شناسه خبر: 22854 منتشر شده در مورخ: 1399/11/11 ساعت: 08:48 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 11 بهمن ۱۳۹۹

روزنامه شنبه 11 بهمن ۱۳۹۹

عناوین امروز: جزییات تسهیل ورود افراد معلول به دانشگاه فرهنگیان- هیچ دانش آموز مدارس استثنایی به کرونا مبتلا نشده‌ است- ارتقای کیفیت شناسایی تصاویر در فیسبوک و اینستاگرام- رسم الگوی بالاتنه- شروع غذای کمکی به کودک- جدول

به گزارش ایران سپید روزنامه «ایران سپید»

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹

1۶ جمادی الثانی ۱۴۴۲

۳۰ ژانویه 2021

سال بیست و پنجم شماره 662۵

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*جزییات تسهیل ورود افراد معلول به دانشگاه فرهنگیان

*هیچ دانش آموز مدارس استثنایی به کرونا مبتلا نشده‌ است

*ارتقای کیفیت شناسایی تصاویر در فیسبوک و اینستاگرام

* رسم الگوی بالاتنه

*شروع غذای کمکی به کودک

..........سخن هفته

*جزییات تسهیل ورود افراد معلول به دانشگاه فرهنگیان 

نکته ای را که در این هفته به آن می پردازم نوید یک تحول است که کلید خورده و امید آن را داریم که با پیگیری هایی که انجام خواهد شد بتواند دستاورد جدیدی را برای نابینایان کشور ما شکل دهد. این نوید بر می گردد به جلسه ای که هفته گذشته در محل سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد و با حضور نمایندگان سازمان بهزیستی، آموزش و پروش استثنایی، دانشگاه فرهنگیان، وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پروش که در واقع محور این جلسه بحث بازنگری در معیارهای جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و به تبع آن تحول در جذب نیروهای انسانی آموزش و پرورش در بخش آموزش و تربیت است. همانطور که بسیاری از شما لمس کرده اید یا حداقل آگاه هستید دانشگاه فرهنگیان به هیچ عنوان دانشجویان معلول را پذیرش نمی کرد و به تبع بخش عمده ای از دوستان ما چه نابینا و چه معلولان دیگر، قادر به ورود به این دانشگاه و در نهایت جذب به عنوان کادر آموزشی در آموزش و پرورش نبوده اند که یک تبعیض بسیار بزرگ بود. نهایتاً با پیگیری هایی که انجام شد و نامه نگاری هایی که به سطح وزرا کشید و دستور بازنگری در این خصوص صادر شد یک جلسه تخصصی در آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد که در گام نخست مقرر شد معیار جذب نیرو در دانشگاه فرهنگیان تغییر کند، معلولیت به هیچ عنوان مانعی برای ورود افراد معلول به دانشگاه و شرکت در مصاحبه ها نباشد و این افراد در رشته هایی که بر اساس بحث کارشناسی مشخص می شود که می توانند تدریس کنند، بتوانند هم وارد دانشگاه فرهنگیان شوند و هم وارد روند آموزش در آموزش و پرورش شوند. بحث های زیادی صورت گرفت این گام نخست قرار است که جمع بندی این جلسه به شورای عالی آموزش و پرورش، کمسیون تخصصی منابع انسانی رود در آنجا هم بحث هایی صورت گیرد و در نهایت در شورای عالی آموزش و پرورش باید تعیین تکلیف شود اما به عنوان خروجی این جلسه مقدماتی،  مقرر شد که این منع ها به طور کلی برداشته شود و دانشجویان معلول از جمله نابینایان بتوانند وارد دانشگاه  فرهنگیان شوند و در رشته های مشخصی که دارای تحصیلات هستند بتوانند در بخش آموزش جذب شوند. تاکید می کنم این گام نخست است البته نوید بزرگی است، دستاوردی است برای ما که یک مانع بزرگ و یک تبعیض را حذف کردیم اما قطعاً باید پیگیری کنیم که در مراحل بعدی هم محقق شود که قطعاً این کار را خواهیم کرد به اتفاق همدیگر باید تلاش کنیم که تبعیض ها یکی پس از دیگری حذف شود. به امید موفقیت های بعدی و حضور دانشجویان نابینا در دانشگاه فرهنگیان انشاا... از سال 1400.

........اخبار ویژه

*هیچ دانش آموز مدارس استثنایی به کرونا مبتلا نشده‌ است

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران گفت: هیچ دانش آموز استثنایی به کرونا مبتلا نشده است و کودکان استثنایی در زمینه اختیاری شدن حضور آن‌ها در مدارس فقط با رضایت والدین امکان پذیر است.

 

شهناز کریمی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران در خصوص حضور دانش آموزان استثنایی گفت: بازگشایی مدارس برای دانش آموزان استثنایی به چه صورت است، برای دانش آموزان استثنایی سن ورود به مدرسه پیش دبستانی است و برای حضور دوره‌های اول و دوم ابتدایی بخش نامه و مصوبه‌ای از سوی وزارت آموزش و پرورش به کل کشور صادر شده است که طبق این مصوبات کودکان با نیاز‌های ویژه برای حضور در مدرسه به رضایت مستقیم والدین آن‌ها و همچنین ستاد ملی کرونا بستگی دارد و در بقیه دوره‌های آموزشی کودکان استثنایی با ضایت خانواده‌ها می‌توانند در مدرسه حضور داشته باشند.

کریمی ادامه داد: در حالت کلی برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه برای هیچ دوره از تحصیلی ممنوعیتی نداشته و می‌توانند تحت تعلیم مستقیم معلم به صورت حضوری در مدرسه درس بخوانند. با توجه به این موضوع که شرایط کودکان استثنایی بسیار خاص است و امکان دارد در معرض بیماری‌ها قرار گیرند و از طرف دیگر هم خانواده‌ها نگران این هستند که اگر فرزندانشان با حضور در مدرسه امکان دارد دچار بیماری شوند، طبق روال نوبت نیمسال اول بصورت مجازی آموزش ببینند.

البته آموزش و پرورش استثنایی برای کوکان استثنایی فقط حضور محدود در هفته به مدت یک یا دو روز در ساعت‌های محدود بصورت حضوری برگزار می‌شود.

 

*مناسب سازی فضاهای کالبدی آموزش عالی ویژه معلولان

مدیرکل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم، گفت: مناسب‌سازی فضاهای کالبدی آموزش عالی برای استفاده معلولین و افراد کم‌توان جسمی باید از اولویت‌های اجرایی دانشگاه‌ها باشد.

دکتر اسماعیلی در نشست مشترکی که با حضور جانشین دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور و کارشناسان حوزۀ طرح‌های عمرانی وزارت علوم با محوریت بررسی اقدامات انجام شده و مورد نیاز برای مناسب‌سازی فضاهای کالبدی در دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری برای استفاده افراد کم‌توان جسمی در محل اداره کل نظارت بر طرح‌های عمرانی این وزارت برگزار شد، بر ضرورت و اهمیّت موضوع مناسب‌سازی فضاهای آموزش عالی برای افراد کم‌توان جسمی تاکید کرد.

وی اظهار داشت: در حوزه مناسب‌سازی اقدامات مهّم و تأثیرگذاری در دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری انجام شده و لازم است همۀ فضاهای دانشگاهی به طور کامل پاسخ‌گوی دسترسی راحت افراد کم‌توان بوده و به عنوان الگوی جامعه برای توجه به این مسئولیت اجتماعی عمل نمایند.

مدیرکل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم با بیان اینکه ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی ابلاغ بخشنامه‌های متعدد به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری اهمیت اجرای موضوع مناسب‌سازی فضاهای آموزشی را به عنوان یکی از مهّم‌ترین دغدغه‌های وزارت متبوع یادآور شده است و تصریح کرد: وزارت متبوع با تأکید بر بهبود قابلیت دسترس‌پذیری فضاها مطابق با ضوابط و استانداردها، پیگیر اجرای مناسب‌سازی در حد مناسب و قابل قبول است.

*26 هزار فرزند بی سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش بهزیستی/واگذاری ۱۰ هزار کودک به عنوان فرزندخوانده

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در ۹ سال اخیر بیش از ۱۰ هزار فرزند به عنوان فرزندخوانده به خانواده های ذی صلاح واگذار شده است.

وحید قبادی‌دانا در مراسم هم اندیشی با معاون توسعه روستایی و عشایری رئیس جمهور با اشاره به فعالیت‌های سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی گفت: بهزیستی علاوه بر پوشش جامعه هدف در مناطق روستایی و محروم، فعالیت‌هایی را نیز در حوزه توانبخشی مناطق یاد شده دارد به طوریکه توانمندسازی اجتماع محور مددجویان و محرومان تحت پوشش نیز در مناطق روستایی و عشایری صورت می گیرد.

به گفته وی، علاوه بر تامین اقلام توانبخشی و وسایل بهداشتی مددجویان محروم مناطق روستایی و عشایری، یک میلیون و ۶۰۰ هزار فرد دارای معلولیت و حدود ۲۴۰ هزار زن سرپرست خانوار نیز تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

قبادی دانا افزود: همچنین یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار مستمری بگیر سازمان بهزیستی هستند و حدود ۲۷ هزار فرد ضایعه نخاعی از سازمان بهزیستی خدمات دریافت می کنند. 

پوشش ۲۶۰۰۰ فرزند بی سرپرست و بدسرپرست توسط بهزیستی

به گفته وی این در حالیست که حدود ۲۶ هزار فرزند بی سرپرست، بدسرپرست و دارای سرپرست غیر موثر تحت پوشش سازمان مذکور است که ۱۰ هزار نفر آنها در مراکز شبه خانواده و شیرخوارگاه‌ها نگهداری می‌شوند و حدود ۱۶ هزار نفر نیز در خانواده‌های جایگزین زندگی می کنند.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه تاکید کرد: البته سیاست اصلی ما فرزندخواندگی و حضانت فرزندان توسط خانواده‌هاست به طوری که در ۹ سال اخیر بیش از ۱۰ هزار فرزند به عنوان فرزندخوانده به خانواده های ذیصلاح واگذار شده است.

قبادی دانا در ادامه به فعالیت‌های اورژانس اجتماعی اشاره داشت و گفت: بیش از ۴۰۰۰ پرسنل قهار در مراکز مداخله و پایگاه های اورژانس اجتماعی و فعالیت‌های ثابت و سیار اورژانس اجتماعی سراسر کشور  خدمات رسانی می کنند.وی تصریح کرد: بیش از  ۹۰۰۰ خیریه و موسسه غیردولتی تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور فعالیت می کنند.

زنان سرپرست خانوار و معلولان روستایی و عشایر تحت پوشش بیمه های اجتماعی قرار گرفتند.

قبادی دانا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باتوجه به این موضوعات در حوزه های مختلف، در جمعیت روستایی فعالیتهایی در حال انجام است، گفت: جمعیت شهری و روستایی در ۲۰ سال اخیر تفاوتهایی داشته اما تاکید ما بر مناطق کمتر برخوردار و مناطق روستایی و محروم بیشتر بوده است. اقدام خوبی که دولت در ماه های اخیر انجام داد بحث بیمه روستایی و عشایری برای مددجویان سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی و اجتماعی بود که تحول جدی برای این افراد ایجاد کرد و قبل از انجام این طرح حدود ۵۰ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه اجتماعی بودند که با این اقدام بیش از ۳۰۰ هزار نفر در حوزه افراد دارای معلولیت، ۵۰ هزار نفر در حوزه زنان سرپرست خانوار در روستاها و زنان روستایی و عشایر و معلولان مناطق روستایی و عشایر تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه توانمندسازی یکی از فعالیتهایی که تاکید ویژه داشتیم بخش مسکن بوده است ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همکارهای بسیار خوبی را در حوزه مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر برای ما داشته است.

پرداخت شهریه دانشجویان دانشگاه های غیردولتی

رییس سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در حوزه توانمندسازی حمایت‌هایی از دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش سازمان شده است گفت: حدود ۲۲ هزار نفر از دانشجویان تحت پوشش از سوی بهزیستی حمایت مالی می شوند به طوریکه شهریه مددجویان در دانشگاه‌های غیردولتی هستند به طور کامل پرداخت می‌شود.

به گفته قبادی دانا، حمایت مالی از دانشجویان تحت پوشش در دانشگاه‌های دولتی در قالب کمک هزینه تحصیلی تشویقی است.

 

*نیاز 30 هزار میلیارد تومانی برای حمایت از نهادهای حامی معلولان

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی  گفت: طبق پیش بینی های مجلس حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از نهادهای، حمایتی به ویژه سازمان بهزیستی در سال آینده نیاز است.

علی بابایی کارنامی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به احتمال افزایش بودجه پیشنهادی دولت برای اجرای قانون حمایت از معلولین در صحن علنی قوه مقننه در زمان بررسی لایحه بودجه 1400، گفت: این قانون سرجمع حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان برای اجرا نیاز دارد که باید در بودجه‌های سنواتی این عدد تامین شود.

او با بیان این که باید اعتبارات لازم برای اجرای این قانون در نظر گرفته شود، ادامه داد: البته برای سال ۱۴۰۰ تنها ۱۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است که با عدد مورد نیاز فاصله زیادی دارد.

نماینده ساری در مجلس بیان کرد: طبق پیش بینی های مجلس حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از نهادهای،حمایتی به ویژه سازمان بهزیستی در سال آینده نیاز است که در کمیسیون تلفیق تلاش بر این است از محل تبصره ۱۴ که همان هدفمندی یارانه است منابع لازم برای این موضوع تامین شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه تلاش بر این است که بودجه در نظر گرفته شده برای نهادهای متولی اجرای قانون حمایت از معلولین افزایش یابد، ادامه داد: قطعاً با پیگیری نمایندگان در صحن علنی مجلس و البته در کمیسیون تلفیق بودجه ای که برای اجرای این قانون در نظر گرفته شده است افزایش خواهد یافت.

بابایی کارنامی با بیان اینکه سال‌های ۹۸ و ۹۹ به ترتیب هزار و ۱۰۰ و هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه مورد نیاز در حوزه اجرای قانون افراد دارای معلولیت اختصاص یافت که کم بود، باید  رویکرد دولت و مجلس برای تصویب بودجه ۱۴۰۰ درباره حوزه توانمندی سازی به ویژه برای معلولان روند روبه رشدی داشته باشد که قطعاً عزم نمایندگان مجلس در همین راستا خواهد بود.

........دانش و فناوری

*ارتقای کیفیت شناسایی تصاویر در فیسبوک و اینستاگرام

پنج سالی می‌گذرد از وقتی‌که در همین ستون درباره اضافه شدن فناوری شناسایی تصاویر به پست‌های فیسبوک نوشته بودیم. قابلیتی که به‌طور خاص برای نابینایان طراحی‌شده است و کارش این است که عکس‌هایی را که کاربران در صفحات شخصی‌شان به اشتراک می‌گذارند، با چند کلمه ساده توصیف می‌کند. اما این قابلیت چیست و از کجا می‌آید؟

فیسبوک در سال ۲۰۱۶ توانست با استفاده از فناوری بینایی ماشین و تلفیق آن با هوش مصنوعی، برای عکس‌هایی که کاربران به اشتراک می‌گذارند، متنِ جایگزینِ خودکار اضافه کند. (AAT)، نام فناوری تازه‌ای بود که فیسبوک در آن زمان به پلتفرم خود اضافه کرد. برای روشن‌تر شدن ماجرا بهتر است اول ببینیم «متن جایگزین عکس» دقیقاً چیست؟ فرض کنید وب‌سایتی را اداره می‌کنید و قصد دارید یک عکس را در آن با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید. از طرفی برایتان مهم است که کاربران اینترنت با جستجو در گوگل هم بتوانند عکسی را که به اشتراک می‌گذارید پیدا کنند. در این صورت چطور می‌توانید محتوای عکس را برای گوگل مشخص کنید؟ چاره کار در استفاده از «متن جایگزین تصویر» است. متنی که در صفحه‌نمایش داده نمی‌شود اما موتور‌های جستجو نظیر گوگل می‌توانند آن را بخوانند. استفاده از «متن جایگزین تصویر» علاوه بر بهینه‌سازی عکس‌ها برای گوگل، یک کاربرد دیگر هم دارد و آن این است که صفحه‌نمایش می‌توانند آن را بخوانند و به‌این‌ترتیب، کاربر نابینا هم می‌تواند به کمک متنی که صاحب عکس نوشته از جزئیات عکس مطلع شود.

در سال‌های اخیر شاهد بودیم که توییتر امکان نوشتن «متن جایگزین عکس» را در اختیار کاربران قرار داده است؛ اما تعداد کاربرانی که از این امکان استفاده می‌کنند و عکس‌هایشان را برای کاربران نابینا توضیح‌دار می‌کنند بسیار اندک است و عملاً می‌توان گفت این قابلیت کمک چندانی به کاربران نابینا نکرده است. فیسبوک هم دقیقاً به همین علت، از مختار کردن کاربرانش برای نوشتن «متن جایگزین عکس» صرف‌نظر کرده و به‌جای سپردن این وظیفه به خودِ کاربران، آن را به عهده فناوری «بینایی ماشینی» و «هوش مصنوعی» گذاشته است. این فناوری سه سال پیش در اینستاگرام هم تعبیه شده است. حالا فیسبوک جزئیات تازه‌ای منتشر کرده که نشان از پیشرفت کیفیِ چشمگیر در این قابلیت دارد.

فیسبوک خبر می‌دهد از ۲۰۱۶ تاکنون تعداد اشیایی که می‌تواند در عکس‌ها شناسایی کند، به ۱۲۰۰ شیء رسیده است. این یعنی ده برابر شدنِ اشیای قابل شناسایی در طول پنج سال. این شرکت همچنین گزارش داده حالا می‌تواند علاوه بر اشیا، حالت‌ها، رفتار‌ها یا برخی شرایط محیطی را هم شناسایی کند. به‌عنوان‌مثال حالا فیسبوک می‌تواند تشخیص دهد کاربری در حال لبخند زدن است یا اخم کرده یا دستش را به سمتی دراز کرده است. فیسبوک همچنین می‌تواند مکان و چگونگی قرارگیری اشیا در یک عکس را هم به کاربر گزارش دهد؛ مثلاً حالا کاربر با جملاتی مثل این مواجه می‌شود که «پنج نفر در تصویر هستند که دو نفرشان در مرکز عکس و سه تا در حاشیه‌های عکس دیده می‌شوند.» فیسبوک وعده داده به‌زودی امکانات و قابلیت‌های بیشتری هم به این سرویس خواهد افزود. درصورتی‌که فیسبوک بتواند محتوای عکسی را شناسایی کند، کاربران اندرید می‌توانند با فشار طولانی بر روی عکس، جزئیات آن را بشنوند.

.....خانه داری به سبک نابینایی

* خیاطی: رسم الگوی بالاتنه

برای رسم الگوی بالاتنه، کاغذ برش یا الگو را روی فرش، ابر یا پارچه ای قرار دهید تا اثر رولت بر روی کاغذ برش قابل لمس باشد. برای نمایش خط روی کاغذ برش، سعی کنید رولت را فقط یکبار بکشید که الگو صحیح رسم شود. برای کشیدن کادر اولیه از گوشه سمت راست کاغذ برش،  قد بالاتنه را پایین می آییم و علامت می زنیم و برای عرض کادر از همان گوشه سمت راست یک دوم دور باسن بعلاوه 5 را به سمت چپ رفته و علامت می گذاریم. و از این علائم خطهایی موازی خط بالا و سمت راست الگو می کشیم. خط پایینی الگو، خط کمر خواهد بود و خط عمودی سمت چپ وسط الگوی پشت و لبه سمت راست الگو وسط الگوی جلوی بالاتنه است.

 از خط کمر به اندازه قد باسن از دو طرف کادر پایین آمده و خط باسن را رسم می کنیم. سپس از گوشه سمت راست و بالای الگو به اندازه یک ششم دور گردن بعلاوه یک سانتیمتر پایین آمده و علامت می گذاریم و همین اندازه را هم از سمت چپ کادر پایین آمده و این دو علامت را به هم وصل می کنیم و آن را خط گردن می نامیم.

 این اندازه را که حدود شش سانت می شود را نصف کرده و آن را از همان گوشه سمت راست الگو و خط سمت چپ الگو پایین می آییم و این دو علامت را به هم وصل می کنیم این خط سرشانه ما خواهد بود. یک ششم دور گردن بعلاوه نیم سانت را هم از گوشه سمت راست و بالای الگو، به سمت چپ رفته علامت می گذاریم.

 این علامت را به ابتدای خط گردن به صورت هلال وصل می کنیم برای رسم این هلال می توان از یک نعلبکی استفاده کرد. بعد فاصله خط گردن تا خط کمر را دو قسمت می کنیم و خطی موازی این خطوط می کشیم این خط خط سینه خواهد بود سپس فاصله خط سینه تا خط گردن را دوباره نصف می کنیم و خط کارور را رسم می کنیم.

سپس روی خط کارور از لبه سمت راست الگو به اندازه یک دوم کارور جلو به سمت چپ رفته و روی این خط علامت می گذاریم. و روی خط سینه اندازه یک چهارم دور سینه به علاوه 2 سانتیمتر را داخل می رویم و این علامت را به علامت روی خط کارور به صورت هلالی که به سمت داخل الگو گود شده باشد وصل می کنیم. برای رسم سرشانه از گوشه گردن روی لبه بالایی الگو به اندازه سرشانه خطی به صورت مایل به سمت خط سرشانه می کشیم طوری که این خط در نقطه ای که به خط سرشانه وصل می شود اندازه سرشانه را تشکیل دهد.

سپس این نقطه تلاقی را به صورت مستقیم به علامت روی کارور جلو وصل می کنیم. روی خط باسن هم یک چهارم دور باسن به علاوه دو سانت را به سمت چپ رفته روی خط باسن علامت می گذاریم و آن را به زیر حلقه آستین روی خط سینه وصل می کنیم.

 برای رسم الگوی پشت بالاتنه روی خط سمت چپ در بالای کادر دو سانت پایین آمده و خطی موازی خط بالای الگو می کشیم روی این خط اندازه یک ششم دور گردن بعلاوه نیم سانت را علامت زده و بالا می رویم تا به لبه کادر برسیم این علامت را به صورت هلالی به خط وسط پشت یعنی دو سانت پایین تر از لبه بالایی الگو وصل می کنیم برای کارور پشت یک دوم کارور پشت را بعلاوه یک سانت کرده از خط وسط الگوی پشت به سمت راست رفته، علامت می گذاریم سرشانه را هم از لبه بالایی یقه پشت مانند الگوی جلو رسم می کنیم و علامت روی خط سرشانه را به کارور وصل می کنیم.

 روی خط سینه یک چهارم دور سینه را منهای یک و نیم تا دو سانت کرده علامت می گذاریم و این علامت را به صورت هلالی به خط کارور وصل می کنیم. روی خط باسن هم یک چهارم دور باسن را منهای دو سانت کرده علامت می گذاریم و آن را به زیر حلقه پشت روی خط سینه وصل می کنیم.

 این الگوی ساده بالاتنه برای کودکان یک تا دوازده سال و آقایان مناسب است. اگر قد لباس مورد نظر بلندتر باشد اندازه مورد نظر را به پایین الگو اضافه می کنیم. الگوهای پیچیده تر از ساسونها و اندازه های فرعی دیگری تشکیل می شود که برای دوخت لباسهای مدل دار مناسب هستند و به تناسب مدل روی این الگو خطوطی رسم و کارهایی انجام می شود. برای جدا کردن الگو هم دور یقه، سرشانه، دور حلقه آستین، خط پهلو و خط پایین الگو را قیچی می کنیم.

*کودکیاری: شروع غذای تکمیلی کودک

در طی مراحل رشد، نوزاد تا شش ماهگی تنها با شیر مادر تغذیه می شود و حتی نیازی به نوشیدن آب هم ندارد. از شش ماهگی تغذیه کمکی و تکمیلی کودک شروع می شود که این تغذیه با یک وعده در روز و در اوایل به اندازه دو قاشق شروع می شود. این مقدار کم کم اضافه می شود تا به نصف لیوان در هر وعده و سه تا چهار وعده غذایی و دو میان وعده در روز برسد.

میان وعده می تواند شامل میوه باشد. اما روش شروع تغذیه تکمیلی به این صورت است که بعد از پایان شش ماهگی  می توان از آب جوشیده سرد شده برای آشامیدن کودک استفاده کرد و مواد غذایی را می توان از پوره، حریره ها مثل حریره بادام و کلا غذاهای له شده و به شکل سوپ استفاده کرد. سوپ می تواند حاوی گوشت و سبزیجات باشد و به صورت میکس شده برای نوزاد استفاده شود تا جویدن و هضم آن راحت باشد.

نکته مهم این است که هر ماده غذایی که قرار است به غذای کودک اضافه شود باید یک هفته با افزودن ماده غذایی دیگر فاصله داشته باشد یعنی اگر هفته اول فقط سیب زمینی پخته را که با کمی کره له کرده ایم به کودک می دهیم چیز دیگری به نوزاد ندهیم. مقدار آن هم باید کم باشد که احیانا اگر کودک به آن حساسیت نشان داد سریع متوجه شویم که حساسیت مربوط به کدام ماده غذایی است. به این صورت با اضافه کردن یک ماده غذایی در هر هفته حدودا در یک سالگی کودک می تواند از غذای خانواده استفاده کند. مواد غذایی که در بزرگسالان حساسیت زا است در کودک هم می تواند ایجاد حساسیت کند به ویژه اگر مادر و پدر به آن ماده غذایی حساسیت داشته باشند.

این مواد می توانند شامل گوجه فرنگی، تخم مرغ، بادام زمینی و ... باشند. به ویژه مرکبات در نوزادان ایجاد حساسیت می کنند که تا یک سالگی به کودک داده نمی شوند. توجه کنید که ذائقه کودک از همان ابتدا به شیرینی و شوری عادت نکند چون سبک تغذیه افراد در بزرگسالی خیلی با عادات غذایی دوران کودکی وابسته است.

دیگر اینکه در برنامه غذایی کودک از مواد غذایی مضر استفاده نکنید مثل: آب نبات، شکلات، مواد غذایی فراوری شده، سوسیس و کالباس، آب میوه های مصنوعی، تنقلات، پفک، چیپس و از این دست و به جای آنها از مواد غذایی تازه و طبیعی ، پنیر، نان، سبزیجات، لبنیات، مغزها،و میوه و آب میوه های طبیعی استفاده کنید. استفاده از تنقلات مضر علاوه بر اینکه ذائقه کودک را تغییر می دهد باعث ایجاد بیماریهای قلبی، عروقی، فشارخون و چاقی در بزرگسالی می شوند.

 به تدریج که غذای کودک به سمت غذاهای جامد می رود می توانید از غذاهای انگشتی استفاده کنید تا کودک در خوردن غذای خود مستقل شود. شروع غذا خوردن کودک همزمان است با رویش اولین دندان شیری. رویش دندان علائمی دارد مانند: افزایش ترشح بزاق و بیرون ریختن آن از دهان، التهاب و خارش لثه و علائم گوارشی مانند اسهال. خارش لثه سبب می شود کودک مرتب دست خود را در دهانش وارد کند یا اشیای اطراف را در دهان خود بگذارد.

 مادر باید علاوه بر اینکه از خرید اسباب بازیهای ریز و اسباب بازیهایی که قطعات ریز آنها جدا می شوند اجتناب کند باید اشیای کوچک اطراف کودک را جمع کند تا آنها را در دهان نگذارد.

این کار علاوه بر ایجاد آلودگی در دهان کودک ممکن است باعث بلعیده شدن اشیا توسط کودک شود.

 التهاب لثه را مادر می تواند با لمس کردن لثه نوزاد متوجه شود چون این قسمت برآمده می شود و هنگام لمس آن کودک عکس العمل نشان می دهد. مادر می تواند خود با دست شسته شده و با یک انگشت روی لثه نوزاد را بمالد تا باعث آرامش او شود. به مرور و با خارج شدن نوک دندان از لثه ناراحتی کودک هم کمتر می شود.

 

...........جدول

جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 48حرفی ما باید به 48سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا رمز جدول، که سخنی از آلبرت انیشتن بدست آید. سؤالات: 1. تخصص ملا هادی سبزواری (پنج) 2. آواره (پنج) 3. فرومایه(سه) 4. پادشاه (پنج) 5. امر پنهان(سه) 6. پرحرفی(دو) 7. نگاه خیره (دو) 8. پسوند حاصل مصدر(دو) 9. بیهوده (چهار) 10. گاز جوشکاری (شش) 11. پخش شده (پنج) 12. اندرز(پنج) 13. بوی گوشت(سه) 14. پایتخت آذربایجان(چهار) 15. تزویر(سه) 16. واحد فشار(شش) 17. اره نجاری(چهار) 18. اسب ترکی (دو)19. فلز فرنگی(چهار) 20. واحد شمارش قطار(سه) 21. قرض بانک (سه)22. به دنیا آوردن(دو) 23. محل تولد (شش)24. پهلوان(چهار)25. برداشتن محصول(سه)26. باد چرخنده(شش)27. بله آلمانی(دو) 28.علامت اختصاری پتاسیم(دو) 29. فرزند شمشیر(چهار)30. بندری در بلغارستان(پنج)31. تنگ بلور(پنج)32.آن سوی چیزی (پنج)33. قاعده(سه)34. فریاد عدالت(سه)35. آشکار شدن  (چهار)36. وزیدن باد (چهار)37. تبهکار(چهار) 38. جوانمرد(سه)39. دشمن فرشته(سه)40. میوه تلفنی(سه)41. دایره زنگی(دو)42. صدمه(دو)43. نوعی ماهی سفید(سه) 44. ظنه(چهار)45. خالق اثر ادیسه(چهار)46. سوگواری(سه)47. از وسایل آزمایشگاه(چهار)48. گلی خوشبو(چهار). پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. بددل 2. هیون3. اینکا 4.نسیه 5. دسامبر 6.اماج 7. زیارت 8. هجرت  9. کائنات 10. آغازین 11. فغان 12. یت 13. سراب 14. فردوس 15. ریا 16. کیوی17. نوشدارو18. خس 19. ود 20. دا 21. توهین 22. رهرو  23. ابتین 24. متال 25. لیکن26. آسم 27. تشو 28. اکبر 29. تایلند 30.مقنن 31. ین32. کله گنجشکی 33. نا 34. یموت. رمز جدول هفته گذشته: به اندازه کافی سفر کن خودت را ملاقات می کنی.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *