شناسه خبر: 22776 منتشر شده در مورخ: 1399/10/30 ساعت: 14:16 گروه: اجتماعی  
تولید محتواهای تربیت‌بدنی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در شاد
حسینی در نشست مجازی مجلس دانش‌آموزان استثنایی تأکید کرد؛

تولید محتواهای تربیت‌بدنی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در شاد

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در سومین نشست مجازی مجلس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه گفت که دانش‌آموز باوری، دانش‌آموز محوری و دانش‌آموز یاوری سه ضلع اصلی مثلث مشارکت دانش‌آموزان در نظام تعلیم‌وتربیت هستند.

به گزارش ایران سپیدبه نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست که با حضور ویدئو کنفرانسی اعضای مجلس دانش‌آموزی استان‌ها و رؤسای ادارات استثنایی برگزار شد با بیان اینکه یکی از عمده‌ترین چالش‌های آموزش‌وپرورش دنیا و ایران و یکی از بزرگ‌ترین راهبردهای نجات‌بخش آموزش‌وپرورش توسعه مشارکت‌ها و کاهش تمرکز است اظهار کرد: یکی از دلایل پیشرفت آموزش‌وپرورش در نظام‌های مترقی بازکردن بسترهای مشارکت برای همه اضلاع دخیل در نظام تعلیم‌وتربیت به‌ویژه دانش‌آموزان است.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های راهبری، قطعی و حتمی وزارت آموزش‌وپرورش توسعه مشارکت‌ها و کاهش تمرکز است گفت: سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برای اجرایی کردن سند تحول بنیادین سه بسته تحولی تدوین کرده است که یکی از این بسته‌ها توسعه مشارکت‌ها و اجتماعی شدن سازمان است و این بسته می‌تواند تحقق دو بسته دیگر را تسهیل کند.

حسینی یک بعد مشارکت را مشارکت برون‌سازمانی دانست و افزود: بخش دولتی، بخش عمومی و خصوصی، انجمن‌ها، نهادها، تشکل‌ها و اصناف بخشی از ارکان مشارکت برون‌سازمانی در نظام تعلیم‌وتربیت هستند.

وی با تأکید بر اینکه اگر به مشارکت در نظام تعلیم‌وتربیت اعتقاد داریم باید در درون وزارت آموزش‌وپرورش مشارکت را برای همه اضلاع تسهیل کنیم اظهار کرد: وقتی از مشارکت درون بخش درونی صحبت می‌کنیم با مثلت طلایی دانش‌آموزان، معلمان و اولیاء مواجه می‌شویم که این مثلت طلایی دماسنج آموزش‌وپرورش است زیرا مشارکت این سه ضلع می‌تواند دما و حرارت، کیفیت، مانایی و استانداردسازی در آموزش‌وپرورش ایجاد کند.

حسینی با بیان اینکه در این مثلث طلایی، بزرگ‌ترین ضلع دانش‌آموزان هستند زیرا هم موضوع و هم عامل مشارکت هستند اظهار کرد: دانش‌آموز باوری، دانش‌آموز محوری و دانش‌آموز یاوری موجب مشارکت واقعی و نظام‌مند دانش‌آموزان در امر تعلیم‌وتربیت می‌شود و اگر این سه عامل فراهم نشود مشارکت دانش‌آموزان نمایشی و محدود خواهد شد.

وی افزود: هر دانش‌آموز حداقل یک نقش و یک تشکل، اجتماعی کردن و جامعه‌پذیری دانش‌آموزان و پارلمان دانش‌آموزان همه برای مشارکت واقعی و پایدار دانش‌آموزان در آموزش‌وپرورش است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه در ۸۹۹ مدرسه استثنایی با مشارکت ۵۲ هزار و ۸۸ دانش‌آموز ۴ هزار و 321 دانش‌آموز به‌عنوان نمایندگان دانش‌آموزان از مدرسه تا ستاد انتخاب شده‌اند گفت: شوراهای دانش‌آموزی مدارس و پارلمان دانش‌آموزان یک ظرفیت بی‌بدیل برای مشارکت واقعی دانش‌آموزان هستند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان مجلس دانش‌آموزی استان‌ها باید در جریان فعالیت‌های استانی قرار گیرند افزود: در راستای مشارکت بیشتر دانش‌آموزان باید مسائل اعضای پارلمان دانش‌آموزان به کارگروه‌های ادارات استان‌ها و سازمان ارجاع شود و در این کارگروه‌ها پاسخ لازم به آنها داده شود.

معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه تربیت‌بدنی یکی از نیازهای اصلی و ضروری دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است اظهار کرد: 31 سالن ورزشی مخصوص دانش‌آموزان استثنایی در کشور وجود دارد و در 14 استان فاقد سالن ورزشی نیز ساخت این سالن‌ها آغاز شده است.

وی افزود: علاوه بر سالن‌های ورزشی بزرگ، ساخت سالن‌های ورزشی 200 مترمربعی درون مدرسه‌ای در 375 مدرسه کشور نیز آغاز شده است و تولید محتواهای ویژه تربیت‌بدنی جهت بارگذاری در شاد نیز در دستور کار قرار دارد.

حسینی با بیان اینکه بسته تحولی مدرسه انطباقی به دنبال مناسب‌سازی نظام تعلیم تربیت در تمامی ابعاد برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است گفت: یکی از مناسب سازی‌هایی که در دستور کار قرار دارد، مناسب‌سازی آزمون‌ها به‌ویژه آزمون سمپاد و المپیادها برای حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

معاون وزیر در پایان در خصوص ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان استثنایی گفت: پنجاه‌درصد هزینه ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را آموزش‌وپرورش استثنایی پرداخت می‌کند در بسیاری از استان‌ها پنجاه‌درصد دیگر را استانداری‌ها تقبل کرده‌اند.

شایان‌ذکر است در این نشست برخی از اعضای مجلس دانش‌آموزان استثنایی به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *