شناسه خبر: 23154 منتشر شده در مورخ: 1399/12/11 ساعت: 19:05 گروه: اجتماعی  
ارائه خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای به 73 درصد دانش‌آموزان نیازمند به خدمات توان‌بخشی

ارائه خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای به 73 درصد دانش‌آموزان نیازمند به خدمات توان‌بخشی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در بیست و نهمین نشست شورای راهبری که با حضور اعضای این شورا و ارتباط ویدئوکنفرانسی رؤسای ادارات استثنایی برگزار شد از ارائه خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای به 73 درصد دانش‌آموزان نیازمند به خدمات توان‌بخشی در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط‌عمومی امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در بخشی از نشست شورای راهبری سازمان با اشاره به فعالیت‌های حوزه توان‌بخشی در سال 99 اظهار کرد: تدوین پروتکل گفتاردرمانی، تألیف کتاب راهنمای اختلالات گفتار و زبان ویژه گفتاردرمانگران شاغل در مدارس استثنایی، تألیف کتاب راهبردهای توان‌بخشی در آموزش کودکان با معلولیت جسمی و حرکتی جهت استفادة معلمان، تألیف کتاب راهبردهای توان‌بخشی در آموزش کودکان طیف اتیسم جهت استفاده معلمان و تدوین استانداردهای اتاق و تجهیزات شنوایی‌شناسی در مدارس دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی بخشی از فعالیت‌های حوزه توان‌بخشی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است.

وی افزود: اعتبارات خدمات توان‌بخشی در سال 1399 به ۴ میلیارد تومان رسید که نسبت به سال 98 رشد 33 درصدی داشت و این اعتبارات در سال 1400 به 8 میلیارد تومان خواهد رسید و این نشان از رشد 100 درصدی دارد.

معاون وزیر با بیان اینکه ارائه خدمات توان‌بخشی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در سه قلمرو خدمات حمایتی، خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای و مشاوره می‌باشد اظهار کرد: در سال جاری بیش از 59 هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه، نیازمند دریافت خدمات توان‌بخشی در داخل و خارج مدرسه بودند که 46 درصد این دانش‌آموزان خدمات توان‌بخشی درون مدرسه‌ای، 19 درصد خدمات توان‌بخشی برون مدرسه‌ای و 8 درصد خدمات درون و برون مدرسه‌ای دریافت کرده‌اند. همچنین 27 درصد این دانش‌آموزان در انتظار دریافت خدمات توان‌بخشی هستند.

وی افزود: سرانه هر دانش‌آموز از خدمات توان‌بخشی به طور میانگین 97 هزار تومان است و به  1718 مدرسه استثنایی و تلفیقی فراگیر به‌صورت میانگین 2 میلیون تومان سرانه خدمات توان‌بخشی داده شده است.

  حسینی با بیان اینکه از طرف والدین برای تعمیر وسایل توان‌بخشی بیش از یک میلیارد تومان هزینه شده است گفت: 630 میلیون تومان از این رقم توسط سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به والدین پرداخت شده است.

معاون وزیر یکی از فعالیت‌های جدید سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی را ایجاد مراکز جامع خدمات مشاوره، توان‌بخشی و راهنمایی خانواده دانش‌آموزان استثنایی در استان‌ها دانست و گفت: تاکنون در سه استان این مراکز راه‌اندازی شده است و تا پایان سال تحصیلی تعداد این مراکز به 10 مرکز خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات توان‌بخشی در ایام کرونا نیز ادامه دارد افزود: برای ارائه خدمات راه دور و برخط توان‌بخشی به‌زودی سامانه جامع خدمات توان‌بخشی در آموزش‌وپرورش استثنایی راه‌اندازی خواهد شد.

معاون وزیر با بیان اینکه نیروی با انگیزه و ماهر در آموزش‌وپرورش می‌تواند جایگزین تمامی نداشته‌ها شود افزود: در سال جاری 4 دوره ضمن خدمت توان‌بخشی و مشاوره به میزان 24 هزار و 192 نفرساعت برای همکاران سراسر کشور برگزار شده است.

وی افزود: باتوجه‌به تعطیلی مدارس در عصر کرونا و ارائه آموزش‌ها در بستر شبکه شاد تاکنون  497 محتواهای توان‌بخشی و مشاوره در شبکه شاد جهت استفاده دانش‌آموزان و معلمان بارگذاری شده است.

حسینی با بیان اینکه تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان استثنایی به‌ویژه در حوزه توان‌بخشی بیش از اینکه تجهیزات محور و تکنولوژی محور باشد انسان‌محور است اظهار کرد: یکی از مشکلات حوزه توان‌بخشی کمبود نیروی انسانی است که در سال آینده با استفاده از ظرفیت 500 نیروی طرحی، بخشی از این مشکل مرتفع خواهد شد.

وی افزود: تربیت نیروی متخصص توان‌بخشی با استفاده از ظرفیت مشترک دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های توان‌بخشی نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر در پایان با اشاره به تفاهم‌نامه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با سازمان بهزیستی اظهار کرد: در این تفاهم‌نامه بر استفاده از خدمات توان‌بخشی برون مدرسه‌ای تخت عنوان مرکز مدرسه تأکید شده است و تحقق این موضوع نیازمند پیگیری حوزه توان‌بخشی سازمان می‌باشد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *