شناسه خبر: 33218 منتشر شده در مورخ: 1399/12/23 ساعت: 07:58 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 23 اسفند ۱۳۹۹

روزنامه شنبه 23 اسفند ۱۳۹۹

عناوین امروز: سخن هفته پایان سال-معاضدت حقوقی و قضایی رایگان ۷۰۰ پرونده مددجویان تحت پوشش بهزیستی در سال جاری- باز هم دزدی دزدید و نابینایی سقوط کرد- سبز کردن سبزه شب عید- سؤال رایج این روز‌های نابینایان- جدول کلاسیک.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 23 اسفند ۱۳۹۹

29 رجب 1442

13 مارس ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره 6658

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*سخن هفته پایان سال

*معاضدت حقوقی و قضایی رایگان ۷۰۰ پرونده مددجویان تحت پوشش بهزیستی در سال جاری

*باز هم دزدی دزدید و نابینایی سقوط کرد

*سبز کردن سبزه شب عید

*سؤال رایج این روز‌های نابینایان

*جدول کلاسیک

 

......................سخن هفته

*سخن هفته پایان سال

در این سخن هفته پایان سال آنچه می توان نوشت مروری و اشاره ایست به مهمترین رویدادهایی که بر جامعه نابینایان از یک طرف و روزنامه ایران سپید از طرف دیگر در سال رو به پایان 99 رخ داده است.

 در بعد کلی جامعه نابینایان مهمترین مسائل مبتلا به جامعه نابینایان قطعا چگونگی رویا رویی با آثار کرونا، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و مسائل مختلف نابینایان در دسترسی به کلاس های آموزشی در فضاهای مجازی بود، نا کارایی نرم افزار شاد و مشکلات عدیده ای که کادر آموزش نابینا در آموزش و پرورش استثنایی  و همین طور دانش آموزان نابینا و خانواده های آن ها با آن روبرو شدند محور اصلی این ناکارایی بود و تا پایان سال نیز استفاده از کانال های موازی مجازی عملاً توانست موجب حضور دانش آموزان نابینا بر سر کلاس های مجازی شود.

مشکلات دانشجویان نیز کمتر از این نبود و تا پایان سال تمهید مشخصی برای دسترس پذیری نرم افزار شاد از سوی وزارت آموزش و پرورش صورت نگرفت. گذشته از کرونا مهمترین ترین مسائل جامعه نابینایان در سال 99 همچنان مسئله بلاتکلیفی  و عدم سیاستگذاری روشن در توزیع و تامین تجهیزات توانبخشی و کمک زیستی نابینایان و کم بینایان بود. همچنان تا پایان سال این شیوه نامه مورد درخواست جامعه نابینایان به شکل اصولی و روشن تدوین و اجرایی نشد و همچنان در پایان سال با مسئله عدم توزیع دستگاه های یاداشت بردار الکترونیکی یا نوت تیکرهای تعهدی وزیر محترم تعاون در روز 23 مهر باقی ماند،   هرچند ریاست محترم سازمان و معاونت توانبخشی از حل این مشکل تا پایان سال خبر دادند ولی در هفته منتهی به پایان سال هنوز دستور مشخص خرید هفتاد دستگاه های یاداشت بردار الکترونیک و توزیع آن صادر نشده است. در ماه های پایانی سال مسئله تعیین تکلیف رودکی  و انتقال منابع آن به کتابخانه ملی مسئله ساز شد و در واقع مهمترین دغدغه ذهنی جامعه نابینایان کشور شد.

بالاخره با تلاش های گسترده ای که صورت گرفت و طبق پیشنهاد شبکه نابینایان کشور چاووش ریاست محترم سازمان موافقت کرد کارگروهی تخصصی برای تعیین تکلیف نه فقط مرکز رودکی بلکه پنج مرکزدیگر تولید منابع اطلاعاتی در دستور کار سازمان بهزیستی تشکیل و به این امر رسیدگی کند.

انتقال منابع به کتابخانه ملی هم با مخالفت گسترده نابینایان منتفی شد. هر چند نباید فراموش کرد که عدم انتقال منابع به کتابخانه ملی به معنی راه حل مشکل رودکی نیست و جامعه نابینایان این بار از زاویه مثبت قضیه یعنی ارائه راهکار وارد صحنه شده است.

 مسئله دیگر پایانی سال مسئله برگزاری انتخابات شبکه چاووش و اصرار سازمان بهزیستی بر تشکیل شبکه دیگری تحت نظارت این سازمان است که تا لحظه نگارش این یاداشت همچنان در حال رایزنی و گفت و گو میان طرفین است.

 آنچه مورد درخواست شبکه نابینایان کشور است به رسمیت شناختن این شبکه از سوی سازمان بهزیستی، صدور پروانه فعالیت برای آن و تعیین چارچوب نظارتی سازمان بهزیستی است و نه تشکیل شبکه دیگری زیر لقای سازمان بهزیستی و به موازات این شبکه. آنچه از دغدغه های جامعه نابینایان باقی می ماند روند رو به کاستی مراکز توانبخشی تخصصی این جامعه است که همچنان در سال 99 مطرح اما بلاحل باقی ماند و تلاش ما در سال 1400 به طور قطع سیاست گذاری روشن در ایجاد و توسعه مراکز خدمات تخصصی توانبخشی برای نابینایان در سطح کشور است. اما در مورد ایران سپید سال 99 برای اولین بار درطول تاریخ بیست و اند ساله فعالیت روزنامه ایران سپید توقف کامل انتشارروزنامه بریل در این سال بود که به دلیل مشکلات ناشی از کرونا شکل گرفت.

واقعیتی تلخ که به تحریریه  به جامعه نابینایان تحمیل شد. امید آن داریم که در سال 1400 ولو به شکل مرحله ای شاهد انتشار مجدد بریل روزنامه ایران سپید و رسیدن آن به سرانگشت منتظر جامعه نابینایان کشور باشیم.

 اما در کنار این واقعه تلخ و یک عقب نشینی نشر اطلاعات برای نابینایان شاهد انتشار پادکست یا بسته صوتی ایران سپید در سال 99 بودیم که در سه ماهه نخست به صورت روزانه و در ادامه از اواسط فصل تابستان به صورت پادکست هفتگی در اختیار جامعه نابینایان قرار گرفت.

یک بسته جدید اطلاع رسانی با شکل و محتوای متفاوت و قابل دسترس برای همه نابینایان از جمله نابینایانی که خط بریل  بلد نبودند. اما این دستاورد به طور قطع ضرورت انتشار بریل را رفع نخواهد کرد و همچنان ایران سپید باید منبع ثابت و پایدارانتشار مطالب بریل برای جامعه نابینایان کشور باشد. با این نگاه پرونده فعالیت های جامعه نابینایان منتشره در سخن هفته را در سال جاری 99 می بندیم و با امید پایان همه گیری ویروس کرونا و پیامدهای تلخ آن از هر جنبه برای کل جامعه از جمله جامعه نابینایان به استقبال سال 1400 می رویم.

در میان مشکلات امیدواری برای پایان آن سخت به نظر می رسد اما انسان به امید زنده است و ما با امید کاهَش مشکلات اگر چه عدم حل همه آن ها به استقبال سال 1400 می رویم به امید اینکه سال پیش رو سالی متفاوت و دارای دستاوردهای مثبت و گره گشایی برای کل مردم عزیز ایران به ویژه از جنبه اقتصادی و برای جامعه نابینایان هم از نظر اقتصادی و هم از نظر رشد و توسعه دستاوردهای اجتماعی باشد. با درود به امید دیدار با شما در سال پیش رو.

 

......................اخبارویژه

*معاضدت حقوقی و قضایی رایگان ۷۰۰ پرونده مددجویان تحت پوشش بهزیستی در سال جاری

رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین امضاء تفاهمنامه مشترک با اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران، گفت: بیش از ۷۰۰ پرونده مددجویان تحت پوشش بهزیستی به صورت رایگان در سال جاری معاضدت حقوقی و قضایی شدند.

«وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین امضاء تفاهمنامه مشترک با اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران در راستای معاضدت حقوقی و قضایی مددجویان تحت پوشش بهزیستی، گفت: این مهم در راستای اجرای ماده ۲۳ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و برای اجرای تکالیف کنوانسیون حقوقی افراد دارای معلولیت با توجه به مفاد مصرح اصول ۲۱ و ۲۹ و ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تکلیف انسانی و وجدانی و الهی صورت پذیرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، افزود: بر این اساس افرادی که به لحاظ مشکلات جسمی و مالی توان ندارند تا مانند دیگر شهروندان عادی از حق داشتن وکیل برخوردار باشند این کمک را به آنها برسانیم که از داشتن وکیل و مشاور حقوقی در مواجهه با مشکلات حقوقی و قضایی برخوردار باشند.

وی ضمن قدردانی از وکلای داوطلب که دانش خود را رایگان در قالب معاضدت حقوقی و قضایی به مددجویان بهزیستی ارائه می‌دهند، تصریح کرد: وکلا همکار با بهزیستی بیش از ۷۰۰ پرونده را در سال جاری به صورت رایگان معاضدت حقوقی و قضایی داشتند.

قبادی‌دانا، با بیان اینکه پیش از این در بیش از ۲۰ استان کانون وکلاء همکاری با بهزیستی داشته است، گفت: با امضاء این تفاهمنامه شرایط برای اقدامات کانون وکلا در همه استان‌ها فراهم می‌شود و این حق الهی و طبیعی مددجویان تحت پوشش بهزیستی است که از داشتن یک وکیل حقوقی برخوردار باشند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تصریح قانون به موضوع معاضدت حقوقی و قضایی، عنوان کرد: این مهم امکانی است برای نیازمندان و افرادی که بضاعت لازم برای در اختیار گرفتن وکیل مناسب ندارند. هدف ما در بهزیستی ایجاد شرایطی برای بهتر زیستن است.

وی با درود به روح شهدای انقلاب بویژه شهید فیاض‌بخش بنیانگذار این شجره طیبه در کشور، اذعان کرد: أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا؛ امیدواریم ما نیز بتوانیم در خدمتگذاری به جامعه هدف بهزیستی ایفای وظیفه کنیم. اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت یکی از برنامه‌ها بوده است که این تفاهمنامه نیز در راستای اجرای ماده ۲۳ این قانون صورت پذیرفته است.

قبادی‌دانا، با اشاره به حمایت از دانش‌آموزات تحت پوشش بهزیستی، عنوان کرد: مفتخریم برای بیش از ۲۲ هزار دانشجو غیردولتی به طور کامل شهریه پرداخت می‌کنیم و همچنین ۲ هزار دانشجوی دولتی از کمک هزینه تشویقی به صورت ترمیک برخوردار می‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه درصددیم با توانمندسازی شرایطی را فراهم کنیم تا با سیاست‌های خانواده‌محور و اجتماع‌محور و کمک آحاد جامعه بهبود کیفیت زندگی آنها فراهم کنیم. چنانکه با اجرای سیاست خانواده محوری، تعداد معلولان تحت حمایت برای دریافت حق پرستاری از تعداد معلولان نگهداری شده در مراکز شبانه‌روزی پیشی گرفت بطوری که ۵۵ هزار نفر از افراد دارای معلولیت با برخورداری از حق پرستاری ۶۱۰ هزار تومانی با حمایت دولت در درون خانواده نگهداری می‌شوند.

وی با بیان اینکه بهزیستی برای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که در مراکز نگهداری شبانه‌روزی سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن نگهداری می‌شوند ماهانه یارانه یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان به ازای هر فرد برای مرکز واریز می‌کند، گفت: تعداد افراد مشمول این یارانه در مراکز شبانه‌روزی ۴۸ هزار نفر است.

قبادی‌دانا با اشاره به توزیع هوشمند ۸ هزار تبلت بین دانش‌آموزان بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش ۱۳ تا ۱۸ سال با حفظ کرامت انسانی با مشارکت و همکاری بنیاد مستضعفان، شرکت خدمات ارتباطی رایتل برای ارائه سیم‌کارت رایگان و توزیع دیجی‌کالا، ادامه داد: اعتبار ۲۴ میلیارد تومانی برای این اقدام مهیا شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پویش پازل همدلی و مشارکت ۱۵ هزار خیر در راستای توانمندسازی و حمایت از ۶۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل، گفت: خیرین از ۱۰ هزار تا ۸۰۰ میلیون تومان برای اهداء ۶۰ هزار کیف و نوشت‌افزار پرداخت کردند و در اقدامی نمادین پازلی از تصویر ایران با تامین مالی ۶ میلیارد تومانی توسط خیرین خرد و کلان در سطح کشور کودکان نیازمند از این بسته حمایتی بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به شیوع یکساله ویروس کرونا، گفت: مراکز سالمندان و نگهداری شبانه‌روزی افراد دارای معلولیت در مدت شیوع کووید ۱۹ به همت کمیته پیشگیری از بیماری کرونا در سازمان بهزیستی کشور با مدد ۲۰ هزار مادریار، پدریار و مددکاری که در این مراکز هستند، فعالیت پیشگیرانه انجام دادند.

قبادی‌دانا، با بیان اینکه رتبه فوت کرونایی از مجموع افرادی که در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی اعم از سالمندان، معلولان و فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست، نگهداری می‌شوند، ۸ درصد بوده است، در پایان یادآور شد: در مجموع از ۷ هزار نفر مبتلا که ۶ هزار نفر بهبود یافتند و ۷۰۰ نفر تحت درمان هستند و از ۵۱ هزار نفر  که در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند حدود ۴۰۰ نفر فوت کردند.


....................گزارش ویژه

*باز هم دزدی دزدید و نابینایی سقوط کرد

کارمند اداره برق منطقه آذربایجان شرقی ، صبح روز سه شنبه 21 بهمن ماه 1399 مثل همیشه برای انجام فعالیت های روزانه اش به سمت محل کار حرکت می کند. با عصای سفیدی که در دست دارد به محل کارش نزدیک می شود به فاصله چند متر مانده به در ورودی اداره ناگهان زیر پایش خالی شده و به داخل چاه آبی با عمق حدود 10 متر سقوط می کند.

به گفته خودش خدا همراهش بود و به خاطره آمادگی جسمانی که داشت به سرعت و در عرض چند ثانیه دست هایش را باز می کند تا بتواند از فرو رفتن به داخل این چاه که بعدها  متوجه میشود بسیار عمیق بوده جلو گیری کند.

ولی محمدی 49 ساله هر روز در این مسیر تردد می کند او به ایران سپید می گوید: «گویا نیمه های شب دریچه این چاه را به سرقت بردند. من نیز صبح  ساعت 7 بدون اطلاع از این موضوع مثل همیشه به سمت اداره در حرکت بودم که این حادثه رخ داد.»

آقای محمدی ادامه می دهد: «در این حادثه ساق پای چپ و دست راستم زخمی شد و آسیب دیدم اما خدا را شکر دست و پایم نشکست و کامل سقوط نکردم چرا که اگر در این عمق فرو می رفتم محال بود زنده بمانم.»

این شهروند نابینا با اشاره به فیلم دوربین های مدار بسته از روز حادثه می گوید:«همان طور که در فیلم هم مشخص است هیچ علامت یا مانعی را جلوی این چاه قرار ندادند تا افراد نابینا متوجه مانع شوند و مسیر را عوض کنند اگر تا اصلاح و گذاشتن درپوش جدید برای این چاه دور آن را با موانعی می پوشاندند، مسیرم را تغییر می دادم و این حادثه که ممکن بود جانم را از من بگیرد، برایم روی نمی داد.»

مهدی رفعتی مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر تبریز نیز در گفتگو با ایران سپید در خصوص واکنش این انجمن نابینایی نسبت به این حادثه می گوید: « چند روز پیش بود که مطلع شدیم که یکی از همشهریان نابینایان در زمان مراجعه به محل کارش در مسیر دچار حادثه شده و در چاه یا همان محل آب و فاضلاب شهری سقوط کرده است این حادثه در بلوار استاد شهریار و در نزدیکی محل کار این فرد نابینا رخ داده است. بعد از سقوط و البته نجات به هنگام این فرد توسط خودش همکارانش برای کمک به او آمده و آقای محمدی را به داخل ساختمان هدایت می کنند.»

وی ادامه می دهد: «با پیگیری های موسسه توانستیم این فیلم را منتشر و رسانه ای کنیم تا از تکرار چنین اتفاق های ناگواری که ممکن است جان شهروندان نابینا را به خطر اندازد، جلوگیری کنیم.

ما نیز تازه متوجه این حادثه شدیم و در حال پیگیری آن هستیم چرا که باید فکری اساسی برای این درپوش های آهنی کف خیابان صورت گیرد تا به راحتی قابل سرقت نباشد و حتی اگر هم ربوده شدند شهرداری موظف است بلافاصله نسبت به نصب درپوش جدید اقدام کند. نباید از چنین حوادثی به راحتی عبور کرد و باید از این شهروند نابینا دلجویی شود.»

وی در پایان می گوید: « برایم جالب است که چرا همکاران آقای محمدی که بینا هستند و قطعاً متوجه نبود این درپوش شده بودند کاری نکردند و گذاشتن این اتفاق روی دهد بعد برای کمک شتافتند. شاید این ضعف در اطلاعرسانی ما انجمن ها باشد که هنوز نتوانستیم آگاهی لازم در مورد نابینایان را به دیگر شهروندان دهیم.

 چرا که اگر کارمندان این اداره یا دیگر مردمی که متوجه  نبود درپوش آهنی شدند مسیر را با گذاشتن مانع می بستند و یا تخته چوبی را روی چاه قرار می دادند این اتفاق برای یک نابینا روی نمی داد.

 وظیفه ما انجمن ها و رسانه هاست که هوشیاری را به جامعه و مردم تزریق کنیم تا با مشاهده چنین اتفاقاتی هر شهروندی وظیفه خودش بداند که برای اصلاح آن اقداماتی که از دستش بر می آید را انجام دهد نه اینکه بی تفاوت از کنارش بگذرند. شاید نشر فیلم این حادثه جرقه ای باشد برای مردم تا به فکر دیگر همنوعانشان هم باشند. »

همان طور که در فیلم دوربین مداربسته محل کار این شهروند نابینا ضبط شده است در پیادرو چاه یا قناتی قرار دارد که گویا بر روی آن درپوشی آهنی نصب بوده که شب قبل از حادثه سارقین آن را به سرقت بردند و صبح همان روز این اتفاق تلخ برای یکی از شهروندان نابینای تبریزی مان روی داد.

با توجه به اینکه چهار فرد دارای مشکل بینایی در این اداره مشغول کار هستند این اتفاق میتوانست برای دیگر همکاران آقای محمدی هم روی دهد و نه تنها کارمندان نابینای این شرکت بلکه حتی جان ارباب رجوع های این اداره  به خطر بیاندازد.

چندی پیش هم مشابه همین اتفاق برای نابینای دیگری در کرمانشاه روی داد و به خاطر سرقت درپوش فاضلاب شهری شهروند نابینای کرمانشاهی هم دچار آسیب شد. حال چه کسی مقصر است آیا باید سارقان شهر را هوشیار کنیم که با ربودن این دریچه ها ممکن است باعث مرگ همشهریانشان شوند یا دریچه هایی بر روی این چاه ها نصب شود که ارزش مالی برای ربوده شدند نداشته باشد.

 

....خانه داری به سبک نابینایی

*سبز کردن سبزه شب عید

در این قسمت به دو روش برای سبز کردن سبزه عید می پردازیم. در روش اول که به صورت معمولی است که در زمان های قدیم مادرها و مادر بزرگ ها استفاده می کردند به این صورت است  که از گندم ، عدس یا ماش برای سبز کردن استفاده کنیم به این صورت که در ابتدا اگر گندم یا عدس باشد به مدت 24 ساعت نیاز به خیس خوردن دارد و اگر ماش باشد 2 روز نیاز به خیس خوردن دارد به دلیل اینکه ماش دیرتر خیس می خورد.

برای خیس کردن بهتر است که از آب سرد استفاده کنیم در طول 24 ساعت بهتر است که دو بار آب آن ها عوض شود. برای سبز کردن سبزه ها ابتدا بعد از خیساندن آب آن را دور می ریزیم و در داخل یک پارچه نم دار می ریزیم و کامل به صورت بقچه میبندیم.

درداخل یک ظرف می گذاریم و در محلی که یک مقدار گرم باشد قرار می دهیم که زودتر جوانه بزند. زمانی که جوانه زدند بهتر است این ها را در ظرفی که می خواهیم سبزه قرار گیرد می ریزیم و بهتر است ظرفمان کمی حالت گود داشته باشد و این جوانه ها را در کف ظرف می ریزیم و روی آن را با یک پارچه نم دار نازک و سبک  قرار می دهیم و بهتر است از پارچه نخی استفاده کنیم و به مدت یک یا دو روز طول می کشد و پارچه روی آن نباید خشک شود و نم دار باشد و کم کم جوانه ها به هم گره می خورند و ته ظرف را پر می کنند و ته ظرف حالت ریشه ریشه می شود و در واقع این گندم یا عدس به صورت جدا نیستند و به هم می چسبند.

در این حالت پارچه را از روی جوانه ها بر می داریم و با اسپری روی جوانه ها آب می پاشیم و اگر در معرض نور قرار بگیرند زودتر رشد می کنند. سبزه عدس یک حالت فر دارد و در واقع سرعت رشدش نسبت به گندم کمتر است.

در روش دوم برای تهیه سبزه های کوزه ای به این صورت است که نیاز به یک کوزه دهان باریک داریم که در واقع بیشتر از نصف کوزه را با آب  پرمی کنیم وبه یک جوراب زنانه نازک نیاز داریم که روی کوزه می کشیم به طوری که کش جوراب در قسمت ته کوزه قرار بگیرد.

 قسمت بالای کوزه را به مقدار کوچکی سوراخ ایجاد می کنیم به عنوان ریختن آب  در داخل کوزه. ازدانه های خاک شیر یا تخم شاهی برای سبز کردن و کشیدن روی جوراب استفاده می کنیم که به مدت 2 یا 3 ساعت ابتدا خیس می کنیم سپس یک لایه نازکی از خاک شیر یا تخم شاهی را روی جوراب می کشیم.

 باید دقت کنیم همه جای کوزه کشیده شود در اینجا باید قسمت بالای کوزه از این مواد استفاده نمی کنیم و فقط روی دور کوزه قرار می دهیم. کوزه را در داخل یک ظرف قرار می دهیم و نیازی به تابش مستقیم آفتاب نیست و نیاز به گرمای زیادی هم ندارد و هوای ملایم کافی است.

سپس هر روز با استفاده از اسپری آب روی تمام قسمت های کوزه آب پاشی می کنیم به طوری که نم ناک شود. در قسمت بالای کوزه هر دو سه روز مقداری آب داخل کوزه می ریزیم. بعد از چند روز کاملاً سبزه رشد کرده و می توانیم برای سفره هفت سین از آن استفاده کنیم. یک نکته مهم اینکه این سبزه  کوزه ای را باید دیرتر سبز کنیم این سبزه زودتر رشد می کند و مثل تهیه سبزه روش اول نیست.

 

...........فناوریهای امیدبخش

*سؤال رایج این روز‌های نابینایان

بر سر تاکبک چه آمده؟ این روز‌ها از هر سه گعده و گردهمایی نابینایی، چهار تایش احتمالاً به موضوع اختلال جدیدی که در تاکبک رخ داده می‌پردازد. سوژه‌ای که دو هفته‌ای می‌شود نقل محافل دوستان نابینای ما شده است. اما ببینیم این مشکل دقیقاً از کجا آب می‌خورد؟

یکی از آن درد سر‌های عجیبی که بعضاً صاحبان گوشی‌های اندرویدی را گرفتار می‌کند این است که فروشگاه گوگل، بی که از کاربر اجازه بگیرد، برنامه‌هایش را به‌روز می‌کند. بماند که این هم راه و روش خاص خودش را دارد و کاربر می‌تواند فروشگاه را به گونه‌ای تنظیم کند که به‌روز‌رسانی‌ها قبل از انجام به او اطلاع‌رسانی شود.

اما بسیاری از کاربران از وجود این امکانات و تنظیمات بی‌اطلاع‌اند و همان سیستم پیشفرض را جلو می‌روند.

 این می‌شود که به ناگاه تاکبک آپدیت می‌شود و کار می‌دهد دست کاربران نابینایی که چند سال بود به یک الگوی رفتاری از سوی این صفحه‌خوان عادت کرده بودند. اختلالی که چند روزی است در محافل حرفش به میان آمده، دقیقاً به خاطر همین به‌روز‌رسانی است. اما ماجرا دقیقاً چیست؟

همانطور که احتمالاً می‌دانید، گوگل مدت‌ها بود تغییر خاصی را در تاکبک به وجود نیاورده بود و نهایتاً چند رفع اشکال و به‌روز‌رسانی ساده و کوچک، تمام کاری بود که این شرکت بر روی صفحه‌خوانش انجام می‌داد؛ تا به آنجا که کاربران از پیشرفت و بهبود کیفیت کار این صفحه‌خوان دست شسته بودند. حالا اما گوگل مدعی شده تصمیم گرفته پیشنهاد‌های کاربران را به کار ببندد و تغییراتی را که دل آنها می‌خواهد به نرم‌افزار صفحه‌خوانش اضافه کند.

این شرکت در اولین قدم، یک خانه‌تکانی گسترده در توسعه دهندگان تاکبک صورت داده و چند نفری را از گروه توسعه دهندگان صفحه‌خوان سامسونگ وارد بازی خود کرده است. رفت و آمد همین آدم‌های تازه هم باعث شده تاکبک، کمی سعی کند شبیه صفحه‌خوان سامسونگ رفتار کند. از جمله اینکه تاکبک حالا مثل صفحه‌خوان سامسونگ، از حرکت‌های مبتنی بر دو یا سه انگشت هم پشتیبانی می‌کند.

عمده تغییراتی که در تاکبک اتفاق افتاده در دو حوزه خلاصه می‌شود؛ اول اینکه تاکبک حالا منوی بافت محلی و کلی را یکی کرده و با یک حرکت می‌توان به آن دست یافت و حتی کار را از این هم ساده‌تر کرده و فهرستی از فرمان‌های صوتی را اضافه کرده که کاربر می‌تواند آنها را به تاکبک بگوید تا این صفحه‌خوان آن فرمان را انجام دهد. از سوی دیگر، در دسترسی کاربر به مواردی همچون حروف، کلمات، پیوند‌ها و سر‌نوشتار‌ها هم تغییراتی رخ داده؛ از این قرار که برخلاف قبل که با کشیدن یک انگشت به سمت بالا یا پایین هر کدام از موارد فوق را انتخاب می‌کردیم، حالا این کار را باید با کشیدن انگشت به پایین و بعد بالا، البته به شکلی سریع، انجام دهیم.

انگشت را چند بار به سرعت به پایین و بعد بالا می‌کشیم تا حالت مورد نظر را بیابیم و بعد با کشیدن انگشت به پایین یا بالا، حرکت را به شکلی که انتخاب کرده‌ایم، ادامه می‌دهیم. به طور مثال، چنانچه بخواهیم متنی را کلمه به کلمه بپیماییم، انگشت را به پایین و بعد بالا می‌کشیم تا تاکبک حالتِ کلمه را انتخاب کند و بعد با کشیدن انگشت به پایین، یک کلمه به سمت انتهای متن و بالا، یک کلمه به سمت ابتدای نوشته حرکت می‌کنیم.می‌توانید با مراجعه به تنظیمات تاکبک و انتخاب گزینه راهنما، تغییراتی را که در تاکبک نسخه ۹ رخ داده، به صورت عملی مشاهده کنید و روش‌های جدید حرکتی را فرا بگیرید.

 

...........................جدول

*جدول کلاسیک

برای پیدا کردن رمز 20 حرفی ما باید به 20 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا رمز جدول، که جمله ای از حضرت محمد(ص) بدست آید. سؤالات: 1.دست و پنجه نرم کردن(نه) 2. کبوتر صحرایی(چهار) 3. یک ترکی(سه) 4. عقاید انتخاباتی(سه) 5. پدر حضرت یوسف(پنج) 6. پیرو حضرت موسی(چهار) 7. شیفته و دیوانه (چهار) 8. شاعر قرن سیزدهم (هشت)  9. شیهه اسب (چهار) 10. پست و فرومایه(سه) 11. روزی دهنده (چهار) 12.سخن(پنج) 13. شهری در استان خراسان رضوی(شش) 14. زمینه(دو) 15. نوشته مربوط به ادبیات (چهار) 16. کتاب مجتهد (پنج)17. در مثل به نوبت است(پنج) 18. صفحه اینترنتی(دو) 19.سازمان جاسوسی آمریکا (سه) 20. از ضمایر ملکی (سه). پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته:1.سمندر2.عهدبستن3.آیا4.دهلی نو5.تیهو6.دماسنج7.یرا8.گیر9.رمی10.ایمن11.نور12.بشارت13.خادمان14.شهسوار15.یت16.متناهی17.هزار18.ما 19. انکار20. زارع 21. خنده دار22. وادار23. شت24. بارانی 25 .خاتم کاری 26.تاتا27.یس 28.مار29.آپادانا30.سیم31.تکاب رمز جدول هفته گذشته: سعادت دیگران بخشی مهم از خوشبختی ماست.

*جواب سوالات بالا: 1. زور آزمایی 2. یمام 3.بیر4. آرا 5. یعقوب 6. یهود 7. شیبا 8. فرخی یزدی 9. صهیل 10 دنی 11. رزاق 12. گفتار 13. فریمان 14. تم 15. ادبی 16. رساله 17. آسیاب 18. وب 19. سیا 20 تان.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *