شناسه خبر: 22685 منتشر شده در مورخ: 1399/10/17 ساعت: 14:06 گروه: اجتماعی  
«بریلفا» برای دسترسی بهینه نابینایان به منابع اطلاعاتی
یک مدیر کتابخانه ملی عنوان کرد

«بریلفا» برای دسترسی بهینه نابینایان به منابع اطلاعاتی

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی از اقدامات انجام‌شده در پروژه ملی «بریلفا» برای دسترسی بهینه نابینایان به منابع اطلاعاتی خبر داد.

به گزارش ایران سپید  به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، هانیه گرائیلی در این‌باره گفت: تعلق داشتن به آحاد جامعه و توجه به اقشار مختلف و دسترسی عادلانه به امکانات و ایجاد فرصت‏‌های برابر برای همگان در حدود و منطبق بر حوزه‌‏های مأموریتی، مرا بر آن داشت تا جشنواره  «بریلفا» را در سازمان اسناد و کتابخانه ملی راه‌اندازی کنم که این امر از مهم‏‌ترین شاخصه‏‌های یک سازمان یا نهاد در تراز «ملی» است. 

او ادامه داد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به مثابه حافظه ملی تمامی ایرانیان است و یکی از قطب‏‌های مهم فرهنگی کشور در تراز ملی به شمار می‌رود. به خاطر این نوع نگاه، همواره سعی کرده‌ام در راستای توجه به اقشار مختلف جامعه و فراهم آوردن شرایط مناسب و دسترسی عادلانه به منابع و ایجاد فرصت‌‏های برابر برای همگان، در حدود حوزه مأموریتی خود گام بردارد. 

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و روابط بین الملل سازمان اسناد و کتابخانه‏ ملی ایران اظهار کرد: دسترسی عادلانه به منابع اطلاعاتی و تلاش در ایجاد امکان‏ برابر برای افراد با نیازهای ویژه از جمله افراد با آسیب بینایی،‌ مستلزم اتخاذ برخی سیاست‌‏های ویژه و کاربست مکانیزم‌‏ها و راهبردهای جایگزین متناسب با شرایط این افراد است. در این میان «خط بریل» به عنوان خط رسمی این قشر، از سوی سازمان ملل متحد و بسیاری دیگر از سازمان‌‏ها و نهادهای بین‌‏المللی رسمیت یافته و بر آن تأکید شده است.

او افزود: در همین راستا کتابخانه‏ ملی ایران به واسطه کارویژه‌‏ها و حوزه‏‌های مأموریتی خود، همتراز با فعالیت‌های جهانی، در جهت حفظ، گسترش، کارآمدسازی و راه‏‌حل‏‌یابی مشکلات بریل فارسی برای دسترس‌‏پذیری بهتر و فراگیر نابینایان کشور به منابع اطلاعاتی فعالیت‌هایی را به انجام رسانده و پروژه ملی «بریلفا» را کلید زده است.

هانیه گرائیلی اظهار کرد: نخستین دوره جشنواره ملی «بریلفا» به عنوان وجه اجرایی این پروژه، سال گذشته در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد. در طول برگزاری این جشنواره، از ارسال آثار تا زمان برگزاری و در نهایت بازخوردهایی که دریافت شد، نسبت به مشکلات این حوزه آگاه شدیم که یکی از مشکلات اصلی در زمینه خط بریل، ساحت تصمیم‌سازی بود. به این معنا که تاکنون مشکلات و مسائل مربوط به بریل در ایران و امور مرتبط با آن، محدود و متوجه سازمان بهزیستی بوده است. این درحالی است که وظایف و کارویژه‏‌های متعددی برای دستگاه‌‏های مختلف فرهنگی کشور در این زمینه به تناسب حوزه‌‏های مأموریتی‌‏شان می‏‌توان متصور بود که باید در سیاست‏گذاری‏‌ها و تصمیم‏‌سازی‏‌های این دستگاه‏‌ها به تناسب وظایف و خدمات برای نابینایان قرار گیرد. 

او تصریح کرد: یکی از کارویژه‏‌ها و اهداف اصلی پروژه ملی بریلفا در کنار حفظ، گسترش و نهادمندسازی بریل در ایران، شناسایی و احصاء مشکلات بریل، عوامل مترتب بر این مشکلات، راه‏‌حل‏‌یابی برای آن‌ها و ایجاد فضای هم‏‌افزا برای تشریک مساعی و نقش‌‏آفرینی دستگاه‌‏های مختلف ذی‏‌ربط در راه برون‌‏رفت از مشکلات موجود است که در صورت هم‌‏افزایی و توجه دستگاه‏‌های مختلف فرهنگی کشور در چهارچوب حوزه‌‏های مأموریتی خود، به برون‏‌رفت از مشکلات پیش‏ روی بریل و نقش‏‌آفرینی در این حوزه، می‏‌توان شاهد دسترسی بهتر، فراگیر و کارآمدتر افراد با آسیب بینایی به منابع اطلاعاتی و برآورده شدن نیازهای اطلاعاتی این قشر به شکلی بهینه و در روندی تسریعی بود. 

او افزود: در این سلسله گزارش‌ها‏ در قالب وجه مطالعاتی «پروژه ملی بریلفا»،  در کنار شناسایی موشکافانه و احصاء مسائل و چالش‌‏ها در هر یک از ابعاد مختلف بریل در ایران، به فراخور موضوع و متناسب با حوزه‏‌های مأموریتی دستگاه‌‏های ذی‏ربط برای حل، تقلیل و برون‌‏رفت از این چالش‌‏ها و مشکلات و توصیه‏‌های سیاستی، پیشنهاداتی ارائه شده است. 

گرائیلی خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‏‌های مرتبط با خط بریل در ایران مسائل و مشکلات مربوط به چاپ و نشر قرآن بریل در کشور است؛ قیمت بیش از یک میلیون تومانی هر نسخه از قرآن بریل، وجود اغلاط در برخی از قرآن‏‌های چاپ شده در کشور، نبود نظارت مستمر و منسجم بر چاپ قرآن بریل در ایران،  انطباق نداشتن با رسم‏‌المصحف، حجیم بودن و چندجلدی بودن قرآن‌‏های بریل، و دسترسی نداشتن مناسب نابینایان به قرآن بریل چه به صورت شخصی و چه در محیط‌‏های مختلف، از جمله مشکلات و مسائل است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *