شناسه خبر: 33211 منتشر شده در مورخ: 1399/12/20 ساعت: 09:04 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه20 اسفند ۱۳۹۹

روزنامه چهارشنبه20 اسفند ۱۳۹۹

عناوین امروز: به حق تو والا پیام داری-افزایش مستمری مددجویان در انتظار تصویب شورای نگهبان است-واکنش سخنگوی دولت به تشکیل صف هایی برای تامین کالا-انتقاد سازمان جهانی بهداشت از بی توجهی‌ به هشدارهای کرونایی- انتخاب نعمتی به عنوان فرد پیشگام در نسل جوان IPC-قاتل پدر و نامادری بالای چوبه دار.

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹

۲۶ رجب ۱۴۴۱

۱۰ مارس ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۵۷

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

عید مبعث عید بزرگ مسلمین بر خوانندگان فهیم ایران سپید مبارک

........عناوین این شماره......

*به حق تو والا پیام داری

*افزایش مستمری مددجویان در انتظار تصویب شورای نگهبان است

*واکنش سخنگوی دولت به تشکیل صف هایی برای تامین کالا

*انتقاد سازمان جهانی بهداشت از بی توجهی‌ به هشدارهای کرونایی

*انتخاب نعمتی به عنوان فرد پیشگام در نسل جوان IPC

*قاتل پدر و نامادری بالای چوبه دار

 

......‌یادداشت

*به حق تو والا پیام داری. نه بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال؛ بلکه برای تمام عمر زمین، تو والا پیام داری.

قلبت به اندازه ی آنچه پروردگار خلق کرده بزرگ است.

ابای تو به اندازه ی تمام آزادگان جهان جا دارد که بر ستم تیغ کشیده اند و می کشند.

هیچ اندیشه ی مادی که در مقابل تار و پود معنویت قد راست کرده، یارای منطق و حکمت سراپا نیکوی تو را ندارد و در مقابل حسن خلقت، کمر خم می کند.

خشمت به اندازه ی مهرت و مهرت به اندازه ی خشمت، سرشار است از انسانیت و عطوفت.

آری! جهان برای همیشه مدیون مهربانی توست که مهربانی آموخته ای؛ هم خودت و هم فرزندانت.

پیام تو، بهترین و عالیترین پیام انسان ساز برای همیشه ی زمین است که آدمیان را –حتی برای لحظه ای-، به خود آرد تا از هرچه غیر آدمیست، دور شوند.

تو، برای همیشه ی زمین و برای تمام لحظه های زمان، والا پیامداری، ای محمد.

 

……اخبار ویژه


*افزایش مستمری مددجویان در انتظار تصویب شورای نگهبان است

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی گفت: یارانه مددجویان تحت حمایت کمیته امداد را در حد پوشش یک زندگی و رفع نسبی نیازهای‌ آنها قرار می‌دهیم.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر با اشاره به اولویت‌های مجلس شورای اسلامی در اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: در ارتباط با موضوع حمایت از مددجویان و نیازمندان تحت پوشش، به غیر از مستمری که برای این افراد ۵۰ درصد افزایش یافته، در حال هدف‌دار و معنادار کردن یارانه‌ها هستیم تا بتوانیم یارانه آنان را در حد پوشش یک زندگی و رفع نیازهای‌شان در حد نسبی، قرار دهیم.

وی عنوان کرد: با اصلاحات انجام شده در بودجه، امیدواریم با بودجه سال ۱۴۰۰ فاصله زیاد و عمیق بین دریافتی‌های مددجویان با واقعیاتی که این افراد با آن مواجه هستند را تا حد امکان کم کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این پیشنهادات به تصویب نمایندگان رسیده و در صورت تایید شورای نگهبان، می‌توانیم بر اساس آن برای این گروه‌ها وعده‌ بدهیم.

پژمانفر همچنین در خصوص نیاز مددجویان به مسکن نیز اظهار کرد: تکالیفی در حوزه تامین مسکن برای محرومان وجود دارد که بنیاد مسکن متولی آن است و باید در اختیار محرومان قرار دهد و تسهیلاتی تا سقف ۸۰ میلیون تومان یا گاهی بیشتر در اختیار آنها قرار دهد که بخشی از آن به صورت بلاعوض در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: فاصله تعداد واحدهای مسکونی که باید تهیه شود با تعداد افرادی که در قانون این تکلیف نسبت به آنها ایجاد شده خیلی زیاد است به طور مثال ما در ارتباط با معلولان مکلف هستیم برای خانواده های دارای دو معلول به بالا  تامین مسکن کنیم.

 

 

.......‌اخبار روز

*واکنش سخنگوی دولت به تشکیل صف هایی برای تامین کالا

ربیعی : فشارهایی که روی دولت بود برای از هم پاشاندن دولت بود و صف ها بخشی از نتیجه آن فشارهاست ، اگر ارز 4200 تومانی نبود قیمت ها حتما 4 برابر می شد

*دکتر روحانی در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی:

کشور در سال ۹۹ بخاطر تحریم های سخت و شیوع کرونا در زمینه های مختلف از حمل و نقل تا مبادلات بانکی محروم و محصور بود

امروز خود تحریم کنندگان ایران با اذعان به شکست شان، تنها راه را بازگشت به مسیر پیش از جنگ اقتصادی معرفی می کنند

ملت ایران نه تنها در برابر سختی ها زانو نزد بلکه با مقاومت و تلاش مسیر توسعه کشور را نیز به پیش برد

گرانی برخی کالاها از عوارض تحریم گسترده کشور است

*آزمون وکالت ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ برگزار می‌شود

سخنگوی سازمان سنجش:

آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآمویی وکالت کانون های وکلای دادگستری براساس مصوبه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و دستورالعمل‌های اعلامی وزارت بهداشت آماده برگزاری این آزمون در روز جمعه ۲۲ اسفند ماه برگزار نمی‌شود.

سازمان سنجش آموزش کشور ضمن عذرخواهی از متقاضیان، به اطلاع می‌رساند این آزمون در روز جمعه مورخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

* وزیر صمت: هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی نیست

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی نیست، گفت: عرضه میوه، روغن و کالاهای مصرفی نوروزی از امروز آغاز شد.

* نام‌نویسی داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر

نام‌نویسی داوطلبان عضویت در انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر از روز چهارشنبه ۲۰ اسفند آغاز می‌شود و به مدت هفت روز تا پایان وقت اداری سه شنبه ۲۶ اسفند ادامه می‌یابد.

 

......سلامت و بهداشت

*انتقاد سازمان جهانی بهداشت از بی توجهی‌ به هشدارهای کرونایی: سازمان جهانی بهداشت (WHO) در اولین سالگرد از اعلام همه گیری بیماری کووید-۱۹ از این موضوع شکایت کرد که برخی از کشورها نسبت به هشدارهای فوری این سازمان بی‌تفاوت بودند.

سازمان جهانی بهداشت در تاریخ ۳۰ ژانویه بالاترین سطح هشدار را در مورد شیوع کروناویروس اعلام کرد اما با توصیف همه گیر بودن این بیماری در تاریخ ۱۱ مارس، بسیاری از کشورها اقدامات کنترلی برای مهار بیماری را آغاز کردند.

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفته است که با این حال برخی از کشورها پس از اعلام بالاترین سطح هشدار و هنگامیکه موارد ابتلا به کروناویروس در خارج از مرزهای چین کمتر از ۱۰۰ مورد بود و مورد فوتی گزارش نشده بود خطر شیوع کروناویروس را جدی تلقی نکردند.

وی گفت: یکی از مواردی که ما هنوز باید درک کنیم این است که چرا برخی از کشورها بر اساس این هشدارها عمل کردند در حالیکه برخی دیگر کندتر واکنش نشان دادند. به طور مداوم این هشدار داده می‌شد که جهان فرصت کوتاهی برای آماده سازی و پیشگیری از همه گیری دارد اما در تاریخ ۱۱ مارس و زمانیکه تعداد کشورهای درگیر با کرونا افزایش پیدا کرد عبارت همه گیری به کار گرفته شد.

همچنین مایکل رایان، رئیس بخش فوریت‌های سازمان جهانی بهداشت با اشاره به اینکه چرا برخی کشورها پیش از اعلام قطعی پاندمی شدن بیماری، احتیاط‌های اولیه را آغاز نکردند، گفت: بسیاری از کشورها تصور می کردند که به راحتی از عهده این مشکل برخواهند آمد.

وی افزود: افرادی که در یک دره زندگی می کنند زمان شکستن سد می دانند با چه میزان خطر مواجه هستند و به سرعت اقدامات احتیاطی را در نظر می گیرند در حالیکه افراد ساکن در مناطق مرتفع تا قبل از بالا آمدن آب، احساس اضطرار نمی کنند و اقدامی انجام نمی دهند. بسیاری از مردم و بسیاری از کشورها به هشدارها گوش کردند و اقدامات لازم را در نظر گرفتند.

*افراد خانواده و همکاران بیماران کرونایی تست می‌شوند: معاون بهداشت، وزیر بهداشت گفت: در گام چهارم طرح بسیج ملی شهید سلیمانی، سالمندان و افراد پر خطر ایزوله و قرنطینه می شوند، حداقل ۱۰ نفر از افراد خانواده و همکاران بیماران تست می‌شوند. نظارت بر رعایت پروتکل ها تشدید و مسافرت با هواپیما، قطار و اتوبوس محدود می شود.

به نقل از  ایرنا، علیرضا رئیسی افزود: رمز مدیریت کرونا این است که بیمار را زود پیدا کنیم و برای خدمات سرپایی و بستری به موقع عمل کنیم. بسیار مصمم هستیم به اهداف اختصاصی برنامه برسیم، رهگیری افراد تست مثبت و افراد مرتبط با آنها به میزان ۸۰ درصد در دوهفته اول و تا ۹۰ درصد در دو هفته دوم انجام می شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: دو تا دو هفته برای رهگیری اطرافیان مبتلایان تعیین کردیم تا همه افراد در تماس با افراد مثبت را شناسایی کنیم. باید طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت افراد مرتبط را شناسایی کنیم. اگر بیماری پیدا شد و گفت چهار روز است علامت دارم این نشانه ضعف سیستم ماست. با توجه به سرعت انتقال ویروس جهش یافته این کار خیلی کمک می کند تا بتوانیم اپیدمی را کنترل کنیم

رئیسی ادامه داد: کار منحصر به فرد دیگر این است که همه سالمندان با درجه خطر در کشور مشخص شده اند، سالمندان سالم، سالمندان تنها و سالمندان بیمار به تفکیک آسیب پذیری شناسایی شده اند. پوشش همگانی سالمندان در این برنامه در نظر گرفته شده است. ۳۰ درصد پر خطر گروه اول هستند، جداسازی دو هفته ای مبتلایان و موارد مشکوک هم از دیگر برنامه های مهم است.

وی  گفت: یکی از مشکلات کنترل اپیدمی این است که در ایزوله کردن بیماران هنوز ضعف داریم. البته در برخی استانها تا ۶۰ درصد رسیده اما در این قسمت انتظار داریم که بسیج هم کمک کند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف برای شناسایی افراد پر خطر، قرنطینه معکوس است. گاهی افرادی را شناسایی می کنیم که هنوز به کرونا مبتلا نیستند اما در معرض خطر بالا هستند. این افراد باید ایزوله باشند تا دچار بیماری نشوند.

رئیسی افزود: پروتکل ها باید بالای ۹۰ درصد رعایت شود فقط در این صورت است که در کاهش سرایت موثرخواهند بود.برای اجرای گام دوم طرح شهید سلیمانی استانهای پر خطر که همسایه خوزستان را انتخاب کردیم خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، اصفهان، ایلام، حتی هرمزگان، قزوین، تهران و البرز هم که محل عبور هستند، در این طرح هستند، یکسری استانهای پر رفت و آمد مثل خراسان رضوی، مازندران، گیلان و فارس هم در این مرحله طرح  مورد تاکید هستند و در این استانها برنامه وسیع آموزشی و در مورد افراد پر خطر قرنطینه معکوس اجرا می شود.

رئیسی ادامه داد: نظارتها در اجرای پروتکل های بهداشتی نیز تشدید می شود، حمایت از خانواده مبتلایان نیز باید هدفمند باشد، کمک های حمایتی در این طرح باید مشمول افراد بیمار و پر خطر باشد و گرنه کمک به نیازمندان کار گسترده ای است.آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نیز در این طرح افزایش می یابد.بیماریابی فعال، با افزایش تست، نیز علاوه بر قرنطینه وجداسازی بیماران جزو اصول این برنامه است و از ظرفیت مطب ها و آزمایشگاههای خصوصی هم برای تست گیری استفاده می شود. تست های گسترده هدفمند و هوشمند در این مرحله انجام می شود.

وی افزود: اگر فردی به مراکز منتخب بهداشت مراجعه کند یا به محل نمونه گیری یا بیمارستان مراجعه می کند، از آنها تست پی سی آر گرفته می شود و تست سریع برای مواردی است که در مراجعه به منزل انجام می شود و اگر تست های سریع مشکوک بود باید ظرف ۴۸ ساعت تکرار شود یا افراد به مراکز تست پی سی آر ارجاع شوند.در مناطق قرمز و نارنجی تردد و مسافرت ممنوع است.

وی افزود: پلاک بومی حق خروج از شهرهای قرمز و نارنجی را ندارند ولی چرا هواپیما، قطار، اتوبوس آزاد است و مسافران می توانند از مناطق قرمز هر جا خواستند بروند بنابراین تردد و مسافرت با وسایل هم باید ممنوع شود و اگر سفر ضروری بود حتما باید تست منفی معتبر داشته باشن

.................ورزشی

*انتخاب نعمتی به عنوان فرد پیشگام در نسل جوان IPC

همزمان با روز جهانی زن؛ زهرا نعمتی برنده عنوان فرد پیشگام در نسل جوان IPC اعلام شد

کمیته بین المللی پارالمپیک اسامی منتخبان تقدیر بخش بانوان برای روز جهانی زن در سال ۲۰۲۱ را اعلام کرد.

از ایران نیز زهرا نعمتی، ملی پوش پرافتخار کشورمان و دارنده دو نشان طلای پارالمپیک، در بخش فرد پیشگام در نسل جوان IPC، و دکتر بتول مشرف جوادی نیز در بخش مؤسسین به عنوان نامزد معرفی شدند و در نهایت زهرا نعمتی فرد برگزیده در بخش پیشگام در نسل جوان IPC اعلام شد.

نعمتی برای دریافت این عنوان با ورزشکارانی از کشورهای سنگاپور، مالدیو، کلمبیا و نیز نماینده مهاجران رقابت داشت.

ریتا وندریل، رئیس کمیته ورزش زنان IPC  در این خصوص گفت: این اقدام از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و امسال دومین مرتبه ای است که شاهد افزایش تعداد عناوین منتخبین بودیم.

وی افزود: این معرفی تقدیری است از افرادی که موانع را پشت سر گذاشته اند و فرصت های نوینی را برای ورزشکاران، مربیان و مسئولین در ورزش معلولین ایجاد کرده، در جنبش پارالمپیک الهام بخش بوده و باعث ترویج آرمانهای آن شده اند.

رئیس کمیته ورزش بانوان IPC خاطر نشان کرد: چیزهای زیادی وجود دارد که می بایست ما از این افراد بیاموزیم و هرچه بتوانیم پست های مدیریتی را در بخش بانوان افزایش دهیم شاهد ایجاد تنوع در جنبش پارالمپیک خواهیم بود.

زهرا نعمتی، بانوی پر افتخار تیم ملی پارا تیر اندازی با کمان کشورمان، به مناسبت روز جهانی زن و کسب این جایگاه گفتگویی با وبسایت کمیته پارالمپیک آسیا داشت.

وی که همواره پیشگام، الگو و دارنده چندین عنوان قهرمانی بازی های پارالمپیک است، هرگز خاطرات گذشته و سانحه رانندگی سال ۲۰۰۴ که منجر به قطع نخاع شدن وی را بهمراه داشت را مرور نمی کند. چرا که زندگی جدیدی را آغاز کرده است.

پیش از سانحه ای که برای وی اتفاق افتاد او در رشته تکواندو فعالیت داشت. نعمتی اولین سفیر در بخش اهداف توسعه محور سازمان ملل نیز هست.

حضور وی در بازی های المپیک و پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ سبب شد تا اولین ورزشکار ایرانی، نخستین بانوی آسیایی و همچنین جزء ۱۳ ورزشکاری باشد که در جهان توانسته اند چنین کاری را انجام دهند.

تیر و کمان به من حیات دوباره بخشید

نعمتی گفت: اولین مرتبه ای که با تیروکمان آشنا شدم بسیار برایم جذاب بود. چالش های این رشته ورزشی را دوست دارم؛ چالش هایی که خود در این رشته دارم و همچنین با رقبای خود تجربه می کنم.

نعمتی بیان کرد: ورزش یکی از ابزارهای قوی برای فائق آمدن بر معلولیت است.

وی تلاش می کند تا به سومین مدال طلای پارالمپیک دست یابد و همچنین بتواند سهمیه لازم برای شرکت در بازی های المپیک توکیو را نیز  بدست آورد.

 

.......حوادث

*قاتل پدر و نامادری بالای چوبه دار

مرد جوان که در اقدامی هولناک پدر و نامادری‌اش را مقابل چشم برادرانش به قتل رسانده بود پس از 10 سال در زندان رجایی شهر به دار مجازات آویخته شد. 27 بهمن سال 89، مرد جوانی به اداره پلیس رفت و از قتل خواهر و شوهرخواهرش خبر داد.

 او گفت: پسر 10 ساله خواهرم با من تماس گرفت و گفت برادرناتنی اش، پدر و مادرش را به قتل رسانده است. به دنبال اعلام این تماس، مأموران بلافاصله راهی محل حادثه شدند که خانه‌ای در منطقه بومهن بود.

 در تحقیقات از شاهدان این جنایت که فرزندان مقتولان بودند، مشخص شد مرد جوان هنگام قتل پدر و نامادری اش خودش نیز با شلیک اسلحه از ناحیه پا مجروح شده و برای درمان به بیمارستان رفته است.مأموران بلافاصله راهی بیمارستان شده و پسر جوان را بازداشت کردند.

 او در تحقیقات به بازپرس جنایی گفت: 12 سال قبل مادرم به خاطر بدرفتاری‌های پدرم از او جدا شد. من و خواهرم با مادرم زندگی می‌کردیم اما از پدرم هم بی‌خبر نبودم. پدرم نیز در این مدت ازدواج کرده و صاحب سه پسر شده بود و در روستایی در بومهن زندگی می‌کرد.او ادامه داد: یکسال قبل با دختری ازدواج کردم که این ازدواج با شکست مواجه شد و من مجبور به جدایی و پرداخت مهریه 114 سکه‌ای شدم.

 این ماجرا باعث افسردگی من شد. پدرم گفت برای اینکه حالت خوب شود به خانه من بیا. من به خانه پدرم رفتم و اوایل همه چیز خوب بود، اما پدرم فردی عصبی و تندخو بود و دائم با من و همسر و فرزندانش دعوا می‌کرد و تا حد مرگ آنها را کتک می‌زد.

روز حادثه نیز تفنگ بادی‌ام را برداشتم تا به شکار کبک و خرگوش بروم. وقتی غروب از شکار برگشتم، پدرم را عصبی دیدم. بعد هم او بر سر موضوع بی‌اهمیتی شروع به فحاشی کرد و با داسی که جلوی دستش بود، به طرفم حمله کرد.

 او ادامه داد: من هم تفنگی را که دستم بود، به طرفش نشانه گرفتم. وقتی هم به طرفم حمله کرد، شلیک کردم که ساچمه‌ها به صورتش خورد.نامادری‌ام با دیدن این صحنه، با چوبدستی به طرفم حمله کرد که با قنداق تفنگ ضربه‌ای به سرش کوبیدم اما ناگهان تیری شلیک شد و به پای راستم خورد و مجروح شدم.دیگر کنترل خودم را از دست دادم و نامادری‌ام را به قتل رساندم و در تمام این مدت هم برادران کوچکم شاهد ماجرا بودند. ولی من قاتل نیستم.

اگر قاتل بودم می‌توانستم سه برادرم را که شاهد جنایت بودند به قتل برسانم ولی این کار را نکردم. از آنجایی که نمی‌خواستم اجساد جلوی چشم برادرهایم باشد، آنها را به حیاط خانه بردم و پس از حفر گودالی اجساد را در آنجا آتش زدم. چون زخمی شده بودم فردای آن روز به بیمارستان رفتم که دستگیر شدم. با اعتراف مرد جوان، او در دادگاه به دوبار قصاص محکوم شد.

با گذشت 10 سال از جنایت، برادران متهم از خون پدرشان گذشت کردند اما پسرهای نامادری خواهان قصاص او شده و در نهایت مرد جوان در زندان رجایی شهر به دار مجازات آویخته شد.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *