شناسه خبر: 22961 منتشر شده در مورخ: 1399/11/20 ساعت: 09:58 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 20 بهمن ۱۳۹۹

روزنامه دوشنبه 20 بهمن ۱۳۹۹

عناوین امروز: 480 هزار تومان برای معلولان با دهک درآمدی یک تا سه واریز شد-رهبر معظم انقلاب: اگر تمامی تحریم‌ها را در عمل بردارند به تعهدات برجامی برمیگردیم- 98 درصد معلولان روستایی تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه‌ هستند- خشونت صدا و سرطان- بدون اراده و عزم ملی متولیان سینما، نابینایان نمی توانند فیلم ببینند- اعزام دو و میدانی کاران به مسابقات گزینشی پارالمپیک- هزار سکه مهرت کردم حالا جهیزیه لاکچری می خواهم.

به گزارش ایران سپید روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹

۲۵ جمادی الثانی ۱۴۴۲

۸ فوریه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۳۳

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

* 480 هزار تومان برای معلولان با دهک درآمدی یک تا سه واریز شد

*رهبر معظم انقلاب:  اگر تمامی تحریم‌ها را در عمل بردارند به تعهدات برجامی برمیگردیم

*98 درصد معلولان روستایی تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه‌ هستند

*خشونت صدا و سرطان

*بدون اراده و عزم ملی متولیان سینما، نابینایان نمی توانند فیلم ببینند

*اعزام دو و میدانی کاران به مسابقات گزینشی پارالمپیک

*هزار سکه مهرت کردم حالا جهیزیه لاکچری می خواهم

 

..........اخبار ویژه

* 480 هزار تومان برای معلولان با دهک درآمدی یک تا سه واریز شد

رئیس سازمان بهزیستی کشور از پرداخت کمک هزینه معیشت به معلولان شدید و خیلی شدید ۱۸ ساله فاقد شغل در راستای اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت خبر داد و گفت: مبلغ ۴۸۰ هزار تومان برای این افراد که در دهک درآمدی یک تا سه قرار دارند، واریز شد.

وحید قبادی‌دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور از پرداخت کمک هزینه معیشت به معلولان شدید و خیلی شدید ۱۸ ساله فاقد شغل در راستای اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت خبر داد و گفت: مبلغ ۴۸۰ هزار تومان برای این افراد که در دهک درآمدی یک تا سه قرار دارند، واریز شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در مجموع برای ۱۴۷ هزار و ۲۲۷ خانوار مبلغ ۷۶۰ میلیارد ریال به ازای هر معلول ۴۸۰ هزار تومان بر روی کارت بانکی آنها واریز شد، ادامه داد: البته برای اجرای کامل ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت  ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز بوده است که حدود ۳ برابر بودجه کل بهزیستی است در حالی که در بودجه سال جاری مبلغ ۲۹۱ میلیارد تومان برای اجرای این ماده قانون درنظر گرفته شده بود که علاوه بر مبلغ مستمری در ۴ نوبت هر ۳ ماه یکبار این مبلغ واریز شده است.

به گفته وی در سه نوبت قبلی براساس بعد خانوار ۳۶۰ تا ۴۸۰ هزار تومان واریز شده است اما در این نوبت با تامین اعتبار مبلغ ۴۸۰ هزار تومان برای ۱۴۷ هزار و ۲۲۷ خانوار واریز شد.

*خروج معلولان از گردونه مشاغل

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: معلولیت علتی برای محرومیت نیست اما در سایه کمبود اعتبارات شاهد محدودیت معلولان هستیم.

محمدعلی محسنی بندپی در مورد قوانین حمایتی در خصوص معلولان گفت: قوانینی در حوزه معلولان تصویب اما به مرحله اجرایی شدن نرسید، در حال حاضر مشکل ما تعداد مواد قانونی حمایت از معلولان نیست بلکه اراده‌ای برای اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان وجود ندارد.

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: از جزئیات قانون تصویب شده در جهت حمایت معلولان می‌توان به قانون استخدامی اشاره کرده که بارها از تربیون‌های متفاوت اعلام شده که هر ساله ۳ درصد از جامعه معلولان می‌تواند در استخدام دولتی پذیرفته شوند؛ اگر سازمانی از این قانون سر باز زدند کسی نمی‌تواند سازمان و نهاد مربوطه را بازخواست کند حتی در این قانون عنوان شده که معلولان می‌توانند در سمت اپراتوری استخدام شده و به کار مشغول شوند؛ در حال حاضر با مکانیزه  شدن گردونه اپراتوری سازمان‌ها و ادارات خود به خود باعث خروج معلولان از چرخه استخدامی اپراتوری شده‌اند.

معلولیت درسایه کمبود اعتبارات محدودیت است

وی ادامه داد: موضوع اعتبارات مناسب سازی محیط شهری و مسکونی معلولان ، موضوع تجهیزات پزشکی و درمان بیماری آنها در شرایطی که کرونا مزید بر تورم تحریم‌ها شده است، خواسته یا ناخواسته حضور افراد دارای معلولیت را در جامعه محدود می‌کند و معلولیت علتی برای محرومیت نیست اما در سایه کمبود اعتبارات شاهد محدودیت آنها هستیم.

بندپی ادامه داد: تمام تلاش نمایندگان در مجلس بر این است که سریع‌تر فراکسیون معلولان شکل گرفته تا مشکلات این گروه در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد. معلولان در جامعه از ظرفیت و پتانسیل بالایی برخوردار هستند، باید فضا برای حضور این گروه در جامعه مهیا شود؛ مجلس می‌تواند با روی کار آوردن نهادها و دستگاههای اجرایی در قالب قوانینی که مصوب می‌کند مشکلات بسیاری از این افراد را رفع کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اعتبارات تخصص یافته در بودجه ۱۴۰۰ برای معلولان در هاله‌ای از ابهام است و هنوز میزان افزایش یا کاهش آن مشخص نیست.

*حذف برخی معلولان جسمی و حرکتی شدید از دریافت کمک معیشتی بهزیستی

در حالی رئیس سازمان بهزیستی از افزایش کمک هزینه معیشتی برای معلولان شدید بالای 18سال بدون شغل خبر می‌دهد که برخی معلولان جسمی و حرکتی شدید از لیست دریافت‌کنندگان حمایت معیشتی این گروه از معلولان حذف شده‌اند.

در حالی رئیس سازمان بهزیستی از افزایش کمک هزینه معیشتی برای معلولان جسمی و حرکتی شدید بالای 18سال بدون شغل خبر می‌دهد که  برخی معلولان جسمی و حرکتی شدید به همشهری می‌گویند، با نگاه سلیقه‌ای برخی مدیران کل در استان‌ها و کارشناسان مربوط از لیست دریافت‌کنندگان حمایت معیشتی این گروه از معلولان حذف شده‌اند.

محمد کاظم، معلول جسمی و حرکتی که در کارت معلولیت خود درجه معلولیت او خیلی شدید درج شده است در این‌باره می‌گوید: مدیرکل بهزیستی استانی که در آن زندگی می‌کنم انتظار دارد کم و کاستی‌ها و بی‌توجهی او را به معلولان نادیده بگیریم و درباره عملکردش به کسی اعتراض نکنیم. او ادامه می‌دهد: به همراه برخی دیگر از معلولان جسمی و حرکتی با نماینده شهرمان دیدار کردیم و از وضعیت بهزیستی استان انتقاد کردیم.

این دیدار باعث شد از حقوق قانونی که براساس ماده27 قانون حمایت از معلولان از آن برخوردار هستیم، محروم شویم. محمد کاظم، که به سختی حرف می‌زند و توانایی ایستادن روی پاهای خود را ندارد، ادامه می‌دهد: بسیاری از معلولان جسمی و حرکتی را از لیست دریافت خدمات بهزیستی حذف کرده‌اند. کدام معلول جسمی و حرکتی شدید را سراغ دارید که وضعیت مالی خوبی داشته باشد درحالی‌که اصلا نمی‌تواند کار کند و درآمدی داشته باشد.

استانداردی که مسئولان بهزیستی برای حذف افراد از دریافت حمایت معیشتی تدوین کرده‌اند به قدری غیراستاندارد و عجیب است که باور آن ممکن نیست. براساس اعلام سازمان بهزیستی کشور، دست‌کم 450هزار معلول جسمی و حرکتی در سامانه‌های این سازمان ثبت و شناسایی شده‌اند اما، بخش اندکی از این افراد توانسته‌اند از فیلتر غیرشفاف شناسایی دهک‌های درآمدی سازمان بهزیستی عبور کنند و از کمک هزینه معیشتی این سازمان که هر 3‌ماه یک‌بار پرداخت می‌شود بهره‌مند شوند.

آنطور که رئیس سازمان بهزیستی می‌گوید، تنها 148هزارو227خانوار مشمول دریافت کمک هزینه معیشتی معلولان جسمی و حرکتی خیلی شدید بالای 18سال بدون شغل هستند. وحید قبادی‌دانا با بیان اینکه معلولان جسمی و حرکتی شدید در قالب ماده27 قانون حمایت از حقوق معلولان این بسته کمک معیشتی را دریافت می‌کنند، می‌گوید: افرادی مشمول دریافت این کمک معیشتی هستند که در دهک‌های اول تا سوم قرار داشته باشند.

این افراد در 3مرحله قبل براساس بعد خانوار بین 360 تا 480هزار تومان کمک‌ معیشت دریافت می‌کردند. در مرحله چهارم پرداخت کمک معیشت، همه افراد بدون درنظر گرفتن بعد خانوار 480هزار تومان کمک نقدی دریافت کردند. او می‌گوید: سازمان بهزیستی نمی‌تواند به ماده27 قانون حمایت از حقوق معلولان به شکل کامل عمل کند.

 

.......اخبار روز

*رهبر معظم انقلاب:  اگر تمامی تحریم‌ها را در عمل بردارند به تعهدات برجامی برمیگردیم

رهبر انقلاب، صبح روز یکشنبه: درباره قضیه‌ی تحریم‌ها اولا در جمهوری اسلامی کسی گوشش بدهکار مهمل‌گویان بدون استحقاق -چه در اروپا چه در آمریکا- نیست.

 ثانیا اگر بخواهیم منطقی صحبت کنیم آمریکا و سه‌کشور اروپایی که همه تعهدات برجام را زیرپا گذاشته‌اند حق ندارند شرط و شروط بگذارند. آنها به هیچکدام از تعهدات برجامی‌شان عمل نکرده‌اند.

 آن طرفی که حق دارد شرط معین کند، ایران است. چون جمهوری اسلامی به همه تعهدات عمل کرد. ما حق داریم برای ادامه برجام شرط بگذاریم و این شرط را گذاشتیم و گفتیم و هیچ‌کس هم از آن عدول نخواهد کرد.

 اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد  آمریکا بایستی تحریم‌ها را کلا در عمل لغو کند و ما بعد راستی‌آزمایی کنیم و ببینیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم.

 این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست برنخواهیم گشت.

*واکسیناسیون کرونا در ایران از سه‌شنبه آغاز می‌شود

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

با واردات اولین محموله واکسن اسپوتنیک وی از روسیه، واکسیناسیون کرونا در ایران از سه شنبه ۲۱ بهمن در کشور با اولویت کادر بخش های آی سی یو شروع می‌شود.

با اینکه جزو اولین مذاکره کنندگان برای خرید این واکسن بودیم پانزدهمین کشوری هستیم که این واکسن را تزریق می کنیم.

شرط ما برای واردات واکسن این بود که حتما فاز ۳ مطالعه انسانی را طی کرده باشد در حالی که برخی کشورهای منطقه این واکسن را در فاز ۳ مطالعه انسانی تزریق کردند.

با وجود خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن از سبد کوواکس که برای هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کافی است باید میزان بیشتری واکسن به کشور وارد کنیم چون این میزان واکسن جوابگو نیست.

*نماینده کارگران: حقوق کارگر باید ۹ میلیون شود

«اسدی» نماینده کارگران در شورای عالی کار: از آنجایی که حقوق کارگران باید بر مبنای سبد معیشت خانوار تعیین شود، ارزش این سبد معیشتی بیش از ۹ میلیون تومان برآورد می‌شود و حقوق کارگران باید همین اندازه باشد

ساختار شورای کار به نفع کارفرمایان است؛ در جدال مزدی ۳ نماینده کارگری باید با ۷ نماینده دولت رایزنی کنند

دولت خودش بزرگترین کارفرما محسوب می‌شود و قاعدتاً به سمت تایید نظرات کارفرمایان گرایش دارد.

*افزایش آمار دانش آموختگان، علت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی

وزیر علوم: آماری که در وزارت علوم برای میزان بیکاران ارائه شده، بر اساس پایش اشتغال دانش آموختگان است که از سال ۹۲ تا سال ۹۴ گرفته شده است.

آمار بیکاران فارغ التحصیل سال‌های ۹۶ تا ۹۸ را نداریم اما در سال‌های اخیر به لحاظ زیاد شدن آمار دانش آموختگان، بر میزان فارغ التحصیلان بیکار افزوده شده است.

اختلاف آمار وزارت علوم و وزارت کار به این دلیل است که در سال‌های جدید به لحاظ تعداد، آمار بالایی از فارغ التحصیلان داشته ایم و این اختلاف در آمار وزارت کار نمایان شده است اما در وزارت علوم هنوز آماری از بیکاران دانشگاهی سال‌های گذشته در دست نیست/ باشگاه خبرنگاران

* واحدهای مسکن مهر شهر پردیس ۱۵۰ میلیون تومان ارزان شدند

کاهش قیمت مسکن به شهرهای جدید رسیده و قیمت واحدهای مسکن مهر شهر پردیس طی یک‌ماه اخیر برخلاف ماه‌های پایانی سال گذشته حدود ۱۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

*حذف نمادین چهار صفر در اسکناس های جدید

امیر شکری رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی: اسکناس های جدید در انطباق با حذف چهار صفر طراحی شده است.

*هدف از ارائه دسته چک های جدید چیست؟

نادعلی زاده سخنگوی قانون جدید چک: از فروردین 1400 بانک ها مکلف اند چک های جدید را به مشتریان ارائه کنند.

 

......گزارش ویژه

*98 درصد معلولان روستایی تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه‌ هستند

مدیرکل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۹۸ درصد جمعیت روستایی کشور تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه موسوم به «سی. بی.آر» هستند، افزود: همچنین ۴۶۹ هزار و ۷۹۷ نفر از افراد دارای معلولیت در روستاها تحت پوشش این برنامه قرار دارند.

محمدرضا شهبازی اظهار کرد: این تعداد از افراد شناسایی شده ۲.۲ درصد جمعیت روستایی کشور را تشکیل می دهند. خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه عمدتا بر دسترسی افراد دارای معلولیت به خدمات کلیدی توسعه در حوزه‌های سلامت، آموزش، امرار معاش، اجتماعی و توانمندسازی تمرکز دارد.وی ادامه داد: همچنین این برنامه شامل اقداماتی جهت رفع موانع فیزیکی، نگرشی، ارتباطی و قانونی و همچنین مشارکت بخش‌های دولتی و غیر دولتی، افراد دارای معلولیت، خانواده‌های آنان و اعضای جامعه است تا زمینه‌های ورود افراد دارای معلولیت به روند عادی زندگی را فراهم کند.

*تامین نشدن منابع مالی برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه

مدیرکل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه در ایران توسط سازمان بهزیستی کشور از سال ۱۳۷۴ با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح روستاهای کشور آغاز شد، افزود: اکنون علاوه بر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور، موسسات و انجمن‌های مردم نهاد و شوراهای روستاها همکاری‌های گسترده‌ای در اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه دارند.

شهبازی تصریح کرد: اهمیت گسترش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه موجب شده که این برنامه بخشی از ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﭘﻨﺠ‌ﺴﺎﻟﻪ ﺷﺸﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩی، ﺍﺟﺘﻤﺎعی ﻭ فرهنگی ﺟﻤﻬﻮﺭی ﺍﺳﻼمی ﺍﻳﺮﺍﻥ (١٤٠٠ - ١٣٩٦ ) باشد. بر اساس  این قانون لازم است تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۰۰ هزار  فرد دارای معلولیت در مناطق روستایی و ۱۸۰ هزار نفر در شهرهای محروم تحت پوشش این برنامه قرار گیرند که تابحال به دلایل متعدد از جمله تامین نشدن منابع مالی مورد نیاز تنها ۸۰ درصد اهداف تعیین شده تحقق یافته است.وی ادامه داد: با وجود مشکلاتی مهمی از جمله فقر، محرومیت، دوری روستاها از مناطق شهری و محدویت های بودجه‌ای، برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه توانسته دسترسی قابل توجهی را برای افراد دارای معلولیت به خدمات مورد نیاز فراهم کند. از ابتدای سال ۷۴ هزار و ۴۷۷ نفر از افراد دارای معلولیت از خدمات در زمینه سلامت شامل خدمات پزشکی، توانبخشی و وسایل کمکی، بهره مند شده‌اند.

*اجرای خدمات مناسب‌سازی برای بیش از ۹ هزار معلول

مدیرکل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: در زمینه آموزش نیز ۲۳۳ هزار و ۲۸ نفر از خدمات آموزش غیر رسمی، شبه رسمی و رسمی استفاده کرده‌اند. همچنین در ارتباط با امرار معاش ۳۸۲ هزار و ۹۸۷ نفر از آموزش حرفه‌ای، حمایت‌های شغلی، اشتغال دستمزدی، کمک‌های موردی، کمک‌های مستمر، کمک هزینه مسکن و کمک هزینه تعمیر مسکن برخوردار شده‌اند.شهبازی گفت: در زمینه امور اجتماعی ۱۰۸ هزار و ۲۰۰ فرد دارای معلولیت از مساعدت‌های شخصی، حمایت‌های ازدواج، فعالیت‌های ورزشی و اوقات فراغت، فعالیت‌های فرهنگی و مناسبت ها و فعالیت‌های هنری بهره‌مند شده‌اند. در ارتباط با مولفه توانمندسازی ۴۴۵ هزار و ۴۲ نفر از افراد تحت پوشش به عضویت گروه های خودیار و  به عضویت سازمان‌های معلولین درآمدند.وی اضافه کرد: همچنین جهت رفع موانع فیزیکی در مجموع ۹ هزار و ۶۸۷ نفر از افراد تحت پوشش از خدمات مناسب‌سازی منزل،   مناسب‌سازی وسایل روزمره زندگی  و مناسب‌سازی خودرو نیز استفاده کرده‌اند.

*چالش‌های برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه

مدیرکل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور گفت: اقدامات مهمی در زمینه ظرفیت سازی، مستند سازی و آگاه سازی جامعه هر ساله  از طریق  برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه انجام می‌شود. از ابتدای سال تا کنون بیش از ۱۸۰ هزار مورد مستندسازی فعالیت‌ها و ۹ هزار برنامه برای آگاه‌سازی جامعه انجام شده که بطور قطع در تقویت مهارت‌ها، شایستگی‌ها و توانایی‌های افراد و اعضای جامعه نقش مهمی داشته است.

شهبازی تصریح کرد: برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه با چالش های بسیاری مواجه است. بودجه ناکافی برنامه، گستردگی فعالیت‌ها، افزایش تورم در جامعه، دشواری در پایش و نظارت به دلیل وسعت زیاد مناطق تحت پوشش، شیوع بیماری کووید ۱۹، کاهش نیروی تسهیلگران، کمبود کارشناسان استانی و شهرستانی برای نظارت بر عملکرد مجریان برنامه و عدم وجود سیستم الکترونیک برای پایش و ارزشیابی برنامه از مهمترین مشکلات این برنامه است.

…….آموزش

*خشونت صدا و سرطان: خشونت صدای دوهفته‌ای  در مردانی که سیگار مصرف می‌کنند سرطان حنجره تلقی می‌شود، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. سرطان حنجره معمولا در مردان اتفاق می‌افتد. این سرطان در خانم ها بیماری نادری است و اغلب تومورهای حنجره در مردان دیده می‌شود.مصرف سیگار یکی از اصلی ترین عوامل بروز سرطان حنجره است. سیگاری‌ها به مراتب بیش از سایرین در معرض سرطان حنجره قرار دارند.افرادی که به همراه سیگار، مشروبات الکلی نیز استفاده می‌کنند شانس ابتلا به سرطان حنجره را فوق العاده بالاتر می‌برند. از اینرو مهمترین عامل پیشگیری از سرطان حنجره عدم مصرف سیگار، دخانیات و الکل است.

شیوع سرطان حنجره در مردان تقریبا بالاست به طوریکه این سرطان دومین سرطان شایع در مردان به حساب می‌آید.دلایل مختلفی در سرطان حنجره موثرند که مهمترین آنها می‌تواند استفاده از سیگار، مشروبات الکلی، شرایط زندگی، تغذیه،  ژنتیک، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و فشار به تارهای صوتی باشد.اگر چنانچه فردی بیش از دوهفته با علامت خشونت صدا مواجه شده و به درمان‌های معمول پاسخ ندهد باید در سریعترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کند زیرا خشونت صدا افراد سیگاری می‌تواند زنگ خطری برای ابتلا به سرطان حنجره باشد. اختلال ودرد هنگام بلع، اختلال در خواب، ایجاد تورم در ناحیه گلو، احساس تنگی نفس شبانه یا حتی کاهش وزن بی دلیل و شدید از دیگر عوامل ایجاد سرطان حنجره است.

برای درمان این افراد باید عوامل مضر و زمینه ساز این سرطان از بین برود ولی در عین حال موضوعی که در درمان موثر است توجه به خشونت صدایی است که با درمان‌های معمول بهبود نمی‌یابد.

معاینه تارهای صوتی در افراد مشکوک، یکی از مهمترین روش‌های اولیه بررسی تشخیصی سرطان حنجره است. اگر چنانچه تشخیص توده در بیماران محرز باشد باید هر چه سریعتر درمان‌های مداخله‌ای انجام شود.روش‌های درمانی سرطان حنجره در کشور عبارتند از : اگر توده سرطانی قسمت کوچکی از حنجره را درگیر کرده باشد می‌توان با درمان‌هایی نظیر لیزر و یا رادیوتراپی بیماران را درمان کرد حتی در مواردی که تنها یک طناب صوتی درگیر باشد می‌توان با درمان‌های سبک‌تر وضعیت بیمار را بهبود بخشید.در مورد درمان افرادی که مراحل پیشرفته بیماری را تجربه می‌کنند نیز با اعمال جراحی و در مرحله بعد با کمک رادیوتراپی درمان انجام می‌شود.مبتلایان به سرطان حنجره باید چکاپ‌های دوره‌ای را جدی بگیرند.سرطان حنجره یکی از سرطان‌های قابل درمان است اگر فرد مبتلا به سرطان حنجره در مراحل اولیه شناسایی و درمان شود، معمولا طول عمر طبیعی را تجربه خواهد کرد.از آنجا که مهمترین عامل ابتلا به این سرطان مصرف سیگار است بنابراین پرهیز از مصرف سیگار می‌تواند  به میزان قابل توجهی از بروز این سرطان پیشگیری کند.

 

.......فرهنگ و هنر

*بدون اراده و عزم ملی متولیان سینما، نابینایان نمی توانند فیلم ببینند

موضوع کاملاً روشن است: بعد از گذشت نزدیک به چهار دهه از فعالیت جشنواره ی فیلم فجر، هنوز نابینایان امکان حضور در این رویداد مهم فرهنگی کشور، مثل دیگر شهروندان را ندارند. علت هم کاملاً روشن است؛ مسئولان سینمایی کشور اراده ای برای فراهم سازی این امکان ندارند. اگر اتفاقی در سطحی محدود رخ می دهد، فقط جنبه ی نمادین دارد.

بی توجهی مسئولان سینمایی کشور حتی سینماگران به نابینایان و حساب نکردن این افراد به عنوان شهروند جامعه، برآمده از یک تفکر قدیمیست که: نابینایان به علت نابینایی نمی توانند فیلم تماشا کنند. تفکری که شاید ابتدا به ساکن درست به نظر برسد؛ اما معتقد بودن به آن در روزگاری که گردش اطلاعات آزاد است و فنآوری های نوین در عرصه ی ارتباطات لحظه به لحظه متحول می شود، کاملاً غلط و دور از منطق است.

متأسفانه سینماگران و مسئولان سینمایی چنان در مدار محدود که لنز دوربین بزرگی و کوچکی آن را تعیین می کند، دور می زنند که از تحول بزرگ جهانی و امکان دسترسی نابینایان به رایانه بیخبرند. کافیست یک لحظه درنگ کنند و به این بیندیشند که امروز نابینایان هم می توانند مثل هر شهروند دیگر در محیط بی انتهای وب بگردند و جغرافیا را بی معنا کنند. از عمر این تحولبزرگ، بیش از ۳۰ سال می گذرد؛ یعنی بیش از ۳۰ سال است که نابینایان جهان می توانند با استفاده از نرم افزار های صفحه خوان، با رایانه کار کنند؛ مطلب بنویسند؛ کار تحقیقاتی و پژوهشی کنند؛ در محیط وب به راحتی گردش کنند و....

با توجه به همین تحول، نابینایان در اروپا و آمریکا، با استفاده از امکان «توضیح دار کردن فیلم ها» یا همان audio description می توانند به سینما رفته، فیلم تماشا کنند. در واقع فیلم دیدن نابینایان در سینما ها، برای مسئولان آن کشور ها، یک الزام محسوب می شود.

یک مصداق بارز در بیان این موضوع، خاطره ایست که یکی از دوستان نابینا تعریف می کند و می گوید: «برایم فرصت مطالعاتی در آمریکا پیش آمد و مدتی در بروکلین آمریکا ساکن شدم. یک روز قرار شد با ۶ تن از دوستان بینا برای تماشای یک فیلم، به یک سینمای محلی، نزدیک به محل اقامت من برویم. سینمای کوچکی بود دور افتاده. وقتی وارد سالن شدیم و روی صندلی نشستیم، خواستم از هدفونی که برای audio description در نظر گرفته شده بود، استفاده کنم.

 متأسفانه هدفون خراب بود و عملاً من نتوانستم از فیلم استفاده ی کافی ببرم. تنها به توضیحات دوستان اکتفا کردم. فیلم که تمام شد، هنگام خروج، موضوع را به مدیر سینما تذکر دادم. او هم تشکر کرد و شماره تلفن مرا گرفت.

دو سه روز بعد، همان مدیر با من تماس گرفت و گفت مشکل فنی هدفون و سیستم audio description درست شده و شما به همراه همان دوستانتان، مهمان سینما هستید. حال مختارید فیلمی را که دو سه روز پیش موفق به دیدنش نشدید، ببینید یا فیلم دیگری تماشا کنید.»

جالب توجه اینکه خاطره ی دوست ما مربوط به یک سینمای محلی و دور افتاده در آمریکاست؛ درباره ی سینما های بزرگ که: تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

هدف از تعریف این خاطره، بیگانه پرستی و ملامت دوست نیست؛ اما بعد از ۴۰ سال که مستمراً فستیوال فیلم فجر در کشور برگزار می شود، بی توجهی و بی اعتنایی متولیان سینما و سینماگران به نابینایان واقعاً ملال آور است.

دو سال پیش، در سی و هفتمین جشنواره ی فیلم فجر موضوع فراهم ساختن امکان تماشای فیلم برای نابینایان را مطرح کردم و از مسئولان خواهش کردم در خصوص audio description تحقیق کنند و ببینند چطور می شود این امکان را در ایران ایجاد کرد. متعجب شدم وقتی اسم امکان (audio description) را بردم، حیرت زده مرا نگاه کردند. تا آن روز اسم این امکان به گوش شان نخورده بود. الغرض، قرار شد فیلم سینمایی «تختی» ساخته ی بهرام توکلی را برای نابینایان نمایش دهند. اتفاقی که بدون حمایت گسترده همراه شد و تنها به انتشار خبر اکتفا شد. سال بعد، یعنی سی و هشتمین جشنواره ی فیلم فجر هم این اقدام برای نابینایان و معلولان جسمی-حرکتی رخ داد؛ اما باز بدون یک برنامه ریزی مدون و پیش بینی سینمایی که امکان تردد نابینایان در آن راحت باشد.

هرچند این اقدامات به نوبه ی خود ارزشمندند، اما آفت چنین اقداماتی، محدود شدن به یک مقطع کوتاه است. به این معنی که اگر شخصی حقوقی و دارای جایگاه فرهنگی موضوع استفاده ی نابینایان از سینما و جشنواره ی فیلم را مطرح کند، آن سال با اقدامی نمادین از سوی مسئولان سینمایی، به نابینایان توجه می شود. در غیر این صورت، بکلی این شهروندان از ذهن مسئولان خارج می شوند.

 بگذریم که برخی اشخاصِ صاحب جایگاه سینمایی، با برند سازی اقدام به توضیح دار کردن فیلم ها برای نابینایان می کنند؛ اما پر روشن است که این اقدامات مقطعیست و آن اشخاص هم به دنبال منفعت جویی خود هستند.

الغرض: نابینایان هم مثل هر شهروند دیگر حقِ تماشای فیلم را دارند و این وظیفه ی سازمان سینماییست که با جلب مشارکت از نهاد ها و سازمان های ذیربط و افراد کارشناس، امکان توضیح دار کردن فیلم ها در –حد اقل- پردیس های مهم را برای نابینایان فراهم آورد. چرا که انجام چنین اقدامی نیازمند یک اراده و عزم ملیست؛ نه فلان شخص یا سلبریتی.

مادامی که این عزم و اراده از سوی مسئولان سینمایی احساس نشود، نابینایان نمی توانند مثل دیگر شهروندان از سینما و فیلم و رویداد مهمی مثل جشنواره بهره مند شوند.

ای کاش متولیان سینما به این بیندیشند که: معلولیت نقص عضو نیست، بلکه فقدان دسترس پذیریست. مجید سرایی

 

 ......ورزشی

*اعزام دو و میدانی کاران به مسابقات گزینشی پارالمپیک

اعضای تیم ملی پارا دو و میدانی کشورمان در حالی برای کسب سهمیه پارالمپیک راهی مسابقات بین‌المللی امارات شدند که سرمربی آنها را همراهی نمی‌کند.

مسابقات بین‌المللی فزاع که از اواخر هفته جاری در امارات آغاز می‌شود، آخرین فرصت برای کسب سهمیه پارالمپیک توکیو در رشته دو و میدانی به حساب می آید.

به همین دلیل، حضور در این رقابت‌ها در دستور کار دو و میدانیکار جانباز و معلول و نابینایان و کم بینایان قرار گرفت.

این در حالی است که طی روزهای گذشته تأخیر در صدور ویزای این ورزشکاران، ابهاماتی پیرامون اعزام آنها به امارات ایجاد کرد.

با پیگیری‌های کمیته ملی پارالمپیک، در نهایت ویزای اعضای تیم ملی پارا دو و میدانی صادر شد. اگرچه برخی از نفرات این تیم و از جمله سرمربی همچنان در این زمینه با مشکل مواجه هستند.

حامد امیری، محمدرضا احمدی، علی‌اصغر جوانمردی، محمد فتحی گنجی، رشید مسجدی، علیرضا صادقیان، سعید افراز و اکبر احمدی ۸ دو و میدانیکار جانباز و معلول هستند که همراه با هاجر صفرزاده، مسعود حیدری، مهدی مرادی، وحید علی نجیمی، سامان پاکباز و مهدی اولاد در بخش نابینایان و کم بینایان ویزای خود را برای در مسابقات بین المللی فزاع دریافت کرده و به همین منظور روز شنبه 18 بهمن راهی امارات شدند.

طبق برنامه اعلام شده از سوی برگزارکنندگان مسابقات بین‌المللی فزاع، از روز یکشنبه 19 بهمن کلاسبندی ورزشکاران شرکت کننده در این رقابتها آغاز شده است.

از روز چهارشنبه ۲۲ بهمن نیز مسابقات به صورت رسمی آغاز شده و تا ۲۵ بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

اعضای تیم ملی پارا دو و میدانی کشورمان درحالی راهی محل برگزاری مسابقات فزاع شده‌اند که بهمن رضایی فرعی سرمربی تیم به دلیل عدم صدور ویزا، آنها را همراهی نکرده است.

بهزاد عزیزی و آقای پیروج، دو ورزشکار کمبینا ایران در پرتاب نیزه هم به دلیل عدم دریافت صدور ویزا، موفق به همراهی تیم ملی نشده اند. قرار است در صورت حل مشکل روادید، این سه نفر به ترکیب تیم ملی در امارات اضافه شوند.

در غیاب سرمربی تیم ملی پارا دو و میدانی، ابراهیم مؤمنی و علیرضا حیدری به عنوان مربی، اعضای این تیم را در دوره کلاسبندی و رقابتهای فزاع همراهی می کنند.

 

........حوادث

*هزار سکه مهرت کردم حالا جهیزیه لاکچری می خواهم

مهسا با فاصله چند متری از همسرش بابک در راهرو طبقه اول دادگاه خانواده نشسته بود. گاهی زیرچشمی همسر جوانش را نگاه می‌کرد و آهی می‌کشید و از آن سو هم بابک هر چند دقیقه به ساعت مچی گرانبهایش نگاه می‌کرد و در انتظار ساعت برگزاری دادگاه بود.بالاخره منشی دادگاه هر دو را به داخل شعبه فراخواند.

 بابک قدری زودتر وارد شعبه شد؛ گویی دوست  داشت زودتر از ماجرایی که برایش پیش آمده، رهایی یابد. مهسا آرام آرام با قدم‌های سنگینش وارد شعبه شد و با سلامی آهسته به قاضی، روی صندلی نشست.قاضی نگاهی اجمالی به پرونده و دادخواست‌شان کرد و پرسید: شما که هردو زیر 25 سال دارید و هنوز هم مهر عقدنامه اتان خشک نشده! ماجرا چیست؟ جهیزیه لاکچری و با ارزش یعنی چی؟!مهسا نفس عمیقی کشید و در حالی که بغضی در گلویش بود، گفت: سه سالی است که به خاطر شرایط اقتصادی خانواده‌ام تصمیم گرفتم به صورت مستقل کار کنم، از این رو منشی مطب یک پزشک شدم و داشتم راحت زندگی می‌کردم تا اینکه شش ماه پیش بابک به عنوان بیمار به مطب ما آمد.

نگاه‌هایش از همان ابتدا متفاوت بود پس از ویزیت مثل بقیه بیماران رفت اما دوباره چند روز بعد آمد و  هنگام پرداخت حق ویزیت، شماره تماسش را روی میزم گذاشت و از من خواست تا به پیشنهاد دوستی‌اش فکر کنم.

 البته او به من گفت که قصدش ازدواج است.

 من هم چون احساس کردم وضع مالی خوبی دارد و نیتش خیر است، پذیرفتم و با او دوست شدم.قاضی به مهسا گفت: شش ماه پیش باهم دوست شدید و چهار ماه بعد هم عقد کردید، با اینکه زمان کوتاهی از آشنایی‌تان گذشته بود چرا اینقدر عجله داشتید؟ چرا اجازه ندادید که شناخت بیشتری نسبت به هم پیدا کنید؟ مهسا پاسخ داد: هم من و هم بابک اصرار داشتیم که زودتر ازدواج کنیم و مستقل شویم.

حتی بارها پدرم با ازدواجم مخالفت کرد و گفت که خانواده بابک مرفه هستند و به لحاظ فرهنگی و اقتصادی با ما همخوانی ندارند اما من آنقدر پافشاری کردم  تا آخر رضایت داد و دو ماه قبل هم با هم عقد کردیم.

 پس از عقدمان احساس کردم خوشبختی به من رو کرده و خوشبخت‌ترین دختر روی زمینم که بحث جهیزیه پیش آمد.

 پدرم با سختی فراوان و قرض کردن از دوستان و آشناهایمان جهیزیه معمولی برایم فراهم کرد اما وقتی خانواده بابک آن را دید، به یکباره رفتارشان با من عوض شد و عنوان کردند که یا جهیزیه ارزشمند و لاکچری تهیه کن یا نمی‌توانید با هم ازدواج کنید

.قاضی رو کرد به بابک و گفت: همسرت درست می‌گوید؟بابک مکثی کرد و جواب داد: من فرزند آن خانواده‌ام و نمی‌توانم مقابل پدر و مادرم بایستم. خانواده‌ام دخترعمویم را برایم در نظر داشتند و خود مهسا می‌داند که در اطراف من دخترهای متعددی وجود دارد که به لحاظ مالی بسیار مرفه هستند و حاضرند که با من ازدواج کنند اما من به خاطر علاقه و عشقی که به مهسا داشتم، او را انتخاب کردم.

حالا هم نمی‌گویم که او را نمی‌خواهم می‌گویم وقتی هزار سکه مهرت کرده‌ام، جهیزیه لاکچری بیاور تا جلوی خانواده‌ام شرمنده نشوم .

در این لحظه مهسا به یکباره از کوره در رفت و گفت: من به خاطر اینکه احساس کردم رابطه ما عاشقانه است، به درخواستت جواب مثبت دادم اگر بحث پول و تجملات است و مهریه هزار سکه‌ای را تو سرم می‌کوبی، باشه من جهیزیه لاکچری می‌آورم و تو هم باید مهریه هزار سکه‌ای‌ام را که عندالمطالبه است، همین الان پرداخت کنی.

بابک قدری عصبانی شد و در جواب مهسا گفت: تو می‌خواهی باج بگیری؟بعد رو کرد به قاضی و گفت: جناب قاضی من اگر جلوی خانواده‌ام بایستم، دیگر از خانه و ماشین و کار خبری نیست. من از بچگی در رفاه زندگی کرده‌ام و بدون این اموال نمی‌توانم زندگی کنم.

قاضی به بابک گفت: شما که می‌دانستی خواسته خانواده‌ات چیست چرا به سراغ این دختر آمدی؟ چرا پیش از آنکه عقد کنید درباره این مسائل به توافق نرسیدید تا کار به اینجا نرسد.

این رفتارهای عجولانه و بدون فکر زندگی هر دوی شما بخصوص این دختر 21 ساله را تباه کرد. با این حال پرونده شما را به واحد مشاوره ارجاع می‌دهم تا پس از یک ماه ببینیم مشکل‌تان قابل حال است یا راه دیگری برای آن پیدا کنیم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *