روزنامه دوشنبه 22 دی ۱۳۹۹عناوین امروز: پوشش بیمه سلامت برای ۸ خدمت توانبخشی معلولان - ماجرای حذف نظام قدیم در کنکور ۱۴۰۰ به کجا رسید؟ - وضعیت آموزش خط بریل در مدارس استثنایی از گذشته تا کنون - تقویت سیستم ایمنی بدن سد اصلی مقابله با کرونا - نگاهی به نامزد های نهایی اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال - شوهرم متوجه رابطه پنهانی من و فرهاد شد/ مرا وادار کرد او را سر قرار بکشانم و او را بکشد |
روزنامه «ایران سپید»
دوشنبه 22 دی ۱۳۹۹
27 جمادی الاولی۱۴۴۲
11 ژانویه 2021
سال بیست و پنجم شماره 6610
خبرگزاری جمهوری اسلامی مدیر مسئول: سهیل معینی
سامانه پیامکی: 3000465040
نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388
تلفن: 84711371
شماره انتشارات: 5-88548892
وب سایت: www.iransepid.ir
پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir
........عناوین این شماره......
پوشش بیمه سلامت برای ۸ خدمت توانبخشی معلولان
ماجرای حذف نظام قدیم در کنکور ۱۴۰۰ به کجا رسید؟
وضعیت آموزش خط بریل در مدارس استثنایی از گذشته تا کنون
تقویت سیستم ایمنی بدن سد اصلی مقابله با کرونا
نگاهی به نامزد های نهایی اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال
شوهرم متوجه رابطه پنهانی من و فرهاد شد/ مرا وادار کرد او را سر قرار بکشانم و او را بکشد
.........ویژه
* پوشش بیمه سلامت برای ۸ خدمت توانبخشی معلولان
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: بیش از یک میلیون نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی که دفترچه بیمه سلامت دارند، از هشت خدمت توانبخشی در حوزههای کاردرمانی، گفتاردرمانی و شنوایی سنجی بهرهمند میشوند.
محمد مهدی ناصحی درباره پوشش بیمه سلامت برای خدمات توانبخشی معلولان تحت پوشش بهزیستی افزود: در راستای اجرای ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب مجلس شورای اسلامی و با توجه به تأکید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تفاهمنامهای بین سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان بهزیستی منعقد شده که بر اساس آن بیش از یک میلیون نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور که دارای دفترچه معتبر بیمه سلامت هستند از خدمات توانبخشی ستاره دار که تاکنون فاقد پوشش بیمهای بود، بهره مند میشوند.
وی ادامه داد: این خدمات توانبخشی شامل هشت کد خدمتی در حوزههای کاردرمانی، گفتاردرمانی و شنوایی سنجی است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: بر اساس ماده ۵ این تفاهمنامه، اولین جلسه کمیته مشترک دو سازمان جهت اجرایی شدن مفاد تفاهمنامه برگزار و مقرر شد که در صورت تأمین اعتبار منابع مورد نیاز توسط سازمان بهزیستی کشور، خرید و ارائه خدمات توانبخشی مذکور از سوی سازمان بیمه سلامت ایران در بهمن ماه سال جاری آغاز شود.
ناصحی گفت: همچنین جلسات مشترکی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انجمن اتیسم برای تحت پوشش قرار دادن خدمات توانبخشی بیماران اتیسم برگزار شده و این موارد نیز در دست بررسی است و نتایج آن به زودی اعلام میشود.
به گزارش ایرنا، مهدی رضایی معاون سازمان بیمه سلامت نیز پیش از این در همین رابطه به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: بر اساس تفاهم نامه امضا شده با سازمان بهزیستی، منابع اعتباری خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی از محل ردیف مربوطه از طریق سازمان بهزیستی در اختیار بیمه سلامت قرار میگیرد تا به مددجویان معرفی شده، این خدمات با پوشش بیمهای ارائه شود. بر اساس ماده ۶ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است که پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی را به گونهای تأمین کند که علاوه بر تأمین خدمات درمانی مورد نیاز این افراد، خدمات توان بخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت نیز تحت پوشش باشد. اما پرداخت هزینه گفتار درمانی و کار درمانی منوط به تخصیص سرانه این خدمات است و تاکنون سرانه این خدمات در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار نگرفته است.
وی بیان کرد: وقتی تعهدی برای سازمان بیمه سلامت تعیین میشود، باید سرانه آن نیز پرداخت شود تا بتوانیم هزینه آن خدمات را بپردازیم. در حال حاضر هزینه فیزیوتراپی برای معلولان و سایر افراد در صورتی که با تشخیص پزشک معالج باشد، پرداخت میشود، اما هنوز سرانهای برای پرداخت هزینه گفتار درمانی و کار درمانی در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار نگرفته است.
* واکنش بهزیستی به فیلم شکنجه یک کودک معلول
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی نسبت به تصاویر و فیلم منتشر شده تحت عنوان شکنجه کودک معلول به شدت انتقاد کرد و گفت: قطعاً سازمان بهزیستی از طریق مراجع قضایی پیگیری شناسایی و برخورد با این فرد خواهد بود.
محمد نفریه با اشاره به انتشار فیلمی مبنی بر شکنجه یک کودک معلول (سندرم داون) اظهار کرد: این کلیپ حاوی تصاویر شکنجه یک کودک معلول توسط فردی است که به عنوان یک کودک آزاری محسوب میشود
وی افزود: با توجه به اینکه سازمان بهزیستی کشور متولی حقوق معلولان و احقاق حقوق آنها و حمایت از این گروه از جامعه است نسبت به انتشار این فیلم آزار و اذیت این کودک واکنش نشان داده و پیگیریهای خود را برای شناسایی این فرد انجام داده است.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: در همین زمینه از افرادی که اطلاعی از زمان و محل این حادثه تلخ دارند درخواست میشود که موضوع را به سازمان بهزیستی از طریق خط ۱۲۳ و یا ادارات بهزیستی اطلاع دهند و قطعاً در اسرع وقت در اوژانس اجتماعی موضوع پیگیری خواهد شد.
نفریه تأکید کرد: سازمان بهزیستی نیز قطعا از این فرد شکایت خواهد کرد و در همین زمینه هر کسی اطلاعی از این اقدام توسط این فرد دارد درخواست میشود که موضوع را به سازمان بهزیستی اطلاع دهند.
* افزودن ۴ هزار عنوان کتاب گویا به کتابخانه نابینایان کرمانشاه
با افزودن ۴ هزار عنوان کتاب گویا به کتابخانه نابینایان کرمانشاه تعداد منابع این کتابخانه به ۶ هزار عنوان رسید.
عزیزی مسئول کتابخانه نابینایان کرمانشاه با بیان اینکه ۲۸۰ عنوان کتاب بریل در این کتابخانه موجود است، گفت : تهیه منابع بریل بسیار هزینه بر است و هیچ چاپخانهای در استان کتاب بریل چاپ نمیکند و اگر کتابی دچار اسیب شود امکان ترمیم و یا تهیه آن وجود ندارد.
او با بیان اینکه ۱۸۰ نفر در کتابخانه نابینایان کرمانشاه عضویت دارند، گفت: فضای شهری امکانات مناسبی برای این افراد ندارد و با توجه به شیوع کرونا رفت و آمد این اعضا به کتابخانه به صفر رسیده است چرا که جهت یابی آنها تنها با دست انجام میشود و نمیتوانند در این ایام تردد کنند.
او با اشاره به امکانات کتابخانه نابینایان افزود: در حال حاضر سه سیستم کامپیوتری، دو تبلت، دو دستگاه برجسته ساز و بهدید در این کتابخانه وجود دارد، اما داشتن یک استودیوی آکوستیک برای گویا کردن کتابها نیز بسیار مورد نیاز است، ولی به دلیل هزینه بالا امکان ساخت آن فعلاً وجود ندارد.
مسئول کتابخانه نابینایان کرمانشاه افزود: تمام فعالیتهای فرهنگی از جمله معرفی کتاب، نشستهای کتابخوان، آموزشهای زبان و کامپیوتر و مهارتهای زندگی برای اعضا انجام میشود و در ایام کرونا نیز کتابها در فضای مجازی و با پست در اختیار اعضا قرار میگیرد.
عزیزی از درخشش اعضای کتابخانه نابینایان کرمانشاه در مسابقه کتابخوانی کشوری خبر داد و گفت: از ۴۵ برگزیده این مسابقه ۲۶ نفر آنها از اعضای کتابخانه نابینایان کرمانشاه بودند و توانستیم مقام نخست مسابقه کتابخوانی کشوری را کسب کنیم .
........اخبار روز
* ماجرای حذف نظام قدیم در کنکور ۱۴۰۰ به کجا رسید؟
با توجه به اظهار نظرهای مطرح شده از سوی مسئولان، به نظر میرسد احتمال تمدید مجدد کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ بسیار ضعیف است و پرونده داوطلبان این کنکور برای همیشه بسته شده و به بایگانی رفته است.
بنابراین لازم است داوطلبان به جای توجه به حواشی و پیامهای برخی در خصوص بازگشت مجدد این کنکور که اغلب در فضای مجازی مطرح میشوند؛ در مهلت چند ماه باقی مانده، براساس منابع نظام جدید آماده این ماراتن سرنوشت ساز شوند./ ایسنا
* دستور وزیر بهداشت برای اجرای پروتکل های سختگیرانه در مبادی ورودی کشور
وزیر بهداشت:
کلیه مسافرینی که از مقصد اروپا بصورت مستقیم یا غیرمستقیم از مرزهای هوائی، زمینی و دریایی وارد کشور می شوند، ضروری است علاوه بر تست مجدد در مبادی ورودی، به مدت مناسب و منطبق با پروتکلهای مربوطه در محل سکونت به صورت قرنطینه به سر برند./ ایسنا
* اجراهای تئاترشهر از هفته آینده شروع میشود
رئیس مجموعه تئاتر شهر اعلام کرد با اتمام تعطیلات کرونایی تئاتر، این مجموعه از هفته آینده با اجرای یک اثر نمایشی در سالن چهارسو فعالیت خود را از سر میگیرد.
* درج نشدن قیمت؛ بیشترین تخلف صنفی
معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران از انجام بیش از ۴۳۲ هزار فقره بازرسی از صنوف کشور در آذر ماه سال جاری و دو میلیون و ۴۸۶ هزار و ۸۹۴ فقره بازرسی در ۹ ماهه سال جاری خبر داد و گفت که بیشترین عناوین تخلف مربوط به درج نکردن قیمت، گرانفروشی و عدم صدور صورتحساب بوده است./ ایسنا
.......گزارش ویژه
* وضعیت آموزش خط بریل در مدارس استثنایی از گذشته تا کنون
به مناسبت روز جهانی بریل،قصد داریم وضعیت آموزش خط بریل را از سالهای پیش تاکنون در مدارس استثنایی بررسی کنیم.
به گزارش ایران سپید سودابه محمدی، معلم پرورشی دانش آموزان مدارس عادی، سال 77 مقطع آمادگی را در مجتمع دخترانه نرجس در تهران شروع کرده است. او از خاطرات آن روزهای خود می گوید: آن روزها برای آموزش خط بریل در آمادگی، از صفحه ای که سوراخ دار بود استفاده می کردند و مهره هایی که شبیه میخ بود را در آن سفحه جای می دادند. مثلا میخها را در جایگاه یک،سه، چهار و پنج می چیدند و ما باید جایگاه نقطه را تشخیص می دادیم و آنها را می خواندیم. مثلا من باید می گفتم یک حاضر است دو غایب است سه و چهار هم حاضرند ولی به ما نمی گفتند این نشانه کدام حرف است بعد از اینکه توانستیم مهره ها را روی صفحه تشخیص بدهیم و از نظر لمس مشکلی نداشتیم کار نوشتن را روی کارتهایی شروع کردند. برای اینکه خواندن را از سمت چپ شروع کنیم گوشه سمت راست کارت را می بریدند و ما می خواندیم: یک، دو، سه ،چهار فاصله. .. مشق شبمان هم خواندن همین نقاط بود. بعد از اینکه خواندنمان قوی شد نوشتن این علائم را با لوح شروع کردیم که آن وقت با لوح و قلم آشنا شدیم. مثلا روز اول حرف و نقطه یک را می نوشتیم روز بعد نقطه یک و دو را با هم و به ما نمی گفتند این علائم چه هستند. باید یک لوح پر یک دو می نوشتیم. آن روزها به جز امتحان خودیاری، تحرک و جهت یابی، قصه گویی و شعر، امتحان روخوانی هم داشتیم آن روزها وقتی این علائم را می خواندم فکر می کردم همه چیز را یاد گرفته ام یادم هست تابستان هم همین مشقها را دادند که هر روز یکی از نقطه ها را بنویسیم. من تکالیف را با نهایت دقت انجام می دادم ولی وقتی دیدم معلم کلاس اولم تکالیف را ندید خیلی تعجب کردم و با خود گفتم پس من اینها را برای چه نوشتم؟ این بود تا وقتی وارد کلاس اول شدیم و کم کم معنای چیزهایی را که می نوشتیم فهمیدیم. یعنی آموزش بریل جزء متن درسمان بود یادم هست معلم کلاس اولم خانم طاهره السادات میری بود در کلاس اول رسم این بود که هر گاه کسی توانست اسم خودش را بنویسد باید شیرینی بدهد. نیمه های سال بود که توانستم اسمم را بنویسم و شیرینی دادم. البته معلم اول سال اسم من را روی کتابم نوشته بود ولی خواندنش را بلد نبودم. اما آن روزها اگر کسی مثلا سال چهارم نابینا می شد و وارد مدرسه ما می شد بریل را در کنار درسهای دیگرش یاد می گرفت. خط بریل خط بسیار ساده ای است و کسی که سواد داشته باشد می تواند آن را یک هفته ای هم یاد بگیرد خواهر من هم بریل را یاد گرفته بود و حتی برای من یادداشت می نوشت
-امروزه آموزش خط بریل در مدارس نابینایان بی شباهت به قبل نیست. منیره رستگاری معلم پیش دبستانی مجتمع شهید محبی تهران از روش آموزش خط بریل در این مجتمع می گوید: بچه هایی که وارد مدرسه ما می شوند دو دسته هستند یک دسته بچه هایی که در خانه آموزش دیده اند و یک سری از مهارتها را آموخته اند و یک سری از بچه ها هم در خانه دست ورزی نداشته اند و وقتی وارد مدرسه می شوند سطحشان صفر است. در رابطه با گروه اول ما باید یک سری زمینه سازی داشته باشیم یعنی باید لامسه آنها تقویت شود. تا بتوانند از دو دستشان کمک بگیرند، با دو دستشان کار کنند و از انگشتانشان استفاده کنند. به خصوص انگشتان اشاره باید بیشتر تقویت شوند. برای همین با این بچه ها یک سری تمرینات مثل جداسازی حبوباترا انجام می دهیم . همچنین کارتهای سمباده ای داریم و هم کارتهای پارچه ای مانند پارچه های نرم، زبر، راه راه و مخملی . بعد از تقویت لامسه و کارهایی مثل چیدن لوح حساب، چیدن لوح مکعبی و شادی سوزنی و چیدن مهره های چوبی داخل صفحه کار آموزش خط بریل را شروع می کنیم. بعضی از بچه ها خیلی زود به این مرحله می رسند و راحت تر می توانند بخوانند ولی یک سری از بچه ها تشخیصشان کند است و به زمان بیشتری نیاز دارند.برای همین یک سال با آنها برای تقویت لامسه و مهارتهای دیگر کار می کنیم.
س: آیا بچه هایی که از مدارس دیگر وارد محبی می شوند هم دارید؟
ج: بچه هایی هم داریم که از مدارس دیگر می آیند ولی اغلب کم بینا هستند و با آنها خط بینایی کار می کنیم. ولی اگر تشخیص داده شود باید بریل یاد بگیرند از همان ابتدا وارد مدرسه ما می شوند.
س: بچه ای که در سالهای بعدی تحصیل دچار نابینایی می شود چگونه خط بریل را یاد می گیرد؟
ج: بعضی از بچه ها در اثر تصادف، تومور و جراحی و .. نابینا می شوند این بچه ها اگر در پایه آمادگی باشند که آموزش طبق روال پیش می رود اما اگر در پایه های بالاتر باشند ما اول خط بریل را به دانش آموز یاد می دهیم مهارتهای لامسه اش را تقویت می کنیم بعد درس پایه را برایش شروع می کنیم یعنی بلافاصله کتابهای پایه ای را که در بینایی می خوانده برایش شروع نمی کنیم. این فرایند ممکن است یک سال طول بکشد
س: در شرایط حاضر که کلاسها غیر حضوری هستند بچه ها چگونه آموزش می بینند؟
ج: آموزش خط بریل مهارتی است که در آن معلم باید در ارتباط تنگاتنگ با دانش آموز باشد باید دست دانش آموز را هدایت کند و جایگاه نقطه ها را به او نشان بدهد. در این شرایط ما به دانش آموز دسترسی نداریم دانش آموزان ما شش و هفت ساله هستند و همکاری لازم را ندارند برای همین ما به اولیا آموزشهای لازم را انتقال می دهیم یعنی برای مادران فیلم می فرستیم و آنها باید در خانه با بچه ها کار کنند. این فرایند به سختی صورت می گیرد چون بچه ها با مادران همکاری ندارند. زیربار درس نمی روند و کارهای درسی را انجام نمی دهند. و شرایط سختی است برای دانش آموزانی که بخواهند بریل را یاد بگیرند در واقع آموزش ما آموزش به اولیا است.
س: کار ارزیابی چگونه انجام می شود؟
ج: اولیا از تمریناتی که بچه ها انجام می دهند فیلم می گیرند و برای ما می فرستند مثلا آنها مهره های چوبی را چیده اند و بچه ها می خوانند. ما طبق فیلمهایی که اولیا برایمان می فرستند بچه ها را ارزیابی می کنیم.
-در سنندج اما با بهار حاجی میرزایی معلم خط بریل در مدرسه استثنایی توکل گفتگو کردیم خانم حاجی میرزایی نیز تصویری از وضعیت آموزش خط بریل در این منطقه ارائه می دهد: اگر بچه های نابینا به مدرسه ما مراجعه کنند آنها را از چهار سالگی پذیرش می کنیم. و جلساتی با آنها داریم تا شش سالگی که به عنوان آمادگی کار آموزش و تقویت حواس را شروع می کنیم از جمله لامسه و اگر امکان پذیر باشد در همان آمادگی اول به کلاس اول می روند ولی اگر بچه وضعیت خوبی از نظر لامسه نداشته باشد یعنی آمادگی لازم را برای بریل خوانی به دست نیاورد برایش آمادگی دوم می گذاریم تا جایگاه نقاط برایش جا بیفتد و بعد به کلاس اول برود. الان بچه هایی که در مدرسه داریم کم شنوایی و اوتیسم را هم همراه با نابینایی دارند برای همین سعی می کنیم آمادگی یک و دو را کاملا بگذرانند. ما به این بچه ها جایگاه نقاط را با استفاده از صفحه ها و کارتهایی یاد می دهیم و مفاهیم بالا و پایین و سمت راست و چپ را با آنها کار می کنیم. برای آشنایی با حروف هم اول خواندن نقاط و بعد نوشتن آنها را با بچه کار می کنیم. مثلا حرف دال را می گوییم نقاط را در بالا سمت چپ ،بالا سمت راست و وسط سمت راست بگذارد و در کلاس اول معلم به او می گوید این نوشته را می گوییم حرف دال. امسال یک کودک ما فقط نابینایی دارد و دو سه تای دیگر چند معلولیتی هستند. بچه برای یادگیری خط بریل حداقل هوش را لازم دارد چون از سمت راست می نویسیم و از سمت چپ می خوانیم و عوض شدن جهت خانه ها تمرکز و هوش متوسط به بالا را لازم دارد.
به این ترتیب بچه ای که اوتیسم است یا کم شنوایی دارد آمادگی یک و دو را لازم دارد.
س: در شرایط آموزش غیر حضوری کار را چطور ادامه می دهید؟
ج: امسال معلم کلاس مادران بچه ها را به مدرسه دعوت می کند و به آنها آموزش می دهد و مشق را از بچه ها می خواهد. در واقع امسال مادران ،معلم شده اند. البته درسها را در شبکه شاد هم می گذارند اما درس جدید را به مادر یاد می دهند.
س: یعنی امکان آموزش غیر حضوری وجود ندارد؟
ج: برای بچه های کوچک نه . ولی من ماه پیش آموزش بریل را برای همکاران داشتم البته مانند حضوری نمی توان مطلب را جا انداخت ولی در ارزیابی که داشتم برای همکاران بد نبود.
س: در کلاسهای مدرسه معلولیتها با هم ادغام هستند ؟
ج: ما امسال دو کلاس ضمیمه آسیب دیده بینایی داریم که در یک کلاس، یک کلاس اولی، دو نفر آمادگی و یک کودک چهار ساله داریم. و در کلاس دیگرمان از پایه سوم چهارم پنجم و ششم هر کدام یک شاگرد داریم. بچه های ما اگر در کلاس اول و دوم خوب باشند برای کلاس سوم به مدرسه عادی می روند. و معلم رابط به آنها داده می شود.
س: بچه هایی که دیرتر وارد می شوند یا بعدا نابینا می شوند چگونه خط بریل را یاد می گیرند؟
ج: اگر به سمت مدرسه هدایت شوند ما تا 17 سال هم در ابتدایی پذیرش داریم. بعلاوه در سنندج موسسه ای داریم به نام دار الاحسان که در روستاها مثلا دختران نابینا یی که سواد ندارند را پیدا می کند و به آنها آموزش می دهد در این موسسه شرط سنی نداریم من در این موسسه هم شاگرد 18 ساله دارم هم 35 ساله. در چند سالی که از فعالیت این موسسه می گذرد تا حال شش نفر در دانشگاه پذیرفته شده اند. در دارالاحسان مانند نهضت سواد آموزی افراد ثبت نام می شوند و بریل را آموزش میبینند.
-محسن احمدی معلم نابینای پایه چهارم و پنجم در تنها مدرسه استثنایی سبزوار است. احمدی از وضعیت آموزش خط بریل به کودکان در بدو ورود به مدرسه می گوید: کوچکترین دانش آموز ما در مدرسه پنج ساله است. وقتی بچه نابینا وارد مدرسه می شود یکی دو سال آمادگی را می گذراند و بسته به شرایط بچه وقتی مهارت دست ورزی را آموخت وارد کلاس اول می شود. امسال تا اوایل آبان کلاسها با 30 تا 50 درصد دانش آموزان برگزار می شد ولی بعد مدارس غیر حضوری شد
س: معلمهای پایه های بالاتر هم با خط بریل آشنایی دارند؟
ج: معلمان مدرسه ما که با نابینایان کار می کنند با خط بریل آشنا هستند ولی مثلا سال 96 در مدرسه دانش آموزی داشتیم که از مدرسه دیگری آمده بود که متوجه شدیم بریل را اشتباه یاد گرفته چون معلمش با خط بریل آشنا نبوده و آن را به صورت برعکس یاد داده یعنی به جای نقطه یک و دو برای حرف "ب" نقاط چهار و پنج را یاد داده بود. که با زحمت زیاد همکارمان توانست او را به شرایط عادی برگرداند. در مدرسه ما حتی همکاران بینا هم که رشته تحصیلیشان مرتبط با کودکان استثنایی بوده با خط بریل آشنا هستند. مدرسه ما پسرانه و دخترانه است و همه کودکان نابینای برای آموزش به اینجا می آیند.
-یکی از برنامه های آموزش و پرورش استثنایی در سال جاری نهضت آموزش خط بریل به معلمان و اولیا دانش آموزان با آسیب بینایی است دکتر مجید هداوند معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در باره دستاوردهای این برنامه می گوید: هدف ما از این برنامه این بوده که معلمان را با مهارتهای چندگانه تربیت کنیم.با توجه به تعداد معلمان متخصصی که داریم و دانش تخصصی که هر یک از آنها دارند اقدام به برگزاری نهضت آموزش خط بریل در سطح کشور کردیم . ابتدا نیروها را در مدارس شناساییکردیم و میزان آشنایی آنها را با خط بریل سنجیدیم و بعد اقدام به تأمین مدرس برای آموزش خط بریل کردیم. با توجه به برش استانی که انجام دادیم تصمیم بر این شد که امسال هزار نفر را در سطح کشور خط بریل را آموزش دهیم.که چهل ساعت ویژه معلمان و چهل ساعت هم ویژه والدین در نظر گرفته شد. تا امروز نزدیک به ششصد نفر از معلمان و 150 نفر از والدین آموزشهای لازم را دریافت کرده اند و 27 استان نهضت آموزش خط بریل را به پایان رسانده اند و کلاسها در 5 استان هم در حال برگزاری است. علاوه بر این ما تهیه و تولید لوح علائم خط بریل را با همکاری شرکت صنایع آموزشی برای معرفی بریل به معلمان و دانشجویان و اولیا شروع کردیمدو هزار لوح علائم خط بریل و دو هزار لوح علائم حساب افزار را بهین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ،معلمان و والدین به طور رایگان توزیع کردیم همچنین تهیه و تدوین فیلم مستند آموزشی خط بریل را در 36 بخش با رویکرد آموزش مقدمات خط بریل و روشهای تربیت حس لامسه نو آموزان با آسیب بینایی را در دست تهیه داریم که به زودی به مرحله بهره برداری می رسد و منبع بسیار غنی برای معلمان و دانشجویان در ابتدای استخدام به عنوان معلم در رشته های آموزش کودکان استثنایی است. همچنین کارگاه آموزش معلمان با مهارتهای چندگانه را راه انداختیم. تنوع معلولیت در دانش آموزان ما زیاد است و تعدادی از نیروهای ما در حال بازنشستگی هستند بعلاوه بعضی از نیروهای ما تخصص لازم را در رشته خاص ندارند. ما برای جبران کمبود نیرو باید گروههای متفاوت دانش آموزی را در نظر بگیریم از این رو اقدام به برگزاری کارگاه "معلمان با مهارتهای چندگانه "کردیم که در آن قرار است ده درصد از معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی را با 120 صاعت آموزش تخصصی در حوزه نابینا، ناشنوا و طیف اوتیسم آموزش بدهیم که در حوزه نابینا 20 ساعت به آموزش خط بریل اختصاص پیدا کرده
-با همت معلمان دانش آموزان نابینا و مسئولان آموزش و پرورش استثنایی امید آن می رود وضعیت آموزش خط بریل در مدارس هر سال بهتر از سال قبل شود.
.........آموزشی
* تقویت سیستم ایمنی بدن سد اصلی مقابله با کرونا: تقویت سیستم ایمنی با مصرف سبزی ها و میوه های رنگارنگ، خواب راحت، دوری از استرس، واکسیناسیون و ورزش سد اصلی مقابله با کرونا است.
برای تقویت سیستم ایمنی بدن سفرهای رنگارنگ برای مقابله با بیماریها مانند پرتقال، فلفل قرمز، کلم قرمز، کاهو و سبزیهای دیگر داشته باشید؛زیرا میتوانند در تأمین ویتامین ها و از جمله ویتامین c نقش مهمی ایفا کنند.
افراد باید به طور منظم به تجدید تزریق واکسنهای مورد نیاز بدن اقدام کنند. باید مطمئن شد که تا چه زمانی بدن در برابر کزاز، دیفتری، سیاه سرفه، فلج اطفال، هپاتیت سی، استرپتوکوک، مننژیت، سرخک، اوریون، سرخجه و گریپ ایمن است.
ورزش سه بار در هفته و هر بار ۲۰ دقیقه میتواند در تقویت ایمنی مؤثر واقع شود. باید توجه داشته باشید فعالیتهای بدنی باعث خستگی مفرط نشود؛ زیرا میتواند از توان ایمنی بدن بکاهد.
خواب کافی و آسوده تنها باعث رفع خستگی نمیشود. بدن انسان در مرحله خواب عمیق هورمونهایی ترشح میکند که میتوانند باعث تقویت بیشتر دستگاه ایمنی شوند. تحقیقات پزشکی نشان دادهاند که رویکرد مثبت در زندگی و داشتن لحظات فرحبخش میتواند در افزایش توان دفاعی بدن در برابر ویروس و باکتریها موثر واقع شود.
راه های پرهیز از استرس منفی همچون مدیتیشن و یوگا میتوانند در افزایش توان دستگاه ایمنی بدن نقش بسیار مهمی ایفا کنند. پیادهروی در هوای آزاد باعث تغییر دمای بدن و حرکت میشود و در بهبود فعالیت دستگاه ایمنی موثر واقع می شود.
سوختوساز شکر مصرفی در بدن میتواند باعث زائل شدن ویتامینها شود. این در حالی است که بدن انسان و دستگاه ایمنی او به این ویتامینها برای مقابله با ویروسها نیاز دارد و تناوب در استفاده از دوش سرد و گرم نیز میتواند بدن را در برابر بیماریها مقاوم سازد.
یازدهمین بسیج ملی اطلاع رسانی تغذیه با شعار «تغذیه سالم برای پیشگیری از کرونا» از ۱۵ تا ۳۰ دی ماه ۹۹ در کشور برگزار می شود. اگرچه رعایت الگوی غذایی سالم در شرایط عادی لازمه برخورداری از سلامت است، اما در بحران هایی مانند کرونا، تبعیت از یک الگوی تغذیه ای سالم یکی از مهمترین و اساسی ترین عوامل در تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت محسوب می شود.
.........ورزشی
* نگاهی به نامزد های نهایی اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال
در آخرین روز ثبت نام کاندیدای فدراسیون فوتبال، نامزدهای انتخابات یکی از پس از دیگری وارد ساختمان فدراسیون فوتبال شدند.
ابتدا علی کریمی با حضور زودهنگامش همه را غافلگیر کرد. بعد از کریمی، هادی مهدوی کیا برادر مهدی که قرار است نایب رئیس اول علی کریمی باشد نیز وارد ساختمان فدراسیون شد تا با وکالت خود، مشکلات موجود را حل کند.
اما چهره مهم دیگری که در آخرین روز ثبت نام وارد این عرصه شد، کیومرث هاشمی بود که قبلاً به عنوان رئیس کمیته المپیک و قائم مقام رئیس سازمان تربیت بدنی در ورزش ایران مشغول بوده و در دوره کمیته انتقالی نیز ریاست این کمیته را برعهده داشته است. پیش از او، مصطفی آجورلو نیز برای ثبت نام وارد فدراسیون فوتبال شد.
این در حالی است که فدراسیون فوتبال ایران نفرات دیگری را هم بر خود دید؛ از حیدر بهاروند که سرپرست کنونی فدراسیون است تا شهاب الدین عزیزی خادم و البته چهره های سرشناسی چون سعید دقیقی، حسین شمس، فرهاد حمیداوی و نفراتی که با خبرسازی خود، جلب توجه کردند.
ترکیب هیئت رئیسه فدراسیون 11 نفر و شامل نفرات ذیل است. (ثبت نام برای این پستها انجام شد):
رئیس فدراسیون
سه نواب رئیس (دو مرد و یک زن)
دو نماینده از طرف باشگاه ها
دو نماینده از طرف استان ها
سه کارشناس ورزشی.
در ادامه، به اسامی نامزد های فدراسیون فوتبال در بخش های مختلف نگاهی می اندازیم.
1- نامزد ریاست: علی کریمی. نواب رئیس پیشنهادی: (مهدی مهدوی کیا، سعید دقیقی و فاطمه علیپور)
2- نامزد ریاست: حیدر بهاروند. نواب رئیس پیشنهادی: (شهاب الدین عزیزی خادم، منصور قنبرزاده و شهره موسوی)
3- نامزد ریاست: شهابالدین عزیزیخادم. نواب رئیس پیشنهادی: (منصور قنبرزاده، حیدر بهاروند و شهره موسوی)
4- نامزد ریاست: کیومرث هاشمی. (غلامرضا بهروان، علیرضا رحیمی و پریا شهریاری)
5- نامزد ریاست: مصطفی آجرلو. نواب رئیس پیشنهادی: (حسن نصر اصفهانی، سعید فتاحی و لیلا محمدیان)
اسامی ثبت نام کنندگان هیئت رئیسه:
منصور قنبرزاده(مدیرعامل سابق نفت تهران)
فریدون اصفهانیان (رئیس دپارتمان داوری)
شهاب الدین عزیزیخادم(بعنوان نایب رئیس بهاروند)
حیدر بهاروند(بعنوان نایب رئیس عزیزی خادم)
مهدی مهدوی کیا(ملیپوش سابق فوتبال ایران)
احمد مددی (مدیرعامل استقلال)
سعید دقیقی (مشاور عمرانی سابق فدراسیون فوتبال)
پریا شهریاری (دستیار دبیرکل فدراسیون فوتبال)
شهره موسوی (مدیرعامل باشگاه بادران)
فاطمه علیپور (مسئول کمیته استانهای فدراسیون)
مهرداد سراجی (مدیرعامل سایپا)
حسین شمس (سرمربی سابق تیم ملی فوتسال)
بیت الله رضایی(مدیرعامل سابق سایپا)
سعید فتاحی(مسئول برگزاری رقابتهای لیگ برتر)
نامزد های نماینده باشگاه ها:
بهرام رضاییان (مدیرعامل پارس جنوبی جم )
محمدرضا ساکت(مدیرعامل سپاهان)
فرهاد حمیداوی ( مالک باشگاه شهر خودرو)
اکبر محمدی (مدیرعامل پیکان )
سعید نجاریان(مدیرعامل شهروند ساری -فوتسال)
محمد جواهری (مدیرعامل گل گهر سیرجان)
سعید عباسی (مدیرعامل آلومینیوم اراک)
جواد محمدی (مدیرعامل ذوب آهن)
نامزد های نماینده هیئت های فوتبال:
محتشم( رئیس هیئت بوشهر )
صوفی (همدان)
باجیوند(قزوین)
حیدری (چارمحال و بختیاری)
احسان اصولی (رئیس هیئت فوتبال خراسان رضوی)
عبدالکاظم طالقانی (رئیس هیئت فوتبال خوزستان
اسامی نامزد های کارشناس ورزشی هیئت رئیسه:
صادق درودگر(رئیس کمیته اقتصادی فدراسیون )
هدایت اله ممبینی(عضو هیئت رئیسه فدراسیون)
رضا محمد کاظمی(کارشناس رسمی قوه قضاییه)
نیما نکیسا(دروازهبان سابق تیم ملی)
سعید فتاحی (مسئول سابق مسابقات سازمان لیگ)
حسین زرگر(کارشناس داوری)
احمدرضا براتی( رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال)
میرشاد ماجدی (سرپرست سابق استقلال)
رسول فروغی(کارشناس داوری)
خداداد افشاریان(داور بازنشسته)
بهنام ابوالقاسمپور (ملی پوش سابق فوتبال ایران)
غلامحسین زمان آبادی(سخنگوی سابق فدراسیون)
شهامت عباسی (نایب رئیس فدراسیون ورزش دانش آموزی)
محمد آخوندی( مدیر روابط عمومی سابق وزارت ورزش)
اسماعیل صفیری (داور بازنشسته)
حضور سه پزشک، برای حضور در کارشناسان هیئت رئیسه از اتفاقات جالب توجه بود:
امین نوروزی، توحید سیف برقی و علیرضا شهاب.
بر اساس مصوبه روز ۱۷ آذر هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و مطابق با ماده ۲۷ اساسنامه، مجمع عمومی برای انتخاب پستهای هیئت رئیسه، روز یکشنبه دهم اسفند در تهران برگزار خواهد شد.
........حوادث
* شوهرم متوجه رابطه پنهانی من و فرهاد شد/ مرا وادار کرد او را سر قرار بکشانم و او را بکشد
شرق نوشت: شهریور سال جاری وقوع درگیری خونینی در شرق تهران به مأموران پلیس گزارش داده شد. زمانی که تحقیقات آغاز شد، پلیس پی برد مقتول جوانی به نام فرهاد است که در درگیری با جوان دیگری به نام سینا که از دوستان قبلی او بوده به قتل رسیده است.
با انتقال جسد به پزشکی قانونی و پیگیری تحقیقات مأموران متوجه شدند اختلاف فرهاد و سینا برسر همسر سینا بوده است.
درحالیکه پلیس تلاش خود را برای دستگیری سینا آغاز کرده بود، این مرد خود را به مأموران معرفی کرد. او گفت: من فرهاد را به قتل رساندم؛ او به همسرم نظر داشت و با او رابطه برقرار کرده بود به همین دلیل هم او را به قتل رساندم.
متهم گفت: چند سال قبل در یک رستوران که فرهاد صاحب آن بود، مشغول به کار شدم. مدتی بعد از من دختری به نام شبنم در آن رستوران مشغول به کار شد. من به شبنم علاقهمند شدم و از او خواستگاری کردم. بعد از مدتی با هم عقد کردیم. ما دو سال بود عقد کرده بودیم. در این مدت من محل کارم را عوض کردم و در جای دیگری مشغول شدم اما همسرم همچنان در آن رستوران بود. تا اینکه متوجه شدم همسرم با فرهاد رابطه دارد. همه پیامکهایش را دیدم و تصمیم گرفتم از او جدا شوم. من همسرم را به خانه پدرش بردم و همهچیز را گفتم. همسرم قول داد این رابطه را تمام کند و دیگر با فرهاد رابطه نداشته باشد و من هم چون او را دوست داشتم، بخشیدم. حتی آنها با هم شمال رفته بودند و من عکسهای همسرم و فرهاد را دیدم؛ با این حال زنم را بخشیدم.
تا اینکه روز حادثه از سر کار برگشتم. وقتی در را باز کردم متوجه شدم همسرم با فرهاد تماس تصویری دارد و فرهاد به او میگوید نمیتواند همسر من را فراموش کند. من از شنیدن این جملات خیلی شوکه و ناراحت شدم. وقتی همسرم متوجه من شد گوشی را قطع کرد. دعوای سختی بین من و همسرم اتفاق افتاد و من از شدت عصبانیت حرفهای ناجوری به همسرم زدم.
متهم در ادامه گفت: همسرم را وادار کردم با فرهاد تماس بگیرد و با او قرار بگذارد. آنها در میدانی با هم قرار گذاشتند و من به جای همسرم رفتم، با فرهاد درگیر شدم و او را با چاقو زدم. او در این مدت با همسرم رابطه داشت و میخواست زندگی من را خراب کند.
مأموران در ادامه بررسیها همسر متهم را مورد بازجویی قرار دادند. شبنم به مأموران گفت: چهار سال قبل زمانی که با سینا همکار بودم، به یکدیگر علاقهمند شدیم و دو سال بعد با هم عقد کردیم؛ اما شرایط مالی مناسبی نداشتیم تا زودتر جشن عروسی را برگزار کنیم. به همین دلیل، دو سالِ بعد زندگی مشترکمان را آغاز کردیم. در این مدت فرهاد مدیر رستوران شده بود و چون من از کارمندان قدیمی بودم، در کارها به او کمک میکردم. در این مدت او به من علاقهمند شد و وقتی فهمید به خاطر مشکلات مالی همسرم هرگز به سفر شمال نرفتهام، پیشنهاد داد تا همراه او و یکی از همکارانمان به سفر شمال برویم. من به همسرم گفتم با یکی از دوستانم به سفر کاری میروم. اما پس از بازگشت از سفر همسرم عکسهای مشترک من و فرهاد را دید و درگیری بین ما شروع شد.
زن جوان ادامه داد: همسرم مرد خوبی بود، اما بعد از ازدواج فهمیدم او مرد لجبازی است و همیشه میخواهد حرف خودش را به کرسی بنشاند.
این زن درباره رابطه پنهانی با قربانی گفت: باور کنید من هیچ رابطه پنهانیای با فرهاد نداشتم. او در این مدت به من ابراز علاقه کرده و میخواست با من دوست شود، اما من قبول نمیکردم. علاقه او به من یکطرفه بود. آخرینبار وقتی همسرم وارد خانه شد و دید ما با هم تماس تصویری داریم، عصبانی شد و مرا مجبور کرد تا با فرهاد قرار ملاقات بگذارم.
پرونده این جنایت با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد و متهم بهزودی در دادگاه محاکمه میشود. این در حالی است که اولیایدم برای او حکم قصاص خواستهاند.