت زرد قرار گرفتند.

وی گفت: اکنون هفت شهرستان اهواز، آبادان، دزفول، شوشتر ، ماهشهر، کارون و رامهرمز در وضعیت قرمز قرار دارند. از مردم تقاضا داریم با توجه به وضعیت کرونا در استان از هر گونه مسافرت، تردد غیرضروری و برگزاری تجمع و دورهمی به ویژه در شهرهای قرمز و نارنجی استان به شدت پرهیز کنند.

*بیش از یک میلیون نفر قبل از عید واکسن کرونا می زنند: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۶۰ هزار واکسن کرونا از انواع مختلف وارد کشور شده و همان طور که قول داده بودیم، بیش از یک میلیون نفر از کادر درمان و گروه های آسیب پذیر قبل از عید واکسن کرونا می زنند.

به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی افزود: تاکنون ۴۱۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی به دستمان رسیده است. همچنین  ۲۵۰ هزار واکسن سینوفارم چین و ۱۲۵ هزار دوز واکسن شرکت بهارات هندوستان وارد کشور شده و ۳۷۵ هزار دوز دیگر از این واکسن نیز دوشنبه می رسد و در مجموع ۵۰۰ هزار دوز واکسن هندی خواهیم داشت. ۱۰۰ هزار واکسن کوبایی نیز وارد کشور شده است و در کل حدود یک میلیون و ۲۶۰ هزار  واکسن داریم.

معاون وزیر بهداشت گفت: در این هفته برنامه گسترده واکسیناسیون را برای کادر درمان و گروه های آسیب پذیر انجام می دهیم و واکسن کرونا را به بیش از یک میلیون نفر تا پایان سال تزریق می کنیم.

وی درباره سفرهای نوروزی نیز گفت: از مردم می خواهیم از سفرهای غیر ضرور پرهیز کنند  تا بتوانیم این ایام را نیز بدون اینکه خیز جدیدی اتفاق بیفتد، پشت سر بگذاریم تا واکسیناسیون گسترش پیدا کند و امیدواریم از مهر سال آینده بتوانیم تعداد زیادی از مردم را واکسن بزنیم و وضعیت بهتر شود.

رئیسی افزود: مقرر شد، سفر به شهرهای قرمز و نارنجی در ایام عید همچنان ممنوع باشد. تردد با خودروهای پلاک غیر بومی به این شهرها ممنوع است. همچنین خروج خودروهای با پلاک بومی از این شهرستانها نیز ممنوع است و در شهرهای قرمز سفر با قطار، هواپیما و اتوبوس نیز در صورتی مجاز است که مسافران تست منفی داشته باشند.

رئیسی افزود: در کشور ما هم اکنون، ویروس جهش یافته در ۲۸ استان شناسایی شده و در حال گردش است. البته وضعیت فعلی اغلب استانها نسبتا پایدار اما شکننده است.

*مسافرت در نوروز امسال بیمارشدن است و نه لذت بردن: یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از مردم خواست که تا حد امکان از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و به مسافرت‌های تفریحی نروند.

به نقل از ایسنا، رضا آریان پور اظهار کرد: همانطور که به دلیل تغییر ایجاد شده در ویروس کرونا، ویروس جهش یافته انگلیسی شیوع پیدا کرده که مهاجم‌تر بوده و سریع‌تر علائم بروز می‌دهد به طوری که زودتر ریه‌های فرد را از کار انداخته و مخاطراتی را برای بیمار به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: علی‌رغم تمامی زحمات و ایثارگری‌های کادر پزشکی و پرستاران همچنان وضعیت ایمن نیست و مبتلایان به ویروس جهش یافته انگلیسی شرایط‌شان خطرناک‌تر از قبل است، احتمال این‌که دارو به آنها پاسخ ندهد و فرد دچار مشکلاتی شود وجود دارد. درست است که مسئولان وزارت بهداشت اقدامات خوبی برای واکسیناسیون کرده اند و برخی گروه‌های پرخطر واکسینه شدند، اما باز هم مطمئن‌ترین راه برای پیشگیری از کرونا استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی افزود: در وضعیت فعلی حتی کسانی که واکسن زده‌اند هم باید از ماسک استفاده کنند چون تا وقتی واکسن، پادتن در بدن بسازد زمان می‌برد، همچنین این نوع واکسن‌ها به تازگی ساخته شده و هنوز اثرات کامل آن مشخص نیست که چقدر می‌تواند ایمنی ایجاد کند، لذا بهترین و مطمئن‌ترین راه برای پیشگیری از کرونا حفاظت شخصی یعنی استفاده از ماسک، دوری از تجمعات و نرفتن به سفرهای غیر ضروری است.

وی ادامه داد: مسافران معمولا در ایام نوروز به استان های شمالی و استان‌های دارای بناهای تاریخی می‌روند که ازدحام جمعیت برای آنها و ساکنان بومی خطرآفرین است. اگر مسافران دچار بیماری شوند مجبورند به بیمارستان مراجعه کنند قطعا در این شرایط مراقبت از بیمار سخت خواهد بود و عملا کل سفر تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد پس درخواست ما از مردم این است که تا حد امکان از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند. در نوروز و تابستان گذشته همکاری خوبی از سوی مردم صورت گرفت امیدواریم در سال ۱۴۰۰ نیز شاهد همکاری خوب مردم باشیم.

 

......ورزشی

*حضور جودو کاران کم بینا در اردوی آزادی تهران جهت اعزام به ترکیه

آخرین اردوی آماده سازی جودوکاران نابینا و کم بینا در سال جاری برای شرکت در بازی های پارالمپیک توکیو فردا در تهران پایان می یابد. این اردو، با حضور ۶ جودوکار در سالن جودو ورزشگاه آزادی برگزار شد.

علی خجسته در وزن -۶۶ کیلوگرم، وحید نوری در وزن -۹۰ کیلوگرم، محمدرضا خیرالله زاده در +۱۰۰ کیلوگرم و امیرمحمد بهمنی، محمد کریمی و وحید جدی (به عنوان حریفان تمرینی) ورزشکاران دعوت شده به این اردو بودند که به سرمربیگری محمدرضا یوسف زاده و فرهاد معابی به عنوان مربی تمرینات خود را پیگیری کردند.

پس از پایان این اردو، علی خجسته، محمدرضا خیرالله زاده و وحید نوری جهت شرکت در اردوی مشترک و انجام چند دیدار تدارکاتی، ۱۶ فروردین عازم آنتالیا ترکیه می شوند.

همچنین علی خجسته برای کسب سهمیه و وحید نوری و محمدرضا خیرالله زاده برای ارتقای رنکینگ خود اردیبهشت در مسابقات انتخابی آذربایجان و خردادماه در مسابقات بین المللی انگلستان شرکت خواهند کرد.

*ورزشکاران نابینا و کم بینا به تونس اعزام شدند

دو و میدانی کاران نابینا و کم بینا برای کسب سهمیه پارالمپیک توکیو و تأیید کلاس بندی بین المللی پزشکی ۲۳ اسفند عازم تونس شدند.

مسابقات بین المللی پارا دو و میدانی آخرین مرحله برای کسب سهمیه بازیهای پارالمپیک توکیو و تأیید کلاس بندی بین المللی در رشته دو و میدانی است. این مسابقات تا ۲۷ اسفند ادامه خواهد داشت.

بهزاد عزیزی و علی پیروج، دو دو و میدانی کار کم بینای اعزامی به این تورنمنت هستند که عزیزی برای تأیید کلاس بندی بین المللی و پیروج برای کسب سهمیه در پرتاب نیزه عازم این مسابقات شدند.

 

.....‌‌حوادث

*پرونده قتل با مرگ قاتل بسته شد

مرد جوان که پس از قتل برادرش متواری شده بود، با سقوط از پل خودکشی کرد و این پرونده جنایی بسته شد. ساعت8:30 دقیقه صبح 30 مرداد، دو برادر در اتاق نشیمن خانه شان در حال تماشای تلویزیون بودند که لحظاتی بعد صدای درگیری آنها به گوش رسید.

 پدرشان که در حیاط خانه ویلایی بود، به‌دنبال صدا به سمت اتاق نشیمن رفت. قبل از اینکه مرد میانسال به پسرانش برسد؛ پسر 30 ساله‌اش در حالی که چاقویی خونین در دست داشت از اتاق خارج شد و هراسان فرار کرد. مرد میانسال با ورود به اتاق با جسد خونین پسر کوچکترش رو به رو شد. به‌دنبال این جنایت، موضوع از سوی مأموران کلانتری 139 مرزداران به بازپرس کشیک قتل پایتخت اعلام شد. با اعلام خبر، بازپرس ساسان غلامی و تیم بررسی صحنه جرم راهی محل حادثه شدند. در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد پسر جوان با چهار ضربه چاقو به قتل رسیده است.

در تحقیقات از مرد میانسال، او گفت: پسر بزرگم، عامل این قتل است. او در کار تعمیرات لوازم خانگی و جاروبرقی است اما چند وقتی می‌شود که مبتلا به بیماری روحی و اختلال روانی شده و تحت درمان بود.

حتی او را در بیمارستان بستری کردیم و بهبودی نسبی هم پیدا ‌کرد. پسرم تصور می‌کرد برادرش قصد دارد او را به بیمارستان ببرد درصورتی که او دچار توهم بود و پسرم چنین قصدی نداشت و همین مسأله باعث شد که مرتکب قتل شود.

با مشخص شدن هویت عامل این جنایت، بازپرس شعبه سوم دادسرای امور جنایی پایتخت دستور بازداشت متهم فراری را صادر کرد. در حالی که تحقیقات در این خصوص ادامه داشت کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت چند روزقبل با پرونده خودکشی مرد جوانی مواجه شدند. مرد جوان خود را از پل پایین انداخته بود.

 جسد وی که هیچ مدرک شناسایی همراهش نبود به پزشکی قانونی منتقل شد اما در ادامه مأموران دریافتند وی شباهت زیادی با قاتل فراری دارد.

بدین ترتیب از خانواده وی خواسته شد برای شناسایی پسرشان به پزشکی قانونی بروند. آنها با حضور در پزشکی قانونی هویت پسرشان را شناسایی کردند و بدین ترتیب با مرگ قاتل که از بیماری روانی رنج می‌برد، پرونده او به دستور بازپرس جنایی بسته شد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *