شناسه خبر: 22800 منتشر شده در مورخ: 1399/11/4 ساعت: 22:04 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 5 بهمن ۱۳۹۹

روزنامه یکشنبه 5 بهمن ۱۳۹۹

عناوین امروز: رئیس جمهور: نگرانی جدید ابتلای جوانان به کرونا است - بهزیستی چگونه اطلاعات افراد دارای معلولیت را در اختیار شرکت های خصوصی قرار می دهد - هیچ شهر قرمز کرونایی در کشور نداریم - هنرمند صیاد لحظه هاست/ گزارش ایران سپید از رونمایی کتاب «شب و نگاه»، مجموعه غزل های عباس اسلامی شرا، شاعر نابینا - انتخاب ترکیب ۹ نفری کمیسیون ورزشکاران پارالمپیک - مردی که به 8 زن تجاوز کرده بود، اعدام نمی شود/ شاکیان رضایت دادند

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 5 بهمن ۱۳۹۹

10 جمادی الثانی ۱۴۴۲

24 ژانویه 2021

سال بیست و پنجم شماره 6620

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

رئیس جمهور: نگرانی جدید ابتلای جوانان به کرونا است

بهزیستی چگونه اطلاعات افراد دارای معلولیت را در اختیار شرکت های خصوصی قرار می دهد

هیچ شهر قرمز کرونایی در کشور نداریم

هنرمند صیاد لحظه هاست/ گزارش ایران سپید از رونمایی کتاب «شب و نگاه»، مجموعه غزل های عباس اسلامی شرا، شاعر نابینا

انتخاب ترکیب ۹ نفری کمیسیون ورزشکاران پارالمپیک

مردی که به 8 زن تجاوز کرده بود، اعدام نمی شود/ شاکیان رضایت دادند

..........اخبار روز

* رئیس جمهور: نگرانی جدید ابتلای جوانان به کرونا است

روحانی:

نگرانی جدید ما ابتلای جوان‌ها و نوجوان‌ها به کرونا است؛ قبلا بیشتر افراد مسن به کرونا مبتلا می‌شدند.

حداقل تا 6 ماه آینده دستورالعمل‌های بهداشتی به همین دقت ادامه خواهد داشت

ویروس های انگلیسی و افریقایی بسیار نگران کننده اند

وزیر بهداشت گفت این ویروس جهش یافته مرگ و میر بیشتری به همراه دارد

نباید به واسطه کاهش ابتلا یا تعداد فوت شدگان، در رعایت پروتکل ها اهمال کاری کنیم.

اگر خدای نکرده شاهد موج جدید باشیم، این موج جدید به معنای تعطیلی برخی کسب و کار ها و اختلال در امور کشور است. راه حل این مسئله تشدید نظارت هاست

همه تلاش‌ها بر این است که در ماه بهمن واکسیناسیون در کشور آغاز شود

* ایجاد انحراف در ازدواج برای دریافت وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی/عدم توجه به تجرد قطعی و دهه شصتی ها

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش:

اکنون نگران ایجاد مشکلات انحرافی نسبت به سن ازدواج هستیم به طوری که برای دریافت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی شاهد ازدواج و طلاق‌های صوری باشیم.

از جمله نکاتی که در این تصمیم به آن توجه نشده، بحث تجرد قطعی و عدم توجه به بخشی از متولدین دهه ۶۰ است که همچنان به دلیل مشکلات اقتصادی مجرد مانده‌اند و در این تصمیم گیری نیز عملا تسهیلات کم‌تری دریافت می‌کنند./ ایسنا

* پرسرعت ترین اینترنت موبایل برای کدام کشورهاست؟

رتبه یک تا پنج اینترنت موبایل در جهان تا ماه دسامبر ۲۰۲۰، به ترتیب به قطر، امارات متحده عربی، کره جنوبی، چین و استرالیا تعلق دارد. همچنین رتبه یک تا پنج اینترنت پهن‌باند ثابت در جهان، به ترتیب به تایلند، سنگاپور، هنگ‌کنگ و رومانی تعلق دارد./ ایسنا

* حمل و نقل عمومی مهم ترین بستر گسترش کرونا در البرز و تهران است

 ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت:   

 مهمترین بسترهای نگرانی در کلانشهرهایی مانند تهران و کرج، حمل و نقل عمومی است چراکه امکانات و ظرفیت لازم در این راستا وجود ندارد.

مواردی از ویروس جهش یافته در برخی نقاط دنیا مشاهده شده و باید نهایت تلاش خود را داشته باشیم که از ورود این ویروس جلوگیری کنیم.

۱۹ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند ولی در برخی از استان ها خیزش جدیدی از بیماری دیده شده و در ۲ استان تهران و اصفهان مواردی از رشد بیماری در بین افراد هفت تا ۱۸ سال یافت شده است.

مهمترین دستاورد البرز در روزهای اخیر این است که در برخی از روزها حتی یک مورد مرگ ناشی از کرونا نیز در این استان گزارش نشده است./ ایرنا

* رقم سبد معیشت کارگران آخر بهمن‌ماه تعیین می‌شود

ناصر چمنی نماینده کارگران در شورای عالی کار:

تعیین سبد معیشت کارگران نخستین گام برای بحث درباره مزد ۱۴۰۰ است که با توجه به تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها، مقرر شد پس از اعلام نرخ تورم بهمن‌ها و استخراج اقلام خوراکی در بهمن‌ماه سبد معیشت کارگران مشخص می‌شود.

این تفکر که حقوق کارگران به نسبت افزایش حقوق کارمندان افزایش یابد درست نیست و مخالف این موضوع هستم./ ایرنا

* ۷۴ درصد کاربران چینی با موبایل خرید می کنند

 داده های به دست آمده از چین نشان می دهد ۷۴ درصد از مردم این کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی به صورت روزانه از نرم افزارهای پرداخت با کمک تلفن همراه خرید کرده اند که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی، افزایش ۴.۴ درصدی را  نشان می دهد./ ایرنا

..........گزارش ویژه

* بهزیستی چگونه اطلاعات افراد دارای معلولیت را در اختیار شرکت های خصوصی قرار می دهد

چندی پیش خبری مبنی بر اینکه فیلمو در هفته تکریم افراد دارای معلولیت در راستای مسئولیت اجتماعی خود برای همکاری سازمان بهزیستی  تفاهم نامه ای را منعقد کرد که بر اساس آن خدمات ویژه ای به افراد دارای معلولیت و تحت پوشش این سازمان ارائه دهد.

آن طور که در خبرها درج شده بوده به منظور ارائه خدمات بهتر و بیشتر به یک میلیون و 600 هزار نفر از افراد دارای معلولیت جسمی_ حرکتی، بینایی، شنوایی، و صوت و گفتار امکان دسترسی آسان به محتوای مفرح و متنوع فراهم شود. سازمان بهزیستی پیشتر تفاهم نامه ای را با شرکت های خصوصی مثل تاکسی های اینترنتی برای ارائه تخفیف های ویژه به معلولان منعقد کرده بود.

حال سوال اینجاست، به چه صورت اطلاعات افراد دارای معلولیت به شرکت های خصوصی برای شناسایی ارائه میشود در پاسخ به این سوال مسعود آسیما مدیرکل روابط عمومی بهزیستی کل کشور در گفتگو با ایران سپید میگوید: « به طور کلی ما اطلاعات خاصی را به اینگونه شرکت ها نمیدهیم و برای شناسایی مددجویان از طریق این شرکت ها از دو روش استفاده می کنیم.»

وی ادامه داد: « در روش اول به این صورت است که از طریق نرم افزارهای خاص مددجویانی که میخواهند به عنوان مثال عضو فیلمو شوند مشخصات خود را وارد می کنند و آن شرکت مورد نظر از طریق سایت ما به صورت الکترونیک به صورت کراس چک ( cross check ) میشود و سایت ما تأیید می کند که این کد ملی جزو مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی هست یا نه. به این صورت نیست که اطلاعات شخصی افراد را به شرکت های خصوصی دهیم.»

آسیما با اشاره به روش دوم برای جابه جایی اطلاعات میان بهزیستی و شرکت های خصوصی گفت: « شرکت ها برای افراد دارای معلولیت پیامکی را ارسال می کنند که آنها بتوانند از طریق لینک داخل پیامک عضو شوند و از خدمات استفاده کنند. ناگفته نماند این پیامکها نیز از طریق سازمان بهزیستی به مددجویان ارسال میشوند و کد تخفیف فیلمو در اختیار معلولان قرار میگیرد و هر فردی که تمایل داشته باشند میتواند از طریق این کدها در فیلمو عضو شوند و از محتوای آن استفاده کند.»

مدیرکل روابط عمومی بهزیستی در پایان بیان کرد: «با شرکت تپسی به صورت کراس چک تبادل و با فیلمو از طریق تعریف کد تبادل اطلاعات کردیم. با اسنپ هنوز در حال مذاکره هستیم.»

دانشجویان معلولی که جزو 7 دهک پایین قرار ندارند شهریه دریافت می کنند

27 دی ماه خبری به نقل از مجید رضازاده در رسانه ها منتشر شد که شهریه صد در صدی دانشجویان دارای معلولیت هفت دهک پایین توسط سازمان بهزیستی پرداخت خواهد شد. یکی از مهم ترین موضوعاتی که دراین خبر به چشم میخورد شناسایی دهک ها با آزمون وسع انجام میشودکه در این آزمون مشخص می شود که هر کدام از معلولان در چه دهک درآمدی قرار دارند. حال اگر فرد دارای معلولیتی که دانشجوی ترم 4 یا 5 است و مشغول به تحصیل و دراین آزمون تشخیص داده شود که این فرد جزو این 7 دهک پایین قرار ندارد تکلیف پرداخت مابقی شهریه دانشگاه او چه خواهد شد.

در پاسخ به این سوال مجید رضا زاده سرپرست مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری سازمان بهزیستی کل کشور به ایران سپید گفت: «آنچه که در قانون حمایت از حقوق معلولان است و آیین نامه ای که دولت بر اساس ماده 9 قانون نوشته این است که معلولان متوسط، شدید و خیلی شدید هفت دهک پایین درآمدی صد در صد شهریه را دریافت می کنند. این قانونی است و هر سازمان در قبال آن وظیفه ای دارد. مابقی معلولانی که جزو این گروه نبودند قانونی برای ارائه خدمات تحصیلی برای این افراد وجود ندارد اما سازمان بهزیستی این را وظیفه خود می داند که به جمعیت تحت پوشش خود خدمان حمایتی ارائه دهد.»

وی ادامه داد: « بر اساس بودجه ای که در اختیار سازمان قرار میگیرد ما میتوانیم بخشی از شهریه تحصیلی دانشجویانی که جزو هفت دهک پایین قرار نداشتند را پرداخت کنیم. حال افراد که در گذشته به دانشگاه های شهریه دار مثل دانشگاه آزاد مراجعه کردند و دانشجو شدند شهریه آنها نیز پرداخت می شود اما به همان اندازه بودجه که سازمان در اختیار داشته باشد.»

رضازاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه معلولانی هستند که در ترم های 4 یا 5 دانشگاه قرار دارند و در آزمون وسع تشخیص داده شده که جزو هفت دهک در آمدی نیستند حال تکلیف این افراد برای پرداخت مابقی شهریه دانشگاه تا زمان فارغ التحصیلی چه میشود؟  شهریه دانشجویان در دانشگاه آزاد برای سال تحصیلی 97-98 با دانشگاه تسویه شده است و برای سال تحصیلی 98-99 دانشگاه باید مستنداتش را به بهزیستی ارائه دهد تا شهریه دانشجویان را به حسابشان واریز کنیم. برای دانشگاه های غیر دانشگاه آزاد که شهریه دار هستند از طریق استان ها عمل کردیم که پرداخت شهریه آنها طبق روال قبل انجام میشود به این صورت که درصدی از شهریه به خود دانشجویان پرداخت میشود.

حال اگر افرادی باشند که قبل از این قانون در دانشگاه ثبت نام کرده و در ترم های 4 یا 5 قرار دارد این مشمول قانون جدید نمیشود با مصوبه شورای معاونین سازمان به دستور ریاست سازمان شهریه این افراد هم پرداخت میشود. اینکه گفتید شهریه کامل پرداخت میشود با بخشی از آن باید بگویم که در مقاطع تحصیلی بالا مثل دکتری شهریه دانشگاه بسیار سنگین است و بهزیستی نمیتواند تمام شهریه را به دانشجویان پرداخت کند و فقط میتوانیم بخشی از آن را به دانشجویان پرداخت کنیم.»

وی در پایان گفت: «شهریه به مابقی دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی که شامل معلولان خفیف یا افرادی که در دهک های بالاتر درآمدی قرار دارند پرداخت میشود اما در حد بودجه ای که سازمان بهزیستی دارد.»

..........بهداشت و سلامت

* هیچ شهر قرمز کرونایی در کشور نداریم: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: هیچ شهر قرمز کرونایی در کشور نداریم و شهرهایی که در مازندران قرمز بودند نارنجی شدند. اما افزایش ترددها، افزایش موارد ابتلای سرپایی و عادی انگاری مردم در برخی شهرها نگران کننده است.

به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی افزود: هم اکنون از نظر وضعیت کرونا ۱۹ شهر نارنجی، ۱۵۷ شهر زرد و ۲۵۶ شهر آبی داریم و این نشانه این است که تا حدی وضعیت بهتر شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون میزان مرگ کرونا در  انگلیس مرز ۱۸۰۰ مرگ در روز را گذرانده، در آلمان بالای هزار مرگ در روز دارند و در آمریکا بالای ۴ هزار مرگ در روز را تجربه می کنند. با این وجود تذکر جدی می دهم زیرا در برخی از مناطق کشور عدم رعایت پروتکل ها را در هفته گذشته شاهد بودیم.یکی از این شهرها کاشان بود که تذکر داده شد.

رئیسی گفت: خروج از وضعیت قرمز به معنای ضعیف شدن یا از بین رفتن ویروس نیست. برعکس، ویروس نه تنها ضعیف نشده بلکه جهش پیدا کرده و قوی تر شده است. ویروس انگلیسی حدود ۶۰ کشور دنیا را درگیر کرده است.  در آفریقای جنوبی هم ویروس کرونا جهش یافته و ۲۶ کشور را درگیر کرده است. ویروس جهش یافته قدرت سرایت بیشتری دارد و جوانان را بیشتر درگیر می کند. قدرت کشندگی و میزان مرگ و میر مبتلایان در ویروس جدید بیشتر است.

رئیسی افزود: در هر موج جدید شیوع کرونا بیش از ۱۰ هزار مرگ جدید رخ می دهد و ۱۰ هزار خانواده را داغدار می کند. خانواده ها به هیچ وجه کوتاه نیایند و پروتکل ها را خودشان جدی بگیرند. ویروس جدید جوانترها را درگیر می کند باید مراقبت کنیم اکنون بر اساس آخرین ارزیابی ها در برخی استان ها میزان بیماران سرپایی افزاییش پیدا کرده این زنگ خطری است که اگر بی توجهی کنیم به افزایش موارد بستری و مرگ و میر منتهی می شود.

* خطر پیک مجدد بیماری: عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا از ادامه روند افزایش موارد ابتلا به کرونا با شیبی ملایم خبر داد و گفت: اگر مردم همچنان سفر رفتن و برگزاری تجمعات را ادامه داده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، حتما پیک و موج دیگری را تجربه خواهیم کرد.

به نقل از ایسنا، دکتر مسعود مردانی گفت: همچنان شاهد افزایش موارد بیماری کووید-۱۹ با شیب ملایم هستیم. در روزهای اخیر موارد ابتلا به بیماری بسیاری کاهش یافته بود، اما در حال حاضر به تدریج موارد بیماری مجددا در حال افزایش است.

وی با اشاره به سفرها و تجمعات بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تعطیلات اخیر، افزود: دو هفته دیگر شاهد اوج اثر سفرها و تجمعات اخیر، بر روی موارد ابتلا به کرونا خواهیم بود.

مردانی با بیان اینکه فعلا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا وارد موج چهارم بیماری خواهیم شد یا خیر، اظهار کرد: البته اگر مردم همچنان سفر رفتن و برگزاری مراسم‌ها و تجمعات را ادامه داده و پروتکل‌های بهداشتی مانند فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی، استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست، عدم تجمع و... را رعایت نکنند، حتما پیک و موج دیگری را تجربه خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: توصیه می‌کنم که مردم تا حد امکان همکاری کنند تا گردش ویروس متوقف شود. اگر مجددا ویروس در کشور تشدید یابد، ممکن است گرفتاری‌مان بیشتر شود. شرایط فعلی شکننده است و با کوچکترین عدم رعایتی می‌تواند از بین رفته و بیماری مجدداً در کشور پیک بزند.

..........دُریافت

* هنرمند صیاد لحظه هاست/ گزارش ایران سپید از رونمایی کتاب «شب و نگاه»، مجموعه غزل های عباس اسلامی شرا، شاعر نابینا

در بیست و پنجمین روز از دی امسال، یعنی آخرین پنج شنبه ی نخستین ماه زمستان، کتاب «شب و نگاه»، شامل ۵۱ غزل از مجموعه اشعار عباس اسلامی شرار، شاعر مطرح نابینا، با حضور چهره های فرهنگی و دوست داران شعر و ادب، در گالری «شلمان» رونمایی شد.

به گزارش ایران سپید، کتاب «شب و نگاه» به کوشش سیما سیرانی و از سوی انتشارات «پیام یوسف» روانه ی بازار شده است.

سیما سیرانی، در خصوص آشنایی اش با عباس اسلامی شرار، خاطره ی جالبی نقل می کند: «آشنایی من با آقای اسلامی از استاد شاگردی در دانشگاه پلی تکنیک شروع شد؛ کلاس هایی که جهاد دانشگاهی برای تربیت مربی برای نابینایان گذاشته بود؛ اما من چون دیر از وجود این کلاس ها مطلع شدم، نسبت به هم کلاسی هایم دیرتر وارد این کلاس شدم. و تقریباً دو سه ماه آخر به کلاس رسیدم؛ اما متأسفانه به من مدرک ندادند؛ چون زمان حضور من در کلاس های آقای شرار، کفایت گرفتن مدرک را نداد. اما در این کلاس چیز با ارزشتری به دست آوردم و آن، دوستی من با آقای شرار بود که علاوه بر یادگیری جهت یابی و خط بریل، انگیزه ی زندگی صحیح و به کار بردن تمام توانایی هایم در کل زندگی شد. در اوایل دوستی ما، به خاطر اینکه من دیر به کلاس رسیده بودم، مجبور بودیم به عنوان کلاس جبرانی ساعت های زیادی را برای یادگیری جهت یابی و و چگونگی راهنمایی یک فرد نابینا با هم بگذرانیم؛ مسیر های طولانی را با هم پیاده روی می کردیم. مثلاً از دانشگاه پلی تکنیک که زیر پل حافظ بود تا خیابان نیروی هوایی را که منزل آقای شرار در آن خیابان واقع بود، پیاده می رفتیم. چیزی که برای من خیلی عجیب بود، توانایی یک نابینا در تسلط به خیابان ها و موقعیت کوچه ها بود. آنچه توجه مرا خیلی در مورد توانایی های آقای شرار جلب کرد، این بود که سر هر خیابان و کوچه که می رسیدیم، آقای شرار نه تنها نام آن خیابان، حتی نام کوچه ها را از حفظ بود به جای اینکه من بگویم سر کدام کوچه هستیم، بلافاصله ایشان می گفت مثلاً سر فلان کوچه هستیم. این برای من بسیار جالب بود. همین باعث شد که من نتوانم از دوستی با آقای شرار دست بکشم.»

سیما سیرانی در بیان هدفش از جمع آوری غزل های عباس اسلامی شرار، به این نکته اشاره می کند که اثر خوب باید برای نسل امروز و نسل های آینده، الهام بخش باشد: «از نظر من اثر خوب برای نسل فعلی و نسل های آینده باید اثری الهام بخش باقی بماند. شاید بیست سال است که این ایده را در ذهن داشتم؛ اما به علت مشغله های زیاد زندگی این توفیق نصیبم نشده بود و بعد از گذشت این مدت و پایان یکسری از دغدغه ها موفق به انجام این کار شدم. هرچند که من این کار را برای جبران محبت های آقای شرار انجام دادم، اما دیدم که این کار چقدر باعث خوشحالی فرزندان و همسر آقای شرار و همچنین تمام دوستان، آشنایان و شاگردان قدیم و جدید آقای شرار و خودم شد.»

اگر به من بود، همچنان مخالف انتشار اشعارم بودم

عباس اسلامی شرار از سال ۱۳۴۹ به قول خودش رسماً شاعری را آغاز کرده؛ اما چرا بعد از گذشت ۵۰ سال، اولین مجموعه غزل او منتشر می شود؟ «من از سال ۴۹ به طور رسمی، با این عروس معنا مأنوس شدم و شروع به شعر گفتن کردم تا امروز. اینکه چرا حالا و بعد از ۵۰ سال به فکر چاپ کتاب افتادم، باید بگویم که اگر دست خودم بود، الآن هم چاپ نمی کردم. اولاً معتقدم اگر اثری خوب باشد، چه چاپ شود و چه چاپ نشود، در نظر اهل فن می ماند و ماندگار است. اما اگر اثری خوب نباشد، آن هنر یا به اصطلاح هنر قبل از هنرمند خواهد مرد؛ ولو اینکه کتاب هم چاپ کرده باشد. الآن کتاب چاپ کردن برای یک عده اتفاقاً کار راحتیست. فرضاً کسی می آید چهارتا شعر سر هم می کند و اسمش را شعر می گذارد و اقوامش آن ها را بهبه و چهچه می کنند و او هم باد به غبغب  انداخته، آن به اصطلاح شعر ها را چاپ می کند. بعد می بینی که چیزی در آن ها نیست. ثانیاً، من وسواس عجیبی در انتخاب کلمات دارم. به دلیل اینکه در طول این ۵۰ سال، انجمن داری کرده ام، انجمن های زیادی تشکیل داده ام، در انجمن های فراوانی هم شرکت کرده و هم تدریس کرده ام. چون شاگردان زیادی از نسل های جوان یا بزرگ سال داشتم، این ها را راهنمایی می کردم و اشعارشان را اصلاح می کردم؛ به همین دلیل خودم وسواس عجیبی روی گزینش واژگان و چینش آن ها داشتم. وقتی خودم هم شعر می گویم، اگر ۱۰ یا ۲۰ بار آن را پاکنویس کنم، ۱۰ یا ۲۰ بار در کلماتش تجدید نظر می کنم. چون خیلی سختگیرم، اولین منتقد اشعارم، خودم هستم. ممکن است بعضی شعر ها را نپسندم و بعد از مدتی دور بریزم؛ خیلی هم این کار را کرده ام. ولی برخی دوستان به شکلی متفرقه، اشعار مرا جمع کرده اند. از جمله همین خانم سیرانی که اولین کتاب غزل های مرا چاپ کرد. این ۵۱ غزل را خانم سیرانی متناوباً در طول این سال ها جمع کرده بود. با اصرار او و به حرمت دوستی که ۵۰ سال پیچ خورده، این اشعار در قالب یک کتاب منتشر شد. البته من در این کار، به عنوان مشاور حضور داشتم تا اشعاری را که لازم است حذف یا اصلاح شوند، بررسی کنیم.»

عباس اسلامی شرار در پاسخ به پرسش ما راجع به درون مایه های شعر خود، به این نکته اشاره می کند که بسامد واژه ی «چشم» در اشعار او زیاد به چشم می خورد: «طبیعیست که بسامد چشم در اشعار من زیاد باشد؛ چون نابینا هستم. البته داخل پرانتز بگویم که تا به امروز شعر مناسبتی یا سفارشی که مطابق با دلم نباشد، نگفته ام. برگردیم به پرسش شما و ادامه ی توضیحاتم. چون من نابینا هستم، بخشی از اشعارم به دغدغه ها و حرف مشترک با نابینایان باز می گردد. از طرفی، خودم را نسبت به همچشمانم مدیون می دانم و باید احساسات آن ها را هم در قالب شعر از دیدگاه های مختلف بیان کنم.  بخش دیگری از اشعار من برای کل جامعه است تا مثلاً افراد بینا احساس نکنند که من آدمی نا امید هستم. ببینید شعر مثل جرقه است. و باید لحظه ها را شکار کرد. هنرمند، صیاد لحظه هاست. بنا بر این وقتی شعر می گویم، احساسی را بیان می کنم که در آن لحظه به من دست داده است. اشعاری هم دارم که تصویریست. یعنی اگر کسی نداند که من نابینا هستم، شعر های تصویری مرا که بخواند، فکر می کند یک شاعر بینا این ها را گفته. مثلاً این رباعی را در نظر بگیرید:

ای آنکه نگاهت آیه ی بیداریست!

چشمان تو شاهکار مردم داریست؛

در چشم تو آسمان به دریا پیوست،

انبوه ستاره ها به دریا جاریست.

یا بیتی از یک غزلم می گوید:

تو با سبز آبی بارانی دریای چشمانت،

بیا آب و هوای خانه ی ما را شمالی کن.

بنا بر این تصویر سازی خوب بلدم. درست است که من نابینای مادرزادم؛ اما آنچه را که می شنوم، تقویت می کنم و تصویر می سازم و به گواهی افراد بینا، تصویر های کاملاً واقعی و درستیست. برای این توضیحم بیتی از شوریده ی شیرازی، شاعر نابینای قرن سیزدهم به یادم آمد که گفته:

خلق خندند که من وصف رخ خویش کنم،

خود به گوشم شنوم، آخر کورم نه کرم.

بخش دیگری از اشعار من هم زمینه ای اجتماعی دارد یا از بن مایه های شخصی من می جوشد؛ مثل شادی، غم، عشق یا انزجار. به هر حال یک شاعر مثل یک سوپر مارکتیست که همه نوع محصول باید داشته باشد.»

در جلسه ی رونمایی کتاب «شب و نگاه» قرار شد به همت نرگس شرار، دختر عباس اسلامی شرار و مسئول بخش نابینایان کتابخانه ی خاوران، نسخه ی بریل این کتاب تهیه شود. همچنین قرار شد استاد میلاد کیایی، نوازنده ی شهیر سنتور و پژوهشگر موسیقی با همکاری عباس شرار، این غزل ها را در قالب صدای شاعر، همراه با سنتور، روانه ی بازار کند.

مجید سرایی

.........ورزشی

* انتخاب ترکیب ۹ نفری کمیسیون ورزشکاران پارالمپیک

نخستین انتخابات کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی پارالمپیک از طریق سیستم رأیگیری مجازی برگزار شد.

این انتخابات برای یک دوره ۴ ساله برگزار شد که در آن ۱۳ نفر از نامزدهای نهایی واجد شرایط برای کسب ۹ کرسی عضویت به رقابت پرداختند.

طبق تبصره دو بند چهار ماده چهار آئین نامه کمیسیون از هر رشته ورزشی بیش از دو نفر نمی توانند به عضویت کمیسیون انتخاب شوند. بنابراین، عبدالرضا جوکار از رشته دو و میدانی، حامد امیری دو و میدانی، رمضان صالحی والیبال نشسته و رضا پیدایش والیبال نشسته از ترکیب اصلی اعضا خارج شده و در فهرست اعضای علی البدل قرار گرفتند.

در نهایت، ترکیب اصلی کمیسیون ۹ نفره ورزشکاران پارالمپیک به شرح زیر انتخاب شدند:

۱- زهرا نعمتی

۲- جواد حردانی

۳- سجاد محمدیان

۴- داود علیپوریان

۵- صادق بیگدلی

۶- احمدرضا شاه حسینی

۷- سمیرا ارم

۸- غلامرضا رحیمی

۹- صادق کلهر.

* پاسخ منفی به کمپین گردشگری شاهزاده

کریستیانو رونالدو پیشنهاد تبدیل شدن به چهره صنعت توریسم عربستان سعودی و دریافت دستمزد سالیانه 6 میلیون یورویی را به دلیل وضعیت سؤال برانگیز حقوق بشر در این کشور رد کرد.

رونالدو قرار بود در صورت پذیرفتن این پیشنهاد، سالیانه به عربستان سعودی سفر کند. همچنین از چهره او در تمام پروژه های تبلیغاتی صنعت توریسم عربستان استفاده شود.

به لیونل مسی نیز از سوی مقامات سعودی پیشنهادی مشابه داده شده است، اما هنوز پاسخ مسی به این پیشنهاد مشخص نیست.

رونالدو هفته گذشته با گلزنی برابر ناپولی، با 760 گل تبدیل به موفق ترین گلزن تاریخ شد و لیونل مسی نیز رکورددار بردن شش توپ طلای جهان است.

عربستان سعودی در تلاش است تا با کمپین "از عربستان دیدن کنید"، تبدیل به قطب صنعت گردشگری در جهان شود.

عربستان سعودی از ورزش به عنوان موتور تبلیغاتی خود استفاده می کند.

سال گذشته سوپرکاپ اسپانیا در جده برگزار شد و مسی و بارسلونا با رئال مادرید، اتلتیکو مادرید و والنسیا برای قهرمانی رقابت کردند.

ارنستو والورده، سرمربی بارسلونا در آن زمان، راجع به حضور در عربستان گفت: "ما به خاطر پول اینجا هستیم." سال گذشته اولین سال از قرارداد سه ساله و 115 میلیون یورویی عربستان و فدراسیون فوتبال اسپانیا برای برگزاری سوپرکاپ بود. هر چند امسال و به خاطر شیوع کرونا، سوپرکاپ در خود اسپانیا برگزار شد.

..........حوادث

* مردی که به 8 زن تجاوز کرده بود، اعدام نمی شود/ شاکیان رضایت دادند

شرق نوشت: مردی که متهم است هشت زن را ربوده و مورد آزار و اذیت قرار داده، بعد از تأیید حکم اعدام با اعلام انصراف شکات از شکایتشان و قبول درخواست اعاده دادرسی یک بار دیگر پای میز محاکمه می‌رود.

این مرد پنج سال قبل در جریان شکایت‌های پی‌درپی که به مأموران ارائه شد، بازداشت شد. زنانی که از او شکایت کرده بودند ادعا کردند از سوی این مرد مورد تعرض قرار گرفته‌اند.

شاکیان مدعی بودند مردی آنها را به‌عنوان مسافر سوار بر خودرو کرده و بعد مورد تعرض قرار داده است. هشت زن 20 تا 50‌ساله از این مرد شکایت کرده بودند که در نهایت بعد از چندین روز تله‌گذاری مأموران پلیس، متهم که پوریا نام دارد، بازداشت شد. او بعد از مواجهه با شاکیان از سوی آنها شناسایی شد و هرچند تلاش می‌کرد همه چیز را انکار کند؛ اما سرانجام مجبور به اعتراف شد. به این ترتیب پرونده برای رسیدگی به شعبه 7 دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد و بعد از پایان جلسات بازجویی پرونده برای رسیدگی آماده شد.
در جلسه دادگاه سه نفر از هفت شاکی حضور داشتند. ابتدا نماینده دادستان کیفرخواست را خواند و برای پوریا به اتهام سرقت چهار خودروی پراید، سه خودروی مزدا ۳، ربودن هشت زن و آزار هفت نفر از آنها و همچنین ضرب‌وجرح و سرقت از این افراد، اشد مجازات خواست.
سپس اولین شاکی که زن 49ساله و صاحب مزدا 3 نوک‌مدادی بود، در جایگاه ویژه ایستاد و گفت: من به میهمانی رفته بودم. ساعت نزدیک چهار صبح بود که به خانه‌ام در حوالی خیابان دماوند برگشتم و متوجه شدم ماشینم سرقت شده است. یک هفته از این ماجرا گذشته بود که پلیس با من تماس گرفت و گفت خودروی من را پیدا کرده است. ماشینم به‌شدت آسیب دیده بود و شیشه‌های آن شکسته و تمام اموالم از داخل آن سرقت شده بود که خسارت آنها را می‌خواهم. دیگر قربانی پوریا نیز به مأموران گفت: خواهرم پزشک است. چون مدتی بود به پادرد مبتلا شده بود، خودروی مزدا ۳ سفیدم را در اختیارش قرار داده بودم تا با آن به مطب برود. متهم ماشینم را از مقابل مطب خواهرم سرقت کرده و با به‌جاگذاشتن مزدای اولی که دزدیده بود، فرار کرد. چند روز بعد پلیس در تعقیب‌وگریز توانست متهم را بازداشت کند. او با ماشین من قصد فرار داشت که یک تاکسی سد راهش شد و متهم پس از برخورد با تاکسی به‌ناچار متوقف شد. ماشین من در این تصادف و همچنین در تیراندازی پلیس در جریان تعقیب‌وگریز برای بازداشت متهم به‌شدت آسیب دیده و من خسارت آن را می‌خواهم.

دیگر شاکی پرونده نیز به دادگاه گفت: من روز حادثه از جلسه اولیا و مربیان مدرسه دخترم به خانه برمی‌گشتم و در محدوده اسلامشهر منتظر تاکسی بودم که یک پراید مدل‌پایین مقابل پایم توقف کرد. فکر کردم راننده مسافرکش است، سوار شدم اما راننده ظاهری به‌هم‌ریخته و کثیف داشت. تاول و زخم‌های روی دستش باعث شد به او مشکوک شوم. می‌خواستم پیاده شوم اما راننده گفت مسیر را اشتباه آمده است. او به این بهانه که باید دنده‌عقب برود، صندلی ماشین را خواباند. سپس می‌خواست من را آزار دهد که التماس کردم دست از سرم بردارد. به او گفتم شوهر و بچه دارم اما با یک پیچ‌گوشتی به من حمله کرد.
این زن ادامه داد: متهم پیچ‌گوشتی را روی پهلویم گذاشت و گفت کلیه‌ام را سوراخ می‌کند. می‌خواستم با موبایل با شوهرم تماس بگیرم، اما او تهدیدم کرد که با چاقو به چشمانم می‌زند و من را نابینا می‌کند. او بدون توجه به التماس‌هایم من را آزار داد تا اینکه توانستم به‌سختی قفل در را بشکنم و خودم را به بیرون از ماشین پرتاب کنم. من از این مرد شیطان‌صفت شکایت دارم. سایر زنانی که به دام این شیطان خطرناک افتادند، از 20 تا 55 سال دارند اما در دادگاه حاضر نیستند. متهم همه آنها را در پوشش مسافربر به دام انداخت و آزار داد. من برای او حکم اعدام می‌خواهم.
سپس متهم در جایگاه ایستاد. او اتهام آدم‌ربایی و زنای به‌عنف را نپذیرفت و گفت سرقت خودروها را قبول دارد. متهم توضیح داد: من قبلا در یک شرکت خودروسازی کار می‌کردم. به‌همین‌دلیل یاد گرفته بودم درِ ماشین‌ها را با پنس جراحی باز کنم. اتومبیل‌ها را سرقت کردم اما سایر اتهام‌ها را قبول ندارم. این شاکیان قصد دارند من را تحت فشار قرار دهند تا پول بیشتری بگیرند.
بعد از دفاعیات متهم و وکیل مدافع او، قضات وارد شور شدند و با توجه به مدرک‌های موجود در پرونده این مرد، او را به اعدام و 15 سال زندان محکوم کردند.

متهم و وکیلش به رأی صادرشده اعتراض کردند اما دیوان عالی کشور رأی را متقن دانست و آن را تأیید کرد. درحالی‌که همه‌ چیز برای اعدام پوریا آماده شده بود، خانواده او با زنان شاکی صحبت کردند و بعد از رفت‌وآمدهای بسیار موفق شدند رضایت آنها را جلب کنند و قربانیان شکایت خود را درباره تجاوز پس گرفتند. به‌این‌ترتیب این بار پوریا و وکیل‌مدافعش درخواست اعاده دادرسی کردند. با توجه به اینکه شکات شکایت خود را پس گرفته بودند، درخواست اعاده دادرسی متهم پذیرفته و پوریا از مرگ یک گام دور شد.

به این ترتیب پرونده او یک بار دیگر به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع داده شد تا دوباره بررسی شود. او به‌زودی در شعبه 5 پای میز محاکمه می‌رود.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *