شناسه خبر: 22928 منتشر شده در مورخ: 1399/11/16 ساعت: 09:46 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 16 بهمن ۱۳۹۹

روزنامه پنجشنبه 16 بهمن ۱۳۹۹

عناوین امروز: عدم محدودیت برای جانبازان و معلولان در استفاده از مجموعه های ورزشی شهرداری- دسته چک جدید رونمایی شد- عزم عمومی آمریکایی‌ها برای دسترس‌پذیر کردن عکس‌ها برای نابینایان- در چه صورت می توان از دو ماسک استفاده کرد- خانواده ها اجازه حضور فرزندانشان برای ورزش را نمی دهند- نقشه زیرکانه جوان معتاد برای سرقت- چاردیواری

به گزارش ایران سپید روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹

2۱ جمادی الثانی ۱۴۴۲

۴ فوریه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره 66۳۰

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*عدم محدودیت برای جانبازان و معلولان در استفاده از  مجموعه های ورزشی شهرداری

*دسته چک جدید رونمایی شد

*عزم عمومی آمریکایی‌ها برای دسترس‌پذیر کردن عکس‌ها برای نابینایان

*در چه صورت می توان از دو ماسک استفاده کرد

*خانواده ها اجازه حضور فرزندانشان برای ورزش را نمی دهند

*نقشه زیرکانه جوان معتاد برای سرقت!

* چاردیواری

 

.....‌.‌‌....خبر  ویژه  

*عدم محدودیت برای جانبازان و معلولان در استفاده از  مجموعه های ورزشی شهرداری

سازمان ورزش شهرداری تهران اعلام کرد: هیچ‌گونه محدودیتی در ارایه خدمات ورزشی به معلولان و جانبازان و نیز قهرمانان پارالمپیک در مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران وجود ندارد.

 فرشید اسحاقی پیرو برخی از خبرهای منتشره در رسانه‌ها در خصوص محدودیت استفاده ورزشکاران پارالمپیکی از مجموعه‌ها ورزشی افزود: سازمان ورزش شهرداری تهران همچون گذشته به ارائه خدمات ورزشی به گروه‌های مختلف شهروندان از جمله معلولان و جانبازان عزیز و گرانقدر می‌پردازد.

 وی با بیان اینکه در سال گذشته و پیش از پاندمی کرونا بیش از ۲۶۰ هزار نفر شهروند جانباز و معلول از خدمات ورزشی شهرداری تهران بهره برده‌اند، گفت: همچنین طی سال گذشته ۲۵ دوره رقابت ورزشی ویژه معلولان و جانبازان در گروه‌های مختلف زنان و مردان برگزار شده است که این موضوع همچنان ادامه دارد.

 مدیر روابط عمومی سازمان ورزش شهرداری تهران خاطرنشان کرد: همچنین در یک سال گذشته بیش از ۲۰ مجموعه ورزشی شهرداری تهران جهت استفاده معلولان و جانبازان مناسب سازی شده و سازمان ورزش شهرداری تهران همواره خود را ملزم به ارائه خدمات به عزیزان جانباز و معلول می‌داند. اسحاقی در خصوص خدمات رسانی ۹ مجموعه ورزشی تحت پوشش این سازمان به معلولین و جانبازان افزود: بهره برداری از بزرگترین مجموعه ورزشی ویژه جانبازان و معلولین در خاورمیانه، ارائه خدمات آموزشی- تفریحی در مجموعه‌های ورزشی، برگزاری فعالیت‌های تفریحی- ورزشی و همچنین برگزاری پارالمپیاد محلات شهر تهران ویژه بانوان و آقایان از جمله فعالیت‌های این سازمان برای این افراد کم توان بوده است. مجموعه ورزشی قمر بنی هاشم (ع) نیز به عنوان مجموعه ورزشی تخصصی جانبازان و معلولان تهران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ارائه خدمات می‌پردازد. وی با تاکید بر مناسب سازی اماکن و مجموعه‌های ورزشی ویژه جانبازان و معلولان خاطرنشان کرد: امکان دسترسی به سرویس‌های بهداشتی (بدون پله و در سطح همکف)، نصب سرویس بهداشتی فرنگی، نصب دستگیره‌های نگهدارنده در قسمت‌های سرویس بهداشتی، رختکن و رمپ، مناسب سازی ارتفاع روشویی‌ها، فراهم کردن دسترسی به رختکن‌ها، تعبیه کابین‌های مخصوص جهت رفاه حال گروه‌های خاص، نصب شیرهای آب از نوع اهرمی، قرار گرفتن دوش‌ها در سطح همکف و همچنین شیب دار بودن ورودی و خروجی حوضچه کلر بدون پله و لبه بلند از جمله این مناسب سازی بوده

 

.......اخبار روز

*دسته چک جدید رونمایی شد

 همتی رییس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از طرح جدید چک:

چک‌هایی که اکنون در اختیار مردم است تا زمانی که اطلاع‌رسانی شود دارای اعتبار هستند.

توصیه ما این است افرادی که دارای چک هستند یا به دنبال دریافت چک هستند به تدریج به سمت چک های جدید بروند.

بهتر است افرادی که دارای چک های قدیمی هستند، چک های موجود و در اختیار خود را به نتیجه برسانند.

امیدوارم مردم هر چه زودتر با روش صدور چک آشنا شوند.اکنون دو ماه فرصت داریم تا مردم خود را با روش جدید آشنا کنند تا از ابتدای سال در تجارت، فعالیت های اقتصادی و نقل و انتقال مالی خود دچار مشکل نشوند.

* وزیر بهداشت: من نه سیاسی هستم نه سیاست زده، واکسن را سیاسی نکنید.

 ظرفیت همه واکسن سازان جهان 10 درصد مردم دنیا هم نیست، پس باید واکسن تولید می‌کردیم.

* از مسافران استان هرمزگان هزینه تست کرونا دریافت خواهد شد

سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان: اداره کل بنادر ودریانوری به مسافرانی می‌تواند خدمات سفر بدهد که تست کرونای آنها منفی باشد و گواهی مورد نظر را ارائه کنند.

 براساس مصوبه ستاد استانی کرونا مسافران برای تست رپید مبلغ ۱۵۰ هزار تومان و تست پی سی آر ۳۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت کنند.

 هیچ خدماتی به مسافران ورودی به هرمزگان ارائه نمی‌شود و کسی حق چادر زدن در پارک‌ها را ندارد. جرائم رانندگی طبق مصوبات ستاد کرونا توسط راهنمایی و رانندگی اعمال می‌شود.

* مزدوجین دریافت وام ازدواج را به سال بعد موکول نکنند/ پیشنهاد عدم پرداخت وام به بالای ۵۰ ساله ها

معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان:

با توجه به رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ تصویب رقم وام ازدواج مشخص نیست.

پیش تر هشدار داده بودیم که جوانان به انگیزه افزایش وام ازدواج دریافت آن را به تعویق نیندازند، چراکه بنده با توجه به رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ در مجلس و مشخص نبودن مبلغ قطعی تصویبی آن در سال آینده و از سوی دیگر تغییر دولت و امکان وقفه طبیعی در روند پرداخت وام توصیه نمی‌کنم دریافت وام ازدواج را به تعویق بیاندازند.

نباید تقاضای وام ازدواج را به اتفاقی که خروجی آن مشخص نیست، منوط کرد.

از جمله مباحث اساسی مطرح شده توسط این معاونت پیشنهاد عدم پرداخت وام ازدواج به بالای ۵۰ ساله‌ها بود چراکه عموما چنین پرداختی در راستای افزایش جمعیت و فرزندآوری نیست. هر ساله حدود ۱۳ هزار دریافت کننده وام ازدواج در رده سنی بالای ۵۰ سال داشته ایم بنابراین لزوم تدوین دستورالعمل ویژه در این زمینه احساس می‌شود.

*ظریف در دیدار با فواد حسین: پایان دادن به حضور آمریکا در منطقه بهترین واکنش به ترور شهیدان سلیمانی و مهندس است

ظریف در این دیدار با قدردانی از پیگیری روند قضایی ترور سرداران شهید سپهبد سلیمانی و ابو مهدی المهندس از سوی ودولت عراق، ابراز امیدواری کرد عاملان و آمران این اقدام جنایتکارانه از طریق پیگیریهای قضایی به سزای اعمال جنایتکارانه و خسارت بار خود برسند. وی گفت: پایان دادن به حضور نیروهای آمریکا در منطقه بهترین واکنش به این اقدام تروریستی خواهد بود.

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز در این دیدار رفت و آمدهای هیئت‌های دو کشور را نشانگر اهتمام دو طرف به روابط فیمابین دانست و با مرور بر موضوعات روابط دو کشور در حوزه های مختلف دیدگاه طرف عراقی در این موراد را تشریح کرد.

* رییس جمهوری در دیدار وزیر خارجه عراق:

 نتایج و ثمرات پیوند برادرانه و استراتژیک ایران و عراق امنیت و ثبات کل منطقه را تضمین می‌کند

 اقتصادهای مکمل ایران و عراق می‌تواند حجم مبادلات تجاری مشترک را به 20 میلیارد دلار برساند

اجرای راه‌آهن شلمچه – بصره کاملاً اقتصادی، تجاری و در راستای متنوع‌سازی راه‌های مواصلاتی میان ایران و عراق است

 تهران با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی عراق مخالف است

 

.....از شش نقطه جهان

*عزم عمومی آمریکایی‌ها برای دسترس‌پذیر کردن عکس‌ها برای نابینایان: یک همکاریِ جمعی در آمریکا قرار است منجر به آن شود که بیش از ۴۵ میلیون عکس به اشکال قابل لمس برای افراد نابینا تبدیل شود و در اختیار مراکز گوناگونی نظیر موزه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز دولتی قرار گیرد.

 این همکاری بین فدراسیون ملی نابینایان آمریکا (NFB)، کمپانی «گِتی ایمِجِز» و شرکت «تَکتایل ایمِجِز» صورت گرفته است و قرار است تجربه‌ای جدید از درک تصاویر را برای نابینایان فراهم کند. با توجه به حوزه کاری شرکت تکتایل ایمجز یعنی تبدیل عکس‌ها به اجسام سه‌بعدی، حالا نابینایان خواهند توانست عکس‌ها را لمس کنند. همچنین قرار است در طراحی اجسام سه‌بعدی به قابلیت‌های حواس دیگر یعنی بویایی و شنوایی هم توجه شود و از این دو امکان هم برای تسهیل ادراک تصاویر بهره گرفته شود. هدف اصلی از پیگیری چنین پروژه‌ای این است که شرایط آموزشی بهتری برای نابینایان فراهم و حضورشان در عرصه‌های فرهنگی تسهیل شود. این گروه متعهد شده‌اند امکان دسترسی نابینایان به تصاویر را مهیا کنند؛ در این کار، اولویت این گروه‌ها ایجاد امکان دسترسی به تصاویری است که تلاش می‌کند به کمک هنر، مردم جهان و فرهنگ‌های گوناگون را بازنمایی کند.

«مارک ریکوبونو»، رئیس فدراسیون ملی نابینایان آمریکا در یک کنفرانس خبری به این نکته اشاره کرد که نابینایان در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، علایق و سلایق مشترکی با سایر افراد جامعه دارند و عکس و تصویر یکی از ابزار‌های رایج برای بازنمایی فرهنگ است.

 او در ادامه این نشست توضیح داد که طی پرسشنامه‌ای که ۵۰ هزار نابینا در آن مشارکت داشته‌اند مشخص شد سه اولویت نخست این مشارکت کنندگان برای تبدیل عکسِ انسان‌های مشهور به قالب‌های قابل لمس به ترتیب «لویی بریل»، «مارتین لوتر کینگ» و «آلبرت اینشتین» است.

 در میان مکان‌ها، اولویت به ترتیب با کاخ سفید، ژرف‌دره گرَند کَنیون و محل قرارگیری مجسمه آزادی است. آن‌ها همچنین در خصوص رویداد‌ها تمایل داشتند به ترتیب تصاویر مربوط به قدم گذاشتن در ماه، جنبش‌های حقوق بشری و واقعه تروریستی ۱۱ سپتامبر را لمس کنند.

شرکت تکتایل ایمجز در طراحی تصاویر قابل لمس، هر سه حس لامسه، شنوایی و بویایی را دخیل می‌کند.

توضیحات هر عکس به شکل بریل در کنار اشیا قرار می‌گیرد و همچنین از جلوه‌های صوتی و توصیف تصاویر برای قابل درک‌تر کردن اجزای تصویر بهره گرفته می‌شود. همچنین در تولید این اشیا از ابزار‌هایی استفاده شده که می‌توانند با انتقال بو، امکان درک بهتر تصاویر را برای نابینایان فراهم کنند. این حواس سه‌گانه قرار است در مغز با هم تلفیق شوند تا بتوانند جایگزینی برای بینایی باشند.

«جان اولسون»، یکی از بنیان‌گذاران مادر‌شرکتی است که تکتایل ایمجز هم یکی از شرکت‌های تابعه آن است. آشنایی اولسون با فدراسیون ملی نابینایان آمریکا به حدود ده سال می‌رسد.

 اولسون که روزگاری به عنوان عکاس در مجله لایف مشغول به کار بود، وقتی داشت بر روی یک پروژه تحقیقاتی در خصوص تجربیات مربوط به دیدن کار می‌کرد با فدراسیون آشنا شد و این همکاری تا به امروز ادامه داشت. اولسون در قالب چند پروژه دیگر هم با فدراسیون در خصوص فراهم کردن دسترسی نابینایان به عکس‌ها همکاری داشته است؛ از جمله اینکه در قالب تعدادی عکسِ قابل لمس و تلفیق آن‌ها با توضیحات صوتی، تاریخچه فدراسیون را روایت کرده است که هم‌اکنون در موزه این فدراسیون در بالتیمور و در یک نمایشگاه دیگر در واشینگتن در معرض تماشای عموم قرار گرفته است.

 او همچنین عکس‌هایی از جنگ ویتنام را هم برای نابینایان مناسب‌سازی کرده است. «کریس دانیلسون»، مدیر روابط عمومی فدراسیون ملی نابینایان آمریکا می‌گوید این فدراسیون چند سالی است که سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را در حوزه تقویت ادراک تصویری نابینایان انجام داده است و در این راستا پروژه‌های متعددی را هم با عکاسان، هنرمندان و متخصصان گوناگون پیش برده است.

 این فدراسیون بودجه‌ای معادل ۵۰۰ هزار دلار را به عنوان کمک‌هزینه در اختیار موزه‌ها، مراکز هنری و آموزشگاه‌هایی قرار می‌دهد که بخواهند عکس‌ها را برای نابینایان مناسب‌سازی کنند.

"، دکترای تخصص میکروبیولوژی مولکولی و ایمونولوژی از کالیفرنیای جنوبی نیز خاطرنشان کرد که چندین لایه پارچه بهتر از یک لایه است.

وی با بیان اینکه اگر شکاف هایی روی ماسک وجود داشته باشد، تعداد لایه ها دیگر مهم نیست زیرا ذرات از طریق شکاف ها عبور می کنند، تاکید کرد: استفاده از ماسک در خانه خطر عفونت را کاهش می دهد اما از بین نمی برد.

*واکسن اسپوتنیک ۹۵ درصد ایمنی ایجاد می‌کند: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: واکسن اسپوتنیک روسیه طی دو سه روز آینده وارد کشور می‌شود، این واکسن تا حدود ۹۵ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفته است.

محمدرضا شانه ساز افزود: همکاران سازمان غذا و دارو همه مسائل مربوط به این واکسن را بررسی کرده اند تاکنون هیچ عارضه خاصی در مورد آن دیده نشده است.

 بعد از روسیه سبد واردات واکسن ایران از کشورهای چین، هند و کوبا است. در مورد کوبا بیشتر بحث انتقال تکنولوژی مطرح است. روش های مختلفی برای تولید واکسن در دنیا دنبال می شود، روش کمپانی هندی مشابه واکسن آسترازنکاست که واردات واکسن از این کمپانی نیز در سبد واردات متنوع ایران وجود دارد.

وی گفت: برای واردات چند فاکتور داریم. اول اینکه در کشور سازنده به تعداد زیاد مصرف شده باشد. واکسن روسی بیش از ۱.۵ میلیون دوز در روسیه مصرف شده است.

دوم اینکه کشورهای قانونمند در حوزه دارو آن را خریداری کرده باشند و در مورد واکسن اسپوتنیک روسیه کشورهایی  مثل آرژانتین و برزیل نیز آن را خریداری کرده اند. ایران شانزدهمین کشور خریدار این واکسن است و ۲۵ کشور سفارش خرید این واکسن را داده اند.

وی افزود: توان صنعت دارویی کشور به قدری است که هر دارویی در دنیا به عنوان کمک به درمان کرونا مطرح شد کمتر از سه ماه آن را در داخل کشور تولید کردیم. کیت های آزمایشگاهی و ونتیلاتور هم تولید شد و آخرین اقدام تولید و ساخت واکسن کروناست که دانشمندان ایرانی اواخر بهار واکسن ایرانی را با کیفیت مناسب به تولید می رسانند و به صورت رایگان در دسترس مردم قرار می گیرد.

شانه ساز ادامه داد: در زمینه واکسن وارداتی نیز واکسن روسی که چند روز آینده به تعداد زیاد اولین محموله آن وارد می شود یکی از منابع معتبر است که می تواند در پیشگیری و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا موثر باشد.

 البته در مورد تعداد و میزان واردات آن فعلا نمی توانیم عددی را اعلام کنیم زیرا در حال چانه زنی هستیم و میزان تقاضای ایران با میزان واکسنی که داده می شود متفاوت است اما واردات حداقل ۵۰۰ هزار دوز از این واکسن قطعی است.

شانه ساز گفت: بخش مهمی از ۲.۵ میلیارد دلار ارز دارو و تجهیزات پزشکی یعنی حدود ۷۰۰ میلیون دلار آن امسال برای تامین دارو و اقلام کرونا مصرف شد. با وجود اینکه برخی از این اقلام توجیه علمی نداشتند اما وظیفه داشتیم برخی از این داروها را که بسیار گرانقیمت و ارزبر بودند تامین کنیم.

وی افزود: برای جبران این ۷۰۰ میلیون دلار هیچ عدد و مبلغی پیش بینی نشده و به رغم اصرار و پیگیری وزیر بهداشت که شفاهی هم تایید شد این مساله هنوز حل نشده و مشکل ساز شده و اگر حل نشود تامین دارو و تجهیزات ضروری را تهدید می کند.

شانه ساز گفت: اپیدمی کرونا بزرگترین مشکل و همه گیری تاریخ بشر است.

به همین علت فرآیند تولید واکسن در دنیا تسریع شده است و هیچ واکسنی هنوز فاز ۴ را انجام نداده است. باید ریسک قطعی در نظر بگیریم و برای حفظ سلامت مردم ریسک های احتمالی کنار بگذاریم.

وی گفت: تولید واکسن و تایید آن و چاپ آن در نشریه لنست کار پیچیده و جدیدی برای ایران نیست و حتی ضوابط تولید داروهایی را داریم که اولین بار در دنیا تولید و به دنیا معرفی کنیم.

وی با اشاره به تحریم ها علیه ملت ایران گفت: دنیایی که شعار حقوق بشر می دهد با تحریم ها چنین عملکردی دارند هیچ کس در دنیا به داد ما نمی رسد. سازمان بهداشت جهانی، سازمان ملل همه جلوی زورگویی افراد ضد بشر سکوت کرده اند. شرکت های دارویی و واکسن ساز و تجهیزات پزشکی، غذایی، مکمل ساز و آرایشی بهداشتی برای خرید تجهیزات مشکل دارند تا بتوانند کیفیت محصولاتشان را بالا ببرند.

*واکسن تولید مشترک با کوبا تا چند هفته دیگر در ایران: رییس انستیتو پاستور ایران گفت: ساخت چندین واکسن را در شرکت‌های دانش بنیان خود و یک واکسن را در خود انستیتو پاستور پیش می‌بریم.

علیرضا بیگلری افزود: با توجه به اینکه یکی از بهترین راهکارها انتقال دانش‌فنی از کشورهای دیگر بود، اقدام به انجام این کار با کشور کوبا کردیم.

مسلما انستیتو پاستور ایران انتخاب‌های متعددی مثل کار با انستیتو پاستور فرانسه، کوبا و... داشت و انتخاب نهایی ما کشور کوبا بود که از چندین واکسنی که این کشور تولید کرده بود، دو واکسن مدنظرمان قرار گرفت و با توجه به اینکه این دو واکسن طراحی خوبی دارند و عوارض کمی دارند و آزمون‌های حیوانی هم با نظارت ما انجام شد، واکسن وارد فاز اول کارآزمایی بالینی شد و در فاز اول، بی‌خطر بودن آن تایید شد.

در فاز دوم هم کارشناسان ما حضور پیدا کردند و واکسن را مورد مشاهده قرار دادند و در این مرحله انعقاد قرارداد انتقال فناوری واکسن صورت گرفت‌.

وی افزود:  انستیتو پاستور ایران موسسه ای با ۱۰۰ سال قدمت است و سعی کرده واکسن ایمنی در اختیار مردم قرار دهد؛ چون برند با ارزشی داریم. در این موضوع هم سعی کردیم دقت بالایی داشته باشیم تا واکسنی وارد شود که فازهای قبلی با مشاهده مستقیم ما تولید شده باشد. الان در کوبا فاز یک تمام شده و نتایج بررسی شده است. فاز دوم در حال اتمام است و ۱۶ فوریه فاز سه انسانی آغاز می‌شود تا ان‌شاءلله هفته‌های آتی واکسن را در ایران داشته باشیم‌.

رییس انستیتو پاستور افزود: کنترل کیفی این واکسن در ایران انجام می‌شود. در فاز سوم که فاز نهایی واکسن کرونا است امیدواریم آزمون ها به خوبی سپری شود. آن زمان وارد واکسیناسیون عمومی می‌شویم. واکسن در طی دو هفته آتی آماده می‌شود تا فاز کلنیکال ترایال را روی کاغذ آغاز کند.

 

.....ورزشی

*خانواده ها اجازه حضور فرزندانشان برای ورزش را نمی دهند

رئیس هیأت شهرستان بیرجند استان خراسان جنوبی گفت: متأسفانه بیشتر نابینایان در استان ما در خانه مانده اند و خانواده ها نیز اجازه حضور آنها در جامعه به ویژه برای ورزش کردن را نمی دهند.

حمید دستجردی، رئیس هیأت نابینایان شهرستان بیرجند خراسان جنوبی در گفتگو با ایران سپید گفت: در استان ما حدود 330 نابینا و کم بینای شناسایی شده وجود دارد که بیش از یکصد نفر از آنها برای شهر بیرجند هستند.

 در این بین، حدود 76 ورزشکار بیمه شده در سطح استان داریم. وی به رشته های ورزشی فعال در استان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: رشته های گلبال، شطرنج، دو و میدانی و جودو از جمله رشته های فعال در استان خراسان جنوبی هستند.

دستجردی در ارتباط با زیرساختهای ورزش نابینایان در خراسان جنوبی بیان کرد: بی تردید یکی از محرومترین استان های کشور هستیم و زیرساخت های ما نزدیک به صفر است. عملاً هیچگونه امکانات ورزشی مشخصی برای نابینایان در سطح استان نداریم و تنها با مشارکت بهزیستی و اداره کل ورزش و جوانان، سعی می کنیم شرایط را مدیریت کنیم.

 وی افزود: یکی از مشکلات ما مباحث فرهنگی و تأمین هزینه های ایاب و ذهاب است. نابینایانی که در حاشیه شهر و در روستا ها زندگی می کنند، هزینه ایاب و ذهاب برای آمدن به شهر و ورزش را ندارند. هیأت نیز از نظر مالی آنقدر قوی نیست که بتواند هزینه های رفت و آمد آنها را تأمین کند.

 متأسفانه خانواده ها اجازه حضور فرزندانشان در محیط های ورزشی را نمی دهند و بیشتر نابینایان در خانه مانده اند. تصور آنها این است که اگر فرزندشان در جامعه حضور یابد دچار حادثه می شود.

 البته ما به سهم خود، دو بار خانواده ها را دعوت کردیم و بعضی از خانواده ها پذیرفتند که اگر اجازه حضور فرزند خود در محیط های ورزشی و جامعه را بدهند، باعث می شود فرزند آنها اجتماعی تر شده و برای آینده او نیز خوب است. اما همچنان اکثر خانواده ها در این ارتباط مقاومت می کنند.

دستجردی در خصوص وضعیت ورزش نابینایان در سایر شهرستان های استان خراسان جنوبی گفت: تنها در شهر طبس هیأت فعال داریم که رشته های شطرنج، گلبال و شنا در آن شهر فعال است. البته در طبس هم سالن اختصاصی برای ورزش نابینایان وجود ندارد و از اداره ورزش و جوانان سالن اجاره می کنیم.

وی در پایان در ارتباط با استعدادیابی از ورزشکاران در سطح استان گفت: ارتباط خوبی با دبیران ورزش مدارس استثنایی داریم و تا قبل از شیوع کرونا، توانستیم چندین نفر را شناسایی کنیم.

با توجه به ارتباطی که با بهزیستی و انجمن بشارت داریم، چند نفر از اعضای آنها نیز به عضویت هیأت نابینایان خراسان جنوبی در آمده اند.

امیر سرمدی

......حوادث

*نقشه زیرکانه جوان معتاد برای سرقت!

جوان ۲۱ ساله معتادی که به اتهام دستبرد به منزل یکی از شهروندان دستگیر شده است، درباره سرگذشت خود به کارشناس اجتماعی کلانتری توضیحاتی ارائه داد.او  گفت: در مقطع ابتدایی ترک تحصیل کردم چرا که درس هایم بسیار ضعیف بود و علاقه‌ای به درس و مدرسه نداشتم.

از همان زمان که در کرمان زندگی می‌کردیم به معاشرت با دوستان بزرگ‌تر از خودم روی آوردم و آرام آرام در دام مواد مخدر افتادم.

 برای تامین هزینه‌های اعتیادم دست به هر کاری می‌زدم، اما شغل مناسبی نداشتم. در چند سال گذشته چندین بار به اتهام سرقت و مواد مخدر دستگیر و روانه زندان شدم.به همین دلیل از کرمان به مشهد آمدم تا شاید شغلی پیدا کنم، اما باز هم موفق نشدم و بیکار ماندم.

 این در حالی بود که نمی‌توانستم هزینه‌های اعتیادم را بپردازم و در کوچه و خیابان سرگردان بودم تا این که حدود ساعت یک بامداد از حاشیه خیابان میرزا کوچک خان در حال عبور بودم که جوان دیگری از داخل یک کوچه بیرون آمد. وقتی ایستادم متوجه شدم که به من نگاه می‌کند.

من هم به رسم ادب به او سلام دادم تا به راهم ادامه بدهم، ولی آن آقا مرا صدا زد و از من خواست برای جابه جایی یک میز که داخل منزلی قرار داشت به او کمک کنم. چراغ آن خانه روشن بود و لوازم داخل اتاق به هم ریخته بود. آن مرد جوان به میز سنگینی اشاره کرد که باید حدود ۲ متر جابه جا می‌شد.من هم که فکر می‌کردم آن جا انباری است به قصد کمک به صاحبخانه وارد اتاق شدم که در آن باز بود. یک کیف سنگین هم کنار میز قرار داشت.

وقتی میز را حدود یک متر جابه جا کردیم آن مرد جلوی در ایستاد و داخل کوچه را نگاه کرد. در این هنگام به او گفتم من عجله دارم و باید بروم، ولی آن مرد همان کیف سنگین را برداشت و قبل از من از خانه خارج شد.

 وقتی کنار در آمدم و داخل کوچه را نگاه کردم دیدم آن مرد کیف به دست قدم هایش را تندتر کرد و پا به فرار گذاشت. در این هنگام بود که به اطرافم نگاه کردم و همسایگانی را دیدم که با سر و صدای جابه جایی میز از خانه هایشان بیرون آمدند. آن‌ها که از خواب بیدار شده بودند از من پرسیدند این جا چه کار می‌کنی؟ گفتم من برای کمک به صاحبخانه آمدم و اهل این محل هستم، اما آن‌ها که صاحبخانه را می‌شناختند مرا دستگیر کردند و تحویل پلیس دادند. تازه فهمیدم آن مرد جوان تاکنون به چند منزل در همان اطراف دستبرد زده است در حالی که من قربانی نقشه زیرکانه او شدم و ... با صدور دستوری از سوی سرهنگ عبدی (رئیس کلانتری میرزا کوچک خان) این متهم ۲۱ ساله با تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شد و تحقیقات درباره ادعاهای این سارق سابقه دار ادامه یافت.

..........چاردیواری

با سلام و تبریک تولد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن و مادر به کلیه خانم های نابینا و کم بینا و با گرامیداشت ایام دهه فجر در آغاز این شماره از چاردیواری می خواهم به پرسش اصلی بسیاری از دوستان در خصوص تقویم اشاره کنم و خوشبختانه پس از پیگیری های بسیار هم ما در ایران سپید و هم  دوستان در مرکز فرهنگی رودکی بالاخره دستور چاپ تقویم بریل در سال 99 از سوی سازمان بهزیستی صادر شد و در اولین پاسخ به پرسش های مکرر شما عزیزان اعلام می کنیم که تقویم بریل امسال نیز چاپ می شود اما در خصوص توزیع تقویم بریل دو مسئله قابل یادآوری است. مسئله اول اینکه تیراژ تقویم بریل امسال متاسفانه تقریباً پنجاه درصد کاهش پیدا کرده است و عملاً ظرفیت توزیع تقویم های بریل بسیار پایین آمده است، در نتیجه باید به میزان عرضه تقاضا تنظیم شود و نه برعکس.

در نکته دوم باید به این توجه کرد که با توجه به شرایط عدم انتشار روزنامه ایران سپید بریل وضعیت مشترکین روزنامه چه خواهد شد؟ این را از دوستان عزیز اجازه می خواهم تا هفته آینده به اطلاع شما برسانم و در این فرصت که مشخص و قطعی شد که تقویم چاپ خواهد شد ما راجع به مشترکین ایران سپید از طریق رایزنی با مؤسسه مطبوعاتی ایران به یک تصمیم برسیم پس تقویم بریل موجود است بسیاری از دوستانی که شتاب بیشتری دارند می توانند از طریق NGO های نابینایان شهرشان تقاضایشان را اعلام کنند که به دست رودکی برسد و در صف تقویم قرار گیرند، آن دسته از خوانندگان ایران سپید که در تهران ساکن هستند می توانند از طریق مراجعه مستقیم به رودکی تقویمشان را دریافت کنند البته در اسفند ماه ولی در مورد بقیه مشترکین اجازه دهید که ما در هفته آینده اتخاذ تصمیم و آن را اعلام کنیم.

 در مورد آن دسته از عزیزانی که در مورد روزنانه بریل پرسیده اند همچنان توجهشان را جلب می کنیم که به احتمال بسیار قوی تا پایان بهمن ماه در خصوص وضعیت بریل در سال آینده اطلاع رسانی خواهیم کرد و باز هم عزممان بر این است که روزنامه بریل مجدد منتشر شود. مجموعه ای از دوستان خواننده در مورد تقویم و بریل سوال کرده بودند که پاسخشان را دادم.

 اما دوستان دیگری که مسائل دیگری داشتند گروهی از دوستان در مورد شهریه ها و وضعیتش سوال کرده بودند ازجمله آقای مرتضی، آقای محمد ربیعی،آقای هانی عباسی و آقای ضیائی از قم و دوستان دیگری که ممکن است احتمالا نامشان از قلم افتاده باشد، اما در پاسخ این دوستان ضمن جلب توجه این عزیزان به سخن هفته این هفته که در آن به طور مفصل در مورد شهریه ها توضیح خواهم داد به طور اختصار شهریه کلیه دوستان تاکنون پرداخت شده است به طور کامل و هیچ کس حذف نخواهد شد و در عین حال سامانه تا 26 بهمن باز خواهد بود و دوستان می توانند اگر نقص اطلاعاتی یا هرگونه  نقیصه دیگری دارند در آن ثبت نام کنند و مجدد تقاضای دریافت شهریه را داشته باشند.

 در این خصوص  توضیحات بیشتر در فایل سخن هفته ارائه خواهم داد اما در مورد دوستان دیگر مثل آقای اکبر نسب در مورد آزمون استخدامی پرسیده اند و برای مصاحبه دعوت شده اند به کلیه این دوستان هم تاکید می کنیم که حتما پس از مشخص شدن روز مصاحبه شان در واقع تقاضای حضور کارشناس بهزیستی را در کمسیون مصاحبه داشته باشند و بر ضرورت وجود کارشناس تاکید کنند.

 در این خصوص باز در سخن هفته  به طور مفصل صحبت خواهم کرد و خواهم نوشت اما تاکیدم بر این است که دوستان جهت حفظ حقوقشان حتما در مصاحبه خواهان حضور کارشناس بهزیستی در مصاحبه شان باشند تا احیانا بتوانیم حفاظت بیشتری از حقوق این عزیزان داشته باشیم.

آقای میرزا محمدی از تهران در خصوص دهه فجر و فستیوال فجر پرس و جو کرده اند و در واقع تقاضایشان این بوده است که مثل هر سال ما در خصوص فیلم های موجود در جشنواره اطلاع رسانی کامل داشته باشیم که از خبرنگار حوزه فرهنگمان آقای سرایی می خواهم حتما گزارش های مفصلی در این خصوص در روزنامه و در پادکست منتشر کنند جهت آگاهی دوستان.

خانم کبری شمس از قم در مورد بیمه شان سوال کرده اند که ایشان بیمه ای برای خودشان پرداخت می کند در چارچوب  بیمه زنان خانه دار و اینکه بهزیستی تا کنون پولشان را کامل پرداخت کرده است اما اخیراً بخشی از پول را پرداخت کرده است.

 به هر حال من خواهش می کنم این دوست عزیز اطلاعات دقیق تری را در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم بحث را از طریق کارشناس ذیربط دربهزیستی قم پیگیری کنیم.

آقای ضیائی از قم هم در مورد ثبت نام در سامانه پرسیده بودند که باز توضیحات کامل را من ارائه دادم.

 در پایان از تمامی دوستان خواهش می کنم تا هفته آینده منتظر جواب مشخص ما در مورد تقویم باقی بمانند و می ماند در واقع آرزوی دیدار مجدد شما و تقاضای حفظ اصول سلامتیان و اینکه به هیچ عنوان شرایط فعلی را به معنای کاهش اپیدمی کرونا تلقی نکنید.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *