شناسه خبر: 23003 منتشر شده در مورخ: 1399/11/27 ساعت: 09:39 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 27 بهمن ۱۳۹۹

روزنامه دوشنبه 27 بهمن ۱۳۹۹

عناوین امروز: معافیت مددجویان، معلولان و ایثارگران از پرداخت هزینه خدمات نظام مهندسی- دولت تا روز آخر خدمت خود، حراست از معیشت مردم را وظیفه نخست خود می داند- ارائه خدمات حمایتی و خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای- کرونا و پیک چهارم- امسال جشنواره موسیقی فجر برخط برگزار می شود- مدال نقره صفرزاده در آخرین روز مسابقات فزاع -جسدی که پس از ۷۰ روز در قله کوه کشف شد.

به گزارش ایران سپید  روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹

۳ رجب ۱۴۴۲

۱۵ فوریه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۳۸

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

* معافیت مددجویان، معلولان و ایثارگران از پرداخت هزینه خدمات نظام مهندسی

* دولت تا روز آخر خدمت خود، حراست از معیشت مردم را وظیفه نخست خود می داند

*ارائه خدمات حمایتی و خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای

*کرونا و پیک چهارم

*امسال جشنواره موسیقی فجر برخط برگزار می شود

*مدال نقره صفرزاده در آخرین روز مسابقات فزاع

*جسدی که پس از ۷۰ روز در قله کوه کشف شد

 

.....اخبار ویژه

*معافیت مددجویان، معلولان و ایثارگران از پرداخت هزینه خدمات نظام مهندسی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مددجویان، معلولان و ایثارگران را از پرداخت هزینه خدمات نظام مهندسی برای یکسال معاف کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی (یکشنبه) مواد ۱۴، ۱۵، ۱۶ و ۱۷ طرح جهش تولید و تامین مسکن را بررسی کردند.

در جریان بررسی این مواد، ماده ۱۴ جهت رفع ابهامات آن به کمیسیون عمران ارجاع شد. در این ماده موضوع نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار مصالح ساختمانی و تامین آن با قیمت تمام شده متعارف آمده است.

نمایندگان ماده ۱۵ را تصویب کردند که به موجب آن هزینه صدور و تمدید پروانه ساختمانی، گواهی پایان کار ساختمان کلی برنامه‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی با ۳۰ درصد تخفیف محاسبه و دریافت می‌شود.

ماده ۱۶ نیز به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که به موجب آن وزارت راه و شهرسازی با اعمال سیاست‌های تشویقی، مهندسین داوطلب برای ارائه خدمات فنی مهندسی در طرح‌های حمایتی تأمین مسکن را معرفی نماید.

همچنین در تبصره این ماده آمده است؛ مددجویان، معلولان و ایثارگران با معرفی کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران از پرداخت هزینه خدمات نظام مهندسی برای یک بار معاف هستند و مابه التفاوت آن از محل منابع صندوق ملی مسکن، تأمین و در وجه سازمان نظام مهندسی ساختمان واریز می گردد.

ماده ۱۷ نیز جهت رفع ابهام به کمیسیون عمران ارجاع شد که در آن سه وزارتخانه‌های نفت، نیرو و ارتباطات مکلف شده بودند که برای واحدهای مسکونی برنامه‌های حمایتی مسکن فقط حق انشعاب دریافت کرده و هیچ مبلغی برای تامین و انتقال آن دریافت نکنند.


بررسی خلاءهای قانون حمایت از معلولان و دلایل عدم اجرای این قانون

نماینده مردم در مجلس یازدهم، از پیشنهاد طرحی در جهت تکمیل قانون حمایت از معلولان با استفاده از ۳۴ ماده مغفول مانده در دوره قبل مجلس خبر داد.

عبدالناصر درخشان در تشریح جزییات نشست با اعضای  کمیته حقوقدانان روشندل موسسه توسعه حقوقی فقر زدایی با بیان اینکه هدف از این نشست شناسایی مشکلات جامعه معلولان و ارائه راهکار با بهره‌مندی از نظرات خود آنها برای برون رفت از این وضعیت بود، گفت: در این نشست معلولان حقوقدان به بیان مشکلات خود در حوزه‌های مختلف پرداختند و از عدم اجرای مصوبات مجلس در خصوص قانون حمایت از معلولان توسط دولت به بهانه کمبود بودجه انتقاد کردند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: نگاه جامعه به قشر معلول از دیگر مشکلاتی بود که در این نشست به آن اشاره شد که مانع از استفاده از توانمندی‌های آنها شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه برغم اینکه معلولان حدود 12 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند اما پیوسته مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند و با محدودی‌‌های بسیاری مواجه هستند و این در حالی است که بسیاری از آنها دارای توانمند‌ی‌هایی فراتر از سایر افراد جامعه هستند.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس، یادآور شد: قانون جامع حمایت از معلولان در سال 96 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما توجه به حوزه استخدام و تامین معیشت این قشر و استفاده از ظرفیت 60 درصدی اشتغال و مناسب‌سازی جامعه برای حضور آنها تاکنون نادیده گرفته شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: امیدواریم با همراهی سایر نمایندگان مجلس گامی اساسی در جهت رفع مشکلات جامعه معلولان کشور با بهره‌مندی از راهکارهای این قشر برداریم.

 همچنین مجلس از بُعد نظارتی برای اجرای قانون جامع حمایت از معلولان ورود پیدا کرده، ضمن اینکه مواردی که در زمان بررسی این لایحه در دوره قبل مجلس مغفول مانده است مورد توجه قرار خواهد گرفت . کما اینکه از 63 ماده پیشنهاد داده شده، 34 ماده به تصویب مجلس رسیده است و 29 ماده آن که بیشتر به مباحث فرهنگی و آموزشی توجه داشته از لایحه مذکور حذف و به صورت تصویب نامه ابلاغ شده بود که متاسفانه این مواد نیز اجرا نشدند.

بانک ها و اماکن زیر مجموعه وزارت رفاه مناسب سازی می شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور از مناسب سازی ساختمان های اداری، اماکن عمومی و بانک های تحت پوشش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سراسر کشور در آینده ای نزدیک خبر داد.

دکتر قبادی دانا با بیان اینکه تاکنون ۵۳۷ جلسه ستاد در استان ها از سال ۱۳۹۲ برگزار شده است گفت: از سال ۱۳۹۳ تاکنون ۱۵ جلسه ستاد هماهنگی مناسب سازی کشور مطابق ماده ۳ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت تشکیل شده که ۱۰ جلسه آن از سال ۱۳۹۷ تا کنون بوده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با توجه به مصوبات شانزدهمین جلسه ستاد پیگیری مناسب سازی کشور با توجه به حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشریح کرد: در این جلسه مقرر شد؛  معاونت ها، سازمان ها و شرکت های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمهیدات لازم را برای مناسب سازی ساختمان های اداری و اماکن عمومی تحت نظارت، اعم از دولتی و خصوصی ظرف مدت سه ماه به عمل آورند.

وی به مناسب سازی امکان تحت نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و افزود:  همچنین مقرر شد تمهیدات لازم برای صدور فعالیت مراکز غیر دولتی تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشروط به مناسب سازی و دسترس پذیری برای افراد دارای معلولیت باشد و مراکزی که از قبل مجوز داشتند در مدت ۶ ماهه موظف به مناسب سازی ساختمان ها و محیط برای این افراد هستند.

قبادی دانا همچنین گفت: همه شعب بانک های زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (بانکهای توسعه تعاون و رفاه کارگران) در سراسر کشور ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ ابلاغ صورتجلسه می باید نسبت به مناسب سازی تعدادی از باجه های خدمات بانکی و دستگاه های خودپرداز برای بهره برداری افراد دارای معلولیت اقدام کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به پیشنهاد یک روز در تقویم کشور برای روز مناسب سازی تاکید کرد و افزود: مکاتبه با شورای فرهنگ عمومی کشور برای نامگذاری یک روز برای نهضت مناسب سازی در تقویم کشور، رونمایی از کتاب قوانین و آئین نامه های مناسب سازی و نشان مناسب سازی ساختمان های تراز معلولان و برگزاری جلسه فوق العاده در اردیبهشت ماه سال آینده با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونین و مدیران شرکت ها و بانکهای تابعه برای پیگیری گزارش اقدامات انجام گرفته از دیگر مصوبات این جلسه بود.

وی همچنین در پایان به برگزاری سه جلسه گذشته در استان یزد، وزارت آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی برای مناسب سازی و دسترس پذیری اماکن مجموعه تحت مدیریت گفت و تاکید کرد: امیدواریم با پیگیری مناسب،   امکان ایحاد دسترس پذیری مناسب و انجام فعالیت های افراد دارای معلولیت به طور مستقل در سطح شهر های سراسر کشور فراهم شود.

نحوه ورود دانش آموزان معلول به دانشگاه فرهنگیان، در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دیدار با صفایی نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی که در محل سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد از بررسی نحوه ورود دانش‌آموزان معلول به دانشگاه فرهنگیان در کمیسیون‌های تخصصی شورای‌عالی آموزش‌وپرورش خبر داد.

سید جواد حسینی در این دیدار بیان داشت: طرح هدایت در آموزش و پرورش با هدف تامین تجهیزات هوشمند ارتباطی از طریق مشارکت خیرین و دستگاههای اجرایی در حال اجرا است.

جانشین وزیر در طرح هدایت افزود: تاکنون ۱۸۷ هزار تبلت و وسیله هوشمند آموزشی با مشارکت خیرین، نهادها و دستگاه های اجرایی به دانش آموزان نیازمند اهدا شده است.

وی گفت: ۶۰۰ دانش آموز گنابادی و ۳۰۰ دانش آموز بجستانی به تجهیزات هوشمند آموزشی دسترسی ندارند و در صورت تامین اعتبار نیمی از این تجهیزات از طریق منابع استانی، بقیه اعتبار توسط وزارت آموزش و پرورش و در قالب طرح هدایت تامین خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه مهارت آموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه از اولویت های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است گفت: اعتبار مورد نیاز برای تجهیز دو کارگاه دانش آموزان با نیازهای ویژه مقطع پیش حرفه ای و حرفه ای شهرستان گناباد توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی تامین خواهد شد.

وی افزود: تربیت بدنی از نیازهای اساسی دانش آموزان استثنایی است و در صورت ساخت سالن ورزشی برای این دانش آموزان در گناباد، کلیه تجهیزات مورد نیاز توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی تامین خواهد شد.

.......اخبار روز

* دولت تا روز آخر خدمت خود، حراست از معیشت مردم را وظیفه نخست خود می داند

رئیس جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت:

 دولت تا روز آخر خدمت خود، حراست از معیشت مردم را وظیفه نخست خود می داند

 تامین کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی، سیاست قطعی دولت تا پایان خواهد بود

اصلاحیه لایحه بودجه بر اساس شرایط و مقتضیات کنونی کشور تهیه و تدوین شده است

 نباید اجازه داد موضوع مهمی مثل بودجه کشور درگیر مناقشات و مباحث بی ثمر شود

 باید در بررسی بودجه، با همگرایی و اجماع سازی پیام ثبات و رشد به اقتصاد بدهیم

 هر وقفه ای در تصویب بودجه کشور می تواند به کلیت اقتصاد و از آن مهم تر معیشت و زندگی مردم آسیب وارد کند.

*عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا: مرگ و میر ناشی از ساده‌انگاری، 2 تا 3 هفته آینده مشخص خواهد شد.

مردانی: از حدود دو هفته قبل درباره افزایش موارد جدید ابتلا به کرونا هشدار داده‌ بودیم./ شبکه خبر

*سخنگوی سازمان غذا و دارو: امکان قاچاق معکوس واکسن‌ها وجود ندارد

 جهانپور: توزیع واکسن‌های کرونای وارداتی همچون سایر کالا‌های سلامت‎‌محور، از طریق سامانه «تیتک» خواهد بود.

 تمام واکسن‌ها از مبدا تا مقصد قابل رصد و رهگیری هستند و امکان قاچاق معکوس واکسن‌های کرونا وجود ندارد./ فارس

* حزب مردم‌سالاری برای انتخابات ۱۴۰۰ نامزد مستقل معرفی می‌کند

حبیبی سخنگوی حزب مردم سالاری: احتمال دارد نامزد اختصاصی حزب مردم‌سالاری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در کنگره روز 30 بهمن معرفی شود

 حزب هرگز در پی نامزد نیابتی و استقراضی نبوده و نخواهد بود/ رصد

*تشکیل رسمی ستاد انتخابات 1400

سید اسماعیل موسوی،سخنگوی ستاد انتخابات کشور:

ستاد انتخابات 1400بصورت رسمی در وزارت کشور تشکیل شد.

در اسفند امسال هیئت مرکزی اجرایی انتخابات را در وزارت کشور تشکیل می‌دهیم.

 

..‌‌‌‌..‌‌‌...گزارش ویژه

*ارائه خدمات حمایتی و خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به ارائه گزارش دستاوردها و فعالیت‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در حضور وزیر آموزش‌وپرورش پرداخت.

استثنایی دکتر سید جواد حسینی در نشست اعضای شورای معاونین سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با مقام عالی وزارت که در محل سالن کنفرانس این سازمان برگزار شد با بیان اینکه آموزش‌وپرورش استثنایی مولود انقلاب در سال ۱۳۷۰ است و از زمان تأسیس تاکنون پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی ۱۸ برابر شده است اظهار کرد: ۱۵۲ هزار دانش‌آموز استثنایی در ۱۷۴۳ مدرسه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا در هفت گروه در حال تحصیل هستند.

وی افزود: ۸۰۵ مدرسه استثنایی به‌عنوان پشتیبان مدارس پذیرا فعالیت دارند و ۳۴ مدرسه شبانه‌روزی نیز در کشور برای دانش‌آموزان استثنایی وجود دارد. دانش‌آموزان استثنایی به دلیل شرایط خاص خود به فضا و تجهیزات 5 تا 10 برابر دانش‌آموزان عادی نیز دارند که در حال حاضر میانگین تراکم در مدارس استثنایی 53 نفر، نرم کلاسی 6.4 نفر است و به‌ازای هر 6 دانش‌آموز استثنایی یک معلم وجود دارد.

افزایش 82 برابری دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر

وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی 7 درصد رشد داشته است گفت: رویکرد تلفیقی فراگیر با هدف حرکت از تفکیک به سمت تلفیق و فراگیر سازی از ۲۰ سال پیش آغاز شده است و یکی از جهت‌گیری‌های اصلی آموزش‌وپرورش استثنایی تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی تحت عنوان مدارس تلفیقی فراگیر است. تعداد دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در مدارس تلفیقی فراگیر را ابتدا تاکنون 82 برابر افزایش‌یافته است.

پوشش 99 درصدی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در سال جاری

حسینی یکی از خدمات آموزش‌وپرورش استثنایی به همه دانش‌آموزان را برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان دانست و گفت: این برنامه با پوشش 1.5 درصدی از سال 1374 شروع شده و در سال 1399 و علی‌رغم شرایط کرونایی به پوشش 99 درصدی رسیده است. راه‌اندازی یک پایگاه دائمی سنجش به همراه اتاق آکوستیک در تمامی استان‌ها از برنامه‌های در دست انجام آموزش‌وپرورش استثنایی است.

معاون وزیر در ادامه گفت: سیاست سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در حوزه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان، پایین آوردن سن سنجش نوآموزان و استفاده از برنامه‌های غربالگری وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی برای تشخیص بهنگام و مداخلات طلایی است.

حسینی با بیان اینکه در سال آینده نیز آزمون‌های غربالگری برای شناسایی نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری نیز به برنامه سنجش اضافه خواهد شد تا شناسایی این دسته از دانش‌آموزان به هنگام صورت گیرد. ارائه خدمات به دانش‌آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری از رویکرد انفعالی به رویکرد فعال در خواهد آمد و ارائه این خدمات با رویکرد مدرسه محوری، معلم محوری و خانواده محوری گسترش خواهد یافت.

ارائه خدمات حمایتی و خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش استثنایی در سه حوزه خدمات حمایتی، خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای و خدمات توان‌بخشی در قالب مراکز مشاوره به ارائه خدمات توان‌بخشی می‌پردازد اظهار کرد: اعتبارات خدمات توان‌بخشی از 4 میلیارد تومان در سال 1398 به 7 میلیارد تومان در سال 1399 رسیده است و تعداد این خدمات از 16 آیتم به 18 آیتم افزایش‌یافته است.

وی افزود: تاکنون بیش از ۳۲ میلیارد تومان اعتبار در این حوزه به دانش‌آموزان پرداخت شده است و در سال ۹۸ بیش از ۸ هزار پرونده توان‌بخشی بررسی و هزینه‌های آن پرداخت شده است. در حوزه خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای نیز ارائه این خدمات از سال 1394 تاکنون 3 برابر رشد داشته است.

آموزش‌وپرورش استاندارد نیازمند استانداردسازی در حوزه‌های مختلف است.

معاون وزیر با بیان اینکه آموزش‌وپرورش استاندارد نیازمند استانداردسازی در حوزه‌های مختلف است اظهار کرد: اولین مؤلفه که نیازمند استانداردسازی است، توانمندسازی فضاها است که با دو اقدام توسعه فضاهای موجود و ایجاد فضاهای جدید پیگیری می‌شود.

وی افزود: بر اساس آمایش سرزمینی 210 مدرسه استثنایی در کشور برای رسیدن به استاندارد مطلوب موردنیاز است که ساخت این مدارس از یک سال گذشته در قالب طرح از خشت تا بهشت آغاز شده است و تاکنون 135 مدرسه از این تعداد یا کلنگ‌زنی و یا افتتاح شده است.

حسینی گفت: ۱۲۹۶ مدرسه تا اول مهر توسط سازمان نوسازی مدارس برای استفاده دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مناسب‌سازی می‌شود و ۶۴ مدرسه نیز توسط سازمان استثنایی به‌صورت الگویی مناسب‌سازی خواهد شد.

معاون وزیر تربیت‌بدنی و ورزش را یکی از نیازهای اساسی دانش‌آموزان استثنایی دانست و افزود: 31 سالن ورزشی مختص دانش‌آموزان استثنایی در کشور وجود دارد و 14 استان کشور فاقد سالن ورزشی خاص دانش‌آموزان استثنایی هستند که ساخت این سالن‌ها آغاز شده است و در 368 مدرسه استثنایی نیز با مشارکت خیرین و سازمان نوسازی مدارس ساخت سالن‌های ورزشی 200 مترمربعی درون مدرسه‌ای آغاز شده است.

ارائه خدمات از طریق ۷۵۶ مرکز مشکلات ویژه یادگیری و 48 مرکز مشاوره

معاون وزیر با بیان اینکه آموزش‌وپرورش استثنایی ارائه خدمات به دانش‌آموزان عادی دارای مشکلات ویژه یادگیری را از طریق ۷۵۶ مرکز مشکلات ویژه یادگیری نیز برعهده دارد اظهار کرد: 47 مرکز مشاوره و راهنمایی نیز خدمات مشاوره‌ای و توان‌بخشی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و خانواده‌های آنان ارائه می‌دهند.

وی افزود: تعداد مراکز مشکلات ویژه یادگیری از 475 مرکز در سال 1397 به 756 مرکز در سال 1399 رسیده است و 82 مرکز نیز در ایام کرونا راه‌اندازی شده است. از 48 مرکز مشاوره و راهنمایی نیز 10 مرکز در سال 98 و 27 مرکز در سال 1399 افتتاح شده است یعنی 77 درصد این مراکز در دو سال اخیر راه‌اندازی شده است.

نوآوری فضا و تجهیزات

حسینی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، نوآوری فضا و تجهیزات است اظهار کرد: ایجاد مراکز جامع تشخیصی، توان‌بخشی و مشاوره‌ای ازجمله برنامه‌های آموزش‌وپرورش استثنایی است و تاکنون 3 مرکز در کشور راه‌اندازی شده است و تعداد این مراکز تا پایان سال تحصیلی به 10 مرکز خواهد رسید.

معاون وزیر از راه‌اندازی اتاق بازی در تمامی 23 مدرسه خاص نابینایان خبر داد و گفت: تا اول مهرماه 20 پارک تحرک و جهت‌یابی در مدارس خاص نابینایان راه‌اندازی می‌شود و اتاق‌های حسی و حرکتی نیز از 2 اتاق به 10 اتاق خواهد رسید. هفته گذشته نیز بزرگ‌ترین و مجهزترین سالن چند حسی مبتنی بر هوش مصنوعی ویژه دانش‌آموزان طیف اوتیسم در قزوین راه‌اندازی شد.

حسینی از راه‌اندازی 192 باشگاه پیش‌کسوتان آموزش‌وپرورش استثنایی خبر داد و افزود: باشگاه‌های پیش‌کسوتان آموزش‌وپرورش استثنایی با استفاده از ظرفیت شیفت خالی مدارس استثنایی و با هدف تجربه گردانی بازنشستگان و استفاده از تجربیات آنان به‌عنوان راهنمایان بالینی راه‌اندازی شده است.

وی افزود: 3 مرکز رفاهی و آموزشی ارتقای مدیریت آموزشگاهی نیز در کشور راه‌اندازی شده است و 5 اردوگاه دانش‌آموزی نیز در حال ساخت است. راه‌اندازی پایگاه‌های جامع آموزش مجازی در ۳۲ استان، راه‌اندازی سامانه ندای همراه و ایجاد اپلیکیشن جامع آموزش از دیگر نوآوری‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است.

استانداردسازی منابع انسانی

حسینی دومین استانداردسازی را استانداردسازی منابع انسانی دانست و گفت: کمبود 12 هزار نیرو یکی از مشکلات سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است که با مصوبه شورای سازمان مقرر شده است سالانه ده درصد از استخدامی‌های آموزش‌وپرورش به آموزش‌وپرورش استثنایی اختصاص یابد.

وی افزود: باتوجه‌به مصوبه شورای سازمان، پیگیری استقلال ادارات استثنایی استان‌ها از طریق استقرار نماینده ذیحسابی و اجازه صدور ابلاغ توسط رؤسای ادارات نیز در حال انجام است. طرح درجه‌بندی ضوابط مدارس و طرح طبقه‌بندی مشاغل نیز تدوین شده است و مراحل اداری خود را طی می‌کند.

حسینی ادامه داد: برگزاری 27 دوره مجازی ضمن خدمت، آموزش خط بریل و زبان اشاره به 5 هزار نفر و آموزش مهارت‌های چندگانه به ده درصد معلمین مدارس کم‌توان ذهنی از دیگر برنامه‌های سال جاری سازمان در حوزه توانمندسازی نیروی انسانی است.

استانداردسازی تجهیزات در قالب نهضت توان‌افزایی

معاون وزیر سومین مؤلفه استانداردسازی را استانداردسازی در حوزه تجهیزات دانست و گفت: بر اساس نظریه امتداد برخی مواقع نواقص باعث می‌شود یک یا چند حس در کودکان و دانش‌آموزان امتداد نیابد و نظام تعلیم‌وتربیت باید جانشین و تکمیل‌کننده نقایص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شود. نهضت توان‌افزایی بر اساس نظریه امتداد در آموزش‌وپرورش استثنایی و برای تأمین ۱۰۵ قلم تجهیزات کمک‌آموزشی و توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی راه‌اندازی شده است.

استانداردسازی محتواهای آموزشی و پرورشی

حسینی چهارمین مؤلفه استانداردسازی را استانداردسازی محتواهای آموزشی و پرورشی دانست و گفت: تاکنون 1000 کتاب برای دانش‌آموزان استثنایی مناسب‌سازی و یا تألیف شده است و دو کتاب نیز در حوزه احکام دانش‌آموزان استثنایی تألیف شده است. ۳۱۱ دانش‌آموز استثنایی در کنکور سال ۹۹ قبول شده‌اند و این میزان قبولی به معنای رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته است.

استانداردسازی منابع مالی

معاون وزیر پنجمین مؤلفه استانداردسازی را استانداردسازی منابع مالی دانست و گفت: در سال ۹۷ بودجه این سازمان ۹۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان بود، در سال ۹۸ بودجه به ۹۹ میلیارد و ۶۲۴ میلیون تومان رسید و بودجه سال جاری نیز ۱۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون است. می‌توان گفت این سازمان تاکنون حدود ۱۲ برابر افزایش اعتبارات داشته است که هشت برابر آن در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است.

حسینی درباره بودجه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: بودجه پیش‌بینی‌شده سازمان ۱۸۵ میلیارد تومان بود که با کمیسیون تلفیق و برنامه‌وبودجه رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم تا علاوه بر این بودجه، ۲۵۰ میلیارد تومان نیز به بودجه ما در ردیف خدمات توان‌بخشی اضافه شود.

استانداردسازی فرآیندها و فراگردها

معاون وزیر با بیان اینکه ششمین مؤلفه استانداردسازی، استانداردسازی فرآیندها و فراگردها است اظهار کرد: 40 چرخش تحول‌آفرین در حوزه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری، ارائه خدمات آموزشی، توان‌بخشی و تشخیصی تدوین شده است و سه بسته تحولی با ۸ برنامه و ۳۶ فعالیت نیز در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در حال اجرا است.

وی افزود: ۹۳.۳ درصد برنامه‌ها و فعالیت‌های بسته‌های تحولی تأسیسی و نوآورانه است و تاکنون ۷۰ درصد شاخص‌های این بسته‌ها محقق شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه دماسنج نظام تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان، معلمان و اولیا هستند اظهار کرد: ایجاد پارلمان مشورتی اولیاء، طرح مدرسه یاری اولیاء و اولیای دستیار معلم از جمله برنامه‌های مشارکتی در حوزه اولیاء دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

وی افزود: طرح جمع‌آوری ایده‌های مطلوب، طرح صد دبیرخانه صد مدرسه با هدف پیوند مدرسه با جامعه، برگزار میزهای گفتگوی تخصصی، ایجاد نظام تصمیم‌گیری از مدرسه تا ستاد و انعقاد تفاهم‌نامه با 20 سازمان و دستگاه از دیگر فعالیت‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است.

فعالیت آموزش‌وپرورش استثنایی در شبکه شاد

حسینی شبکه شاد را بزرگ‌ترین دستاورد آموزش‌وپرورش در عصر کرونا دانست و گفت: در حال حاضر ۱۰۰ درصد مدارس استثنائی و ۸۴ درصد کلاس‌ها به شبکه شاد متصل هستند و تاکنون 3 هزار و 700 محتوای آموزشی در بیش از 850 کانال درسی مرتبط با آموزش‌وپرورش استثنایی در شاد بارگذاری شده است.

 

...‌.‌آموزش

*کرونا و پیک چهارم

 تغییر تعداد بیماران جدید مبتلا به کووید۱۹، بیشتر تابعی از تغییر رفتار مردم است تا تغییر ماهیت و رفتار ویروس و بیشتر انسان‌ها هستند  که با تغییر الگوی تماس‌های فیزیکی‌ ، الگوی ابتلا را تغییر می‌دهند.ویروس کرونا هم تاکنون تغییراتی داشته است، جهش اخیر ویروس که در چندین کشور کشف شده و همچنین جهش دیگر ویروس در اردیبهشت ماه سال جاری، هر دو باعث تغییر در رفتار و ساختار ویروس و در نتیجه افزایش میزان سرایت‌پذیری شده  و می تواند در افزایش تعداد بروز موارد جدید و متعاقبا در بروز امواج بیماری نقش داشته باشد، اما به نظر می رسد عامل بسیار مهم دیگر و یا حتی شاید عامل مهم‌تر در این میان، تغییر در رفتار ما انسان‌ها است. هر زمان که بیماری به اوج می‌رسد مردم و مسئولین سختگیری بیشتری می‌کنند و در نتیجه انتقال بیماری کاهش می‌یابد و هر زمان که اوضاع به شرایط عادی نزدیک می‌شود با شیوع پدیده عادی انگاری، رفتار ما تغییر می‌کند و بدون ملاحظه موارد احتیاطی در گردهمایی‌ها، تجمعات، مراکز شلوغ خرید شرکت می‌کنیم که عامل بسیار مهمی برای انتقال بیماری است.

عامل مهم دیگر در بروز موج‌های بیماری، تغییرات و جهش خود ویروس است که سرایت‌پذیری را افزایش می‌دهد؛ علت جهش ویروس به ساختار ویروس باز می‌گردد و اساتید ویروس شناسی و ژنتیک بر این باور هستند که ویروس‌هایی که از جنس RNA هستند ثبات بالایی در ماده ژنتیکی خود ندارند و مرتبا در حال تغییر و تحول هستند.

 برخی از این تغییرات ممکن است به ضرر خود ویروس‌ها باشد و انتشار آن را کاهش دهد و برخی به نفع ویروس‌ها بوده و باعث افزایش انتقال و یا حتی شدت آن می‌شود. تغییراتی که موجب کاهش انتقال ویروس شود خود به خود حذف می شوند؛ زیرا با بقای ویروس ناسازگار هستند.

از ابتدای پاندمی تا کنون چندین هزار تغییر (جهش) در این ویروس رخ داده و  تغییراتی که به نفع ثبات ویروس بودند نه تنها باقی ماندند، بلکه طی مدت کوتاهی تقریبا کل ویروس‌های در گردش را به خود اختصاص داده‌اند. دو نمونه از مهم‌ترین این اتفاقات یکی در حوالی ماه اردیبهشت و یکبار پس از شهریور ماه گذشته رخ داده است. ضمنا، حتما لازم نیست که ویروس جهش یافته از یک کشور به کشور دیگر وارد شود، به دلیل آنکه ماده ژنتیکی ویروس ناپایدار است، در هر کشوری می تواند رخ ‌دهد، بویژه در مناطقی که زنجیره انتقال فعال‌تر است، احتمال جهش و تغییر ژنتیکی هم افزایش می‌یابد. مشاهدات در مورد تعداد موارد جدیداً تشخیص داده شده نشان می‌دهد در برخی استان‌ها و نیز در مجموع در کل کشور، افزایش تعداد موارد جدید در هفته‌های اخیر مشهود است و فعلا معلوم نیست آیا این موضوع صرفا ناشی از تغییر رفتار مردم است و یا ناشی از تغییر گونه قالب ویروس است و یا هر دو عامل همزمان نقش دارند.

آنچه که اهمیت دارد، ضرورت افزایش سختگیری‌ها و کاهش تماس‌ها است برای اینکه شاهد ابتلا و از دست رفتن تعداد بیشتری از افراد جامعه نباشیم.خطرناک‌ترین جهش، جهشی است که مرگ و میر و شدت بیماری را افزایش دهد.

 در عین حال، جهشی که بدون افزایش شدت و مرگ و میر، قابلیت انتقال را افزایش دهد نیز می‌تواند منجر به درگیری بیشتر افراد جامعه و در نتیجه مرگ و میر بیشتر شود. در مورد جهش‌هایی که در بالا ذکر شد، حداقل افزایش سرایت‌پذیری ویروس اثبات شده و حتی برخی شواهدی دارند که شدت ابتلا و احتمال کشندگی هم در این جهش‌ها ممکن است افزایش یافته باشد که فعلا نمی‌توان با قطعیت در مورد آن صحبت کرد.

برای اینکه معلوم شود چه جهش‌هایی در یک کشور رخ می‌دهد لازم است از تکنولوژی توالی‌یابی کل ژنوم ویروس استفاده شود و این تکنولوژی گرچه هم اکنون در مراکز خاصی در کشور موجود است، ولی برای اینکه بتوانیم مانند سایر کشورها جهش‌های احتمالی ویروس را به تعداد کافی و به موقع شناسایی و برای مقابله با آن به موقع اقدام کنیم، به منابع بیشتری نیاز است.

 از اینرو نمی‌توان راجع به جهش‌هایی که ممکن است در ایران رخ داده باشد به درستی اظهار نظر کرد.  تحقیقات صورت گرفته با استفاده از ابزارهای موجود، می‌توانند بگویند آیا جهش‌های شناخته شده در سایر کشورهای دنیا در ایران هم مشاهده می شود یا خیر. باید ببینیم که آیا جهش در منطقه‌ای که هدف واکسن است، رخ داده یا خیر، و سپس ببینیم این جهش چقدر می‌تواند سبب تغییر در آن منطقه شود.

 اکثر واکسن‌هایی که تاکنون تهیه شدند، جایگاه‌های متعددی از ویروس را هدف قرار داده‌اند. به این ترتیب اگر یک و یا حتی تعداد معدودی از این مناطق تغییر کند، هنوز امید است که واکسن بر سایر جایگاه‌هایی که هدف واکسن هستند اثر خود را بر جای بگذارد.

طبیعی است که اگر واکسیناسیون دیر اتفاق افتد و انتقال بیماری فعال و بالا باشد، احتمال بروز جهش‌های متعدد و لذا بی‌اثر شدن واکسن‌ها نیز وجود دارد.

واکسن‌هایی که الان در حال ساخت هستند هنوز کارایی خود را بر ویروس‌های جهش یافته دارند ولی برخی شواهد پراکنده حاکی از کاهش اثر بخشی برخی واکسن‌ها در برخی از ویروس‌هایی که اخیرا جهش یافتند، بوده‌اند. گرچه حتی در مورد این ویروس‌های جهش یافته هم هنوز درصد ایمنی زایی مقبول است ولی ممکن است اگر نتوانیم به موقع ویروس را سرکوب کنیم، درصد ایمنی زایی در آینده آنقدر کاهش یابد که واکسن از میزان اثربخشی مطلوب خود فاصله بگیرد.

 

............فرهنگ و هنر

*امسال جشنواره موسیقی فجر برخط برگزار می شود

 مسئولان برگزاری جشنواره ی بین المللی موسیقی فجر تصمیم گرفتند در فضای کرونایی، جشنواره ی سی و ششم را به صورت برخط برگزار کنند.

به منظور اطلاع رسانی هرچه بهتر در خصوص شیوه ی برگزاری جشنواره ی موسیقی فجر امسال، در نخستین روز از هفته ی جاری، مسئولان جشنواره نشست خبری با اصحاب رسانه ترتیب داده، این جزئیات را تشریح کردند.

به گزارش ایران سپید، به نقل از روابط عمومی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، در این نشست خبری که با حضور محمد الله یاری مدیرکل دفتر موسیقی، حسن ریاحی آهنگساز و دبیر جشنواره و اردوان جعفریان مدیربخش بین الملل‌ برگزار شد، هر یک به تشریح برنامه های این دوره جشنواره پرداختند.

در ابتدای نشست خبری حسن ریاحی دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: جشنواره امسال از ۲۸ بهمن تا ۴ اسفند اجرا خواهد شد و باوجود شرایط سخت موجود تمامی برنامه ها با نظم و با بالاترین کیفیت پیش رفته است.وی افزود امسال بعد از دو دوره غیبت، مجدداً جایزه باربد برقرار شد و خوشبختانه استقبال خوبی نیز صورت گرفت، همچنین امسال شاهد حضور دانشجویان ممتاز دانشگاه هنر، آزاد و تهران در جدول هستیم.

محمد الله یاری مدیرکل دفتر موسیقی هم در این نشست گفت: سال گذشته بعد از برگزاری جشنواره سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر طبق آیین نامه ۷جلسه شورای ارزیابی جشنواره برگزار شد. شورای ارزیابی پیشنهاداتی را داد  که از جمله  اصلاح آیین نامه برای جشنواره پیش رو و اضافه شدن  شورای سیاستگذاری بود.

او ادامه داد: این شورا متشکل از معاون امور هنری، مدیرکل دفتر موسیقی و چهار هنرمند موسیقی شامل مجید کیانی، نادر مشایخی، شاهین فرهت و حسن ریاحی  است که به عنوان اتاق فکر تا انتهای جشنواره همراه جشنواره هستند.

وی افزود: باتوجه به شرایطی که از اسفندماه سال گذشته پیش آمده اولویت اصلی ما سلامت مردم بود که برگزاری جشنواره  به صورت مجازی در راستای حفظ سلامتی مخاطبان صورت گرفت. در این راستا  کارهای مربوط به تصویربرداری اجراها آغاز شد.

در این چارچوب هم نهایت تلاش صورت گرفته تا آثار تصویری ارائه شده در جشنواره در باکیفیت‌ترین شکل ممکن ارائه شود. بنا بر این ضرورت دارد به سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر متناسب با شرایط فعلی نگاه شود.

او تأکید کرد: امسال در بخش رقابتی در ۱۵ بخش آلبوم های منتشر شده سال ۹۶ تا ۹۸ با ۱۴۸ اثر مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت۵۲ کار به صورت کاندیدا معرفی خواهند شد. در بخش غیر رقابتی نیز فراخوان برای اجرای گروهها اعلام شد که تعدادی از گروهها از شرکت کنندگان در فراخوان انتخاب شدند و گروههایی نیز به پیشنهاد هیات انتخاب آثار و گروهها به جشنواره دعوت شدند. اجراها در بخش های

موسیقی دستگاهی، کلاسیک، نواحی،  بین الملل، ارکسترها و استعدادهای جوان است. ضبط این اجراها یک آرشیو تصویری باکیفیت از اجراهای 42 گروه موسیقی را نیز فراهم می کند.

الله یاری همچنین گفت: امسال رنگین کمانی از اجراها از هنرستان تا دانشگاه را خواهیم داشت که گروههایی از استان های خراسان رضوی، اصفهان، مازندران، گلستان، کردستان، لرستان و تهران در جشنواره اجرا دارند. 

مدیرکل دفتر موسیقی اضافه کرد: مجموعا ۵۷ اجرا و بالغ بر ۱۸۹۰ دقیقه ضبط در تالار رودکی‌ با حضور ۴۶۴ هنرمند داخلی و ۱۱هنرمند بین المللی داریم، در بخش جایزه ترانه ۴ هزار ترانه مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت ۴۰ اثر کاندیدا خواهند شد.

وی بیان کرد: بخش دیگر جایزه  موسیقی و‌ رسانه است که بیش از ۱۶۰ اثر ارسال شده است. تجلیل از چهار هنرمند پیشکسوت محمدرضا اسحاقی گرجی، ملیحه سعیدی، حسن ناهید و زنده یاد احمدعلی راغب نیز برنامه دیگر این دوره جشنواره است. در بخش اجرای صحنه ای دو اجرا نیز به یاد استاد محمدرضا شجریان و‌ یک اجرا به یاد سردار قاسم سلیمانی در جشنواره قرار دارد.

الله یاری درباره بودجه جشنواره نیز گفت: ممکن است این تصور باشد که چون جشنواره در فضای مجازی برگزار می شود  با کاهش هزینه‌ها مواجه شدیم. اما بخش اعظمی از هزینه‌های جشنواره مربوط به حمایت‌ها می‌شود که در این جشنواره نیز وجود داشته‌اند. نکته دیگر اینکه برای جشنواره سی و ششم علاوه بر کمیته مالی مستقر در انجمن موسیقی شورای برنامه ریزی هم در معاونت، هزینه های جشنواره را بر اساس برنامه ها بررسی کرده است. امسال نیز گزارش مالی جشنواره در راستای شفاف سازی منتشر خواهد شد.

این مدیر موسیقی در پایان هم گفت: ۶ اجرا از روز ۲۸ بهمن ماه   در تالار‌ وحدت ضبط و در جشنواره پخش می شود. سایت جشنواره، سایت انجمن موسیقی ایران و تیوال بسترهای پخش اجراهای جشنواره هستند که امکان افزایش این بسترها وجود دارد. در بخش نشست های پژوهشی هم شش نشست با عناوین سیر تطور ترانه، آسیب شناسی موسیقی پاپ دو دهه گذشته، سیستم های آموزش نوین موسیقی در جهان، تاریخ نگاری موسیقی و خطر روایت مسلط و سند موسیقی و الزامات آن و ژانربندی انواع موسیقی برگزار می شود.

اردوان جعفریان مدیر بخش بین الملل جشنواره نیز در این نشست گفت: در مهرماه کمیته بین الملل آغاز به کار کرد و یک جلسه با شورای سیاستگذاری درباره امسال برگزار شد و‌ نهایتا  شش گروه از چهار کشور برای حضور در جشنواره نهایی شد. . امسال میزبان دو گروه از آلمان، ۲ گروه اتریش، ۱گروه از ایتالیا و ۱ گروه هم از کوبا خواهیم بود.

وی افزود: از این ۶ اجرا، ۴ اجرا  در کشورهای مبدا به صورت انحصاری برای جشنواره ضبط شده است و ۲ اجرا نیز در ایران ضبط می شود.

او ادامه داد: معیارهای انتخاب گروههای بین المللی  امسال شامل انطباق اجراها با شرایط کرونا، تنوع سبک برای جذب مخاطب حرفه ای، اجراهای مبتنی برخلاقیت  است.

جعفریان همچنین گفت: برای بین‌المللی شدن یک جشنواره طبیعتاً خبررسانی به زبان‌های غیرفارسی خیلی مهم است و  از رسانه های کشور درخواست می کنم اگر امکان آن را دارند اخبار و گزارش های موسیقی را به زبان انگلیسی نیز منتشر کنند و در این زمینه یاری‌گر ستاد جشنواره باشند تا  بتوان جشنواره موسیقی فجر را به  درگاهی برای تبادل فرهنگی با دنیا قرار داد.

به دنبال برگزاری نشست خبری سی و ششمین جشنواره ی بین المللی موسیقی فجر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این جشنواره پیام  ارسال کرد.

به گزارش ایران سپید، به نقل از روابط عمومی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، سید عباس صالحی در پیام خود به این دوره جشنواره نوشته است:

هنر در گذر زمان و کوران وقایع راه می‌گشاید و پیش می‌رود، چنانکه از گذشته تا امروز جریان‌ها و آثار هنری از بستر وقایع برخاسته‌اند و هویت فرهنگی و هنری جامعه را تبیین کرده‌اند و در این میان هنر موسیقی بخش مهمی از هویت فرهنگی و هنری و تجلی زبان همدلی بوده است.

در یک سال اخیر که شرایط بیماری کرونا دشواری‌هایی را برای همه عرصه‌ها از جمله فرهنگ و هنر پدید آورد، هنر و از جمله موسیقی با جامعه همدلی و همراهی کرده و به تناسب ویژگی‌های این دوران خلاقیت‌هایی در موسیقی بروز کرد و هنرمندان گرانقدر تجربه‌هایی رقم زدند که جریان موسیقی را تداوم بخشید.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در ادامه پیام خود به جشنواره نوشته است: سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر فرصت‌هایی را براساس شرایط جدید و شیوه‌های متناسب با این روزگار برای اجرای گروه‌ها و هنرمندان موسیقی و استفاده مخاطبان فراهم آورده است. توجه به حوزه‌های مرتبط با موسیقی مانند ترانه و تولیدات رسانه‌ای تخصصی موسیقی با برگزاری «جایزه ترانه» و «جایزه موسیقی و رسانه» بیانگر نگاه و رویکرد جامع به عرصه موسیقی و حوزه‌های پیرامون است. بخش رقابتی جشنواره هم فرصتی است تا با ارزیابی کارشناسی و تخصصی تولیدات موسیقی، داشته‌‌های کمی و کیفی و نیازهای این عرصه، شناسایی و مورد گفت‌وگو و نقد قرار گیرد.

حضور هنرمندان گرامی را در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ارج نهاده و از تلاش همکاران معاونت امور هنری و ستاد برگزاری جشنواره صمیمانه سپاسگزارم.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در بخش های رقابتی و غیررقابتی 28 بهمن تا چهارم اسفندماه برگزار می شود و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و نشست های پژوهشی برنامه های دیگر این دوره جشنواره است.

 

.......ورزشی

*مدال نقره صفرزاده در آخرین روز مسابقات فزاع

رقابت های پارا دو و میدانی جایزه بزرگ ۲۰۲۱ فزاع در کشور امارات پایان یافت.

در روز چهارم و پایانی این مسابقات، هاجر صفرزاده در کلاس T12 ماده 400 متر به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.

فینال ماده دوی 400 متر بانوان در کلاس T12 برگزار شد که در این رقابت ها، هاجر صفرزاده، نماینده شایسته ایران با رکورد  60.0034 به مدال نقره رسید. نمایندگان ترکیه و کنیا به ترتیب با رکوردهای 59.14 و 60.0841 به مدال‌های طلا و برنز رسیدند.

تیم پارا دو و میدانی کشورمان ساعت 14.30 روز یکشنبه 26 بهمن به کشور بازگشت.

نتایج مجموع نابینایان و کم بینایان در این رقابت ها به شرح زیر است:

مهدى اولاد  ٢ طلا.

مهدى مرادى ١ طلا.

بهزاد عزیزى ١ طلا.

سامان پاکباز ١ نقره.

هاجر صفر زاده ١ نقره.

وحید علی نجیمى ٢ برنز.

مسعود حیدرى ١ برنز.

تیم پارا دو و میدانی کشورمان در بخش جانبازان و معلولین نیز موفق به کسب ۶ مدال به شرح زیر شد:

دو طلا و یک نقره (حامد امیری)

سه نقره (سعید افروز، علی اصغر جوانمردی و علیرضا صادقیان)

با تصمیم برگزارکنندگان در این دوره از مسابقات به منظور حفظ سلامتی ورزشکاران و نیز شرایط خاص بیماری کرونا، توزیع مدال نفرات برتر به صورت مجازی صورت گرفت و مدال‌ها به سرپرستان تیم‌ها در هتل تحویل داده شد.

همچنین سهمیه‌های کسب شده توسط ورزشکاران برای پارالمپیک توکیو، در پایان مسابقات به کمیته ملی پارالمپیک هر کشور اعلام خواهد شد.

تیم ملی جانبازان و معلولین کشورمان با هشت ورزشکار متشکل از رشید مسجدی، حامد امیری، محمد فتحی گنجی، علیرضا صادقیان، علی اصغر جوانمردی، سعید افروز، اکبر احمدی و محمدرضا احمدی و با هدایت بهمن رضایی سرمربی تیم ملی در این مسابقات حضور داشت.

 

.....حوادث

*جسدی که پس از ۷۰ روز در قله کوه کشف شد

سال‌ها قبل که در یکی از شهرستان‌ها به عنوان رئیس پلیس آگاهی مشغول به خدمت بودم، پرونده ربوده شدن پسر جوانی برای رسیدگی به ما محول شد. برادر پسر ربوده شده در تحقیقات مدعی شد شبانه چند مرد مسلح وارد خانه‌شان شده و برادر کوچک‌ترش را ربوده‌اند.

دو پرونده در یک روز

همزمان با ربوده شدن این پسر جوان، خانواده‌ای که در همسایگی آنها زندگی می‌کردند نیز به پلیس مراجعه کرده و ناپدید شدن پسرشان را گزارش کردند.

آنها گفتند پسرشان به طرز مرموزی ناپدید شده است. بلافاصله  بررسی‌ها را آغاز کردیم و فرضیه‌های متعددی در رابطه با  آدم‌ربایی مسلحانه مطرح شد. اما با گذشت دو ماه از این ماجرا، رد و سرنخ قابل توجهی به دست نیامد.

سناریوی دروغین

بررسی‌های پلیسی این احتمال را مطرح می‌کرد که  خانواده  پسری که مسلحانه ربوده شده، واقعیت را مخفی کرده باشند.  در حالی که تحقیقات در این رابطه ادامه داشت، باخبر شدیم که پسر ربوده شده، آزاد شده است. بلافاصله به سراغ وی رفتیم اما او سناریوی پیچیده‌ای را درباره ربوده شدنش بیان کرد که برای پلیس قابل قبول نبود.در حالی که  تحقیقات ادامه داشت، خانواده این پسر بار دیگر به اداره آگاهی آمده و مدعی شدند برای بار دوم پسرشان را شب  گذشته ربوده‌اند. همین موضوع  شک ما را بیشتر برانگیخت که ماجرای این آدم‌ربایی ساختگی است. تحقیقات را ادامه داده و در نهایت موفق شدیم مخفیگاه پسر جوان را در تهران شناسایی کنیم. او را که در یک مغازه خیاطی کار می‌کرد، بازداشت کردیم.پس از دستگیری پسر جوان،  همان طور که حدس زده بودیم، مشخص شد که  ماجرای آدم‌ربایی او ساختگی بوده و او با همدستی خانواده‌اش چنین سناریویی را طراحی کرده بود.
قتل پسر همسایه
با افشای راز ساختگی بودن این آدم‌ربایی مسلحانه، احتمال اینکه موضوع ناپدید شدن پسر همسایه نیز که دوستی نزدیکی با این پسر داشت با هم مرتبط باشد، تحت بررسی قرار گرفت چرا که متوجه شدیم این خانواده با حرف‌هایشان به گونه‌ای خانواده پسر گمشده را دچار ترس و اضطراب کرده بودند که آنها جرأت پیگیری پرونده فرزندشان را نداشتند.

قتل در کوهستان

در نهایت پسری که به دروغ سناریوی ربوده شدنش را مطرح کرده بود، اعتراف کرد: من و پسر همسایه‌مان با هم به کوه رفتیم، به خاطر اختلاف مالی و خانوادگی که با او داشتم، با هم دعوایمان شد. درگیری که منجر به قتل او شد و من با کلت کمری او را به قتل رساندم و جسد را در همان کوهستان رها کردم.

به خاطر اینکه بتوانم به این ماجرا سرپوش بگذارم و از آنجایی که مقتول با من دوست بود و همیشه با هم بودیم، برای اینکه در این ماجرا گیر نیفتم، چنین سناریویی را مطرح کردم. با اعتراف متهم جوان، به همراه او راهی محل جنایت شدیم. تقریباً بیش از نصف روز در هوای سرد زمستان پیاده‌روی کردیم. یادم می‌آید بهمن ماه بود و برف زیادی آمده بود و محل جنایت قله‌ای بود که ما بعد از پیمودن چند کوهپایه به آن رسیدیم. صبح زود حرکت کرده بودیم و ساعت ۳ بعد از ظهر ما جنازه را به طور طبیعی بدون اینکه تغییری رخ داده باشد یا فساد نعشی شده باشد، پیدا کردیم.

  ۷۰ روز از جنایت گذشته بود که جسد را کشف کردیم. گلوله به پیشانی مقتول که حدوداً ۲۳ سال داشت، اصابت کرده بود.
آنجا امکان ارتباط با مرکز پلیس نبود و فقط بی سیم همراهمان بود. چون در آن نقطه هم بی سیم نمی‌گرفت، به راه افتادیم تا به منطقه‌ای برسیم که بی‌سیم ارتباط دهد تا درخواست نیروی  کمکی  آمبولانس کنیم.
آن روز جسد را پایین آوردیم و بعد از کشف جسد، به اولیای دم خبر دادیم.

 بدین ترتیب در نهایت ما از یک سناریوی دروغین آدم‌ربایی مسلحانه به کشف یک جنایت که در نوع خودش پیچیده بود، رسیدیم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *