شناسه خبر: 2591 منتشر شده در مورخ: 1392/11/26 ساعت: 11:06 گروه: اقتصادی  
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس حمایت دولت از بخش کشاورزی را خواستار شد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس حمایت دولت از بخش کشاورزی را خواستار شد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان آنکه بخش کشاورزی به طور معمول مورد بی مهری تمام دولت های قبل و بعد از انقلاب قرار گرفته، حمایت های بیشتر دولت یازدهم از این بخش را خواستار شد.

حبیب برومند داشقاپو  در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ، افزود: کم توجهی دولت ها در دوره مورد بررسی به بخش کشاورزی سبب شده این بخش به وضعیت نامناسب فعلی در تولید انواع محصولات باغی و زراعی گرفتار شود و با وجودی که تنها 3 هزار میلیارد تومان در بودجه به بخش کشاورزی اختصاص یافته، دولت قصد واردات هفت میلیون تن گندم به ارزش بالغ بر 34 هزار میلیارد تومان را دارد.

وی تاکید کرد: این مسئله در سالهای اخیر نیز کاملا ملموس بوده و به جای آنکه دولت قبلی توجه به بخش کشاورزی را در اولویت کاری خود قرار دهد و بودجه مناسب را برای تقویت آن در نظر بگیرد، این بخش راهبردی را به حال خود رها کرده و همین امر سبب تشدید مشکلات بخش کشاورزی در کشور شده است.

وی پایین بودن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تامین گندم و آرد مورد نیاز مردم در اولویت برنامه های بخش کشاورزی قرار دارد و کمیسیون کشاورزی قصد دارد با نزدیک کردن قیمت محصولات کشاورزی تولید داخل با قیمت های جهانی، انگیزه لازم را برای تولید در کشاورزان ایجاد کند تا محصولات استراتژیک تولید داخل به دلیل کاهش قیمت ها به کشورهای همجوار قاچاق نشود.

نماینده مردم پارس آباد و دشت مغان در مجلس درخصوص تفاوت های بخش کشاورزی با سایر بخش ها از جمله صنایع پیشرفته و مباحث هسته ای، گفت: از آنجا که امکان حضور ما در تمام بخش های صنعتی همگام با کشورهای پیشرفته جهان عملی نیست ما همچنان به فعالیت در این بخش ها ادامه می دهیم و در مقابل توسعه بخش کشاورزی که هیچ منتقدی ندارد به حال خود رها شده و تاکنون سرمایه گذاری مناسبی در این بخش ها صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: بخش کشاورزی ما باید مورد حمایت ویژه دولت قرار گیرد تا در بخش کشاورزی به خودکفایی نسبی دست یابیم.

برومند افزود: به طور مثال 51 میلیون هکتار اراضی کشور قابل کشت است که به دلیل خشکسالی های پی در پی و محدودیت منابع آبی فقط 8 میلیون هکتار آن به طور مستمر زیرکشت قرار دارد.

وی گفت: در حالی که می توانیم با بکارگیری فناوری های نوین در ر وش های آبیاری قطره ای و بارانی به تمام اراضی قابل کشت آبرسانی کنیم تاکنون این عملیات در کشور اجرایی نشده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از شرایط نامطلوب کشت گلخانه ای و بی توجهی دولت به حضور بخش خصوصی در بخش کشاورزی انتقاد و تصریح کرد: متاسفانه دولت به بخش خصوصی که وظیفه عمده تولید و تامین محصولات کشاورزی را برعهده دارد، اجازه واردات و تامبن نهاده ها و تجهیزات مورد نیاز این بخش را نمی دهد که این امر توان بخش خصوصی را بتدریج به تحلیل خواهد برد.

وی درباره شرایط اصلاح بذر در کشور نیز افزود: با وجودی که در گذشته اصلاح بذر در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار بود اما متاسفانه طی سالهای اخیر به این بخش کم توجهی می شود که در نهایت استفاده از بذرهای نامرغوب باید شاهد تاثیر منفی کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی باشیم.

وی تاکید کرد: بنابراین نخستین وظیفه دولت تامین تجهیزات، امکانات و تسهیلات مورد نیاز بخش کشاورزی است تا تولیدکنندگان بتوانند به راحتی نسبت کشت خود اقدام کنند و کیفیت تولیدات بهبود یابد.

برومند ابراز امیدواری کرد که با پیش بینی هایی که انجام شده، طی سالهای آتی مشکلات بخش کشاورزی برطرف شود و هر گامی که برداشته می شود، به نفع بخش کشاورزی و کشاروزان باشد.
 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *