شناسه خبر: 33195 منتشر شده در مورخ: 1399/12/18 ساعت: 08:34 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 18 اسفند ۱۳۹۹

روزنامه دوشنبه 18 اسفند ۱۳۹۹

عناوین امروز: معابر شهر عصای دست معلولان شوند-اختصاص شش میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالا‌های اساسی در شش ماه نخست سال آینده- چگونه خردسالان را برای رفتن به مطب پزشک آماده کنیم- *برگزاری رکوردگیری دو و میدانی نابینایان- حمید صفت محاکمه شد/ او قصاص می شود؟

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

۲۴ رجب ۱۴۴۱

 ۸ مارس ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۵۵

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

 *معابر شهر عصای دست معلولان شوند

* اختصاص شش میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالا‌های اساسی در شش ماه نخست سال آینده

*چگونه خردسالان را برای رفتن به مطب پزشک آماده کنیم

*برگزاری رکوردگیری دو و میدانی نابینایان

*حمید صفت محاکمه شد/ او قصاص می شود؟

 

.....اخبار ویژه

*معابر شهر عصای دست معلولان شوند

کارگروه شهرسازی و معماری شورایاری منطقه ۷ وبینار استفاده معلولان از فضاهای عمومی شهری را برگزار کرد.

در این وبینار سمیه حاجوی، شهردار  منطقه 7 محمود شورجه دکترای برنامه‌ریزی شهری، دکتر هادی هاشمی رزینی دکترای روان‌شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و دکتر «زهرانژادبهرام» نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای‌شهر حضور داشتند.

تا زمانی که فضاهای عمومی شهری برای کم‌توانان جسمی دسترس‌پذیر نشود، آموزش و اشتغال آنها میسر نیست. شهرداری‌های مناطق مختلف از جمله منطقه ۷ هم برای مناسب‌سازی شهر آستین‌های خود را بالا زده‌اند. امروز در شهرهای بزرگ، مناسب‌سازی معابر و کیفیت دسترسی به اماکن و مراکز مختلف در رفاه و آسایش معلولان ضرورتی مهم است.   «شعاری که امروز در شهرداری باید به آن جامه عمل پوشانده شود، تهران شهری برای همه است. شهری برای همه یعنی همه افراد را در نظر بگیریم.» شهردار منطقه ۷ در وبینار تخصصی استفاده معلولان از فضاهای عمومی شهری با این مطلب ادامه داد: «شاید در گذشته به این موضوع پرداخته نشده بود و ما شهری متأثر از آشفتگی‌های بسیار می‌دیدیم، چه از لحاظ کم‌توانان جسمی و چه از لحاظ کودکان، سالمندان و حتی افرادی که شرایط جسمی بهتری دارند.

هنوز دستگاه‌های خودپردازی در شهر می‌بینیم که در پله‌ها قرار گرفته و دسترسی مناسبی برای کسانی که از شرایط جسمی خوبی برخوردار نیستند، ندارند. این حداقل‌ها در شهر دیده نشده است.» به گفته «سمیه حاجوی»، شورای ‌شهر پنجم در مدیریت جدید شهری تأکید بسیار بر این داشت که در دوره زمانی فعلی، شهر و معابر و خیابان‌ها را به نحوی طراحی کنیم که این مناسب‌سازی برای کم‌توانان جسمی قابل لمس باشد. در واقع قصد داریم رفتار اجتماعی عادلانه‌تری با آنها داشته باشیم. بنابراین طبق برنامه‌ریزی، معابر و ساختمان‌ها وسراهای محله را مهیای حضور همه اقشار به‌خصوص معلولان و خانواده‌های دارای معلول کردیم.»  او ادامه داد: «خیابان‌های هویزه و قدوسی از معابری بودند که در آنها به‌صورت کامل پیاده‌روسازی بتنی انجام شد.

در خیابان قدوسی در ضلع شمالی، نوار بساوایی پلیمری به‌عنوان مسیر ویژه نابینایان نصب شد. کلیه تابلوها و علائم ترافیکی لازم هم برای‌ تردد معلولان جانمایی شده است. در مسیر دوچرخه در خیابان دماوند حدفاصل خیابان سبلان تا میدان امام حسین(ع) هم اتفاق‌های خوبی رقم خورد و نصب علائم ترافیکی و مناسب‌سازی معابر رعایت شد.» طبق گفته‌های شهردار  منطقه 7 ساختمان ناحیه ۱ و ۴ شهرداری هم کاملاً مناسب‌سازی شده است: «بخشی از ساختمان ناحیه ۳ مناسب‌سازی شده و تا پایان سال به اتمام می‌رسد. در ساختمان منطقه هم دسترسی از پارکینگ برای معلولان مهیا نبود که جک معلول و نوار بساوایی هم نصب شد.»

-مناسب‌سازی بوستان‌ها وسراهای محله

شهرداری منطقه ۷ برای مناسب‌سازی‌سراهای محله هم اقدام کرده است: «در سرای محله ارامنه و سرای محله بهار عملیات مناسب‌سازی به‌صورت کامل انجام شده است. پیشرفت فیزیکی صددرصدی در این‌سراها موجب شد تا مناسب‌سازی سرای محله دیگری را هم شروع کنیم. کلیه بوستان‌هایی که با حمایت کمیسیون ماده ۷ شورای ‌شهر توانستیم خریداری کنیم، ۱۸ هزارمترمربع به سرانه فضای سبز منطقه افزوده است. همین موضوع حضور بیشتر مردم در پارک‌ها و فضای سبز را رقم می‌زند.»  به گفته حاجوی، بوستان هورفر با مساحت ۳ هزار مربع کاملاً مناسب‌سازی شده است: «بوستان بخشی‌فر با بازدید میدانی دکتر زهرانژادبهرام، نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای‌شهر و با کمک سازمان نوسازی افتتاح و کامل مناسب‌سازی شد. در بوستان اندیشه چندین گزارش داشتیم که مناسب‌سازی شده ولی فاز به فاز اعلام شده بود و حالا امروز می‌توانیم بگوییم کلیه ورودی‌های بوستان اندیشه البته منهای سرای محله که داخل بوستان اندیشه هست، مناسب‌سازی انجام شده است. سرای محله واقع در بوستان اندیشه را هم تلاش می‌کنیم در اسرع وقت مهیای حضور معلولان کنیم. امیدواریم کلیه معابر منطقه ۷ را بتوانیم مهیای حضور کم‌توانان جسمی کنیم.»

 -انجمن‌های معلولان راه را روشن کردند

نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای‌شهر هم در این وبینار بیان کرد: «آنچه امروز مطرح می‌کنیم حاصل یکسری تجربه‌ها و مطالعات اولیه‌ای است که انجام شده و یقینا اگر مشارکت و حضور کم‌توانان جسمی در انجمن‌ها نبود شاید امروز نمی‌توانستیم کمی سربلند نسبت به مدیریت شهری در حوزه مناسب‌سازی ورود کنیم. انجمن‌های معلولان توانست راه را برای ما با نظارت مداوم روشن کند.» دکتر «زهرانژادبهرام» ادامه داد: «شاید در نوشتار و گفتار این موضوع نیامده باشد که شهرداری تهران کدام راهبرد را انتخاب کرده است. اما از نظر من هر دو راهبرد انتخاب شده است. راهبرد اول شهر دسترس‌پذیر است که به‌عنوان گام نخست اجرایی، مورد توجه قرار دارد و راهبرد دوم، شهر فراگیر به‌عنوان راهبرد اصلی است.

امکان ندارد وارد محدوده‌ای شهری بشوید و دغدغه این را نداشته باشید که پروژه‌ها مناسب‌سازی شده‌اند یا نه. حتی اگر اوایل، مدیران شهری کم توجهی می‌کردند انجمن‌های معلولان و تشکل‌های غیردولتی آنها، به‌صورت مداوم در فضای مجازی مشکلات را مورد اعتراض قرار می‌دادند و می‌گفتند در این مکان به‌عنوان مثال مناسب‌سازی انجام نشده و باید مورد توجه قرار بگیرد.» به گفته نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای‌شهر زمان درازی باید اختصاص داده بشود تا بتوان نواقص این شهر بزرگ را برطرف کرد: «اگر خوش بین باشیم حداقل ۲۰ سالی زمان می‌برد تا بتوان شهر را از هر جهت آماده‌سازی کرد. خوشبختانه شهرداران به این مسئله بسیار حساس شده‌اند و این موضوع، امروز به یک جریان اجتماعی تبدیل شده که مراقبت و مداومت نیاز دارد.»

-شهردار منطقه ۷قصد داریم رفتار اجتماعی عادلانه‌تری داشته باشیم. بنابراین طبق برنامه‌ریزی، معابر و ساختمان‌ها و ‌سراهای محله را مهیای حضور همه اقشار به‌خصوص معلولان و خانواده‌های دارای معلول کردیم

-پای صحبت معلولان

پیرامون این وبینار نظر چند نفر از کم‌توانان جسمی را هم جویا شدیم. «الهام هاشمی» یکی از کم‌توانان ساکن در منطقه ۷ و محله سبلان جنوبی درباره مناسب‌سازی معابر می‌گوید: «مناسب‌سازی برای افراد دارای معلولیت در همه جای دنیا مورد توجه است، اما متأسفانه در کشور ما کمتر به این موضوع مهم پرداخته می‌شود. در همین محله سبلان کوچه‌ها و خیابان‌ها مناسب رفت‌وآمد ما نیست. بارها اتفاق افتاده به دلیل خرابی آسفالت برای‌ تردد دچار مشکل شده‌ام.» «مریم محسنی» کم‌توان دیگری است که از میزان اجاره‌بها گلایه دارد: «موضوع مهمی که با آن مواجهیم این هست که خانه‌ها یا پله دارند یا اگر آسانسور داشته باشند هزینه اجاره‌بهای بیشتری باید بپردازیم.» 

او معتقد است جدا از مسائل مربوط به مناسب‌سازی معابر و نامناسب بودن ساختمان‌ها هنوز در جامعه برای نحوه برخورد با افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان و کم‌بینایان هم فرهنگسازی نشده است.   «مصطفی اسکندرزاده» که کم‌بیناست هم می‌گوید که بی‌توجهی به این قشر باعث انزوای آنها و دوری از جامعه می‌شود: «در کشورهای دیگر روشندلان همچون دیگر اعضای جامعه از حقوق شهروندی یکسانی برخوردارند. فراهم کردن امکانات برای این افراد باعث می‌شود تا راحت‌تر و بهتر زندگی کنند. مناسب‌سازی ساختمان‌های ‌اداره‌ها و مراکز تجاری باید برای کسانی که دچار مشکلات جسمی هستند، در اولویت شهرداری باشد. اما بانک‌ها و مؤسسات و سیستم حمل‌ونقل شرایطی ندارند که برای ما مناسب باشد.»  او ادامه می‌دهد: «ایستگاه‌های مترو هم اغلب آسانسور و رمپ ندارند.

برای وارد شدن به فضای سبز با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم و ورودی‌های بوستان برای حرکت ویلچر و سه‌چرخه مناسب‌سازی نشده است. مکان‌های خدماتی محله مانند بانک‌ها و مرکز پلیس+۱۰ هم اغلب آسانسور ندارند و باید با کمک دیگران به آنجا مراجعه کنیم. حتی رمپ‌های ورودی برخی اماکن نامناسب و ناایمن است و ممکن است ما را دچار سانحه کند.»

*معلولان زیر پوشش صندوق بیمه روستایی قرار می‌گیرند

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت که بر اساس توافق صورت گرفته با صندوق بیمه روستایی و عشایری ، معلولان و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این صندوق قرار می‌گیرند.

حبیب الله مسعودی فرید در نشست شورای هماهنگی دستگاه های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران در ساری افزود : بر اساس این توافق معلولان و زنان سرپرست خانواری که در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و  مناطق روستایی و عشایری سکونت دارند، می توانند از این بیمه برخوردار شوند.

وی توضیح داد : دولت در سال اول اجرای این طرح حق بیمه تمام افراد تحت پوشش را پرداخت می کند و برای سال های بعد ۱۰ درصد از حق بیمه از سوی سازمان بهزیستی و بقیه توسط بیمه شدگان پرداخت خواهد شد.
مسعودی فرید اجرای طرح بیمه معولین و زنان سرپرست خانوار را از برنامه های مهم در راستای توانمند سازی این قشر و به روز رسانی خدمات قابل ارائه به افراد تحت پوشش برشمرد.

به گفته وی این افراد با پرداخت حق بیمه از مزایای دریافت حقوق بازنشستگی بهره مند خواهند شد.
افزایش تقاضا برای فرزندخواندگی 
معاون سازمان بهزیستی همچنین در این نشست از افزایش درخواست فرزندخواندگی در کشور خبر داد و گفت : با تصویب قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست از سوی مجلس شورای اسلامی در سال ۹۲، تقاضا برای فرزندخواندگی از سوی خانواده های ایرانی در داخل و خارج کشور حدود ۳۰ درصد افزایش یافت.
وی افزود : در سال گذشته حدود یک هزار و ۷۰۰ کودک برای فرزندخواندگی پس از طی مراحل قانونی به خانواده ها واگذار شد و هم اکنون نیز حدود ۱۰ هزار کودک یک روزه تا ۱۸ ساله در مراکز شبانه روزی وابسته به این سازمان حضور دارند.
مسعودی فرید گفت : در شرایط فعلی ۷۰ درصد از خانواده های متقاضی فرزندخواندگی به دنبال سرپرستی نوزادان و کودکان زیر پنج سال هستند و درخواست برای کودکان با سنین پایین باعث شد تا تعدادی از آنها در مراکز شبانه روزی بمانند.
به گفته وی ، بر اساس قانون جدید امکان فرزندخواندگی برای کودکان بی سرپرست تا سن ۱۶ سالگی فراهم است و این واگذاری ها در صورت داشتن شرایط قانونی بدون توجه به محل سکونت استانی به متقاضیان داده می شود.

معاون بهزیستی کشور سیاست اصلی سازمان متبوعش را واگذاری کودکان بی سرپرست به متقاضیان فرزندخواندگی و فراهم کردن زندگی آنها در خانواده بیان کرد و اظهار داشت : بهزیستی با هدف فراهم کردن تجربه زندگی خانوادگی مراکز نگهداریش شبانه روزی را افزایش داده است تا امکان زندگی شبه خانواده برای کودکان بی سرپرست و بد سرپرستی فراهم شود که به هر دلیل امکان فرزندخواندگی برای آنها میسر نشده است .

وی افزود : در راستای اجرای این سیاست هم اکنون در هر مرکز نگهداری شبانه روزی به طور میانگین ۱۲ کودک نگهداری می شوند تا بتوانند زندگی شبه خانواده را تجربه کنند.
در این نشست تعدادی از مدیران کل زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عملکرد ۱۱ ماهه دستگاه متبوع خود را ارایه کردند.
اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، بهزیستی، بانک رفاه کارگران، بانک توسعه تعاون، تامین اجتماعی ، مدیریت درمان تامین اجتماعی؛ اداره کل آموزش فنی و حرفه ای ، صندوق کارآفرینی و، صندوق بیمه روستایی و عشایری و صندوق بازنشستگی از دستگاه های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان مازندران محسوب می شوند. هر هر ماه شورای هماهنگی مدیران این دستگاه ها در یکی از واحدهای اداری برای هماهنگی در ارایه وظایف برگزار می شود.

 

....‌‌‌....اخبار روز

* معاون اول رییس جمهور در جلسه تامین کالا‌های اساسی تاکید کرد:

شش میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالا‌های اساسی در شش ماه نخست سال آینده تخصیص یافته است

باید با اولویت و حساسیت، دارو‌های بیماران خاص تهیه شود

تعرفه واردات کالا‌های اساسی افزایشی نداشته است

باید با اطلاع رسانی به جامعه در خصوص میزان ذخایر، تولید و توزیع کالا‌های اساسی و دارو اطمینان بخشی کرد

سازمان حمایت از مصرف کنندگان و سازمان تعزیرات، نظارت‌ها را بر بازار تا ماه مبارک رمضان تشدید کنند

توزیع کالا‌ها در همه استان‌ها و شهرستان‌ها باید با قیمت مصوب انجام شود

واردات کالا‌های اساسی و میوه از مرز‌ها با کمک تعاونی‌های مرزنشین آزاد است/ پاد

* دکتر ربیعی در دیدار با رئیس کمیته امدادامام خمینی(ره)

راهکار مناسب و قطعی فقرزدایی آموزش و توانمندسازی است

علی ربیعی در دیدار با سید مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با تقدیر از فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه توانمندسازی و اشتغال در این نهاد، هفته احسان و نیکوکاری را تبریک گفت.

بدون تردید یکی از مهمترین اقدامات جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته توسعه زیرساخت‌ها در دور افتاده‌ترین روستاها بوده است با این حال چند دهه برنامه‌ریزی تـــــوســـعه‌ مـــــــحور در ایران نتوانسته تاثیر ملموس خود را در زندگی دهک‌های پایین جامعه نشان دهد.

آموزش و توانمندسازی راهکار مناسب و قطعی فقرزدایی است؛ از سال ۹۲  به بعد، با تغییر شکل بنیادی، موضوع کارآفرینی اجتماعی، اشتغال روستایی و اشتغال خرد، کوچک و متوسط مورد توجه قرار گرفت و امروز نظریه های اشتغال خرد به واسطه کارهای مثبتی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر بخش‌های دولت صورت گرفته تحکیم شده است.

امروز برمبنای همین نگاه است که همه دهک های پایین جامعه به صورت رایگان از خدمات بیمه سلامت برخوردار هستند

مقام معظم رهبری نیز بر مساله توانمندسازی و ایجاد اشتغال‌های خرد و متوسط همیشه تاکید داشته اند، یکی از سیاست‌های دولت حرکت به سمت کار در روستا بود و در یک برنامه‌ریزی از سال ۹۵ تا امروز حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در روستاها سرمایه گذاری کردیم و ظرفیت ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم وجود دارد و توانستیم سهم اشتغال روستایی را از ۳ درصد به بالای ۲۶ درصد در اشتغال کل کشور برسانیم./ پاد

*وطن‌پور، مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی COVID-۱۹ شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی دکتر حسین وطن پور را به عنوان «نماینده وزیر و مدیراجرایی پروژه واکسن داخلی COVID-۱۹ » منصوب کرد./ ایسنا

*سعید محمد: بدلیل انتخابات از سمتم استعفا دادم

متن استعفای سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا به سرلشکر سلامی:

از آنجا که احتمال دارد به دلیل حضور اینجانب در فضای انتخاباتی شائبه‌هایی متوجه نهاد مقدس سپاه شود در راستای صیانت از سپاه و قرارگاه انقلابی- جهادی خاتم‌الانبیاء، از سمت خود استعفاء می‌دهم/ ایسنا

 

.....‌آموزش

*چگونه خردسالان را برای رفتن به مطب پزشک آماده کنیم. اگر شما هم از گروه والدینی هستید که برای بردن خردسالتان به مطب پزشک، دندان پزشک یا حتی گرفتن خون خاطرات پرتنش و درد آوری دارید شاید بهتر باشد این فرآیند را با هم مرور کنیم.

اگر هم از گروه والدینی هستید که نوزاد دارید و هنوز سن کودکتان به خردسالی و این تنش ها نرسیده باز هم این نکات را در حوزه تربیتی نشانه گذاری کنید.

قبل از هر چیز به سراغ خودتان به عنوان والد بروید و ببینید با شنیدن نام دکتر و رفتن به مطب چه حسی دارید؟ اگر نوعی هراس در خود می شناسید بسیار مراقب باشید که این فوبیا را کنترل کرده به فرزند خود منتقل نکنید. پس گام به گام پیش می رویم.

یک. هرگز نام «دکتر» را به عنوان یک «دیگری» ناظر، خشک و عبوس، کنترلگر  در کنار مفهوم «درد» طرح نکنید. درد به خودی خود پر از رنج است و اسامی که در کنار این مفهوم ضمیمه ذهنی می شوند هم همان بار را خواهند داشت. پس از نوزادی با خواندن اشعاری که در آنها «دکتر» یک دوست و همراه خانوادگی است و دلتنگ دیدارش می شویم و کتابهایی که در آنها شخصیت دکتر بسیار مهربان، همراه و دوست داشتنی ترسیم می شود تلاش کنید یک مفهوم مقتدر اما دوست داشتنی را درونی کنید.

دو. وقتی کودک کمی بزرگتر شد با تهیه اسباب بازی هایی نظیر «دکتر کوچولو» بارها و بارها مناسک مراجعه به پزشک را به سان یک مانور با کودک تمرین کنید. نقشهای پزشک و بیمار را مدام عوض و موقعیت های مختلف را ترسیم کنید و رفتار نادرست را اصلاح کنید.

سه. هرگز قبل از ورود به مطب کودک را از اینکه «درد» ندارد مطمئن نکنید. چنین هشدارهایی هیچ کمک ذهنی برای درک موقعیت بعدی نمی کند فقط آستانه تحمل کودک را می شکند. یادمان باشد تجربه حضور کودک در مطب و آزمایشگاه بسیار کم است و هشدارهای ما می توانند ویرانگر شوند.

چهار. وقتی وارد اتاق معاینه شدید طوری رفتار کنید که گویی دکتر دوست صمیمی شماست و کاملا به او اطمینان دارید. به جای کودک سخنی نگویید. میان حرف و پرسش های دکتر نپرید فقط صبورانه ناظر باشید و لبخند را فراموش نکنید. قربان صدقه های شما، وعده ها و هشدارهای شما هیچ کمکی به ایجاد رابطه بهتر بین فرزند بیمار و دکترش نخواهد کرد فرصت بدهید تا خودشان مسیر ارتباطی را بسازند.

پنج.  به هیچ وجه در مقابل پزشک،کودکتان را بابت عدم همکاری تحقیر و تهدید نکنید. «اگر دهنت را باز نکنی باید همین جا بمونی نمی بریمت خونه... اگر نگذاری خون بگیرند همینجا می گذاریم و میرویم... »

شش. هرگز برای کنترل کودک در خانه او را به دکتر و آمپول حواله ندهید.

هفت: به کودک هر بار که برای رفتن به مطب و آزمایشگاه بی قراری می کند وعده جایزه بزرگ از سمت خودتان یا پزشک ندهید. همانگونه که شرطی سازی در سایر وجوه تربیتی اشتباه است برای کنترل بیقراری کودک هم او را با پاداش دادن شرطی نکنید. اگر پزشک تشخیص داد برای صبوری کودک به او جایزه کوچکی مثل استیکر بدهد مداخله نکنیدو اجازه بدهید پزشک با شیوه و تشخیص خود ادامه دهد.

هشت. تاب آوری و تحمل کودک خود را در تمام حوزه ها توسعه دهید تا حین بیماری و تحمل درد و پروسه درمان هم رفتارهای ملایم تری داشته باشد. درد، ناامنی و پریشانی کودک را به رسمیت بشناسید اما با قربان صدقه های جانسوز مانند «مادر بمیره که تب داری، الهی من بمیرم دندان دردت را نبینم و...» تحمل وضعیت را برایش پیچیده تر نکنید.

نه. انتخاب پزشک صبور، امن، ملایم و توانمند در ارتباط گیری با کودکان بسیار مهم است لزوما سراغ پزشکانی که شهرت و ویترین دارند نروید شلوغی زیاد مطب با عدم صبوری آنها رابطه مستقیم دارد.

ده. خودکنترلی والدین در مواجهه با موقعیت های دردناک کودکانشان مهمترین اهرم مدیریت این وضعیت است اگر از دیدن خون، استفراغ کودک و درد کشیدن او بی تاب شده رفتارهای هیجانی شدید دارید از کودک فاصله موثر بگیرید از پدر/مادر یا مادربزرگ و بستگان خیلی نزدیک هم کمک بگیرید تا بتوانید بر شرایط مسلط شوید.

 

.....ورزشی

*برگزاری رکوردگیری دو و میدانی نابینایان

مسابقات رکوردگیری دو و میدانی بزرگسالان نابینا و کم بینا پنجشنبه 21 اسفند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب تهران برگزار خواهد شد.

این رکوردگیری، مطابق با آخرین مقررات بین‌المللی IPC و تنها در ماده‌های رقابتی اعلام شده بر اساس مواد مدالی توکیو برگزار می‌شود. هر ورزشکار می‌تواند تنها در یک ماده شرکت کند

ملاک کسب ورودی محاسبه بهترین رکورد نفر سوم مسابقات سال‌های 2018 تا 2020 و مسابقات بین‌المللی فزاع امارات 2021 است و کسب ورودی به منزله اعزام قطعی به پارالمپیک توکیو نیست.

بر همین اساس، سامان پاکباز در پرتاب وزنه در کلاس ب2، علی پیروج در کلاس ب3 و در پرتاب نیزه، وحید علی نجیمی در کلاس ب3 و در ماده 100 متر و 400 متر، مهدی مرادی در کلاس ب3 و در ماده پرش طول، امید ظریف در کلاس ب3 و در ماده 400 متر، نور محمد آرخی در کلاس ب3 و در ماده پرتاب وزنه، امیر خسروانی در کلاس ب2 و در مواد پرش طول و 100 متر، آرش خسروی در کلاس ب1 و در ماده 100 متر، بهزاد عزیزی در کلاس ب3 و در ماده پرتاب نیزه، علی الهی در کلاس ب2 و در ماده 5000 متر و هاجر صفرزاده در کلاس ب2 و در ماده 400 متر در کلاسبندی پنجشنبه 21 اسفند حضور خواهند داشت.

* بچه غول در راه شکست غول‌ها؛

ارلینگ هالند، ستاره دورتموند در دیدار این تیم برابر بایرن مونیخ، به صدمین گل دوران حرفه ای فوتبال خود رسید. دستاوردی شگفت انگیز که در 20 سالگی و در صد و چهل و ششمین بازی نصیب ستاره جوان نروژی شد.

هالند از زمان پیوستن به دورتموند در 46 بازی برای این تیم 45 گل به ثمر رسانده است؛ آماری شگفت انگیز! او در سالزبورگ نیز توانسته بود در 27 بازی 29 بار گلزنی کند. پیش از آن و در زمان بازی برای تیم مولده نروژ، هالند در 50 بازی 20 گل برای این تیم به ثمر رساند. به این تعداد 6 گل در هفت بازی ملی را نیز اضافه کنید.

صد گل در 146 بازی حاصل کار ارلینگ هالند 20 ساله بوده است، اما در مقایسه با دیگر فوق ستاره های جهان فوتبال او کجا قرار می گیرد؟

هالند با این آمار توانسته ستاره هم نسلش، کیلیان امباپه، را شکست دهد. امباپه در 180 بازی توانست به رکورد صد گل برسد. مسی 54 مسابقه بیشتر از هالند طول کشید تا بتواند به صدمین گل خود برسد. زلاتان ابراهیموویچ نیز برای زدن صدمین گل به 99 بازی بیشتر از هالند نیاز داشت.

اما کریستیانو رونالدو به جز چند بازی معدود در اسپورتینگ، زندگی کریستیانو رونالدو به عنوان یک وینگر در منچستریونایتد آغاز شد. شاید به همین دلیل باشد که برای CR7 301 بازی طول کشید تا به صدمین گل خود برسد.

درست است که بسیاری ممکن است فریاد بزنند که "بگذار پانزده سال دیگر آنها را مقایسه کنیم" اما تا آن زمان می شود دستاوردهای هالند را روز به روز مقایسه کرد و هر بار بیش از پیش شگفتزده شد.

 

........حوادث

*حمید صفت محاکمه شد/ او قصاص می شود؟

خواننده رپ به اتهام قتل پدر خوانده‌اش در دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شد.اما ادامه جلسه به خاطر طولانی شدن قرائت کیفرخواست به روز دوشنبه موکول شد.

رسیدگی به این پرونده از بیست و چهارم مرداد ماه سال 96 و به‌ دنبال درگیری حمید صفت،رپر ایرانی با ناپدری‌اش آغاز شد. مرد 66 ساله به نام هوشنگ که به بیمارستان منتقل شده بود سه روز بعد تسلیم مرگ شد و رپر ایرانی بازداشت شد.

وی در تشریح جزییات درگیری گفت: آن روز با ناپدری ام درگیر شدم و یک گلدان برداشتم و به دیوار کوبیدم تا او را بترسانم. بعد به سمتش رفتم و ضربه‌ای به‌صورتش زدم .همان موقع همسایه‌ها با شنیدن صدای دعوا مقابل خانه مان آمدند و دعوا تمام شد. من همراه مادرم خانه را ترک کردیم و یک ساعت بعد وقتی به خانه برگشتیم با ناپدری ام روبه رو شدیم که بیهوش بود. ما او را به بیمارستان رساندیم اما او جان سپرد.

کارشناسان پزشکی قانونی در تحقیقات اولیه علت مرگ را خونریزی و آسیب مغزی بر اثر اصابت جسم سخت به سرش اعلام کردند.

اما رپر معروف منکر قتل عمدی شد و گفت: من ضربه ای به سر هوشنگ نزدم و اصلاً قصد کشتن او را نداشتم. فقط می‌خواستم او را بترسانم که مادرم را مورد ضرب‌وشتم قرار ندهد. احتمال می‌دهم سر هوشنگ حین کشمکش با من به دیوار یا کمد کنار مبل برخورد کرده باشد، چون هوشنگ تقلا می‌کرد که مادرم را کنار بزند و با من درگیر شود.

حمید صفت پدرخوانده اش را به قتل رساند

کشمکش در نظریه کارشناسان پزشکی قانونی درباره قتل حمیدصفت

با اعتراض اولیای دم و متهم به نظریه پزشکی قانونی پرونده چندین بار به کمیسیون‌ پزشکی قانونی فرستاده شد. وقتی کارشناسان اعلام کردند اقدام حمیدصفت درصدی از علت مرگ ناپدری اش است و عامل اصلی مرگ نبوده وی با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

با اعتراض اولیای دم به آزادی وی این بار پرونده به کمیسیون ۱۱ نفره  پزشکی قانونی  فرستاده شد و برای برطرف‌ شدن ابهامات، بازپرس رسیدگی کننده به پرونده در دادسرای جنایی تهران ،دستور تشکیل هیأت ۱۱ نفر متخصصان پزشکی قانونی را صادر کرد.

هیأت 11نفره پزشکی در دادسرای جنایی تهران حاضر شدند و در جلسه تحقیق از حمید صفت دفاعیات وی را شنیدند.

با تکمیل تحقیقات، با توجه به نظریه کمیسیون پزشکی و طبق ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی مبنی بر اینکه اگر کسی آگاهی داشته باشد که فرد بیمار است، با او درگیر شود، گرچه عمل نوعاً کشنده نباشد، او مرتکب قتل عمد شده است، کیفرخواست رپر معروف به اتهام قتل عمد صادر شد.

به این ترتیب رحمیدصفت روانه زندان شد و در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد.

در جلسه دادگاه حمید صفت چه گذشت؟

در جلسه دادگاه که بدون حضور رئیس دادگاه و با حضور دو قاضی مستشار محمد جواد حسینی زاده و حسن ابراهیمی برگزار شد ،اختیاری ،نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرداخت که از ساعت 9:50 تا 12:30 طول کشید.

وی در ابتدا به تشریح پرونده شخصیتی متهم پرداخت و گفت: حمیدرضا امیر صفت معروف به حمید صفت که با قرار وثیقه آزاد است ۲۷ سال دارد و دارای یک خواهر و دو برادر است که رابطه خوبی با آنها دارد .

وی سپس به تشریح اختلاف میان حمید صفت و ناپدری اش پرداخت و گفت :مادر حمید به نام مهناز از مدت‌ها قبل با همسرش اختلاف داشته .متهم می گوید هوشنگ بارها مادرش را کتک زده و به همین خاطر مهناز قصد جدایی از وی را داشته است. آن روز برادر حمید که مقیم آمریکاست با او تماس گرفته و گفته مادرش ناراحت بوده و از شوهرش گلایه کرده است .برادر حمید از او خواسته تا با مادرش صحبت کند .متهم می گوید شب قبل مادرم از کشور آلمان میهمان داشت و از من ماشین خواسته بود تا میهمانها را به فرودگاه برساند. اما من آن شب ماشینی در اختیار نداشتم.

به همین خاطر ظهر روز بعد به خانه مادرم رفتم تا لباس هایم بردارم .اما متوجه شدم شب قبل هوشنگ با مادرم درگیر شده و مادرم را مقابل چشمان میهمانان کتک زده است .من از شنیدن این ماجرا عصبانی شدم و با هوشنگ درگیری لفظی پیدا کردم .

نماینده دادستان ادامه داد :متهم می گوید دعوا میان من و هوشنگ بالا گرفت .او می‌خواست به آشپزخانه برود و  چاقو بردارد که دستش را گرفتم .من برای ترساندن او گلدانی را شکستم و ما با هم درگیر شدیم . من با دست به سرش ضربه زدم اما شی در دست نداشتم که به سر او ضربه وارد کند.

نماینده دادستان در ادامه به نوع دو نکته اساسی اشاره کرد و گفت :در کمیسیون های ۹ و ۱۱ نفره پزشکی قانونی که متهم به نظر کارشناسان اعتراض داشته موضوع غیر قانونی وجود دارد. در آن کمیسیون ها متهم دو پزشک را با خود به کمیسیون آورده و برای اظهارنظر معرفی کرده بود .این در حالی است که هیئت پزشکی قانونی باید پزشکان معتمد خود را در کمیسیون حاضر کند و آنجا محیطی برای اظهار نظر پزشکان غریبه وجود ندارد. متهم سعی داشته اظهار نظر کمیسیون پزشکی قانونی را به سمت غیرقانونی بردن پیش ببرد .

اختیاری گفت: دومین نکته این است که حمید صفت مدعی است هنگامی که هوشنگ را به بیمارستان رساندیم در بیمارستان سه قرص به او خورانده شد که قرص ها در مرگ او موثر بوده‌اند.او می گوید گر این سه قرص همزمان به یک فرد خورانده شود موجب مرگ او می شود.اما در تحقیقات روشن شد این موضوع صحت ندارد .ما متوجه شدیم در بیمارستان تنها دو قرص مورد تایید به هوشنگ خورانده شده است. اما حمید همچنان تاکید دارد خورانده شدن قرص ها در مرگ هوشنگ موثر بوده است.

نماینده دادستان سپس به درخواست اولیای‌دم اشاره کرد و گفت: هوشنگ پیشتر سه همسر داشته است که دو نفر از آنها مقیم خارج از کشور بوده اند و هوشنگ درخواست طلاق دو همسر قبلی اش را مطرح کرده و آنها را طلاق داده بود.دو همسر قبلی به خواست هوشنگ آشنایی آنها را طلاق داده است است حمید مدعی است قربانی بدخلق بوده و بارها مادرش را کتک زده است اما بررسی‌ها نشان می دهد قربانی با دو همسر سابقش رابطه خوبی داشته و حتی برای یکی از آنها که در آلمان ساکن است قبری در ایران خریدهو این موضوع نشان دهنده رابطه خوب میان آنهاست.

اختیاری در پایان گفت: قربانی دو پسر و یک دختر دارد که همگی مقیم خارج هستند و همه درخواست قصاص را مطرح کرده‌اند. یکی از فرزندان مقتول به نام سهیل مدعی است مادر مهناز در تلاش بوده تا وصیتنامه هوشنگ را جلب کند و به نظر می‌رسد اختلاف بین مقتول و همسرش اختلاف مادی بر سر ساخت و ساز یک ملک بوده، چرا که هوشنگ، مهناز و یکی از دوستانش بر سر ملکی با هم شریک بوده اند. اکنون با توجه به درخواست اولیای دم و وصی آنها برای حمید درخواست قصاص دارم.

با پایان قرائت کیفرخواست، ادامه جلسه به روز دوشنبه موکول شد و عزیزمحمدی و قزلباش که وکلای متهم بودند و به خاطر طولانی شدن قرائت کیفرخواست به این موضوع اعتراض داشتند، به سرعت جلسه دادگاه را ترک کردند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *