شناسه خبر: 22798 منتشر شده در مورخ: 1399/11/4 ساعت: 13:51 گروه: اجتماعی  
معلولان و یک درخواست از رئیس مجلس

معلولان و یک درخواست از رئیس مجلس

در حالی بودجه بهزیستی در سال آینده ۲۶ درصد نسبت به سال جاری افرایش یافته است که این افزایش به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای جامعه هدف این سازمان و به ویژه مراکز نگهداری معلولان و سالمندان نیست، کسانی که اغلب آنها توان پرداخت هزینه‌های خود را ندارند.

به گزارش ایران سپید به نقل از تسنیم، در حالی این روزها لایحه بودجه 1400 در کمیسیون تلفیق مورد بررسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی عضو این کمیسیون قرار گرفته است که مسئولان دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف با حضور در این کمیسیون امیدوار به افزایش اعتبارات سازمانی خود هستند.

در این بین سازمان بهزیستی نیز به عنوان یکی از دستگاه‌های حمایتی و ارائه کننده خدمات به مددجویان، زنان سرپرست خانوار، کودکان بی سرپرست، معلولان و سالمندان تلاش دارد تا اعتبارات این نهاد در سال آینده در بخش‌های مختلف افزایش یابد.

در همین زمینه وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: خانواده بزرگ بهزیستی مشغول فعالیت و خدمت رسانی به جامعه هدف است. بیش از 40 هزار مرکز غیردولتی تحت پوشش سازمان است از بیش از یکهزار مرکز نگهداری‌شبانه روزی سالمندان و معلولان تا بیش از 1600 مرکز توانبخشی روزانه که در جای جای کشور فعال هستند تا بیش از 550 مرکز شبه خانواده، همه و همه دست به دست هم داده تا وظیفه بهزیستی که فعالیت در حوزه سلامت اجتماعی است به نحو شایسته‌ای انجام شود.

وی می‌افزاید: طبق ماده 79 قانون برنامه ششم توسعه میزان مستمری باید 20 درصد حداقل دستمزد هر سال باشد که اگر قرار باشد این مبلغ پرداخت شود، در سال 1400 به 23 هزار میلیارد تومان بودجه برای پرداخت به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد نیاز است که امید است بتوانیم به این عدد برسیم. البته باتوجه به شرایط سخت اقتصادی ناچیز است؛  همچنین در سال 1397 از حیث تعداد مددجویان این دو نهاد حمایتی دو برابر شد؛ یعنی تمام افرادی که پشت‌نوبت بودند در صف دریافت مستمری  قرار گرفتند و از حیث مبلغ نیز براساس بعد خانوار بین 3 تا 5 برابر افزایش یافته است.

قبادی دانا با اشاره به حمایت‌های معیشتی، می‌گوید: با توجه به اینکه بهزیستی سازمان دولتی است و هیچ بودجه‌ای را به صورت دیگری در اختیار ندارد، سعی شده تا تلاش کنیم تخصیص بودجه را به طور کامل دریافت کنیم. البته تنها 9 درصد بودجه ما نسبت به سال گذشته افزایش داشته و با توجه به شرایط تورم و قیمت تمام شده خدمات به شدت دچار مشکل شدیم. حدود 2 سال پیش و در دی ماه 97 برای مراکز نگهداری شبانه‌روزی به ازای هر نفری که نگهداری می‌شد قرار بود مبلغ 140 هزار تومان ماهانه به خیریه‌هایی که از سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن به صورت شبانه‌روزی نگهداری می‌کنند در اختیارشان قرار داده شود که این رقم امروز به یک میلیون و 110 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین در 2 سال گذشته برای نگهداری حدود 39 هزار نفر  یارانه تخصیص می‌شد که امروز به 48 هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

محمد نفریه معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نیز در این باره ادامه می‌دهد: برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در سال 1400، به 38 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، آنچه که در ردیف بودجه سال آینده پیش‌بینی شده حدود 1700 میلیارد تومان است. باتوجه به افزایش قیمت‌ها لازم است هیئت وزیران و نمایندگان مجلس، توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نفریه ضمن بررسی وضعیت بودجه حوزه توانبخشی در لایحه بودجه سال 1400، می‌افزاید: سازمان بهزیستی از دو ردیفِ 131500 (بودجه عمومی سازمان بهزیستی) و 131510 (بودجه اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان) بودجه سالانه خود را دریافت می‌کند که تاکنون حدود 60 درصد از بودجه عمومی و 75 درصد از بودجه اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان سال 99 برای ما محقق شده است؛ البته باتوجه به شرایط مالی که کشور با آن مواجه است، این میزان محقق شده، رقم قابل توجهی است.

وی با بیانِ اینکه برخی از بندهای قانون حمایت از حقوق معلولان هزینه‌بر است، می‌گوید: در ماده 27 قانون آمده که «دولت، مکلف است کمک‌هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور کند. این بخش، نیازمند بودجه‌ای در حدود 7000 الی 8000 میلیارد تومان است. در ماده 7 قانون نیز آمده یارانه مراکز باید براساس تورم و به قیمت تمام‌شده، پرداخت شود، این درحالیست که اکنون تفاوت چشمگیری میان یارانه‌ای که به این مراکز پرداخت می‌شود (که حدود یک میلیون و 150 هزار تومان) با هزینه تمام شده (که حدود 3 میلیون تومان است) وجود دارد، لذا بودجه‌ای که برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان پرداخت می‌شود نسبت به بودجه‌ مورد نیاز، قابل مقایسه نیست.

مجید بهروزی نیا رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولان و سالمندان نیز در این باره می‌افزاید: 2 قانون برای حمایت از حقوق معلولان تدوین شده است، در سال 84 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و در سال 97 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تصویب شد و ایرادات قانون اول در قانون دوم رفع شد.در تبصره یک ماده 7 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت دیده شده برای ارائه خدمت مطلوب به معلولان باید هزینه واقعی احصا شود و یارانه متناسب با آن به صورت 12  ماهانه پرداخت شود اما علیرغم حمایت‌های بهزیستی، سازمان برنامه و بودجه این مورد را در بودجه 1400 پیش‌بینی نکرده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولان و سالمندان کشور  ادامه می‌دهد: متاسفانه پوشش کمک هزینه پرداختی برای خدمات به معلولان و... وجود ندارد و یارانه پرداختی  فقط 30 درصد خدمات را در مراکز شبانه روزی و 40 درصد هزینه ها در مراکز روزانه را پوشش می‌دهد و با شیوع کرونا هزینه‌های سنگینی بر دوش مراکز وارد شده است.از سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی درخواست داریم برای اجرای تبصره یک ماده 7 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، منابع مالی مشخص شده را اختصاص دهند. از سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درخواست داریم برای سال 1400 مشکلات مراکز توانبخشی را رفع کنند.

بهروزی نیا با اشاره به اینکه از مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه درخواست داریم یارانه مراکز را به صورت 12 ماهه پرداخت کنند، می‌گوید: در بودجه 1400 رشد بودجه عمومی 56  درصد است و رشد بودجه سازمان بهزیستی 26 درصد است و برای اجرای قانون 300 میلیارد تومان اضافه کردند که این رقم کم افزایش، باعث می‌شود تمام مواد این قانون اجرا نشود به همین دلیل از مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه درخواست اصلاح این موضوع را داریم.

همچنین سعید سعدآبادی مدیر عامل انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولان کشور در این باره می‌گوید: سازمان بهزیستی در ایام کرونا در 3 مرحله به مراکز توانبخشی و نگهداری معلولان و سالمندان کمک‌هایی را انجام داده است که یک مرحله از این کمک‌ها از محل کمک‌های بنیاد مستضعفان به مراکز توانبخشی و نگهداری معلولان و سالمندان انجام شده است.

سعدآبادی ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط مراکز توانبخشی نگهداری معلولان و سالمندان و شرایط اعتباری سازمان بهزیستی به همین دلیل از بنیاد مستضعفان تقاضا داریم کمک‌های خود  را از طریق سازمان بهزیستی به مراکز توانبخشی و نگهداری معلولان و سالمندان ادامه دهد.

وی می افزاید: برای تأمین اقلام بهداشتی اعم از ماسک و الکل در مراکز توانبخشی و نگهداری معلولان و سالمندان نیاز به اعتبار 25 میلیارد تومانی است و در این شرایط این کمک می‌تواند به مراکز شبانه روزی موثر و مفید باشد. همچنین با توجه به مشکلات مراکز توانبخشی روزانه و بازگشایی مجدد مراکز و رفت و آمد مجدد معلولان این مراکز نیز نیاز به حمایت دارند و درخواست داریم کمک‌هایی نیز به این مراکز شود و این در حالیست که هم اکنون 55 هزار مددجو در این مراکز خدمات دریافت می‌کنند.

 رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق، گفت: 20 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال تخصیص یافت که 10 هزار میلیارد تومان آن در اختیار کمیته امداد امام خمینی(ره) و 3000 میلیارد تومان آن در اختیار بهزیستی با بازپرداخت اقساط 7 ساله با اولویت اشتغالزایی برای زنان سرپرست خانوار و مناطق محروم درنظر گرفته شد. همچنین مبلغ 3000 میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در اختیار بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) با بازپرداخت هفت ساله تخصیص داده شد. از سویی دیگر 5000 میلیارد تومان در اختیار بسیج سازندگی و سپاه پاسداران به منظور ایجاد اشتغال با اولویت مناطق کم‌برخوردار تخصیص داده شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همچنین از 5 درصد افزایش جرائم رانندگی 200 میلیارد تومان برای هزینه‌های معلولین ضایعه‌های نخاعی ناشی از تصادفات رانندگی تخصیص یافت و از سویی دیگر 200 میلیارد تومان جهت اصلاح راه‌ها و معابر در نقاط حادثه‌خیز شهرها و 50 میلیارد تومان برای تأمین تجهیزات درمانی در جاده‌ها تخصیص داده شد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *