شناسه خبر: 22842 منتشر شده در مورخ: 1399/11/8 ساعت: 14:16 گروه: اجتماعی  
باید برای برخورد همه‌جانبه و ریشه‌کن کردن اعتیاد در کشور تلاش شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

باید برای برخورد همه‌جانبه و ریشه‌کن کردن اعتیاد در کشور تلاش شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر تلاش برای برخورد همه‌جانبه برای ریشه‌کن کردن اعتیاد در کشور گفت: مقابله با اعتیاد، برخورد پیچیده‌ای را می‌طلبد تا با عادی‌سازی در سطح جامعه مواجه نشویم.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، محمد شریعتمداری در مراسم افتتاح همزمان ۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان، افزود: معتادان فقط به دلیل ورود افیونی به بدن اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اند و امکان بازگشت به زندگی اجتماعی ندارند؛ این اطمینان را می‌دهیم که همه قوا با قوت از این اقشار هرچند که بر خودشان ظلم روا داشتند، حمایت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اعتیاد، مسئله مهمی است، تصریح کرد: پنج آسیب اصلی و مهم، در بین تمام آسیب‌های اجتماعی توسط مقام معظم رهبری برشمرده شده است که یکی از آنها اعتیاد است و ایشان از آن به عنوان تهدیدی بزرگ که کشور را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد، یاد کرده اند.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی با برخورد بی‌امان با قاچاقچیان در سراسر کشور و تقدیم خون شهدا گرانقدر ایستادگی کرده و از ورود مواد مخدر به داخل، از کشور صیانت کرده است و همچنین برخورد قضایی با مجرمان در حوزه عرضه مواد مخدر که منشاء توسعه اعتیاد در ایران است، قابل قدردانی است.

وزیر کار با اشاره بر توصیه‌های مقام معظم رهبری، بر برخورد خشن و بی‌رحمانه برای ریشه‌کن کردن اعتیاد در کشور، گفت: در بحث کاهش تقاضا نیز باید فرهنگسازی در حوزه پیشگیری صورت پذیرد چون اعتیاد پدیده‌ای پیچیده که در سطح جامعه ظهور و بروز پیدا کرده است و برخورد پیچیده‌ای را می‌طلبد تا با عادی‌سازی در سطح جامعه مواجه نشویم. ما به هیچ وجه حق نداریم در مقام یک انسان بر بدن خود و دیگران ضرر و آسیبی برسانیم  البته در این خصوص روایات متعددی است که منشاء تاریخی و دینی ماست هرچند که این پدیده جهانی است اما تاکید بر حرام بودن امر اعتیاد در جامعه می‌تواند موثر باشد و از اشاعه فساد جلوگیری کند.

شریعتمداری با بیان اینکه زمینه‌های متفاوتی باعث گرایش به اعتیاد می‌شود، ادامه داد: درمان اعتیاد باید همه‌جانبه با نگاهی خانواده‌محور و جامعه محور باشد. بسیار خشنود هستیم که استراتژی رئیس سازمان بهزیستی کشور مشارکت‌جویانه است و از منابع محدود و بودجه عمومی استفاده اهرمی کردن هنری است که در این سازمان به منصه ظهور گذاشته شده است؛ در کنار فعالیت پیشگیرانه در این حوزه، اقدامات فرهنگی و مشاوره‌ای و خانواده‌محور همراه با ایجاد اشتغال پایدار دیده شود بازگشت فرد به زندگی باثبات را فراهم می‌کند.

وزیر کار با ابراز خرسندی از اینکه مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان با همت سازمان بهزیستی کشور فعالیت خود را آغاز می‌کند، اظهار داشت: در حال حاضر مراکز کار و اشتغال تاسیس شده است و این اطمینان را می‌دهیم که همه قوا با قوت از این اقشار هرچند که بر خودشان ظلم روا داشتند، حمایت خواهیم کرد. در سالیان گذشته بحث درمان اعتیاد ناقص صورت می‌پذیرفت و تنها جسم مورد تاکید و توجه ما بود و به موضوع بازتوانی معتادان و ترک اعتیاد توجه ناکافی می‌کردیم که امروز با همفکری و همراهی دستگاه قضا، دادستانی کل کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر، نواقص رفع شد و با ۶ هزار واحد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ۲ هزار و ۶۰۰ واحد دارای مجوز سازمان بهزیستی کشور بالغ بر ۸ هزار مرکز در حوزه‌های گوناگون ترک اعتیاد مشغول ارائه خدمات هستند و امیدواریم مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در کنار آنها مشکل اعتیاد را مرتفع کند.

شریعتمداری در پایان یادآور شد: لایحه مرکز ملی اورژانس اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور تهیه شده است که به زودی تقدیم دولت می‌شود و پس از تصویب مراکز اورژانس اجتماعی در سراسر کشور یک سامان ملی پیدا می‌کند و همچون آتش‌نشانی با تماس فرد بر سر واقعه همسرآزاری و کودک‌آزاری حضور پیدا کنند.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات شایسته افتتاح مراکز مثبت زندگی است که در ۲ هزار و ۴۰۰ نقطه کشور با بکارگیری ۱۱ هزار مددکار اجتماعی به زودی به صورت رسمی توسط رئیس جمهوری افتتاح خواهد شد و اساسنامه صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولان در ایام دهه فجر آماده اجراست. ۱۴۸ روز کاری دیگر  در دولت تدبیر و امید در خدمت مردم هستیم و تا آخرین ساعت در همه عرصه‌ها تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات مردم شریف خواهیم کرد.

شریعتمداری ضمن تقدیر و تشکر از درایت و مدیریت «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور به سبب همفکری و استفاده از خرد جمعی نیروهای نخبه و اندیشمند در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، گفت: فعالیت‌های بهزیستی و پیگیری مسائل مربوط به آسیب‌های اجتماعی در کشور نیازمند همراهی همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی است و البته روش‌های مشارکت‌جویانه برای حضور آحاد مردم در حل این مسائل و مشکلات مهم است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *