وی ادامه داد: با این تفاسیر به طور کلی تعداد پنج میلیون ابزار آموزشی نیاز است، ولی آن تعداد که از هیچ یک از ابزارهای آموزشی برخوردار نیستند، سه میلیون نفر هستند، از طرفی حدود ۱۲ درصد دانشآموزان به صورت مستقل ابزار آموزشی هوشمند را در اختیار دارند و مابقی از گوشی و تبلت مادر، پدر یا اشخاص دیگر استفاده میکنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: تلاش ما در طرح هدایت این است که با جذب منابع دولتی و منابع عمومی مثل بانکها، شهرداریها و منابع مردمی اعتبارات تهیه کنیم. تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار از این ابزار به دانشآموزانی که نیاز داشتند، اهدا شده است. علاوه بر این تعهد، تامین منابع برای تهیه تجهیزات برای بیش از یک میلیون و پانصد دانش آموز هم در قالب تفاهم نامههایی با بخش خیرین و استانداریها صورت گرفته است که تلاش میکنیم به سمت تهیه این ابزارها پیش برویم.
حسینی درباره استانهایی که بیشترین تلاش را برای تهیه تبلت و گوشی هوشمند داشتهاند، گفت: استانهایی که تاکنون در این زمینه بیشترین تلاش را داشتهاند؛ بوشهر و یزد هستند که به بیش از ۶۲ درصد دانش آموزانی که نیازمند بودند، تجهیزات آموزشی اهدا شده است.
وی افزود: ما با موسسات مختلف خیریهای جلساتی داشتیم و تفاهم نامههایی امضا کردیم که آخرین آن با موسسه «مردم» بوده که تامین سه هزار تبلت را هدفگذاری کردیم و بنا شد ۱۵۰۰ تبلت ما و ۱۵۰۰ تبلت را آنها بدهند و این جریان ادامه دارد. همچنین موسسه خیریه گیتی نژاد بیست هزار تبلت را تعهد کرده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پاسخ به این سوال که اولویت دریافت تبلت و یا گوشی هوشمند با چه گروهی از دانش آموزان است؟ گفت: اولویت ما دانش آموزان مناطق محروم، عشایری و حاشیه شهرهای بزرگ است که از هیچ گونه وسیله آموزشی برخودار نیستند. در کنار اینها دستور داده شده که از ششصد هزار کامپیوتر موجود در مدارس برای آموزش دانش آموزان استفاده شود. به این صورت که در گروههای دو تا پنج نفره با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی از کامپیوترهایی که داخل مدارس هستند، استفاده کنند تا از جریان آموزش باز نمانند.
حسینی در پاسخ به این سوال که دانش آموزانی که در مناطق محروم هستند و به ابزارهای آموزشی دسترسی ندارند، چطور میتوانند درخواست خود را جهت تهیه تبلت به شما اعلام کنند؟ گفت: نظام ارتباطی ما با سازمان آموزش و پرورش بعد از ستاد، ادارات کل استانها هستند. بعد از آن روسای کل استان و سپس روسای مدارس هستند. مدیران مدارس با خانوادهها و دانش آموزان در ارتباطند و اطلاعاتی که دریافت کردهاند را به همراه استانها جمعبندی و سپس برای ما ارسال میکنند.
وی تاکید کرد: بنابراین مدیر مدرسه است که تشخیص میدهد، کدام دانش آموزان گوشی ندارند. مدیر مدرسه باید با تک تک دانش آموزان در ارتباط باشد و بداند دانش آموزان چگونه آموزش میبینند و آنها را به فرایند آموزش برگرداند. مدیر مدرسه همان طور که مسئول مدرسه فیزیکی است، مسئول مدرسه مجازی هم هست.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: به تعبیر دیگر مدیر با تک تک معلمان و دانش آموزان در ارتباط است و میداند هر کدام از دانش آموزان از چه نوع آموزشی استفاده میکنند. این که ما میگوییم ۷۲ درصد دانش آموزان مدارس استثنایی از فضای مجازی استفاده میکنند، یعنی ۲۸ درصد مابقی از روشهای دیگر استفاده میکنند و معنایش این نیست که اینها از آموزش دورند. ضمن اینکه معلم باید در جریان این روشها باشد و بر آن نظارت کند