شناسه خبر: 33179 منتشر شده در مورخ: 1399/12/16 ساعت: 09:19 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 16 اسفند ۱۳۹۹

روزنامه شنبه 16 اسفند ۱۳۹۹

عناوین امروز: اتفاقات اخیر مجتمع رودکی و حواشی پیرامون آن- آموزش و پرورش استثنایی نیازمند جذب ۱۲ هزار نیرو در کشور است- رونمایی از فیلم آموزشی تربیت لامسه در سازمان آموزش و پرورش استثنایی- برش الگوی پیراهن ساده- مایعات را به کمک موبایل ایمن به مقصد برسانیم- جدول کلاسیک.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

۲۲ رجب ۱۴۴۱

 ۶ مارس ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۵۳

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*اتفاقات اخیر مجتمع رودکی و حواشی پیرامون آن

*آموزش و پرورش استثنایی نیازمند جذب ۱۲ هزار نیرو در کشور است

*رونمایی از فیلم آموزشی تربیت لامسه در سازمان آموزش و پرورش استثنایی

*برش الگوی پیراهن ساده

*مایعات را به کمک موبایل ایمن به مقصد برسانیم

*جدول کلاسیک

 

..سخن هفته

*اتفاقات اخیر مجتمع رودکی و حواشی پیرامون آن

صحبت این هفته سخن هفته را اختصاص می دهم به مرکز فرهنگی رودکی که در هفته های اخیر در واقع نقطه پر التهاب فکری جامعه نابینایان و کم بینایان کشور بود. همانطور که بسیاری از شما آگاهید پس از نشیب و فرازهای بسیار بالاخره کتابخانه ملی و سازمان اسناد کشور از انتقال منابع مرکز فرهنگی رودکی و ارائه خدمات توزیع کتاب انصراف داد به علت اعتراضاتی که در این هفته ها وجود داشت و در واقع مسئله دخالت کتابخانه ملی در این بحث منتفی شد. صرف نظر از جنبه های مثبت، منفی و بحث های کارشناسی در مورد شیوه ورود کتابخانه ملی آنچه که الان پیش روی جامعه نابینایان است این است که مرکز فرهنگی رودکی تازه به نقطه صفر خودش برگشته است یعنی تازه برگشتیم به مرحله قبل از 23 مهر و ورود کتابخانه ملی و وضعیت اسف باری که مرکز فرهنگی رودکی دارد.

کاهش شدید خدمات، بلاتکلیفی، فرسودگی تجهیزات و ساختمان های این مرکز. در نتیجه علی رغم خوشحالی هایی که بعضاً در مورد انصراف کتابخانه ملی دیده می شود این بحث را ما نمی توانیم به خودی خود یک دستاورد برای جامعه نابینایان بدانیم چون صرف نظر از نگرانی ها در مورد کیفیت خدمات توسط کتابخانه ملی و سرنوشت منابع و خود مرکز رودکی الان ما برگشتیم به این نقطه که همچنان وضعیت رودکی را در نقطه ای تحویل می گیریم که پس از خروج ریحانه از مدیریت مرکز بوده است و در نتیجه دقیقاً الان شرایط  به آن نقطه ای رسیده است که مرکز رودکی باید تعیین تکلیف شود و به همین دلیل پیشنهادی را به ریاست سازمان بهزیستی ارائه دادیم درباره تشکیل یک کارگروه کارشناسی جهت بررسی راهکارهای تعیین تکلیف مرکز رودکی و همین طور تعیین تکلیف در واقع سیاست گذاری  تولید منابع اطلاعاتی نه فقط در رودکی بلکه با سیاست جدیدی که سازمان داشته است راه اندازی پنج مرکز دیگر تولید منابع بحثی که  الان وجود دارد این است که این مراکز هم باید سیاست گذاری شوند و در واقع این کارگروه کارشناسی باید جدا از تعیین تکلیف مرکز رودکی شیوه اداره اش، دولتی بودن نبودن، چگونگی ارائه خدمات و ادامه کار باید به تعیین تکلیف چگونگی کار پنج مرکز جدید، تقسیم کار این مراکز و اینکه این مراکز تحت کدام نهاد واحدی اداره خواهند شد بپردازد و اینجاست که جامعه نابینایان باید ظرفیت خودشان را نشان دهند و نشان دهد که ما فقط از وجه منفی و نفی اقدامات وارد عمل نمی شویم بلکه در وجه مثبت قضیه، ارائه راهکار و گره گشایی نیز این جامعه ظرفیت دارد و فقط در وجوه منفی بسیج نمی شود.

به هر حال این کارگروه کارشناسی را به زودی به کمک سازمان بهزیستی تشکیل خواهیم داد هم با حضور کارشناسان سازمان هم با حضور کارشناسان غیر دولتی و علاقه مند به سرنوشت مرکز رودکی و کلاً تعیین تکلیف تولید منابع اطلاعاتی در جامعه نابینایان و کم بینایان کشور. به امید اینکه این کارگروه کارشناسی به زودی تشکیل شود و بتواند به این مناقشات خاتمه دهد و بتواند پاسخ درخوری به دغدغه های جامعه نابینایان  و کم بینایان دهد البته با همکاری سازمان بهزیستی امیدوارم که در سال 1400 شاهد در واقع یک گشایش و یک ارتقایی در سطح تولید منابع اطلاعاتی گویا، بریل و الکترونیکی برای جامعه نابینایان باشیم و همین طور یک چشم انداز روشن و قابل اعتماد در این امر.

 

..............اخبار ویژه

*آموزش و پرورش استثنایی نیازمند جذب ۱۲ هزار نیرو در کشور است

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه این سازمان نیازمند جذب ۱۲ هزار نیرو است، گفت: مصوب شده است سالانه ۱۰‌ درصد از نیروهای استخدامی آموزش و پرورش به این حوزه اختصاص یابد.

سیدجواد حسینی در جلسه مدیران مدارس استثنایی استان اردبیل با اشاره به کمبود فضای آموزشی در این حوزه بیان کرد: آموزش و پرورش استثنایی در کشور به ۲۱۰ مدرسه نیازمند است.

وی اضافه  کرد: لایحه‌ای در خصوص استثنا شدن آموزش و پرورش استثنایی از قانون جامع خدمات کشوری تنظیم شده که در هفته آینده در کمیسیون اجتماعی دولت بررسی خواهد شد.

او در ادامه به مهارت‌افزایی دانش‌آموزان استثنایی و اتصال آن‌ها به بازار کار اشاره کرد و گفت: رشته‌های جدید برای تدریس در مدارس متوسطه حرفه‌ای پیشنهاد داده شده است.

 حسینی با یادآوری ۴۰ چرخش تحول آفرین در حوزه استثنایی گفت: از سال آینده در طرح سنجش سلامت نوآموزان تست‌ها و تسترهای نشانگان مشکلات یادگیری گنجانده خواهد شد تا مشکلات پنهان در بین دانش‌آموزان شناسایی شود.

وی با بیان اینکه باید از مرکز محوری به سمت مدرسه و خانواده محوری حرکت کنیم، افزود: دانش‌آموزانی که دارای مشکلات یادگیری هستند تنها نباید در مراکز پذیرش شوند بلکه با آموزشی معلمان مرجع در مدارس و خانواده‌ها می‌توانیم از بروز مشکلات جلوگیری کنیم.

به گفته وی، در کنار پرداختن به مشکلات ویژه یادگیری باید به مشکلات ویژه یاددهی هم توجه شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه استان اردبیل به هشت مدرسه استثنایی جدید نیاز دارد، از افتتاح ۲ سالن ورزشی اختصاصی و درون مدرسه‌ای در این استان در آینده نزدیک خبر داد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان نیز در این جلسه از طرح پژوهشی استان مبتنی بر تحلیل محتوا دانش‌آموزان دیرآموز و مداخله به هنگام خبر داد و گفت: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این طرح به اتمام برسد و راهگشای بسیاری از مشکلات باشد.

محمد شفایی همچنین توسعه مشارکت‌های حوزه استثنایی استان را با معلمان، اولیا، دانش‌آموزان و سایر نهادهای ذیربط خوب ارزیابی کرد و از اجتماعی شدن سازمان آموزش و پرورش استثنایی به عنوان یکی از دغدغه‌های این حوزه نام برد.

 

......گزارش ویژه

*رونمایی از فیلم آموزشی تربیت لامسه در سازمان آموزش و پرورش استثنایی

در راستای یکسان سازی شیوه های آموزشی در پیش دبستانی برای کودکان نابینا، سازمان آموزش و پرورش استثنایی از فیلم آموزشی چگونگی تربیت حس لامسه برای شروع بریل آموزی رونمایی کرد. دکتر مجید هداوند معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی این سازمان در این باره می گوید: امسال یکی از برنامه های معاونت برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی بحث یکسان سازی برنامه ها و روشهای آموزشی در دوره پیش از دبستان بود که در این راستا یک فیلم مستند آموزش مقدماتی خط بریل را در 37 بخش تهیه کردیم تا با معرفی روشها و ابزارهای آموزشی مناسب، چگونگی تربیت و تقویت حواس به ویژه حس لامسه و مقدمات خط بریل را به مخاطبان خودمان یعنی معلمان، دانشجویان  در دانشگاه فرهنگیان و سایر نهادهای مرتبط ارائه کنیم.

فرایند اجرایی این کار شامل برپایی جلسات و نشستهای تخصصی با متخصصان و کارشناسان حوزه آموزش دانش آموزان با آسیب بینایی در دوره پیش دبستانی و تهیه و تدوین فیلمنامه و ساختار علمی فیلم بود . فیلمبرداری آیتمهای آموزشی تربیت و تقویت حواست با تاکید بر حس لامسه در مدت چهل روز کاری انجام شد که روزانه به طور متوسط ده ساعت طول کشید و کار فیلمبرداری در نزدیک به چهارصد ساعت انجام شد. 17 نفر از عوامل کارشناسی و اجرایی در طول مدت زمان   فیلمبرداری روی صحنه بودند و کار را پیگیری می کردند. در این مدت کار تهیه و تدوین 37 آیتم آموزشی که هر آیتم به طور متوسط 3 تا 12 دقیقه بود، شناسایی و انتخاب دو گوینده از بین 18 نفر داوطلب با آسیب بینایی و بینا، انتخاب نوآموزانی که باید در صحنه حضور داشته باشند در دو گروه کم بینا و نابینا و با توجه به هر دو جنس دختر و پسر.

انتخاب مجری یا همان مربی کلاس که از بین 8 نفر از همکاران و معلمان شهر تهران و شهرستانهای استان تهران انجام شد، تدوین سناریو علمی و بررسی و انتخاب موقعیت فیلمبرداری در مجتمع نابینایان نرجس و تهیه و ساخت تجهیزات و وسایل آموزشی و کمک آموزشی فرایندی بود که انجام شد. فعالیتهای ارائه شده در این مجموعه آموزشی   مبتنی بر پرورش و تقویت مهارتهای شنیداری، مهارتهای کلامی و تربیت و تقویت حس لامسه و  دست ورزی و .. بود. سایر گروههای آموزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه اعم از چند معلولیتی، اوتیسم و کم توان هم تا حد زیادی می توانند از این فیلم آموزشی بهره مند شوند. ما در نظر داریم این محتوا را به صورت بسته های آموزشی در اختیار مدارس، دانشگاهها و سایر نهادهای مرتبط قرار دهیم، در سامانه شاد بارگذاری کنیم، روی پرتال سازمان و اپلیکیشن جامع بخش نابینایان قرار دهیم تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.

در برسیهای انجام شده توسط  همکاران ما، تاکنون به مورد مشابهی از این کار در سطح خاورمیانه بر نخورده ایم. در ایران هم این نمونه با این طبقه بندی و سطح تخصصی نداشته ایم و برای اولین بار است که معاونت برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان توانسته با کمک دوستانی که در این حوزه فعالیت داشته اند این کار را به سرانجام برساند.

 

.....خانه داری به سبک نابینایی

*خیاطی: برش الگوی پیراهن ساده: در ادامه مباحث آموزش خیاطی به برش الگوهای تهیه شده برای یک پیراهن  ساده می پردازیم. این پیراهن جلو باز است و دو سانت کاغذ برش به خط وسط الگوی بالاتنه جلو برای جای دکمه اضافه شده است برای برش به دو متر و نیم پارچه با عرض 90 سانتیمتر یا یک و نیم متر با عرض 150 سانتیمتر نیاز داریم.

برای پیراهن  کودک بسته به قد پیراهن پارچه تهیه کنید. خط وسط بالاتنه جلو باید در راستای ترکی پارچه و روی دو لای باز گذاشته شود برای این منظور دو طرف ترکی پارچه را روی هم قرار داده و پارچه را تا می زنیم و الگو را با چهار سانتیمتر فاصله از لبه ترکی و به موازات آن قرار می دهیم به صورتیکه در بالای الگو حدود یک و نیم سانت جا برای جای دوخت باقی بماند سپس الگو را با سوزن ته گرد فیکس کرده و دور آن را برش می زنیم در پایین پیراهن جای دوخت را کمی بیشتر یعنی حدود دو سانتیمتر قرار دهید.

الگوی پشت نیز در سمت دیگر پارچه تا شده که دو لای بسته است به صورتی قرار می گیرد که خط وسط الگوی پشت روی تای بسته پارچه قرار گیرد در این حالت الگو را فیکس و دور آن را برش می زنیم قبل از برش الگوی آستین توجه داشته باشید که دو برابر حلقه آستین که با متر اندازه گرفته می شود نباید از اندازه دور حلقه آستین جلو و پشت کمتر باشد و در صورتی که برای آستین به چین نیاز باشد باید کمی به وسط الگو اضافه شود. اگر حلقه الگوی جلو و پشت بزرگتر بود باید در الگوهای بالاتنه دو سانتیمتر از روی خط سینه بالا آمده و حلقه جدید را رسم کنیم. خط وسط الگوی آستین را باید روی تای بسته پارچه قرار داده و فیکس کنیم و سپس برش را انجام دهیم.برای برش آستین می توان پارچه را طوری تا زد که خط وسط روی چهار تای بسته قرار گیرد تا دو آستین با هم بریده شود.

برای برش الگوی یقه هم باید سمت چپ الگو یعنی وسط یقه به مانند آستین روی چهار تای بسته پارچه قرار گیرد تا دو یقه کامل بریده شود برای لایی یقه هم الگو را روی دو تای بسته لایی چسب قرار داده و یک یقه کامل هم برش می زنیم در لایی چسب به جای دوخت نیاز نداریم. لایی چسب برای شکل دادن به یقه استفاده می شود. اگر برای پیراهن به مچ هم نیاز داشتیم الگوی مچ را به شکلی که خط پایین مچ روی تای بسته پارچه بیفتد برش زده و کنار می گذاریم در جلسه های بعدی کار دوخت این پیراهن را شروع می کنیم. 

 

......فناوریهای امیدبخش

*مایعات را به کمک موبایل ایمن به مقصد برسانیم

تا به حال اپلیکیشن‌های زیادی با هدف تسهیل جنبه‌های گوناگون زندگی افراد دارای معلولیت طراحی و عرضه شده است؛ اپلیکیشن‌هایی که با تکامل یافتن امکانات گوشی‌های موبایل، هر روز شاهد اضافه شدن انواع و اقسام قابلیت‌ها به آنها هستیم. وجود امکاناتی نظیر موقعیت‌یاب، قطب‌نما و حس‌گر مجاورت به طراحان اپلیکیشن‌ها اجازه داده اشکال گوناگونی از تسهیل‌گر‌ها را برای افراد دارای معلولیت طراحی کنند. تسهیل‌گریِ مبایل در زندگی معلولین و به طور خاص افراد آسیب دیده بینایی فقط در محدوده نرم‌افزار‌های ویژه خلاصه نمی‌شود و گاهی اوقات با کمی چاشنی خلاقیت می‌توان از اپلیکیشن‌هایی که با اهدافی کاملاً غیر مرتبط با نیاز‌های جامعه معلولین طراحی شده‌اند هم در مسیر زندگی آسان‌تر استفاده کرد. یکی از نمونه‌های این استفاده خلاقانه را در این نوشته با شما در میان خواهیم گذاشت.

موقعیتی را در نظر بگیرید که می‌خواهید یک سینی پر از استکان‌های چای را از آشپز‌خانه به نشیمن برسانید و چای را میان حاضران تقسیم کنید. حتماً با نگارنده هم‌رأی هستید که این که بخواهید سینی را کاملاً تراز در طول مسیر حمل کنید، کاری کمابیش دشوار است و احتمالاً بعضاً با نیمچه خطا‌هایی هم توأم است. حال ما بنا داریم در نوشته‌ای که پیش روی شما است، اپلیکیشنی را معرفی کنیم که گرچه با هدفی غیر از تراز نگه داشتن سینی چای طراحی شده و از قضا صفحه‌اش هم اصلاً دسترس‌پذیر نیست اما به ما کمک می‌کند سینی را به سلامت به مقصد برسانیم.

«بیپ بابِل اسپیریت لِوِل»، (Beep Bubble Spirit Level) نام اپلیکیشنی رایگان است که می‌توانید آن را بر روی فروشگاه گوگل پیدا کنید. اپلیکیشن‌های مشابه در این زمینه زیاد است اما برای اینکه خیالتان راحت باشد که اپلیکیشن مورد بحث را دانلود می‌کنید، نگاهی به نام طراح برنامه بیندازید. اپلیکیشنی که ما از آن صحبت می‌کنیم توسط Anna G. طراحی شده است.

این برنامه در حقیقت برای تراز کردن سطوح گوناگون طراحی شده است. کلی امکانات عجیب و غریب هم در همین زمینه در آن گنجانده شده که تقریباً هیچ کدامشان برای صفحه‌خوان گوشی ما مناسبسازی نشده است. اما برنامه به گونه‌ای طراحی شده که با همان تنظیماتِ پیشفرض و بدون نیاز به انجام هیچگونه تغییر، می‌توانیم برای هدفی که مد نظر داریم از آن استفاده کنیم.

همانطور که پیش‌تر گفتیم، کارِ برنامه، تشخیص تراز بودن سطوح است؛ به این معنا که با هشدار‌های صوتی کاربر را از تراز بودن سطوح آگاه می‌کند. توضیح بیشتر اینکه وقتی گوشی هم‌تراز با سطح زمین باشد، یک بوق هشدار به شکل مداوم از گوشی شنیده می‌شود. به محض اینکه گوشی کج شده و از حالت تراز کامل خارج شود، پخش هشدار صوتی متوقف می‌شود. حالا استفاده‌ای که کاربر نابینا می‌تواند از این اپلیکیشن بکند این است که گوشی را هم درون سینی، بشقاب یا بر روی یکی از لیوان‌ها قرار دهد تا به محض بهم خوردن تراز، از این اتفاق آگاه شود و سینی را به حالت تراز برگرداند.

 

......جدول

*جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 31 حرفی ما باید به 31 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا رمز جدول، که جمله ای از رنان بدست آید. سؤالات: 1.جانور دوزیست (پنج) 2. تعهد(هفت) 3. پیشوندی برای سوال(سه) 4. پایتخت هندوستان(شش) 5. پرنده ای کوچکتر از کبک(چهار) 6. حرارت سنج(شش) 7. چین و چروک پوست (سه) 8. دشواری در کار (سه)  9. پرتاب کردن و تیراندازی (سه) 10. در پناه(چهار) 11. نام یکی از سوره های قرآن به نام روشنایی (سه) 12.نوید(پنج) 13. خدمتگزاران (شش) 14. نام سابق تنکابن(شش) 15. هنوز انگلیسی (دو) 16. پایان پذیر (شش)17. بلبل(چهار) 18. از ضمایر جمع(دو) 19. منکر شدن (پنج) 20. کشاورز (چهار) 21. مضحک(هفت)22.مجبور به انجام کار(پنج)23.پراکندگی(دو)24.بالا پوش زمستانی(شش)25.از صنایع دستی ایران(هشت)26. لکنت زبان(چهار)27.قلب قرآن(دو)28.از پونه بدش می آید(سه)29.از کاخ های تخت جمشید(هفت)30. وسیله برق رسانی(سه)31.از شهرهای آذربایجان غربی(چهار). پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. تم2. نانو3.درویشی4.پسر گودرز5.سی سی6.تارخ7.یاقوت8 .ملاقات 9.حریص شدن 10.صابر11.ود12. لغت 13.کنوانسیون14.منفعل 15.حله16.سدانه17.دند18.یومیه19.اکونومی20.سخن چین21.تارنما. رمز جدول هفته گذشته:تندرستی محصول کم حسدی است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *