شناسه خبر: 22899 منتشر شده در مورخ: 1399/11/14 ساعت: 09:36 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 14 بهمن ۱۳۹۹

روزنامه سه شنبه 14 بهمن ۱۳۹۹

عناوین امروز:برگزاری دوره ضمن خدمت بسته‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی با حضور 25 هزار نفر- نحوه ویزیت بدون دفترچه تأمین اجتماعی اعلام شد-پرداخت کمک هزینه تشویقی برای 2 هزار و 900 دانشجوی دولتی تحت پوشش بهزیستی-انتشار قطعه‌ای تازه از خنیا‌گران جوان بوشهری-واکسن کرونا از غیر مبدا انگلیس و آمریکا قابل خرید است- یک اقتباس هوشمندانه/ بیهمه چیز، نزدیک به میدیوم کلاسیک- اعزام 50 ورزشکار در 10 رشته ورزشی به پارالمپیک توکیو- پایان تراژدی خانوادگی کارمند بانک

به گزارش ایران سپید روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹

1۹ جمادی الثانی ۱۴۴۲

۲ فوریه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره 662۸

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*برگزاری دوره ضمن خدمت بسته‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی با حضور 25 هزار نفر

*نحوه ویزیت بدون دفترچه تأمین اجتماعی اعلام شد

*پرداخت کمک هزینه تشویقی برای 2 هزار و 900 دانشجوی دولتی تحت پوشش بهزیستی

*انتشار قطعه‌ای تازه از خنیا‌گران جوان بوشهری

*واکسن کرونا از غیر مبدا انگلیس و آمریکا قابل خرید است

*یک اقتباس هوشمندانه/ بیهمه چیز، نزدیک به میدیوم کلاسیک

*اعزام 50 ورزشکار در 10 رشته ورزشی به پارالمپیک توکیو

*پایان تراژدی خانوادگی کارمند بانک

 

........اخبار ویژه

*برگزاری دوره ضمن خدمت بسته‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی با حضور 25 هزار نفر

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از شرکت 25 هزار نفر از نیروهای آموزش و پرورش استثنایی و معلمان تلفیقی فراگیر در دوره ضمن خدمت بسته های تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر داد.

سید جواد حسینی در نشست شورای معاونین سازمان با بیان اینکه در عملیاتی کردن بسته های تحولی، فرهنگ سازی برای جلب مشارکت حداکثری ذینفعان، تلاش برای گسترش نشاط، شادابی، و شوق انگیزی مجریان و مخاطبین ضروری است اظهار کرد: تدوین پیوست رسانه ای و اطلاع رسانی از بسته های تحولی نیز از ضروریات است و برگزاری دوره ضمن خدمت بسته های تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در راستای فرهنگ سازی برای جلب مخاطبین و پیوست اطلاع رسانی بسته های تحولی برگزار شده است.

حسینی اجتماعی شدن سازمان آموزش و پرورش استثنایی و ارتباط مستمر نظام مد با دستگاه های اجرایی را از برنامه های سازمان دانست و گفت: تاکنون با 13 دستگاه اجرایی و سازمان مردم نهاد تفاهم نامه همکاری منعقد شده است که از این تعداد 10 تفاهم نامه در یکسال گذشته بسته شده است و پیگیری انعقاد تفاهم با 20 دستگاه دیگر نیز در حال انجام است. در راستای مشارکت نظام مند با دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم نهاد به زودی نظام نامه مشارکت با دستگاه ها تدوین می شود.

‏معاون وزیر در ادامه نشست به بیان آماری از میزان حضور دانش آموزان استثنایی در مدارس پرداخت و گفت: پس از بخشنامه اخیر مبنی بر بازگشایی برخی مدارس و کلاس های درس و بر اساس آخرزین آمار 34 درصد نوآموزان پیش دبستانی استثنایی، 56 درصد دانش آموزان پایه اول و 70 درصد دانش آموزان پایه دوم استثنایی به صورت حضوری و با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی و دستور العمل ابلاغی به صورت حضوری در کلاس های درس حاضر شده اند.

‏وی افزود: 51 درصد دانش آموزان استثنایی مدارس دارای کمتر از 50 دانش آموز، 62 درصد دانش آموزان استثنایی مشغول به تحصیل در کاردانش و فنی حرفه ای و 50 درصد دانش آموزان مشغول به تحصیل در متوسطه حرفه ای و پیش حرفه ای به صورت حضوری در کلاس های درس شرکت می کنند.

‏حسینی یکی از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی را ایجاد مراکز جامع خدمات مشاوره، توانخبشی و راهنمایی خانواده دانش آموزان استثنایی در استان ها دانست و افزود: تا پایان سال تحصیلی در استانهای مرکزی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کردستان، یزد، کرمان، تهران، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، زنجان و سیستان و بلوچستان یک مراکز جامع جامع خدمات مشاوره، توانخبشی و راهنمایی خانواده دانش آموزان استثنایی راه اندازی و تجهیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه سنجش نوآموزان دارای اختلالات یادگیری در سال آینده به صورت پایلوت اجرا خواهد شد گفت: با طراحی آزمون های روا و پایا در برنامه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی میت وان نوآموزان دارای مشکلات یادگیری را شناسایی کرد و با مداخلات بهنگام مانع از بروز مشکلات بیشتر شد.

معاون وزیر کارگروه رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی را یکی از کارگروههای مهم سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: نظارت بر انجام مطالعات بین المللی توسط کارشناسان سازمانی در حوزه کاری خود و ارزیابی علمی وضعیت فعالیت های سازمان آموزش و پرورش استثنایی از جمله مواردی است که این کارگروه می تواند در دستور کار داشته باشد.

حسینی در پایان خواستار ارتقای مولفه فرهنگ سازمانی شد و افزود: وحدت و هم افزایی درون و برون سازمانی رمز موفقیت سازمان ها است و باید همگرایی و هم افزایی را افزایش دهیم.

 

*دستور قالیباف برای اصلاح اعتبارات قانون حمایت از حقوق معلولان در سال ۱۴۰۰

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین از دستور رئیس مجلس شورای اسلامی بر اصلاح اعتبارات قانون حمایت از حقوق معلولان در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

مجید بهروزنیا رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین با اشاره به جلسه برگزار شده با محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این جلسه روز گذشته و در ارتباط با اعتبارات قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و مشکلات معلولان در مجلس برگزار شد.

وی تصریح کرد:در ابتدا این جلسه سابقه‌ای از فعالیت مراکز توانبخشی و خدمات به معلولان و سالمندان ارائه شد. همچنین مشکلات و موانع پیش رو مراکز تواتبخشی غیردولتی به تفصیل مطرح و جلسه بسیار خوبی برگزار شد و مستندات لازم درباره نواقص اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ارائه شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین خاطرنشان کرد:‌ با توجه به مستندات ارائه شده به ریاست مجلس شورای اسلامی، آقای قالیباف نیز در همان جلسه دستور اصلاح اعتبارات قانون حمایت از حقوق معلولان را در سال آینده را داد.

بهروزنیا گفت:‌در سال جاری 1300 میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اختصاص یافته است که این رقم در سال آینده 1700 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و در واقع با توجه به جامعه یک میلیون و پانصد هزار نفری معلولان در کشور سرانه‌ای 80 هزار تومانی برای هر فرد معلول اختصاص یافته است که این رقم پاسخگوی هزینه‌های معلولان نیست.

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین با بیان اینکه برای اجرای کامل قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نیاز به اعتبار 35 هزار میلیارد تومانی است افزود: عمده اعتبارات اختصاص یافته به قانون حمایت از حقوق افراد معلولیت خاص دو ماده 7 و 27 است به طوری که در ماده 7 به پرداخت حق پرستاری و یارانه مراکز توانبخشی غیردولتی و ماده 27 به پرداخت حداقل حقوق به معلولان شدید وخیلی شدید غیرشاغل اشاره شده است.

وی اظهار امیدواری کرد با توجه به تأکید ریاست مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌ای به معلولان و مشکلات آنها در سال آینده شود

 

 

.....اخبار روز

* نحوه ویزیت بدون دفترچه تأمین اجتماعی اعلام شد

 مدیر کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی: از ابتدای اسفند بیمه شدگان با کد ملی احراز هویت می‌شوند و خدمات را دریافت می‌کنند. بعد از این تاریخ، در صورتی که دفترچه بیمه شده دارای برگ‌های استفاده نشده بود پزشک از آنها برای ویزیت استفاده می‌کند و در صورتی که دفترچه فاقد برگه بود پزشک می‌تواند در سربرگ خود با قید کد ملی بیمه شده را پذیرش کند.

 با حذف دفترچه، فرایند درمان هیچ تغییری نمی‌کند. فقط دفترچه کنار گذاشته می‌شود و برای پزشکانی که از نسخه الکترونیک استفاده نمی‌کنند سربرگ آنها جایگزین دفترچه می‌شود. البته به تمامی پزشکان توصیه می‌کنیم به طرح نسخه الکترونیک بپیوندند.

 

*اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس کلید خورد رئیس سازمان مالیاتی با بیان اینکه آیین نامه مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس بزودی ابلاغ می‌شود،گفت: این مالیات سالانه اخذ می‌شود و جریمه سنگینی برای فرارکنندگان از آن در نظر گرفته شده است.

*محدودیت‌های تردد به مناطق زرد تعمیم داده شد

سخنگوی ستاد کرونا:

به دلیل محافظت از دستاوردهای بزرگی که در کنترل بیماری کرونا بدست آمده است، محدودیت های تردد که در کنترل بیماری موثر بوده از نارنجی به زرد تعمیم داده شد.

برای مناطق زرد به خصوص استان‌های مسافر پذیر و به ویژه سه استان شمالی منع تردد قائل شدیم.

* آموزش و پرورش: «عیدی» فرهنگیان در بهمن ماه واریز می شود.

معاونت وزیر آموزش و پرورش از واریز «عیدی» فرهنگیان در بهمن ماه خبرداد.

علی الهیار ترکمن از افزایش ۳۰ درصدی حقوق معلمان خرید خدماتی خبر داد که بر این اساس حقوق این معلمان از ۷۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

* واکنش ظریف به شروط دولت بایدن برای بازگشت به برجام

وزیر امور خارجه:

شروطی که آمریکایی ها برای بازگشت به برجام می‌گذارند هیچ معنی نمی‌دهد.

اگر قرار است کسی برای بازگشت به برجام شرط بگذارد، ما هستیم. آنها باید شرایط را اجرا کنند که خارج شده‌اند.آنها دارند تلاش می کنند نه تنها از سابقه‌ای که دولت قبلی ایجاد کرده بدون هزینه عبور کنند بلکه به هزینه ما عبور کنند و خودشان هم می‌دانند که چنین چیزی شدنی نیست..

........گزارش ویژه

*پرداخت کمک هزینه تشویقی برای 2 هزار و 900 دانشجوی دولتی تحت پوشش بهزیستی

 رئیس سازمان بهزیستی کشور در اولین جلسه شورای دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت از پرداخت کمک هزینه تشویقی برای ۲ هزار و ۹۰۰ دانشجو تحت پوشش شاغل در دانشگاه‌ دولتی خبر داد و گفت: پس از پایان مهلت دو هفته‌ای برای تکمیل پرونده دانشجویی در سامانه دانشجویان سازمان بهزیستی کشور این پرداخت صورت خواهد پذیرفت. 

اولین جلسه شورای دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت با حضور «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور، «محمد نفریه» معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، «مجید رضازاده» رئیس مرکز فناوری اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی، «علی‌همت محمودنژاد» مشاور معلولان رئیس سازمان بهزیستی کشور، «منصور اله‌وردی زواره» مسئول و «سهیل معینی» دبیر دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم درخصوص گزارش‌گیری عملکرد دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، راهکارهای تامین بودجه برای اجرایی شدن قانون حمایت از افراد دارای معلولیت بررسی و رویکرد بهزیستی در پرداخت شهریه دانشجویان دارای معلولیت تبیین و تشریح شد.

پرداخت تمامی بدهی‌های شهریه دانشجویان تحت پوشش به دانشگاه آزاد اسلامی

«مجید رضازاده» رئیس مرکز فناوری اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی کشور از واریز شهریه نیمسال اول سال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۴۰۰ دانشجویان تحت پوشش بهزیستی خبر داد و گفت: بنابر تاکید رئیس سازمان بهزیستی کشور دانشجویان تحت پوشش در رویکرد جدید با هدف شفافیت در آمار و سرعت‌بخشی به پرداخت شهریه ساماندهی شدند و بدهی‌های سال‌های ۹۷ تاکنون تسویه شد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی کشور با اشاره به راه‌اندازی سامانه دانشجویی از ابتدای سال جاری، گفت: تمامی شهریه‌ها به صورت الکترونیک پرداخت می‌شود و اکنون آمادگی داریم تا پس از معرفی دانشگاه آزاد به سامانه متصل و مستقیماً شهریه را به دانشگاه واریز کنیم. 

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۳ هزار و ۱۴۱ دانشجو در سامانه دانشجویی سازمان بهزیستی کشور ثبت‌نام کرده‌اند، عنوان کرد: از این تعداد ۱۸ هزار نفر اطلاعات ترمیک خود را در سامانه بارگذاری کردند که ۱۴ هزار و ۱۰۰ نفر از سوی مدیران کل استانی تایید و در دسترس ما قرار گرفته است که پس از ارزیابی نواقصی داشته‌اند که از ۱۱ بهمن‌ماه به مدت ۲ هفته سامانه برای ویرایش و تکمیل اطلاعات بازگشایی شده است.

معلولان خفیف تا دهک ۱۰ نیز برای اولین بار شهریه دانشجویی دریافت می‌کنند.

در ادامه «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور از واریز شهریه دانشجویی فرزندان افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید خبر داد و عنوان کرد: پرداخت شهریه فارغ از دهک‌های درآمدی خانواده دانشجویان و فارغ از شدت معلولیت صورت پذیرفته است. این در حالی که براساس بودجه مصوب سازمان بهزیستی کشور برای معلولان خفیف تا دهک ۱۰ نیز برای اولین بار پرداخت شهریه به طور کامل انجام شده است.

 رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان از پرداخت کمک هزینه تشویقی برای ۲ هزار و ۹۰۰ دانشجو تحت پوشش شاغل در دانشگاه‌ دولتی در هفته‌های آتی خبر داد و یادآور شد: پس از پایان مهلت دو هفته‌ای برای تکمیل پرونده دانشجویی در سامانه دانشجویان سازمان بهزیستی کشور این پرداخت صورت خواهد پذیرفت.

 

.....‌‌آهنگ و درنگ

*انتشار قطعه‌ای تازه از خنیا‌گران جوان بوشهری: جنوب ایران منبع تولید قطعات سحر انگیز و گیرا است. فرقی نمی‌کند کدام نقطه از جنوب؛ هر جا که پا می‌گذاری، مردمانش را در پیوندی ناگسستنی با موسیقی می‌یابی. مردمانی که از مراسم جشن و شادیانه گرفته تا تشییع و تدفین و یادبود و از محیط کار گرفته تا شبنشینی‌های خانوادگی، موسیقی یار جدا‌نشدنی‌شان است.

گستره این قانون، سر‌تا‌سر جنوب را شامل می‌شود؛ از خوزستان تا بوشهر و هرمزگان و بلوچستان و حتی بخش‌های جنوبی استان فارس. موسیقی بازاری امروز را هم چون نیک بنگری پر است از گروه‌ها و افرادی که خاستگاهشان جنوب است و توانسته‌اند در رسانه‌هایی که از اقبال بد، در انحصار پایتخت‌نشین‌ها است، جایگاهی قابل قبول برای خود دست و پا کنند.

در سال‌های اخیر بوشهر در میان استان‌های جنوبی بیشترین تلاش را برای معرفی موسیقی خود به ایران و جهان داشته است. نام‌هایی همچون سعید شنبه‌زاده و محسن شریفیان در رسانه‌های ایران و خارج از ایران مطرح شده‌اند و توانسته‌اند توجه منتقدان و صاحب‌نظران را به خود و موسیقی زادگاهشان معطوف کنند.

حالا هم یکی دو سالی می‌شود که یک گروه جوان، برخاسته از بسترِ جریان فرعی موسیقی، توانسته خود را به عنوان یکی از گروه‌های مطرح در جریان اصلی موسیقی ایران تثبیت کند.

گروه «سیریا»، نام یک گروه تازه تأسیس موسیقی بوشهری است که پیش‌تر هم در همین ستون در باره‌اش یکی دو باری قلم زده بودیم. گروهی که سعی می‌کند با تلفیق المان‌های ژانر‌های پاپ، جَز و راک و پیوند این المان‌ها با نغمات بومی منطقه بوشهر و دشتستان، روایتی امروزی و جوان‌پسند از این موسیقی را ارائه دهد. آمار فروش آلبوم اول گروه و میزان بازدید‌های به عمل آمده از قطعات سیریا، نشان از استقبال مخاطبان غیر بوشهری و به طریق اولی موفقیت خیره‌کننده این گروه در خارج از استان زادگاهش دارد.

سیریا آلبوم «میز دو تایی» را در اوج همه‌گیری کرونا منتشر کرد که در نوع خود حرکت متحورانه‌ای به حساب می‌آمد. این آلبوم حالا جزو به یاد ماندنی‌ترین آلبوم‌های نود و نُه شده و به چاپ دوم هم رسیده است.

«میز دو تایی» حتی موفق شده جایزه دوم را در «گلوبال موزیک آوارد»، - از معتبر‌ترین جوایز موسیقی در دنیا - از آن خود کند. این گروه حالا چند روزی است که قطعه جدیدی را منتشر کرده و به رایگان بر روی وبسایت‌های دانلود موسیقی قرار داده است. قطعه‌ای با نام «بُمونی» که شعر و آهنگش را محمد لاریان، خواننده گروه، با الهام از یکی از ترانه‌های فلکلور بوشهر ساخته است. در این قطعه نوازندگان گروه سیریا با یک نوازنده و آهنگساز نام آشنای بوشهری همراه شده‌اند؛ «حبیب مفتاح بوشهری»، چهره جا افتاده و کهنه کار موسیقی بوشهر، نوازندگی فلوت را در این قطعه به عهده داشته است. دیگر نوازندگان این قطعه امیرحسین ماهینی (گیتارباس)، معین پاکباز (درامز)، بهروز شریفیان (پرکاشن)، مهدی ناصری (گیتار) و فرشاد برنجی (پیانو) هستند که لاریان را در این قطعه همراهی کرده‌اند.

 

.....سلامت و بهداشت

*واکسن کرونا از غیر مبدا انگلیس و آمریکا قابل خرید است: سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: فرآیند بررسی مدارک واکسن‌های خارجی کرونا در سازمان غذا و دارو ادامه دارد، مهم این است که از مبدا انگلیس و آمریکا نباشد، در این صورت پس از بررسی و تایید آن قابل خرید و واردات است.

به نقل از ایرنا، کیانوش جهانپور افزود: خرید و ورود واکسن به دنبال صدور مجوز اضطراری یا موقت سازمان غذا و دارو خواهد بود.در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص(صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری واکسن Sputnik V محصول شرکت گامالیا کشور روسیه در فرم محلول فریزشده و ویال های تک دوز/۵ دوز در ایران صادر شد و روند بررسی واکسنهای دیگر از مبدا هند، چین، روسیه و... کماکان ادامه دارد.

جهانپور در واکنش به برخی مخالفت ها با ورود واکسن روسی کرونا به کشور اعلام کرد: واکسن اسپوتنیک وی شرایط قابل قبولی دارد و تاکنون ۱۴ کشور این واکسن را تایید یا برای آن مجوز مصرف اضطراری صادر کرده اند و فرآیند بررسی در سازمان بهداشت جهانی را طی می کند.

وی گفته است که مرجع ملی برای تایید واکسن ها چه داخلی چه خارجی سازمان غذا و داروست و فهرست تایید شده سازمان بهداشت جهانی برای کشورها الزام آور نیست.

پس از اعلام خرید واکسن اسپوتنیک  وی از روسیه،  کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز اعلام کرد: قرارداد خرید و همچنین تولید مشترک واکسن روسی «اسپوتنیک وی» بین تهران و مسکو امضا شده و اولین محموله این واکسن تا ۱۶ بهمن به ایران ارسال خواهد شد و محموله های بعدی آن نیز به تدریج در بهمن و اسفند وارد کشور می شود.

در پی صدور مجوز اضطراری استفاده از واکسن اسپوتنیک  وی روسیه در ایران، سعید نمکی وزیر بهداشت اعضای کمیته اجرایی واکسیناسیون کرونا را در ایران متشکل از مسئولان حوزه مرکز توسعه شبکه بهداشت و درمان، مرکز مدیریت بیماری های واگیر و غیر واگیر، مرکز سلامت محیط و کار و حراست بهداشت را منصوب کرد.

پیش از این سند ملی واکسیناسیون ایران در وزارت بهداشت تصویب و ابلاغ شده بود. بر اساس این سند قرار است، واکسیناسیون کرونا در شبکه بهداشتی کشور با اولویت کادر بهداشت و درمان، سالمندان، بیماران خاص و صعب العلاج و مشاغل پر خطر شروع شود و به تدریج به سایر گروهها توسعه یابد.

با این وجود پس از مخالفت هایی که با استفاده از واکسن اسپوتنیک وی در ایران انجام شد، سعید نمکی، وزیر بهداشت اعلام کرد: واکسیناسیون با این واکسن از خانواده مسئولان شروع می شود.

*زمستان ۱۴۰۰ فاز عمومی واکسیناسیون آغاز می‌شود: دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: واکسن کرونا با استفاده از توان داخلی و هم با خرید از دیگر کشورها تامین می‌شود. زمستان آینده نیز واکسیناسیون عمومی آن شروع خواهد شد.

مصطفی قانعی گفت: کمیته علمی مقابله با کرونا در تلاش است تا نیاز کشور به واکسن کرونا را با کمک تولیدات داخلی و خرید از دیگر کشورها تامین کند.

وی افزود: در این برنامه قرار است حدود ۱۶ میلیون دوز واکسن از مجموعه کوواکس، بیش از ۲۵ میلیون دوز از طریق واردات و ۲۵ میلیون دوز با استفاده از تولیدات داخلی تامین شود.

به گفته وی، زمستان امسال کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی، افراد مسن، معلولان و جانبازان مراکز نگهداری در اولویت واکسیناسیون قرار دارند. بهار و تیرماه سال آینده نیز افراد بالای ۶۵ سال، افراد ۱۶ تا ۶۴ سال با بیماری زمینه‌ای و افرادی که به واسطه شغل خود با مردم در تماس هستند، واکسن دریافت می‌کنند.

مرداد تا آذر ۱۴۰۰ نیز نوبت به واکسیناسیون ساکنان مراکز شلوغ، افراد ۵۵ تا ۶۵ سال فاقد بیماری زمینه‌ای و شاغلان ضروری و کارکنان بهداشتی که در خط اول مواجهه نیستند، خواهد شد . در نهایت نیز در فاز چهارم، با شروع زمستان ۱۴۰۰، همه مردم در مقابل این بیماری واکسینه خواهند شد.

قانعی با اشاره به اینکه ۹ شرکت در حال تولید واکسن کرونا هستند، گفت: ۳ مورد از آنها به فاز بالینی رسیده‌اند. یک همکاری مشترک با کوبا داریم که این واکسن نیز در مراحل خوبی قرار دارد. به زودی واکسن مورد تایید ایرانی به مرحله تولید نهایی خواهد رسید. پایگاه یونیسف، ایران را یکی از کشورهای سازنده و تولیدکننده واکسن کرونا معرفی کرده است.

*افزایش ابتلا به کرونا در سنین زیر ۲۵ سال: معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با بیان اینکه آمار ابتلا در تهران از حالت نزولی خارج شده و حتی در برخی بیمارستان ها مراجعات سرپایی دوبرابر شده است، گفت: لغو شتابزده محدودیت‌ها، ساده‌انگاری شرایط، بروز رفتارهای پرخطر و کاهش محسوس سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهمترین علت افزایش مجدد آمار است.

دکتر نادر توکلی افزود:  طی چند روز اخیر آمار بستری روزانه در بیمارستان‌های استان تهران به بالای ۳۰۰ نفر در روز افزایش یافته است. این در حالیست که این عدد به زیر ۲۰۰ نفر رسیده بود، بنابراین این افزایش آمار می‌تواند زنگ خطری برای وقوع پیک های بعدی بیماری باشد. البته آمار فوتی ها با تاخیر و چندین روز بعد از تغییر در منحنی ابتلا خود را نشان می‌دهد، با این حال آمار قطعی فوت ناشی از کرونا در تهران ۱۴ نفر در روز گذشته بوده است.

دکتر توکلی گفت: نکته مهم بعدی، افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ ابتلا و بروز بیماری در افراد زیر 20 سال است. .

این عضو هیات علمی دانشگاه نکته مهم بعدی را بازگشایی مدارسی دانست که استانداردهای لازم برای رعایت کامل پروتکل های بهداشتی را ندارند و گفت: متاسفانه این شرایط می تواند منجر به ابتلای کودکان و کادر مدارس شود که اگرچه علایم در کودکان کمتر است ولی ناقلان بسیار خوبی برای ویروس به شمار رفته و باعث فعال شدن بالای چرخه ویروس می‌شوند.

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران، ساده‌انگاری شرایط، بروز رفتارهای پرخطر و کاهش محسوس سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مهمترین علت افزایش مجدد آمار دانست و گفت: با وجود تاثیر مطلوب رعایت پروتکل ها و اعمال محدودیت های کرونا و همچنین اجرای طرح محله محور مقابله با کرونا در ایجاد شیب نزولی آمار ابتلا و فوتی‌ها در سطح استان تهران، ساده انگاری‌ها از سوی برخی شهروندان و همچنین بازگشایی های شتابزده می‌تواند منجر به شعله‌ور شدن مجدد اپیدمی و افزایش بار بیماری در سطح جامعه شود.

........فرهنگ و هنرر

*یک اقتباس هوشمندانه/ بیهمه چیز، نزدیک به میدیوم کلاسیک

سی و نهمین جشنواره ی فیلم فجر، از ۱۲ بهمن کار خود را در کاخ جشنواره، در فضایی سرد و بی روح آغاز کرد. بنا بر اعلام مسئولان برگزاری جشنواره، پروتکل بهداشتی در بحث چیدمان صندلی ها با رعایت فاصله انجام شده و خبرنگاران و منتقدان با فاصله ای دو متری کنار هم نشسته، فیلم ها را تماشا می کنند. منتها خبری از هیاهوی سال های قبل در کاخ جشنواره نیست؛ چرا که امسال یک پنجم اصحاب رسانه امکان حضور در جشنواره را یافته اند.

جشنواره ی امسال، با نمایش دو فیلم «رمانتیسم عماد و دیبا» ساخته ی کاوه صباغزاده و «بیهمه چیز» ساخته ی محسن قرایی در کاخ جشنواره، کارش را شروع کرد.

پیش از حضور فیلم محسن قرایی که فیلم «سد معبر» این کارگردان در ذهن مخاطبان باقی مانده، اخبار آخرین ساخته اش و حضور بازیگران مطرح سینما مثل پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، مهتاب نصیر پور و باران کوثری در خروجی رسانه ها قرار گرفته بود. به همین دلیل مخاطبان سینما در جشنواره، منتظر تماشای این فیلم بودند.

«بیهمه چیز» روایت یک انتقام قدیمی و آتش پنهان زیر خاکستر است که بعد از سال ها شعله ور می شود. نکته ی مهم در خصوص جدیدترین ساخته ی قرایی، اقتباس او و محمد داوودی، هر دو در مقام سناریست، از یک نمایشنامه ی معروف است؛ «ملاقات با بانوی سالخورده»، نوشته ی فردریش دورنمات. نمایشی که در ایران بار ها به صورت صحنه ای و رادیویی و به وسیله ی کارگردان های مطرح تئاتر اجرا شد.

محسن قرایی با اقتباس از این نمایشنامه، دست به ریسک بزرگی زد؛ چرا که علاقه مندان تئاتر بار ها این شاهد اجرا های خوبی از این نمایش بوده اند. برغم این، او و محمد داوودی در نوشتن فیلم نامه ی «بیهمه چیز» با اقتباس از نمایشنامه ی دورنمات، موفق بودند

روایت داستان با وجودی که مدت زمان فیلم دو ساعت است، مخاطب را خسته نمی کند و با خود تا ثانیه ی آخر همراه می سازد. دومین ریسک قرایی، ساخت فیلم در قالب یک پروژه ی سنگین، آن هم با هزینه های بالای چنین پروژه هاییست.

با توجه به این دو ویژگی باید گفت محسن قرایی جسورانه و با شهامت فیلمی قصه گو، با روایتی کاملاً روان ساخته که مخاطب را به خود درگیر می کند؛ آنسان که اگر تماشاگر فیلم ذهن تاریخی نداشته و جزو علاقه مندان تئاتر نباشد، یک لحظه هم به ذهنش خطور نمی کند که فیلم نامه ی این فیلم، اثری اقتباسیست.

پرویز پرستویی و هدیه تهرانی هم در این فیلم متفاوت ظاهر شده اند. البته این دو بازیگر کهنه کار سینما، سال گذشته هم در سریال «همگناه» مصطفی کیایی که به صورت نمایش خانگی توزیع شد، ظهوری متفاوت داشتند: مخصوصاً در آن فیلم هدیه تهرانی مخاطب را متعجب کرده بود. اما پرویز پرستویی در «بیهمه چیز» نشان داد که اگر فیلم نامه ای درخور به او پیشنهاد شود، باز می تواند برای سینما و علاقه مندان خود نقشی خاطره انگیز ایفا کند.

به تمام این موارد اضافه کنیم که دیگر بازیگران این فیلم هم پا به پای بازیگران نقش های اصلی، خوب ظاهر شدند؛ هرچند نقشی که باران کوثری ایفا کرد، به قول امروزی ها کمی «باسمه ای» و مصنوعی بود و کارگردان می توانست این نقش را کنترل کند. همین طور نقشی که هادی حجازی فر ایفا کرد. برغم این ها، فیلم در حوزه ی بازی گرفتن کارگردان از بازیگران آسیب ندیده است.

موسیقی فیلم که ساخته ی حامد ثابت است، اثری ارکسترال است که مطابق با فضای فیلم در یک محیط غیر شهریست. منتها حضور موسیقی در فراز های مختلف فیلم کمی مبالغه آمیز است و ای کاش در تدوین دوباره برای اکران عمومی، کارگردان برای رفع این نقیصه فکری بکند.

یک نکته هم قابل توجه است و آن، استفاده از زبان فارسی در دیالوگ نویسی، به دور از لهجه گرایی خاص است. فیلم، داستان یک انتقام در یک روستا را روایت می کند که ماجرا مربوط به دوران پهلوی دوم است. این هوشمندی قرایی را می رساند که از کلیشه های مرسوم در این نوع روایت ها فاصله گرفته و به جای تأکید بر لهجه ی روستایی که معلوم نیست از کجا ریشه گرفته و سال هاست گریبان سینمای ایران را رها نکرده، دیالوگ ها را به زبان فارسی نوشته تا مخاطب واقعاً عذاب نکشد.

مجموعاً «بیهمه چیز» را باید در میدیوم فیلم های کلاسیک یا نزدیک به کلاسیک ارزیابی کرد؛ چرا که هم قصه گوست و هم در قالب یک پروژه ی بزرگ تولید شده است.

.....‌‌ورزشی

*اعزام 50 ورزشکار در 10 رشته ورزشی به پارالمپیک توکیو

هادی رضایی سرپرست کاروان اعزامی کشورمان به پارالمپیک توکیو گفت: تا کنون، اعزام ۵۰ ورزشکار و ۲۰ نفر کادر فنی در ۱۰ رشته ورزشی به توکیو قطعی شده است.

محمد تابع، دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک در نشست مجازی که برای پارالمپیک توکیو برگزار شد گفت: برای پارالمپیک توکیو مبلغی در قالب لایحه برای بودجه ۱۴۰۰ به مجلس پیشنهاد نشده بود و فقط بودجه جاری پارالمپیک دیده شده بود که اقداماتی با همکاری وزارت ورزش و مجلس انجام شده تا تخصیص ویژه توکیو را داشته باشیم.

وی افزود: متأسفانه با گذشت حدود ۱۱ ماه از سال، فقط کمتر از ۵۰ درصد بودجه تخصیص یافته است. کل بودجه امسال ۴۹ میلیارد تومان بوده است.

تابع در ارتباط با اسلامی بیان کرد: تست دوپینگ حمید اسلامی ورزشکار پارا دو و میدانی مثبت بوده است و شامل محرومیت های وادا خواهد شد و ایشان پارالمپیک توکیو را از دست داده است. برای ویزای ورزشکاران دو و میدانی جهت شرکت در مسابقات دو و میدانی امارات، در حال پیگیری هستیم . از طرف رئیس IPC قول پیگیری این مسئله را داده اند تا بتوانیم ویزای ورزشکاران را دریافت کنیم.

هادی رضایی سرپرست کاروان پارالمپیک ایران در توکیو ۲۰۲۰ نیز در این نشست گفت: طبق آخرین هماهنگی، پارالمپیک توکیو برگزار می شود و دستورالعمل های فنی هم واصل شده است. البته مراسم برافراشتن پرچم کشورها در دهکده حذف شده است.

وی افزود: در پارالمپیک ۲ پرچمدار آقا و خانم خواهیم داشت. به دلیل حمایت از شرکت کنندگان این تصمیم گرفته شده است. ۲ شهریور افتتاحیه است و اختتامیه ۱۴ شهریور خواهد بود.

هادی رضایی گفت: در آستانه آغاز ثبت نام کاروان هستیم. تا آخر اسفند باید کادر پزشکی را معرفی کنیم. تا آخر اردیبهشت کل کاروان باید به ژاپنی ها اعلام شود. محدودیت هایی برای اصحاب رسانه داریم. برای مثال، هر عکاس در ۴ متر مربع باید قرار گیرد.

سرپرست کاروان اعزامی کشورمان به توکیو گفت: طبق مصوبات پارالمپیک، برای ورزشکاران شانس طلا ۲ سفر تدارکاتی و ورزشکاران نقره ای ۱ سفر پیش بینی شده است. البته دعوتنامه باید از کشور مقصد بیاید و کشور ضعیفی هم نباشد. رضایی گفت: شعار و برگزار کننده المپیک و پارالمپیک برای اولین بار یکیست. ترکیب کاروان را تا شرایط موجود امروز، اعلام می کنیم. اگر رکوردها تغییرات داشته باشد، بر مبنای مصوبات ستاد افزایش یا کاهش خواهیم داشت. ولی در رشته های اعزامی تغییری نداریم.

رضایی در ارتباط با رشته های اعزامی گفت: پاراتکواندو ۲ ورزشکار آقا و ۱ مربی. اگر بانوان سهمیه بگیرند و طبق مصوبات ستاد باشد، در این رشته افزایش داریم. برای پارا تیراندازی ۳ ورزشکار خانم و ۲ مربی اعزام می شوند. ۲ ورزشکار آقا هنوز به حد نصاب رکورد نرسیده اند. در تیر و کمان، 5 ورزشکار( ۴ آقا و ۱ خانم) و ۳ مربی در پارالمپیک حضور می یابند. تا کنون، حد نصاب ها برای ۵ نفر مورد تایید بوده است. جودوی نابینایان با ۲ آقا و ۱ مربی در پارالمپیک حاضر می شود. البته شانس یک ورزشکار دیگر برای کسب سهمیه داریم.

شرایط سایر رشته ها نیز به شرح زیر است:

پاراوزنه برداری ۶ ورزشکار و ۲ مربی.

والیبال نشسته ۱۲ ورزشکار و ۳ مربی

بسکتبال با ویلچر ۱۲ ورزشکار و ۲ مربی و ۱ تکنسین ویلچر.

پارا دو و میدانی جانبازان و معلولین، آقایان ۵ ورزشکار( ۱ خانم ۴ آقا) و ۳ مربی( ۲ آقا و ۱ خانم).

طلایی ها، می توانند مربی اختصاصی داشته باشند.

 دو و میدانی نابینایان ۲ ورزشکار، یک سهمیه طلا و یک نفر هم نیاز به تأیید کلاس بندی با اعزام ضروری. ۲ مربی در صورت ۲ ورزشکار.

قایقرانی ۱ ورزشکار خانم و ۱ مربی.

رضایی در ارتباط با کل نفرات اعزامی کاروان ایران تصریح کرد: تا کنون، جمعاً ۵۰ ورزشکار و ۲۰ نفر کادر فنی در ۱۰ رشته در نظر گرفته شده است. همراهان شامل: سرپرست، مترجم، کادر پزشکی و ... جدا از این افراد هستند.

 

......حوادث

*پایان تراژدی خانوادگی کارمند بانک

کارمند یکی از بانک‌های شهر ایلام پس‌از قتل همسر و دو فرزندش در خانه به محل کارش رفت و پس‌از درگیری با چند نفر از همکارانش با شلیک گلوله خودکشی کرد.

صبح یکشنبه ۱۲ بهمن مرد ۴۴ ساله‌ای با مراجعه به محل کارش که یکی از بانک‌های تجارت شهر ایلام بود در حالی که اسلحه‌ای شکاری در دست داشت وارد بانک شد و پس از درگیری و تهدید همکارانش ناگهان مقابل چشم آنها با شلیک گلوله خودکشی کرد.

با اعلام این ماجرا به پلیس بلافاصله مأموران به بانک رفتند و در نخستین تحقیقات مشخص شد وی دقایقی قبل از اقدام به خودکشی مدعی شده که همسر و دو فرزندش را نیز در خانه‌اش کشته است.

بدین ترتیب تیم جنایی بلافاصله به خانه این مرد رفته و پس از دریافت دستور قضایی وارد خانه شده و با اجساد همسر ۳۸ ساله، پسر ۱۸ ساله و دختر ۹ ساله این مرد رو به‌رو شدند که با شلیک گلوله به قتل رسیده بودند.

با اعلام موضوع به بازپرس ویژه قتل اجساد به پزشکی قانونی منتقل شد و تحقیقات درباره انگیزه مرد میانسال از این قتل عام خانوادگی ادامه یافت.

سرهنگ «جمال موسوی» فرمانده انتظامی ایلام در این باره گفت: نخستین تحقیقات نشان می‌دهد این مرد که افشین نام داشته به علت مشکلات خانوادگی همسر و فرزندانش را به قتل رسانده و سپس با رفتن به محل کارش خودکشی کرده است.

 تحقیقات بیشتر درباره این جنایت خانوادگی از سوی پلیس ادامه دارد.

یکی از کارمندان بانک که شاهد این ماجرا بود گفت: صبح وقتی افشین به بانک آمد خیلی آشفته و پریشان بود. شروع به ناسزاگویی و دعوا با بقیه کارمندان کرد مدام فریاد می‌زد من زن و بچه‌ام را کشتم.دیگر این زندگی برایم ارزشی ندارد. همکاران به سمتش رفتند تا او را آرام کنند اما اسلحه‌اش را به سمت آنها گرفت و تهدید کرد که اگر جلو بیایند شلیک می‌کند.

 بعد هم مقابل آبدارخانه به خودش شلیک کرد و جان باخت.

این مرد در ادامه گفت: تا جایی که می‌دانم افشین از شب قبل این حادثه با پسر و همسرش درگیر شده بود اما نمی‌دانم اختلافشان بر سر چه موضوعی بود و احتمال می‌دهم به خاطر همین اختلاف هم دست به این جنایت زده است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *