شناسه خبر: 22982 منتشر شده در مورخ: 1399/11/25 ساعت: 08:59 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 25 بهمن ۱۳۹۹

روزنامه شنبه 25 بهمن ۱۳۹۹

عناوین امروز: تاثیر آزمون وسع بر شرایط دریافت خدمات مددجویان- پرداخت عیدی مددجویان بهزیستی همزمان با مستمری بهمن ماه- وقتی ناگت مرغ، استفاده از توییتر را برای نابینایان تسهیل می‌کند- راهکارهای ویژه نابینایی برای جا افتادن غذا- جدول کلاسیک.

به گزارش ایران سپید  روزنامه «ایران سپید»

شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹

۱ رجب ۱۴۴۲

۱۳ فوریه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۳۶

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*تاثیر آزمون وسع بر شرایط دریافت خدمات مددجویان

*پرداخت عیدی مددجویان بهزیستی همزمان با مستمری بهمن ماه

*وقتی ناگت مرغ، استفاده از توییتر را برای نابینایان تسهیل می‌کند

*راهکارهای ویژه نابینایی برای جا افتادن غذا

* جدول کلاسیک

 

..........سخن هفته

*تاثیر آزمون وسع بر شرایط دریافت خدمات مددجویان

سخن هفته این باررا اختصاص داده ام به بحث هایی که جاری است وچندی است قوت گرفته است در خصوص تاثیر آزمون وسع برشرایط دریافت خدمات مددجویان. طبق در واقع آیین نامه و اسناد بالا دست قانونی در کشور پرداخت یارانه ها، بویژه یارانه های کمک معیشتی و سایر پرداخت های حمایتی نقدی به مددجویان سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام(ره) و سایر خدمات به اقشار پایین دست جامعه از نظر اقتصادی منوط به تعیین وضعیت آن ها شده است، به عبارتی این کمک ها باید به چهافرادی تعلق بگیرد.

خوب تا این جای بحث قطعاً همه ما موافق هستیم که به هرکسی نمی شود یارانه داد و فقط مردمی که درتامین نیازهای اولیه شان دچار مشکل هستند باید پرداخت های حمایتی دریافت کنند و اگر سیاست هایی هم تاکنون اعمال شده است، دال بر پرداخت یارانه به جمعیت کثیری از جامعه ایران به هر حال به نظر اینجانب به عنوان حالا کارشناسی که سال های سال تلاش می کنم برای بهبود زندگی افراد معلول مثل سایر دوستانم به هر حال واقعیت این است که نباید امکانات کشور را به افرادی اختصاص داد که اساسا احتیاجی به آن ندارند. پرداخت یارانه به افراد ثروتمند جامعه واقعا سیاست از بیخ و بن غلطی بوده است.

اما اینکه چه معیارهایی باید وضع شود و بر اساس چه شاخص هایی به مردم یارانه داده شود، به چه کسانی یارانه بیشترداده شود، به چه کسانی حمایت های ویژه داده شود، این ها همه باید بر اساس شاخص های مشخصی باشد. وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به عنوان یک معیار پایه ای آزمون وسع را در دستور کار قرار داده است به عبارت اینکه سطح برخورداری اقشار دهک های ده گانه جامعه از وضعیت رفاهی زندگی به چه شکل است و عمدتا بر این تاکید دارند که به سه دهک بالای جامعه در درجه اول و سپس به دهک های متوسط جامعه برخی خدمات حمایتی داده نشود.

 بحثی که این روزها بوجود آمده بحث وضعیت افراد معلول است، از جمله در بحث شهریه های پرداختی دیدیم که آزمون وسع داشت مانع ایجاد می کرد برای اینکه یکسری از افراد معلول مشمول شهریه ها قرار بگیرند که به هر حال با تلاش هایی که شد و تمهیداتی که اندیشیده شد و در واقع این روشن بینی که مسئولین سازمان در این مورد به خرج داده اند از این امرجلوگیری به عمل آمد و شهریه ها به اکثریت دانشجویان معلول تعلق گرفت.

 اما بحث تمام نشده است بحث در سایرخدمات هم وجود دارد: مستمری ها، پرداخت های کمک معیشتی و سایر حمایت هایی که برای  شامل افراد معلول است واقعا به چه کسانی تعلق می گیرد؟ خیلی ساده و روشن آیا مثلا فرد معلولی که حتی کار می کند و درآمد دارد باید مستمری بگیرد؟ خوب در اکثریت مواقع پاسخ منفی است فردی که درآمد دارد دلیلی ندارد که از مستمری سازمان بهزیستی بخواهد استفاده کند، اما چون مستمری نمی گیرد مشمول سایر حمایت ها هم نباید شود؟

 شهریه نباید بگیرد آیا فردی که مثلا پنج یا شش میلیون تومان درآمد دارد از بسیاری از حمایت های سازمان باید محروم شود؟ پاسخ به روشنی منفی است و حتی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی طی نامه روشنی که من هم مفاد آن را بررسی کردم خطاب به رییس سازمان بهزیستی تاکید کرده است که آزمون وسع فقط یک معیار پایه است، اما در سطح بندی خدمات و تعیین سیاست های حمایتی دست سازمان بهزیستی متناسب با تامین منافع گروه هدفش باز است و به هیچ عنوان نمی شود فقط با استناد به معیار خام آزمون وسع بسیاری از افراد معلول را از خدمات محروم کرده است.

این خدمات باید مشخص شود سطح خدمات تعیین شود و بر اساس آن بگوییم که چه افراد معلولی می توانند چه خدماتی دریافت کنند و نکته آخر که به آن تاکید دارم این است که این سیاست سازمان بهزیستی که بیشترین خدمات به افرادی داده شود که بیشترین نیاز را دارند این هم سیاست روشنی نیست، به عبارتی بسیاری از افراد معلول توانسته اند شغل داشته باشند از جمله اتفاقا نابینایان تحصیلکرده و این ها زندگی می کنند ودرآمد دارند اما معنیش این است که چون درآمد دارند و مستمری نمی گیرند از کلیه خدمات باید محروم شوند ؟ چرا سازمان بهزیستی باید سیاست هایش به گونه ای باشد که اتفاقا افراد معلولی که تلاش کرده اند با توانمندی مستقل شده اند و فشار کمتری به سیستم حمایتی می آورند این افراد باید نادیده گرفته شوند در تخصیص خدمات، این سیاست غلط است باید تدوین و روشن شود و از این به بعد شاهد این باشیم که بر اساس نوع نیاز و تطبیقش با سطح خدمات ارائه شده از طرف سازمان و موقعیت فرد تعیین شود که چه افرادی چه خدماتی را دریافت کنند و نمی توان در واقع این سیاست را داشت که به افرادی که بیشترین وابستگی را به سازمان دارند همه خدمات داده شود، ولی به افرادی که کمترین وابستگی را دارند هیچ خدماتی داده نشود.

 این سیاست غلط است و در مورد آزمون وسع حرف آخر اینکه آزمون وسع فقط یک معیار پایه ای است اما تعیین نوع و میزان خدمات به افراد منوط بر معیارهای ترکیبی و روشنی است که تعیین کند که فرد به چه خدماتی نیاز دارد و نمی توان صرف آزمون وسع بسیاری از مددجویان را از دریافت یکسری از خدمات محروم کرد.

 

.........اخبار ویژه

*پرداخت عیدی مددجویان بهزیستی همزمان با مستمری بهمن ماه

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: عیدی مددجویان تحت پوشش بهزیستی همزمان با مستمری بهمن ماه به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.

وحید قبادی دانا ضمن تأکید بر حمایت از جامعه هدف سازمان بهزیستی در حوزه‌های مختلف افزود: طبق سنوات گذشته عیدی مددجویان تحت پوشش این سازمان بنا بر هماهنگی صورت گرفته در بهمن ماه واریز خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه پرداخت عیدی فقط به مددجویانی تعلق خواهد گرفت که مستمری آن‌ها از محل اعتبارات بهزیستی و هدفمندی یارانه‌ها است، گفت: این مشکل برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد هم هست.
قبادی دانا افزود: از سال ۹۷ به تعداد مستمری بگیران این دو نهاد اضافه شده است که مستمری آن‌ها فقط از محل هدفمندی یارانه‌ها است و تعداد آن‌ها برابر است با تعدادی که قبل از این زمان تحت پوشش بودند و این در حالی‌ست که اعتبار عیدی از محل اعتبارات دستگاه‌ها و نهاد مربوطه است و با این توضیحات کسانی که هم از محل اعتبارات دستگاه و نهاد (بهزیستی و کمیته امداد) و از محل هدفمندی یارانه‌ها مستمری دریافت می‌کنند مشمول دریافت عیدی خواهند بود.
وی ادامه داد: حدود ۵۰۰ هزار خانوار مشمول دریافت عیدی خواهند بود که در پایان بهمن ماه عیدی به حساب آن‌ها واریز می‌شود، اما این درخواست را داریم که شرایطی فراهم شود که از محل هدفمندی یارانه‌ها برای خانواده‌های که مستمری آن‌ها فقط از این محل است، اعتباری برای پرداخت عیدی در نظر گرفته و در اختیار بهزیستی و کمیته امداد قرار داده شود تا به این افراد هم عیدی پرداخت شود.

 

*مناسب سازی از حقوق اساسی انسان هاست

شانزدهمین نشست ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با حضور «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور، «جمالی‌نژاد» معاون وزیر کشور و «ابراهیم کاظمی مومن‌سرایی» رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور و جمعی از اعضا برگزار شد.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست به اهمیت جلسات ستاد مناسب سازی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در جامعه ای زندگی می کنیم که به دلیل عدم پیشگیری مناسب از بروز معلولیت، همچنان موتور تولید کننده معلولیت در آن  روشن است و هم در حوزه مسائل ژنتیکی ادامه دارد و هم اینکه نامناسب بودن فضاهای موجود در کشور هم منجر به بروز برخی معلولیت ها شده است. همچنین برخی معلولیت ها نیزریشه در فرهنگ جامعه دارد که اصلاح آن بر عهده حکومت است.

وی به بروز معلولیت های ناشی از جنگ تحمیلی در کشور اشاره کرد و افزود: یکی از محصولات جنگ تحمیلی، خلق اسوه های مقاومت و رشادت در کشور است. جانبازان عزیز ما هستند که مشاهده آنها روحیه مقاومت را در ما تقویت می کند و شهدای زنده ما هستند اما وجود معلولیت در این افراد، مسئولیت ما را در بحث مناسب سازی سنگین تر می کند. همچنین افراد دارای معلولیت هم نعمت جامعه ما هستند که با دیدن این افراد، ابتدا به یا خدا می افتیم و لطافتی در روحمان بر انگیخته می شود.

وی افزود: هر دو قشر از احترام فوق العاده ای برخوردارند و مسئولیت ما را مضاعف می کنند و من پیشنهاد می کنم روزی تحت عنوان روز ملی مناسب سازی یا کشور بی مانع و دسترس پذیر و یا هر عنوان زیبا و مرتبط دیگر، در تقویم نامگذاری شود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از لزوم شکل گیری نهضت مناسب سازی در کشور خبر داد و گفت: نه تنها سازمان بهزیستی و مراکز دولتی، بلکه تمامی نهادها و مراکزی که مسئولیتی در ساخت فضا و زیست بوم جامعه بر عهده دارند باید احساس مسئولیت اساسی در این خصوص داشته باشند.

مناسب سازی و تحقق شعار خانواده محوری بهزیستی 

شریعتمداری به شعار خانواده محور شدن اشاره کرد و گفت‌: اگر سازمان بهزیستی، شعاربهزیستی خانواده محور را با شعوری بالا خلق کرده است و در جهت آن حرکت می کند، نقطه مقابل این تحقق این شعار، عدم مناسب سازی و نامناسب بودن محیط شهری است. زیرا برای مثال اگر بخواهیم افراد دارای معلولیت را از مراکز خارج کنیم و به خانه ها ببریم، هر یک نفر وارد خانه ای می شود و تردد و حضور او در فضاهای مختلف جامعه چند برابر می شود و همین امر مناسب سازی را الزام آور می کند.

 بنابراین اگر بخواهیم بهزیستی خانواده محور شکل بگیرد، الزام مناسب سازی شعار ماست و هر چند که تشکیل مراکز مثبت زندگی بهزیستی و بردن بهزیستی به محلات، گوشه ای از مشکلات را کمرنگ می کند اما ما را از مناسب سازی بی نیاز نمی کند زیرا تنها بهزیستی به افراد دارای معلولیت خدمت رسانی نمی کند و جانبازان و افراد دارای معلولیت باید بتوانند در کل فضای کشور آزادانه تردد کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به  آمار نگهداری ۴۸ هزار نفر در مراکز بهزیستی و ۵۵ هزار نفر در خانواده ها نیز اشاره کرد و گفت: این آمار و پیشی گرفتن تعداد افراد نگهداری شده در خانواده نسبت به سال های قبل، نشانه خوبی است که پیشرفت شعار خانواده محوری را نشان می دهد، اما لازم است که حداکثر تلاشمان را برای تحقق این شعار بکنیم و در غیر این صورت ایزوله کردن معلولان و جانبازان در خانه ها و مراکز ادامه پیدا می کند.

وی افزود: تا زمانی که این عزیزان نتوانند در جامعه حضور پیدا کنند، از حقوق اجتماعی خودشان محرومند و اگر منشور حقوق شهروندی را منتشر کرده ایم باید به اصول آن که توجه به حقوق همه شهروندان از جمله جانبازان و معلولان هست، توجه کافی داشته باشیم و به مناسب سازی اهتمام کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به گستره مناسب سازی در جامعه نیز گفت: مناسب سازی تنها به قرار دادن رمپ و آسانسور در فضاهای شهری محدود نمی شود، بلکه علائم هشداردهنده برای تسهیل تردد و حضور نابینایان و ناشنوایان در جامعه، امکانات و وسایل کمک آموزشی برای حضور این افراد در فضاهای فرهنگی جامعه و... از مصادیق مناسب سازی است که برای بهره مندی آنان از این خدمات به برنامه ریزی نیاز داریم.

وی به وسعت و سنگینی امر مناسب سازی در کشور نیز اشاره کرد و گفت :عدم نظارت و توقف پیگیری مستمر این موضوع در جامعه باعث می شود که هر بار به نقطه اول بر گردیم و با توجه به اینکه اهرم های نظارتی خوبی اعم از ماده ۳۱ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت را داریم. همچنین تشکیل یک کمیته نظارتی در حد معاون اول رئیس جمهور، و محول شدن دبیری این کمیته به شخص من و مسئولیت رئیس سازمان بهزیستی برای ارائه گزارش های نظارتی به همین کمیته و پیگیری و انعکاس آن به وزیر نیز نشان می دهد که توجه ویژه ای به موضوع مناسب سازی وجود دارد و مسئولیت سنگینی بر عهده ماست.

شریعتمداری گفت: هر چند گزارش های رسیده حاکی از روند رو به رشد مناسب سازی در کشور است، اما قانع کننده نیست و باید از خودمان شروع کنیم و تلاش خود را معطوف به رسیدن به سطح قابل قبولی از مناسب سازی و حفظ آن بکنیم.

لزوم تعیین اولویت و زمان بندی در اجرای مصوبات جلسات ستاد هماهنگی و نظارت بر مناسب سازی 

وی به لزوم بازنگری مصوبات جلسات کمیته های مناسب سازی نیز اشاره کرد و گفت: مصوبات بسیار خوب هستند اما اولویت بندی نشده اند و همچنین زمان بندی و متولی مشخصی ندارند. بنابراین یکی از مصوبات این جلسه هم همین است که تمامی مصوبات قبلی، بازنگری و تعیین اولویت شوند و خواهش من این است که مصوباتی که تا پایان دولت قابلیت انجام دارند، شناسایی و احصا شوند و در دستور کار فوری قرار گیرند.

این مقام مسئول یکی دیگر از مصوبات جلسه را لزوم ارائه ۲ گزارش شش ماهه تا پایان دولت از سوی ستاد مناسب سازی برای طرح در جلسه هیات وزیران اعلام کرد.

وی گفت: پاسخگویی و نظارت پذیری لازمه قبول مسئولیت است و ترک فعل نیز به این معناست که اگر قادر به انجام کاری نباشیم، از آن کناره گیری کنیم و حق افراد را ضایع نکنیم. همچنین عدم مناسب سازی و دسترس پذیری جامعه برای جانبازان و افراد دارای معلولیت، حق این افراد است که اگر  این حق را از ما مطالبه کنند، قادر به پاسخگویی نیستیم.

شریعتمداری به از بین رفتن نفوس و جان معلولان و افزایش معلولیت های ناشی از نامناسب بودن معابر نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته به دلیل عدم مناسب سازی شهری در استان اصفهان، یکی از افراد دارای معلولیت نابینایی را از دست دادیم و  این موضوع باعث تاسف همگان شد.

وی افزود: مناسب سازی از حقوق اساسی افراد است و همانطور که از حق آزادی های مشروع افراد دفاع می کنیم، باید از این حق هم دفاع کنیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به مسئولیت سنگین شهرداری ها در حوزه مناسب سازی نیز اشاره کرد و گفت:شهرداری ها مسئولیت های سنگین در حد یک وزارتخانه دارند و وضعیت مالی خیلی خوبی هم ندارند، اما لازم است روش هایی برای تامین بودجه اجرای مصوبات پیدا کنند، زیرا حتما همه مصوبات از محل بودجه عمومی، اجرایی نخواهند شد و به نظر من تشکیل یک کمیته اقتصادی در ستاد مناسب سازی  برای پیش بینی  محل تامین هزینه های مازاد، الزامی است و طبیعی است که اگر برای اجرای قوانین، هزینه لازم پیش بینی نشود، اجرایی نخواهند شد.

وی با اشاره به تجربه نهادهای مدنی در حمایت از محیط زیست در دنیا به نیاز کشور بر لزوم ایجاد نهادهای غیر دولتی برای پیگیری مناسب سازی شهرها تاکید کرد و گفت: جامعه مدنی معلولان و جانبازان یک نهادی تشکیل شود و کمپین هایی در حمایت از حقوق معلولان و مناسب سازی در  کشور ایجاد  شود و به مطالبه گری از دولت ها بپردازند.

شریعتمداری با اشاره به اینکه معلولیت در هر لحظه ممکن است برای هر کس ایجاد شود گفت: در تصمیم گیری ها و ساخت و سازها باید به این موضوع پرداخته شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اولویت بندی در فعالیت های صدا و سیما گفت:مظلوم ترین قشری که باید به آنها پرداخت معلولان هستند که از حقوق اولیه خود محروم هستند.
وی همچنین به برگزاری ۱۶ جلسه و رشد چهار برابری تعداد جلسات در دوره مدیریت جدید در سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: این موضوع نشان دهنده آن است، پیگیری و کارهای خوبی در این جلسات صورت گرفته که نیاز به اثر بخشی و کارایی بیشتری داشته باشد.
 شریعتمداری در پایان اظهار امیدواری کرد که دارای جامعه ای باشیم که هیچ مانعی برای حضور جانبازان و معلولان در آن  وجود نداشته باشد.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از نشان مناسب سازی و کتاب گزیده قوانین و دستورالعمل های مناسب سازی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی شد.

 

.......دانش و فناوری

*وقتی ناگت مرغ، استفاده از توییتر را برای نابینایان تسهیل می‌کند: از عمر توییتر بیش از پانزده سال می‌گذرد اما ایرانی‌ها تا مدت‌ها بعد از همه‌گیر شدنش در دنیا، استقبال گرمی از آن به عمل نیاورده بودند و حالا حدوداً هفت هشت سال است که این شبکه کم کم در میان کاربران ایرانی جایی برای خودش باز کرده است. جایی که البته با وجود حکایت‌های فراوانی که از اثر‌گذار بودن این شبکه اجتماعی در محافل نقل می‌شود، هنوز هم جای چندان درخوری محسوب نمی‌شود. به تبع سایر کاربران ایرانی، کاربران نابینا هم به تدریج به این شبکه اجتماعی متمایل می‌شوند. اوضاع دسترسی نابینایان به توییتر آن‌قدر‌ها هم بد نیست.

 خودِ وبسایت توییتر تعدادی کلید میانبر طراحی کرده که کار را برای نابینایان آسان می‌کند اما با این وجود بسیاری از نابینایان این پشتیبانی را تمام و کمال نمی‌دانند و از همین رو به فکر طراحی رابط‌های کاربری دسترسی‌پذیر برای توییتر افتاده‌اند.

 نابینایان توییتر باز ایرانی احتمالاً با رابط کاربری رایگانِ «تی دبلیو بلو» آشنا هستند. این نرم‌افزار اما در مقایسه با رابط کاربریِ غیر رایگانی که چند سالی است منتشر می‌شود، تقریباً می‌توان ادعا کرد که هیچ حرفی برای گفتن ندارد. «ناگت مرغ» (Chicken Nugget)، در آخرین به‌روز رسانی که دو هفته پیش منتشر شد، امکانات جالبی را در اختیار کاربران نابینای توییتر گذاشته است.

دسترسی نابینایان به محتوای عکس‌های پست شده در توییتر، مرکز توجه توسعه دهندگان «چیکن ناگت» در به‌روز‌رسانی تازه بوده است. همانطور که احتمالاً می‌دانید، توییتر امکانی را برای کاربران فراهم کرده که بتوانند برای عکس‌هایی که پست می‌کنند، توضیحاتی بنویسند تا کاربران نابینا بتوانند به کمک آن، محتوای عکس را بفهمند؛ اما پر روشن است که وقتی مسؤولیتِ این کار به عهده خودِ کاربران گذاشته می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که به این زودی به یک فرهنگ تبدیل شود و همه این مسؤولیت را به درستی انجام دهند. از همین رو، طراحان «چیکن ناگت» به فکر افتاده‌اند تا از هوش مصنوعی و فناوری شناسایی عکس بهره بگیرند و عکس‌های فاقد توضیحات را برای نابینایان تشریح کنند.

 در این قابلیت، «چیکن ناگت» ضمن شناسایی اشیای درون هر عکس، می‌توانند چهره‌های مشهور و سلبریتی‌ها را هم شناسایی کنند. فقط کافی است کاربر نابینا یک کلید میانبر را فشار دهد تا ظرف یکی دو ثانیه، شناسایی صورت گیرد.

استفاده از مترجم گوگل به جای مایکروسافت هم از دیگر به‌روز‌رسانی‌های نسخه جدید این نرم‌افزار است. با تغییر موتور ترجمه از مایکروسافت به گوگل، حالا فارسی هم به فهرست زبان‌ها اضافه شده و کاربران ایرانی می‌توانند توییت‌هایی را که به زبانی غیر از فارسی نوشته شده‌اند، به مدد ناگت مرغ به فارسی برگردانند.

تعداد به‌روز‌رسانی‌های نسخه جدید بیش از این موارد است اما در این نوشته فقط به یک مورد دیگر هم اشاره می‌کنیم و آن هم اینکه حالا کاربران ناگت می‌توانند ویدئو‌های توییتر را به صورت صوتی دریافت کنند؛ به این معنا که قابلیتی اضافه شده که کاربران در صورت تمایل از ناگت بخواهند در هنگام اجرای ویدئو، فقط صدا را پخش کند.

 این امکان برای همه ویدئو‌های اشتراک‌گذاری شده اعم از مواردی که در خودِ توییتر بار‌گذاری شده‌اند یا آن دسته از ویدئو‌هایی که کاربران لینک یوتیوبشان را توییت می‌کنند، وجود دارد.

علاقمندان به توییتر می‌توانند «چیکن ناگت» را با انبوهی از امکانات و قابلیت‌ها، یک ماه به شکل رایگان بر روی رایانه‌شان نصب کنند و در صورت تمایل، آن را به مبلغ منطقی و قابل قبول پانزده دلار، خریداری کنند.

 

......خانه داری به سبک نابینایی

*راهکارهای ویژه نابینایی برای جا افتادن غذا

در این قسمت راهکارهایی برای جا افتادن چند نوع خورشت اصیل ایرانی می پردازیم. ابتدا به خورشت معروف ایرانی فسنجان اشاره می کنیم. اکثر ایرانی ها  طرز تهیه این نوع خورشت خوشمزه را می دانند و طرز تهیه آن بسیار آسان است. اما راهکارهایی که  باعث می شود این خورشت لذیذ  به اصلاح به روغن بیافتد و خوشمزه تر شود اشاره می کنیم. در ابتدا بهتر است که گردوی فسنجان را  کمی تفت دهید یعنی کف قابلمه را کمی چرب کنید و گردو را تفت دهید و کامل هم بزنید که نسوزد و کامل تفت بخورد به مدت 4 یا 5 دقیقه کافی است. نکته دیگر در مورد خرد و مولینکس کردن گردو است که باید به حدی باشد که وقتی گردو را بین دو انگشت فشار میدهید حالت خمیری شکل داشته باشد یعنی روغن پس دهد که اگر گردو خیلی ریز نشده باشد و خوب خرد نشود خورشتمان به اندازه کافی جا افتاده نمی شود.

 زمانی که آب و رب انار را به گردو تفت داده شده اضافه می کنید بهتر است تیکه های مرغ یا کوفته های قلقلی را دیرتر به خورشتتان اضافه کنید زیرا گردو باید کاملا جوشیده و به روغن بیافتد و بهتر است کمی گلپرو پیاز رنده شده  به خورشتتان اضافه کنید این کار باعث می شود خورشتتان عطر خوبی داشته باشد.

راهکار بعدی در این خورشت این است که زمانی که خورشتتان در حال جوشیدن است  دو تکه یخ به داخل خورشت اضافه کنید که در واقع نوعی شوک به گردو وارد می شود و باعث می شود روغنش را به طور کامل به خورشت پس دهد.

 مرغ را زمانی که می خواهید به خورشت اضافه کنید بهتر است با روغن خیلی کم سرخ کنید که آب داخل مرغ گرفته شود و مرغ را با آب به خورشت اضافه نکنید که باعث می شود بوی زهم در غذا باقی بماند.

 اگر این راهکارها را استفاده کنید قطعا غذای خوشمزه تر از قبل خواهید داشت. خورشت دیگر ایرانی که در اینجا به آن اشاره می شود خورشت قرمه سبزی است. برای جا افتادن بهتر این خورشت بهتر است اولا سبزی شما ساقه نداشته باشد و سبزی شما خوب سرخ شود.

 بهتر است که لوبیا  به صورت جداگانه پخته شود  زیرا بعضی از لوبیاها ممکن است دیر پز باشند در این مرحله مشخص می شود زمانی که لوبیا با مواد دیگر با هم پخته شوند مواد دیگر باعث می شوند که لوبیا دیرتر پخته شود. مورد دیگر در این خورشت این است که در پخت این خورشت  بهتر است از مقدار خیلی کم از زعفران استفاده کنید این باعث می شود رنگ و لعاب بهتری به خورشتتان دهد و همچنین از ادویه های مانند (دانه گشنیز آسیاب شده، لیموی عمانی آسیاب شده در واقع همان گرد لیمو، پودر پیاز و زردچوبه) استفاده کنید. بعد از تفت دادن گوشت و پیاز و زمانی که می خواهید سبزی را اضافه کنید بهتر است زمانی که گوشت نیم پز شد  سبزی را اضافه کنید زیرا خود سبزی باعث می شود گوشت به طور کامل پخته نشود. خورشت دیگر  معروف ایرانی که خورشت قیمه  است که برای لعاب دار شدن این خورشت بهتر است اولاً لپه را همراه با گوشت و پیاز خوب تفت دهید و در اخر زمانی که زعفران را به خورشت اضافه کردید بهتر است یک مقدار مثلا برای 4 نفر یک قاشق غذا خوری جو پرک را به خورشتتان اضافه کنید و کاملاً هم بزنید و روی شعله کم بجوشد این باعث می شود که خورشتتان کاملاً لعاب بیاندازد و خوشمزه تر شود.

*خیاطی: رسم الگوی آستین و یقه مردانه: در آموزش قبلی خیاطی، روش رسم الگوی بالاتنه را برای کودکان از 1 تا 12 ساله توضیح دادیم این الگو می تواند برای آقایان هم استفاده شود.

در ادامه رسم الگوی آستین را آموزش می دهیم.  برای این الگو به کادری نیاز داریم به قد آستین که از سر سرشانه یعنی خط حلقه تا مچ دست می گیریم و به پهنای یک دوم دور بازو بعلاوه دو سانتیمتر  بعد به اندازه 10 تا 14 سانتیمتر، یعنی بین یک دهم قد آستین تا یک دوم دور بازو از گوشه بالا و سمت راست کادر پایین آمده این علامت را به گوشه بالا و سمت چپ کادر وصل می کنیم.

سپس این خط را اندازه گرفته وسط آن را علامت می گذاریم . بعد در نیمه بالایی خط نقطه وسط خط را پیدا می کنیم از آن یک و نیم سانت به طرف بالا می رویم و علامت می گذاریم در نیمه انتهایی خط نیز وسط خط را پیدا و از آن یک و نیم سانت پایین و به طرف داخل کادر می رویم در انتها گوشه بالا سمت چپ را به صورت هلال برآمده به علامت بعدی یعنی یک و نیم سانت وصل کرده در ادامه هلال را به طرف علامت روی خط رفته و آن را به صورت هلال فرو رفته به سمت داخل کادر به یک و نیم سانتی که پایین آمده بودیم وصل می کنیم و در نهایت این علامت را به سر انتهایی خط روی کادر وصل می کنیم این هلال حلقه آستین است.

در پایین کادر هم یک دوم دور مچ را به علاوه دو کرده از سمت چپ پایین کادر به طرف راست رفته علامت می گذاریم این علامت را به زیر حلقه وصل می کنیم. بعد از اتمام الگو دور آن را برش می زنیم.

برای الگوی یقه مردانه، ابتدا اگر لباس جلو باز می دوزیم به خط جلوی الگو دو سانت برای جای دکمه اضافه می کنیم  بعد هلال داخل الگوی بالاتنه جلو را با متر اندازه بگیرید و اندازه هلال الگوی پشت بالاتنه را هم به آن اضافه کنید این اندازه را از یک کم کرده و در گوشه کاغذ از سمت چپ این اندازه را به سمت راست رفته علامت می گذاریم از این علامت سه سانت بالا به صورت عمودی می رویم و علامت می گذاریم و از این علامت خطی به موازات خط پایین کادر یقه رسم می کنیم.

این کادر پایه یقه مردانه است در خط پایین کادر وسط کادر را پیدا کرده علامت می گذاریم و این علامت را در دو سمت کادر به یک سانت بالاتر در داخل کادر وصل کنید.

 در سمت راست کادر هم از گوشه بالا حدود یک سانت به صورت اریب داخل کادر شده علامت بگذارید و از سمت راست گوشه کادر دو سانت هم داخل شده علامت بگذارید این علامت را به صورت هلال گرد به علامت یک سانتی اریب و سپس به گوشه پایین سمت راست کادر یعنی علامت یک سانت وصل کنید . از دو سانت داخل شده به اندازه قد یقه یعنی 4-5 سانت عمود شده از این علامت خطی موازی خط پایین کادر رسم می کنیم و در نهایت اطراف یقه و هلال پایه یقه و خطوط اریب پایین پایه یقه را برش می زنیم . دقت داشته باشید اگر بخواهیم یقه کمی بلندتر و تیزتر باشد می توانیم به جای بلندی یقه که به صورت عمودی کشیده بودیم خطی به صورت اریب به سمت خارج کادر بکشیم یا برای یقه دختر بچه ها می توانیم مانند پایه یقه خطوط هلالی رسم کنیم تا یقه "ب ب "را به دست آوریم. الگوی آستین و یقه برای برش روی پارچه باید روی دو لای بسته پارچه قرار داده شوند.

......جدول

جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 21 حرفی ما باید به 21 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا رمز جدول، که سخنی ازاسکار وایلد بدست آید. سؤالات: 1. معامله پایاپای(شش) 2. کندا (چهار) 3. برج طغرل(دو) 4. قاعده (سه) 5. نابکار(چهار) 6. ویرگول (چهار) 7. شیوه و روش (چهار) 8. راندن مزاحم(دو) 9. سرکشی (هشت) 10. جهانگرد مشهور ونیزی(پنج) 11. ارکان چاپخانه (شش) 12. سیاستمدار (هفت) 13. دستاویز(پنج) 14. فریاد عدالت (سه) 15. سست(چهار) 16. تظاهر به نیکی (سه) 17. حق الزحمه(شش) 18. فرزند شمشیر(چهار) 19. سراب (دو) 20. پسوند شباهت (دو)21. عنصر شماره 22 اتمی(هفت). پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1 .دنا 2. رصد 3. جوع 4. سا 5. تکلم 6. جد 7. وامدار 8. یا 9. نفرت 10. ویران 11. رمیم 12. بتادین 13. اقلید 14. شش 15. ننر 16. وی 17. رسم 18. رباعیات 19. اکسیر 20. ماهرخ21. یی 22.آند 23. بلم24. یوم.  رمز جدول هفته گذشته: در جستجوی نور باش نور را می یابی.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *