شناسه خبر: 22834 منتشر شده در مورخ: 1399/11/8 ساعت: 08:51 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 8 بهمن ۱۳۹۹

روزنامه چهارشنبه 8 بهمن ۱۳۹۹

عناوین امروز: پای لنگ قانون برای حمایت از معلولان- یارانه معیشتی بهمن ماه، پنجشنبه واریز می شود- اعلام اعتراض نابینایان مرکز رودکی به کتابخانه ملی- اولین واکسن کرونا وارداتی احتمالا از سبد کوواکس خواهد بود- تجلیل از قهرمانان نابینا و کمبینای استان یزد- جزئیات حلق آویز کردن کودک ملایری در یک شوخی احمقانه

به گزارش ایران سپید روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹

1۳ جمادی الثانی ۱۴۴۲

2۷ ژانویه 2021

سال بیست و پنجم شماره 662۳

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*پای لنگ قانون برای حمایت از معلولان

*یارانه معیشتی بهمن ماه، پنجشنبه واریز می شود

*اعلام اعتراض نابینایان مرکز رودکی به  کتابخانه ملی

*اولین واکسن کرونا وارداتی احتمالا از سبد کوواکس خواهد بود

*تجلیل از قهرمانان نابینا و کمبینای استان یزد 

*جزئیات حلق آویز کردن کودک ملایری در یک شوخی احمقانه

 

.........‌‌اخبار ویژه

*پای لنگ قانون برای حمایت از معلولان

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اقدام سازمان بهزیستی برای اصلاحات قانونی قانون حمایت از حقوق معلولان، به برخی از مواد قانونی این قانون که نیازمند اصلاح است اشاره می کند و می‌گوید: در سال جاری و همزمان با روز جهانی معلولان دبیرخانه نظارت بر قانون در سازمان بهزیستی راه‌اندازی شد. نظرسنجی و دریافت گروه‌های مختلف از جمله گروه‌های معلولان از جمله کارهایی که این دبیرخانه در دستور کار خود قرار داده است. 

وی در ادامه به برخی از مواد قانونی قانون حمایت از حقوق معلولان که نیازمند اصلاح است اشاره دارد و می‌گوید: هر قانونی نکات مثبتی دارد و ممکن است دارای نقاط ضعف هم باشد و قانون حمایت از حقوق معلولان نیز از این موضوع مستثنی نیست. قانون جامع حمایت از حقوق معلولان حدود ۱۴ سال پیش به تصویب رسید و بعد از گذشت چند سال مجدد مورد بازنگری قرار گرفت و در اواخر سال ۱۳۹۶ تصویب و در سال ۱۳۹۷ ابلاغ شد. 

وی گفت: قانون فعلی نسبت به قانون قبلی پیچیده‌تر است. برای قانون فعلی حمایت از حقوق معلولان بودجه در نظر گرفته شده و همچنین در بندی از قانون ضمانت اجرایی در نظر گرفته شده است. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور به برخی از ایرادات قانون فعلی حمایت از حقوق معلولان اشاره می کند و می‌افزاید: قانون مذکور در ابتدا حدود ۷۰ ماده داشت، اما حدود ۳۵ ماده آن به تصویب رسید و برخی از مواد بعد از تصویب حذف شدند، به طور مثال بعد از تصویب قانون ماده مربوط به تجهیزات پزشکی و توانبخشی حذف شد و لذا ما نیز موافق اصلاح قانون هستیم. قانون به برخی از گروه‌های معلولان مانند ناشنوایان نگاه کمتری داشته است.

نفریه ادامه می‌دهد: در قانون حمایت از حقوق معلولان برای والدینی که دارای فرزند معلول هستند ۵۰ درصد معافیت مالی در نظر گرفته شده، این درحالیست که برای معلولی که دارای شغل است این معافیت مالی در نظر گرفته نشده است اما بسیاری از معلولان معتقدند که هزینه‌هایشان به دلیل معلولیت‌شان به صورت تصاعدی بالاتر می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در برخی از مواد قانون حمایت از حقوق معلولان ضمانت اجرایی دیده نشده است، به دیگر ایرادات قانون اشاره دارد و تصریح می‌کند: در یکی از مواد قانون مذکور به اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های سازمانی تلفنچی (‌اپراتورتلفن) دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم‌بینا و افراد دارای معلولیت ‌جسمی، حرکتی اشاره شده، اما می‌دانیم که در حال حاضر تمامی اپراتورها دیجیتالی شده است و لذا این بخش از ماده باید اصلاح شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهار می‌کند: از سوی دیگر نیز در ماده ۶، قانون وزارت بهداشت را مکلف کرده تا تمامی معلولان را بیمه پایه کند و همچنین تمامی خدمات توانبخشی مانند گفتاردرمانی، تربیت شنیداری و کاردرمانی را برای معلولانِ تحت پوشش سازمان بهزیستی، تحت پوشش بیمه قرار دهد. در سال ۹۹ برای این موضوع ۳۰۰ میلیاردتومان بودجه درنظر گرفته شد که ۱۰۰ میلیاردتومان آن به تازگی تخصیص داده شد و معاون اول رئیس جمهور در روز جهانی معلولان بر تخصیص این بودجه به وزارت بهداشت تاکید داشت تا خدمات پایه به معلولان ارائه شود؛ بعد از دو سال از تصویب قانون، هنوز این بخش اجرا نشده است و ما امید داریم که در این چند ماه بخشی از آن اجرا شود و از اینکه تمامی خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه قرار گیرد، فاصله داریم.

نفریه در ادامه به ماده ۲۷ قانون که در آن دولت را مکلف کرده تا کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور کند اشاره دارد و می‌گوید: برای ماده ۲۷ قانون برای بر قراری حداقل دستمزد ۸۰۰۰ میلیارد تومان بودجه احتیاج است که در حال حاضر در بودجه امسال فقط ۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده و در ماه به سه دهک‌ پایین درآمدی ماهیانه مبلغ ۱۶۰ هزار تومان پرداخت می شود.

وی در ادامه به ماده ۱۵ قانون که براساس آن دولت مکلف شده تا حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (‌رسمی، ‌پیمانی، کارگری) دستگاه‏‌های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌‏ها، مؤسسات،‌ شرکت‏‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‏‌هایی که از بودجه عمومی کشور ‌استفاده می‌کنند را به جز موارد ذکر شده در بندهای (ت) و (ث) ماده (۱۱) این قانون را به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد، اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: این قانون در بخش‌های دولتی اجرا می‌شود و هر آزمون استخدامی که برگزار می‌شود سهمیه بهزیستی محفوظ است اما برای نهادهای غیردولتی راهکاری پیش‌بینی نشده است که البته در حال پیگیری هستیم. نفریه معتقد است که به نظر باید بخش‌های حمایتی در قانون حمایت از حقوق معلولان پررنگ‌تر شود.

*بی توجهی دولت و مجلس به مشکلات معلولان و وضعیت مراکز توانبخشی

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیر دولتی معلولان گفت: با وجود مکاتبات صورت گرفته با نمایندگان مجلس مبنی بر حل معضل یارانه پرداختی به مراکزتوانبخشی تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است.

مجید بهروزی نیا گفت: در تبصره یک ماده ۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به روشنی تاکید شده که کمک هزینه توانبخشی و نگهداری از افراد دارای معلولیت در مراکز توانبخشی باید متناسب با نرخ تورم سالانه و معادل هزینه تمام شده باشد. وی افزود: متأسفانه اکنون شاهد این اتفاق نیستیم و این مراکز توانبخشی هستند که در این شرایط متضرر می‌شوند.

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیر دولتی معلولین با اشاره به درخواست‌های مطرح شده از نمایندگان مجلس به منظور اصلاح اعتبار اجرای تبصره یک ماده ۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اظهار داشت: درخواست‌هایی را از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس و سایر نمایندگان داشتیم و تاکنون مکاتبات زیادی نیز با این افراد صورت گرفته است اما متأسفانه نمایندگان مجلس هیچ توجهی به مشکلات جامعه معلولان کشور ندارند.

بهروزی نیا تاکید کرد: بی توجهی نمایندگان مجلس باعث ناامید شدن قشر معلول و سالمند به حل معضلات خود از سوی مجلس یازدهم شده و این قشر به مجلس بی اعتماد شده‌اند.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان برنامه و بودجه در راستای اجرای تبصره یک ماده ۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه نیز هیچ کار کارشناسی شده‌ای در رابطه با اجرای تبصره یک ماده ۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت انجام نداد و تمام امید ما برای حل معضلات مراکز توانبخشی به نمایندگان مجلس بود که متأسفانه در مجلس نیز کاری برای حل مشکلات قشر معلول و سالمند انجام نشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیر دولتی معلولین در خصوص میزان رشد یارانه مراکز توانبخشی غیر دولتی معلولین و سالمندان طی سال‌های گذشته تصریح کرد: یارانه مراکز توانبخشی طی سال‌های گذشته رشد بسیار اندکی داشته و در حال حاضر یارانه پرداختی سازمان بهزیستی به مراکز، تنها ۳۰ درصد از هزینه‌های مددجویان را شامل می‌شود.

بهروزی نیا در رابطه با اعلام صورت گرفته از سوی کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر دو برابر شدن یارانه نقدی در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: کمیسیون تلفیق در جریان بررسی مصارف تبصره ۱۴ لایحه بودجه در بخش هدفمندی یارانه‌ها مصوب کرد که در سال آینده، میزان یارانه پرداختی به شهروندان دو برابر شود. در این شرایط، درخواست ما این است که به میزان یارانه مراکز توانبخشی و سهم این مراکز نیز توجه شود و بازنگری اساسی در این رابطه صورت گیرد و سهمی از مصارف تبصره ١٤ به اصلاح یارانه مراکز توانبخشی غیر دولتی اختصاص یابد.

*کاهش فوتی‌های ناشی از کرونا در مراکز نگهداری معلولان و سالمندان

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ضمن تأکید بر کاهش آمار فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در مراکز گفت: درحال حاضر در طول هفته بین ۱۰ تا ۱۵ نفر به ویروس کرونا مبتلا و بین یک تا دو نفر نیز فوت می‌کنند که اغلب این افراد از گروه سالمندان هستند. محمد نفریه با اشاره به بودجه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت اظهار کرد: امسال یک هزار و 300 میلیارد تومان برای اجرای این قانون در نظر گرفته شده بود که این رقم در بودجه سال آینده یک هزار و 700 میلیارد تومان افزایش یافته و در واقع بودجه این حوزه حدود 30 درصد نسبت به سال 99 افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: همچنین در بودجه جاری سازمان بهزیستی کشور اعتبارات حوزه توانبخشی در سال آینده 15 درصد نسبت به سال 99 افزایش خواهد یافت. معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همچنین از پوشش بیمه‌ای 8 خدمت توانبخشی معلولان اشاره کرد و گفت: براساس تفاهمنامه امضا شده بین سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی قرار است 8 خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه پایه قرار بگیرند و خدماتی شامل کاردرمانی، توانبخشی آسیب شنیداری، مشاوره، تجویز سمعک، ارزیابی، کنترل دوره‌ای، درمان اختلالات گفتار و زبان و ارتباطات کلامی و پردازش شنوایی تحت پوشش بیمه پایه قرار خواهند گرفت.

نفریه تصریح کرد: برای اجرای ماده 6 قانون افراد دارای معلولیت مبلغ 300 میلیارد تومان از سوی سازمان بیمه سلامت اختصاص داده شده است که تا پایان بهمن‌ماه 8 خدمت توانبخشی تحت پوشش بیمه سلامت قرار خواهند گرفت. وی ضمن انتقاد از عدم تخصیص اعتبار برای پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی در بودجه سال آینده، گفت: انتظار داشتیم اعتبارات در این بخش افزایش یابد تا خدمات بیشتری در حوزه توانبخشی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند که متأسفانه نه تنها این اقدام انجام نشده بلکه رقم  اعتبارات در نظر گرفته شده در سال آینده حذف شده است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همچنین در رابطه با آخرین آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا خاطرنشان کرد: خوشبختانه با هماهنگی‌های انجام شده و اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مراکز توانبخشی معلولان و سالمندان میزان افراد مبتلا و تعداد فوتی‌ها کاهش چشمگیری داشته است.

وی در این باره توضیح داد: درحال حاضر در طول هفته بین 10 تا 15 نفر به ویروس کرونا مبتلا و بین یک تا دو نفر نیز فوت می‌کنند که اغلب این افراد از گروه سالمندان هستند. نفریه همچنین از پذیرش سالمندان و معلولان در مناطق زرد خبر داد و گفت: براساس بخشنامه‌های صادر شده مراکز می‌توانند براساس بخشنامه‌ها اقدام به پذیرش این افراد کنند.

...........اخبار روز

*یارانه معیشتی بهمن ماه پنجشنبه واریز می‌شود

پانزدهمین مرحله یارانه حمایت معیشتی ساعت ۲۴ پنجشنبه به حساب سرپرستان خانواده‌های مشمول واریز می‌شود.

*تخت روانچی: توپ در زمین آمریکا است/عجله برای گفت‌وگو باواشنگتن نداریم

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: توپ برجام اکنون در زمین آمریکاست و این دولت جدید واشنگتن است که باید تصمیم بگیرد آیا قصد دارد سیاست ورشکسته دولت قبلی خود را ادامه دهد یا اینکه صفحه جدید باز کند.

*خبر خوش تامین اجتماعی برای بازنشستگان/ متناسب سازی حقوق ها در سال 1400

علی دهقان‌کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهر تهران گفت: در بند و تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۰ مشخص شده بود که ۹۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان اختصاص پیدا کند.

در این بند مشخص نشده بود که سهم سازمان تأمین اجتماعی چقدر است، طی مذاکراتی که با کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی داشتیم این رقم به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و سهم سازمان تأمین اجتماعی ۹۰ هزار میلیارد تومان شد و از این رقم برای سال ۱۴۰۰ برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی استفاده می‌کنیم. متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با دریافت این رقم در سال ۱۴۰۰ نزدیک به حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری خواهد شد.

* کارزار فشار حداکثری ترامپ علیه ایران شکستی فاجعه‌بار را ثابت کرد

سناتور آمریکایی گفت: وقتی ترامپ روی کار آمد، برجام موجب اتحاد آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان،  روسیه و چین در برابر ایران شده بود. ترامپ و دیگر تندروها در زمینه مسائل ایران، توانستند توازن برجام را به آمریکا در برابر ایران، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین تغییر دهند.  این کاملاً یک فاجعه بود. کارزار «فشار حداکثری» ترامپ شکستی فاجعه بار را ثابت کرد. اما تندروها در زمینه مسائل ایران پشیمان نیستند.

*سخنگوی دولت بیان کرد: تاکنون هیچ گفتگو و تماس با آمریکا نداشتیم و فعلا هیچ برنامه برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد و آمریکا تا ابد برای عمل به تعهداتش فرصت نخواهد داشت

* ۱۷ میلیون نفر برق رایگان گرفتند

شرکت توزیع نیروی برق توانیر: مطابق اطلاعات استخراج شده از قبوض، ۷.۲ میلیون مشترک خانگی شرایط کم مصرفی را احراز کرده و از این تعداد ۴.۹ میلیون مشترک مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی برق شدند. پس از آغاز عملیات اجرایی طرح برق امید ۳.۸ درصد از مشترکان خانگی ما به جرگۀ کم مصرف‌ها اضافه شدند. میزان برق مصرف شده نسبت به کل سال گذشته ۲ درصد افزایش پیدا کرده، در حالی که مشترکان خانگی ۴ درصد بیشتر از سال گذشته برق مصرف کردند.

* تکمیل فاز اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا تا ۱۰ اسفند/ آغاز فاز دوم از ابتدای فروردین ماه

عضو تیم علمی واکسن «کُووایران برکت» گفت: مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن به خوبی طی می‌شود. به زودی مجوز تزریق دو سری آخر داوطلبان تزریق واکسن در مرحله اول کارآزمایی بالینی، صادر می‌شود و تا ۱۰ اسفند تزریق واکسن برای همه ۵۶ داوطلب انجام می‌شود. در صورت موفق بودن نتایج مرحله اول کارآزمایی، مرحله دوم از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.

........گزارش روز

*اعلام اعتراض نابینایان کتابخانه رودکی به کتابخانه ملی

نابینایان عضو کتابخانه رودکی نسبت به انتقال منابع این‌ کتابخانه به کتابخانه ملی اعتراض کردند. چندی پیش اعلام شد منابع کتابخانه رودکی در مرکز شهر تهران که به نابینایان خدمات ارائه می‌کند، بناست به کتابخانه ملی منتقل شوند که این مساله موجب اعتراض اعضای این کتابخانه و نابینایان شد.

به‌همین‌دلیل برای پیگیری مطالبات نابینایان و اعضای این کتابخانه، با نصرت‌الله عزیزیان عضو هیئت موسس انجمن نابینایان کشور و عضو کتابخانه رودکی گفتگو کردیم. عزیزیان، خود از کم‌بینایان است و به‌عنوان معلم به تدریس نابینایان اشتغال دارد. او می‌گوید خدمات کتابخانه رودکی نسبت به دهه ۸۰ بسیار ضعیف شده است. رودکی، اولین‌مرکز توانبخشی نابینایان کشور است که بین سال‌های ۴۲ و ۴۳ توسط محمد خزائلی تاسیس شد و خدمات مشاوره توانمندسازی، آموزشی و تولید و توزیع کتب بریل را در دستور کار خود قرار داد.

درباره اتفاقاتی که طی دهه ۸۰ به بعد در کتابخانه و مرکز رودکی رخ داده، از عزیزیان پرسیدیم که در این‌باره گفت: رودکی، یک‌مرکز دولتی بود ولی سال ۸۷ به مرکز ریحانه واگذار و خصوصی شد. با خصوصی‌شدن، رودکی ابتدا خوب کار می‌کرد اما در سال ۹۴ یا ۹۵ بود که این مرکز دوباره دولتی شد چون آن را به سازمان بهزیستی واگذار کردند.

آن‌چه امروز مورد اعتراض ما و دیگر نابینایان عضو کتابخانه رودکی است، مربوط به روز نابینایان امسال است که به‌دلیل جابه‌جایی‌های سال کبیسه، امسال ۲۴ مهر برگزار شد و در آن رؤسای بهزیستی و کتابخانه ملی از مرکز رودکی بازدید کردند و بنا را بر این گذاشتند که منابع کتابخانه رودکی به کتابخانه ملی منتقل شود. اقداماتی هم در این زمینه انجام شد اما این تصمیم مورد اعتراض و نگرانی نابینایان شده است.

وی در ادامه گفت: مخالفت ما، دلایل مختلفی دارد. اولین‌دلیل این است که اکثر منابع بریل موجود در رودکی، یک یا دو نسخه هستند. بیش از ۵۰ درصد منابع کتابخانه ما این‌گونه هستند و اگر به کتابخانه ملی منتقل شوند، عملاً رودکی، بی‌کتاب می‌شود. دلیل دوم این است که کتابخانه ملی در کتابخانه‌های عباس‌آباد واقع شده و نابینایان اگر آن‌جا کاری داشته باشند، باید با آژانس رفت و آمد کنند. همچنین ساختمان‌اش معماری بسیار پیچیده‌ای دارد که مردم بینا در آن گم می‌شوند چه برسد به نابینایان! اما کتابخانه رودکی در مرکز تهران و نزدیک ایستگاه مترو و اتوبوس واقع شده و ساختمانش هم برای نابینایان، مناسب‌سازی شده است.

این آموزگار نابینایان ادامه داد: سومین‌دلیل مخالفت ما، این است که طبق کنوانسیون حقوق معلولین، مصوب ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی _ ماده سوم، بند پ؛ بر مشارکت معلولین در تصمیم‌گیری‌های مربوط به خودشان تاکید شده است. اما طی چندماه گذشته هرچه نامه‌نگاری کردیم و NGO‌های نابینایان تماس گرفتیم، به نامه‌ها و درخواست‌هایمان پاسخی داده نشد. در فرایند تصمیم‌گیری برای انتقال منابع به کتابخانه ملی هم که نابینایان هیچ نقشی نداشتند.

عزیزیان گفت: دلیل چهارم ما برای مخالفت، به اساس‌نامه کتابخانه ملی برمی‌گردد که در بخش اهداف، بند ۶، اشاره شده این کتابخانه باید در مسیر حفظ و توسعه کتابخانه‌های دیگر اقدام و خدمات‌رسانی کند. به ‌این‌ترتیب کتابخانه ملی، با انتقال منابع کتابخانه رودکی و نابودی این کتابخانه، عملاً دارد خلاف اساس‌نامه خود عمل می‌کند. دلیل بعدی این است که کتابخانه ملی مدعی است یک مرکز بین‌المللی است و با مراکز بین‌المللی در ارتباط است که این، صحیح است اما در کشورهای پیشرفته، رویه اصلی، توسعه مراکز مادرتخصصی است. بنابراین اگر پیرو روش‌های صحیح هستیم، نباید به تعطیل‌شدن یک‌مرکز مادرتخصصی مثل کتابخانه رودکی اهتمام داشته باشیم.

وی گفت: دلیل دیگرمان این است که کتابخانه ملی که می‌خواهد کتب بریل را توزیع کند، تجربه این کار را در زمینه کتاب‌های بینایان در سراسر کشور ندارد، چون یک‌مرکز حفظ و بایگانی است و مرکز توزیع نیست. حالا این کتابخانه چگونه می‌خواهد کتب بریل را در حوزه تخصصی قرار دارند، بین نابینایان کشور توزیع کند؟ آخرین دلیل هم این است که چنین‌اقدامی در ماه‌های پایانی دولت چه توجیهی دارد؟ چون احتمال دارد با تغییرات مدیریتی، مدیر بعضی راضی به چنین‌کاری نباشد و ماندن بین انجام یا عدم انجام، عملاً به‌معنی بلاتکلیفی کتابخانه رودکی و محروم‌شدن نابینایان از خدمات آن است

.......سلامت و بهداشت

 *اولین واکسن کرونا وارداتی احتمالا از سبد کوواکس خواهد بود: دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ۱۱ شرکت در کشور مشغول فعالیت برای تولید واکسن کرونا هستند. وزارت بهداشت از هر واکسنی که به فاز سه برسد، ۱۵ میلیون دوز پیش خرید می کند، در مورد خرید خارجی نیز احتمالاً اولین محموله خرید از سبد کوواکس است. مصطفی قانعی افزود:  سازمان بهداشت جهانی ۱۰ درصد از تولیدات واکسن های کرونا که در شرکت های مختلف تولید شده و مورد تایید این سازمان قرار گرفته است را از طریق اتحادیه جهانی کوواکس توزیع می کند.

احتمالا اولین محموله واکسن های کوواکس اواخر بهمن به ایران می رسد و بعد از آن نیز احتمالا واکسن تولید مشترک با کوبا در دسترس ایران قرار می گیرد. پس از آن خرید مستقیم واکسن از برخی از کشورها نیز به نتیجه می رسد تا به تولید واکسن کرونا در داخل برسیم.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ۱۱ شرکت دانش بنیان بر اساس مجوز سازمان غذا و دارو برای تولید واکسن کرونا در حال فعالیت هستند، که شرکت شفا از برکت در فاز یک انسانی است، موسسه رازی نیز کد اخلاق را برای شروع فاز یک انسانی دریافت کرده است. واکسن مشترک انستیتو پاستور با کوبا نیز در فاز دو انسانی است و احتمالا تا پایان سال وارد فاز ۳ می شود.

وی گفت: پیش بینی می شود اولین واکسن های کرونا تولید داخل خرداد ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد و از ۱۱ شرکت فعال هفت یا هشت شرکت موفق شوند.

قانعی افزود: هیچ کشوری نمی تواند همه مردم خود را با یک نوع واکسن کرونا واکسینه کند بنابراین باید از منابع مختلف داخلی و خارجی برای تامین واکسن اقدام کنیم و حتی در مواردی ممکن است، واکسیناسیون گروهی از مردم با یک واکسن شروع شود و دوز یادآوری با واکسن دیگری باشد یا مثلاً برای سالمندان، زنان باردار یا بیماران قلبی و... واکسن خاصی مورد استفاده قرار بگیرد کما اینکه در برخی کشورها  واکسن فایزر در برخی افراد بالای ۸۵ سال عوارضی داشته است.

*ریزش مو؛ از عوارض کرونا:  یک متخصص پوست با بیان این که ریزش مو یکی از عوارض کروناست، گفت: معمولا ریزش موی ایجاد شده ناشی از بیماری ویروسی کووید ۱۹ ممکن است تا دوماه بعد از بهبودی نیز ادامه دار باشد ولی در نهایت سیستم ایمنی و پاسخ بدن به ویروس تعیین می‌کند که آیا پس از ابتلا به COVID-۱۹ دچار ریزش مو می‌شوید یا خیر.

دکتر فهیمه عبدالهی با بیان اینکه ریزش موی مقطعی اغلب به دنبال ابتلا به بیماری‌های گوناگون  ایجاد می‌شود، اظهار کرد: ابتلا به بیماری عفونی و تب‌دار می‌تواند عاملی برای ریزش موی مقطعی باشد. وی کاهش وزن ناگهانی، مصرف برخی داروها، زایمان و شیردهی  را از دیگر عوامل ریزش مو ذکر کرد و افزود: با درمان علت‌های زمینه‌ای که باعث ریزش مو شده و مصرف داروهای محرک رشد مو در کنار رفع کمبودهای تغذیه‌ای، فولیکول مو تقویت می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه، بیماری‌هایی نظیر اختلالات تیروئید، کم‌خونی و بیماری‌های عفونی را از دیگر عوامل احتمالی ریزش مو ذکر کرد و ادامه داد: این بیماری‌ها می‌توانند باعث آسیب در بخشی از پوست شوند که با ایجاد عفونت‌های ویروسی و قارچی ریزش مو را به دنبال دارد.

دکتر عبدالهی اظهار کرد: درمان کم کاری تیروئید و تامین کمبود ذخائر آهن و زینک با مصرف داروهای مکمل می تواند ریزش مو را به میزان قابل توجهی متوقف کند. وی با بیان این که بیهوشی‌های ناشی از اعمال جراحی می تواند به میزان قابل توجهی در افزایش ریزش مو تاثیر داشته باشد، گفت: تا سه ماه بعد از عمل جراحی موی بیمار به شدت می‌ریزد که این موضوع به دلیل ناتوانی و اختلال در تغذیه وی است و با تقویت تغذیه و مصرف داروهای درمانی تا مدتی پس از بیهوشی ریزش مو برطرف خواهد شد. این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: بهترین راه‌حل برای برطرف کردن ریزش موی مقطعی، درمان علت ریزش مو است.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه؛ ریزش موی ناشی از ابتلا به بیماری‌های عفونی در حدی است که فرد حتی تمایلی به شانه کردن موهای خود ندارد و این در حالیست که این عارضه معمولا چند ماه بعد از بهبودی خود بخود متوقف می شود. وی با بیان اینکه ریزش مو یکی از عوارض بیماری‌های عفونی و تب دار است، گفت: استفاده از مکمل‌ها تاثیر چندانی در روند بهبود عوارض ریزش مو ندارد و برای کاهش عوارض باید دوره بیماری طی شود.

وی با بیان این که درمان ریزش مو به طور مستقیم به علت وابسته است، توضیح داد:  هیچ درمان اختصاصی و قطعی برای پیشگیری از ریزش مو وجود ندارد بلکه با بررسی عوامل اساسی در ریزش موی افراد، درمان‌های متفاوت ارائه می‌شود. در برخی افراد فرآیند ریزش مو ژنتیکی است. در این موارد بر اساس سن، جنس و نوع ریزش، درمان‌های دارویی و موضعی تجویز می‌شود.

دکتر عبدالهی  در پاسخ به این سوال که آیا شوینده‌ها و شامپوها تاثیری در روند کاهش ریزش مو دارند یا خیر نیز گفت: شامپوها به تنهایی نمی‌توانند در جلوگیری از ریزش مو موثر باشند و غالبا این موضوع که مواد خاصی در ترکیبات برخی شامپوها برای کاهش ریزش مو موثر است، صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و برای جلب توجه مشتریان از آنها استفاده می شود.

وی با تاکید بر این که ترکیبات موجود در شامپوها تارهای مو و سطح خارجی پوست سر را تحت تاثیر قرار می‌دهند، خاطر نشان کرد: حقیقت این است که اگر قرار به ریزش مو باشد، نوع شامپوی استفاده شده تاثیری در روند آن ندارد و صرفا اثرات مثبت شامپو در درمان برخی بیماری‌های پوستی سر مانند شوره یا پسوریازیس و کاهش خشکی و چربی پوست ثابت شده، اما در درمان و پیشگیری از ریزش مو نقش مهمی ایفا نمی‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، انتخاب شوینده مناسب موی سر را مورد تاکید قرار داد و افزود: انتخاب نوع شامپو از اهمیت بالایی برخوردار است به این شکل که شامپو باید با مو و پوست سر سازگاری داشته باشد و در عین حال به موها هم آسیب نرساند به طور مثال افرادیکه دارای شوره سر و یا چربی پوست هستند می‌توانند ضمن انتخاب درست شوینده سازگار با پوست و مو به میزان قابل توجهی ریزش مو را کاهش دهند.

وی با بیان این که شوره سر به علت پوسته‌های جدا شده از سر و به دنبال زیاد شدن قارچ‌های طبیعی که در سر زیست می‌کنند ایجاد می‌شود، گفت: این شامپو با دو مکانیزم شوره را بهبود می‌بخشد، یعنی حاوی موادی است که باعث جدا شدن راحت‌تر پوسته‌ها می‌شود و از طرف دیگر می‌تواند حاوی موادی باشد که به‌عنوان ضد قارچ عمل کند و شوره سر را کاهش دهد.

.....‌.ورزشی

*تجلیل از قهرمانان نابینا و کم بینای استان یزد

یکی از اقشاری که بیشترین آسیب را از شیوع کرونا دیدند، ورزشکاران بودند. به ویژه ورزشکاران نابینا و کم بینا که در سال جاری از برگزاری کلیه مسابقات باشگاهی و قهرمانی کشور محروم هستند. حال در این شرایط، برخی هیأت های استانی به تجلیل از قهرمانان و ملی پوشان خود پرداخته اند.

در مراسمی که با حضور حسین دشتی، رئیس هیأت ورزش نابینایان استان یزد و آزاده دهقان معاون اداره کل ورزش و جوانان این استان برگزار شد، از برگزیدگان مسابقات کشوری و استانی نابینایان و کم بینایان یزد تجلیل شد.

حسین دشتی رئیس هیأت نابینایان یزد در این مراسم گفت: با توجه به شرایط پیش آمده نتوانستیم همچون سال های گذشته مراسم های خود را برگزار کنیم اما امیدواریم بتوانیم این برنامه ها را به خوبی دنبال کنیم.

وی افزود: در این مراسم از قهرمانان کشوری سال 98، برگزیدگان مسابقات پارالمپیاد ورزشی استان یزد و برگزیدگان مسابقات کشوری سال گذشته استان تجلیل و قدردانی شد. وی گفت: متاسفانه ویروس کرونا شرایط خاصی را برای ما بوجود آورده است که بسیاری از برنامه های خود را تغییر داده ایم، اما از ظرفیت فضای مجازی نیز استفاده کردیم که امیدواریم به زودی شاهد از بین رفتن این ویروس باشیم.

دشتی در پایان گفت: یکی از برنامه هایی که توسط فدراسیون نابینایان در طول سال به صورت نمادین برگزار شده است: مسابقات غیر حضوری آمادگی جسمانی بوده که ورزشکاران یزدی نیز در این مسابقات شرکت کرده اند.

*مسابقات دوچرخه سواری پاراسایکلینگ تهران ۱۶ بهمنماه برگزار می شود

به استحضار می رساند ورزشکارانی که تمایل به شرکت در مسابقات دوچرخه سواری مورخ شانزدهم بهمن ماه سال جاری را دارند، می توانند با آقای بنا ساز با شماره ۰۹۱۲۳۸۸۸۹۹۷ مسئول پاراسایکلینگ هیأت دوچرخه سواری تهران تماس گرفته و اعلام آمادگی نمایند.

مسابقات فوق نمادین بوده و ارتباطی با هیأت ورزش نابینایان استان تهران ندارد، اما دوچرخه سواران نابینا و کم بینا نیز می توانند در مسابقاتی که زیر نظر هیأت دوچرخه سواری استان تهران برگزار می شود شرکت کنند.

........حوادث

*جزئیات حلق آویز کردن کودک ملایری در یک شوخی احمقانه

انتشار تصاویر آزار یک کودک از سوی عمویش در فضای مجازی منجر به دستگیری این مرد شد.

روز یکشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که در آن مردی جوان با انداختن یک رشته دور گردن پسربچه‌ای 3 ساله وی را به حالت حلق آویز از زمین بلند کرده و در حالی که کودک گریه می‌کرد و درد می‌کشید وی در حال خندیدن بود.
انتشار این تصاویر در فضای مجازی، موجی از اعتراضات را از سوی کاربران به‌دنبال داشت. از این‌رو بلافاصله کارشناسان پلیس فتا وارد عمل شدند و با شناسایی عوامل این کودک آزاری که در شهر ملایر رخ داده بود آنها را دستگیر کردند. نخستین بررسی‌ها نشان داد مرد جوانی که اقدام به این کار کرده بود عموی این کودک بوده و پدر این کودک نیز تصاویر را ثبت کرده بود.
حسین بشری معاون اجتماعی پلیس همدان در این باره گفت: فردی که در شهرستان ملایر اقدام به کودک آزاری و انتشار عکس در فضای مجازی کرده بود توسط پلیس شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر شد.

 وی که عموی کودک بود در اعترافات خود هدف از این کار را شوخی و مزاح با برادرزاده‌اش عنوان کرد و گفت: «از نتیجه کار خود اطلاع نداشته و این کار را برای تفریح و سرگرمی انجام داده است.
بشری در پایان تأکید کرد: متهم بازداشت شد و انگیزه دقیق و واقعی فرد مذکور در دست بررسی است و پرونده برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شده است. پلیس با اینگونه اقدامات که باعث تشویش اذهان عمومی و ناراحتی مردم می‌شود با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

رضا مسعودی فر، قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در یک نشست خبری درباره مصادیق کودک آزاری در فضای مجازی و برخورد با این موارد برای پیشگیری از وقوع جرم گفت: در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان که اردیبهشت سال‌جاری به تصویب رسید اینگونه موارد پیش‌بینی شده است.

طبق قانون، حتی قبل از وقوع جرم هم اجازه مداخله‌هایی داده شده در حالی که درگذشته تا قبل از تشکیل پرونده نمی‌توانستیم دخالت کنیم اما اکنون دستگاه‌های متولی از جمله بهزیستی و نیروی انتظامی می‌توانند این موضوعات را پیگیری کنند.


مسعودی فر گفت: همچنین دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم تشکیل شده است. به موجب قانون، حتی رفتار والدینی که مسامحه یا سهل‌انگاری کنند قابل پیگیری و تعقیب است. اساس کار کنترل خشم و مهارت زندگی است زیرا نمی‌توان برای هر خانواده مأمور گذاشت اما ظرفیت قانونی برای کسانی که کودک آزاری می‌کنند حتی اگر والدین آنها باشند، وجود دارد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *