شناسه خبر: 22983 منتشر شده در مورخ: 1399/11/24 ساعت: 22:28 گروه: اجتماعی  
درج روز ملی مناسب سازی در تقویم کشور

درج روز ملی مناسب سازی در تقویم کشور

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد کرد؛ روزی تحت عنوان روز ملی مناسب سازی یا کشور بی مانع و دسترس پذیر یا هر عنوان زیبا و مرتبط دیگر، در تقویم نامگذاری شود.

به گزارش ایران سپید  به نقل از وزارت رفاه، محمد شریعتمداری در شانزدهمین نشست ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی گفت : در کشور به دلیل برخی مسائل ژنتیکی و فرهنگی موتور تولید کننده معلولیت همچنان روشن است بر همین اساس موضوع مناسب سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید با جدیت بیشتر و همکاری همه جانبه پیگیری شود.

وی به بروز معلولیت های ناشی از جنگ تحمیلی در کشور نیز اشاره کرد و افزود: جانبازان عزیز کشورمان شهدای زنده و اسوه های مقاومت و رشادت هستند که روحیه مقاومت را در جامعه تقویت می کنند و مسئولیت ما را در بحث مناسب سازی سنگین تر می سازند.
شریعتمداری پیشنهاد کرد؛ روزی تحت عنوان روز ملی مناسب سازی یا کشور بی مانع و دسترس پذیر یا هر عنوان زیبا و مرتبط دیگر، در تقویم نامگذاری شود.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به شعار خانواده محور شدن اشاره کرد و گفت‌: اگر سازمان بهزیستی، شعاربهزیستی خانواده محور را با شعوری بالا خلق کرده است و در جهت آن حرکت می کند، نقطه مقابل تحقق این شعار، عدم مناسب سازی و نامناسب بودن محیط شهری است.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم افراد دارای معلولیت را از مراکز خارج کنیم، به خانه ها ببریم و بهزیستی خانواده محور شکل بگیرد، تردد و حضور این عزیزان در فضاهای مختلف چند برابر می شود بر همین اساس، مناسب سازی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
شریعتمداری افزود: هر چند تشکیل مراکز مثبت زندگی ، گوشه ای از مشکلات را جبران می کند اما ما را از مناسب سازی بی نیاز نمی سازد زیرا سازمان بهزیستی صرفا به افراد دارای معلولیت خدمت رسانی نمی کند، جانبازان و افراد دارای معلولیت باید بتوانند در کل فضای کشور آزادانه تردد کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به  آمار نگهداری ۴۸ هزار نفر در مراکز بهزیستی و ۵۵ هزار نفر در خانواده ها نیز اشاره کرد و گفت: این آمار و پیشی گرفتن تعداد افراد نگهداری شده در خانواده نسبت به سال های قبل، نشانه تحقق شعار خانواده محوری است، اما لازم است تلاش بیشتری داشته باشیم.
وی افزود: تا زمانی که این عزیزان نتوانند در جامعه حضور پیدا کنند، از حقوق اجتماعی خودشان محروم هستند و اگر منشور حقوق شهروندی را منتشر کرده ایم باید به اصول آن که توجه به حقوق همه شهروندان از جمله جانبازان و معلولان هست، توجه کافی داشته باشیم .   
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص گستره مناسب سازی در جامعه نیز گفت: مناسب سازی تنها به قرار دادن رمپ و آسانسور در فضاهای شهری محدود نمی شود، بلکه علائم هشداردهنده برای تسهیل تردد و حضور نابینایان و ناشنوایان در جامعه، امکانات و وسایل کمک آموزشی برای حضور این افراد در فضاهای فرهنگی جامعه و... نیز مورد نیاز است.
وی به وسعت و سنگینی موضوع مناسب سازی در کشور نیز اشاره کرد و گفت : به رغم اهرم های نظارتی خوبی چون ماده ۳۱ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به دلیل عدم نظارت و پیگیری مستمر این موضوع در جامعه ، به نقطه اول بر می گردیم.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، همچنین تشکیل کمیته نظارتی  با مسئولیت معاون اول رئیس جمهوری، محول شدن دبیری این کمیته به وی و همچنین مسئولیت رئیس سازمان بهزیستی برای ارائه گزارش های نظارتی را نشانه توجه ویژه به موضوع مناسب سازی در کشور دانست.
شریعتمداری گفت: هر چند گزارش های رسیده حاکی از روند رو به رشد مناسب سازی در کشور دارد اما چندان قانع کننده نیست باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم.
لزوم تعیین اولویت و زمان بندی در اجرای مصوبات جلسات ستاد هماهنگی و نظارت بر مناسب سازی 
وی به لزوم بازنگری مصوبات جلسات کمیته های مناسب سازی نیز اشاره کرد و گفت: مصوبات بسیار خوب هستند اما اولویت بندی نشده اند و همچنین زمان بندی و متولی مشخصی ندارند. بنابراین یکی از مصوبات نشست این باشد که تمامی مصوبات قبلی، بازنگری و تعیین اولویت شوند.
شریعتمداری تاکید کرد:  مصوباتی که تا پایان دولت قابلیت انجام دارند، شناسایی و احصا شوند و در دستور کار فوری قرار گیرند.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی یکی دیگر از مصوبات این نشست  را لزوم ارائه ۲ گزارش شش ماهه تا پایان دولت از سوی ستاد مناسب سازی برای طرح در جلسه هیات وزیران اعلام کرد.
وی گفت:پاسخگویی و نظارت پذیری لازمه قبول مسئولیت است و ترک فعل نیز به این معناست که اگر قادر به انجام کاری نباشیم، از آن کناره گیری کنیم و حق افراد را ضایع نکنیم.
شریعتمداری به از بین رفتن نفوس و جان افراد دارای معلولیت و افزایش معلولیت های ناشی از نامناسب بودن معابر نیز اشاره کرد و گفت:  مناسب سازی از حقوق اساسی افراد است و همانطور که از حق آزادی های مشروع افراد دفاع می کنیم، باید از این حق هم دفاع کنیم.  
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به مسئولیت سنگین شهرداری ها در حوزه مناسب سازی نیز اشاره کرد و گفت:شهرداری ها لازم است روش هایی برای تامین بودجه اجرای مصوبات پیدا کنند، زیرا حتما همه مصوبات از محل بودجه عمومی، اجرایی نخواهند شد.
وی تاکید کرد: تشکیل یک کمیته اقتصادی در ستاد مناسب سازی  برای پیش بینی محل تامین طرح ها و هزینه ها، الزامی است چراکه  اگر برای اجرای قوانین، هزینه لازم پیش بینی نشود، اجرایی نخواهند شد.
وی با اشاره به تجربه نهادهای مدنی در حمایت از محیط زیست در دنیا به نیاز کشور به ایجاد نهادهای غیر دولتی برای پیگیری مناسب سازی شهرها تاکید کرد و گفت: باید کمپین هایی در حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و مناسب سازی شهرها به عنوان موضوع اصلی کشور ایجاد  شود و به مطالبه گری از  دولت ها بپردازند.
شریعتمداری با اشاره به اینکه معلولیت در هر لحظه ممکن است برای هر فردی ایجاد شود گفت: در تصمیم گیری ها و ساخت و سازها باید به این موضوع پرداخته شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: یکی از تکالیف عمده صداو سیما پرداختن به همین موضوعات است . قطعا مظلوم ترین قشری که باید به آنها پرداخت معلولان هستند که از حقوق اولیه خود محروم اند.
وی همچنین به برگزاری ۱۶ جلسه و رشد چهار برابری تعداد این جلسات در دوره مدیریت جدید سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: این موضوع نشان می دهد، پیگیری و کارهای خوبی صورت گرفته است.
 شریعتمداری زمان بندی ، اولویت بندی ، تعیین مسئول و همکاران  و پیدا کردن روش های مناسب مالی را برای اجرای طرح های مناسب سازی را با اهمیت دانست و در پایان اظهار امیدواری کرد ؛ دارای جامعه ای باشیم که هیچ مانعی برای حضور جانبازان و معلولان در آن  وجود نداشته باشد.  
در این نشست، «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور، «جمالی‌نژاد» معاون وزیر کشور و «ابراهیم کاظمی مومن‌سرایی» رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور نیز حضور داشتند.
در پایان این مراسم از نشان مناسب سازی و کتاب گزیده قوانین و دستورالعمل های مناسب سازی رونمایی شد.
 
 
 
 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *