شناسه خبر: 22910 منتشر شده در مورخ: 1399/11/14 ساعت: 13:10 گروه: اجتماعی  
کتابخانه مرکز نابینایان رودکی تعطیل نخواهد شد
اشرف بروجردی، رئیس کتابخانه ملی:

کتابخانه مرکز نابینایان رودکی تعطیل نخواهد شد

چندی پیش اعلام شد منابع کتابخانه ویژه نابینایان رودکی که در مرکز شهر تهران قرار دارد، قرار است به کتابخانه ملی منتقل شود. انتشار این خبر اعتراض اعضای این کتابخانه و نابینایان را به دنبال داشت.

به گزارش ایران سپید به نقل از مردم سالاری، چندی پیش اعلام شد منابع کتابخانه ویژه نابینایان رودکی که در مرکز شهر تهران قرار دارد، قرار است به کتابخانه ملی منتقل شود. انتشار این خبر اعتراض اعضای این کتابخانه و نابینایان را به دنبال داشت. نابینایان معترض بودند که با این اتفاق ترددشان به کتابخانه ملی سخت خواهد شد، از سوی دیگر فضای داخلی کتابخانه ملی را مناسب سازی شده برای نابینایان نمی‌دانستند. در حالی که رودکی در مرکز شهر قرار دارد و فضای درونی آن مناسب حضور نابینایان است.

 از طرف دیگر نابینایان معتقد بودند که نداشتن تجربه توزیع منابع نابینایان در کتابخانه ملی مشکل ساز خواهد بود در صورتی که کتابخانه رودکی سابقه تخصصی ۵۰ ساله در  زمینه خدمات رسانی به نابینایان دارد.  عدم ارتباط مناسب زنجیره توزیع و تولید کتاب‌های بریل جهت جایگزین‌سازی منابع بریل در صورت انتقال به کتابخانه ملی و همچنین عدم توجه به نظر نابینایان به عنوان جامعه هدف از دیگر گلایه‌های نابینایان دوست دار کتاب بود.
در راستای پیگیری دغدغه نابینایان کشور در خصوص انتقال منابع مرکز رودکی که به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی نابینایان کشور شناخته می‌شود، در گفتگو با اشرف بروجردی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس کتابخانه ملی دلیل این تصمیم را از وی جویا شد. «اشرف بروجردی»  با تاکید بر اینکه یکی از وظایف ما حفاظت از کتاب‌های موجود است، گفت: در گفت‌وگوهایی که با مسئولین بهزیستی داشتیم متوجه شدیم که در مرکز رودکی شرایط مناسب برای حفاظت از کتب ارزشمند وجود ندارد، به همین دلیل قرار بر این شد تا یک نسخه از کتب ارزشمند مرکز رودکی برای حفاظت به کتابخانه ملی منتقل شود.
بروجردی در ادامه با تاکید بر اینکه علیرغم صحبت‌های که می‌شود قرار نیست کتابخانه رودکی تعطیل یا جمع آوری شود، افزود: قرار است برخی از کتب ارزشمند این مرکز که دو یا سه نسخه از آنها در کتابخانه رودکی وجود دارد، یک نسخه برای حفاظت به کتابخانه ملی منتقل شوند.
این صحبت‌های معاون رئیس جمهور در حالی است که 7 بهمن ماه خبرگزاری فارس در انتشار خبری به نقل از رئیس کتابخانه ملی در خصوص اینکه آیا نباید کتابخانه رودکی حفظ می‌شد؟ آیا این انتقال به کتابخانه ملی که مسیر دورتری دارد اشتباه نبود؟ نوشته بود: ساختمان کتابخانه رودکی فرسوده بود. به علاوه اینکه منابع باید ماندگار می‌شد و در کتابخانه ملی بهترین شرایط استاندارد برای حفظ منابع وجود دارد.
بروجردی در ادامه افزود: صحبت‌هایی می‌شود که ما می‌خواهیم با این کار مجموعه خود را کامل کنیم، به هیچ‌وجه اینگونه نیست، ما در کتابخانه ملی سالن ویژه نابینایان داریم و بسیاری از کتب موجود در مرکز رودکی در کتابخانه ملی وجود دارد. واقعیت این است که کتاب‌هایی که به کتابخانه ملی منتقل می‌شوند چند نسخه هستند و مابقی نسخه‌ها در رودکی برای استفاده نابینایان باقی می‌ماند. رئیس کتابخانه ملی تاکید کرد که چاپخانه تولید کتب بریل و کتابخانه رودکی دست نخورده باقی می‌مانند و تنها یک نسخه از کتاب‌ها برای حفاظت به کتابخانه مرکزی منتقل می‌شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه این کار به نفع علاقه‌مندان به پژوهش نیز هست گفت: ما اکنون در حال آماده سازی فضا در کتابخانه ملی هستیم، با تفاهمی که با اداره بهزیستی شده، قرار است چند نیرو به مدت شش ماه در کتابخانه ملی مامور به خدمت شوند تا هم در مناسب سازی فضا به ما کمک کنند و هم به نابینایان برای آشنایی با فضای کتابخانه ملی کمک نمایند.
بروجردی در پاسخ به این سوال که آیا امکان مناسب سازی شرایط در مرکز رودکی فراهم نبود گفت: ساختمان کتابخانه رودکی فرسوده است و از امکانات لازم برای حفاظت از کتب ارزشمند برخوردار نیست، این اقدام تنها در راستای حفاظت از کتب است، در این ساختمان زیرساخت‌های فیزیکی وجود ندارد، در صورتی که کتابخانه ملی با زیرساخت‌های لازم برای حفاظت از کتاب‌ها ساخته شده است.
وی در ادامه این گفت‌وگو به مشکل حمل و نقل نابینایان نیز اشاره کرد و افزود: با همکاری شورای شهر و همینطور پیمانکار تپه‌های عباس آباد برای مناسب سازی فضا جلسات لازم گذاشته شده است و این اقدامات انجام خواهد شد، همینطور شورای شهر تهران به ما قول داده است که از درب مترو تا درب کتابخانه ملی وسایل نقلیه‌ای را برای جابه‌جایی راحت نابینایان عزیز فراهم کند.
بروجردی در پایان به تمام اعضای کتابخانه و روشندلان اطمینان داد که از نسخ بریل محافظت خواهد شد و تاکید کرد: این اقدام برای حفاظت از کتب مرکز رودکی است، نه تعطیلی و نابود کردن آن. در این انتقال از هر کتاب یک نسخه به کتابخانه ملی منتقل می‌شود. در کتابخانه ملی بهترین شرایط استاندارد برای حفظ منابع وجود دارد.
لازم به ذکر است که رودکی، اولین‌ مرکز توانبخشی نابینایان کشور است که بین سال‌های ۴۲ و ۴۳ توسط محمد خزائلی تاسیس شده و خدمات مشاوره توانمندسازی، آموزشی و تولید و توزیع کتب بریل را در دستور کار خود قرار داد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *