شناسه خبر: 22967 منتشر شده در مورخ: 1399/11/21 ساعت: 09:40 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 21 بهمن ۱۳۹۹

روزنامه سه شنبه 21 بهمن ۱۳۹۹

عناوین امروز: این روزهای ماندگار- ارائه 8 خدمت جدید ستاره دار به معلولان دارای دفترچه بیمه سلامت- کشور رو به رشد و توسعه است- رشد ۱۰ درصدی قبولی در کنکور دانش آموزان استثنایی در سال ۹۹- هزار هیچ نامی با مسما برای اولین آلبوم حامد بهداد- خروج واکسن کرونا از شبکه بهداشت به بازار سیاه غیرممکن است- رکوردداران بیشترین نامزدی جشنواره فیلم فجر- نتایج مسابقات شطرنج و دوچرخه سواری هیأت تهران- خانه قوطی کبریتی یک میلیون یورو می ارزد-

به گزارش ایران سپید روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹

۲۶ جمادی الثانی ۱۴۴۲

۹ فوریه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۳۴

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را گرامی می داریم

........عناوین این شماره......

*این روزهای ماندگار

*ارائه 8 خدمت جدید ستاره دار به معلولان دارای دفترچه بیمه سلامت

*کشور رو به رشد و توسعه است

*رشد ۱۰ درصدی قبولی در کنکور دانش آموزان استثنایی در سال ۹۹

*هزار هیچ نامی با مسما برای اولین آلبوم حامد بهداد

*خروج واکسن کرونا از شبکه بهداشت به بازار سیاه غیرممکن است

*رکوردداران بیشترین نامزدی جشنواره فیلم فجر

*نتایج مسابقات شطرنج و دوچرخه سواری هیأت تهران

*خانه قوطی کبریتی یک میلیون یورو می ارزد

 

......یادداشت

*این روزهای ماندگار

این روزها، روزهایی ماندگار و فراموش ناشدنی در تاریخ ملت بزرگ ماست،
روزهای پیروزی انقلاب اسلامی است، انقلابی که رساترین فریاد تاریخ، یعنی امام امت، آن را رهبری کرد
و به فرجام رساند و برای حفظ آن، با تمام وجود تلاش کرد انقلابی که مبتنی بر بینش عمیق توحیدی و الهام گرفته
از انقلاب سرخ عاشورای حسینی بود، که در آن عده ای قلیل، با اعتقادی وسیع و راسخ، نیروهای کفر و باطل را شکست دادند و چشم قدرتمندان را خیره ساختند
و چشم قدرتمندان را خیره ساختند با پای گذاردن در دایره معنویت و ایثار و شهادت بود که فرزانگان خاک، از این سرزمین پاک، به سوی افلاک، پر گشودند
و تا نهایت تاریخ جاودانه شدند یاد تمامی شهیدان انقلاب اسلامی همیشه سبز  باد.

 

......اخبار ویژه

*ارائه 8 خدمت جدید ستاره دار به معلولان دارای دفترچه بیمه سلامت

رئیس سازمان بهزیستی کشور از بهره‌مندی یک میلیون و ۱۶ هزار نفر از افراد دارای معلولیت از ۸ خدمت توانبخشی ستاره‌دار خبر داد و گفت: معلولانی که دارای دفترچه معتبر از بیمه سلامت هستند می‌توانند از ۸ خدمت ستاره‌دار برخوردار شوند.

نشست هم‌اندیشی روسای سازمان‌های بهزیستی کشور و بیمه سلامت ایران با حضور «محمد نفریه» معاون توانبخشی، «محمدرضا شهبازی» مدیرکل توانبخشی مدیرکل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور و «حسین رنجبران» معاون بیمه سلامت ایران و جمعی از مدیران برگزار شد.

وحید قبادی‌دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری بین سازمان بهزیستی کشور و سازمان بیمه سلامت در آبان‌ماه سال جاری، گفت: این تفاهم‌نامه در راستای اجرای ماده ۶ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تصریح کرده است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی را به گونه‌ای تأمین کند که علاوه بر تأمین خدمات درمانی مورد نیاز این افراد، خدمات توانبخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت را نیز پوشش دهد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور از بهره‌مندی یک میلیون و ۱۶ هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی از ۸ خدمت توانبخشی ستاره‌دار خبر داد و گفت: از این‌رو، معلولانی که دارای دفترچه معتبر از بیمه سلامت هستند می‌توانند از ۸ خدمت ستاره‌دار کاردرمانی، توانبخشی آسیب شنیداری، مشاوره یا تجویز سمعک، ارزیابی و کنترل دوره‌ای و درمان اختلالات گفتار، زبان و ارتباط کلامی یا پردازش شنوایی که قبلاً تحت پوشش بیمه سلامت نبود، برخوردار شوند. 

وی، ادامه داد: با همکاری و پیگیری که در ۲ سال گذشته با سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت صورت پذیرفت در ردیف ۲۴ تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۹ مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه تعیین و با مصوبه مجلس گنجانده شده که با پیگیری‌های صورت گرفته، ۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص اعتبار شد که ۱۲ بهمن‌ماه سال جاری از محل تبصره ۱۴ هدفمندی یارانه‌ها به طور مستقیم ابلاغ اعتبار شد.

قبادی‌دانا با بیان اینکه امیدواریم با هدایت این مهم در کشور با پیش‌بینی بودجه سنواتی در آینده بتوانیم پوشش بیمه‌ای بیشتری از خدمات توانبخشی داشته باشیم، یادآور شد: از ۵۷ خدمت توانبخشی ستاره‌دار که تحت پوشش بیمه نیست، در یک اولویت ۱۹ خدمت و در اولویت بعدی ۸ خدمت انتخاب شد که عمده خدمات مورد نیاز سطح یک معلولان را این ۸ خدمت پوشش می‌دهند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان با اشاره به اینکه اجرای دقیق این کار مشترک جامعه‌پذیری و تلفیق اجتماعی معلولان را فراهم می‌آورد، اذعان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری در ۱۲ آذر سال ۹۸ مسئول حقیقی کمک به معلولان فقط بهزیستی نیست بلکه همه مردم، بخش‌های دولتی و غیردولتی و سازمان‌های انقلابی هستند؛ هرچه ممکن است در سطح کشور خدمات مربوط به بهزیستی را باید گسترش داد و از نیروی مردم برای گسترش این خدمات حداکثر استفاده را کرد.

*اعلام آمادگی بیمه سلامت برای پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران آمادگی این سازمان را برای پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی برای جامعه آسیب دیده کشور با همکاری و همراهی سایر سازمان‌ها اعلام کرد.

محمد مهدی ناصحی در جلسه با رییس سازمان بهزیستی کشور که به منظور بررسی جزییات اجرای تفاهم‌نامه ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان برگزار شد، بیان کرد: مقدمات و بازبینی این اقدام در قالب تفاهم نامه‌ای دو مرحله‌ای انجام شده و مشکلی در مرحله اجرا وجود ندارد.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران بر نقش وزارت بهداشت به عنوان تولیت درمان و اداره سلامت کشور در اجرای این برنامه تاکید کرد و افزود: مراحل اجرایی ابلاغ اعتبار و مشخص شدن تکالیف هر سازمان از جمله اقداماتی است که باید به منظور ارائه خدمت و پرداخت‌ها به طور دقیق مشخص شود که تاکنون به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این زمینه داشتیم.

وی اظهار کرد: توانبخشی نقش مهمی در بازگرداندن افراد آسیب دیده به چرخه زندگی سالم دارد تا بتوانند فعالیت‌های خود را همانند سایر افراد جامعه انجام دهند و ما نیز همه تلاش‌ خود را برای رسیدن به این هدف انجام خواهیم داد.

*حذف روشمند معلولان از بازار کار 

نبود برنامه‌ریزی مشخص در حوزه رفاه و اشتغال معلولان، آن‌ها را بیش از پیش از جامعه‌ای که حیات اجتماعی خود را در آن می‌گذارنند، جدا می‌کند.

آماری از نرخ بیکاری معلولان در دست نیست؛ تنها مرجع اعلام نرخ بیکاری یعنی «مرکز آمار ایران» نرخ بیکاری بیش از ۱۰ میلیون نفر را که با «تعاریف جهانی» معلول محسوب می‌شوند، اعلام نمی‌کند.

منظور از تعاریف بین المللی، طبقه‌بندی شناسایی معلولان بر اساس استانداردهای کشورهای توسعه یافته است. بر این اساس، معلولیت به دو دسته جسمی و روانی تقسیم می‌شود. نابینایان، افراد دارای اختلالات بیولوژیکی، ناشنوایان، افراد دارای ضایعات نخاعی و ناهنجاری‌های استخوان‌بندی از جمله گروه‌هایی هستند که در این تعریف قرار می‌گیرند.

در نتیجه‌ی شفاف نبودن یکی از مهم‌ترین نرخ‌های مرتبط با جامعه‌ی معلولان (نرخ بیکاری) و نبود یک برنامه جامع و متمرکز در نظام اجرایی کشور برای استخدام آن‌ها، به گفته‌ی فعالان حقوق معلولان، بیکاری و فقر به شکل عریانی در میان آنها گسترش یافته است. همچنین به ادعای فعالان حقوق معلولان، نرخ بیکاری در میان این قشر بالاتر از میانگین کشور است؛ چراکه عموم آن‌ها در هنگام مصاحبه‌های استخدامی با یک «نه» بلند از سوی کارفرمایان بخش خصوصی و  دستگاه‌های دولتی مواجه می‌شوند.

قانون چه می‌گوید؟

بر اساس ماده ۱۵ «قانون حمایت از حقوق معلولان» دولت مکلف است حداقل ۳ درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی-پیمانی-کارگری) دستگاه‌های عمومی و دولتی را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهد. قانونگذار در بندهای (ت) و (ث) همین قانون، به ترتیب اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های سازمانی تلفن‌چی (اپراتورهای تلفن) دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی را به افراد نابینا، کم بینا و افراد دارای معلولیت‌های جسمی و حرکتی و اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های سازمان‌های متصدی دفتری و ماشین‌نویسی دستگاه‌ها به افراد دارای معلولیت‌های جسمی و حرکتی در همین شرکت‌ها، دستگاه‌ها و نهادها مورد تاکید قرار می‌دهد. 

انحراف در اختصاص سهمیه

اما موارد یاد شده به چند دلیل به درستی اجرا نمی‌شوند. به گفته محمدرضا شهبازی، مدیرکل «دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی» سهمیه ۳ درصدی استخدام معلولان به صورت ۱۰۰ درصد اجرا می‌شود و به ازای تمام سهمیه‌ای که سازمان امور استخدامی کشور برای دستگاه‌های اجرایی اعلام می‌کند، محل سهمیه‌ها ستاره‌دار شده و به صورت کامل اجرا می‌شود اما شهبازی به موردی اشاره کرد که سهمیه استخدام معلولان را به انحراف می‌کشاند: «تنها مشکل در اجرای کامل سهمیه ۳ درصدی استخدامی، روش سنجش میزان توانایی انجام کار افراد دارای معلولیت است. بر اساس آئین نامه اجرایی بند (ز) ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، مسئولیت سنجش میزان توانایی فرد برای انجام کار به عهده دستگاه اجرایی استخدام کننده است بنابراین در موارد زیادی توانایی افراد دارای معلولیت مورد تایید قرار نمی‌گیرد.»

به دلیلی که این مقام سازمان بهزیستی بر آن صحه می‌گذارد، «در موارد زیادی» استخدام معلولان از محل سهمیه ۳ درصدی محقق نمی‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌دهد که «آیین‌نامه اجرایی بند (ز) ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری» اصلاح شود. بر اساس این بند داشتن سلامت جسمانی، روانی و توانایی انجام کاری که فرد برای آن استخدام می‌شود ضروری است. شیوه تعیین صلاحیت متقاضیان استخدام هم بر اساس آیین‌نامه همین بند که به تصویب هیات دولت رسیده است، تعیین می‌شود.

اما قانونگذار هم در متن قانون و هم در آیین نامه اجرایی آن مصادیقی را که به‌ عدم احراز صلاحیت معلولان منتهی می‌شوند، روشن نساخته است و شاید تعمدا متن موارد یاد شده را به گونه‌ای تنظیم کرده که دست دستگاه‌های اجرایی برای رد استخدام پس از انجام مصاحبه تخصصی و علمی و معاینات پزشکی (موضوع ماده ۳ آیین نامه اجرایی) باز باشد؛ به این معنی، حتی اگر فرد معلول از پس آزمون استخدامی برآید، از فیلتر احراز توانمندی جسمی و روانی رد نمی‌شود. اینگونه معلولان به صورت روشمند از بازار کار حذف می‌شوند.

رد صلاحیت داوطلبان بدون ساز و کار مشخص

البته بر اساس ماده ۴ آیین نامه اجرایی بند (ز) ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، داوطلبان می‌توانند به نتایج ارزیابی شرایط خود، اعتراض کنند و شورای پزشکی «دانشگاه علوم پزشکی» هر استان هم مسئول رسیدگی است اما دستگاه‌های اجرایی شرایطی استخدامی خود را با داوطلبان معلول تحمیل و رد صلاحیت استخدامی آن‌ها را صادر می‌کنند. مشخص نیست که چرا با وجود تهیه پیشنهاد اصلاح این آیین‌نامه در مورد آن تصمیم‌گیری نشده است.

بر اساس این پیشنهاد که مورد تایید سازمان بهزیستی است، کمیته‌ای مشترک از کمیسیون پزشکی تعیین نوع و شدت معلولیت سازمان بهزیستی و دستگاه اجرایی استخدام کننده باید در این مورد تصمیم‌گیری کنند نه اینکه دستگاه اجرایی راسا نظر خود را تحمیل کند. 

موانع استخدام معلولان به همین جا محدود نمی‌شود؛ شاهد هستیم که بندهای (ت) و (ث) قانون حمایت از حقوق معلولان هم به درستی اجرا نمی‌شوند و دستگاه‌های متولی استخدام معلولان حساسیت خود را نسبت به اجرای قانون از دست داده‌اند؛ به ویژه بند (ت) که اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های اپراتورهای تلفن را به افراد نابینا و کم بینا مورد تاکید قرار می‌دهد.

۳۹ درصد از داوطلبان استخدام شدند

رضوی‌نیا (فعال حقوق معلولان در استان ایلام)  می‌گوید: «در قانون ویژه حمایت از حقوق معلولان که سال ۸۳ تصویب شد، قرار بود که ۶۰ درصد اپراتورها برای افراد نابینا و معلول اختصاص یابد اما در قانون جدید آن را به ۳۰ درصد رساندند اما موضوع مهم این است که همین ۳۰ درصد هم محقق نمی‌شود؛ چراکه سیستم پاسخگویی به تلفن‌ها مکانیزه شده و مراکزی که اپراتور استخدام می‌کردند، با حداقل نیرو به فعالیت خود ادامه می‌دهند. از طرفی چون حمایت لازم از طرف بهزیستی به عمل نمی‌آید، بسیاری از نابینایان و کم بینایان مشکل اشتغال دارند و با یارانه و مستمری مددجویان زندگی می‌کنند، که روی هم رفته به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان می‌رسد. خیلی از افراد دارای معلولیت بینایی در شرایط فراگیری کرونا، بدون برخورداری از بیمه در محرومیت عمیق زندگی می‌کند؛ هیچ شغلی برای آن‌ها تعریف نشده است. از طرفی در آزمون استخدامی سال ۱۴۰۰، تنها حدود ۱۳۰۵ سهمیه برای معلولان در نظر گرفته شده است که به گفته مسئولان سازمان بهزیستی ۳۴۴ سهمیه مربوط به سال‌های گذشته گذشته است. باز به گفته مسئولان این سازمان در آزمون سال گذشته ۸۷۱ سهمیه وجود داشت که تنها ۳۴۵ مورد منجر به استخدام شد و از بابت ۵۲۶ سهمیه هیچ استخدام صورت نگرفت که این به معنای استخدام تنها ۳۹ درصد از داوطلبان است.»

وی می‌افزاید: «در حالی تنها کمتر از ۴۰ درصد از داوطلبان استخدام شدند که برای نمونه افراد دارای معلولیت بینایی به شدت مهجور واقع شده‌اند. در همین حال نوع مشاغلی که در دفترچه آزمون استخدامی اخیر در نظر گرفته شده بود، با میزان توانمندی این گروه از معلولان همخوان نیست. برای نمونه در دفترچه آزمون استخدامی «وزارت آموزش و پرورش» بیشتر مشاغل مورد نیاز، مختص آموزگاری ابتدایی بود. پرسش این است که یک فرد دارای معلولیت بینایی و شنوایی، چگونه می‌تواند در مدارس دانش‌آموزان عادی (غیرمعلول) تدریس کند؟ این گروه از معلولان تنها می‌توانند در مدارس ویژه افراد دارای معلولیت به عنوان آموزگار حاضر شوند؛ البته حتی اگر معلولان در آزمون اصلی نمره بیاورند در مصاحبه و سنجش میزان توانایی رد می‌شوند. در نتیجه این سهمیه‌ها به کار افرادی دارای معلولیت نمی‌آید و نوعی دکوری محسوب می‌شود. مناسب‌ترین جا برای اینگونه معلولان مدارس استثنایی است. تعداد اینگونه استخدام‌ها هم بسیار کم است چراکه تعداد اینگونه مدارس محدود است.»

ناآگاهی معلولان از آزمون استخدامی

رضوی‌نیا با بیان اینکه از هر دری که وارد می‌شویم برای اشتغال معلولان دردسری وجود دارد، می‌گوید: «متاسفانه سهمیه مدارس استثنایی را به افراد سالم می‌دهند و معلولان از این محل هم قادر به تامین نیاز خود با داشتن شغل نیستند. دستگاه‌هایی اجرای که اینگونه برنامه‌ریزی می‌کنند تنها می‌خواهند بگویند که قانون حمایت از حقوق معلولان را در سهمیه‌بندی در نظر داشته‌اند؛ در حالی که آنچه اتفاق افتاده، دور شدن معلولان از محیط‌های شغلی و افتادن به سمت فقر است. این نظام استخدامی از اساس ناعادلانه است. تازه دستگاه‌های دیگر از استخدام معلولان استقبال نمی‌کنند و آموزش و پرورش هم با همین وضعیت شرایط را برای جامعه‌ی معلولان ترسیم کرده است؛ البته این آزمون استخدامی هم برای قشری از معلولان کاربرد دارد که امکان دسترسی به منابع آزمون را دارند و در ضمن از مدارک تحصیلی بهره‌مند هستند؛ چراکه تعداد زیادی از معلولان در روستاها در فقر مطلق زندگی می‌کنند. آن‌ها یا سواد چندانی ندارند که بخواهند در چنین آزمون‌هایی شرکت کنند یا اینکه سواد دارند اما به دلیل دسترسی نداشتن به تلفن همراه یا کامپیوتری که به اینترنت متصل شود، از آگاهی کافی در مورد آزمون استخدامی برخوردار نیستند.»

این فعال حقوق معلولان می‌افزاید: «معلولانی را می‌شناسم که از شدت فقر به مشاغلی رو آوردند که با شرایط جسمی آن‌ها همخوان نیستند. برای نمونه آشنای یک معلول کم بینا، برای او در یک کارگاه ساختمانی کار پیدا کرد اما تنها پس از گذشت یک روز، از یکی از طبقات به پایین پرت شد و پاهایش به شدت آسیب دید. تعداد زیادی از معلولان هم به کارگری در زمین‌های کشاورزی رضایت داده‌اند اما به سختی امرار معاش می‌کنند و چون شغل فصلی دارند، بیشتر روزهای سال را بیکار هستند و بدون کمک کمیته امداد از پس هزینه‌های زندگی برنمی‌آیند. متاسفانه معلولان منزوی شده‌اند و پشتیبان اجتماعی ندارند. به همین دلیل باید از مسئولان بخواهیم در مورد حقوق آن‌ها در قانون حمایت از حقوق معلولان شفاف باشند و به گونه‌ای رفتار نکنند که افکار عمومی متصور شوند معلولان هم مانند گروه هایی از جامعه، از شرایط ویژه‌ای برای اشتغال برخوردار هستند و تنها افراد سالم برای یافتن شغل مشکل دارند.»

سهم معلولان از بودجه

اشاره‌ی این فعال حقوق معلولان به درست اجرا نشدن قانون حمایت از حقوق معلولان از این جهت واجد اهمیت است که اجرای این قانون به ۳۸ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد؛ درحالیکه دستگاه متولی رسیدگی به وضعیت رفاهی معلولان یعنی وزارت رفاه در سال آینده تنها ۱.۷ برابر این میزان برای هزینه جاری‌اش بودجه دریافت می‌کند. در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۱۱۰۰ و ۱۳۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اجرای قانون حمایت از معلولان اختصاص یافت که با توجه به نیاز  ۳۸ هزار میلیارد تومانی از کسری بودجه بزرگی حکایت دارد. 

البته محمد شریعتمداری، وزیر رفاه گفت که در بودجه ۱۴۰۰، ۳۰ درصد اعتبار بیشتر برای معلولان اختصاص یافته و بودجه سازمان بهزیستی هم ۲۶ درصد رشد داشته است اما تجارب گذشته نشان می‌دهد که این رشد اندک بودجه صرف هزینه‌های جاری دستگاه می‌شود. از طرفی سال گذشته، دولت وعده داد بود که یارانه سه دهک بالای جامعه را حذف و صرف افزایش یارانه معلولان می‌کند اما علی رغم جنجال‌های رسانه‌ای که ابرقهرمانان حذف بودجه ثروتمندان به راه انداختند، همچنان سه دهک معروف، یارانه می‌گیرند. نبود برنامه‌ریزی مشخص در حوزه رفاه و اشتغال معلولان، آن‌ها را بیشتر از این، از جامعه‌ای که حیات اجتماعی خود را در آن می‌گذارنند، جدا می‌کند.

 

.....اخبار روز

*کشور رو به رشد و توسعه است

 محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی:

گرچه این تحریم ها برای ما پرهزینه بوده و مردم سختی‌های بسیاری را متحمل شدند ولی هم‌اکنون پرچم ایران اسلامی در اهتزاز و کشور رو به رشد و توسعه است.

۱۰۵ پروژه با اعتبار بیش از یکهزار میلیارد تومان دیروز افتتاح شد که در راستای خودکفایی و داخلی سازی بوده و صنایع داخلی در این حوزه فعال می‌شود.

بی ارزش کردن خدمات جمهوری اسلامی در جنگ اقتصادی مشاهده می‌شود که در هیچ دوره ای اینگونه نبوده زیرا اقدامات در سخت ترین شرایط نادیده گرفته می شود.

در هیچ دوره ای چنین تحریم هایی نداشتیم به طوری که تمام شریان های جابه‌جایی پول مسدود شده و سوخت هواپیما به ما نمی دهند و کشتی های ما را تحریم کرده اند.

* نان، روغن مایع، تعمیر خودرو و رستوران در صدر شکایات مردمی

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در دی ماه امسال بیشترین شکایات بر اساس نوع تخلف مربوط به گرانفروشی و تقلب، بیشترین شکایت دریافت شده در بخش کالا مربوط به انواع نان، روغن مایع و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودروهای سبک و رستوران های غذاخوری بوده است.

* قالیباف: رهبری فرمودند سفر به روسیه به تاخیر نیافتد

رئیس مجلس در مسکو:

به آقای ظریف گفتم در حوزه مسائل علمی تکنولوژی و دفاعی به نقطه‌ای رسیدیم که عمق استراتژیک ما ۲ هزار کیلومتر شده است اما حوزه اقتصاد ما به اندازه خمپاره ۶۰ است و این دو باهم نمی‌خواند

این را هم تاکید کنم، هر تغییراتی در غرب رخ دهد هیچ تغییری در سطح روابط مهم ما با روسیه ایجاد نخواهد کرد

تا وقتی این سفر و اهداف آن مشخص شد دیدید چه غوغایی به راه انداختند.

در‌ موضوع روابط با چین هم این اتفاق رخ داد و این نشان می‌دهد طراحی دارند تا حرکت روشنی در ارتباط با شرق صورت نگیرد

می‌خواستم سفر را به تاخیر بیاندازم، حضرت آقا گفت نه این سفر به تاخیر نیافتد و‌ فرمودند نکاتی دارم که مکتوب می‌کنم و آن را ببرید.

*هم‌زمان با دهه مبارک فجر، ۱۱۰ دستگاه اتوبوس ایران خودرو تحویل شهرداری تهران شد‌

حناچی شهردار تهران:

ایران‌خودرو به قول خود به‌موقع عمل کرده است.

اتوبوس‌ها برای معلولین مناسب‌سازی شده است.

برای تامین اتوبوس‌های برقی نیز توافق کرده‌ایم.

رسما از همکاران ایران‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل قدردانی می‌کنم.

نوسازی و بازسازی تاکسی‌ها هم در حال انجام است.

*فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: امسال شاهد رونمایی چهارمین مرحله گسترش کیفی و کمی قدرت در نیروی دریایی سپاه  بودیم.

سرلشکر سلامی: بیش از ۱۰۰ فروند شناور، ۲۰۰ پهپاد تهاجمی، اعزام شناور اقیانوس‌پیمای رزمی نیرو و صدها فروند شناور رزمی بخشی از تلاش‌های گسترده خادمان و طراحان سیاست‌های دفاعی قدرتمند ایران عزیز است.

* جلوی عاقل شدن آمریکا را نخواهیم گرفت

سخنگوی وزارت امورخارجه: در روابط با برجام ایران تمام فضای لازم را برای جبران مسیر گذشته آمریکا و نقض‌های اروپا آماده کرده است.

ما جلوی عاقل شدن آمریکا را نخواهیم گرفت و استقبال می‌کنیم آمریکا به مسیر گردنکشی که دچار آن بود خاتمه دهد.

......گزارش ویژه

*رشد ۱۰ درصدی قبولی در کنکور دانش آموزان استثنایی در سال ۹۹

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ۳۱۱ نفر از دانش آموزان استثنایی در کنکور سراسری قبول شدند که رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل داشتند.

نشست خبری سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی صبح امروز به صورت مجازی برگزار شد.

حسینی بیان کرد: ۲۸ تا ۳۰ درصد دانش آموزان که بین ۳ تا ۵ میلیون می شوند از تجهیزات برای اتصال به شبکه شاد برخوردار نیستند و امروز اهدای یک تبلت مانند اهدای یک مدرسه است. با این رویکرد ما کار اهدای تبلت را با استفاده از هر منبعی که در اختیار داشتیم، شروع کردیم و در حال حاضر ۱۷۰ هزار عدد از این تجهیزات به دانش آموزان هدیه شده است.

وی افزود: بیشترین میزان تبلتی که به دانش آموزان اهدا شده در استان خوزستان بوده که ۳۲ هزار و ۶۰۰ تبلت است. همچنین در استان های یزد، یزدان و بوشهر، پوشش نیاز دانش آموزان تا بیش از ۶۰ درصد تأمین شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیشترین نیاز دانش آموزان به تجهیزات آموزشی مربوط به استان های سیستان و بلوچستان، لرستان و کهکیلویه و بویراحمد است، تصریح کرد: در طرح تهیه تبلت با ۲۷ استان تفاهم نامه امضا کردیم. تهیه وسایل هوشمند فرصت عدالت آموزشی در شرایط کرونا را فراهم می کند و از این جهت برای ما مهم است. چرا که از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری می کند. هم در بخش دختران که به دلیل مسایل فرهنگی از یک سنی به بعد ادامه تحصیل نمی دهند و هم در برخی از دانش آموزان که به دلیل مشکل محل زندگی از ادامه تحصیل می مانند و با این تجهیزات می توان به آنها کمک کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با شمردن مزایای شبکه شاد و اینکه در راستای انعطاف حداکثری ایجاد شده، ادامه داد: در فاز سوم ارتقاء شاد، ظرفیت سازی ها تکمیل شد و اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش استثنایی نیز تا ۲۵ بهمن راه اندازی می شود. ۷۲ درصد یادگیری دانش آموزان استثنایی در اپلیکیشن شاد است و امروز ۱۰۰ درصد این مدارس و ۸۴ درصد کلاس ها به شاد وصل هستند و بیش از دو هزار و ۵۰۰ محتوا برای این سامانه تهیه کرده ایم.

وی در ادامه با اشاره به بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز اظهار داشت: در سال ۹۷ بودجه ما ۹۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان بود که در سال ۹۸ به ۹۹ میلیارد و ۶۲۴ میلیون تومان رسید.

بودجه سال جاری نیز ۱۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون است. البته بودجه پیش بینی شده ما ۱۸۵ میلیارد تومان بود که در مجلس رد شد. با کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه رایزنی کردیم تا علاوه بر بودجه، ۲۵۰ میلیارد تومان ردیف توانبخشی به ما بدهد.

حسینی با بیان اینکه ۳۱۱ دانش آموز استثنایی در کنکور سال ۹۹ قبول شده اند، گفت: ما رشد ۱۰ درصدی قبولی دانش آموزان استثنایی را نسبت به سال ۹۸ داشتیم و تاکنون نیز هزار محتوای درسی برای دانش آموزان استثنایی مناسب سازی شده است.

به گفته وی، از جمله اقدامات این سازمان در دوران کرونا، برگزاری کارگاه‌هایی در ۳۲ استان بوده است که معطوف به ۲۶۸ کارگاه برای معلمان، ۱۸۶ کارگاه برای والدین و ۴۲ کارگاه برای نهادهای اجرایی می‌شود که با شرکت ۷۵۱۲ نفر برگزار شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال ۹۹ مبنای اصلی کار ما مبتنی بر سند تحول بنیادین بود که در این راستا سه سند تحولی ایجاد کردیم. ۹۳.۳ درصد این بسته ها نوآورانه است و اینگونه حدود ۷۰ درصد شاخص های پیرامون بسته تحولی محقق شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به ارائه گزارش عملکرد این سازمان پرداخت و گفت: این سازمان به عنوان مولود انقلاب اسلامی محسوب می‌شود چراکه در سال ۱۳۷۰ تاسیس شد و اکنون بیش از ۱۵۰ هزار دانش آموز در هفت گروه مشغول تحصیل هستند. اکنون تعداد مدارس به ۱۷۳۴ مدرسه پس از انقلاب رسیده است.

این سازمان توانسته است ۷۵۶ مرکز مشکلات یادگیری ایجاد کند. از این میان ۴۲۰ واحد آموزشی خیر ساز است و بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان از این واحدها در دست احداث خیرین است.

وی با بیان اینکه این سازمان دارای ۸۰۵ مدرسه پشتیبان، ۲۰ هزار مدرسه پذیرا و بیش از ۳۴ مدرسه شبانه روزی است، ادامه داد: این سازمان ۴۸ مدرسه خاص دانش آموزان اوتیسم دارد که عملیات اجرایی ۱۴ مدرسه دیگر در ۱۴ استان شروع شده است. همچنین ۲۳ مدرسه خاص نابینایان، ۲۷ مدرسه خاص دانش آموزان معلول جسمی و حرکتی و ۱۰۰ مدرسه خدمات دهی به دانش اموز با مشکلات شنوایی نیز داریم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به ارائه گزارش عملکرد این سازمان پرداخت و گفت: این سازمان به عنوان مولود انقلاب اسلامی محسوب می‌شود چراکه در سال ۱۳۷۰ تاسیس شد و اکنون بیش از ۱۵۰ هزار دانش آموز در هفت گروه مشغول تحصیل هستند.

 اکنون تعداد مدارس به ۱۷۳۴ مدرسه پس از انقلاب رسیده است. این سازمان توانسته است ۷۵۶ مرکز مشکلات یادگیری ایجاد کند. از این میان ۴۲۰ واحد آموزشی خیر ساز است و بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان از این واحدها در دست احداث خیرین است.

وی با بیان اینکه این سازمان دارای ۸۰۵ مدرسه پشتیبان، ۲۰ هزار مدرسه پذیرا و بیش از ۳۴ مدرسه شبانه روزی است، ادامه داد: این سازمان ۴۸ مدرسه خاص دانش آموزان اوتیسم دارد که عملیات اجرایی ۱۴ مدرسه دیگر در ۱۴ استان شروع شده است. همچنین ۲۳ مدرسه خاص نابینایان، ۲۷ مدرسه خاص دانش آموزان معلول جسمی و حرکتی و ۱۰۰ مدرسه خدمات دهی به دانش اموز با مشکلات شنوایی نیز داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سازمان آموزش و پرورش استثنائی دارای ۴۷ مرکز مشاوره و توانبخشی در سطح کشور و ۳۱ سالن مستقل ورزشی دانش اموزان با نیاز ویژه در ۱۷ استان است که در ۱۴ استان دیگر نیز در دست ساخت است. از سال ۱۳۷۰ که این سازمان آغاز به کار کرد پوشش تحصیلی به ۱۸ برابر تا کنون افزایش یافته است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین با اشاره به جهت گیری تلفیقی و فراگیر ادامه داد: در راستای آموزش و تحصیل دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی ۸۲ برابر افزایش داشته‌ایم. تراکم دانش آموزان استثنایی در مدرسه به نسبت مدارس عادی کم تر است به طوری که میانگین آنها ۵۳ نفر است و میانگین کلاس ۶.۴ است.

وی تصریح کرد: بچه ها با نیازهای ویژه بین ۵ تا ۱۰ برابر فضا و تجهیزات نسبت به محصلین عادی نیاز دارند. در مجموع ۱۴۵ مدرسه در حال احداث داریم که می‌توان گفت ۶۳ درصد از ۲۱۰ مدرسه در حال انجام است.

حسینی درباره مراکز مشاوره و راهنمایی و خانواده گفت: این مراکز دارای دو ویژگی ارائه خدمات به خانواده‌ها و ارائه خدمات توانبخشی هستند. در ۹۷ سال تعداد ۴۷۵ مرکز مشکلات یادگیری به ۷۵۶ ارتقاء یافته و به رشد ۵۸.۵ درصدی رسیده است که ۸۲ مرکز در کرونا افتتاح شده و تا کنون ۴۸۱ مرکز نیز اضافه شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه چهارمین مرکز جامع تشخیصی توانبخشی و مشاوره‌ای افتتاح شده است، گفت: برای نابینایان علاوه بر ایجاد ۲۳ اتاق بازی، یک پارک جهت یابی در مشهد افتتاح شده است. هدف گذاری ما این است که تا اول مهر ۲۰ پارک دیگر افتتاح شوند. همچنین تا کنون ۲ اتاق چند حسی احداث شده است که تا اول مهر به ۱۰ اتاق افزایش می‌یابد.

وی گفت: ۱۹۰ باشگاه پیشکسوتان را افتتاح کردیم که از فضای موجود در مدارس استفاده شده است. بازنشستگان سازمان آموزش و پرورش استثنایی می‌توانند در این باشگاه‌ها حضور داشته و با امکاناتی اوقات فراغت خود را بگذرانند و در نهایت به راهنمایان بالینی مدارس تبدیل شوند.

حسینی درباره برنامه سلامت جسمانی و آمادگی بدو ورود به دبستان گفت: این برنامه با پوشش ۱.۵ درصدی شروع شد و در سال گذشته با پوشش ۹۷.۶ درصد ادامه یافت و امسال به ۹۹ درصد پوشش رسید. همچنین در ۱۰ استان پایگاه سنجش دائمی راه اندازی شده است و تا مهر به تمام استان‌ها راه می‌یاید.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: اعتبارات مربوط به ارایه خدمات توانبخشی در سال ۹۹ از ۴ میلیارد به ۷ میلیارد افزایش و ۱۶ آیتم خدمات حمایتی به ۱۸ آیتم تعمیر خدمات کاشت حلزون و تعمیر قطعات سمعک گسترش یافت. درصد افزایش خدمات به حوزه‌های مختلف عینک ۳۳ درصد، پروتز ۴۲ درصد، کفی طبی ۳۳ درصد، دندان پزشکی ۳۳ درصد، سمعک ۲۶ درصد و … معطوف می‌شود.

 

........آهنگ و درنگ

*هزار هیچ نامی با مسما برای اولین آلبوم حامد بهداد

بین سینما و موسیقی همیشه بده بستان‌های زیادی وجود داشته است. کم نبوده‌اند چهره‌های شناخته شده موسیقی که بازیگری را امتحان کرده و بعضاً هم در آن موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند و در مقابل هم تعداد بازیگرانی که سودای خوانندگی را در سر پرورانده‌اند هم قابل توجه است. در همین سال‌های پس از انقلاب چهره‌های زیادی از میان بازیگران به شوق خواننده شدن قدم در استودیو گذاشته‌اند.

 می‌توانیم بی تحقیق و جستجو نام‌هایی مثل امین حیایی، بهرام رادان، محمدرضا فروتن و نیما رئیسی و چند نام دیگر را به خاطر بیاوریم که خوانندگی را هم تجربه کرده‌اند. در میان این نام‌ها، حامد بهداد را می‌توان به عنوان بازیگری به حساب آورد که سعی می‌کند در موسیقی و خوانندگی، چهره‌ای متفاوت و خاص از خودش به نمایش بگذارد. خیلی از مخاطبان بهدادِ خواننده را اولین بار در فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره» کشف کردند؛ آنجا که او در نقش یک قاچاق‌بر، ناگهان شروع به خواندن می‌کند و همه را از قدرت صدایش به تعجب وا‌می‌دارد. پس از آن بهداد چندین تک قطعه را روانه بازار موسیقی کرد؛ از آن جمله، یک قطعه با رضا یزدانی خواند که خیلی هم گل کرد. حضورش در آلبوم‌های گروه دارکوب هم موفقیت‌هایی را برایش به دنبال داشت.

بهداد حالا یک آلبوم را تمام و کمال خودش خوانده و منتشر کرده؛ آلبومی با نام «هزار هیچ». هزار هیچ را می‌توان ادامه تلاش بهداد برای تثبیت خاص به نظر رسیدنش به حساب آورد. بهداد از مشهد می‌آید؛ جایی که در سه دهه اخیر یکی از مراکز ثقل موسیقی راک فارسی بوده است. بهداد هم با ارتباطاتی که با موزیسین‌های مشهدی داشته و پشتوانه مالی قدرتمندش توانسته بهترینِ این نوازندگان را در آلبومش گرد هم بیاورد.

 در «هزار هیچ» ما با یک آلبوم کاملاً شسته و رفته مواجهیم. آلبومی که نوازندگانش بی‌نقص می‌نوازند و کیفیت ضبط و میکسش هم حرف ندارد. آنچه در تولید این آلبوم اما جلب نظر می‌کند، نه رنگ جلا و برق آن، که دلِ ریسک نداشتنِ بهداد است. «هزار هیچ»، علی‌رغم خوش صدا بودنش، هیچ حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد. نوع آهنگسازی‌ها نشان می‌دهد که در این پروژه قرار بر آزمودنِ آزموده‌ها است.

 ریف‌ها، آکورد‌ها و شیوه نوازندگی همان است که سال‌ها در دنیا نواخته شده. خبری از تلفیق و نو‌آوری و حرف تازه هم نیست. بهداد حتی در انتخاب شعر هم خطر نکرده و در یک انتخاب کاملاً تکراری به سراغ حافظ رفته است.

انتخاب‌هایی دم دستی که حتی غلط خواندن‌های گاه و بی‌گاه خواننده نشان از آن دارد که تا اندازه زیادی بی برنامه بوده است. «هزار هیچ»، نامی با مسما برای آلبوم آخر بهداد است؛ آلبومی که نه گوش کردنش چیزی به مخاطب موسیقی راک اضافه می‌کند و نه نشنیدنش باعث می‌شود مخاطب این نوع موسیقی چیزی از کف داده باشد.

 

.......سلامت و بهداشت

*خروج واکسن کرونا از شبکه بهداشت به بازار سیاه غیرممکن است

رییس شبکه بهداشت وزارت بهداشت گفت: نشت واکسن‌های کرونا از نظام شبکه بهداشت امکان پذیر نیست، زیرا یک واکسن با یک شماره مشخص به یک فرد با کد ملی مشخص تزریق می‌شود.

جعفر صادق تبریزی افزود:  تزریق واکسن کرونا در نظام شبکه بهداشت، اولین واکسیناسیون در کشور نیست و سامانه تی تک تاکنون در هیچ واکسیناسیونی دخالت نداشته است. سامانه تی تک قابلیت ثبت خدمات را ندارد. بلکه وظیفه سامانه تی تک این است که اصالت دارو یا کالا یا واکسن را تایید کرده و بگوید که آیا آن دارو یا واکسن اصالت دارد یا تقلبی است.

عضو کمیته اجرایی واکسیناسیون کرونا گفت: قبل از تزریق واکسن، استعلامی از سامانه تی تک انجام می‌شود و این سامانه تایید می‌کند که واکسن اصیل است و از مجاری رسمی وارد کشور شده و می‌توانیم آن را تزریق کنیم.همه واکسن‌ها شناسه اصالت دارند و در سامانه سیب یا سینا یا ناب یا پارسا که مربوط به حوزه بهداشت است، ثبت می‌شوند.

وی افزود: شناسه مربوط به واکسن که در سازمان غذا و دارو صادر شده را در سامانه‌های بهداشت وارد می‌کنیم و از طریق وب سرویس استعلامی از تی تک گرفته می‌شود که اصالت واکسن تایید شود. این شناسه واکسن به نام یک کد ملی ثبت می‌شود.

تبریزی ادامه داد: از اینرو هر شخص که جزو اولویت‌های واکسیناسیون کرونا باشد و در جمعیت تحت پوشش خانه بهداشت یا پایگاه جامع سلامت قرار نداشته باشد، می‌تواند به نزدیک‌ترین خانه بهداشت یا پایگاه جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه کند تا برای او پرونده بهداشت ثبت شود.

تبریزی افزود: اغلب افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند در سامانه‌های بهداشت ثبت شده‌اند. همچنین سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای نیز در سامانه‌ها ثبت شده‌اند.

واکسیناسیون کرونا به گفته وزیر بهداشت از ۲۱ بهمن ماه با اولویت کادر درمانی شاغل در بخش‌های مراقبت‌های ویژه کووید ۱۹ آغاز می‌شود.

تاکنون اولین محموله واکسن کرونای روسی با عنوان «اسپوتنیک وی» وارد کشور شده و قرار است که محموله‌های بعدی این واکسن و همچنین ۴.۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا از سبد کوواکس در هفته‌ها و ماه‌های آتی وارد کشور شود. همچنین واکسن‌های ایرانی یا تولید مشترک کرونا نیز در ماه‌های آینده در دسترس خواهد بود.

فرآیند واکسیناسیون بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا در کشور انجام خواهد شد. بر اساس اعلام علی رضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، واکسیناسیون کرونا اجباری نیست و هیچ گونه تعهدی از افراد برای تزریق واکسن کرونا گرفته نمی‌شود. همچنین تزریق این واکسن برای اولویت‌های اول تا سوم رایگان خواهد بود.

موج چهارم کرونا؛ آتشی زیر خاکستر: رئیس بیمارستان سینا با اشاره به کاهش بار مراجعات ناشی از کرونا در این بیمارستان گفت: بروز موج چهارم بیماری در اواخر بهمن‌ماه دور از انتظار نیست؛ چراکه متاسفانه از لحاظ آماری و در مقام مقایسه با شرایط قبل و ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به کشور باید انتظار یک‌ فاز خطرناک بیماری را داشته باشیم.

دکتر محمد طالب‌ پور افزود: حدود ۳ هفته است که تعداد بیماران در بخش و ICU کاهش یافته است و به یک حد ثابت رسیده است. سایر بخش‌های بیمارستان نیز فعالیت عادی خود را انجام می‌دهند. میزان مراجعه کنندگان مبتلا به کرونا هم کاهش یافته است. همچنین مدل بیماری و تعداد روزهای بستری بیماران تفاوت معنی‌داری با گذشته نداشته است. حدود ۲۰ درصد مراجعه کنندگان سرپایی، بستری می‌شوند.

در باره موج چهارم نیز کاملا به مردم بستگی دارد، بویژه آنکه با ورود ویروس جهش یافته انگلیسی نگرانی‌ها افزایش یافته زیرا هم شیوع آن چندین برابر بیشتر است و هم خطر مرگ و میر آن سه برابر بیشتر است. در صورت وقوع پیک چهارم با پیک عادی طرف نیستیم و یک پیک سرنوشت‌ساز بیماری مقابل ما خواهد بود. از نظر آماری اعلام می‌شود که اواخر بهمن‌ماه زمان بروز پیک چهارم است و آغاز واکسیناسیون در اقشار پرخطر و کادر درمانِ مرتبط با بیماران مبتلا به کرونا پیش از بروز موج چهارم بیماری می‌تواند در کنترل این پیک موثر باشد.

طالب‌پور با اشاره به عواملی مانند افزایش فعالیت دستفروشان و حضور مردم برای خرید عید، برگزاری کنسرت‌ها در جزیره کیش، جشنواره فجر و... ادامه داد: متاسفانه از لحاظ آماری و در مقام مقایسه با شرایط قبل و ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به کشور  باید انتظار یک‌ فاز خطرناک بیماری را داشته باشیم.

اگر قرار است کاری انجام شود باید قبل از بروز پیک چهارم  با سختگیری‌های بیشتر اعمال شود تا با موفقیت از بیماری گذر کنیم.

وی با اشاره به تعطیلات روزهای آخر این هفته، تصریح کرد: افزایش آگاهی بیش از هر چیزی موثر است. همه مردم در معرض خطر ویروسی هستند که شیوع آن ۵ برابر بین خودشان بیشتر است، یعنی اگر قبلا در یک جمع ۱۰ نفره یک نفر مبتلا حضور داشت و می‌توانست یک نفر دیگر را آلوده کند اما امروز می‌تواند ۵ نفر را مبتلا کند و از سوی دیگر خطر مرگ آن هم ۳ برابر بیشتر است. ما یک سال را به سختی پشت سر گذاشتیم و باید چند ماه دیگر هم تحمل کنیم.

 زمانی که واکسیناسیون با پوشش وسیع آغاز شود دیگر خیالمان راحت‌ خواهد بود البته؛ این فرایند احتمالا به تابستان ۱۴۰۰ کشیده شود و این چند ماه باقی‌مانده را هم باید تحمل کرد و از سفرها و تفریحات غیر ضروری خودداری کرد.

رئیس بیمارستان سینا، تاکید کرد: همه شرایط را درک می‌کنیم و هیچ کس مشکلات ناشی از کرونا را انکار نمی‌کند. این روزها حتی حداقل‌های زندگی برای برخی خانوارها فراهم نمی‌شود؛ اما جان مهم‌تر است.

اگر مردم توانمند در این فاز بیشتر به همنوعان خود کمک کنند حتی برای سلامتی خودشان هم موثر است؛ زیرا حداقل‌های زندگی برای افراد کمتر برخوردار فراهم می‌شود و راضی به خروج کمتر از منزل می‌شوند. این دوران یک بسیج عمومی از کمک‌های مردمی می‌خواهد، نگرانی فعلی ما روزهای منتهی به اواخر بهمن‌ماه و اوایل اسفند است.

همکاری مردم و تحکم دولت باید برای موج چهارم افزایش یابد؛ زیرا بیماری فعلا آتش زیر خاکستر است و اگر شعله‌ور شود ممکن است وسعت بسیار زیادی داشته باشد.

وی در خصوص زمان مراجعه مبتلایان به بیمارستان، گفت: باید بین این دو نکته تفاوت قائل شد؛ اینکه مراجعه مداوم به فضای تریاژ کرونا اتفاق افتد و یا بیمار کلا در خانه بماند تا ببیند چه خواهد شد. اگر فرد علائمی دارد نباید دست روی دست بگذارد تا ببیند چه می‌شود و حتی می‌توان به شکل تلفنی و مجازی با خیلی‌ها ارتباط برقرار کرد.

ماندن در خانه بدون آنکه بیمار هیچ مشورت پزشکی دریافت کند یعنی از دست دادن زمان که باعث فعال شدن چرخه التهابی وحشتناک در بدن می‌شود و همه چیز را از کنترل خارج می‌کند.

 

.......فرهنگ و هنر

*رکوردداران بیشترین نامزدی جشنواره فیلم فجر:

در این دوره از جشنواره، فیلم‌های «بی همه چیز» و «یدو» هر یک در 13 بخش نامزد دریافت جایزه شدند

در مرحله بعد فیلم های «زالاوا» با نامزدی در 10 شاخه، «ابلق» با نامزد شدن در 9 بخش در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

همچنین فیلم‌های «مصلحت» و «روزی روزگاری آبادان» نیز  هر یک در 7 شاخه نامزد دریافت جایزه هستند و به عنوان دیگر رکوردداران این دوره از جشنواره معرفی شدند.

فیلم «مامان» با نامزدی در 5 بخش دیگر فیلمی است که مورد توجه داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر قرار گرفته است.

رتبه‌های بعدی به فیلم‌های‌ «شیشلیک» و «روشن» اختصاص دارد که هر یک در 4 بخش نامزد شده‌اند.

فیلم‌های «تی تی»، «روشن»، «تک تیرانداز» هر یک در سه بخش نامزد دریافت جایزه هستند.

همچنانکه فیلم‌های «ستاره بازی»، «خط فرضی»، «گیجگاه»، «رمانتسیم عماد و طوبی» و «منصور» نیز در دو بخش نامزد دریافت جایزه شده‌اند.

مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر ۲۲ بهمن ماه برگزار می شود.

یکی از فیلم های تحسین شده ی سی و نهمین جشنواره ی فیلم فجر از سوی منتقدان، «تیتی» ساخته ی آیدا پناهنده است که در آخرین روز از نمایش فیلم های امسال، در کاخ رسانه اکران شد. درباره ی این فیلم، یادداشتی از سعید قطبی زاده را می خوانیم:

“یک عاشقانه‌ی بی‌تکلف و بی‌شعار و بی‌ادا که در بیان احساسْ صریح و گستاخ و در قضاوتْ محتاط و خوددار است.

 بر خلاف نمونه‌های رایج، جانب یک سوی ماجرا را نمی‌گیرد و زاویه‌ی دید در آن به‌گونه‌ای است که تماشاگر به‌تدریج شخصیت‌ها را درک و به آن‌ها نزدیک می‌شود. اهمیت دیگرش این است که عشق را در بطن جامعه‌ای نشان می‌دهد که همه‌ی نشانه‌های واقعی را دارد و به این ترتیب در مسیری متعادل پیش می‌رود؛ هم غم زمانه را دارد و هم فراق یار را. به‌اندازه و درست. در نمایش جامعه شرح مصیبت نمی‌دهد و در بیان عاشقانه‌اش به مبالغه نمی‌افتد.

شبیه یک افسانه‌ی پریان امروزی است با بازی روان و یکدست بازیگرانش، خصوصا الناز شاکردوست. همان‌قدر که حامل دلبستگی‌های قبلی سازنده‌اش است، به جاهای دیگر هم سرک می‌کشد و غیرمستقیم به آثار بزرگ دیگر ارجاع می‌دهد. هر آن‌چه که در نگاه اول نامتعارف می‌نماید را در عمل به برگ برنده‌ی فیلمنامه بدل و خوراک قصه‌ی اصلی خود می‌کند. کایٔنات و اعجاز و جنون و ایمان و رنج و اعتماد، نه برای لحظه‌ای تماشاگر را از اصل قصه دور می‌کند و نه بهانه‌ی خودنمایی فیلم‌ساز است. در عوض، قدم در مسیر فیلم‌های بزرگی می‌گذارد که درک ارزش و اعتبارشان در عبور از قصه‌ای است که می‌گویند.

و شگفتی در این است که فیلم هر دو جنبه را به کمال داراست. هم قصه‌اش روان و جاری است و هم بر چیزی غیر از آن دلالت دارد. بخش‌های زیادی از فیلم پس از تماشا تبدیل به خاطره‌ای شیرین از تماشای اثری اصیل می‌شوند، که مهم‌ترینش فصل به دریا زدن شبانه‌ی زن است. همین‌ها کافی است برای تبدیل شدن «تی‌تی» به یکی از شاعرانه‌ترین عاشقانه‌های سینمای ایران.”

فیلم «یدو» ساخته ی مهدی جعفری هم از سوی منتقدان مورد توجه واقع شده. در ادامه، یادداشت سید سعید هاشمزاده را درباره ی این فیلم بخوانیم:

یک : یدو ایده داستانی جذابی دارد. خانواده‌ای که در اوایل جنگ هشت‌ساله تن به ترک شهرش نمی‌دهد. این ایده تک‌خطی در خود کشمکشی غنی و پرتنش دارد. فیلم هم با همین کشمکش از آغاز تا پایانش دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. فیلم دوم «مهدی جعفری» در داستان بشدت جلوتر و با ایده‌ای ناب‌تر رو به‌روست. ایده‌ای که منجر می‌شود دلهره و تنش بتواند هر لحظه در داستان شدتش بیشتر و بیشتر شود.

دو: اما یدو تنها یک ایده دارد و داستان‌پردازی یک ایده نیازمند داستان‌های فرعی قانع‌کننده، پرکشش و متصل به ایده اصلی است و نیز شخصیت‌هایی که هرکدام در شبکه خرده‌داستان‌ها و روایت قابل‌قبول و مؤثر باشند. یدو داستان دوم یا لایه دوم داستانی پرکششی ندارد. پر از خرده‌قصه است که در بستر ایده اولیه تعریف می‌شود اما نمی‌تواند هم‌طراز با آن جذابیت ایجاد کند. به‌عنوان‌مثال ایده داستانی بُز شیردهی که برای کاراکتر مادر ارزشمند است بااینکه در لایه دوم داستانی می‌خواهد پر اهمیت جلوه کند بدون ضرورت باقی می‌ماند، ما نمی‌توانیم ضرورت علاقه مادر یدو به آن را بیابیم همان‌طور که ماندن مادر یدو تا مرز قانع‌کنندگی برای ما پیش می‌آید اما این اتفاق نمی‌افتد. فیلم‌نامه در ایجاد ضرورت است که نمی‌تواند ما را در اتصال به شخصیت‌هایش قانع کند.

سوم : کارگردانی مهدی جعفری در یدو سبک‌و‌سیاق متفاوتی در نسبت با ۲۳نفر، اثر قبلی‌اش دارد. او به سبکی شیوه‌پردازانه پلان-سکانس را برای گذر زمان انتخاب می‌کند و با این راهکار می‌کوشد روندی سیال در سیر زمانی وقایع را دنبال کند. دو پلان-سکانس که در آن زمان تغییر می‌کند یکی در خانه یدو و دیگری در کنار رودخانه اتفاق می‌افتد که هر دو چیدمانی دقیق دارند و دومی، یک طراحی صحنه تئاتریکال که در نوع خود نقاشی است بی‌نظیر.

تصویری از لوازم‌خانگی‌های متعددی که در میان سبزه‌زار با فاصله از یکدیگر و در چیدمانی خارج از بافت واقع‌گرایانه اثر چیدمان یافته است. دوربین به این اینستالیشن سرک می‌کشد و هنگامی از درون آن بیرون می‌آید که زمان تغییر کرده است.

چهارم: اما این سبک و سیاق در فیلم دوم مهدی جعفری انسجام و ریتم نمی‌سازد بلکه در دو فصل می‌آید و ناپدید می‌شود. انتظار می‌رفت که چنین ترفند تصویری در میزانسن و حرکت دوربین تبدیل به ایده اصلی بصری فیلم شود که این‌گونه نیست. مهدی جعفری در باقی فیلم کارگردانی یک فیلم داستانی با تقطیع‌های استاندارد را از خود ارائه می‌دهد. شیوه‌ای که به‌هیچ‌عنوان در بافت دو فصل ذکرشده حل نمی‌شود.

پنجم: بازیگری و بازیگردانی اثر قابل‌توجه است. این دو عنصر بیش‌از‌پیش به باور ما از فضاسازی و داستان فیلم کمک می‌کند.

 اجرای قابل‌قبول بازیگران کودک و نوجوان به همراه بازی خوب «ستاره پسیانی» که به یاد ندارم نقشی را این‌گونه متفاوت اجرا کرده باشد. حفظ و تداوم لهجه، ژست‌ها و اندازه بودن احساسات به نظر کمک شایانی در نمایش شخصیت مادر به او کرده است. با این‌حال زمانی که باید اوج احساسات و غلیان شخصیت مادر را در کنار لنج دید، چون فیلم‌نامه اثر نتوانسته تا این عشق به بُز شیرده را برای ما تبدیل به ضرورتی جداناشدنی از کاراکتر کند تمام اجرای این فصل از بازی پسیانی هدر می‌رود و تبدیل به صحنه‌ای زیاده‌گو می‌گردد.

ششم: یدو از مقدمه‌چینی، ایجاد ضرورت، غرق شدن در خرده‌داستان‌های ناکارآمد رنج می‌برد. بازی‌های خوب بازیگران با شوخی‌هایی که خارج از دهان شخصیت‌هاست و از بیرون به درون متن آمده بی‌ثمر می‌شود و کلیت فیلم را دچار پرش در انسجام روایت می‌کند. به این شکل است که یدو فیلمی متوسط می‌شود، فیلمی میانه‌رو

 

......ورزشی

*نتایج مسابقات شطرنج و دوچرخه سواری هیأت تهران

در روز جمعه 17 بهمن، مسابقات شطرنج و دوچرخه سواری توسط هیأت ورزش نابینایان استان تهران و هیأت های تابعه این استان به مناسبت دهه فجر برگزار شد.

مسابقات حضوری شطرنج نابینایان به مناسبت گرامی داشت دهه فجر با حضور هفت شطرنج باز و در هفت دور به صورت دوره ای برگزار شد.

این مسابقات، در مجموعه ورزشی شهید هرندی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و به سرداوری میلاد نجفیان برگزار شد.

در پایان این مسابقات که در یک جدول برگزار شد، عرفان محمدعلیزاده عنوان قهرمانی را بدست آورد، ایمان تحویلی در جایگاه دوم ایستاد و جمال الله قلی سوم شد.

یکی دیگر از مسابقاتی که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، رقابت های پارا سایکلینگ قهرمانی استان تهران بود که در بخش نابینایان با حضور 4 دوچرخه سوار در پارک ترافیک پونک شهرداری منطقه 5 و زیر نظر هیأت دوچرخه سواری استان تهران برگزار شد.

این مسابقات که در مسافت 500 متر و به صورت تایم تریل انفرادی در روز جمعه 17 بهمن برگزار شد، با قهرمانی علیرضا ایزدی فرد به پایان رسید. خانم ها مریم ادیب، لاله عربزاده و ریحانه بابر شمس عناوین دوم تا چهارم را از آن خود کردند.

*برگزاری مسابقات گلبال و شطرنج توسط هیأت نابینایان یزد

مسابقات شطرنج و گلبال نابینایان و کم بینایان استان یزد به مناسبت ایام الله دهه فجر برگزار شد.

مسابقات لیگ گلبال باشگاهی استان یزد در دور رفت با حضور سه تیم جوانان، پیشکسوتان و تیم جامعه نابینایان برگزار شد که تیم جوانان با شش امتیاز اول شد.

مسابقات شطرنج نیز با حضور 15 ورزشکار از شهرستان های یزد، ابرکوه، بافق، اردکان و میبد در سه کلاس b1، b2 و b3 برگزار شد و از نفرات برتر تقدیر شد.

مسابقه گلبال در سالن سوم خرداد و مسابقه شطرنج در خانه شطرنج برگزار شد.

 

......حوادث

*خانه قوطی کبریتی بیش از یک میلیون یورو قیمت دارد.

باریکترین خانه در لندن که عرض آن تنها ۱.۶ است بیش از یک میلیون یورو قیمت دارد.

این خانه قوطی کبریتی چند طبقه در غرب لندن که همه امکانات معمول یک آپارتمان را دارد بین یک آرایشگاه و یک کلینیک جراحی در پایتخت بریتانیا واقع شده است.

این ساختمان که در اصل یک فروشگاه فروش کلاه ویکتوریایی بوده و مالکان آن در طبقات بالایی سکونت داشتند در اواخر قرن نوزده و یا اوایل قرن بیستم ساخته شده است.

 دیوید مایزر که در بنگاه معاملات ملکی کار می‌کند می‌گوید این خانه به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش بسیار خاص است و به همین دلیل هم ۱ میلیون و صد هزار یورو قیمت دارد.

 در طبقه فوقانی این خانه هم یک بالکن وجود دارد که منظره‌ای عالی از باغ‌ها و خانه‌های اطراف را برای ساکن این خانه به ارمغان می‌آورد./یورونیوز

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *