شناسه خبر: 329 منتشر شده در مورخ: 1392/8/4 ساعت: 14:09 گروه: فرهنگی  
داستان تلخ "دش من" روایتی طنز دارد

داستان تلخ "دش من" روایتی طنز دارد

نویسنده و کارگردان نمایش "دش من" بیان کرد: این نمایش اگرچه فضایی تلخ و تراژیک دارد اما ما آن را با شوخی و طنزپردازی برای مخاطب دلنشین کرده‌ایم.

ابراهیم گله‌دارزاده در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نمایش در حال اجرای "دش من" و ایده نوشتن آن گفت: من به تاریخ علاقه زیادی دارم. زمانی یک کتاب تاریخی با عنوان "قحطی بزرگ و نسل‌کشی در ایران" به نویسندگی محمدقلی مجد که روی قحطی بزرگی که در دوره ای از تاریخ ایران در اواخر قاجار و اوایل پهلوی اتفاق افتاد تمرکز کرده بود، می‌خواندم و به نظرم رسید این اتفاق مسایلی در ایران ایجاد کرده که به نمایش درآوردن آن یک ضرورت است.

وی ادامه داد: کتاب‌های تاریخی که من پیش از این خوانده بودم بیشتر شرح وقایع سیاسی و گزارش هایی از اموری بود که در کشور اتفاق افتاده اما در این کتاب یادداشت ها و مشاهداتی از کنسولگری های خارجی در ایران تدوین شده بود که برگرفته از زندگی روزمره مردم کوچه و بازار و احوال اجداد ما در آن دوران بود.

این کارگردان با بیان اینکه از مستندات این کتاب در طول نمایش "دش من" استفاده کرده است، افزود: ای کاش درام و داستان نمایش اجازه می‌داد که من بیشتر از این سندها استفاده کنم اما من هرجا که احساس کردم تاریخ رنگ بیشتری در نمایشنامه گرفته است و بار آن بیشتر شده تاریخ را به نفع درام پس زدم چون معتقدم مخاطب ابتدا دوست دارد داستان نمایش را ببیند.

مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی درباره ضرورت نوشتن این نمایشنامه عنوان کرد: ما قصه‌های کمی از اقوام مختلفی که در ایران زندگی می‌کنند، داریم و من خواستم از آپارتمان و کوچه و شهر خود فراتر بروم و یک مساله ملی را بازگو کنم. ایران در اواخر دوره قاجار درگیر خشکسالی شده بود و با وجود اشغالگران و نیاز آنها برای تامین آذوقه، قحطی ای در این دوره رخ داد که این خشکسالی را به اوج خود رساند و همچنین این قحطی منجر به کشتاری شد که آسیب آن از حمله مغول ها به سرزمین ما بیشتر بود.

گله دارزاده در ادامه درباره داستان نمایش توضیح داد: داستان درباره دو زن رختشوی است که در ازای نان باید رخت اجنبی را بشویند. آنها شبی با پیکر نیمه جان روزنامه نگاری که با خود رازی دارد مواجه می شوند. آنها تلاش می کنند این راز را بفهمند و بعد این راز باعث تغییر در زندگی آنها می شود.

نویسنده نمایشنامه "دش من" با اشاره به فضای تلخ و تراژیک داستان بیان کرد: ما سعی کردیم با شوخی ها و طنزپردازی هایی که از جنس این آدم ها و این زندگی است فضایی شاد و مفرح را فراهم کنیم. در واقع سعی کردیم قصه به شکل متعادلی جلو رود تا مخاطب با دیدن نمایش حال خوبی پیدا کند.

"دش من" هر روز ساعت 19:30 در تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می‌رود. وحید آقاپور، یاسمین نصرتی، سعیده آجرلی و محمد عسکری گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می دهند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *