شناسه خبر: 22919 منتشر شده در مورخ: 1399/11/15 ساعت: 10:54 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 15 بهمن ۱۳۹۹

روزنامه چهارشنبه 15 بهمن ۱۳۹۹

عناوین امروز: کتابخانه مرکز نابینایان رودکی تعطیل نخواهد شد- اطلاعیه سازمان ثبت اسناد درباره پذیرفته شدگان آزمون استخدامی- راهکارهایی برای خرید ارزان بلیط هواپیما- ایران به جمع پنج کشور تولید کننده ونتیلاتور جدید پیوست- دلم برای توپ و زمین گلبال تنگ شده است- نقشه زیرکانه جوان معتاد برای سرقت-

به گزارش ایران سپید روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه ۱5 بهمن ۱۳۹۹

20 جمادی الثانی ۱۴۴۲

3 فوریه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره 6629

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

 

سالروز میلاد خجسته فاطمه زهرا (س) سرور بانوان جهان، عطای خداوند سبحان، کوثر قرآن، همتای امیر مومنان و الگوی بی بدیل تمام جهانیان بر همه مومنان عالم مبارک باد.

........عناوین این شماره......

*کتابخانه مرکز نابینایان رودکی تعطیل نخواهد شد

*اطلاعیه سازمان ثبت اسناد درباره پذیرفته شدگان آزمون استخدامی

*راهکارهایی برای خرید ارزان بلیط هواپیما

* ایران به جمع پنج کشور تولید کننده ونتیلاتور جدید پیوست

*دلم برای توپ و زمین گلبال تنگ شده است

*نقشه زیرکانه جوان معتاد برای سرقت

 

*میلاد مادر تمام شیعیان مبارک باد: سعدی شیرازی شاعر و نویسنده بزرگ ایرانی قرن هفتم هجری قمری است در مدح حضرت فاطمه زهرا (س) این چنین می سراید:

یارب به نسل طاهر اولاد فاطمه

یارب به خون پاک شهیدان کربلا

یارب به صدق سینه پیران راستگوی

یا رب به آب دیده مردان آشنا

دل‌های خسته را به کرم مرهمی فرست‌ای نام اعظمت در گنجینه شفا

که بر قول ایمان کنم خاتمه

خدایا به حقِّ بنی‌فاطمه

من و دست و دامان آل رسول

اگر دعوتم رد کنی ور قبول.

 

ایران سپید میلاد فرخنده و با سعادت اسوه تمام عیار مکارم و قله رفیع فضائل صدیقه کبری، حضرت فاطمه زهرا (س) و هفته‌ی بزرگداشت مقام زن و روز مادر را به همه مادران تبریک و تهنیت می‌گوید.

 

........اخبار ویژه

*کتابخانه مرکز نابینایان رودکی تعطیل نخواهد شد

چندی پیش اعلام شد منابع کتابخانه ویژه نابینایان رودکی که در مرکز شهر تهران قرار دارد، قرار است به کتابخانه ملی منتقل شود. انتشار این خبر اعتراض اعضای این کتابخانه و نابینایان را به دنبال داشت.

نابینایان معترض بودند که با این اتفاق ترددشان به کتابخانه ملی سخت خواهد شد، از سوی دیگر فضای داخلی کتابخانه ملی را مناسب سازی شده برای نابینایان نمی‌دانستند. در حالی که رودکی در مرکز شهر قرار دارد و فضای درونی آن مناسب حضور نابینایان است.

 از طرف دیگر نابینایان معتقد بودند که نداشتن تجربه توزیع منابع نابینایان در کتابخانه ملی مشکل ساز خواهد بود در صورتی که کتابخانه رودکی سابقه تخصصی ۵۰ ساله در  زمینه خدمات رسانی به نابینایان دارد.  عدم ارتباط مناسب زنجیره توزیع و تولید کتاب‌های بریل جهت جایگزین‌سازی منابع بریل در صورت انتقال به کتابخانه ملی و همچنین عدم توجه به نظر نابینایان به عنوان جامعه هدف از دیگر گلایه‌های نابینایان دوست دار کتاب بود.
در راستای پیگیری دغدغه نابینایان کشور در خصوص انتقال منابع مرکز رودکی که به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی نابینایان کشور شناخته می‌شود، با اشرف بروجردی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس کتابخانه ملی به گفتگو پرداختیم. «اشرف بروجردی»  با تاکید بر اینکه یکی از وظایف ما حفاظت از کتاب‌های موجود است، گفت: در گفت‌وگوهایی که با مسئولین بهزیستی داشتیم متوجه شدیم که در مرکز رودکی شرایط مناسب برای حفاظت از کتب ارزشمند وجود ندارد، به همین دلیل قرار بر این شد تا یک نسخه از کتب ارزشمند مرکز رودکی برای حفاظت به کتابخانه ملی منتقل شود.
بروجردی در ادامه با تاکید بر اینکه علیرغم صحبت‌های که می‌شود قرار نیست کتابخانه رودکی تعطیل یا جمع آوری شود، افزود: قرار است برخی از کتب ارزشمند این مرکز که دو یا سه نسخه از آنها در کتابخانه رودکی وجود دارد، یک نسخه برای حفاظت به کتابخانه ملی منتقل شوند.
این صحبت‌های معاون رئیس جمهور در حالی است که 7 بهمن ماه خبرگزاری فارس در انتشار خبری به نقل از رئیس کتابخانه ملی در خصوص اینکه آیا نباید کتابخانه رودکی حفظ می‌شد؟ آیا این انتقال به کتابخانه ملی که مسیر دورتری دارد اشتباه نبود؟ نوشته بود: ساختمان کتابخانه رودکی فرسوده بود. به علاوه اینکه منابع باید ماندگار می‌شد و در کتابخانه ملی بهترین شرایط استاندارد برای حفظ منابع وجود دارد.
بروجردی در ادامه افزود: صحبت‌هایی می‌شود که ما می‌خواهیم با این کار مجموعه خود را کامل کنیم، به هیچ‌وجه اینگونه نیست، ما در کتابخانه ملی سالن ویژه نابینایان داریم و بسیاری از کتب موجود در مرکز رودکی در کتابخانه ملی وجود دارد. واقعیت این است که کتاب‌هایی که به کتابخانه ملی منتقل می‌شوند چند نسخه هستند و مابقی نسخه‌ها در رودکی برای استفاده نابینایان باقی می‌ماند. رئیس کتابخانه ملی تاکید کرد که چاپخانه تولید کتب بریل و کتابخانه رودکی دست نخورده باقی می‌مانند و تنها یک نسخه از کتاب‌ها برای حفاظت به کتابخانه مرکزی منتقل می‌شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه این کار به نفع علاقه‌مندان به پژوهش نیز هست گفت: ما اکنون در حال آماده سازی فضا در کتابخانه ملی هستیم، با تفاهمی که با اداره بهزیستی شده، قرار است چند نیرو به مدت شش ماه در کتابخانه ملی مامور به خدمت شوند تا هم در مناسب سازی فضا به ما کمک کنند و هم به نابینایان برای آشنایی با فضای کتابخانه ملی کمک نمایند.
بروجردی در پاسخ به این سوال که آیا امکان مناسب سازی شرایط در مرکز رودکی فراهم نبود گفت: ساختمان کتابخانه رودکی فرسوده است و از امکانات لازم برای حفاظت از کتب ارزشمند برخوردار نیست، این اقدام تنها در راستای حفاظت از کتب است، در این ساختمان زیرساخت‌های فیزیکی وجود ندارد، در صورتی که کتابخانه ملی با زیرساخت‌های لازم برای حفاظت از کتاب‌ها ساخته شده است.
وی در ادامه این گفت‌وگو به مشکل حمل و نقل نابینایان نیز اشاره کرد و افزود: با همکاری شورای شهر و همینطور پیمانکار تپه‌های عباس آباد برای مناسب سازی فضا جلسات لازم گذاشته شده است و این اقدامات انجام خواهد شد، همینطور شورای شهر تهران به ما قول داده است که از درب مترو تا درب کتابخانه ملی وسایل نقلیه‌ای را برای جابه‌جایی راحت نابینایان عزیز فراهم کند.
بروجردی در پایان به تمام اعضای کتابخانه و روشندلان اطمینان داد که از نسخ بریل محافظت خواهد شد و تاکید کرد: این اقدام برای حفاظت از کتب مرکز رودکی است، نه تعطیلی و نابود کردن آن. در این انتقال از هر کتاب یک نسخه به کتابخانه ملی منتقل می‌شود. در کتابخانه ملی بهترین شرایط استاندارد برای حفظ منابع وجود دارد.
لازم به ذکر است که رودکی، اولین‌ مرکز توانبخشی نابینایان کشور است که بین سال‌های ۴۲ و ۴۳ توسط محمد خزائلی تاسیس شده و خدمات مشاوره توانمندسازی، آموزشی و تولید و توزیع کتب بریل را در دستور کار خود قرار داد.

*پیگیری وزارت ارتباطات برای رایگان شدن اینترنت معلولان: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به درخواست یک کارآفرین، از پیگیری برای رایگان شدن اینترنت برای معلولین خبر داد.

پیشرفت فناوری، زندگی در دنیای امروز را بسیار آسان‌تر کرده است. در سال‌های اخیر، فناوری‌های پیشرفته به منظور افزایش توانمندی‌های انسان و برطرف کردن نواقص و کمبودهای انسانی به کار گرفته می‌شود و در این میان فناوری‌های بسیاری ساخته شده که می‌تواند تجربه فعالیت عادی را برای افراد کم‌توان فراهم آورد.

پیش از این، امیر ناظمی- رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، در خصوص نقش استفاده از فناوری‌های جدید در ایجاد دسترس‌پذیری اظهار کرده بود: وقتی از دسترس‌پذیری صحبت به میان می‌آید، بدین معناست که افراد با نیازمندی‌های خاص بتوانند از امکاناتی که به طور عمومی فراهم شده ‌است، استفاده کنند.

از این حیث، دسترس‌پذیری از دو جنبه حایز اهمیت است، یکی از منظر ارزشی و اخلاقی که جزو حقوق افراد به شمار می‌رود. جنبه دیگر که اغلب اوقات نادیده گرفته می‌شود، این است که بر اساس مطالعات انجام‌شده، ۷۰ درصد انسان‌ها در دوره‌ای از زندگی دچار نیازمندی‌های خاص می‌شوند. بنابراین، ایجاد دسترس‌پذیری در سایت‌های اینترنتی، نیازمند رعایت مجموعه‌ای از استانداردهاست.

وحید رجبلو،  کارآفرین ایرانی و بنیانگذار یک استارتاپ است که تنها دو درصد بدنش توانایی حرکت دارد و توانسته بیش از ۲۰۰ سایت را طراحی کند. استارت آپ وی به‌عنوان پل ارتباطی میان توان‌جویان و خدمات‌رسانان مورد استفاده قرار می‌گیرد و با این کار شغل‌های مستقیم و غیرمستقیم بسیاری ایجاد کرده است.

"توانیتو" اکنون نزدیک به 1000 خدمات‌دهنده فعال دارد که در حوزه‌های سلامت، پزشکی، توانبخشی، آموزش و خدمات عمومی به شهروندان ایرانی و از طریق این پلتفرم سرویس‌دهی می‌کنند. وحید رجبلو توانسته‌ است فرصتی پدید آورد که بیش از ۱۴هزار شهروند دارای معلولیت و بدون معلولیت از خدمات آنلاین استفاده کنند.

این کارآفرین در سال ۱۳۹۹ توسط کمیته غیرانتفاعی بین‌المللی جوانان جهان (Junior Chamber International) به‌عنوان یکی از ۱۰ چهره تأثیرگذار در دنیا شناخته شده و این اولین بار است که یک ایرانی در جمع جوانان تأثیرگذار جهان قرار می‌گیرد.

رجبلو به‌تازگی در توئیتر نوشته بود: لطفا اینترنت را برای معلولین رایگان کنید. مستمری ماهی ۱۲۰ هزار تومان بهزیستی کفاف خرید اینترنت را حتی برای یادگیری مهارتی نمی‌دهد. افراد معلول با انواع مشکلات اجتماعی و تبعیض‌ها و شهر نامناسب در خانه حبس هستند. تنها راه ارتباط ما اینترنت است، لطفا برای ما کاری کنید.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- هم در پاسخ به توئیت او عنوان کرد: تو به خاطر توانایی‌هایت آن قدر معروف هستی که دیروز از چند کشور و از راه‌های مختلف توئیت تو را برایم فرستادند. به محض دیدن پیام، پیگیری را شروع کردیم. باید یکسری مجوز بگیریم. مطمئن باش تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا به وظیفه‌مان درباره شما و سایر معلولین عمل کنیم.


*توزیع سومین مرحله کمک های غیر نقدی به اعضای انجمن نابینایان شهر قدس

هادی توانا مسئول انجمن نابینایان و کم بینایان ه شهرقدس در باره توزیع این بسته های حمایتی می گوید: «این کمک های غیر نقدی شامل بسته های بهداشتی ماسک، الکل، دستکش و... است که به تمامی اعضای این انجمن اهدا شد.»

.....اخبار روز

*اطلاعیه سازمان ثبت اسناد درباره پذیرفته شدگان آزمون استخدامی

در این اطلاعیه آمده است: پذیرفته شدگان چند برابر ظرفیت آزمون استخدام نیروی پیمانی سازمان ثبت اسنادو املاک کشور، از تاریخ ۱۸/‏۱۱/‏۹۹ لغایت ۲۷‏/۱۱‏/۹۹ از ساعت ۳۰‏/۸ لغایت ۱۴ (در روزهای غیر تعطیل)، مهلت دارند ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، با در دست داشتن مدارک ذیل، به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان محل سکونت، مراجعه و مدارک مورد نیاز را به واحد امور اداری ثبت استان تحویل دهند.

‏مدارک موردنیاز

۱‏- اصل شناسنامه با ۲ نسخه کپی از کلیه صفحات

۲‏- کارت ملی با ۲ نسخه کپی از دو طرف کارت

۳‏- اصل کارت پایان خدمت یا معافیت قانونی (آقایان) با ۲ نسخه کپی از دو طرف کارت

۴‏- اصل مدرک تحصیلی که در زمان ثبت نام در آزمون، بر اساس آن مدرک ثبت نام نموده‌اند با ۲ نسخه کپی

۵‏- عکس ۴*۳ سه قطعه

گفتنی است، یکی از مدارک ارسالی معرفی نامه از طرف اداره کل بهزیستی استان برای متقاضیان استخدام بر اساس سهمیه معلولین است.

 

* واکنش سخنگوی دولت به رد کلیات بودجه ۱۴۰۰

علی ربیعی سخنگوی دولت: از نمایندگان محترم که پیام نگرانی دولت و اقتصاددانان از تغییرات اساسی و غیر کارشناسی در لایحه بودجه را دریافتند تشکر می‌کنیم.

تغییرات زیاد شاکله بودجه را بهم ریخته بود و غنایی نیز به بودجه نبخشیده بودند.

دولت آماده است با همه توان کارشناسی خود در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر که می تواند به نفع اقتصاد و مردم باشد را بدون اینکه شالکه بودجه به هم بخورد دنبال کند.

حذف ارز ترجیحی و دادن یارانه ناکافی هر دو امری منفی هستند. شوک آور باید تورم غیر قابل تحمل به بار خواهند آورد.

درآمدهای واهی پیش بینی شده با عدم قطعیت در وصول و هزینه قطعی موجب افزایش نقدینگی و فشار بر تولید و مردم خواهد شد.

مواردی مثل مجوز ورود خودرو از مناطق آزاد تصمیمی رانت زا ست که در اجرا مشکلات زیادی خواهد داشت.

البته آنچه ما در این روزها می شنویم سیاسی‌ترین عبارات و بدون ارتباط کلمات در مورد اقتصاد و بودجه در چهل سال اخیر بوده است. از کوبیدن بودجه به دیوار تا اتهام فروپاشی و دهها عبارت عجیب دیگر.

طبقه محروم و فردوست جامعه را با تصمیمات عجولاته خود دچار رنج و سختی می شوند. هر میزان یارانه ای که از محل ضرب و تقسیم ۵.۵ میلیارد دلار و ۱۷۵۰۰ تسعیر ارز برای جبران دهک های پایین در نظر بگیرید بازهم مشکلات اقتصادی ناشی از حذف یارانه ۴۲۰۰ را حل نخواهد کرد.

دولت بارها اعلام کرده که با یک شیب منطقی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در نظر دارد ولی حذف ناگهانی آن بیشترین ضربه را به طبقات محروم جامعه خواهد زد.

*ثبت نام ۱۷۹ هزار نفر در کنکور ۱۴۰۰

سخنگوی سازمان سنجش در گفتگو با مهر: تاکنون بیش از ۱۷۹ هزار نفر در کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ ثبت نام کرده اند.

ثبت نام کنکور سراسری در روزهای ۱۲ تا ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش (http://www.sanjesh.org/) انجام می‌گیرد.

زمان برگزاری آزمون سراسری به چهار روز افزایش یافت و آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ در روزهای چهارشنبه ۹ تیر، پنجشنبه ۱۰ تیر، جمعه ۱۱ تیر و شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

*مخبر: واکسن ایرانی کرونا فروردین به بازار می آید

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام:

واکسن ایرانی کرونا  اواخر فروردین سال آینده به بازار می آید و به این ترتیب واکسیناسیون همگانی با واکسن ایرانی آغاز می شود.

واکسن ایرانی عملکرد بسیار درخشانی در مقابله با ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی داشته است.

 

........گزارش روز

*راهکارهایی برای خرید ارزان بلیط هواپیما

افرادی که مسافرت‌های زیادی را با هواپیما تجربه کرده‌اند و هواپیما سوار حرفه‌ای محسوب می‌شوند  بر اساس تجربه به اصولی برای ارزان‌تر خرید کردن بلیط رسیده‌اند. اما اگر شما جزو این دسته از افراد نیستید اما به دنبال راهکارهایی برای خرید ارزان بلیت هواپیما برای مثال در مسیر پرتردد تهران کیش هستید، در ادامه با این راهکارها آشنا خواهید شد.

بلیط لحظه آخری بخرید

بلیط‌ها انواع مختلفی دارند. انواع مختلف این بلیط‌ها شامل بلیط‌های سیستمی، بلیط چارتر و بلیط لحظه آخری است. بلیط‌های سیستمی، بلیط‌های معمولی هستند که توسط شرکت‌های هواپیمایی به فروش می‌رسند. چارتر به معنای اجاره دربست است، اما بلیط‌های چارتر، بلیط‌هایی هستند که توسط چارتر کننده‌ها خریداری و به فروش می‌رسند. آژانس‌ها با در نظر گرفتن رونق بیشتر برای فروش بلیط‌ها، تنها در بعضی زمان‌ها و برای مسیرهای پرتردد، صندلی‌های هواپیما را چارتر می‌کنند و بلیط‌ها را با قیمت بالایی به فروش می‌رسانند؛ حالا در این میان روزهایی هم هست که تقاضا برای خرید بلیط قطار و هواپیما به شدت پایین می‌آید که باعث می‌شود تمام بلیط‌های چارتر به فروش نرود؛ بنابراین آژانس‌ها با تخفیف ویژه‌ای که به بلیط چارتر می‌دهند به دنبال فروش بلیط‌های خود هستند. پس در بعضی مواقع با خرید بلیط چارتر می‌توانید تا حد زیادی در هزینه بلیط صرفه جویی کنید.

اما بلیط‌های لحظه آخری همان بلیط‌های چارتر هستند که در ساعات نزدیک به پرواز به فروش می‌رسند.

 چارتر کننده برای کاهش ضرر و زیان خود از بلیط‌هایی که به فروش نرسیده است، اقدام به فروش بلیط‌ها با قیمت پایین‌تر می‌کند.

 از این توضیحات می‌توان نتیجه گرفت که خرید بلیط لحظه آخری ارزان‌ترین نوع بلیط است. اما باید بدانید در بسیاری از مسیرها، مخصوصا پروازهای پر تقاضایی مثل تهران اهواز، بلیت از نوع لحظه آخری کمتر عرضه می‌شود.

 کلاس پروازی اکونومی را انتخاب کنید

در پروازهای بین المللی سه نوع کلاس پروازی وجود دارد: فرست کلاس، بیزینس و اکونومی. اما در پروازهای داخلی فقط دو نوع کلاس بیزینس و اکونومی (اقتصادی) به فروش می‌رسد. تفاوت در بین این کلاس‌ها، صرفا به امکانات و خدماتی بر می‌گردد که در داخل هواپیما به شما ارایه می‌شود. صندلی‌های معمولی که احتمالا شما هم بر روی آن نشسته‌اید، کلاس اکونومی محسوب می‌شود اما در کلاس بیزینس صندلی‌های راحت‌تری در اخیار شما قرار می‌گیرد که فضای بزرگتری در اطراف آن است.

در کلاس بیزینس منوی متنوع‌تری در اختیار شما قرار می‌گیرد، امکان سرو نوشیدنی به شکل نامحدود فراهم است، زودتر سوار هواپیما می‌شوید و زودتر نیز از آن خارج می‌شوید.

بلیط خود را اینترنتی بخرید

این روزها تب خرید و فروش اینترنتی بسیار بالاست و دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای خرید یک بلیط ساده نیست. شما می‌توانید در حالی که روی یک صندلی نشسته و در حال صرف چای یا عصرانه هستید، بلیط سفر پیش روی خود را هم خریداری نمایید. معمولا سایت‌های خرید و فروش اینترنتی بلیط‌های مسافرتی، برای تشویق مردم به خرید اینترنتی تخفیف‌های ویژه‌ای را بر روی سایت خود ارایه می‌دهند که استفاده از این تخفیف‌ها نیز بر کاهش هزینه سفر شما موثر است.

 

.....سلامت و بهداشت

*ایران به جمع پنج کشور تولید کننده ونتیلاتور جدید پیوست: با افتتاح خط تولید دستگاه ونتیلاتور جدید در شرکت احیا درمان پیشرفته در مشهد با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، ایران به جمع پنج کشور تولیدکننده ونیتلاتور جدید بدون نیاز به کمپرسور پیوست.

مدیرعامل شرکت احیا درمان پیشرفته به عنوان یکی از شرکتهای فناور زیرمجموعه پارک علم و فناوری خراسان گفت: دستگاه جدید ونتیلاتور پیشرفته تر از دستگاههای قبلی تولیدی در کشور و دنیا و دارای ساختار و تکنولوژی جدید است که برای بیماران دارای پیچیدگی بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد و از نظر تکنولوژی نیز نیاز به کمپرسور ندارد.

احمد بهفرمقدم با بیان اینکه ایران ششمین کشور تولیدکننده ونتیلاتور جدید است افزود: برنامه این شرکت تولید سالانه سه هزار دستگاه است که با توجه به قیمت جهانی آن موجب ۶۰ میلیون یورو ارزآوری برای کشور می‌شود و مجوز صادرات آن نیز صادر شده است.

 افراد آسیب‌پذیر را واکسینه می‌کنیم: معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: اگر حدود سه میلیون دوز واکسن کرونا قبل از پایان سال به دست ما برسد، می‌توانیم افراد آسیب پذیر را واکسینه کنیم و قرار است از هند، چین و روسیه واکسن وارد شود و این در حالیست که سبد واکسن داریم و فقط یک واکسن وارد نخواهیم کرد.

علیرضا رییسی افزود: اکثر واکسن‌هایی که در دنیا در حال حاضر تزریق می‌شوند در فاز سه هستند.و برای اطمینان مردم و منتقدان واکسن اسپوتنیک وی باید بگویم  مستندات فاز یک واکسن روسی کرونا در مجله لنست چاپ شده است. یعنی می‌توان اثربخشی و امن بودن آن را در دو مقاله لنست مشاهده کرد.

وی بیان کرد: مرجع تایید واکسن، سازمان‌های غذا و داروی هر کشور هستند. اگر واکسنی وارد شده و سازمان غذا و دارو تاییدیه بدهد، مورد قبول است. بنابراین به هر حال باید حرف واحد زده شود تا مردم دچار نگرانی نشوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: یکی از مسیرهای تهیه واکسن، کوواکس است که ۷۰ کشور تعهد دادند مقداری از واکسن کرونا تولید شده را در این سبد قرار بدهند. ایران جزو معدود کشورهایی است که ۷۰ سال است واکسن تولید می‌کند و این واکسن هم جزو افتخارات ایران است.

وی ادامه داد: همین ماسکی که داریم را اگر خود تولید نمی‌کردیم، کسی به ما نمی‌داد. یعنی منتظر هستند ما به چیزی نیاز داشته باشیم تا همان را قطع کنند. یکی از راه‌های مبارزه با تحریم‌ها این است که خودمان قوی باشیم.

 در هر زمینه‌ای که قوی شویم، خود به خود تحریم حذف می‌شود. چون ماسک تولید می‌کنیم، حتی صادرات هم می‌توانیم انجام بدهیم. حتی دستگاه کمک تنفسی را خودمان ساختیم. دستگاه اکسیژن ساز هم به ما نمی‌دادند و خودمان ساختیم.

رییسی گفت: کل واکسنی که تا نیمه ۲۰۲۱ تولید می‌شود ۲ میلیارد و ۲۰۰ هزار دوز است. سازمان جهانی بهداشت ابراز نگرانی کرده که بی عدالتی اتفاق افتاده و کشورهای ثروتمند واکسن می‌زنند و واکسن به دست سایر کشورها نمی‌رسد. آمریکا ۲ میلیارد و ۲۰۰ هزار دوز واکسن خریده ‌و خودشان هم واکسن تولید می‌کنند و هم از جای دیگر خریده‌اند. اکثر شرکت‌های واکسن ساز هم خصوصی هستند. اگر آمریکا و انگلستان و کشورهای عربی بخواهند از این شرکت‌های خصوصی واکسن بخرند، دو دستی تقدیم می‌کنند، اما از ما به زور پول می‌گیرند.

رئیسی گفت: نانوایی‌ها رتبه اول عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تخلف را دارند. در ستاد ملی مقابله با کرونا هم اعلام شده است. در یک هفته، ۲ هزار و ۲۰۹ نانوایی به مراجع قضایی از اول تا هشتم بهمن ماه معرفی شده‌اند.

رییسی بیان کرد: با همتی که همه مردم انجام دادند در حال حاضر هیچ شهر قرمزی در کشور نداریم. ۱۸ شهر نارنجی داریم که ۱۵ شهر در مازندران و سه شهر در گیلان قرار دارند. ۱۲۴ شهر در وضعیت زرد هستند و ۳۰۶ شهر نیز وضعیت آبی دارند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که ارتباط زیاد و مستقیمی با شیوع بیماری داشت، بحث ترددها بود. دو هفته پیش تذکری در مورد جزیره قشم دادم.

الان یکی از شهرهایی که خیز بیماری اتفاق افتاده، همین جزیره قشم است که بیماران آن بالا رفته است.

 قشم و بندر لنگه و جاسک دچار خیز بیماری شده‌اند. برای کنترل، پروتکل‌های سخت گیرانه اعمال کردیم.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: قبلا تردد در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع بود. الان ممنوعیت تردد به شهرهای زرد هم تعمیم داده شده است. البته در مورد شهرهای آبی این منع وجود ندارد.

 منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۳ صبح هم در همه شهرهای ایران وجود دارد.

 

.....‌‌ورزشی

*دلم برای توپ و زمین گلبال تنگ شده است

ورزشکار نابینای کازرونی و عضو تیم ملی گلبال بانوان ایران گفت: پس از شیوع کرونا هنوز از خانه بیرون نیامده ام و دلم برای توپ گلبال تنگ شده است.

مریم آهون اظهار داشت: با وجود اینکه راه‌ها و شانس‌های دیگری برای ادامه زندگی داشتم اما ورزش را انتخاب کردم و حدود یک سال است که دستم به توپ نخورده است.

دوران سخت ورزش کردن را به خانه‌نشینی ترجیح می‌دهم

دارنده مدال برنز رقابتهای گلبال پارا آسیایی ۲۰۱۳ مالزی ادامه داد: از مسئولان ورزش فارس می خواهم تدبیری اتخاذ کنند تا دو باره درهای باشگاه‌ها و سالن‌ها به روی ما باز شود زیرا دوران سخت ورزش کردن را به خانه‌نشینی ترجیح می‌دهم.

وی افزود: از مادرم تشکر می‌کنم که مرا وارد عرصه ورزش کرد، زیرا مشکل خودم را به عنوان یک نابینا و یا کم بینا قبول نمی‌کردم ولی اکنون خوشحالم که ورزش را انتخاب کردم.

آهون با اشاره به اینکه تکلیف این قشر از ورزشکاران که می‌خواهند با ورزش گذران عمر کنند باید مشخص شود، بیان کرد: همانگونه که بسیاری از رشته‌ها فعالیت خود را از سر گرفته‌اند، نمی‌دانم چرا رشته گلبال که تنها تفریح نابینایان ورزشکار است، دوباره از سر گرفته نمی‌شود؟.

این قهرمان عضو تیم ملی گلبال افزود: حرفی که می‌زنم حرف دل بسیاری از نابینایان است.

این ورزشکار نابینا که در رشته مشاوره در دانشگاه مشغول درس خواندن است و نیمسال پایانی خود را پشت سر می‌گذارد، گفت: هم اینک بیکارم و برای گذران زندگی نیاز به شغل دارم و مکاتبه‌هایی هم در این مورد انجام داده‌ام که نتیجه‌ای نداشته است.

آهون بیان کرد: به فرمانداری شهرستان کازرون و همچنین به اداره کل ورزش و جوانان درخواست خود را ارائه داده‌ام اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ام و حاضرم در صورتی که موافقت کنند برای اشتغال حتی در شیراز زندگی کنم.

وی ادامه داد: از عباس حاجی زاده مدیرکل ورزش و جوانان فارس می‌خواهم تکلیف تقاضای مرا برای اشتغال که حدود ۲ سال پیش به این اداره کل تحویل دادم مشخص کند و اگر هم کارم درست نمی‌شود صادقانه بگویند تا اینقدر انتظار نکشم.

 

......حوادث

*نقشه زیرکانه جوان معتاد برای سرقت

جوان ۲۱ ساله معتادی که به اتهام دستبرد به منزل یکی از شهروندان دستگیر شده است، درباره سرگذشت خود به کارشناس اجتماعی کلانتری توضیحاتی ارائه داد.

او  گفت: در مقطع ابتدایی ترک تحصیل کردم چرا که درس هایم بسیار ضعیف بود و علاقه‌ای به درس و مدرسه نداشتم. از همان زمان که در کرمان زندگی می‌کردیم به معاشرت با دوستان بزرگ‌تر از خودم روی آوردم و آرام آرام در دام مواد مخدر افتادم.

 برای تامین هزینه‌های اعتیادم دست به هر کاری می‌زدم، اما شغل مناسبی نداشتم. در چند سال گذشته چندین بار به اتهام سرقت و مواد مخدر دستگیر و روانه زندان شدم.

به همین دلیل از کرمان به مشهد آمدم تا شاید شغلی پیدا کنم، اما باز هم موفق نشدم و بیکار ماندم. این در حالی بود که نمی‌توانستم هزینه‌های اعتیادم را بپردازم و در کوچه و خیابان سرگردان بودم تا این که حدود ساعت یک بامداد از حاشیه خیابان میرزا کوچک خان در حال عبور بودم که جوان دیگری از داخل یک کوچه بیرون آمد. وقتی ایستادم متوجه شدم که به من نگاه می‌کند. من هم به رسم ادب به او سلام دادم تا به راهم ادامه بدهم، ولی آن آقا مرا صدا زد و از من خواست برای جابه جایی یک میز که داخل منزلی قرار داشت به او کمک کنم.

چراغ آن خانه روشن بود و لوازم داخل اتاق به هم ریخته بود. آن مرد جوان به میز سنگینی اشاره کرد که باید حدود ۲ متر جابه جا می‌شد.

من هم که فکر می‌کردم آن جا انباری است به قصد کمک به صاحبخانه وارد اتاق شدم که در آن باز بود. یک کیف سنگین هم کنار میز قرار داشت. وقتی میز را حدود یک متر جابه جا کردیم آن مرد جلوی در ایستاد و داخل کوچه را نگاه کرد. در این هنگام به او گفتم من عجله دارم و باید بروم، ولی آن مرد همان کیف سنگین را برداشت و قبل از من از خانه خارج شد.

 وقتی کنار در آمدم و داخل کوچه را نگاه کردم دیدم آن مرد کیف به دست قدم هایش را تندتر کرد و پا به فرار گذاشت.

در این هنگام بود که به اطرافم نگاه کردم و همسایگانی را دیدم که با سر و صدای جابه جایی میز از خانه هایشان بیرون آمدند. آن‌ها که از خواب بیدار شده بودند از من پرسیدند این جا چه کار می‌کنی؟ گفتم من برای کمک به صاحبخانه آمدم و اهل این محل هستم، اما آن‌ها که صاحبخانه را می‌شناختند مرا دستگیر کردند و تحویل پلیس دادند.

 تازه فهمیدم آن مرد جوان تاکنون به چند منزل در همان اطراف دستبرد زده است در حالی که من قربانی نقشه زیرکانه او شدم و ...با صدور دستوری از سوی سرهنگ عبدی (رئیس کلانتری میرزا کوچک خان) این متهم ۲۱ ساله با تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شد و تحقیقات درباره ادعاهای این سارق سابقه دار ادامه یافت.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *