رشد ۱۰ درصدی قبولی در کنکور دانش آموزان استثنایی در سال ۹۹رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ۳۱۱ نفر از دانش آموزان استثنایی در کنکور سراسری قبول شدند که رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل داشتند. |
به گزارش ایران سپید به نقل از مهر، نشست خبری سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی صبح امروز به صورت مجازی برگزار شد.
حسینی بیان کرد: ۲۸ تا ۳۰ درصد دانش آموزان که بین ۳ تا ۵ میلیون می شوند از تجهیزات برای اتصال به شبکه شاد برخوردار نیستند و امروز اهدای یک تبلت مانند اهدای یک مدرسه است. با این رویکرد ما کار اهدای تبلت را با استفاده از هر منبعی که در اختیار داشتیم، شروع کردیم و در حال حاضر ۱۷۰ هزار عدد از این تجهیزات به دانش آموزان هدیه شده است.
وی افزود: بیشترین میزان تبلتی که به دانش آموزان اهدا شده در استان خوزستان بوده که ۳۲ هزار و ۶۰۰ تبلت است. همچنین در استان های یزد، یزدان و بوشهر، پوشش نیاز دانش آموزان تا بیش از ۶۰ درصد تأمین شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیشترین نیاز دانش آموزان به تجهیزات آموزشی مربوط به استان های سیستان و بلوچستان، لرستان و کهکیلویه و بویراحمد است، تصریح کرد: در طرح تهیه تبلت با ۲۷ استان تفاهم نامه امضا کردیم. تهیه وسایل هوشمند فرصت عدالت آموزشی در شرایط کرونا را فراهم می کند و از این جهت برای ما مهم است. چرا که از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری می کند. هم در بخش دختران که به دلیل مسایل فرهنگی از یک سنی به بعد ادامه تحصیل نمی دهند و هم در برخی از دانش آموزان که به دلیل مشکل محل زندگی از ادامه تحصیل می مانند و با این تجهیزات می توان به آنها کمک کرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با شمردن مزایای شبکه شاد و اینکه در راستای انعطاف حداکثری ایجاد شده، ادامه داد: در فاز سوم ارتقاء شاد، ظرفیت سازی ها تکمیل شد و اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش استثنایی نیز تا ۲۵ بهمن راه اندازی می شود. ۷۲ درصد یادگیری دانش آموزان استثنایی در اپلیکیشن شاد است و امروز ۱۰۰ درصد این مدارس و ۸۴ درصد کلاس ها به شاد وصل هستند و بیش از دو هزار و ۵۰۰ محتوا برای این سامانه تهیه کرده ایم.
وی در ادامه با اشاره به بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز اظهار داشت: در سال ۹۷ بودجه ما ۹۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان بود که در سال ۹۸ به ۹۹ میلیارد و ۶۲۴ میلیون تومان رسید. بودجه سال جاری نیز ۱۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون است. البته بودجه پیش بینی شده ما ۱۸۵ میلیارد تومان بود که در مجلس رد شد. با کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه رایزنی کردیم تا علاوه بر بودجه، ۲۵۰ میلیارد تومان ردیف توانبخشی به ما بدهد.
حسینی با بیان اینکه ۳۱۱ دانش آموز استثنایی در کنکور سال ۹۹ قبول شده اند، گفت: ما رشد ۱۰ درصدی قبولی دانش آموزان استثنایی را نسبت به سال ۹۸ داشتیم و تاکنون نیز هزار محتوای درسی برای دانش آموزان استثنایی مناسب سازی شده است.
به گفته وی، از جمله اقدامات این سازمان در دوران کرونا، برگزاری کارگاههایی در ۳۲ استان بوده است که معطوف به ۲۶۸ کارگاه برای معلمان، ۱۸۶ کارگاه برای والدین و ۴۲ کارگاه برای نهادهای اجرایی میشود که با شرکت ۷۵۱۲ نفر برگزار شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال ۹۹ مبنای اصلی کار ما مبتنی بر سند تحول بنیادین بود که در این راستا سه سند تحولی ایجاد کردیم. ۹۳.۳ درصد این بسته ها نوآورانه است و اینگونه حدود ۷۰ درصد شاخص های پیرامون بسته تحولی محقق شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به ارائه گزارش عملکرد این سازمان پرداخت و گفت: این سازمان به عنوان مولود انقلاب اسلامی محسوب میشود چراکه در سال ۱۳۷۰ تاسیس شد و اکنون بیش از ۱۵۰ هزار دانش آموز در هفت گروه مشغول تحصیل هستند. اکنون تعداد مدارس به ۱۷۳۴ مدرسه پس از انقلاب رسیده است. این سازمان توانسته است ۷۵۶ مرکز مشکلات یادگیری ایجاد کند. از این میان ۴۲۰ واحد آموزشی خیر ساز است و بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان از این واحدها در دست احداث خیرین است.
وی با بیان اینکه این سازمان دارای ۸۰۵ مدرسه پشتیبان، ۲۰ هزار مدرسه پذیرا و بیش از ۳۴ مدرسه شبانه روزی است، ادامه داد: این سازمان ۴۸ مدرسه خاص دانش آموزان اوتیسم دارد که عملیات اجرایی ۱۴ مدرسه دیگر در ۱۴ استان شروع شده است. همچنین ۲۳ مدرسه خاص نابینایان، ۲۷ مدرسه خاص دانش آموزان معلول جسمی و حرکتی و ۱۰۰ مدرسه خدمات دهی به دانش اموز با مشکلات شنوایی نیز داریم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به ارائه گزارش عملکرد این سازمان پرداخت و گفت: این سازمان به عنوان مولود انقلاب اسلامی محسوب میشود چراکه در سال ۱۳۷۰ تاسیس شد و اکنون بیش از ۱۵۰ هزار دانش آموز در هفت گروه مشغول تحصیل هستند. اکنون تعداد مدارس به ۱۷۳۴ مدرسه پس از انقلاب رسیده است. این سازمان توانسته است ۷۵۶ مرکز مشکلات یادگیری ایجاد کند. از این میان ۴۲۰ واحد آموزشی خیر ساز است و بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان از این واحدها در دست احداث خیرین است.
وی با بیان اینکه این سازمان دارای ۸۰۵ مدرسه پشتیبان، ۲۰ هزار مدرسه پذیرا و بیش از ۳۴ مدرسه شبانه روزی است، ادامه داد: این سازمان ۴۸ مدرسه خاص دانش آموزان اوتیسم دارد که عملیات اجرایی ۱۴ مدرسه دیگر در ۱۴ استان شروع شده است. همچنین ۲۳ مدرسه خاص نابینایان، ۲۷ مدرسه خاص دانش آموزان معلول جسمی و حرکتی و ۱۰۰ مدرسه خدمات دهی به دانش اموز با مشکلات شنوایی نیز داریم.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سازمان آموزش و پرورش استثنائی دارای ۴۷ مرکز مشاوره و توانبخشی در سطح کشور و ۳۱ سالن مستقل ورزشی دانش اموزان با نیاز ویژه در ۱۷ استان است که در ۱۴ استان دیگر نیز در دست ساخت است. از سال ۱۳۷۰ که این سازمان آغاز به کار کرد پوشش تحصیلی به ۱۸ برابر تا کنون افزایش یافته است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین با اشاره به جهت گیری تلفیقی و فراگیر ادامه داد: در راستای آموزش و تحصیل دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی ۸۲ برابر افزایش داشتهایم. تراکم دانش آموزان استثنایی در مدرسه به نسبت مدارس عادی کم تر است به طوری که میانگین آنها ۵۳ نفر است و میانگین کلاس ۶.۴ است.
وی تصریح کرد: بچه ها با نیازهای ویژه بین ۵ تا ۱۰ برابر فضا و تجهیزات نسبت به محصلین عادی نیاز دارند. در مجموع ۱۴۵ مدرسه در حال احداث داریم که میتوان گفت ۶۳ درصد از ۲۱۰ مدرسه در حال انجام است.
حسینی درباره مراکز مشاوره و راهنمایی و خانواده گفت: این مراکز دارای دو ویژگی ارائه خدمات به خانوادهها و ارائه خدمات توانبخشی هستند. در ۹۷ سال تعداد ۴۷۵ مرکز مشکلات یادگیری به ۷۵۶ ارتقاء یافته و به رشد ۵۸.۵ درصدی رسیده است که ۸۲ مرکز در کرونا افتتاح شده و تا کنون ۴۸۱ مرکز نیز اضافه شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه چهارمین مرکز جامع تشخیصی توانبخشی و مشاورهای افتتاح شده است، گفت: برای نابینایان علاوه بر ایجاد ۲۳ اتاق بازی، یک پارک جهت یابی در مشهد افتتاح شده است. هدف گذاری ما این است که تا اول مهر ۲۰ پارک دیگر افتتاح شوند. همچنین تا کنون ۲ اتاق چند حسی احداث شده است که تا اول مهر به ۱۰ اتاق افزایش مییابد.
وی گفت: ۱۹۰ باشگاه پیشکسوتان را افتتاح کردیم که از فضای موجود در مدارس استفاده شده است. بازنشستگان سازمان آموزش و پرورش استثنایی میتوانند در این باشگاهها حضور داشته و با امکاناتی اوقات فراغت خود را بگذرانند و در نهایت به راهنمایان بالینی مدارس تبدیل شوند.
حسینی درباره برنامه سلامت جسمانی و آمادگی بدو ورود به دبستان گفت: این برنامه با پوشش ۱.۵ درصدی شروع شد و در سال گذشته با پوشش ۹۷.۶ درصد ادامه یافت و امسال به ۹۹ درصد پوشش رسید. همچنین در ۱۰ استان پایگاه سنجش دائمی راه اندازی شده است و تا مهر به تمام استانها راه مییاید.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: اعتبارات مربوط به ارایه خدمات توانبخشی در سال ۹۹ از ۴ میلیارد به ۷ میلیارد افزایش و ۱۶ آیتم خدمات حمایتی به ۱۸ آیتم تعمیر خدمات کاشت حلزون و تعمیر قطعات سمعک گسترش یافت. درصد افزایش خدمات به حوزههای مختلف عینک ۳۳ درصد، پروتز ۴۲ درصد، کفی طبی ۳۳ درصد، دندان پزشکی ۳۳ درصد، سمعک ۲۶ درصد و … معطوف میشود.