شناسه خبر: 22791 منتشر شده در مورخ: 1399/11/3 ساعت: 23:59 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 4 بهمن ۱۳۹۹

روزنامه شنبه 4 بهمن ۱۳۹۹

عناوین امروز: توضیحات مدیر مسئول ایران سپید در خصوص جذب نابینایان به عنوان معلم در دانشگاه فرهنگیان - مهد کودکی برای کودکان بینا و نابینا - معرفی ابزار تسهیل کننده خانه داری - آراستگی مو (چگونه فرق باز کنیم) - تولد نرم‌افزاری تازه برای مسیریابی افراد نابینا و کم‌بینا - جدول کلاسیک

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 4 بهمن ۱۳۹۹

9 جمادی الثانی ۱۴۴۲

23 ژانویه 2021

سال بیست و پنجم شماره 6619

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

توضیحات مدیر مسئول ایران سپید در خصوص جذب نابینایان به عنوان معلم در دانشگاه فرهنگیان

مهد کودکی برای کودکان بینا و نابینا

معرفی ابزار تسهیل کننده خانه داری

آراستگی مو (چگونه فرق باز کنیم)

تولد نرم‌افزاری تازه برای مسیریابی افراد نابینا و کم‌بینا

جدول کلاسیک

.........سخن هفته

* توضیحات مدیر مسئول ایران سپید در خصوص جذب نابینایان به عنوان معلم در دانشگاه فرهنگیان

این هفته می خواهم از یک خبر خوب یاد کنم که در مراحل تکوین است و انشاا... با  پیگیری هایی که انجام خواهیم داد منجر به نویدهای آینده خواهد شد در زمینه تحصیل افراد معلول از جمله نابینایان در دانشگاه فرهنگی و استخدام آن ها. جلسه ای را ما در خدمت دوستانی بودیم از شورای عالی آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی که در محل آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد در سطح کارشناسی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و نمایندگان تام الاختیار از دوایر مختلف آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان و در واقع محور این بحث و جلسه تجدیدنظر بود در شاخص های ورود دانشجویان به دانشگاه فرهنگیان البته دانشجویان معلول و بحث چگونگی جذب آنها برای کادر آموزشی. بحث های بسیار خوب، جدی و شفافی صورت گرفت که مشتمل بر دو دیدگاه بود دیدگاه اول اینکه ارجح می دانست افراد در پست معلمی باید شایسته ترین افراد باشند و این شایستگی از جمله شامل شاخص های سلامت جسمی است و به گونه ای تعریف می شد که معلولان به خصوص نابینایان نمی توانند معلم شوند و دیدگاه دیگری که قطعاً ما مدافعش بودیم و خوشبختانه تفوق هم داشت در مجموعه این بود که از جمله شایستگی ها برای کادر آموزشی شدن می تواند بحث معلول بودن فرد باشد با شاخص هایی مثل دانش کامل و تسلط به مهارت های کلاس داری و در واقع مباحث دقیقی در این خصوص صورت گرفت که در دانشگاه فرهنگیان انشاا... باز شود به روی ورود دانشجویان معلول و از این به بعد منع معلولیتی وجود نداشته باشد برای ورود دانشجویان و افراد بتوانند تا مرحله مصاحبه بروند. در نهایت بحث شد بر سر اینکه اگر قرار است که شایستگی کادر آموزشی معلول تأیید شود باید توسط کمسیون های تخصصی با حضور کارشناسان توانبخشی و بر اساس شاخص های مشخصی باشد که در واقع تأیید کنند مهارت های فرد را در اداره کلاس و شاخص های لازم برای معلم شدن. خیلی خلاصه بخواهم بگویم  چون مباحث طولانی بود و همچنان هم قرار است که این جمع بندی به کمیسیون منابع انسانی، شورای عالی آموزش و پرورش برود و بعد در آن شورا تصویب شود در نتیجه تأکید می کنم بحث هنوز به فرجام نرسیده است ولی طلیعه خوبی داشت اینکه این منع فعلی ورود دانشجویان معلول از جمله نابینایان به دانشگاه فرهنگیان اساساً حذف شود و بعد پذیرفته شود افراد معلول از جمله نابینایان برای کادر آموزشی باز این قید کاملاً ممنوعیت برداشته شود و بریم به دنبال اینکه چه افراد معلولی می توانند در واقع کاندیدای استخدام به عنوان کادر آموزشی شوند که این در مراحل بعد باید چکش کاری شود و بعد ضوابط دقیقی برایش وضع شود اما خوشبختانه طلیعه این قضیه شکل می گیرد که این تبعیض و این محدودیت جدی برداشته شود و تصمیم گرفتم خیلی فوری بیام با توجه به دغدغه های جامعه نابینایان که بسیارشان خواهان جذب در کادر آموزشی آموزش و پرورش هستند و حقشان هم است و این منع غیرقابل توجیه ورود دانشجویان معلول به دانشگاه فرهنگیان که در حال برداشته شدن است. 

سهیل معینی

..........گزارش ویژه

* مهد کودکی برای کودکان بینا و نابینا: وقتی کودکی نابینا به دنیا می آید از اولین دلهره های مادر این است که چگونه او را مانند کودکی بینا تربیت کند تا روی پای خود بایستد. مهد کودک نابینا، می تواند نقطه امیدی برای اینگونه مادران باشد و چه بهتر آنکه این مهد را مربیانی بگردانند که خود نابینایی را لمس کرده اند. امروز می خواهیم شما را با بهشتی کوچک آشنا کنیم، جایی که مربیان کم بینا و نابینای آن، محیطی امن برای کودکان نابینا فراهم می سازند،  الهه محقق از اولین موسسان این مهد کودک است. او در گفتگو با ما از روزهایی میگوید که در عنفوان جوانی با بیماری rp روبرو می شود و وقتی تصمیم می گیرد روی پای خود

بایستد، گذرش به مرکز توانبخشی خزانه می افتد. جایی که در تهران، بزرگسالان نابینا کم و بیش با آن آشنایی دارند. خانم محقق در این مرکز با دوستانی مانند خود آشنا می شود، گروهی که با هم تصمیم می گیرند درس بخوانند و به دانشگاه بروند. از محقق می پرسم: ایده راه اندازی مهد کودک بهشت خزانه از کجا آمد؟ما وقتی تحصیلمان را در دانشگاه به پایان رساندیم دیدیم کاری نداریم.آن زمان خانم یثربی، مدیر مرکز خزانه ما را راهنمایی کرد  و با حمایت سازمان بهزیستی شهر تهران به این نتیجه رسیدیم که یک مهد کودک راه اندازی کنیم. دوستم خانم معصومه میر عدلی لیسانس علوم تربیتی داشت و من ادبیات انگلیسی خوانده بودم. . لیسانس خانم میر عدلی برای تاسیس مهد کودک مرتبط بود و توانستیم درخواست خودمان را مطرح کنیم.بعد برای گذراندن دوره ها اقدام کردیم. او دوره های بهزیستی را گذراند و من برای گذراندن دوره های آموزشهای قرآنی به کلاسهای وزارت ارشاد مراجعه کردم. آنجا دو اتاق را از بهزیستی اجاره کردیم آنجا متروکه بود و ما سعی کردیم با امکاناتی که داریم آنجا را مناسب مهد کودک کنیم. خانم میر عدلی با خواهرانش بسیار خلاقانه از چیزهایی که حتی دور ریختنی بود اتاقها را تزیین کردند. . مکان مهد را برای نابینایان با برجسته سازی مناسب کردیم و برای کودکان بینا از نقاشیها و رنگهای مختلف استفاده کردیم. خلاصه سعی کردیم دو دنیا را به هم نزدیک کنیم. بچه های بینا و نابینا در بخشهایی که باید آموزشهای جداگانه ای داشته باشند جداگانه آموزش می دیدند و در جایی که می شد بچه ها در کنار هم باشند آموزشها مشترک بود. ثمره این تلاشها این بود که بچه ها توانستند با همدیگر دوست شوند و سه نمایش را در خارج از مهد روی صحنه ببرند نمایشهای مشترکی که بچه های بینا و نابینا با هم اجرا می کردند و تعداد زیادی نمایش هم در داخل مرکز اجرا کردیم. شاید بزرگترین دستاورد ما همین بود که با اینکه بچه ها زیر شش سال سن داشتند ولی با هم هماهنگ می شدند، تمرین می کردند و نمایشها را اجرا می کردند. در کلاسهایی مثل خمیربازی و ساخت کاردستی شرایطی را فراهم می کردیم که بچه ها کنار هم آموزش ببینند و شادی و کودکی کنند یعنی شرایط کلاس ها به تناسب نیاز هر کودک مهیا می شد.

س: آیا دوستان نابینای دیگری هم با شما همکاری داشتند؟

ج: در بهشت خزانه عده ای آمدند و رفتند اما پایه های ثابت بهشت خزانه جز ما دو نفر نفیسه شیواییو مهناز بیضاء بودند و من از راهنمایی های خواهرم هم بسیار بهره بردم. حتی در روزهای اول که بهزیستی به ما اعتماد نمی کرد همسر برادرم کار را شروع کرد و یک سال قراردادها به نام ایشان بود تا کم کم آنجا را به ما تحویل داد. ما در روزهای اول حتی جرأت نمی کردیم خیلی با خانواده ها در تماس باشیم اضطراب داشتیم که تا بفهمند ما مشکل بینایی داریم بچه شان را به مهد نیاورند و به ما اعتماد نکنند.اما با راهنمایی های خانم یثربی و حمایت خانواده هایمان، بهتر دیدیم موضوع را مطرح کنیم. کم کم به خانواده های بچه ها گفتیم مشکل بینایی داریم. الان به جرأتی رسیده ایم که در لیست ثبت نام، این گزینه را گذاشته ایم که ؛با وجود اینکه می دانم مربیان کم بینا و نابینا هستند فرزندم را به این مهد می سپارم و رضایت کامل دارم؛  و والدین بچه ها موقع ثبت نام آن را امضاء می کنند.. الان به حدی رسیده ایم که ما نیاز به تبلیغ نداریم و خود خانواده ها برای ما تبلیغ می کنند و به دیگران از کارهای خلاقانه ما می گویند.

س: در شرایط حاضر و بسته بودن مهد کودک چه فعالیتیدارید؟

ج: هدف ما این بود که در هفته بچه ها جداگانه بیایند و از محیط مهد کودک استفاده کنند مربی را ببینند، جایزه هایشان را بگیرند و بقیه کار مجازی باشد.  ولی متاسفانه همه کادر با هم کرونا گرفتیم و مجبور شدیم مرکز را مدتی ببندیم و بعد هم چون در نبود ما دزد مرتب ابزار و وسایل مهد را می برد مجبور شدیم همه را جمع کنیم. الان هفته ای دو بار به مهد می رویم و فیلمهایی را که برای کانال تلگرامی مهد را فیلمبرداری می کنیم

س: هدفتان از تأسیس مهد چه بود و آیا این کار درآمد یک کار ثابت را برای شما داشته است؟

ج: سال 93 موفق شدیم با یک بچه در بخش جانبی مرکز توانبخشی خزانه بخش کودکان بهشت خزانه را راه اندازی کنیم. . با دست خالی، هزاران امید و با همت . دو هدف بزرگ هم داشتیم. اولین هدفمان تلفیق بچه های نابینا و بینا در کنار هم در جایی بود که بتوانند کودکی کنند و از همدیگر یاد بگیرند و دومین هدفمان هم اشتغال بچه های کم بینا و نابینا و نشان دادن توانمندیهای آنها به جامعه بود. در طول این سالها به دو هدفمان هم رسیدیم.  اما این کار بیشتر دلی است و نمی توان به آن شغل ثابت گفت. این کار برای ما یک دوره آموزشی فوق العاده بود اما هیچ پشتوانه ای نداشتیم. بهزیستی با ما سال به سال قرارداد می بست و ما نمی توانستیم برنامه ریزی بلند مدتی برای پرسنل و ابزار و وسایلی که نیاز داریم، داشته باشیم ما خیلی تلاش کردیم اما متاسفانه بهزیستی آنقدر خانم میر عدلی را در کاغذبازیهای اداری چرخاندند که زمان موافقتنامه اصولی که با آن همه دردسر توانسته بود بگیرد از دست رفت. حتی من برای اینکه کار روی زمین نماند به سمت آموزش و پرورش رفتم و دوره های آنجا را هم گذراندم . البته آموزش و پرورش از این کار خیلی استقبال کرد اما باید مکان را تأیید می کرد و بهزیستی این اجازه را به ما نداد و شیوع کرونا و عوامل دیگر باعث شد این کار قشنگ که خود بهزیستی چراغش را روشن کرده بود و گفته بود از شما حمایت می کنیم مثل کلافی سردرگم باقی بماند و تلاش صادقانه بچه های کم بینا و نابینا به نتیجه مطلوبی نرسد.

*معصومه میر عدلی نیز از اولین کسانی است که در کار تأسیس این مهد کودک همراه می شود. او کسی است که برای گرفتن مجوز از بهزیستی پیشگام می شود. از او می پرسم:آیا  اجاره کردن مکان مهد از بهزیستی به شما برای پیشرفت کارتان کمکی کرد ؟

ج: بله البته اگر می خواستیم از جای دیگری مکان را بگیریم باید پول پیش را هم می داشتیم اما بهزیستی از ما پول پیش نخواست و فقط اجاره گرفت. و بابت پول پیش از ما سفته گرفت. ولی از طرف دیگر اگر جای دیگری را اجاره می کردیم مجبور نمی شدیم این همه هزینه کنیم تا محل را مناسب سازی کنیم . بهزیستی به ما می گفت این ملکی متروکه است اگر می خواهید از آن استفاده کنید باید خودتان آن را آماده کنید. یعنی هر تعمیرات و ساخت و سازی که لازم بود را خودمان انجام دادیم.

س: آیا بهزیستی حمایت دیگری هم از شما داشت مثل حمایتهایی که از خود اشتغالی دارد؟

ج: خیر چنین حمایتی نداشتیم. ما سر فعالیتهایمان با بهزیستی به مشکل روبرو شدیم. مثلا من کم بینا هستم اما همه کارهای خودم را انجام می دهم کارهای مهد را من انجام می دادم ولی به من می گفتند چون کم بینا هستی نمی توانی مسئول فنی باشی و اینقدر کشمکش داشتیم ثابت کنیم توانایی انجام این کار را داریم که دیگر به این نرسیدیم که دنبال وام یا حمایتهای دیگر برویم.

س: یعنی شما مجبور شدید به بهزیستی که متولی امور معلولان است و قاعدتا از توانایی بچه های معلول مطلع است هم خود را اثبات کنید؟

ج: البته من باید حرف شما را اینگونه اصلاح کنم که بهزیستی اصلا نمی داند توانمندی بچه ها چقدر هست. شدر آموزش و پرورش ما را خیلی راحت تر پذیرفتند و به ما اعتماد کردند. و خانم محقق را که قبلا بینایی مفیدتری داشت را به عنوان مدیر پذیرفتند. ولی بهزیستی من را نپذیرفت در حالیکه بینایی من تا حدی است که همه کارها را به تنهایی انجام می دهم.

س: در مهد بهشت خزانه چند پرسنل بینا و نابینا دارید؟

ج: ما چهار نفر کادر بینا و  5 نفر کم بینا و نابیناداشتیم.  

س: چند کودک داشتید؟

ج: کلاسهای ما حدودا 15 نفری بود و سه کلاس صبح داشتیم و بعد از ظهر اکثرا دو کلاس داشتیم و اگر شلوغ می شد بعد از ظهر هم سه کلاس داشتیم.

س: در حال حاضر مسئولیت مهدکودکها به آموزش و پرورش واگذار شده است فکر می کنید وضعیت شما چگونه خواهد شد؟

ج:خیلی خوب است.  احتمال دارد اوضاع ما خیلی بهتر شود

س: الان که به گذشته بر می گردید فکر می کنید اگر کار را خارج از بهزیستی  انجام می دادید به نفعتان بود یا همینگونه که الان انجام داده اید؟

ج: شاید اگر چنین فعالیتی را در جای دیگری مثل شهرداری یا آموزش و پرورش شروع می کردیم یا خودمان ملکی را اجاره می کردیم اوضاعمان خیلی بهتر از این بود که الان بعد از هفت سال هنوز مجوز مهد کودک را به ما نداده اند. در اول ما کارمان را با دو کلاس و یک آشپزخانه و حیاط شروع کردیم. یک اتاق هم در آن ساختمان در دست انجمن نابینایان بود  که بهزیستی به من گفت باید اتاق انجمن را هم بگیرید و همه ملک در اختیار شما باشد. البته حرفشان درست بود و ما توانستیم آن اتاق را هم بگیریم. بعد از آن گفتند یک توالت کافی نیست و باید دو توالت داشته باشید، قبول کردیم و گفتیم تعمیرات را انجام می دهیم بعد گفتند حیاطتان کوچک است و   از این دست. اصلاحیه های دیگر را هم انجام دادیم. بعد گفتند جای خواب ندارید و آشپزخانه کوچک است. خلاصه ایراداتی که می گرفتند طوری بود که انگار اصلا نمی خواهند این کار انجام شود. من بعد از این سالها به این نتیجه رسیده ام که نمی خواهند و اگر می خواستند خیلی راحت تر کار انجام می شد. یعنی اگر از اول به من می گفتند این ملک مورد تأیید قرار نمی گیرد من هم بیکار نبودم که با بچه کوچک همه دوره ها را بگذرانم. و به جای آن دنبال کانال دیگری برای انجام کار می رفتم. حتی من در اول کار که به بهزیستی رفته بودم مسئول آنجا نفهمید من کم بینا هستم و خودم گفتم و گفتن اگر کم بینایی پس مشکل است. حتی برای سلامت جسمانی که رفتم نامه سلامت کامل به من دادند و من خودم گفتم کم بینا هستم. متاسفانه الان به این رسیده ام که این اشتباه خود من بود که گفتم کم بینا هستم

س: شما در نزدیکی مرکز توانبخشی خزانه هستید؟

س: در کنار مرکز خزانه یک ملک اهدایی مخروبه است و راهی هم به مرکز خزانه دارد

س: یعنی کارهای مناسب سازی ملکی که در اختیار بهزیستی است را شما انجام دادید؟

ج: کف اتاقهای ساختمان خیلی خراب بود   خودمان کف پوش کردیم هرچیزی که لازم بود را تهیه کردیم و سقف را هم شهرداری برایمان ایزوگام کرد. وقتی باران می آمد  سقفها آب می داد  و از جایی که بچه ها وارد مهد می شدند آبشار بود یعنی ساختمان اینقدر خراب بود و ما آن را ساختیم.

س: آموزشهایی که در مهد می دادید از جای خاصی الگو می گرفتید یا خلاقیت خودتان بود؟

ج: یک چارت آموزشی وجود دارد که در آن آمده است کودک عادی چه کارهایی را در چه سنی باید بلد باشد. مثلا باز کردن شکلات را در چه زمانی باید بتواند انجام دهد. تستهای روانشناسی هم وجود دارد که می گوید کودک در چه سنی باید قادر به انجام چه کاری باشد. من  همه این اطلاعات را درآورده بودم و طبق آن تعیین می کردم باید با چه روشی به بچه نابینا یاد بدهم که این کار را انجام دهد. حتی بسیاری از بچه های نابینا چهار دست و پا راه رفتن را نمی دانند چون نمی بینند. بچه ای که می بیند حرکتها را تقلید می کند یا دنبال اشیا می رود. بچه های نابینا در مسیر رشد در خیلی موارد از بچه های بینا عقب می افتند. ما سعی می کردیم روشی پیدا کنیم تا این آموزشها را به این بچه ها هم یاد بدهیم حتی در قالب بازی، چهار دست و پا راه رفتن را به کودک نابینا یاد می دادیم. گاه بچه 5 ساله بود ولی باید این کار را تجربه می کرد.

س: پس می توان گفت بچه های نابینایی که در بهشت خزانه آموزش دیده اند توانسته اند شرایطی که یک بچه بینا تجربه می کند را تجربه کنند؟

ج: ما سعی می کردیم همان مهارتها را از مراحل اولیه تا آخر با بچه های نابینا هم کار کنیم. حتی غذا خوردن ،قاشق و چنگال به دست گرفتن و اینکه چه جوری بخورند که دست توی غذا نبرند.

س: آمادگیهای قبل از مدرسه مثل دست ورزیها را چطور؟

ج: من بیشتر روی آموزش مفاهیم علوم و ریاضی با بچه ها کار می کردم و و آموزش مفاهیم توانبخشی و استفاده از دست را خانم محقق انجام می داد.

* فعالیت این مهد در این روزهای کرونایی با بارگذاری آموزشهای تصویری و صوتی در کانال تلگرامی موموشک عمه در بهشت خزانه ادامه دارد.

..........خانه داری به سبک نابینایی

* معرفی ابزار تسهیل کننده خانه داری

 در این قسمت به بخش دوم از ابزار تسهیل گر زندگی نابینایان می پردازیم. ما در قسمت اول یکسری از وسایل را معرفی کرده بودیم در این قسمت می خواهیم به معرفی دیگر وسایل بپردازیم. یکی از این وسایله ها فلس گیر ماهی نام دارد این وسیله دارای دسته ای مانند یک کاردک که در قسمت پایین که حالت سوزن سوزن است اما به صورت بزرگتر یعنی بزرگتر از سوزن طوری که در دست فرو نمی رود در واقع تجسم کنید که سوزن هایی به طول سه یا چهار سانت ولی درشت تر از سوزن است که در واقع در قسمت پایین این کاردک طراحی شده است و زمانی که دسته کاردک را میگیریم و روی ماهی میکشیم این سوزن ها روی ماهی کشیده می شوند و از قسمت دم ماهی به قسمت سر ماهی وقتی می کشیم تمام فلس های ماهی از بین می رود و راحت می توانید ماهی را بشورید و پولک های ماهی به راحتی کنده می شوند.

وسیله دیگر روغن گیر و کتلت برگردان است که وسیله ای کاربردی برای نابینایان به شمار می آید. یک کفگیر را در نظر بگیرید شبیه انبر در واقع انبرهایی که برای برداشتن سالاد از آن استفاده می شود که در واقع همین کتلت برگردان مانند انبر سالاد قسمت بالایی به همان صورت است اما در قسمت پایین شما مانند کفگیر حالت سوراخ سوراخ و مانند الک و فلزی می باشد شما وقتی می خواهید کتلت، فیله مرغ، قارچ سوخاری یا هر چیزی را که سرخ می کنید می خواهید برگردانید یا زمانی که می خواهید از روغن خارج کنید به راحتی می توانید از این وسیله استفاده کنید. برای برگردان کتلت با این وسیله ابتدا قسمت کفگیر را در زیر کتلت قرار می دهید و وقتی که مطمئن شدیم حتما در قسمت زیر کتلت قرار گرفته با استفاده از انبر در قسمت بالا آن را بر می دارید اما دقت کنید نباید فشار زیادی وارد کنید ممکن است مواد کتلت جدا شود و به اصطلاح وا رود، سپس به راحتی کتلت را بر می گردانید و دوباره داخل روغن می اندازید تا سمت دیگر آن به خوبی سرخ شود. برای بیرون آوردن از روغن هم باز به همین شکل انجام میدهید.

وسیله دیگر یک بلور است که به شکل نعلبکی تقریباً طراحی شده است به صورتی که زمانی که  شما می خواهید شیر را بجوشانید این ظرف بلور را داخل ظرفی که شیر را می جوشانید قرار می دهید و ظرف مورد نظر را روی اجاق گاز قرار می دهید تا شروع به جوشیدن کند این ظرف بلور در داخل ظرف موقع جوشیدن به ته قابلمه برخورد می کند و تولید صدا می کند و باعث می شود که هوای داخل شیر را خارج شود و حباب هایی روی شیر ایجاد شود و همچنین شیر سر نرود و نکته دیگر اینکه وقتی شیر را خاموش می کنید باید ابتدا اجازه دهید شیر کاملاً خنک شود سپس آن ظرف بلور را از شیر خارج  کنید. زیرا زمانی که شیر داغ است اگر بلافاصله آن بلور را از شیر خارج کنید باعث آسیب و شکسته شدن بلور می شود و اینکه این بلور را بلافاصله زیر آب سرد قرار ندهید زیرا خاصیت شکنندگی دارد و می شکند.

وسیله بعدی یک وسیله ای است به نام پیتزا بر که این وسیله دارای دسته در قسمت بالا و در قسمت پایین به حالت چاقو دایره ای شکل یعنی به حالتی که تصور کنید یک حلقه به قسمت پایین این دسته متصل است و تیز است و حالت چرخشی دارد شما وقتی می خواهید کوکو ، پیتزا، کیک یا هر چیز دیگری را برش دهید این وسیله به شما کمک می کند که در واقع برشهایتان مرتب و شکیل باشد و قطعه قطعه و خرد نشود  و کار کردن با این وسیله به این شکل است که شما اگر کوکو، پیتزا یا هر ماده غذایی را داخل دیس قرار داده اید این پیتزا بر را از قسمت دسته در دستان خود قرار می دهید و آن قسمت پایین که حالت چرخشی دارد در قسمت لبه کوکو یا پیتزا قرار می دهید و به سمت جلو می کشید مانند رسم قطر برای دایره که با چرخیدن این دایره غذای شما برش می خورد و دوباره دیس را می چرخانیم و به همین شکل برش های بعدی را ادامه می دهیم و در واقع به چهار قسمت تقسیم می شود و اگر بخواهید باز می توانید به قسمت های کوچکتری تقسیم کنید این وسیله خیلی کمک می کند که برش های منظم و شکیل تر و منسجم تری داشته باشید.

* آراستگی مو (چگونه فرق باز کنیم)

در این بخش راجع به فرق باز کردن مو توضیحاتی را ارائه می دهیم. البته این موضوع چه برای خانم چه برای آقا فرقی ندارد این موضوع مطرح است و در واقع آراستگی مو به سبک نابینایان می پردازیم. اگر بخواهید فرق موها را از وسط باز کنید یک راه حل خوب این است که نوک بینی را در نظر بگیرید و از یک شانه دم دار استفاده کنید و از نوک بینی با انگشت به سمت بالا و پیشانی می روید و در واقع به اولین قسمت رویش مو می رسید که از آن جا با استفاده از شانه دم دار فرق موها را باز کنید به این صورت که موهایتان را به دو قسمت تقسیم کنید. اگر فرق موهایتان قبلا به شکل دیگری بوده است و برای اولین بار می خواهید فرق مویتان را تغییر دهید مثلاً قبلاً به سمت راست یا چپ بوده است و می خواهید حالت مو را تغییر دهید و به حالت فرق وسط باشد،  بهتر است برای بار اول و دوم از سشوار برای حالت دادن و تغییر فرق مو استفاده  کنید تا کاملاً فرق مو باز شود و در دفعه های بعدی نیاز به سشوار یا خیس کردن مو نیست حتما مو باید نم دار باشد و از کتیرا هم می توانید برای حالت دادن جلوی مو استفاده کنید. برای مدت طولانی فرق موهایتان را به یک سمت نگه ندارید زیرا باعث می شود که مو آن حالت اولیه خودش را حفظ نکند و آن قسمت سر که به صورت فرق باز شده است رویش مو به مرور زمان کمتر میشود و کم پشت دیده می شود و باعث می شود که مشکلی در کم پشت بودن مو احساس شود. برای اینکار بهتر است زمانی که شما فرق سرتان را به یک سو باز می کنید چه سمت راست یا سمت چپ یا از وسط برای یک مدتی کوتاه مثلاً یک هفته  حالت موهایتان را به سمت بالا شانه کنید و در واقع حالت مو به سمت بالا باشد  تا جهت مو کاملاً تغییر کند و دوباره به صورت قبل یا حالت مو را تغییر دهید و به سلیقه خود انتخاب کنید. برای اینکار هم می توانید موهایتان را چتری کوتاه کنید وقتی مو به صورت چتری کوتاه می شود نیازی به باز کردن فرق سر نیست و موها روی پیشانی ریخته می شود و یا می توانید به سمت راست یا چپ حالت دهید البته این مورد بیشتر برای خانم ها استفاده می شود.

..........فناوری های امیدبخش

* تولد نرم‌افزاری تازه برای مسیریابی افراد نابینا و کم‌بینا: هر روز از این گوشه و آن گوشه دنیا خبر می‌رسد که اپلیکیشنی جدید برای مسیریابی و نقشه‌خوانی آسیب دیدگان بینایی متولد شده است اما پاره‌ای از مسائل که شرح آنها نه در حوصله این متن می‌گنجد و نه حتی ضرورتی دارد، باعث می‌شود ما نابینایان ایرانی نتوانیم از صد در صدِ امکانات این قبیل ابزارها استفاده کنیم. اما خب حکایتِ وصف‌العیش، نصف‌العیش است دیگر؛ حرفش را می‌زنیم، به امید آنکه روزی پنجره‌ای باز شود و هوای تازه‌ای در زندگی نابینایان ایرانی دمیدن آغاز کند.

اِوِیر، «AWARE»، نام یکی از جدیدترین نرم‌افزارهای مسیریاب است که برای استفاده نابینایان تولید شده است. این اپلیکیشن رایگان است و کاربران هر دو سیستم عاملِ رایج مبایلی، اندروید و آی او اس، می‌توانند آن را بر روی گوشی‌هایشان نصب کنند. اما این اپلیکیشن چه امکاناتی را در اختیار کاربران نابینایش قرار می‌دهد؟

اپلیکیشن را یک شرکت آمریکایی به نام سِنسیبِل اینوِیشنز «Sensible Innovations» که چند سال است در زمینه تولید محصولات ویژه مسیریابی نابینایان فعالیت دارد طراحی کرده است. این اپلیکیشن برای نخستین بار در نمایشگاه CES ۲۰۱۸ رونمایی شد و جایزه‌ای را هم به خودش اختصاص داد. سیستمی که در اِوِیر به کار رفته مرکب از یک اپلیکیشن است که بر روی گوشی کاربر نابینا نصب می‌شود و تعدادی برچسب که در انواع محیط‌ها قابل نصب است. اپلیکیشن از فناوری اینترنت چیزها یا IoT استفاده می‌کند. در واقع برچسب‌ها ابزاری هستند که اشیا یا اجزای محیطی را برای اپلیکیشن قابل شناسایی می‌کنند و اپ بعد از شناسایی هر شیء ضمن اعلام نام آن، می‌تواند راهنمایی‌های لازم را به کاربر بدهد. به طور مثال، می‌توان برچسب را بر روی یک دستگاه خودپرداز نصب کرد تا کاربر نابینا موقع عبور از مقابل آن از وجودش باخبر شود و حتی می‌توان برای اپ امکانی را در نظر گرفت که وقتی کاربر در مقابل دستگاه قرار گرفت پیامی مبنی بر جزئیات مربوط به شکل دستگاه و محل قرارگیری دکمه‌ها و سایر اجزای آن از گوشی پخش شود. همین کار را می‌توان برای فروشگاه‌ها انجام داد و قفسه‌ها و راهروهای متعدد فروشگاه را به وسیله این برچسب‌ها برای نابینایان مناسبسازی کرد.

غیر از مواردی که در بالا شرح داده شد، اویر این امکان را هم به کاربر می‌دهد که بتواند محیط اطرافش را تا چند صد متر کاوش کند و مکان‌های اطراف و فاصله و جهت جغرافیایی قرار گرفتن هر کدام را شناسایی کند. این اپلیکیشن از امکاناتی نظیر قطب‌نما و جستجوی صوتی هم برخوردار است. همچنین نوشته‌ها و سایر موارد در محیط این اپلیکیشن از نظر رنگ و اندازه متون به گونه‌ای طراحی شده که کاربران کم‌بینا هم بتوانند به سادگی از آن استفاده کنند. علاقمندان می‌توانند با جستجوی نام این اپلیکیشن در فروشگاه گوگل آن را بر روی گوشی‌های اندرویدی نصب و امتحان کنند.

........کشکول

* جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 34 حرفی ما باید به 34 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا رمز جدول، که سخنی از دیوید میچل از کتاب اطلس ابر بدست آید. سؤالات: 1. انسان شکاک (چهار) 2. شتر تندرو (چهار) 3. نژاد مردم پرو (پنج) 4.خرید غیر نقدی (چهار) 5. ماه دوازدهم سال میلادی (شش) 6.هدف تیر(چهار) 7. دیدار اماکن متبرکه (پنج) 8. ترک وطن (چهار)  9. همه موجودات جهان (شش) 10. ابتدایی (شش) 11. ناله و شیون (فغان) 12. هنوز بیگانه (دو) 13. رویای تشنه لبان (چهار) 14. بهشت (پنج) 15. تظاهر به نیکی (سه) 16. از میوه ها (چهار) 17. بعد از مرگ سهراب چه سود (هفت) 18. خاشاک (دو) 19. دوستی (دو) 20. بیماری (دو) 21. اهانت کردن (پنج) 22. سالک (چهار)  23. پدر فریدون در شاهنامه (پنج) 24. فلز فرنگی (چهار) 25. اما (چهار) 26. بیماری تنگی نفس (سه) 27. برس اسب (سه) 28. بزرگتر (چهار) 29. کشوری در قاره کهن (شش) 30. قانونگذار (چهار) 31. واحد پول ژاپن (دو) 32. روزه بچه ها (نه) 33. رمق آخر (دو) 34.قوم ترکمنی (چهار).

* رمز جدول هفته گذشته: هنر کلید فهم زندگی است.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1 .هواری 2. نرا 3. روم 4. کشک 5. لعن 6. ییل 7. دمار 8. فهم 9. هنگام 10.مبارکه 11. زمین شناسی 12. نق 13. دنه 14.گراند هتل 15.یرقان 16.آیتم 17. سمفونی 18. توقیف.  

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *