شناسه خبر: 227 منتشر شده در مورخ: 1392/7/30 ساعت: 12:43 گروه: سیاسی  
صدور حکم تاریخی دادگاه حقوق بشر اروپا درباره روسیه

صدور حکم تاریخی دادگاه حقوق بشر اروپا درباره روسیه

پس از گذشت بیش از ۷۰ سال، حکم تاریخی دادگاه حقوق بشر اروپا در مورد واقعه 'کشتار کاتین' که در سال ۱۹۴۰ به دست نیروهای شوروی سابق رخ داد، صادر شد

دادگاه حقوق بشر پس از  گذشت بیش از 70 سال حکم خود را در مورد کشتار بی رحمانه و مخفیانه ده ها هزار افسر و روشنفکر اسیر لهستانی از سوی نیروهای اتحاد جماهیر شوروی  در پاییز سال 19٤0 صادر کرد و به موجب این حکم فدراسیون روسیه مسئولیتی در قبال این فاجعه ندارد.

به گزارش سرویس بین الملل شبکه ایران به نقل از شبکه خبری تی.آر.تی. ترکیه،دادگاه حقوق بشر اروپا با استناد به اینکه اتحاد جماهیر شوروی سابق در روز چهارم ماه نوامبر سال 19٥0 اقدام به امضای معاهده حقوق بشر اروپا  کرده و با توجه به زمان وقوع کشتار و نیز زمان امضای معاهده مذکور این دادگاه از صلاحیت صدور حکم در این زمینه برخوردار نیست.

کشتار کاتین

کشتار کاتین که به کشتار جنگل کاتین نیز معروف است، به کشتار دسته جمعی حدود 22 هزار اسیر جنگی لهستانی در دوران جنگ جهانی دوم توسط کمیساریای خلق در امور داخلی اتحاد جماهیر شوروی گفته می‌شود. در دوران جنگ جهانی دوم این کمیساریا، با نظر مثبت جوزف استالین مقام عالی اتحاد جماهیر شوروی و به دستور بریا رئیس پلیس مخفی این کشور، هزاران نفر از اسرای جنگی لهستانی شامل افسران، نیروهای امنیتی و انتظامی و دگراندیشان را اعدام کرد.

به دنبال این کشتار، جامعه لهستان یک نسل از نیروهای مولد فکر و اندیشه خود را از دست داد.

پس از این کشتار مخوف، دولت شوروی کمیسیون تحقیقی به راه انداخت و روزنامه پراودا (حقیقت) 3 روز پس از انتشار اخبار مربوط به قتل عام، در 16 آوریل سال 1943 نوشت: خون صدها هزار قربانی به گردن قاتلان نازی است و قاتلان به زودی به سزای جنایات خود خواهند رسید.

با پایان یافتن جنگ جهانی دوم، دادگاه "نورنبرگ" تلاش زیادی برای متهم کردن آلمان درباره این کشتار انجام داد.

در دادگاه نورنبرگ نیز، (در رابطه با کاتین)، انگشت اتهام به سوی نیروهای هیتلر رفت اما سرانجام سال ها بعد نتیجه تحقیق بین‌المللی، شوروی را مقصر شناخت.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *