شناسه خبر: 22850 منتشر شده در مورخ: 1399/11/9 ساعت: 09:29 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 9 بهمن ۱۳۹۹

روزنامه پنجشنبه 9 بهمن ۱۳۹۹

عناوین امروز: مجوز جذب ۱۲ هزار نیرو در آموزش و پرورش استثنایی کشور اخذ شد- تاریخ اعلام نتایج آزمون استخدامی- تفریح در منزل فراموش نشود- دوست آن باشد که گیرد دست دوست- همکاری یک متخصص فیزیولوژی ورزشی با هیأت ورزش نابینایان تهران- جایی برای خوابیدن نداشتم به قتل اعتراف کردم تا در زندان بخوابم- چاردیواری

به گزارش ایران سپید روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹

1۴ جمادی الثانی ۱۴۴۲

۲۸ ژانویه 2021

سال بیست و پنجم شماره 662۴

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*مجوز جذب ۱۲ هزار نیرو در آموزش و پرورش استثنایی کشور اخذ شد 

*تاریخ اعلام نتایج آزمون استخدامی

*تفریح در منزل فراموش نشود

*دوست آن باشد که گیرد دست دوست

*همکاری یک متخصص فیزیولوژی ورزشی با هیأت ورزش نابینایان تهران

* جایی برای خوابیدن نداشتم به قتل اعتراف کردم تا در زندان بخوابم

*چاردیواری

 

........اخبار ویژه

*مجوز جذب ۱۲ هزار نیرو در آموزش و پرورش استثنایی کشور اخذ شد 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از اخذ مجوز جذب ۱۲ هزار نیروی مورد نیاز این سازمان خبر داد و گفت: ضوابط درجه‌بندی برای مناسب سازی نیروها نیز تدوین شده است.

سید «جواد حسینی» در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش استان مرکزی در اراک افزود: بودجه آموزش استثنایی کشور پارسال یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بود که در سال ۹۹ ابتدا یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تعیین شد اما با نگاه ویژه مجلس، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر به آن اضافه شد که در رفع مشکلات این حوزه نقش بسزایی داشت.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه استفاده از ظرفیت برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در برنامه‌های سال آتی هدفگذاری شده است، اظهار داشت: ۲۴ نوع مدرسه در کشور وجود دارد ولی در راستای عدالت آموزشی باید به سمت یک مدرسه حرکت کرد و شرایط به گونه‌ای باشد که دانش آموزان استثنایی، تیزهوش و  عادی در یک نوع مدرسه تحصیل کنند.

وی بیان کرد: اگر به بحث آموزش دیجیتالی و برقراری عدالت در این خصوص پرداخته نشود، شکاف عینی در جامعه ایجاد خواهد شد که ممکن است فرصتی برای جبران پیش نیاید و باید به این بخش به صورت ویژه پرداخته شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی کشور اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در شرایط کرونایی آموزش مجازی را به خوبی انجام داد اما با این شرایط تنها ۷۰ درصد از دانش آموزان امکان استفاده از آموزش مجازی و حضور در شبکه شاد را دارند و ۳۰ درصد معادل سه میلیون نفر هیچ امکانی ندارند و ۲ میلیون دانش آموز نیز مجبور به استفاده از تلفن همراه دیگران هستند که امکان ارتباط همیشگی برای آنها میسر نیست.

حسینی بیان کرد: فاصله دیجیتالی دانش آموزان یک درد خشن است که ممکن است منجر به بازماندن تحصیل جمعی از افراد شود و برای جلوگیری از این امر، وزیر آموزش و پرورش در یک ماه گذشته ماموریتی را به اینجانب محول کرده است.

وی گفت: در راستای تهیه وسایل هوشمند آموزشی برای دانش آموزان نیازمند،  همه ظرفیت‌های دولت در بخش عمومی، مردمی و خیران به کار گرفته شده است و در یک ماه گذشته ۱۷۰ هزار وسیله ارتباطی تحویل شده و برای  ۱.۵ میلیون  دستگاه نیز تامین اعتبار شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در راستای تهیه تبلت و گوشی تلفن همراه برای دانش آموزان نیازمند، ۲۷ تفاهم نامه با استانداران کشور از جمله استاندار مرکزی منعقد شده است.

حسینی بیان کرد: در راستای تفاهم نامه با استانداری مرکزی، تهیه ۲ هزار تبلت در استان هدفگذاری شده که ۵۰ درصد آن از سوی استانداری و  بقیه از سوی آموزش و پرورش تهیه می‌شود که این آمار جدا از بحث دانش آموزان استثنایی است.

وی اظهار داشت: اهدای تبلت به دانش آموزان یعنی اهدای یک مدرسه و کلاس درس است و نباید هیچ دانش آموزی به دلیل نبود بستر ارتباطی از تحصیل جدا شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: به ازای هر پنج هزار دانش آموز استثنایی یک مرکز ویژه یادگیری نیاز است که در استان مرکزی ۱۵ مرکز وجود دارد و بر اساس استانداردهای مورد نیاز ۱۴ مرکز ویژه یادگیری دیگر نیاز است.

حسینی عنوان کرد: ۲۱۰ مدرسه برای آموزش استثنایی در کشور نیاز است که برنامه از خشت تا بهشت در این راستا از ۱۰ ماه گذشته کلیدخورده و تاکنون عملیات ایجاد ۱۳۰ مدرسه آغاز و یا افتتاح شده است.

وی بیان کرد: سهم استان مرکزی در راستای اجرای این طرح، ۶ مدرسه است که انتظار است عملیات ساخت یک مدرسه آن که ویژه اوتیسم است تا یک ماه آتی آغاز شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: آمادگی لازم برای ساخت سالن‌های ورزشی ۲۰۰ متری در داخل ۶ مدرسه استثنایی استان مرکزی وجود دارد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی هم در این نشست گفت: ۲۴۰ هزار دانش‌آموز در این استان وجود دارد که ۱۶ هزار معلم مسئولیت آموزش و پرورش آنها را برعهده دارند.
«بهرام حسین‌آبادی» افزود: کرونا وضعیت بحرانی در امر آموزش دنیا و کشور ایجاد کرده، اما با تلاش مضاعف آموزش و پرورش، کوچکترین خلایی در امر آموزش دانش‌آموزان ایجاد نشده  و  آموزش دروس دانش‌آموزان به بهترین شکل ممکن در فضای مجازی و هم‌اکنون در فضای حقیقی در مدارس دنبال می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی هم در این نشست گفت: یک هزار و ۱۳۲ دانش‌آموز ویژه در این استان وجود دارد که ۸۰۷ نفر از آنها پسر و بقیه دختر هستند و ۳۹۶ معلم مسئولیت آموزش این دانش‌آموزان را برعهده دارند.
«محمود عسگری» با بیان اینکه ۱۱ مرکز مشکلات ویژه یادگیری دولتی و چهار مرکز خصوصی در استان وجود دارد، افزود: ۸۶ درصد از دانش‌آموزان استثنایی این استان معادل ۹۷۶ نفر و در قالب ۵۲۴ گروه در شبکه شاد حضور دارند.
وی ادامه داد: ۱۶۴ دانش‌آموز استثنایی استان مرکزی از داشتن گوشی و تبلت محروم هستند و تاکنون ۷۱ دستگاه اهدا شده که امید است به زودی همه دانش‌آموزان استثنایی برای استفاده از فضای مجازی به گوشی و یا تبلت مجهز شوند.
عسگری تصریح کرد: از ابتدای بهمن‌ماه که آموزش حضوری در کشور و استان مرکزی با رضایت اولیای دایر شده، ۲۴۷ نفر از دانش‌آموزان استثنایی این استان در مدارس ویژه و ۱۹۴ نفر در مراکز علمی حضور دارند.

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، ۲ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در نواحی یک و ۲ اراک، یک مرکز تخصصی سنجش، یک مرکز جامع توانبخشی و مشاوره دانش آموزان با نیازهای ویژه و استودیو تولید محتوای ویژه دانش آموزان استثنایی استان مرکزی به بهره‌برداری رسید.

 استان مرکزی دارای ۱۲ شهرستان و یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است که ۲۴۰ هزار نفر از آنان را دانش آموزان تشکیل می‌دهند.
*اجرای درصد کمی از قانون جامع معلولان/ پیشنهاد افزایش اعتبار

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون درصد کمی از قانون حمایت از حقوق معلولان اجرایی شده است گفت: پیشنهاداتی برای افزایش بودجه نهادهای حمایتی به ویژه آنهایی که از معلولان حمایت می‌کنند داریم.

خلیل بهروزی فر با اشاره به عدم اجرای قانون جامع حمایت از معلولین، گفت: این قانون در اسفند ماه سال ۹۶ از سوی دولت ابلاغ شده است اما به دلیل اینکه اعتبارات لازم برای این قانون در نظر گرفته نشده است تاکنون درصد کمی از آن اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه باید برای اجرای این قانون بودجه لازم را در سند بودجه سال آینده در نظر گرفت، ادامه داد: البته درباره کل بودجه برای سال ۱۴۰۰ با مشکل مواجه هستیم و بودجه‌ای که دولت برای اجرای قانون جامع معلولان در نظر گرفته است رقم ناچیزی است.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون اجتماعی هم پیگیر اجرایی شدن قانون حمایت از معلولین است، عنوان کرد: هنوز اعداد و ارقام بودجه سال آینده و ردیف‌های بودجه آن مشخص نشده است و قطعاً اعضای کمیسیون پیشنهاداتی در جهت افزایش بودجه نهادهای حمایتی به ویژه دستگاه‌هایی که از معلولین حمایت می‌کنند خواهد داشت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه قطعاً بودجه نهادهای حمایتی به ویژه دستگاه‌هایی که از معلولان حمایت می‌کنند در بودجه سال ۱۴۰۰ افزایش خواهد یافت، اظهار داشت: در کمیسیون‌های تلفیق، برنامه و بودجه و در صحن علنی مجلس، امکان ارائه پیشنهادات برای افزایش بودجه این نهادها برای اجرای قانون وجود دارد که از این ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

بهروزی فر اظهار داشت: با توجه به اینکه در فصل بررسی بودجه ۱۴۰۰ قرار داریم، سازمان بهزیستی باید مشکلات و کمبودهایش را از طریق کمیسیون برنامه و تلفیق پیگیری کند، البته نمایندگان مجلس یازدهم این اهتمام را دارند که برای رفع مشکلات معلولان و حمایت از این قشر گام‌های مؤثری بردارند.

 

........اخبار روز

* نتایج اولیه آزمون استخدامی، تا ساعت ۲۰ شنبه ۱۱ بهمن در سایت سنجش منتشر می‌شود.

* سالمندان؛ آسیب‌پذیرترین افراد در برابر کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت:

سالمندان آسیب پذیرترین گروه جامعه در برابر ابتلا به کرونا هستند.

در ایام همه‌گیری کرونا حتی اگر بدون علامت بیماری هستید نسبت به حفظ فاصله فیزیکی ۱.۵ تا ۲ متر از این عزیزان اقدام کنید.

*یک میلیون و ۱۵۰ هزار خانه خالی شناسایی شده است

 براساس اعلام معاون وزیر راه تاکنون یک میلیون و ۱۵۰ هزار خانه خالی شناسایی و در کارتابل سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

* بودجه پژوهشی ۴۰۰ میلیون تومانی سازمان انتقال خون ناچیز است

پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون: سازمان انتقال خون در بین مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مظلوم است و ۴۰۰ میلیون تومان بودجه سالانه پژوهشی این سازمان نشان از مظلومیت آن دارد.

اینکه در بین دانشگاه ها یک واحد طب انتقال خون تدریس نمی شود در جایی که حجامت را درس می دهند، و نیز طب انتقال خون را تدریس نمی کنند، مظلومیت انتقال خون را نشان می دهد.

*کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور به یک سوم

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: رقم مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور ما با رقم استاندارد جهانی همخوانی دارد.

 میزان بقای ۵ ساله بیماران مبتلا به سرطان در کشور به ۸۳ درصد و میزان بقای ۱۰ ساله به ۷۵ درصد ارتقا یافته است.

 در مقاله‌ای که اخیرا به چاپ رسیده از هر ۱۰۰ بیمار سرطانی حدود ۳۱.۵ نفر فوت می‌کنند یعنی آمار مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور به یک سوم کاهش یافته است.

* ۹۸ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق می‌شود

 معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت که ۹۸ درصد از بودجه افزون بر یک هزار میلیارد ریالی این وزارتخانه صرف پرداخت حقوق کارکنان می‌شود و تنها ۲ درصد برای دیگر امورات باقی می‌ماند.

 

.........سلامت و بهداشت

*تفریح در منزل فراموش نشود: یک روانشناس گفت: شهروندان باید تغییراتی در سبک زندگی خود برای هماهنگی با دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیرانه ایجاد کنند تا جدای از جلوگیری از سرایت ویروس کرونا، از دیگر مشکلات جسمی و حتی روحی روانی نیز پرهیز شود.

دکتر سیده سُلیل ضیایی افزود: تغییر در سبک زندگی، مهار ترس از بیماری کویید ۱۹ و نگرانی ناشی از ابتلاء نزدیکان همگی به نحوی چالش برانگیز هستند. این چالش به خصوص برای آنهایی که زمینه بیماریهای روحی روانی را دارند سخت‌تر است. بحران کرونا و حس ناامنی ناشی از آن باعث افزایش اضطراب و استرس می‌شود. در چنین شرایطی می‌بایست افراد آسیب‌پذیر از حمایت پرستاری یک عضو خانواده بهره‌مند شوند.

این روانشناس افزود: بر همین اساس سازمان بهداشت جهانی برای مراقبت از سلامت بهداشت روان مواردی را مطرح کرده تا با اجرای آنها چنین حمایتی برای کل افراد جامعه صورت گیرد.

وی ایجاد و عادت به سبک زندگی روزانه مشخص را از موارد لازم ذکر و بیان کرد: برنامه‌های روزانه همانند ساعت صرف غذا، کار، تفریح، استراحت و فعالیتهای شغلی می‌بایست مشخص باشند.

دکتر ضیایی ادامه داد: بر همین اساس رعایت بهداشت شخصی و آراستگی ظاهر در منزل و زمان حضور در میان اعضای خانواده بسیار توصیه شده است.

وی گفت: حتی توصیه می‌شود در زمان دورکاری در منزل حتماً از پوشش اداری استفاده شود و همچنین وضعیت نشستن دانشجویان و دانش‌آموزان شبیه کلاس درس باشد لذا حضور شهروند در منزل حین چنین فعالیتهایی نباید در وضعیت فیزیکی استراحت، صرف غذا و یا گفتگو با دیگران باشد.

مدرس دانشگاه فردوسی مشهد افزود: وعده‌های غذایی هم باید در ساعت منظم صرف شوند. حتی تناسب دریافت کالری و سلامت غذایی، از زمان صرف آن مهمتر است زیرا شخص در منزل کمترین تحرک بدنی را دارد. همچنین استفاده از ورزش در منزل نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا سلامت جسم هم تضمین شود.

وی بر لزوم فعالیتهای تفریحی در منزل نیز تاکید و بیان کرد: لازم است تا زمان کار و استراحت از پیش تعیین شده باشند زیرا انجام کارهایی که از آن لذت می‌بریم باعث می‌شود تا فشار کار کمتر شود، قرار نیست تفریح و کار جای یکدیگر را بگیرند.

دکتر ضیایی ادامه داد: استفاده از گوشی هوشمند همراه امکان بازیهای آنلاین و ویدیویی را افزایش داده و ممکن است به واسطه فقدان برنامه‌ریزی لازم، شخص وسوسه شود تا در زمان حضور در منزل از آن استفاده کند. اختصاص زمان به بازی باید حساب شده باشد تا تحرک بدنی هم در برنامه‌های روزانه قرار گیرد.

وی گفت: طبیعی است والدین نگران سلامت فرزندان خود باشند لذا باید با استفاده از زبان مناسب کودکان درباره ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ با آنها صحبت نمود تا نسبت به این ویروس همه‌گیر اطلاعات داشته باشند. در عین حال فعالیتهای مشترک با کودکان را باید با کمک خود آنها خلق کرد.

این روانشناس افزود: کودکان در این شرایط می‌توانند با استفاده از شیوه‌های آفلاین و آنلاین یادگیری خود را ادامه دهند البته بیشتر کودکان با آموزش آنلاین سازگاری ندارند لذا باید والدین در این خصوص همکاری بسیاری داشته باشند تا کودکان احساس نکنند بواسطه ساعات آموزشی که در منزل سپری می‌کنند از زمان تفریح و بازی آنها کاسته شده است.

وی ادامه داد: باید به کودکان کمک کرد هیجانهای منفی خود مانند غم، اندوه و ترس را ابراز کنند و با بازی، نقاشی و بازی تئاتر که باعث تحرک بدنی می‌شود هیجان منفی خود را تخلیه نمایند.

دکتر ضیایی گفت: لازم است دستیابی به اطلاعات روز از منابع رسمی و شبکه‌های خبری ملی باشد که توصیه‌های متخصصان و بیانیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا را منتشر می‌کنند. نکته دیگر این است که گوش سپردن به اخبار باید حداکثر دو بار در روز باشد تا استرس ناشی از شنیدن اخبار منفی کاهش یابد.

وی افزود: همچنین در این ایام استفاده از گوشیهای هوشمند همراه و حضور در فضای مجازی به نحوی است که شهروند می‌تواند ارتباط خود را با دیگران حفظ نماید لذا باید به این نکته توجه داشت که استفاده از رسانه‌های اجتماعی باید هدفمند باشد و مطالب منتشره مثبت و امیدوارکننده باشند. همچنین از انتشار اطلاعات غلط جلوگیری شود و حتی اطلاعات ناقص دیگران اصلاح شوند.

*واکسن وزارت دفاع در آستانه اخذ مجوز تست انسانی: دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا  از تولید واکسنی مرتبط با وزارت دفاع با نام «میلاد نور» خبر داد و گفت: این واکسن هم در نوبت ورود به فاز مطالعات انسانی است.

دکتر مصطفی قانعی افزود: مجوز ورود و کارآزمایی بالینی برای واکسن کرونای انستیتو رازی صادر شده و باید زیرساخت‌های جذب داوطلب برای تزریق واکسن در فاز اول مطالعات بالینی را انجام دهند. بنابراین احتمالا طی دو هفته آینده در مجموع، سه شرکت که کار تحقیق انسانی واکسن را آغاز کرده‌اند را خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: هر زمان واکسیناسیون به ۶۰ درصد جمعیت یک جامعه برسد، زنجیره بیماری قطع می‌شود؛ اما پیش از آن رفته‌رفته میزان مرگ و میر و بیماری کم‌تر می‌شود. گمان می‌کنم ما در کشورمان تا اسفند سال بعد (۱۴۰۰) به هدف واکسیناسیون ۶۰ درصد جامعه برسیم.

وی بیان کرد: فعلاً واکسیناسیون برای افرادی انجام می‌شود که در معرض خطر باشند. کودکان از این جهت که ممکن است منتقل کننده بیماری باشند ممکن است واکسیناسیون‌شان آغاز شود، اما الان کودکان نه در اولویت هستند و نه این میزان واکسن برای تزریق به آنها وجود دارد. ما به میزان مرگ و میر در مبتلایان نگاه می‌کنیم، ۷۰ درصد مرگ و میر بر اثر کرونا در افراد بالای ۶۵ سال است؛ بنابراین این افراد در اولویت دریافت واکسن هستند.

*اطلاعات ۵ میلیون خانواده ایرانی در طرح شهید سلیمانی به ثبت رسیده است: جانشین رییس سازمان بسیج مستضعفین گفت: از ابتدای سال جاری تا شهریور ماه اطلاعات مورد نیاز ۳.۵ میلیون خانواده و پس از اجرای طرح شهید سلیمانی اطلاعات ۱.۵ میلیون خانواده در بانک اطلاعاتی این طرح به ثبت رسیده است.

محمد حسین سپهر افزود: جمع آوری و تکمیل این بانک اطلاعاتی در آینده، تمام خدمات مقابله با بیماری کرونا را در کشور هوشمند خواهد کرد.در اجرای این طرح بسیجیان به درب منازل شهروندان می روند و یا اینکه پس از اولین تماس با پایگاهها، بسیج خدمات مورد نیاز خود را به مردم و بیماران کرونایی آغاز می کند.

سپهر به وضعیت کرونا در استان مازندران اشاره کرد و ادامه داد: مشکل اساسی ما در استان مازندران سفر مردم از همه استانها به این استان است که برخی از این مسافران حامل ویروس کرونا هستند لذا از همه مردم درخواست می کنیم که از سفر به استان مازندران خودداری کنند. برخی از بیماران در استان مازندران برای رفتن به مراکز قرنطینه مقاومت می کنند، لذا از مردم در این استان می خواهیم که پروتکل های بهداشتی را به دقت رعایت کنند تا به تدریج شاهد نزولی شدن روند بیماری کرونا در این استان باشیم.

سید عباس موسوی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران نیز گفت: اکنون ۱۵ شهر در استان مازندران در وضعیت نارنجی و ۷ شهر در وضعیت زرد هستند و از افراد آلوده به ویروس کرونا در این استان می خواهیم با مراجعه به مراکز قرنطینه از سطح جامعه به دور بمانند.

وی توضیح داد : ویروس کرونا پیچیدگی های زیادی دارد، اما ما در سطح استان ردیابی بیماران را از چند ماه پیش آغاز کرده ایم و هم اکنون روزانه به طور متوسط ۴ هزار تست کرونا در این استان انجام می شود. استان مازندران رتبه نخست اجرای طرح شهید سلیمانی را به خود اختصاص داده است و در ردیابی بیماران نیز رتبه دوم را از آن خود کرده است.

.......از شش نقطه جهان

*دوست آن باشد که گیرد دست دوست: وقتی مسلمانان نابینای انگلیسی پشت هم می‌ایستند: زندگی در لباس و جایگاه اقلیت، درد‌سر‌های خاص خودش را دارد. مهاجرت از آن دسته روند‌هایی است که خودبه‌خود آدم را به یک گروه اقلیت در کشور میزبان پیوند می‌زند. نابینا که باشی یک درجه به سختی‌های اقلیت بودنت اضافه می‌شود. چه، نابینایی خود به معنای تعلق داشتن به یک گروه اقلیت است؛ حالا این اقلیت در اقلیت، ممکن است یک پله هم بالا‌تر برود و آن، وقتی است که دین و مذهبی غیر از دین رسمی یک کشور داشته باشی. گروهی که قرار است درباره‌شان بدانیم در انگلستان زندگی می‌کنند. آن‌ها علاوه بر ویژگی مهاجر بودن، نابینا و مسلمان هم هستند. اقلیتی بسیار کوچک که سعی کرده‌اند یار و همراه هم باشند تا مسیر زندگی را برای هر کدام از اعضای این گروه اقلیت سه لایه‌ای هموار کنند.

گروه یا انجمن «کتابت» را عده‌ای از مسلمانان نابینای ساکن انگلستان تشکیل داده‌اند. یک حدیث نبوی با این مضمون که دستِ بندگان خدا  را بگیر تا خداوند هم دست تو را بگیرد، انگیزه‌شان برای تشکیل این انجمن شده است. آن‌ها سعی می‌کنند با ارائه خدمات گوناگون فرصت زندگی برابر را برای نابینایان مسلمان انگلستان فراهم کنند.

بنگاه اجتماعی متون اسلامی برای نابینایان موسوم به کتابت، مأموریتی مشخص برای خود قائل است: تقویت آگاهی‌ها و ارتقا بهزیستی افراد نابینا با فراهم کردن دسترسی آن‌ها به متون اسلامی و آموزشی و در نتیجه تسهیل دسترسی به جامعه و دستیابی به جامعه‌ای آگاه‌تر.

متصدیان کتابت در توضیح خدماتشان می‌گویند: «ما می‌دانیم که مسلمانان نابینا با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند. اولویت ما تأمین منابع مطالعاتی آگاهی‌بخش و دانش‌افزا و به‌طور خاص متون اسلامی برای آن‌ها است. ما همچنین از خانواده‌های نابینایان مسلمان و معلمانی که قرار است به آن‌ها آموزش دهند، حمایت می‌کنیم.» «کتابت» مرکزی غیر‌انتفاعی است که بودجه‌اش را با ضبط یا تبدیل متون اسلامی به بریل و فروش آن‌ها فراهم می‌کند. «چهل حدیث از قرآن»، «زندگی به‌عنوان یک نابینا» و «راهنمای سفر به مکه و مدینه» از جمله کتاب‌هایی است که تا به حال به شکل بریل و صوتی از طریق این مرکز در اختیار مسلمانان انگلستان قرار گرفته است. آن‌ها علاوه بر کتاب‌های بریل و صوتی، یکی دو کتاب هم به صورت درشت‌خط برای کم‌بینا‌ها تولید کرده‌اند. آموزش خواندن قرآن به بریل هم از دیگر فعالیت‌هایی است که «کتابت» آن را به عهده دارد. معلمانی از سر تا سر انگلستان این مهم را انجام می‌دهند. ارائه خدمات مشاوره‌ای از دیگر فعالیت‌های این مرکز است؛ تا به حال جلسات مشاوره و گفتگوی گروهی توسط این مرکز در بسیاری پایتخت‌های اروپایی برگزار شده است.

فعالیت‌های «کتابت» از سوی رسانه‌ها هم مورد توجه قرار گرفته است؛ رادیوی ملی مالزی، رادیو (RNIB) و یکی دو روزنامه در سنگاپور و امارات مطالبی در جهت معرفی «کتابت» ارائه کرده‌اند. ساندی تایمز هم مقاله‌ای در باره آن‌ها چاپ کرده است. این مرکز در طول سال‌های فعالیت خود با سایر مراکز مسلمانان در سر تا سر اروپا همکاری داشته است؛ از آن جمله مرکزی به نام «دراسة» در حوزه کشور‌های اسکاندیناوی است که «کتابت» با همکاری آن مرکز، امکان اعزام نابینایان و معلولان را به سفر حج عمره مهیا می‌کند.

...........ورزشی

*همکاری یک متخصص فیزیولوژی ورزشی با هیأت ورزش نابینایان تهران

هیأت ورزش نابینایان و کم بینایان استان تهران برای ورزشکاران تحت پوشش خود، با دکتر مجید شریفی متخصص فیزیولوژی ورزشی همکاری می کند.

یکی از چالش های مغفول مانده در ورزش نابینایان، عدم توجه به مباحث تغذیه ورزشکاران است. مبحثی که به ویژه برای ورزشکاران حرفه ای، بسیار می تواند حائز اهمیت باشد.

دکتر مجید شریفی در گفتگو با ایران سپید در این ارتباط گفت: مبحث تغذیه دو بخش است. یکی در ارتباط با عموم افراد جامعه که می خواهند سلامتی خود را حفظ کنند. بخش بعدی، افرادی هستند که فعالیت های ورزشی دارند و از تغذیه، به عنوان افزایش عملکرد ورزشی خود انتظار دارند. این دسته تلاش می کنند از مواد غذایی استفاده کنند که در فعالیت های ورزشی، به آنها کمک بیشتری کند.

وی افزود: عموم مردم جامعه باید از مبحثی تحت عنوان هرم غذایی پیروی کنند. به این معنا که از گروه های غذایی استفاده کنند که نیاز های بدن آنها در طول یک روز را پوشش دهد.

اما استفاده از این گروه های غذایی در ورزشکاران حرفه ای، با توجه به رشته ورزشی متفاوت خواهد بود.

دکتر شریفی بیان کرد: ورزشکاران به واسطه اینکه نیازمند به افزایش حجم عضلات برای اجرای مهارت های خود هستند، توصیه می شود استفاده از گروه گوشت و حبوبات را بالاتر ببرند. همچنین آنها می بایست از پروتئین های حیوانی بیشتر استفاده کنند. استفاده بیشتر از واحد های لبنیات، از دیگر اقداماتی است که این ورزشکاران باید در برنامه غذایی خود لحاظ کنند.

شریفی در ارتباط با ورزشکارانی که تمرینات سالیانه دارند گفت: این دسته از ورزشکاران باید قبل و بعد از تمرین، گروه غلات را جدی بگیرند. ورزشکاران حرفه ای، باید برنامه ریزی سالیانه داشته باشند. این ورزشکاران فصلی دارند تحت عنوان فصل مسابقات. در این فصل نیاز های غذایی و تمرینی متفاوت است.

در پیشفصل مسابقات، برای مثال باید دو تا سه هفته به استقامت قلبی عروقی بپردازند که نیاز های تغذیه ای از گروه های نان و غلات بیشتر باید استفاده شود.

وقتی وارد فرایند افزایش حجم عضلات می شوند، باید استفاده از گروه ویتامین ها و به ویژه پروتئین ها بیشتر شود. در فصل مسابقات و روز مسابقات به واسطه رشته ای که دارند، باید دریافت کربوهیدرات ها را افزایش دهند. همه ی این مباحث، باید زیر نظر یک متخصص تغذیه باشد.

خوشبختانه این مسئله در هیأت ورزش نابینایان استان تهران فراهم شده است و ورزشکاران نابینا و کم بینای تهرانی، می توانند با این هیأت ارتباط گرفته و نیاز های تغذیه ای خود را بر حسب رشته ای که فعالیت می کنند، برطرف کنند.

امیر سرمدی

 

........حوادث

*جوان20ساله: از خانواده ام قهر کردم و جایی برای خوابیدن نداشتم/به قتل اعتراف کردم تا در زندان بخوابم

ساعت 3 بامداد دوشنبه 6 بهمن مرد میانسالی هراسان با پلیس تماس گرفت و گفت: من نگهبان ساختمانی در نزدیکی راه‌آهن تهران هستم. داخل اتاقک نشسته بودم که ناگهان پسر جوانی هراسان چندین بار به شیشه اتاقک نگهبانی زد. آن موقع شب، دیدن پسر جوانی با آن وضعیت برایم عجیب بود. در را برایش باز کردم وی مضطرب و نگران برایم تعریف کرد که با چند نفر درگیر شده و یکی از آنها را به قتل رسانده است. با تماس مرد نگهبان، مأموران به محل رفته و بعد از هماهنگی‌های قضایی پسر 20 ساله بازداشت و برای تحقیقات به اداره آگاهی منتقل شد. صبح روز گذشته پسر جوان برای تحقیقات درباره این ماجرا به دادسرا منتقل شد، اما این بار جنایت را انکار کرد و گفت: من قتلی مرتکب نشده‌ام اما چون جایی برای خوابیدن نداشتم چنین ادعایی را مطرح کرده‌ام. این در حالی بود که در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد پسر جوان به‌ نام پرهام، چندین سابقه ضرب و جرح و درگیری در پرونده خود دارد. بازپرس حبیب‌الله صادقی دستور تحقیقات درباره اظهارات متهم و شناسایی خانواده او را صادر کرد. به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای امور جنایی تهران متهم جوان در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت قرار داده شد.

*گفت‌وگو با متهم

چرا به قتل اعتراف کردی؟  من کسی را نکشته‌ام. فقط چون جایی برای ماندن نداشتم به دروغ به نگهبانی که در آن اطراف بود گفتم که با چند نفر درگیر شدم و کسی را کشته‌ام تا بتوانم جایی برای ماندن داشته باشم. نمی‌دانستم شب کجا بخوابم و چکار کنم که ناگهان این ایده به ذهنم رسید و این دروغ را گفتم.آن موقع شب آنجا چکار می‌کردی؟ با مادر و خواهرم از شهرستان محل زندگی‌مان که در غرب کشور است با خودرو خودم راهی تهران شدیم. قرار بود به خانه خواهرم برویم که نزدیکی ریل راه‌آهن با مادرم و خواهرم دعوایم شد. آنقدر عصبانی شدم که از ماشین بیرون آمدم و در حالی که سوئیچ را از روی ماشین برداشتم آنجا را ترک کردم.آنها را در تاریکی شب و کنار ریل راه‌آهن رها کردی؟ از دستشان عصبانی بودم. البته داخل شهر تهران این اتفاق افتاد و حدود 10 دقیقه با خانه خواهرم فاصله داشت، قطعاً آنها خودرویی گرفته و آنجا را ترک کرده‌اند. اما خودم جایی برای ماندن نداشتم. چون با خانواده‌ام قهر کرده بودم، نمی‌خواستم نزد آنها برگردم. دایی‌ام در اطراف کرج کار می‌کند. من هم می‌خواستم برای کار نزد او بروم و جوشکاری کنم اما چون با آنها قهر کرده بودم نزد او هم نرفتم. سر چه موضوعی با خانواده ات دعوا کردی؟  سه سال است که پدر و مادرم از هم جدا شده‌اند و من زندگی سختی را تحمل کرده‌ام. مادرم مدام سرزنشم می‌کند که بیکاری، درس نخوانده‌ای به فکر زندگی نیستی و همش دنبال رفیق بازی و خوشگذرانی هستی در صورتی که من چنین آدمی نیستم.با این وضعیت پول خرید ماشین را از کجا آوردی؟ چند وقت قبل تصادف کردم و 110 میلیون تومان دیه گرفتم من هم پول دیه را دادم و یک خودرو خریدم.

.........چاردیواری

باعرض سلام و تقدیم احترام و با تبریک فرا رسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی به کلیه خوانندگان ایران سپید و با آرزوی شروع واکسیناسیون سراسری در کشورمان به مناسبت فرا رسیدن این دهه و با افق مصون سازی مردم عزیز ایران در برابر ویروس مهلک کرونا از جمله جمع نابینایان و کم بینایان کشور. بخش عمده ای از تماس ها و پیامک های شما همچون هفته های اخیر به بحث سرنوشت تقویم و انتشار مجدد روزنامه بریل برمی گردد که در این مورد می توانم به تماس خانم ها عصمت آقایی از یزد، خانم بتول براتی از اصفهان، خانم معرف نژاد از تهران، خانم صبحانی نژاد از استان مرکزی، خانم پیرمرد قوی از رشت، خانم شاکری از تهران و آقای فرزندی از اصفهان اشاره کنم که در پاسخ جمیع این دوستان باید اشاره کنم انتشار بریل روزنامه در نزدیک ترین موعد قابل تصور که البته هنوز قطعی نیست و به بررسی های دوران کرونا در آستانه عید نوروز بر می گردد، در واقع می توان انتظار داشت که این روزنامه در ایام پس از نوروز1400 مجدداً منتشر شود با این توضیح که باید شرایط کرونایی کشور این اجازه را به ما بدهد. در مورد تقویم هم علی رغم رایزنی های مکرر ایران سپید با مرکز رودکی و مرکز رودکی با سازمان بهزیستی هنوز دستور چاپ از معاونت توانبخشی صادر نشده است قطعاً ما به طور جداگانه از مسئولان مرکز رودکی این بحث را پیگیری خواهیم کرد. آقای مهدی ضیائی از قم ازعدم ویرایش شهریه شان در سامانه دانشجویی سازمان بهزیستی شکوه کرده اند که علی رغم اقدام ایشان ذکر شده که به علت پایان پذیرفتن مهلت این ویرایش، این ویرایش اعمال نشده است و اذعان کرده اند که هر چقدرهم از سازمان بهزیستی پیگیری کرده اند جواب مشخصی دریافت نکرده اند که این بحث را ما به خبرنگار حوزه بهزیستیمان محول کردیم تا  پیگیری کنند. آقای بابایی از مازندران هم با اشاره به قراردادی بودن خودشان در کتابخانه نابینایان اشاره کرده اند که مبلغ 120 هزار تومان  مقرر برای پرداخت به ایشان در آذر و دی ماه به عنوان سرپرست خانوار را دریافت نکرده اند که پیگیری آن را به علت ضرورت توضیحات بیشتر به خانم جعفری محول کردیم و سرانجام خانم کاظمی از اصفهان که باز در مورد افزایش مستمری در سال جاری سوال کرده اند که قاعدتاً هرگونه افزایش مستمری در چند ماه اول سال اعمال شده است و اگر ایشان به دلایلی از این قضیه استثنا نشده باشند متصور نیست که در ماه های پایانی سال به طور ناگهانی مستمری افراد افزایش پیدا کند با این همه خانم جعفری از حوزه بهزیستی پیگیر این امر خواهند بود. با تشکر از همه خوانندگان شما را تا مجالی دیگر به خدای بزرگ می سپارم.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *