شناسه خبر: 3067 منتشر شده در مورخ: 1392/12/27 ساعت: 12:02 گروه: ورزشی  
قهرمانی سلحشوران کشتی، حسن ختامی برای ورزش ایران در سال 92

قهرمانی سلحشوران کشتی، حسن ختامی برای ورزش ایران در سال 92

مردان شجاع، توانمند و سلحشور کشتی ایران در آستانه سال جدید مثل همیشه حماسه دیگری برای ورزش کشورمان خلق کردند و با پنجمین قهرمانی خود در پیکارهای جام جهانی کشتی آزاد، برگ زرین دیگری بر صفحات کتاب قطور و پرافتخار کشتی این سرزمین پهلوان خیز افزودند.

در واقع قهرمانی ملی پوشان کشتی آزاد کشورمان در آغاز سال نو، عیدی و پاداش خوبی برای مردم عزیز، شریف و سرافراز کشورمان بود که با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند.

 مقابله و مبارزه دو روزه و تیم به تیم 10 قدرت برتر کشتی آزاد جهان در چهل و دومین دوره پیکارهای جام جهانی سال 2014 کشتی آزاد در شهر لس آنجلس مرکز ایالت کالیفرنیای آمریکا، بامداد روز دوشنبه به وقت تهران، سرانجام رای و گواهی به برتری کشتی ایران داد و تیم ملی کشتی آزاد کشورمان که با تلفیقی از مهره های اصلی و نامدار و همچنین جوانان خود عازم لس آنجلس شده بود، با شکست دادن تیم های ارمنستان، ترکیه، آمریکا و هند در مرحله گروهی، همچنین تیم قدرتمند روسیه را هم در دیدار نهایی در هم کوبید و برای پنجمین بار از سکوی جام جهانی بالا رفت.

آمریکایی ها که همواره علاقه وافری به پیکارهای جام جهانی کشتی آزاد و میزبانی آن نشان می دهند و در چهار دهه گذشته، بارها این مسابقه ها را در ایالت ها و شهرهای مختلف کشور خود میزبانی کرده اند، با قبول میزبانی سال 2014 اسب خود را برای قهرمانی زین کرده بودند.

پیکارهای جام جهانی کشتی که شکل و شمایلی کاملا متفاوت با مسابقه های کشتی قهرمانی جهان دارد و با سبک و سیاق خاص و به صورت تیم به تیم برگزار می شود، در حالی از سال 1973 با پیشنهاد و ابتکار آمریکایی ها و با جلب نظر و موافقت فدراسیون بین المللی کشتی (فیلا) در شهر تولیدو آمریکا، بنیان و سنگ بنای آن گذاشته شد که از نظر مرتبه و اعتبار در سطح پایین تری در مقایسه با مسابقه های کشتی قهرمانی جهان قرار دارد.

از آغاز رقابت های جام جهانی تا به امروز، بیشترین میزبانی به نام آمریکایی ها نوشته شده و آنان در دهه های 70، 80، 90 و 2000 میلادی، بارها این مسابقه ها را در شهرهای تولیدو، چاتانوگا، استیل واتر، اسپوکن، فیرفاکس، بالتیمور و بویزی میزبانی کرده اند و در این بین، شهر تولیدو در ایالت اوهایو و یکی از شهرهای کشتی خیز آمریکا 17 بار میزبان این رقابت ها بوده و از این حیث پیشگام است.

شهر تولیدو آمریکا همچنین سال 1966 پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی جهان را برگزار کرده بود.

در 42 سال برگزاری مسابقه های جام جهانی کشتی آزاد، علاوه بر آمریکایی ها که بیشترین نقش و سهم را در میزبانی این مسابقه ها داشته اند، روس ها و ایرانی ها نیز چند بار میزبان بوده اند و در کنار آنها جمهوری آذربایجان (دو بار) و اسپانیا، مغولستان، کانادا و ازبکستان هر کدام یک بار میزبان رقابت های جام جهانی کشتی آزاد بوده اند.

در طول تاریخ 42 سال اخیر پیکارهای جام جهانی کشتی آزاد، 15 قهرمانی به نام اتحاد جماهیر شوروی سابق (قبل از فروپاشی این کشور) نوشته شده و 13 قهرمانی برای آمریکا رقم خورده است.

پس از این دو کشور پیشتاز و پیشگام در رقابت های جام جهانی، کشورهای روسیه، ایران، جمهوری آذربایجان و کوبا به ترتیب 6، 5،

2 و یک قهرمانی در این مسابقه ها دارند.

در پیکارهای جام جهانی 2014، آمریکایی ها در بیشتر وزن ها مهره های اصلی خود همچون ریس هامفری در 61 کیلو، برنت متکالف در 65 کیلو، جوردن باروز قهرمان جهان در سال های 2011 و 2013 و بازی های المپیک 2012 لندن در 74 کیلو، جک وارنر قهرمان المپیک لندن و جی دی برگمن در 97 کیلو، تراول دلاگنی یف دارنده مدال برنز جهان و نفر پنجم المپیک لندن در 125 کیلوگرم را به میدان آورده و خود را مدعی جدی قهرمانی می دانستند اما در حساس ترین مبارزه گروهی خود 5 بر 3 مغلوب تیم ایران شدند.

تیم تحت امر و هدایت «رسول خادم» قبل از رویارویی با آمریکا، به راحتی تیم های ارمنستان و ترکیه را پشت سر گذاشت و پس از شکست آمریکا، در آخرین کشتی مرحله گروهی نیز تیم هند پدیده کشتی قاره کهن که از قهرمانانی همچون آمیت کومار نایب قهرمان جهان در سال 2013 در 57 کیلو، بارجانگ بارجانگ دارنده مدال برنز جهان در سال 2013 در 61 کیلو و آمیت کومار نایب قهرمان المپیک 2012 لندن در 70 کیلو سود می برد، یک مغلوب ساخت و سپس در دیدار نهایی به مصاف تیم روسیه رفت.

غایب بزرگ تیم روسیه در کارزار جام جهانی لس آنجلس، «حاجی مراد گاتسالوف» دارنده 7 مدال طلای جهان و المپیک بود که به رغم آنکه نام وی در فهرست نفرات اصلی این تیم بود لیکن به دلیل صادر نشدن ویزای آمریکا از همراهی تیم کشورش به این مسابقه ها بازماند.

روس ها که با نگاه به آینده با ترکیبی از جوانان خود راهی لس آنجلس آمریکا شده بودند و با یقین به اینکه با همین جوانان می توانند در همه مسابقه ها از جمله جام جهانی برای رقیبان اصلی و همطراز خود همچون ایران، آمریکا و اوکراین خطرساز شوند، در دیدار فینال برابر ایران حرفی برای گفتن نیافته و به شکست 6 بر 2 تن دادند.

روس ها با شکست تیم هایی همچون اوکراین، ژاپن، گرجستان و مغولستان به فینال رسیدند.

در بین نفرات تیم روسیه، اسامی کشتی گیرانی چون ویکتور لبدوف قهرمان اروپا در 57 کیلو، آنزور اوریشف و شامیل کودیا ماگومداف در 84 کیلو و ولادیسلاو بایتسایف دارنده مدال برنز اروپا در 97 کیلو خودنمایی می کرد.

در هر صورت جنگجویان کشتی آزاد ایران در میدان جام جهانی آمریکا تحت امر و هدایت «رسول خادم» حرکت رو به جلو و شتابان کشتی کشورمان را بار دیگر نشان داده و نمایشی خیره کننده و درخور تحسین داشتند.

در واقع هیچ قدرتی یارای مقابله و مبارزه با ماشین جنگی کشتی ایران را در آوردگاه لس آنجلس آمریکا نداشت و تیم ملی کشتی آزاد کشورمان که بازی های المپیک 2016 ریودوژانیروی برزیل و قبل از آن پیکارهای کشتی قهرمانی جهان در سال های 2014 و 2015 را نشانه رفته است، تیم های ارمنستان، ترکیه، هند، آمریکا و روسیه را در رقابت های جام جهانی درهم کوبید.

درایت، مدیریت، راهبری و کاربلدی «رسول خادم» رییس فدراسیون کشتی که مسوولیت سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد ایران را نیز برعهده گرفته است، از نکات برجسته و قابل ذکر موفقیت این تیم در پیکارهای جام جهانی 2014 در آمریکا بود که بایستی به آن اشاره کرد.

پس از انتخاب رسول خادم به عنوان رییس فدراسیون کشتی، برخی ها فکر می کردند او دیگر قادر نخواهد بود به خاطر این مسوولیت مهم، همچون گذشته به خوبی میدان داری کرده و تیم ملی کشتی آزاد کشورمان را در میدان های مهم بین المللی، هدایت و رهبری کند که جام جهانی در آمریکا، عکس این مساله را نشان داد.

در هر صورت پرونده کشتی ایران در سال 92 با قهرمانی ملی پوشان کشتی آزاد کشورمان در چهل و دومین دوره پیکارهای جام جهانی کشتی آزاد در سال 2014 بسته شد و این موفقیت در حقیقت حسن ختامی برای کلیت و موجودیت ورزش ایران در سال رو به پایان بود، بلکه این موفقیت ها به یاری خدا در سال آینده نیز در همه رشته های ورزشی تداوم داشته باشد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *