شناسه خبر: 22761 منتشر شده در مورخ: 1399/10/29 ساعت: 14:11 گروه: دانش و فن آوری  
درشتنمای پوشیدنی: آشنایی با عینک پاتریوت

درشتنمای پوشیدنی: آشنایی با عینک پاتریوت

درشتنما‌های الکترونیکی هنوز نتوانسته‌اند آنطور که باید در میان کاربران کم بینا جایی برای خود باز کنند.

به گزارش ایران سپید گرفت و گیر‌های این درشت‌نما‌ها آنقدر زیاد است که بیشتر کاربران ترجیحشان این است که از ابزار‌های دستی نظیر ذره‌بین یا اپلیکیشن‌های مبایلی برای درشت‌نمایی استفاده کنند.

البته قیمت بالای این دستگاه‌ها هم مزید بر علت می‌شود که کسی جرأت نکند سمتشان برود. آنچه از درشتنما یا Video Magnifier در ذهن کاربران ثبت شده به دو دسته رو‌میزی و قابل حمل محدود می‌شود. حالا اما عرضه یک گجت پوشیدنی نظر برخی کاربران را به نفع خودش تغییر داده است.

«Patriot Viewpoint»، نام عینکی است که قرار شده جای درشت‌نما‌های قدیمی را برای کاربران کم بینا پر کند. این عینک با وزن تقریبی نیم کیلو و یک هدفون، طوری طراحی شده که دور چشم کاربر کم بینا را می‌؛یرد و دیگر نور بیرونی به چشم او نمی‌رسد. در طراحی پاتریوت از فناوری واقعیت مجازی بهره گرفته شده است؛ به این معنا که کاربر کم بینا دیگر هیچ تصویری از بیرون دریافت نمی‌کند و آنچه که به چشمش می‌رسد، تصویری است که در پردازش‌گر‌های عینک مطابق با کیفیت بینایی کاربر کم بینا تنظیم شده است. در طراحی پاتریوت از پردازنده‌ها و امکانات سامسونگ گلکسی S8 استفاده شده است. عینک دو دکمه برای تنظیم میزان درشتنمایی دارد که آن را بین یک تا بیست برابر تغییر می‌دهد و دو کلید هم برای بالا و پایین کردن حجم صدا در آن تعبیه شده است. وجود این دکمه‌ها به این دلیل است که پاتریوت به موتور تبدیل متن به گفتار هم مجهز شده و کاربران در موقع خواندن متن‌ها می‌توانند علاوه بر حروف بینایی، نسخه صوتی را هم همزمان در اختیار داشته باشند. با توجه به وجود OCR در عینک پاتریوت، موتور مبدل متن به صوت می‌تواند هر نوع متنی را برای کاربر بخواند. یکی از ویژگی‌های جالب توجه در عینک پاتریوت این است که دیگر بر خلاف نمونه‌های قدیمی‌ترِ درشتنما‌ها، کاربر مجبور نیست در یک نقطه استقرار داشته باشد. البته در دفترچه راهنمای عینک بر این نکته تأکید شده که عینک را نمی‌توان در حال حرکت استفاده کرد و حتی به این مسأله هم اشاره شده که قرار نیست کم بینا‌ها با این عینک اجازه رانندگی داشته باشند. اما به هر حال پاتریوت به کاربرانش امکان می‌دهد همانطور که بر روی کاناپه لم داده یا در تخت خواب دراز کشیده‌اند، کتاب و مجله و روزنامه بخوانند. این در حالی است که در درشتنما‌های قبلی حتماً باید در مقابل یک صفحه نمایش می‌نشست. کاربر پاتریوت کافی است به محض نیاز به خواندن متن، یک عکس از صفحه بگیرد تا عینک آن را به ابعاد متناسب تبدیل کند و به کاربر نشان دهد. تغییر رنگ تصاویر به فراخور بینایی فرد کم بینا هم از دیگر امکانات این عینک است. آنچه گفته شد تنها گوشه‌ای از امکانات این عینک کاربردی است. عینکی که امروز با قیمت سه هزار دلار در بازار‌های دنیا به فروش می‌رسد و داشتنش احتمالاً فعلاً برای بسیاری از کم بینا‌های ایرانی در حد یک رؤیا باقی بماند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *