شناسه خبر: 22672 منتشر شده در مورخ: 1399/10/16 ساعت: 23:38 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 17 دی ۱۳۹۹

روزنامه چهارشنبه 17 دی ۱۳۹۹

عناوین امروز: پرداخت مابه‌التفاوت افزایش ۲۰ درصدی یارانه آبان ماه مراکز توانبخشی در روزهای آینده - آغاز ثبت نام دور سوم مسکن ملی تا چند روز آینده/ تهران هم ظرفیت گرفت - حناچی: سهم شهرداری در مهار آلودگی هوا از همه کمتر است - ورود ۴ نفر دیگر به تست واکسن ایرانی کرونا - ورزشیییییی - طلاهای خواهر مرحومم را دزدیدم تا بتوانم مهریه زن مطلقه ام را بپردازم

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 17 دی ۱۳۹۹

22 جمادی الاولی۱۴۴۲

6 ژانویه 2021

سال بیست و پنجم شماره 6606

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

پرداخت مابه‌التفاوت افزایش ۲۰ درصدی یارانه آبان ماه مراکز توانبخشی در روزهای آینده

آغاز ثبت نام دور سوم مسکن ملی تا چند روز آینده/ تهران هم ظرفیت گرفت

حناچی: سهم شهرداری در مهار آلودگی هوا از همه کمتر است

ورود ۴ نفر دیگر به تست واکسن ایرانی کرونا

 قهرمانی به ورزشکاران پارالمپیکی اعتماد به نفس می دهد

طلاهای خواهر مرحومم را دزدیدم تا بتوانم مهریه زن مطلقه ام را بپردازم

.........ویژه

* پرداخت مابه‌التفاوت افزایش ۲۰ درصدی یارانه آبان ماه مراکز توانبخشی در روزهای آینده

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از پرداخت مابه‌التفاوت افزایش ۲۰ درصدی یارانه آبان ماه مراکز توانبخشی طی روزهای آینده خبر داد.

محمد نفریه با اشاره به برنامه‌ریزی سازمان بهزیستی کشور برای کمک به مراکز توانبخشی و نگهداری سالمندان در ایام کرونا اظهار کرد: در سه نوبت کمکهایی به صورت نقدی به حساب مراکز واریز شده است. همچنین  در یک نوبت هم کمک نقدی به پرسنل پرداخت شده است.

وی در رابطه با محل تأمین کمک‌های پرداخت شده به مراکز و پرسنل مراکز خاطرنشان کرد: مرحله اول و کمک به پرسنل از محل کمک‌های بنیاد مستضعفان انجام شده است و دو مرحله بعدی از محل بودجه‌های سازمان بهزیستی پرداخت شده است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی بنا داشت فصل چهارم کمکها را به مراکز توانبخشی پرداخت کند گفت: با توجه به  اینکه در این زمینه با مشکلات اعتباری روبه‌رو هستیم هنوز این امر محقق نشده است البته قرار است کمکهایی در قالب افزایش یارانه ۲۰ درصد مراکز به حساب آنها واریز شود.

نفریه گفت: براساس مصوبه‌ای که در هیئت وزیران به تصویب رسیده است یارانه مراکز در سال جاری ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که یارانه آذرماه با تعرفه جدید و افزایش ۲۰ درصد پرداخت شده است.

وی گفت: همچنین برای آبان ماه نیز بنا داریم مابه التفاوت افزایش ۲۰ درصدی را پرداخت کنیم و تا پایان سال یارانه مراکز بر اساس تعرفه جدید پرداخت خواهد شد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همچنین در رابطه با پرداخت مابه‌التفاوت افزایش ۲۰ درصدی یارانه مراکز توانبخشی از ابتدای سال جاری گفت: این مشروط به تأمین اعتبارات و در صورتی که این امر محقق شود ما نیز به صورت متمرکز آن را به حساب مراکز واریز خواهیم کرد.

نفریه همچنین اظهار امیدواری کرد دستگاه‌هایی از جمله بنیاد مستضعفان و ستاد اجرای حضرت امام در ادامه شرایط کرونایی کمکهایی را به سازمان بهزیستی داشته باشند.

........اخبار روز

* آغاز ثبت نام دور سوم مسکن ملی تا چند روز آینده/ تهران هم ظرفیت گرفت

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان تهران:

در ۱۶۳ شهر ثبت نام جدید مسکن ملی ظرف این هفته آغاز می‌شود، صاحبان پروژه‌های خود مالک و تعاونی‌ها می‌توانند از تسهیلات اقدام ملی استفاده کند؛ مشروط بر آنکه متقاضیان واجد شرایط باشند.

اداره کل راه و شهرسازی استان تهران عملیات اجرایی پروژه‌های اقدام ملی تولید مسکن را علاوه بر تهرانسر در سایت‌های شهریار، رباط کریم، قرچک، اسلامشهر و پاکدشت آغاز کرده است.

* ربیعی: روند کنونی کشور در شیوع و مرگ بیماری نزولی است

دولت خریدهای اطمینان بخش در خصوص واکسن انجام داده است.

* دارایی های مسدود شده ایران  در کره جنوبی چقدر است؟

بر اساس اعلام بانک های کره جنوبی، حدود ۱۰ تریلیون وون (۹.۲ میلیارد دلار) وجوه ایرانی در بانک‌های کره جنوبی تحت تحریم‌های ایالات متحده بر سر برنامه هسته ای تهران، مسدود شده است.

 خبرگزاری یونهاپ روز سه شنبه گزارش کرد از شهریور سال ۱۳۹۸، حدود سه تریلیون وون پول ایرانی در یک بانک کره جنوبی مسدود شده است این پول توسط شعبه سئول بانک ملت ایران واریز شده است.

گزارش می افزاید: علاوه بر این سه تریلیون وون، حدود ۷ میلیارد دلار پول نفت ایران در دو بانک کره جنوبی به نام‌های بانک صنعتی کره و ووری بانک مسدود شده است.

* ۱۱ میلیون خانوار مشمول طرح حمایت معیشتی کرونا/درخواست ۷میلیون خانوار برای دریافت وام ۱ میلیونی

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونای وزارت رفاه به بررسی جزئیات واریز طرح حمایت معیشتی کرونا پرداخت و با اشاره به اینکه ۱۱ میلیون خانوار مشمول طرح حمایت معیشتی کرونا شده اند، گفت: از این تعداد حدود ۷ میلیون خانوار برای وام یک میلیون تومانی درخواست داده اند.

.......گزارش روز

* حناچی: سهم شهرداری در مهار آلودگی هوا از همه کمتر است

ایرنا نوشت: شهردار تهران تعطیلی پایتخت را آخرین راهکار کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: ۱۹ دستگاه در مقابله با آلودگی هوای پایتخت نقش دارند و سهم شهرداری در این رابطه از همه کمتر است.

پیروز حناچی روز سه‌شنبه با بیان اینکه ۱۹ دستگاه در مقابله با آلودگی هوای پایتخت نقش دارند، اظهارکرد: سهم شهرداری در این رابطه از همه کمتر است.

شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی مسئولیت دارد، افزود: بهره‌برداری کامل دو خط مترو، پیگیری خرید ۶۳۰ واگن از چین، اخذ قرارداد با واگن‌سازی تهران برای خرید ۱۱۰ دستگاه، داخلی‌سازی واگن‌های ایرانی به گونه‌ای که به بیش از ۷۵ درصد وابستگی داخلی برسد، سفارش خرید اتوبوس به ایران خودرو پس از دو دهه و برای نخستین بار و همچنین بازسازی هزار دستگاه از اتوبوس‌های موجود از جمله اقداماتی است که در دستور کار شهرداری قرار دارد.

حناچی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی برای بهبود وضعیت آلودگی هوای تهران در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد، تصریح کرد: توسعه مسیرهای دوچرخه و پیاده در شرایط کرونایی مورد توجه قرار گرفته و این مهم در دنیا و از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) به صورت جدی توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه بر روی پایلوت موتورهای برقی داخلی کار کردیم و به نتیجه رسیدیم، گفت: در این رابطه فاکتور اقتصاد هم مورد توجه قرار گرفته به گونه‌ای که افراد توان تأمین و خرید موتورسیکلت برقی را داشته باشند.

شهردار تهران با بیان اینکه در زمانی که دچار وارونگی دما می‌شویم کاهش آلاینده‌ها تنها راهکار کاهش آلودگی هوا است، ادامه داد: باید استفاده از خودروهای شخصی کاهش یابد؛ کارشناسان در نشست دیروز کمیته اضطرار در استانداری تاکید داشتند که در صورت کاهش یک درجه‌ای دمای موتورخانه‌ها مصرف گاز ۱۰ درصد کاهش می‌یابد و کاهش مصرف گاز امکان دادن مازوت یا گازوییل غیراستاندارد به نیروگاه‌ها را کاهش می‌دهد.

حناچی تعطیلی تهران در شرایط حاد را مُسکنی مقطعی دانست و گفت: هفته گذشته میزان آلاینده‌های ثابت افزایش پیدا کرد و سرعت باد به حدود یک متر در ثانیه رسید بنابراین اگر شرایط فعلی ادامه یابد تعطیلی آخرین راهکار خواهد بود. 

.......بهداشت و سلامت

* ورود ۴ نفر دیگر به تست واکسن ایرانی کرونا: دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت گفت: از روزهای گذشته چهار نفر دیگر از داوطلبان شرکت در فاز اول مطالعه بالینی واکسن کرونا در کشور واکسن را دریافت کرده و وارد مطالعه می‌شوند.

به نقل از ایسنا، دکتر احسان شمسی‌کوشکی افزود: هدف اصلی فاز اول مطالعات و کارآزمایی‌های بالینی، اثبات ایمنی فرآورده تولید شده است. به این‌ معنا که استفاده آن فرآورده برای افراد ایمن بوده و دچار واکنش های بسیار جدی و عوارض ناخواسته جدی نمی‌شوند. البته درباره اثربخشی فرآورده هم بررسی‌هایی انجام می‌شود، اما هدف اصلی در وهله اول ایمنی فرآورده است. بر همین اساس از آنجایی که اولین بار است که تست واکسن کرونا در کشور آغاز شده، باید با احتیاط بالایی آزمایش‌هایش را پیش بریم. به طوری که اولا آزمایش با تزریق دوز کمتر واکسن در اولین داوطلبان آغاز می‌شود و به تدریج اگر دوز بالاتری وجود داشته باشد، آن را روی داوطلبان بعدی آزمایش می‌کنند و افراد هم به صورت تک تک و یا در قالب گروه‌های کوچک وارد مطالعه می‌شوند تا اگر ریسکی هم وجود دارد، افراد کمتری دچار این ریسک شوند.

شمسی‌کوشکی با بیان اینکه در حال حاضر فاز اول مطالعه بالینی واکسن کرونای ایرانی بر اساس همین فرآیند در حال انجام است، اظهار کرد: سه نفر داوطلب که از ابتدا وارد فاز یک مطالعه بالینی واکسن کرونا شده بودند و از روز گذشته تا امروز چهار نفر دیگر از داوطلبان واکسن را دریافت کرده و وارد مطالعه می‌شوند. بعد از هر گروهی که وارد مطالعه می‌شوند، جلسه‌ای با عنوان «گروه پایش ایمنی داده‌ها» تشکیل می‌شود و بر اساس داده‌هایی که وجود دارد، اجازه می‌دهند تا پژوهش وارد مرحله بعد شود.

وی ادامه داد: مطالعه بالینی تولید و تأیید یک واکسن، سه فاز بالینی دارد که هر یک از این سه فاز هم دارای مراحل متعددی است و ۵۶ نفری هم که قرار است در فاز اول مطالعه بالینی واکسن کرونای ایرانی مورد مطالعه قرار گیرند، به تدریج و با دقت بسیار زیاد وارد مطالعه می‌شوند.

وی گفت: در مراحل آزمایشگاهی و حیوانی واکسن کرونا، ایمنی تا حد زیادی سنجیده شده است، اما معمولا اگر فرآورده عوارض جدی داشته باشد، این عوارض بعضا در ساعات اول بعد از تزریق واکسن و یا در روزهای اول خودش را نشان می‌دهد.فاز اول بین یک ماه و نیم تا دو ماه طول می‌کشد. بعد از این مدت اگر کار انجام شده و نتایج به دست آمده در فاز اول مطالعه بالینی درست باشد، وارد فاز دوم مطالعه بالینی می‌شویم.

شمسی کوشکی تأکید کرد: گروهی با عنوان کمیته پایش ایمنی داده‌ها شامل مسئول اداره مطالعه بالینی سازمان غذا و دارو، نماینده کمیته ملی اخلاق در پژوهش و تعدادی از افراد بسیار شناخته شده و محققین ارشد دائما نتایج را بررسی کرده و در صورت درست بودن همه موارد، اجازه پیشرفت پژوهش را می‌دهند. مردم بدانند که در این حوزه همه چیز با دقت پیش می‌رود.

شمسی کوشکی با بیان اینکه در سه نفر داوطلبی که اولین بار واکسن کرونا را در کشور در قالب فاز اول مطالعه بالینی، دریافت کردند، عارضه جدی دیده نشد، گفت: باید توجه کرد که تمام فازهای آزمایشی واکسن به صورت دو سو کور خواهد بود. به این معنا که نه آن کسی که واکسن را تزریق می‌کند، نه آن پزشکی که فرد را ویزیت می‌کند و نه داوطلبی که در آزمایش شرکت کرده، هیچ کدام نمی‌دانند که دارونما دریافت کردند یا واکسن. البته در فاز اول مطالعه بالینی تعداد معدودی از افراد دارونما دریافت می‌کنند. به طوری که از ۵۶ نفری که در فاز اول مورد مطالعه قرار می‌گیرند، هشت نفر دارونما دریافت کرده، ۲۴ نفر دوز پایین‌تر واکسن و ۲۴ نفر هم دوز بالاتر واکسن را دریافت می‌کنند، اما کسی نمی‌داند که کدام داوطلب کدام فرآورده را دریافت کرده است.

* تاکنون موارد مستندی از کرونای انگلیسی در ایران گزارش نشده است: فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: تاکنون موارد مستند و اثبات شده ای از وجود واریانت یا گونه جدید ویروس کووید ۱۹ موسوم به ویروس انگلیسی در ایران گزارش نشده است، اما تضمینی وجود ندارد که در روزها یا هفته‌های آتی شاهد این گونه جدید در کشور نباشیم.

به نقل از ایرنا، علیرضا زالی با بیان این که واریانت یا گونه جدید ویروس کووید ۱۹ موسوم به ویروس انگلیسی بروز یک جهش در گونه  d۶۱۴g این ویروس است، افزود: در واقع این جهش روی پروتیین اسکای ویروس است و شباهت زیادی با جهشی دارد که قبل از این گونه در آفریقای جنوبی شاهد بودیم.

وی افزود: متاسفانه در بیماری های نوپدید ویروسی، مرزهای جغرافیایی توان جلوگیری از انتشار بیماری را ندارند و با توجه به حجم بالای تردد بین کشورها به طور طبیعی نشت پذیری مرزهای جغرافیایی از نظر انتشار بیماری اجتناب ناپذیر است.

زالی درباره گزارش مشاهده این گونه در کشور ترکیه خاطر نشان کرد: با توجه به سرعت انتشار و قدرت سرایت پذیری گونه انگلیسی که چندین برابر فرم متعارف کووید ۱۹ است؛  دور از انتظار نیست که همه کشورها در معرض خطر آن باشند. ممکن است همین حالا که نگران سرایت پذیری این واریانت هستیم، جهش جدیدی در یک سوش و سویه جدیدی اتفاق بیفتد.

زالی گفت: تاکنون شواهد قطعی مبنی بر این که گونه ویروس انگلیسی مرگ و میر بالاتری داشته باشد یا شواهد قطعی متقن مبنی بر این که واریانت مذکور نوع شدیدتری از تظاهرات بالینی را ایجاد می کند، موجود نیست.

وی یادآور شد: رفتار ویروس انگلیسی با واریانت های دیگر خیلی متفاوت نیست و قدرت انتقال و سرایت پذیری بیشتر و بالاتری دارد. روش های متعارف پیشگیری نظیر شستن دستها، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی روی این واریانت و بسیاری از واریانت های جهش یافته احتمالی بعدی حتما تأثیرگذار است.

.........ورزشی

* قهرمانی به ورزشکاران پارالمپیکی اعتماد به نفس می دهد

قهرمان جهان در رشته پارا دو و میدانی گفت: قهرمانی و موفقیت برای ورزشکاران پارالمپیکی محرکی برای اعتماد به نفس است و آنها در جامعه احساس مفید بودن خواهند کرد.

«بهزاد عزیزی» اظهار داشت: کم بینایی برخی از کارهای روزمره را برایم سخت کرده بود اما تسلیم نشدم و با روی آوردن به ورزش، از آن عبور کردم.

وی افزود: یک روز برای رکورد گیری به سالن رفته بودم که مربیان با چند پرتاب تشخیص دادند که توانایی لازم را در بخش پرتاب نیزه دارم. بعد از چند وقت تمرین، به تیم ملی رسیدم و توانستم در سال ۲۰۱۸ مدال نقره بازی های پارا آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا را کسب کنم.

همچنین در سال ۲۰۱۹، به عنوان قهرمانی جهان رسیدم که توانستم با این عنوان سهمیه پارالمپیک توکیو را کسب کنم.

دارنده مدال نقره مسابقات پارا آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا ادامه داد: با توانایی که از خود سراغ داشتم، توانستم تا سطح قهرمانی جهان پیش بروم. امروز دیگر کسی به من به چشم یک نابینا یا کم بینا نگاه نمی کند بلکه در نظر آنها فردی هستم که بر محدودیت ها غلبه کرده ام. بدون شک، ورزش و  حضور موفق در رقابت های ورزشی، موجب خواهد شد تا فرد در جامعه احساس مفید بودن کند و اعتماد به نفسش افزایش یابد.

دارنده مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۱۹ امارات افزود: باید از مسوولان ورزش ایران به ویژه کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون نابینایان و کم بینایان تشکر کنم که نهایت تلاش خود را برای موفقیت ما انجام می‌دهند.

وی که از استان لرستان به تیم ملی رسیده است درباره شمار زیاد ورزشکاران پارالمپیکی این استان گفت: لرستان در ورزش های المپیکی و پارالمپیکی افراد سرشناسی دارد. ورزشکاران این استان در مواد پرتابی بسیار موفق هستند. نمونه این ورزشکاران حامد امیری دارنده مدال طلای مسابقات جهانی است. من نیز با پرتابی بالای ۶۶ متر، در ماده پرتاب نیزه رکورددار هستم و اختلاف من با نفر دوم چیزی در حدود ۲ متر است.

وی یادآور شد: مسؤولان فدراسیون نابینایان تعامل خوبی با ورزشکاران دارند و برای ما یک نیزه هزار دلاری استاندارد تهیه کردند.

عزیزی بیان کرد: فدراسیون نابینایان و کمیته پارالمپیک بر تمرینات ما نظارت جدی دارند. قرار است بهمن ماه امسال به مسابقات جهانی امارات اعزام شوم تا در شرایط مسابقه قرار بگیرم.

..........حوادث

* طلاهای خواهر مرحومم را دزدیدم تا بتوانم مهریه زن مطلقه ام را بپردازم

شرق نوشت: در پی دستگیری فردی که به سرقت از منزل متهم شده بود، پرونده‌ای تشکیل و با دستور قضائی برای بررسی تخصصی به پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران ارجاع داده شد.

شاکی درباره نحوه سرقت از خانه‌اش به کارآگاهان توضیح داد: مدتی پیش همسرم فوت شد و درگیر مراسم خاک‌سپاری بودم و افرادی از بستگان از جمله متهم که برادرزنم است، در این روزها به منزلم رفت‌وآمد کردند. پس از اتمام مراسم، متوجه شدم طلاهایی به ارزش تقریبی دو میلیارد ریال که در داخل کشوی دراور بود، سر جای خود نیست و به سرقت رفته است. در این خصوص به برادرزنم که دارای سابقه کیفری و حرکات و رفت‌وآمدهای مشکوک بود و از محل نگهداری طلاها نیز اطلاع داشت، مظنون هستم و اطمینان دارم او در این ماجرا دست دارد.

کارآگاهان در گام اول تحقیقات، عازم محل وقوع سرقت شدند و در بازدید از صحنه جرم پی بردند به یقین سرقت به دست فردی انجام شده که به محل جرم آشنایی داشته است. پس از آن، بازجویی از متهم آغاز شد.

این مرد ابتدا ارتکاب سرقت را منکر شد و گفت بی‌گناه است، اما در مراحل مختلف تحقیق، اظهارات ضدونقیضی مطرح کرد که سبب شد ظن پلیس به او بیشتر شود.

متهم در نهایت پس از مواجهه با دلایل و مستندات موجود، لب به اعتراف گشود و به سرقت طلاهای شاکی اقرار کرد. این مرد گفت: مدتی پیش به علت اعتیاد، همسرم از من طلاق گرفت و محکوم به پرداخت مهریه او شدم. من که به خاطر اعتیاد بی‌کار بودم و پولی نداشتم که به‌عنوان مهریه پرداخت کنم، دنبال راه چاره می‌گشتم. بعد از فوت خواهرم از ترس اینکه مبادا به ‌خاطر مهریه به زندان بیفتم، تصمیم به سرقت طلاهای او گرفتم و در روزی که شاکی درگیر مراسم بود، از فرصت استفاده کرده و طلاها را ربودم و مخفی کردم تا به همسر سابقم بدهم و پرونده او را ببندم.

سرهنگ کارآگاه علی کنجوریان، رئیس پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران، با اشاره به اینکه با راهنمایی متهم طلاهای سرقتی کشف شد، گفت: طلاهای سرقتی با تنظیم صورت‌جلسه به شاکی تحویل داده شدند و متهم با صدور قرار مناسب روانه زندان شد.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *