شناسه خبر: 23164 منتشر شده در مورخ: 1399/12/12 ساعت: 12:53 گروه: اجتماعی  
به بهانه ۳ مارس روز جهانی شنوایی
یادداشت

به بهانه ۳ مارس روز جهانی شنوایی

خلاصه ای از برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل؛هرگونه ضایعه در سیستم شنوایی که سبب بروز اشکالاتی درشنیدن و ارتباط کلامی فرد گردد، تحت نام اختلال شنوایی معروف است. در حدود ۱ تا ۶ نوزاد متولد شده از هر ۱۰۰۰ تولد زنده دچار اختلالات شنوایی مادرزادی یا اکتسابی(در حوالی زایمان) می باشند.

محروم بودن از حس شنوایی فقط به مفهوم نشنیدن صدا نیست، بلکه ماحصل این محرومیت، موجب عدم ارتباط با همنوعان و عدم دستیابی به بسیاری از تجربیات مفید و امید بخش زندگی فردی و اجتماعی می شود تا جایی که ممکن است فرد را از مسیر موفقیت دور نماید  . توجه به این مسئله که صحبت کردن امری اکتسابی است وانسان از راه شنیدن، زبان محیط اطراف خود رافرا گرفته و سپس قادر به تکلم می شود، اهمیت ویژه این حس را نشان می دهد. لذا بدون شنیدن، گفتار به وجود نخواهد آمد و به همین علت، کودکان و افراد ناشنوا قادر به تکلم نیستند. اما نکته قابل تأمل این است که چطور می توانیم از ایجاد کم شنوایی و به دنبال آن عدم تکلم،پیشگیری کنیم.

از سال ۱۳۷۶ معاونت پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور با استفاده از توان کارشناسی و اجرایی خود برنامه‌های متنوعی را برای شناسایی و مداخله زودرس نقایص شنوایی طراحی و اجرا نموده است، از جمله این موارد، برنامه جامع غربال، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران است.

این طرح از سال ۱۳۸۴به صورت فراگیر پس از بازنویسی و تهیه پیش‌نویس توالی مراحل اجرایی آن، توسط معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی در کل کشور به اجرا درآمد.

این برنامه در حال حاضر  با ۶۳۰ واحد فعال در کل کشور در مراکز بهداشتی و درمانی و واحدهای مستقل غربالگری شنوایی با همکاری حداکثری بخش غیر دولتی در حال فعالیت است.

۵۷۰ دستگاه غربالگری(OAE&AABR) توسط سازمان بهزیستی تامین و ۵۵ دستگاه (حدود ۹درصد) توسط بخش خصوصی تامین شده است که به صورت خرید خدمت با سازمان همکاری دارند.

آمارهای موجود نشان می دهند تا پایان شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزارنفر تحت پوشش برنامه قرار گرفته اند و از این تعداد افراد تحت پوشش، ۳۳۵۰۰ کودک دارای اختلالات شنوایی شناسایی و تحت اقدامات لازم قرار گرفته اند.

در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار کودک تحت پوشش برنامه قرار گرفتند که معادل ۹۲ درصد موالید زنده کشور بوده است و تعداد ۳۱۵۳ نفر دارای اختلالات شنوایی شناسایی و تحت اقدامات طبی و توانبخشی قرار گرفته اند.

پیگیری در مراحل سه گانه برنامه (غربال، تشخیص و مداخله) از ضروریات اجرای موفق این برنامه است که پیگیری بیش از ۹۵ درصدی ارجاع شده ها به مراحل بعدی برنامه، نشان از کیفیت بالای اجرای برنامه دارد.

از کل تعداد کودکان ارجاع شده به مرحله مداخله برای  تعداد ۱۳۷۹ نفر تجویز سمعک انجام شده و تعداد ۳۷۲ نفر نیز نیاز به کاشت حلزون داشتند که اقدامات لازم نیز برای آنها انجام شد.

 

                                                                                                                                                                                                                                              دکتر افروز صفاری فرد

                                                                                                                                                                                                                                              معاونت پیشگیری از معلولیت ها

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *