شناسه خبر: 23104 منتشر شده در مورخ: 1399/12/9 ساعت: 08:21 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 9 اسفند ۱۳۹۹

روزنامه شنبه 9 اسفند ۱۳۹۹

عناوین امروز: نکاتی پیرامون آزمون استخدامی-ملاک سرپرستی از کودکان توانایی زوجین در نگهداری از آنهاست/ حکم نهایی واگذاری سرپرستی کودکان بی سرپرست بر عهده قاضی است-روش شناسایی محصولات حیوانی بخش اول-یک به‌روز‌رسانی برای NVDA جا مانده از سال میلادی قبل-جدول.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹

۱۵ رجب ۱۴۴۲

۲۷ فوریه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۴۷

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*نکاتی پیرامون آزمون استخدامی

*ملاک سرپرستی از کودکان توانایی زوجین در نگهداری از آنهاست/ حکم نهایی واگذاری سرپرستی کودکان بی سرپرست بر عهده قاضی است

*روش شناسایی محصولات حیوانی بخش اول

*یک به‌روز‌رسانی برای NVDA جا مانده از سال میلادی قبل

* جدول

 

........سخن هفته

*نکاتی پیرامون آزمون استخدامی

سخن هفته را به دو نکته می خواهم اختصاص دهم نکته اول درخواست مؤکد از تمام دوستانی است که در آزمون های استخدامی و مصاحبه های متعاقب این آزمون ها شرکت کرده اند و در واقع نگرانی هایی در مورد کم و کیف مصاحبه هایشان دارند و احیاناً اگر کارشناسان سازمان بهزیستی در مصاحبه های آن ها حضور نداشته اند از همه آن ها درخواست این را دارم که مستند عدم حضور کارشناسان سازمان بهزیستی در مصاحبه هایشان و اگر قبل از مصاحبه صرف گزارش کمیسیون پزشکی رد شده اند وبا آن ها مصاحبه صورت نگرفته است، علی رغم  شرکتشان در سهمیه افراد دارای معلولیت را به ما اطلاع دهند که حتما در سازمان بهزیستی و از طریق جلساتی که با آموزش و پرورش خواهیم داشت حتما پیگیری کنیم و درخواست مشخصم این است که مستند درخواست هایشان را اعلام کنند و حتماً هرچه سریع تربرای اینکه بعد از گذشت در واقع اعلام قبولی های پس از مصاحبه شاید اقدام دیر هنگام باشد و نتوان کاری چندانی برای دوستان انجام داد در نتیجه درخواست مشخصم این است که هر چه سریعتر مستند با کارنامه و تمام مکتوباتی که بتواند کمک کند به اثبات ادعای آن ها این ها را برای ما ارسال کنند.

نکته دوم بحثی است که در مورد رودکی همچنان وجود دارد حتی پس از در واقع انصراف کتابخانه ملی در این مرحله از انتقال منابع رودکی باید این را گوشزد کنیم که بحث به هیچ عنوان تمام نشده است همچنان بحث تعیین و تکلیف این مرکز به عنوان دستور کار روز مطرح است و ما نباید فکر کنیم که صرف اینکه کتابخانه ملی در این مرحله انصراف داده است به معنای حل مشکل رودکی است و دوباره همان خموشی های همیشگی و چند سال گذشت و تکرار این سناریو، در نتیجه ما نباید فقط از وجه منفی قضیه یعنی دور کردن یک عده ای از صورت مسئله رودکی و نظایری مانند رودکی فکر کنیم که به موفقیت رسیده ایم خوب کتابخانه ملی انصراف داد اما خوب وضعیت رودکی چه خواهد شد؟ با چه سناریویی باید در این خصوص ورود کرد؟

به هر حال پیشنهادی به سازمان بهزیستی ارائه شد مبنی بر تشکیل یک کارگروه تخصصی با یک فرصت مشخص برای بررسی راهکارهای  مختلف تعیین و تکلیف نه فقط رودکی بلکه مراکز دیگر مشابهی که   سازمان بهزیستی در این زمینه  تاسیس خواهد کرد اما آنچه ما را تا حالا آزار داده است عدم سیاست گذاری و عدم رهبری و هدایت امر تولید منابع اطلاعاتی برای افراد نابینا است. پیشنهادی به طور مشخص به سازمان در این زمینه داده شده است و این پیشنهاد را پیگیر خواهیم بود.

اما اگر بقیه دوستان چه به صورت فردی چه تشکل پیشنهاداتی در این خصوص به طور مشخص مبتنی بر راهکارهای کارشناسی  دارند باید ورود کنیم در واقع مهم دستاورد وجه مثبتی است که ما باید حاصل کنیم و گر نه  صرف اینکه یک نهادی را  از قضیه دور کنیم به خودی خود به معنای یک دستاورد نیست و این را من قابل تذکر میدانم برای افکار عمومی جامعه نابینایان و کم بینایان اینکه دوباره برگشته ایم به سر خط تعیین تکلیف مراکزی مانند رودکی که در این خصوص با نظر کارشناسی اظهار نظر کرد.

 

.......گزارش ویژه

*ملاک سرپرستی از کودکان توانایی زوجین در نگهداری از آنهاست/ حکم نهایی واگذاری سرپرستی کودکان بی سرپرست بر عهده قاضی است

کم و بیش در جامعه می شنوید کودکانی را بر سر راه گذاشته اند یا در بیمارستانها رها می کنند. علت های مختلفی پشت این جدایی های دردآور نهفته است اما آنچه که در انتها باقی می ماند کودکانی بی سرپرست اند که برای نگهداری به پرورشگاه ها و شیرخوارگاه های بهزیستی سپرده میشوند.

این کودکان رشد می کنند و قد می کشند و چشمانشان منتظر باز شدن در پرورشگاه است تا پدرو مادری او را به فرزندخواندگی بپذیرند تا آنها نیز همچون دیگر کودکان این سرزمین طعم شیرین خانواده را بچشند و در آغوش امن و مهربان مادری قرار گیرند. اما گاهی برای برخی از این کودکان یا تعداد بیشتری از آنها هیچگاه این در باز نمی شود نمی توانند هیچگاه لذت آغوش مادر و سایه امن پدر را بچشند، لذتی که شاید ما ساده از کنار آن بگذریم اما برای این کودکان خانواده همه دنیایشان را تشکیل می دهد.

هستند خانواده هایی که تصمیم می گیرند از این کودکان فرزندی را قبول کرده و معنای خانواده را به او بی آموزند. اما در این مسیر سختی و ها و چالش هایی وجود دارد که قطعاً این سختگیری ها به نفع خود کودکان است چرا که این کودکان به اندازه کافی آسیب دیده اند  حال اگر وارد خانواده ای شوند که صلاحیت اخلاقی رفتاری نداشته باشند بیشتر از پیش آسیب خواهند دید. به همین دلیل قانون گذار شروطی را برای افراد در نظر گرفته است تا بتوانند با داشتن آن درخواست فرزندخواندگی دهند.

یکی از این شروط داشتن سلامت جسمانی است که این شرط اجحاف بزرگی در حق معلولانی است که با داشتن همه شرایط لازم می خواهند فرزندی را به سرپرستی بگیرند اما با وجود این شرط حق اساسی از زوجین معلول دریغ شده است.

در این گزارش به بررسی این بند از شرط فرزند خواندگی پرداختیم.

برای پیگیری این موضوع به سراغ یکی از مشاورانی رفتیم که کم و بیش با افراد دارای معلولیت در ارتباط است حال می خواهیم از دیدگاه او به درستی یا نادرستی این شرط یعنی سلامت جسمانی برای فرزندخواندگی نگاه کنیم.

آیا زوجین معلول نمی توانند از پس نگهداری یک نوزاد یا خردسالی برآیند؟ دکتر لیدا ابراهیم نژاد مدرس دانشگاه و مدیر مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی آرمان فردا در گفتگو با ایران سپید در خصوص این موضوع می گوید: «سازمان بهزیستی ملاک هایی را برای زوجینی که می خواهند فرزندخوانده داشته باشند در نظر گرفته است. این ملاک ها عبارت اند از حداقل یکی از زوجین باید تمکن مالی داشته باشد، تابعیت ایرانی داشته باشند یا مقیم ایران باشند، زوجینی می توانند فرزند خوانده داشته باشند که به دلایل پزشکی قادر به فرزندآوری نباشند، هیچ یک دارای محکومیت قضایی نباشند و دارای صلایحت اخلاقی باشند.عدم ابتلا به بیماری های صعب العلاج، عدم اعتیاد به الکل یا مواد مخدر برای زوجین و ...»

ابراهیم نژاد در خصوص سرپرستی کودکان دارای معلولیت توسط زوجین می گوید: «تا آنجا که بنده در جریان هستم معمولاً کودکان دارای معلولیت را به زوجین برای سرپرستی نمی دهند چرا که این امر می تواند تبعاتی را برای کودک به همراه داشته باشد. اگر زوجینی بخواهند از روی احساس تصمیم به فرزندخواندگی کودک معلولی را داشته باشند با توجه به سختی ها و مشکلات مراقبی که کودکان معلول دارند ممکن از خانواده بعد از گذشت مدتی پشیمان شده و کودک را به مراکز نگهداری باز گردانند و این امر ضربه روحی مهلکی را به کودک خواهد زد.»

وی ادامه می دهد: «گاهی پیش می آیند که زوجین دارای معلولیتی تقاضای سرپرستی از کودکی را دارند، از دیدگاه من به طور کلی زوجینی که بیش از 5 سال از ازدواج آنها گذشته است و نتوانستند صاحب فرزند شوند علاوه بر قید سلامت جسمانی باید قید سلامت روانی را هم به این بند های بی افزایند تا مورد بررسی قرار گیرد. چرا که قرار است با در نظر گرفتن سرپرست برای کودکان بی سرپرست و بد سرپرست شرایط بهتری برای رشد این  کودک در خانواده و جامعه فراهم شود. اگر والدین در حد نرمال سلامت روانی قرار نداشته باشند و دچار اختلالات شخصیتی و روانی باشند این امر شرایط را برای کودکی که آسیب دیده است سخت تر خواهد کرد. والدینی که می خواهند سرپرستی کودکی را بر عهده گیرند باید از سلامت روان علاوه بر سلامت جسمانی بهره مند باشند.»

وی با اشاره به سوال ایران سپید برای قید سلامت جسمانی می افزاید: «رشد و تربیت کودک پیچیدگی هاو سختی های خودش را  دارد اگر معلولیت زوجین به گونه ای نباشد که بخواهد در مراحل رشد کودک تاخیری را ایجاد کند بار ارزیابی هایی که مشاروان در جهت بررسی سلامت روان زوجین معلول انجام میدهد در صورت داشتن استانداردهای لازم نباید محدویتی برای عدم فرزندخوانندگی وجود داشته باشند. کاملاً آموزش های لازم را در این زمینه دریافت کنند و از مشاوران کودک استفاده کند. اگر واقعا استاندارد های رفتاری، اخلاقی و مالی این افراد مورد بررسی قرار گیرد می تواند نتیجه خوبی برای این بچه ها را شاهد باشیم.»

در ادامه به سراغ سعید بابایی مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی رفتیم تا دریابیم چرا با گذاشتن این شرط راه را برای افراد دارای معلولیتی که می خواهند فرزند خوانند داشته باشند سخت و تا حدی نا ممکن کرده باشند.

وی در این خصوص می گوید: « در ماده 6 قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست مصوب 1392 درج شده است، شرایطی را برای فرزندخواندگی نوشته اند که یکی از آنها داشتن سلامت جسمانی و روانی است.

البته قیدی بر از این ماده آمده است که سلامت جسمانی لازم و توانایی عملی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی است. احراز این شرایط بر عهده مددکار بهزیستی و قضای خواهد بود این افراد اگر تشخیص  دهند که والدینی که دارای معلولیت جسمانی هستند صلاحیت فرزندخواندگی را دارند اجازه داشتن فرزند خوانده را خواهند داشت.»

وی می ادامه می دهد: «اگر زوجین معلول نتوانند از پس نوزاد یا کودکی که جنب و جوش فراوانی داد برآیند قاضی صلاحیت این افراد را تایید نخواهد کرد اما اگر برای همین زوج کودک با سن بیشتری توصیه شود و آنها بتوانند با کودک ارتباط برقرار کند ممکن است قاضی به نفع زوجین دارای معلولیت رای دهد و انها بچه ای را به فرزندی بپذیرند.»

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کل کشور در پایان صحبت هایش بیان می کند: «نص قانون این نیست که اگر فردی دارای معلولیت باشد از بحث فرزندخواندگی محروم میشود بلکه باید این افراد توانمندیشان را  چه از لحاظ جسمی و چه روحی  برای سرپرستی اثبات کنند و بعد از بررسی حکم نهایی را قاضی صادر خواهد کرد.»

 

......خانه داری به سبک نابینایی

*روش شناسایی محصولات حیوانی بخش اول

در این بخش نحوه تشخیص و تمیز کردن دل و جگر گوسفند را به شما آموزش دا ده میشود. دل و جگر گوسفندی که به طور عامیانه و به اصلاح در هنگام خرید از واژه یک دست دل و جگر گوسفندی استفاده می شود. در این بخش در واقع آموزش تفکیک و شناسایی دل از جگر توضیحاتی ارائه داده می شود.

 زمانی که دل و جگر را خریداری می کنید یک قسمتی مانند نی یا لوله به دل و جگر متصل است که در واقع یک حالت بند بند دارد و مانند نای است که ما آن را جدا می کنیم که بعضی از افراد آن را دور می اندازند و بعضی ها آن را  به صورت قطعه های کوچک تقسیم می کنند و از قسمت بندها جدا میکنند و همراه با خوراک دل و جگر سرخ می کنند، اما بعضی از افراد چون حالت غضروفی شکل دارد استفاده نمی کنند و دور می اندازند. حالا به این قسمت می رسیم که خود جگرها را چه طور تقسیم بندی میکنند.

به طور کلی دو نوع جگر داریم که از لحاظ رنگ و بافت متفاوت هستند جگر سفید و جگر سیاه. از نظر شباهت بین جگر سفید و سیاه هر دو بافت نرم و لطیفی دارند اما روش تشخیص و تفاوت بین جگر سفید و سیاه به این صورت است که جگر سفید کمی بافت صفت تر و همچنین زمان پختش سخت تر و طولانی تراست و برش آن سخت است و به راحتی با چاقو بریده نمیشود.

جگر سیاه بسیار لطیف و سریع و آسان با چاقو بریده می شود و به حالت کبابی یا در خوراک می توانید استفاده کنید. جگر سیاه از نظر اندازه کوچک تر است اما جگر سفید بزرگتر و به طور مثال به اندازه یک زیر دستی بزرگ است. در این قسمت به تفاوت و تشخیص دل از قلوه می پردازیم.

 دل از نظر شباهت مانند یک خربزه نصفه است به طوری که در واقع شما یک خربزه را تصور کنید که از وسط به صورت عرضی نصف کرده اید به همین صورت شکل دل مانند نصف خربزه بریده شده است و برش دادن آن هم دلخواه است به سلیقه خود می توانید به هر صورتی که تمایل دارید برش دهید اما پوست روی آن و چربی های دور آن را جدا کنید. قلوه  از نظر شکل مانند تخم مرغی که شبیه نیم دایره است است دارای یک لایه پوست بسیار نازک در روی آن قرار دارد که به راحتی جدا می شود که البته کمی کوچکتر از تخم مرغ است و تخم مرغ کوچکی که یک فرورفتگی در قسمت بالای آن  دارد و به حالت نیم دایره است و در واقع به راحتی می توانید با چاقو خورد کنید و به صورت کبابی یا در خوراک استفاده کنید.

 

........دانش و فناوری

*یک به‌روز‌رسانی برای NVDA جا مانده از سال میلادی قبل: اگر صفحه‌خوان NVDA را روی رایانه‌تان نصب داشته باشید، به احتمال قریب به یقین وقتی این مطلب منتشر می‌شود حتماً آن را به‌روز کرده‌اید و ممکن است همین حالا با ویرایش ۲۰۲۰.۴ از این صفحه‌خوان مشغول خواندن این نوشته باشید. اما بد نیست با هم نگاهی داشته باشیم به اتفاقاتی که در این نسخه از NVDA رقم خورده و امکانات تازه‌ای که با این به‌روز‌رسانی در اختیار کاربران قرار گرفته است:

تازه‌های NVDA ۲۰۲۰.۴ طبق معمول به رفع برخی اشکالات و افزودن بعضی امکانات جدید خلاصه می‌شود.

 کتابخانه لویی که مسؤول مدیریت بریل در NVDA است ارتقا یافته و برخی اشکالات بریل برطرف شده و تغییراتی هم در قواعد خواندن علا|ئم نگارشی رخ داده است.

 از امکانات تازه هم می‌توان به قابلیتی اشاره کرد که به کاربران اجازه می‌دهد میانبر آشنای NVDA + F7 را به غیر از حالت مرور صفحه یا Brows mode, در حالت Focus‌هم استفاده کنند. نرم‌افزار‌های Mail, Outlook, Teams, Visual Studio, Azure Data Studio و Foobar2000 هم از جمله برنامه‌هایی هستند که کاربران می‌توانند منتظر پشتیبانی بهتری از سوی NVDA در آنها باشند. در پشتیبانی NVDA از Google Docs و ARIA هم گویا اتفاقات خوبی افتاده است.

یکی دیگر از حوزه‌هایی که دستخوش تغییرات جالبی شده، بخش Skim Reading‌است؛ Skim Reading را کاربرانی که از صفحه کلید رو‌میزی استفاده می‌کنند، موقع خواندن متن‌های طولانی با Insert + Down و در لپ تاپ‌ها با Insert + A به خاطر سپرده‌اند. در نسخه جدید NVDA این امکان در اختیار کاربران قرار گرفته که بعد از فشردن کلید‌های مربوط به Say All, گزینه‌هایی نظیر Find یا جستجو و Find next و previous یا جستجوی بعدی و قبلی را بدون اینکه خواندن متن متوقف شود استفاده کنند. به این ترتیب، کاربر در حین خواندن متن می‌تواند Insert + CTRL + F را بفشارد و کلمه مورد نظرش را وارد کند تا نشانگر بر روی آن کلمه قرار گیرد.

 افزون بر این، چنانچه کاربر بخواهد در هنگام خواندن، متن را از یک خط بالا‌تر باز‌خوانی کند، کافی است جهتنمای بالا را بفشارد. NVDA بدون اینکه متوقف شود خواندن متن را از یک خط بالا‌تر، از سر خواهد گرفت.

چنانچه هنوز صفحه‌خوان خودتان را به آخرین نسخه به‌روز نکرده‌اید می‌توانید این کار را از راه‌های گوناگونی به سر‌انجام برسایند؛ نخست آنکه به منو تنظیمات NVDA بروید و از قسمت راهنما، گزینه بررسی به‌روز‌رسانی را انتخاب کنید. راه دیگر هم این است که بسته نرم‌افزاریِ مربوطه را از وبسایت صفحه‌خوان به نشانی NVAccess.ORG بارگیری کنید. همچنین شرکتِ ارائه کننده NVDA توصیه می‌کند بعد از نصب هر کدام از به‌روز‌رسانی‌ها حتماً رایانه‌تان را مجدداً راه‌اندازی یا به اصطلاح Restart کنید.

.....‌‌‌‌....جدول

جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 21 حرفی ما باید به 21 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا رمز جدول، که سخنی از امام علی (ع) بدست آید. سؤالات: 1.زمینه (دو) 2. علم جدید(چهار) 3. ویس (شش) 4. پسر گودرز(چهار) 5. واحد تزریقات(چهار) 6. پدر ابراهیم(چهار) 7. یاکند (پنج) 8. ویزیت (شش)  9. ولع (هفت) 10. شکیبا(چهار) 11. علاقه (دو) 12. واژه(سه) 13. عهدنامه (نه) 14. اثرپذیر(پنج) 15. خرقه (سه) 16. پرده داری خانه کعبه (پنج)17. ابله و احمق(سه) 18. روزانه(پنج) 19. اقتصاد کنونی (هشت) 20. واشی (شش) 21. وب سایت(شش). پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1.شماع 2. آخرین 3. نمام 4. ستایش 5. گیم 6. اتقا 7. هارون 8.یرد 9. بایزید بسطامی 10.ها 11. ایزوله 12. نام 13. ساس 14.استام 15.نوار16.کمانک 17. مبتدی 18. کمیته 19. مکبث 20.یدکی  21.کوکنار  22.نمرود 23 .داین 24.آوار 25.میلی 26.آونگ 27.توکا 28 .لاهوت 29.اندیشه 30.شاهنامه31.هزار میخ 32 .مولوی 33.یا 34.شاعرانه 35.هریر. رمز جدول هفته گذشته: شانس همیشه به انسان کمک می کند اما تلاش همیشه.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *