شناسه خبر: 22990 منتشر شده در مورخ: 1399/11/26 ساعت: 09:27 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 26 بهمن ۱۳۹۹

روزنامه یکشنبه 26 بهمن ۱۳۹۹

عناوین امروز: تسهیل خدمت رسانی CBR در کشور با مراکز + زندگی- ثبت نام ۶۰ گیگ اینترنت آموزشی- نگاهی به شعر و اندیشه فروغ فرخزاد و امیلی دیکنسون- آغاز خیز جدید کرونا در برخی استان‌ها- نتایج دو و میدانی کاران ایران در مسابقات فزاع- نامزد پسرجوان دزد 3.5 میلیاردتومانی بود/ او در مراسم خواستگاری، همدستان دزد خود را به عنوان فامیل معرفی کرد.

به گزارش ایران سپید روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹

۲ رجب ۱۴۴۲

۱۴ فوریه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۳۷

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*تسهیل خدمت رسانی CBR در کشور با مراکز + زندگی

*ثبت نام ۶۰ گیگ اینترنت آموزشی

*نگاهی به شعر و اندیشه فروغ فرخزاد و امیلی دیکنسون

*آغاز خیز جدید کرونا در برخی استان‌ها

*نتایج دو و میدانی کاران ایران در مسابقات فزاع

*نامزد پسرجوان دزد 3.5 میلیاردتومانی بود/ او در مراسم خواستگاری، همدستان دزد خود را به عنوان فامیل معرفی کرد

 

............اخبار ویژه

*تسهیل خدمت رسانی CBR در کشور با مراکز + زندگی

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، توزیع عادلانه خدمات را یکی از نکات مثبت مراکز +زندگی برشمرد و گفت: در حال حاضر خدمات CBR برای مددجویان روستایی انجام می‌شود اما با راه‌اندازی این مراکز، خدمت‌رسانی در اقصی نقاط کشور و در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهرها نیز تسهیل می‌شود.

محمد نفریه معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درخصوص سابقه تشکیل مراکز +زندگی در بهزیستی، گفت: تشکیل یک ‌شبکه منسجم خدمات‌رسانی، اقدامی است که سال‌ها مدنظر بهزیستی بوده است؛ در سال‌های گذشته مجتمع‌های مختلف رفاهی اجتماعی و توانبخشی وجود داشت اما طی اقدامی نام این مجتمع‌ها به مرکز بهزیستی شهری و روستایی تغییر پیدا کرد و در ادامه نیز به تفکیک مراکز حوزه توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی شکل گرفت.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، افزود: حدود ۱۴سال قبل مجدد برای توسعه مجتمع‌های خدمات بهزیستی از طریق بخش غیردولتی اقدام شد. در آن زمان به بیش از یکهزار مرکز مجوز داده شد اما چون متولی خاصی در بهزیستی نداشت و بودجه مشخصی برای آن درنظر گرفته نشد، این تلاش به سرانجام نرسید.

وی با اشاره به موافقت رئیس وقت سازمان بهزیستی کشوراز راه‌اندازی مراکز +زندگی در سراسر کشور در سال جاری خبر داد و گفت: این مراکز یک شبکه گسترده خدماتی در کشور را برای بهزیستی ایجاد می‌کند بطوری که در شهرها و روستاها به شکل منطقه‌بندی شده، در کوتاه‌ترین زمان و نزدیک‌ترین مکان به محل زندگی مددجویان و افراد دارای معلولیت خدمات در دسترس است و در بسترIT درخواست‌ها ثبت و ارجاع می‌شوند.

نفریه با بیان اینکه الکترونیکی شدن و حضور در فضای مجازی از رویکردهای نوینی است که برای تمام خدمات پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: به این صورت تا به هیچ عنوان پرونده کاغذی وجود نخواهد داشت و تمام داده‌ها در بستر اینترنت و الکترونیکی می‌باشد که این امر دسترسی به خدمات را به ویژه برای افراد دارای معلولیت، تسهیل می‌کند؛ چراکه عدم مناسب‌سازی فضای شهری باعث می‌شود که افراد دارای معلولیت نتوانند به راحتی از محل استقرار خود خارج شوند و برای دریافت خدمات به مکان‌های از پیش تعیین شده مراجعه کنند.

به گفته معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور افراد دارای معلولیت با دسترسی به یک گوشی همراه هوشمند، تبلت یا کامپیوتر می‌توانند ارتباط خود را به راحتی با مراکز +زندگی برقرار و درخواست خود را ثبت کنند تا مددکاران در محل آنها حاضر شده و پرونده را تشکیل دهند.

وی توزیع عادلانه خدمات را یکی از نکات مثبت مراکز +زندگی برشمرد و گفت: در حال حاضر خدمات CBR برای مددجویان روستایی انجام می‌شود اما با راه‌اندازی این مراکز، خدمت‌رسانی در اقصی نقاط کشور و در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهرها نیز تسهیل می‌شود.

نفریه در پایان با اشاره به تاکید رئیس سازمان بهزیستی کشور بر لزوم دسترس‌پذیری مراکز +زندگی برای تمامی افراد بالاخص جامعه هدف، یادآور شد: امیدواریم با توجه به مناسب‌سازی مکان این مراکز، بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن خدمات بهتری ارائه دهیم.
وزارت فرهنگ به مساله تعطیلی مرکز رودکی ورود کند

قائم مقام انجمن نابینایان،  با انتقاد از ایده تعطیل کردن مرکز رودکی  به‌ عنوان بزرگترین کتابخانه ویژه نابینایان و تولید کننده کتاب، انتقال منابع این کتابخانه به کتابخانه ملی را ضمانتی برای تداوم خدمات ویژه از سوی این نهاد به نابینایان نمی‌داند.

اواخر مهر‌ماه، بازدید اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی همراه با وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور از ساختمان مرکز امور توانبخشی نابینایان و کم‌بینایان رودکی» موضوع احتمال تعطیلی این مرکز و انتقال منابع این کتابخانه را برسر زبان‌ها انداخت که واکنش بسیاری از کارشناسان و نابینایان را در پی داشت.

در مجموع 7000 نابینا و کم‌بینا، در کتابخانه مرکز رودکی عضویت دارند؛ 2500 نفر، عضو کتابخانه بریل و 4000 نفر عضو کتابخانه گویا. تعدادی نیز از سایر خدمات مرکز؛ از‌جمله امکان استفاده از کتاب‌های بریل آموزش زبان انگلیسی و قرآن استفاده می‌کنند. کتابخانه این مرکز به‌عنوان تنها مرکز تولید‌کننده کتاب بریل، با 6500 عنوان در 23 هزار جلد کتاب، به‌عنوان بزرگترین کتابخانه بریل کشور شناخته می‌شود.
منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور به ایبنا از نارضایتی جامعه نابینایان درباره تصمیم مسئولان سازمان بهزیستی برای انتقال منابع کتابخانه رودکی به‌عنوان بزرگترین کتابخانه ویژه نابینایان که خدمات کتابخانه‌ای به نابیناین سراسر کشور ارائه می‌کند گفت. وی معتقد است راه‌های مختلفی برای حفظ این مرکز وجود دارد از‌جمله انتقال مجدد منابع بعد از بازسازی ساختمان قدیمی رودکی.
شادکام البته دو موضوع را دلیل اصلی نگرانی جامعه نابینایان اعلام می‌داند. نخست، مشکل دسترسی و مناسب‌ نبودن مسیر رفت‌و‌آمد به کتابخانه ملی برای نابینایان و دوم، توقف جریان تولید کتاب‌های بریل؛ چراکه کتابخانه ملی براساس شرح وظایفش، الزامی برای تولید کتاب بریل ندارد.
بعد از بازدید رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به ‌همراه رئیس سازمان بهزیستی از مرکز رودکی، به‌نظر می‌رسد نخستین گام‌ها برای انتقال  منابع کتابخانه‌ای این مرکز برداشته شده است.

واکنش جامعه نابینایان به این موضوع چیست؟
مسئولان در کش و قوس جابه‌‌جایی منابع کتابخانه‌ مرکز رودکی هستند و البته جامعه نابینایان نیز در تلاش‌اند تا این اتفاق نیفتد. ایده انتقال منابع با هدف تعمیر و یا بازسازی ساختمان، به روش دیگری هم قابل اجرا است؛ به‌عنوان مثال انتقال کتاب‌ها به‌صورت امانی با زمان‌بندی کوتاه یک، دو و یا سه‌ساله به کتابخانه ملی و انتقال دوباره به ساختمان مرکز رودکی، بعد از بازسازی. مگر بازسازی یک ساختمان چقدر زمان نیاز دارد؟ دیدیم که ساختمان پلاسکو بعد از 4 سال ساخته شد؛ اما گویا نظر مسئولان، تعطیلی کامل و همیشگی مرکز رودکی و جابه‌‌جایی دائمی منابع به کتابخانه ملی و واگذاری آن به بخش خصوصی است.
مسئولان سازمان بهزیستی اعلام کرده‌اند، قدیمی بودن و خارج شدن مرکز رودکی از چارت سازمان بهزیستی به‌عنوان یک نهاد دولتی که مجاز به فعالیت اجرایی نیست، دلیل اصلی انتقال منابع مرکز به کتابخانه ملی است.
بله؛ عنوان «مرکز رودکی» در چارت تشکیلاتی وجود ندارد اما در همین چارت از «ساختمان ظهیر‌الاسلام» نام برده شده و براساس همین عنوان، امکان دریافت بودجه وجود دارد. به‌عبارت دیگر می‌توان راه حلی براساس استثنائات، برای حفظ این مرکز پیدا کرد.
منظورتان از استثنائات چیست؟        
مرکز رودکی، تنها مرکز تولید‌کننده کتاب بریل در کشور است؛ همین موضوع امکان استثناء کردن آن و زمینه دریافت بودجه دولتی را فراهم می‌کند. تعطیلی مرکز رودکی، تامین منابع مطالعاتی برای جامعه هدف را دچار مشکل اساسی می‌‌کند.

هرچند اداره کل کتابخانه‌های عمومی در برخی مراکز استان‌ها از‌جمله تبریز و قم با داشتن چاپخانه، کتاب بریل تولید می‌کنند اما در مقایسه با مرکز رودکی فعال و توانمند نیستند.
راه‌حل شما به‌عنوان قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور برای حل و فصل این چالش چیست؟ 
جامعه نابینایان به یک شرط حاضر به پذیرش موضوع انتقال منابع کتابخانه مرکز رودکی به کتابخانه ملی هستند: ورود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرایی شدن قانون حمایت از معلولان.

براساس ماده 17 قانون جامع حمایت از معلولان مصوب سال 1396 دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف کرده است تا کتاب‌های بریل چاپ کند. در این ماده قانونی آمده: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است از محل اعتبارات مصوب سالانه خود، بودجه مورد نیاز تولید و انتشار کتب و نشریات بریل، گویا، چاپ درشت و قالب‌های الکترونیک برای افراد نابینا و کم‌بینا و چاپ و انتشار کتب و نشریات تخصصی مورد نیاز افراد دارای معلولیت و همچنین ایجاد پایگاه‌های اطلاع‌رسانی تخصصی این افراد را تخصیص دهد.

همچنین وزارت مذکور موظف است ضمن رعایت حقوق مالکیت معنوی ناشرین، با اتخاذ تدابیر تشویقی، ناشرین را به در دسترس نهادن نسخ الکترونیکی آثار خود جهت استفاده نابینایان و کم‌بینایان ترغیب نماید.» بنابر این ماده قانونی، به‌نظر می‌رسد اگر جریان تولید کتاب بریل، به نهادی غیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شود، به معنی نابودی آن است.

 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توافق سازمان بهزستی و ارزیابی شرایط، تولید کتاب بریل را به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بسپارد و یا خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف ارتقای جریان تولید کتاب بریل، دستگاه‌های موجود در مرکز رودکی را بازسازی کند.
مساله این است که وظیفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی، تولید کتاب برای نابینایان نیست. علاوه‌براین خدمت ارسال کتاب به اعضای نابینا در سراسر کشور با انتقال منابع به این کتابخانه متوقف می‌شود چراکه در اساسنامه سازمان اسناد و کتابخانه ملی این دست وظایف تعریف نشده است.
موضوع دیگری که درباره چالش جابه‌جایی منابع مرکز رودکی از سوی جامعه نابینایان مطرح شده، مناسب‌سازی کتابخانه ملی به‌لحاظ مسیر دسترسی و فضای داخلی ساختمان کتابخانه ملی است.
بله؛ قرائتخانه‌ها تا حدودی برای استفاده نابینایان مناسب‌اند اما عمده نگرانی جامعه نابینایان، طریق رسیدن به در‌های‌ کتابخانه ملی است.
مدیران سازمان بهزیستی از جامعه نابینایان خواسته‌اند تا به آن‌ها برای اجرای این تصمیم اعتماد کنند. چه اقدامی این اعتماد را ایجاد می‌کند؟ 
متاسفانه جامعه نابینایان، به گفته مسئولان سازمان بهزیستی اعتمادی ندارند. بهزیستی به‌عنوان متولی باید مدافع حقوق جامعه نابینایان باشد. تصمیم‌گیری درباره نابینایان بدون حضور و جلب نظر آن‌ها به‌ویژه نابینایان نخبه میسر نیست.

به نظر می‌رسد مسئولان از نیاز‌های واقعی نابینایان و دشواری دسترسی به منابع آموزشی آگاه نیستند. پرسش ما این است آیا تضمینی برای تداوم خدمات مرکز رودکی با انتقال منابع به کتابخانه ملی وجود دارد؟

 

........اخبار روز

*ثبت نام  ۶۰ گیگ اینترنت آموزشی

 آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات:

۶۰ گیگ اینترنت آموزشی برای دانشجویان و طلاب در نظر گرفته‌ایم

همه دانشجویان و طلاب کشور از این بسته بهره‌مند می‌شوند

ثبت نام به‌مدت ۲ هفته از طریق سایت ictgifts.ir انجام می‌شود/ پاد

*حاجی‌میرزایی:

بیشترین اختلالات روانی در سن مدرسه اتفاق می‌افتد

نباید آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری شود

آموزش امروز به‌صورت آموزش در بحران درآمده و باید بتوانیم آن را مدیریت کنیم.

*سلامی: هیچ صحنه‌ای برای سپاه بن‌بست ندارد

 فرمانده کل سپاه: هنر سپاه شکستن قدرت‌های استکباری است. سپاه در دامنه قله‌ای است که از آن قله ولی فقیه با تدابیر نورانی خود چشمه‌های حکمت را جاری می کند و فرمول‌های غلبه را می آموزاند، با این منطق سپاه  در هیچ صحنه‌ای شکست نمی‌خورد.

*  مراسم اعتکاف امسال برگزار نمی‌شود

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان تبلیغات استان تهران، آئین اعتکاف رجبیه لغو شد.

* وزیر بهداشت: درباره شیوع جدید و جهش یافته کرونا، نگرانیم.

دکتر سعید نمکی: تنها راه حل مقابله برای جلو گیری از خیز متفاوت اسفند ما رعایت شدید پروتکل ها است.

قدرت سرایت ویروس جدید انگلیسی چند برابر قبلی است.

ویروس جهش‌یافته انگلیسی نیازمند پاسپورت نیست و از هر جای دنیا می‌تواند خود را به جای دیگر برساند.

دکتر نمکی: ما اول گردنه پرالتهاب خیز چهارم هستیم؛ هموطنان از گردهمایی‌ها و تجمعات جداً پرهیز کنند.

 

.........دریافت

* نگاهی به شعر و اندیشه فروغ فرخزاد و امیلی دیکنسون

در بررسی یک اثر هنری به ویژه شعر، آگاهی از زندگی فردی و اجتماعی پدید آورنده آن نقش بسزایی دارد . شاید بتوان گفت بی توجّه به شرایط محیطی و اجتماعی، کار بررسی تا اندازه زیادی دشوار خواهد شد.

در این نوشتار سعی شده است به برخی شرایط خانوادگی و اجتماعی که در شعر دو شاعر برجسته «فروغ فرخزاد» و «امیلی دیکنسون» تأثیرگذار بوده، اشاره شود و همچنین برخی مضامین مشترک در شعر آن دو مورد بررسی قرار گیرد.

امیلی را «شاعر شاعران» و«شاعر شگفتیها»نامیده اند. او مورد ستایش شاعرانی چون «تد هیوز»،«سیلویا پلت» و «مک لیش» که خود از جمله بزرگترین شعرایند قرار گرفته است.

امیلی در سال ۱۸۳۰ در آمهرستAmherstدر ایالت ماساچوست زاده شد و ۵۶سال بعد در همان شهر درگذشت. پدرش مردی بسیار مذهبی و سختگیر بود که سایه هیبتش همیشه بر امیلی سنگینی می کرد. با پدرش روابط تیره ای داشت ، زیرا همواره او را از توجّه به ادبیّات باز می داشت.

برخی از منتقدان اشعار وی معتقدند که شعر «من هیچ کسم، توکیستی؟»I am nobody!Who are you?در واقع نبردی است علیه فشاری که از جانب پدر بر او اعمال می شده است. او در این اشعار اشاره می کند که خواهان آن است که ناشناخته بماند. شاید علّت عدم انتشار آثار وی در زمان حیاتش همین مطلب باشد(تنها هفت قطعه از اشعار امیلی در زمان حیاتش منتشر گردید).

جی لیدا Jay Leyda در کتاب «سالها و ساعات امیلی دیکنسون»The years and houres of Emily Dickinsonمی گوید :والدینش هیچگاه به او در پیشرفت هایش بعنوان یک شاعر کمک نمی کردند. او خلوتی اختیار کرد که برای ادامه کارش به آن نیاز داشت. تنها در این خلوت بود که او احساس اسارت نمی کرد.

فروغ نیز در محیط خانوادگی با چنین مشکلی مواجه بود. عدم توجّه خانواده به هنر و شعر او، بخصوص رفتار خشن پدر که به قول فروغ با خشونتش همه را از خود می ترساند و باعث می شد به خود پناه ببرد، تأثیر عمیقی بر احساسات و اندیشه او داشت. پوران فرخزاد می گوید:«شاید اصولاً این محیط خاص خانوادگی ما بود که همیشه مانع از این می شد تا برای فروغ و یا اصولاً برای همه ما شخصیّت ثابتی بوجود بیاید. تأثیر محیط خانوادگی بود و نفوذ دوگانه و اسرار آمیز پدرم».

فروغ در یکی از نامه هایی که از اروپا برای پدرش فرستاده، خطاب به او می نویسد:«دلم می خواست همه ی زندگیم را ، همه ی حس ها و دردها و بدبختی هایم را برای شما بنویسم و نمی توانستم و هنوز هم نمی توانم؛ چون وقتی پایه های ساختمان افکار و عقاید ما در دو زمان مختلف و در دو اجتماعی که از لحاظ شرایط متفاوت هستند ریخته شده، چطور ما می توانیم در میان خودمان حس تفاهم ایجاد کنیم؟ درد بزرگ من این است که شما هرگز مرا نمی شناسید و هیچ وقت نخواستید مرا بشناسید.»

***

در زندگی هر دو شاعر جز پدر، مرد دیگری نیز حضور داشته که این حضور، تأثیری عمیق بر اندیشه و در نتیجه شعر آنان داشته است.

امیلی در جوانی، دلباخته ی مردی به نام چارلز ودزورثCharles Wadsworthشد امّا او پس از یکسال امیلی را ترک کرد. این ناکامی عشقی بشدت باعث پریشانی و نا امیدی امیلی گردید و ظاهراً در همین دوره است که خلاقیّت های او به اوج خود رسید. ودزورث، منبع الهام او بود و در مدّت آشنایی با او بود که شعر امیلی به کمال رسید.

درباره ی تأثیر ابراهیم گلستان بر فروغ نیز بسیار سخن رفته است. اخوان ثالث در این باره می گوید:«معاشرت با گلستان، تحولی در زندگی فروغ بوجود آورد…در واقع مثل این که جرقه ای در زندگی فروغ زده شد…این دیدار و برخورد موجب شد که فروغ هم شکفتگی پیدا کرد. یک فروغ دیگر شد…می شود گفت یک دریچه ی تازه ای به روی این زن گشوده شد و همان بود که ما می دیدیم روز به روز شعرش کمال خاص و تحول عجیبی پیدا می کند».(۳)

توسی حائری نیز در جایی به همین مطلب اشاره می کند:«گلستان ، فروغ را دوباره ساخت و او را بال و پر داد. فروغ پس از آشنایی با گلستان بود که اندک اندک خودش را پیدا کرد و ایمان به کارش پیدا کرد».

***

امیلی در محیطی زندگی و رشد می کند که زنان چیزی جز موجودات بی مصرف و بی روح نیستند. او در موقعیّتی است که احساس می کند صدایی ندارد زیرا وادار به سکوت شده است. برای او محدودیّت مضاعفی بخاطر زن بودن وجود دارد. به گفته ی سینتیا ولف Cynthia Wolffشعر برای او وسیله ای بود که می توانست خود را بیان کند و به محدودیّت های اجتماعی حاکم بر زنان بتازد. او در اشعار خود سعی می کند تفکّر سنّتی جامعه را تغییر دهد و به جهان بگوید که از طرز رفتار با زنان ناراضی است.

شعر زیر نمونه ای از اینگونه اشعار اوست:

اینک نامه ی من به جهان

که هرگز برای من ننوشت

خبرساده ای را که سرشت

با شکوهی مهر آمیز فرستاده بود.

پیامش را به دستانی سپرده است

که من نمی توانم دید.

به پاس عشقش ای هم میهنان،

از من به مهر یادآرید!

این مسأله، دغدغه ی فکری فروغ نیز بوده است. او خود در این باره می گوید: آرزوی من آزادی زنان ایران و تساوی آنها با مردان است. من به رنجهایی که خواهرانم در این مملکت در اثر بی عدالتی های مردان می برند، کاملاً واقفم و نیمی از هنرم را برای تجسّم دردها و آلام آنها به کار می برم. آرزوی من این است که مردان ایرانی از خود پرستی دست بکشند و به زنها اجازه دهند که استعداد و ذوق خودشان را ظاهر سازند.

محسن هشترودی در این باره می گوید: شعر فروغ، حاصل دو بحران اساسی زندگی اوست. یکی دقیقه و لحظه و روزی بوده که احساس کرده زن در اسارت است. در این باره ناچار باید بگویم که آزادی زن حتّی در آلمان و فرانسه ، افسانه است، زیرا که هنوز زن در اسارت است. این اسارت را فروغ حس کرد و بر آن شد که این زنجیر اسارت را پاره کند.

***

شاید تحت تأثیر چنین محیط نامطلوب اجتماعی و عدم برخورد صحیح است که میل به انزوا در این دو شاعر بوجود می آید.

امیلی در یکی از اشعارش می گوید:

شاید تنها تر شوم

اگر از تنهایی ام بدرآیم ـ

به سرنوشتم چنان خوکرده ام

که آن آرامش دیگر،

شاید تیرگی را بر هم زند

و ازدحام کند در این چند وجب اتاق

که تنگتر از آنست

که شعائر او را در خود جای دهد…(۸)

روح او پس از انتخاب معاشرانش، در فرو می بندد و دیگر پذیرای کسی نیست.

روح انجمنش را برمی گزیند،

آنگاه در فرو می بندد ـ

محفل مینوی اش دیگر

پذیرای کسی نیست.

فروغ در یکی از نامه هایش می نویسد: همیشه سعی کرده ام مثل یک درِ بسته باشم تا زندگی وحشتناک درونی ام را کسی نبیند. رهآورد تنهایی چه می تواند باشد جز ناامیدی، جز ریشه در زندگی نداشتن و به هیچ آویختگاه این هستی وابسته نبودن ودستاویزی برای زیستن نداشتن.

فروغ حتّی از رنج لذت می برد. او می گوید:«من اصولاً اندوه را دوست دارم و از رنج لذّت می برم…خدا چیزی زیباتر از غم نیافریده و مستی و لذّتی که در غم نهفته است به تمام شادی های جهان می ارزد و راست است که من اکنون خود را به سبب داشتن غم فراوان، موجود خوشبختی می دانم».

«فروغ خلوت خود را عاشقانه می زیست. روزها می گذشت که به دیگرانش نیازی نبود، به نوشته ی رویایی روزها و گاه هفته ها، در به روی کسی نمی گشود و او وقتی از عزلت خود پریشان و آشفته بیرون می آمد نخستین کارش این بود که عزیزانش را به تلفنی و دیداری بنوازد».

اشعاری چون«در غروبی ابدی»،«اندوه پرست»، «باد ما را با خود خواهد برد» و نمونه هایی از این دست شاهد این مدعاست.

اینک بخشهایی از این اشعار:

…گوش کن

وزش ظلمت را می شنوی؟

من غریبانه به این خوشبختی می نگرم

من به نومیدی خود معتادم…(۱۴)

-روز یا شب؟

نه، ای دوست غروبی ابدی است…

دل من می خواهد با ظلمت جفت شود…(۱۵)

کاش چون پاییز بودم…کاش چون پاییز بودم

کاش چون پاییز خاموش و ملال انگیز بودم

برگهای آرزوهایم یکایک زرد می شد

آفتاب دیدگانم سرد می شد

آسمان سینه ام پردرد می شد…

امیلی نیز اندوه پرست است. او حتّی لازمه ی دیدن زیبایی را غم و اندوه می داند.

باید دردی داشت

غمی یا ماتمی

تا چشم به جانب زیبایی بگردد…(۱۷)

می توانم در اندوه دست و پا زنم

در تمام تالابهایش

به آن خو گرفته ام…

(برای مطالعه ی کامل این مطلب، نوشته ی خانم مرجان بقایی، می توانید به پایگاه فرهنگی-هنری هیچستان مراجعه کرده و در آرشیو این پایگاه، مطالب مربوط به ۳۰ آبان ۱۳۹۴ را جست و جو کنید.)

.......سلامت و بهداشت

*آغاز خیز جدید کرونا در برخی استان‌ها: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه اکنون روند فوتی در کشور نزولی است، گفت: خیز جدید بیماری کرونا در برخی استان‌ها شروع شده و بالاترین میزان شیوع بیماری را در استان خوزستان داریم.

به نقل از ایرنا، علیرضا رییسی افزود: در استان خوزستان متاسفانه ۹ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و آژیر قرمز در خوزستان به صدا در آمده است. شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، کارون، هویزه، شادگان و شوشتر روند افزایشی بیماری را دارند. این شهرها در سطح کشور وضعیت قرمز دارند و باید پروتکل‌های بهداشتی سخت گیرانه را رعایت کنند تا این خیز بیماری را کنترل کنیم.

وی افزود: با توجه به ویروس جهش یافته انگلیسی و آفریقای جنوبی و حتی ژاپن، موارد ابتلا و مرگ و میر و تغییر الگوی رفتاری ویروس و میزان سرایت ویروس کرونا بالاتر رفته است. بیش از چهار میلیون نفر در انگلستان درگیر این ویروس شده‌اند و بیش از ۱۳۵ هزار نفر فوتی داشته است. مرگ و میر در آمریکا از مرز پنج هزار نفر عبور کرده است. وضعیت شیوع بیماری در سایر کشورها نیز خوب نیست.

رییسی گفت: ما در ایران همچنان روند نزولی فوتی را داریم و مرگ و میرها همچنان دو رقمی و بین ۵۰ تا ۶۰ نفر است. البته در آذربایجان غربی نیز روند ابتلا رو به افزایش است و پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت‌ها باید جدی گرفته شود. در حال حاضر هرمزگان نیز خیز بیماری را تا حدود زیادی کنترل کرده است. روند استان مازندران که صعودی بود، کنترل شده است. از ۱۵ شهر نارنجی در مازندران، هشت شهر به وضعیت زرد کرونا تغییر کرده و هنوز هفت شهر با وضعیت نارنجی دارد.

رییسی افزود: استان گلستان و گیلان نیز همچنان نیازمند مراقبت شدید هستند. استان بوشهر نیز شیب ملایم رو به بالا دارد که به دقت بیشتری نیازمند است .

در مجموع ۹ شهر قرمز، ۳۹ شهر نارنجی، ۲۲۸ شهر زرد و ۱۷۲ شهر آبی داریم. همان طور که مشاهده می‌شود، از تعداد شهرهای آبی کم شده و به تعداد شهرهای زرد و نارنجی افزوده شده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در مورد استان قزوین نیز که روند رو به بالا دارد، یک فرد مبتلا به ویروس جهش یافته فوت شده است. اطرافیان بیمار همگی تست شده و نتایج آزمایش تا فردا آماده خواهد شد تا ببینیم آیا اطرافیان که مبتلا شده‌اند هم به نوع ویروس جهش یافته مبتلا شده‌اند یا خیر.

وی اظهار کرد: تاکنون افرادی که واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند هیچ گونه عوارض جدی ندارند.

*چهار فاز زمانی واکسیناسیون کرونا: واکسیناسیون علیه بیماری کووید-۱۹ با اولویت کادر درمانی که در بخش‌های آی سی یو مشغول به کارند از روز سه شنبه ۲۱ بهمن ماه در کشور آغاز شده و به تدریج برای تمام گروه‌های اولویت‌دار و در معرض خطر انجام خواهد شد تا بعد از آن واکسیناسیون عمومی آغاز  شود.

به نقل از ایسنا، هدف اولیه کشور از آغاز واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری و هدف نهایی نیز قطع گردش ویروس کرونا و پایان همه‌گیری است.

برای دستیابی به اهداف نهایی، باید نسبت به مصون نمودن حداقل ۷۰ درصد جامعه اقدام کرد و بر این اساس باید نزدیک به ۶۰ میلیون نفر واکسینه شوند. در عین حال اگر مبنا دریافت حداقل ۲ نوبت واکسن به ازای هر فرد باشد، نیازمند ۱۲۰ میلیون دوز واکسن برای کشور خواهیم بود.

همچنین اگر عملیات بخواهد در طی یک سال به پایان برسد باید ماهی ۱۰ میلیون دوز واکسن در اختیار نظام سلامت قرار گیرد. این موضوع  به معنای واکسینه کردن پنج میلیون نفر در ماه و معادل تقریبی ۲۱۰ هزار نفر در روز است.

فاز اول تزریق واکسن (زمستان ۱۳۹۹)؛ است. این فاز شامل کارکنان بهداشت و درمان خط اول مواجهه با بیماری کرونا بوده و براورد تقریبی از تعداد آنها  ۰.۷ میلیون نفر است. بعد از آن افراد بسیار پر خطر شامل سالمندان در مراکز نگهداری، مراکز معلولین جسمی و حرکتی، جانبازان که براورد جمعیت آنها ۶۰۰ هزار نفر است، می باشد.

فاز دوم (بهار و تیر ۱۴۰۰)؛ این فاز شامل افراد مسن بالای ۶۵ سال به ترتیب گروه‌های پنج سال از بالا به پایین بوده که براورد جمعیت آنها ۶ میلیون نفر است. همچنین افراد ۶۴-۱۶ ساله دارای حداقل یک بیماری زمینه ای که براورد جمعیت آنها نیز ۶ میلیون نفر است.

فاز سوم (مرداد تا آذر ۱۴۰۰)؛ شامل افراد ساکن در مراکز تجمعی که براورد جمعیت آنها دو میلیون نفر است، افراد ۵۵ تا ۶۴ سال بدون بیماری زمینه ای دارای براورد جمعیتی پنج میلیون نفری و افراد در مشاغل و خدمات ضروری شامل آن دسته از کارکنان نظام سلامت که در خط اول مواجهه نیستند که شامل براورد جمعیتی ۱۲ میلیون نفری می‌شوند.

و فاز چهارم (زمستان ۱۴۰۰)؛ شامل عموم مردم است.

با پیش فرض اثربخشی واکسن‌ها بالای ۸۰ درصد و عدم موتاسیون‌های ناگوار در ویروس، انتظار می‌رود:

- با اتمام فاز ۲ (پوشش ۱۳.۳ میلیون نفر)، به هدف اولیه که کاهش مرگ و میر است خواهیم رسید و با توجه به تابلوی بیماری در ۱۰ ماه گذشته کشور، از مرگ و میر بیماری به میزان ۶۰ الی ۷۰ درصد کاسته خواهد شد، اما همچنان در معرض طغیان‌های بیماری و مشکلات اقتصادی اجتماعی بهداشتی ناشی از کرونا ویروس خواهیم بود که طبق استاندارد سازمان جهانی بهداشت، با اتلاف ۱۰ درصد از واکسن، تعداد مورد نیاز ۲۹.۵ میلیون دوز واکسن نیاز است.

- با اتمام فاز ۳ (پوشش ۱۹ میلیون نفر دیگر)، انتظار می رود بخش عمده بار بیماری در کشور کنترل شده باشد و امکان برگشت به زندگی عادی مهیا شود که طبق استاندارد سازمان جهانی بهداشت،  با اتلاف ۱۰ درصد واکسن، تعداد مورد نیاز حدود ۴۱.۸ میلیون دوز خواهد بود.

برای توزیع واکسن نیز در بیمارستان‌های دانشگاهی پایگاه واکسیناسیون برای ارائه خدمات در شیفت صبح و عصر برقرار می‌شود که در کشور حدود ۵۰۰ پایگاه در نظر گرفته شده است. کلیه کارکنان نظام سلامت حسب اولویت‌بندی در این پایگاه‌ها واکسینه خواهند شد.

حدود یک ماه بعد از آغاز واکسیناسیون، تیم‌های سیار بهداشتی به مراکز تجمعی خانه‌های سالمندان و نگهداری معلولین ذهنی و جسمی مراجعه و ارائه خدمت انجام خواهد شد.

از فاز ۲ به بعد، تعداد ۴۰۰۰ پایگاه سلامت در مراکز شهری و شهری روستایی و پایگاه‌ها یا خانه‌های بهداشت ضمیمه در شیفت بعد از ظهر نسبت به ارائه خدمت به گروه‌های اولویت‌دار اقدام خواهند کرد.

کارکنان بهداشتی درمانی، طبق برنامه عملیاتی تهیه شده در شهرستان‌ها، به پایگاه بیمارستانی معین شده مراجعه خواهند کرد. همه افراد ملزم به دریافت فرم معرفی‌نامه حاوی اسم، کد ملی و نوع حرفه فرد از حوزه ریاست بیمارستان، درمانگاه، آزمایشگاه، داروخانه و ... خواهند بود.

 این معرفی‌نامه باید به مهر تایید معاونت درمان شبکه شهرستان رسیده باشد.

افراد دارای بیماری زمینه ای و مشاغل ضروری نیز در یک ماه مانده به زمان ارائه خدمت به این گروه از رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌شود که این افراد برای تکمیل پرونده در سامانه‌های الکترونیک سلامت به خانه‌های بهداشت و یا پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند. در روز مراجعه چنانچه فرد در سامانه ثبت نشده باشد، ضمن ثبت داده‌های اولیه به پزشک پایگاه برای تعیین نوع بیماری و ثبت کد ICD۱۰ طبق دستورالعمل جاری معرفی و سپس واکسینه می‌شود. در عین حال افراد از اتحادیه صنفی خود معرفی‌نامه ممهور با ذکر مشخصات دریافت کرده و به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه می‌کنند.

بعد از تزریق نوبت دوم واکسن، کارت واکسن دیجیتال صادر و قابل پرینت شدن خواهد بود. بر این اساس افرادی که برای مسافرت بین‌المللی نیاز به تاییدیه دارند، می‌توانند به مراکز بهداشت شهرستان مراجعه و پرینت ممهور دریافت کنند.

 

......ورزشی

*نتایج دو و میدانی کاران ایران در مسابقات فزاع

رقابت های پارا دو و میدانی معلولان جهان در کشور امارات در حال برگزاری است. در این رقابت ها که 602 ورزشکار از 54 کشور جهان به مصاف هم رفته اند، جهت کلاسبندی ورزشکاران و کسب سهمیه پارالمپیک توکیو در جریان است.

در ادامه، به نتایج ورزشکاران نابینا و کم بینای کشورمان نگاهی می اندازیم:

در روز نخست این مسابقات، سامان پاکباز در پرتاب وزنه با پرتابی معادل 14 متر و 96 سانتی متر، به مدال نقره دست یافت. پرتابگر ازبک با ١٥.٩٢ اول و ورزشکار بلاروس با 13.22 در جایگاه سوم ایستاد.

در ماده 100 متر، وحید علی نجیمی با زمان 11.16 ثانیه به مدال برنز رسید. دونده الجزایری با ١٠.٦1 ثانیه قهرمان شد و دونده ازبکستان با ١١/٠9 به مدال نقره رسید.

در ادامه رقابت های بین المللی فزاع و در دومین روز این مسابقات، مهدی اولاد در ماده پرتاب وزنه به مصاف رقبای خود رفت و پس از شکست آنها با ثبت رکورد 13 متر و 89 سانتی متر صاحب نشان طلا شد. در همین ماده نماینده کشور روسیه با ثبت رکورد 12 متر و 57 سانتی متر دوم شد و پرتابگر ازبکی با 12 متر و 24 سانتی متر به مدال برنز دست یافت.

در سایر مسابقات روز دوم این رقابت ها، بهزاد عزیزی در پرتاب نیزه طلا گرفت، مسعود حیدری برنزی شد و علی نجیمی در دو 400 متر در جایگاه سوم ایستاد.

بهزاد عزیزی در کلاس T12 و 13، با ثبت رکوردی ماندگار به میزان ٦٤ متر و ٧٣ سانتیمتر ضمن کسب مدال طلا در جایگاه نخست ایستاد و نماینده لیتوانى با رکورد ٤٨.٤٥ دوم شد. مسعود حیدرى در همین ماده با ٤٤.٣٠ به نشان برنز دست یافت.

در ماده ٤٠٠ متر و در کلاس t13، نماینده الجزایر با ٤٧ ثانیه و ٩١ صدم ثانیه به مقام اول رسید. دونده ترکیه با ٤٩.٥٨ ثانیه دوم شد و وحید علی نجیمى با ثبت رکورد 50.41 ثانیه به عنوان سوم دست یافت.

در ادامه سومین روز مسابقات پارا دو و میدانی بین المللی فزاع در امارات، نابینایان و کم بینایان کشورمان مدال های طلا را درو کردند.

در این روز، مهدی مرادی در ماده پرش طول و در کلاس T13، با رکورد ٦ متر و ٥٧ سانتیمتر صاحب مدال طلا شد و به عنوان قهرمانی دست یافت. نماینده قزاق با رکورد  ٦.٤٤ دوم شد و نماینده چین تایپه با ٥.٨٨ در جایگاه سوم قرار گرفت.

در ماده پرتاب دیسک و در کلاس B1، مهدى اولاد با ثبت رکورد ٣٩ متر و ٦ سانتیمتر، ضمن کسب  مدال طلا به عنوان قهرمانی رسید. 

نماینده روسیه با رکورد ٣٥.٦٠ دوم شد و ورزشکار ازبکستان با ٣١.٨٥  صاحب نشان برنز شد.

نمایندگان کشورمان تا پایان روز سوم این مسابقات توانسته اند 4 طلا، یک نقره و 3 برنز بدست آورند.

 

.........‌‌حوادث

*نامزد پسرجوان دزد 3.5 میلیاردتومانی بود/ او در مراسم خواستگاری، همدستان دزد خود را به عنوان فامیل معرفی کرد!

چند روز قبل تاجری میانسال با پلیس تماس گرفت و از سرقت سه ‌ونیم میلیارد تومانی از گاوصندوق خانه‌اش خبر داد .او گفت: دیشب جشن تولد پسرم را در خانه مادربزرگش برگزار کردیم. من آخر شب به خانه خودمان برگشتم اما همسر و پسرم در خانه مادربزرگش ماندند. صبح روز بعد من برای انجام کاری از خانه بیرون رفتم و حدود ظهر وقتی به خانه‌ام برگشتم متوجه باز بودن در گاوصندوق و سرقت پول و دلار و طلاهایمان به ارزش سه ‌ونیم میلیارد تومان شدم.با شکایت این مرد، تحقیقات پلیسی آغاز شد و تیمی از کارآگاهان اداره هفدهم پلیس آگاهی برای بررسی محل حادثه به خانه ویلایی در غرب پایتخت رفتند. نخستین تحقیقات نشان می‌داد سارق با کلید وارد خانه شده بنابراین فرضیه آشنا بودن وی قوت گرفت و کارآگاهان روی اطرافیان و بستگان شاکی متمرکز شدند که این بار پسر خانواده ناخواسته سرنخ شناسایی سارق را به پلیس داد. امیر حسین به مأموران گفت: من به تازگی با دختری 26 ساله به‌نام رکسانا نامزد کرده ام. او دختری آرام و مهربان است و خودش نیز از خانواده ثروتمندی است.

او به همراه مادرش در یک برج معروف در فرمانیه تهران زندگی می‌کند. چند هفته قبل همراه پدر و مادرم به خواستگاری اش رفتیم. روز خواستگاری مادر، خاله و دایی اش میزبان ما بودند.

بعد از اینکه نامزد کردیم او گاهی به خانه ما می‌آمد. شب جشن تولدم نیز آمده بود و حتی شب هم در خانه مادربزرگم  که حوالی نواب است خوابید اما صبح روز بعد گفت کار مهمی دارد و باید به خانه برود بعد از من خواست او را برسانم و منتظرش بمانم تا برگردد. من حدود 3 ساعت مقابل خانه‌شان منتظر ماندم تا اینکه برگشت و بعد هم با هم برای گردش رفتیم. اما از آن روز به بعد رفتار رکسانا با من تغییر کرده و مدام از من دوری می‌کند.

 سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی پایتخت در تشریح این خبر گفت: اظهارات پسر جوان و رفتار مشکوک رکسانا، شک کارآگاهان را نسبت به او برانگیخت، به همین خاطر مأموران بلافاصله راهی برج محل سکونت رکسانا شدند اما خیلی زود مشخص شد چنین خانواده‌ای آنجا زندگی نمی‌کنند بلکه این دختر فقط برای 48 ساعت یکی از واحدهای برج را کرایه کرده بود.

از سوی دیگر مشخص شد رکسانا هویت اصلی خود را مخفی کرده و در واقع او یک سارق سابقه دار است و افرادی که روز خواستگاری به‌عنوان خانواده‌اش معرفی کرده بود نیز از همدستانش بوده‌اند.

 همچنین کارآگاهان دریافتند وی به اتهام سرقت از خانه 15 زن در یکی از دادسراهای پایتخت پرونده دارد.با برملا شدن این موضوع رد دختر جوان شناسایی و متهم در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شد. متهم دربازجویی‌ها ضمن اعتراف به سرقت از خانه مرد تاجر گفت: من با امیرحسین در فضای مجازی آشنا شدم و خیلی زود او را به خودم علاقه‌مند کردم وقتی پیشنهاد ازدواج داد قبول کردم و با این ترفند به خانه‌شان راه یافتم. می‌دانستم پدرش تاجر ثروتمندی است، یک روز که خانه شان بودم دسته کلیدهای خانه و گاوصندوق را دزدیدم و بعد هم روز حادثه وقتی مطمئن شدم کسی در خانه نیست، امیرحسین را مقابل خانه مان بردم و گفتم منتظرم بمان تا برگردم بعد با عجله از در دیگر ساختمان خارج شدم و به خانه آنها رفتم وقتی سرقت تمام شد به خانه برگشتم و دوباره با امیرحسین بیرون رفتیم چون با این کار او به من شک نمی‌کرد.

این سارق حرفه‌ای درباره سرقت‌های دیگرش نیز گفت: من با شرکت در مراسم خیریه و میهمانی‌ها با زنان پولدار و نیکوکار آشنا شده و با جلب اعتماد آنها به خانه هایشان راه پیدا می‌کردم و در فرصتی مناسب اموال با ارزش خانه را سرقت می‌کردم.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: تحقیقات برای مشخص شدن دیگر جرایم احتمالی دختر جوان و کشف زوایای پنهان این پرونده ادامه دارد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *