شناسه خبر: 22945 منتشر شده در مورخ: 1399/11/18 ساعت: 19:20 گروه: اجتماعی  
رشد ۲۵۰۰ درصدی پوشش تحصیلی دانش آموزان طیف اتیسم

رشد ۲۵۰۰ درصدی پوشش تحصیلی دانش آموزان طیف اتیسم

رییس سازمان آموزش‌و پرورش استثنایی در نشست با تشکل‌های فعال در حوزه افراد دارای طیف اتیسم از رشد ۲ هزار و ۵۰۰ درصدی پوشش تحصیلی دانش‌آموزان طیف اتیسم از سال ۸۴ تاکنون خبر داد.

به گزارش ایران سپید  وزارت آموزش‌وپرورش، سید جواد حسینی بابیان اینکه هم‌اکنون ۴۸مدرسه خاص اتیسم و ۳۲۷کلاس خاص اتیسم در ۲۲۷مدرسه پسرانه و ۱۰۰مدرسه دخترانه در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: ۱۴مدرسه اتیسم در کشور در حال ساخت است و در هر استان حداقل یک مدرسه اتیسم به شکل الگویی مناسب‌سازی خواهد شد.

حسینی بابیان اینکه دانش آموزان اتیسم تحت پوشش به ۴گروه تقسیم می‌شوند، گفت: ۲هزار و ۷۹دانش آموزان اتیسم، کم‌توان ذهنی نیز هستند، ۲۰۰دانش آموزان اتیسم با هوشبهر عادی مشغول به تحصیل هستند، ۳۳۸دانش‌آموز اتیسم دارای سایر معلولیت‌ها هستند و ۱۷۸دانش‌آموز طیف اتیسم در مدارس عادی و در قالب طرح تلفیقی فراگیر تحصیل می‌کنند.

 وی افزود: درمجموع ۲هزار و ۶۱۷دانش‌آموز اتیسم در مدارس خاص و ۱۷۸دانش‌آموز به شکل تلفیقی فراگیر در مدارس پذیرا مشغول به تحصیل هستند که درمجموع ۲هزار و ۷۹۵دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده می‌شوند.

حسینی گفت: ۳۸۷نفر از همکاران در آموزش‌وپرورش استثنایی کار تعلیم و تربیت دانش آموزان طیف اتیسم را بر عهده‌دارند.

وی افزود: اتیسم اختلال عصبی رشدی است که در سه سال اول زندگی نمایان می‌شود و مهم‌ترین علائم آن نقص در برقراری ارتباط، مشکل در تعامل اجتماعی و وجود الگوهای تکراری در رفتار، علایق و فعالیت‌ها است.

وی  بیان اینکه بر اساس DSM-۵ سطح شدت برای اختلال طیف اتیسم در سه سطح معرفی می‌شود، گفت: سطح ۱نیازمند حمایت، سطح ۲حمایت زیاد و سطح ۳حمایت بسیار زیاد است که آموزش‌وپرورش استثنایی در سطوح ۱و ۲دانش آموزان را تحت حمایت و پوشش قرار می‌دهد و در سطح ۳زیرپوشش بهزیستی قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان اینکه همه‌ساله در برنامه سنجش و سلامت جسمانی و آمدگی تحصیلی، غربالگری دانش آموزان با به‌کارگیری بیش از ۲۰هزار نفر نیرو در بیش از ۲هزار پایگاه سنجش انجام می‌شود، گفت: دو آزمون SCQ و ADI-R جهت تشخیص اختلالات طیف اتیسم در برنامه سنجش نوآموزان مورداستفاده قرار می‌گیرد تا جایگاه آموزش این دانش آموزان مشخص شود.

 حسینی در خصوص توانمندسازی معلمان، مربیان و مدیران و مشاوران اظهار کرد: ۷۰ درصد همکاران دوره‌های تخصصی لازم را در حوزه اتیسم نگذرانده‌اند از این رو نقشه راه آموزش تدوین‌شده است و تاکنون ۵۰دوره ضمن خدمت و کارگاه کشوری برای معلمان، مدیران، معاونان، سرپرستان آموزشی و کارشناسان برگزارشده است.

 وی ادامه داد: ۵کارگاه تخصصی جهت تربیت مدرس به مدت ۱۱۲ساعت برای آموزش نیروی انسانی در سطح کشور و ۲۰ دوره ضمن خدمت و کارگاه جهت تربیت آزماینده‌های تخصصی اتیسم نیز تاکنون برگزارشده است.

حسینی گفت: کارگاه مشترک با همکاری مرکز امور بین‌الملل و دفتر منطقه‌ای یونسکو به مدت ۶۵ساعت جهت تربیت مدرس و ۱۲۸ ساعت دوره جهت تربیت‌معلم و مشاور و دوره‌های تربیت‌معلم چند مهارتی با همکاری یونیسف نیز تاکنون برگزارشده است.

 وی تصریح کرد: آموزش ۱۰درصد معلمان دانش آموزان کم‌توان ذهنی برای یادگیری مهارت‌های چندگانه در حال انجام است.

رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در خصوص محتوای آموزشی دانش آموزان طیف اتیسم گفت: ۸کتاب مهارت‌آموزی تصویری پایه اول تا ششم با تأکید بر مهارت‌های خودیاری، ارتباطی و تعاملی برای دانش آموزان طیف اتیسم تدوین و چاپ‌شده است.

 وی گفت: بسته آموزش والدین و جزوه استاندارد فضا، تجهیزات آموزشی و توان‌بخشی ویژه طیف اتیسم تدوین‌شده است و ۵عنوان کتاب در جهت آموزش والدین دانش آموزان طیف اتیسم در سال ۹۸تدوین‌شده است.

رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی افزود: اضافه نمودن سرفصل درس اختلال طیف اتیسم در دروس دانشگاه فرهنگیان، تدوین مکمل‌های تصویری درس ریاضی و تهیه کیت تصویری تیچ از اقدامات دیگر در راستای تدوین محتوای آموزشی استاندارد در حوزه دانش آموزان اتیسم است.

 حسینی توانمندسازی والدین دانش آموزان طیف اتیسم را از ضروریات دانست و گفت: تدوین محتوای آموزشی والدین، اجرای برنامه آموزشی والد محور به‌صورت آزمایشی در مدرسه‌ی پیامبر اعظم (ص) به‌صورت آموزش والد به والد و ارسال دستورالعمل اولیا و همیار معلم در شرایط کرونا از اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

 وی افزود: هم‌چنین برنامه آموزش والدین با همکاری انجمن‌های مردم‌نهاد در سطح شهر تهران برگزارشده است و ۵عنوان کتاب در جهت آموزش والدین دانش آموزان طیف اتیسم تدوین‌شده است.

 حسینی بابیان اینکه مناسب‌سازی پودمان ها در ۲رشته باغبانی و کمک خدمات اداری انجام‌شده است، گفت: امکان تحصیل در ۳۶رشته مهارتی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه ایجادشده است و پودمان رشته موسیقی برای دانش آموزان طیف اتیسم تدوین‌شده است و در مرحله تصویب در شورای عالی آموزش‌وپرورش قرار دارد.

رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در پایان گفت: همکاری با وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و سایر ارگان‌ها در خصوص تدوین برنامه جامعه و هماهنگ برای ارائه خدمات به اختلال طیف اتیسم انجام‌گرفته است و تاکنون ۴سمپوزیوم تخصصی اتیسم و میزهای تخصصی در حوزه اختلال طیف اتیسم برگزارشده است

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *