شناسه خبر: 2547 منتشر شده در مورخ: 1392/11/23 ساعت: 11:37 گروه: بهداشت و سلامت  
هزینه درمان ۱۳ درصد تهرانی‌ها را فقیر می‌کند
در کنگره آزمایشگاه و بالین اعلام شد

هزینه درمان ۱۳ درصد تهرانی‌ها را فقیر می‌کند

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: کاهش هزینه‌های بالای درمان، دسترسی عادلانه و افزایش کیفیت خدمات ۳ خواسته مردم در حوزه سلامت است این در حالی است که در تهران هزینه‌های فاجعه‌بار سلامت هر سال 13 درصد خانواده‌ها را به زیر خط فقر می‌کشاند.

 محمد آقاجانی در ششمین کنگره بین‌المللی آزمایشگاه و بالین گفت: حوزه سلامت در سالهای پس از انقلاب تحولات عمده‌ای را شاهده بوده و دستاوردهای عظیمی در توسعه علوم پزشکی و رشته‌های وابسته به آن حاصل شده است.

وی ادامه داد: در سالهای قبل از انقلاب حتی در زمینه نیروی انسانی و پزشکان عمومی وابستگی به خارج داشتیم اما پس از انقلاب، آموزش علوم پزشکی توسعه عظیمی را تجربه کرد که اکنون در تمام رده‌های علوم پزشکی فارغ‌التحصیل داریم.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: در زمینه توسعه خدمات تشخیصی و درمانی اتفاقاتی خوبی رخ داده این توصیه علوم پزشکی همراه با توسعه مراکز تشخیصی دستاوردهای خوبی را در جهت عدالت و دسترسی مردم بوده است اما این اتفاقات به این معنا نیست که مشکلی نداشته باشیم. انتظاری که مردم از مجموعه سلامت دارند با سه خواسته عمده همراه است.

آقاجانی افزود: این مهم است که در جهت برطرف کردن نیازها تلاش کنیم که یکی از این انتظارات هزینه‌های درمان است در حالی که بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بود پرداخت از جیب مردم 30 درصد باشد اما اکنون به 70 درصد در حوزه خدمات درمانی رسیده است.

وی گفت: این شرایط با توجه به بحران اقتصادی در کشور تشدید شد و قیمت قابل توجهی را در سبد خانوار امروز خدمات بهداشتی و درمانی تشکیل می‌دهد. هزینه‌های فاجعه‌بار سلامت که در سال 85، دو درصد بود امروز در مجموعه کشور به 7 درصد و در تهران به 13 درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: این هزینه‌ها مربوط به بیماری‌های عمده، صعب‌العلاج و دشواری است که خانواده‌ها را به زیر خط فقر می‌برد و باید تلاش کرد سهم مردم از پرداخت این هزینه‌ها برابر با آنچه که در قانون دیده شده برگردد.

آقاجانی انتظار دیگر مردم را کیفیت ارائه خدمات در زمینه‌های مختلف اعلام کرد و گفت: در حیطه آزمایشگاهی علیرغم تلاش‌های انجام شده و با وجود 5 هزار و 500 آزمایشگاه دولتی، خصوصی خیریه، اما نارضایتی در مردم و پزشکان بالینی که به نوعی مشتریان آزمایشگاه هستند دیده می‌شود.

وی بر بازبینی، اعتباربخشی و ارزشیابی خدمات پزشکی تأکید کرد و گفت: دسترسی عادلانه به خدمات انتظار دیگر مردم است که علیرغم وجود زنجیره گسترده آزمایشگاهی هنوز در زمینه دسترسی به این خدمات در برخی نقاط کشور مشکلاتی داریم.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: امروزه راهکارهای کهنه و سنتی نمی‌تواند نیاز جوامع مدرن را تأمین کند پس باید در زمینه علوم آزمایشگاهی که با تکنولوژی ارتباط تنگاتنگی دارد به راهکارهای جدید توجه کرد در این زمینه همکاری گروه‌های مختلف لازم است گروه‌هایی مانند پاتولوژی، علوم آزمایشگاهی، دکترای تک تخصصی و ژنتیک باید با وحدت رویه بتوانند همپوشانی در ارائه خدمات داشته باشند.

وی گفت: آزمایشگاه مرجع سلامت در وزارت بهداشت چتری برای همسو کردن این گروه‌ها و در جهت رفع این ۳ خواسته مردم است و اگر این گروه‌ها در گذشته اختلافاتی داشته‌اند باید با وحدت رویه کار را دنبال کنند.

آقاجانی راهکار دیگر برآورده کردن انتظارات مردم را استفاده از تکنولوژی عنوان کرد و گفت: استفاده از تکنولوژی نوین و روشهای اتوماسیون به جای دستی باعث افزایش سرعت، دقت، کیفیت و کاهش هزینه می‌شود.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای رفع انتظارات مردم این است که مانند کشورهای توسعه یافته که از آزمایشگاه‌های زنجیره‌ای یا صنعتی‌سازی آزمایشگاه برخوردارند ما نیز آن را در کشور مورد توجه قرار دهیم نمی‌توان فقط برای ارتقای کیفیت شعار دهیم در حالی که افزایش هزینه را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: در کشورهایی که با بیشترین منابع شعار ارتقای کیفیت را می‌دهند بحث کاهش هزینه مطرح است بنابراین هر شعاری، به موازات باید منابع را ببیند و روش صنعتی‌سازی آزمایشگاه‌ها می‌تواند هر سه خواسته مردم را تأمین کند.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اعتباربخشی در حوزه سلامت نیز گفت: انجمن‌های تخصصی و علمی به این حوزه ورود کردند و امیدواریم با مشارکت آنها به عنوان بازوان اصلی وزارت بهداشت قدم‌های خوبی برداشته شود.

وی در مورد قیمت واقعی خدمات نیز گفت: اگر در حوزه آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی قیمت واقعی خدمات تعیین شود انتظار می‌رود وضعیت به سامان‌تری داشته باشیم این در حالی است که افزایش دانش و مهارت نیروی انسانی نیز مهم است و هر چه که تکنولوژی رشد می‌کند نیاز به دانش نیز افزایش می‌یابد.

آقاجانی گفت: به همین دلیل توجه به دانشکده‌ها و روش‌های آموزشی در جهت ارتقای دانش مهم است و دانش‌آموختگان را باید در ضمن خدمت توانمند کنیم و در این رابطه انجمن‌های علمی و تخصصی می‌توانند فعالیت کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
منبع خبر: خبرگزاري فارس
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *